načítám data...

První svezení s novou Škodou Kodiaq: Ještě větší, ještě pohodlnější

Vlajková loď mezi SUV domácí automobilky přijíždí ve druhé generaci. Čím nás baví? Není jen o točítkách!

zobrazit celou galeriiFoto: Škoda

Vlajková loď mezi SUV české Škody přijíždí ve druhé generaci. Původní Kodiaq nastavil laťku hodně vysoko a zákazníky oslovil nejen díky prostornosti a komfortu. Od roku 2016 si Kodiaq našel cestu k 865 tisícům zájemců, z toho Česko tvoří 55 tisíc prodaných kusů a jde o třetí nejdůležitější trh. Od  představení novinky na podzim se již rozeběhla výroba a první kousky pomalu vyjíždějí na naše silnice. Vyrazili jsme zjistit, čím dokáže nová generace zaujmout a jak vlastně jezdí. 

Foto: Škoda

Vzhled pokračuje v tradici

Nová generace jasně navazuje na původního Kodiaqa, některé prvky jsou na první pohled pouze lehkým faceliftem, zatímco jiné přinášejí nový design. Přední maska chladiče může být prosvětlena a propojena s novými Matrix-LED světly druhé generace, které jsou nyní tvořeny dvěmi moduly rozdělenými LED páskem pro denní svícení. Světlomety navíc doplňuje prvek Crystallinium, který má připomínat barevné křišťálové sklo a „rozbít” studenou bílou barvu světel tyrkysovým nádechem. Ani základní světlomety však nejsou žádná ořezávátka, nabízejí Full LED technologii a tradiční světelný podpis Škoda.

Foto: Škoda

Zadní partie vozu prošly z pohledu designu zdaleka největší změnou. Zadní světla jasně navazují na první generaci, ale díky novému červenému reflexnímu pásu, který je spojuje, si novinku s původním Kodiaqem nespletete. Nová příplatková Top LED zadní světla nabízejí animované ukazatele směru a krystalické prosvětlené prvky, které doplňují i zmíněný červený pás. Za sebe musím říct, že ač jsem původně ze zadních světel nebyl vysloveně nadšený, naživo působí znatelně lépe. 

Foto: Škoda

Novinka se prodává s koly o průměru od 17 do 20 palců a v devíti barvách karoserie, včetně nové metalízy zlatá Bronx. Nelze opomenout snížení součinitele odporu vzduchu na hodnotu 0,282 (původní generace 0,32). Komu by přišel standardní design příliš usedlý, může zvolit verzi Sportline, která místo chromových detailů nabízí prvky v lesklé černé barvě, lakovaný přední nárazník i boční prahy a specifický design interiéru se sedačkami s integrovanou hlavovou opěrkou, které kombinují mikrovlákno Suedia a umělou kůži.

Foto: Škoda

Interiér v novém

Pryč jsou výbavové stupně v podobě Active, Ambiente a dalších. Novinka přebírá po vzoru Enyaqu designy interiéru Loft (recyklovaná látka) a Lounge (vlněná látka), popřípadě Suite Black a Cognac s koženým čalouněním. 

Foto: Škoda

Interiéry Suite se standardně pojí s ergonomickými sedačkami s certifikací AGR, které jsou elektronicky nastavitelné a poskytují nejen výhřev, ale i ventilaci. Za zmínku též stojí nová masážní funkce sedaček, kterou tvoří deset vzduchových vaků a funguje naprosto skvěle – masážní funkce často u aut znamenají pouze lehké „pošťouchnutí”, aby člověk neseděl v jedné poloze delší dobu, ale v případě Kodiaqu umí vzduchové vaky opravdu příjemně protáhnout.

Foto: Škoda

Nová generace samozřejmě ještě zvětšuje nejen prostor pro pasažéry, ale i zavazadelník, který je nově o 80 litrů objemnější (až 2105/910 litrů). Největší zlepšení přichází pro pasažéry ve volitelné třetí řadě sedadel, která nabízí o 15 mm vyšší prostor na hlavu oproti původnímu Kodiaqu. 

Foto: Škoda

Mluvit o Smart Dials je už dnes docela zbytečné, napsáno o nich bylo mnoho, tak snad jen – funguje to, je to hezké, variabilní, praktické a reálně se tento prvek naučíte používat snadno a rychle. Líbí se mi, že si můžu sám vybrat, co na nich chci mít a co naopak tolik nevyužiju.

Foto: Škoda

Infotainment

Nový Kodiaq přijíždí s nejnovější generací infotainmentu, která má před sebou nemalá očekávání – vzpomeňme nejen na předfaceliftovou verzi čtvrté generace Octavie. Byl jsem proto velmi překvapený, jak svižný a stabilní nový systém je. Na první pohled působí přehledně a hezky, zároveň nabízí také lištu pro rychlou volbu oblíbených položek. A pokud něco nemůžete najít, stačí poprosit virtuální asistentku Lauru, která se nově kamarádí i s ChatGPT, a ona vše během okamžiku zařídí. Nemohl jsem třeba za boha najít nastavení head-up displeje, ale Laura jej vyvolala během pár vteřin, takže už nad pokynem nepřemýšlí tak dlouho. 

Foto: Škoda

Novinkou je standardně dodávaný desetipalcový virtuální kokpit, tentokrát bez kapličky. I bez ní však není problém s odlesky díky matnému povrchu displeje a adaptivnímu jasu, který se přizpůsobí aktuálním světelným podmínkám. Drobnou výtku mám pouze k ukazatelům směrovek, které jsou umístěné v širokých okrajích displeje a pro některé řidiče mohou být zastíněné volantem. Premiéru u Kodiaqu si odbývá head-up displej, který umožňuje zobrazení nejen rychlosti, ale i aktuálního rychlostního limitu, navigačních pokynů a dalších údajů.

Foto: Škoda

Samozřejmostí je i bezdrátové propojení s chytrým mobilem, pro které je důležité bezdrátové dobíjení. Kodiaq tak přináší novinku, na kterou jsou mladoboleslavští vývojáři patřičně pyšní – bezdrátovou duální rychlonabíječku s aktivním chlazením a výkonem 15 W pro každý telefon. Příjemné překvapení je hlavně kompatibilita i s většími telefony včetně Max variant iPhonů a zároveň opravdu funkčním chlazením – telefon se na podložce ani při zrcadlení nepřehřívá a udržuje si normální teplotu.

Foto: Škoda

Největší SUV značky je samozřejmě vybavené plejádou bezpečnostních asistentů a technologií. Novince nechybí skvělý Travel Assist, který udržuje vůz uprostřed pruhu a umí upravovat rychlost podle dopravních značek, ještě než ke změně rychlosti dojde – zkrátka ke snížené rychlosti doplachtí bez zběsilého brzdění. Spolupracuje také s navigací, takže ví o kruhovém objezdu ještě dříve, než ho vidíte vy. Vůz je pochopitelně vybaven i povinným asistentem rozpoznávání dopravních značek s akustickým upozorněním na překročení rychlosti, které je však (narozdíl od některé konkurence) poměrně neotravné, ohlásí se pouze lehkým tónem, který neruší, a já osobně jsem jej vypínal pouze ve městě, mimo něj jsem neměl jediný problém. Občas samozřejmě pochytí i značku, která se vás netýká, ale oproti jiným vozům jsou tyto situace naprosto minimální a dá se na něj spolehnout.

Foto: Škoda

Motorizace a podvozek

Nový Kodiaq přijíždí ve dvou zážehových a dvou vznětových motorizacích a nově i v plug-in hybridu, motorizace nabízejí výkon od 110 do 150 kW a základní zážehový motor je vybaven mild hybridní technologií. Všechny motory jsou samozřejmě čtyřválcové a pojí se výhradně s automatickými dvouspojkovými převodovkami.

Foto: Škoda

Začněme zážehovými motory, které v nabídce zastupuje 1.5 TSI o výkonu 110 kW pohánějící přední kola a 2.0 TSI nabízející 150 kW ve spojení s pohonem všech kol. Druhá varianta bohužel ještě nebyla na jízdách k dispozici, vyzkoušel jsem tedy pouze základní 1.5 TSI mild-hybrid, který bude spíše volbou klidného řidiče. Emise jsou neůprosné a reakce motoru s převodovkou jsou občas letargické ve chvílích, kdy výkon potřebujete nejvíce. Podřazování je tak lepší naplánovat předem. Nutno říct, že v případě vozu s voličem jízdních režimů se letargičnost jednotky zlepšila, ale pokud nejezdíte vysloveně na pohodu, bude lepší kouknout po jiné motorizaci.

Foto: Škoda

Vznětové motory zastupuje starý známý čtyřválec 2.0 TDI ve dvou verzích. Základní 110 kW se pojí s pohonem přední nápravy a bude nejspíše tím nejoblíbenějším mezi firemními zákazníky. Vrchol nabídky vznětových motorů pak představuje verze s výkonem 142 kW a pohonem všech kol, se kterým jsem strávil nejvíce času. Motor je kultivovaný, má celkem pohotové reakce na plyn a výkon mu nechybí, navíc je poměrně úsporný – není problém při plynulé kombinované jízdě dosáhnout spotřeby pod pět litrů, ale ani při rychlejším dálničním přesunu s velkým převýšením si nevzal více než 6,5 litru nafty na sto kilometrů. Naftový Kodiaq jezdí příjemně, ale oproti zážehové i plug-in hybridní motorizaci je znát vyšší váha na přední nápravě v techničtějších pasážích.

Foto: Škoda

Mým osobním favoritem je tak plug-in hybrid, kterým je Kodiaq vybaven vůbec poprvé. Nejnovější generace koncernového PHEV využívá upravené 1.5 TSI (například bez vypínání válců ACT) a DSG s integrovaným elektromotorem, který pohání pouze přední nápravu. Někteří škarohlídi si možná neodpustí připomínku, proč by si měli kupovat Kodiaqa bez čtyřkolky, ale 40 % všech prodejů první generace tvořily vozy s pohonem pouze přední nápravy, s novou generací se tak toto číslo nejspíše ještě navýší. 

Foto: Škoda

Plug-in hybrid má o něco menší kufr (745 litrů), zato nabízí velký akumulátor s kapacitou 25,7 kWh (z toho 19,7 využitelných), díky němuž zvládne na elektřinu ujet přes 100 kilometrů – reálných. Během testovací jízdy jsem po okreskách normálním tempem dosáhl na spotřebu pouze okolo 16 kWh, což je na tak velké SUV skvělá hodnota, která by značila elektrický dojezd přes 120 kilometrů. Dobíjení je samozřejmě také svižné, nabídne rychlost AC nabíjení až 11 kW (10-80% trvá 2,5 hodiny), ale umí i DC rychlonabíjení až 50 kW, díky kterému trvá 10-80% nabití pouze 25 minut. A pokud nechcete na delší cestě nabíjet, máte nádrž na 45 litrů benzínu. Kombinované spotřeby 50/50 okresky a dálnice jsem čistě na benzín dosáhl 6,4 litru na sto kilometrů, tedy také poměrně slušný výsledek. Navíc věřím, že plug-in bude mít zajímavější jízdní vlastnosti než vznětové varianty díky lepšímu vyvážení hmotnosti, i když na potvrzení této domněnky jsme spolu strávili moc málo času a nezbývá než si počkat na klasický test.

Foto: Škoda

Kodiaq nabízí jak standardní, tak adaptivní podvozek DCC+ s dvoucestnými tlumiči. Standardní podvozek je poměrně komfortní, avšak adaptivní DCC+ je úplně jiný svět zejména na menších nerovnostech, které v komfortním režimu pouze přepluje a pomalu o nich nevíte. Nebudu tvrdit, že je to jízda jak na vzduchovém podvozku, to ne, ale blíží se jí poměrně slušně, a ačkoliv se auto umí na nerovnostech rozhoupat, není to takové, že by se jedincům se slabším žaludkem dělalo nevolno. Navíc ve sportovním režimu umí i přitvrdit a solidně omezit náklony karoserie. 

Foto: Škoda

Shrnutí

Nový Kodiaq nepřináší revoluci, ale to mu není třeba zazlívat. Je pohodlnější, větší a i úspornější – zkrátka vylepšuje vše, co od něj zákazníci chtějí. Nový systém je funkční, sedačky skvělé a interiér působí hodnotněji než dříve. Ačkoliv nemá plug-in hybrid pohon všech kol, troufám si říct, že zabojuje o titul nejprodávanější motorizace díky použitelnosti a variabilitě pohonu, s dojezdem přes 100 kilometrů jde o premianta ve své třídě. Pokud hledáte svižné svezení, nechte se překvapit koncem roku, kdy by měla být představena oblíbená verze RS. Ačkoliv nikdo ze zástupců automobilky nepotvrdil žádné spekulace, s největší pravděpodobností půjde o výkonnější verzi dvoulitrového TSI.

Foto: Škoda

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

James
19. dubna 2024, 13:55
0

..., ještě nádhernější

reagovat
af
afro-r1
19. dubna 2024, 15:54
0

Ten motor pro RS je predem jasny. Nic jineho nez dvoulitrove TSI a TDI Skoda nema.

reagovat
Marek Brunner
19. dubna 2024, 17:41
0

Právěže má ještě výkonnější PHEV 200 kW, ale podle uniklých fotek to asi bude spíš ten benzín - není na nich vyobrazen výřez pro nabíjecí otvor.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem