V posledních dvou dnech česká média žijí premiérou nového Kodiaqu, který se ukázal v berlínském tunelu. Mimochodem, prostor Tunnel U3 je skutečná podzemní stanice metra, která však nebyla ke svému původnímu účelu nikdy využívána. Dnes se zde konají výstavy a různé kulturní akce, a pokud budete mít možnost se tam na nějakou vypravit, určitě to udělejte, místo je to velmi zajímavé. Ale zpátky ke Kodiaqu.
Hned jak v 7 hodin večer spadlo informační embargo, začaly se weby a sociální sítě plnit obrázky tunelu, jímž přijíždějí Kodiaqy ve světlech reflektorů. Snad stejně často se však objevoval ještě jeden záběr – tři chromovaná kolečka vedle sebe, opatřená jednoduchým displejem. Ano, jde o otočné ovladače klimatizace, které na vás v případě, že jste teď dva dny neleželi v komatu, určitě taky někde vyskočily. Jedni je vynášejí do nebes, druzí se s trochu jedovatým komentářem pozastavují nad tím, že z celého auta jsou tím největším highlightem tři točítka (která jsou navíc v autě už dávno).
To samozřejmě nejsou, ale tak trochu i jsou. Představují další důkaz o tom, že cesta k displejovému ovládání úplně všeho se počíná klikatit a dost možná se zastaví úplně. Nedělám si samozřejmě iluze o tom, že displeje zmizí ze světa a vrátí se panely čudlíků (na něž jsme mimochodem v jejich přebujelé podobě – vzpomeňme třeba facelift Opelu Astra v roce 2012 – nemálo nadávali). Nedávalo by to pražádný smysl. Displej je nejen levnější na výrobu, ale také mnohem flexibilnější, co se týče aktualizací celého systému, přídávání funkcí a tak dále. Jenže odtud potud. A právě klimatizace je tím pověstným jablkem sváru, středobodem konfliktu mezi zastánci a odpůrci „digitalizace“ interiéru auta.
Osobně se hlásím do týmu odpůrců, i když nijak radikálních. Nevadí mi displej, dokonce ani v té podobě, jaká je teď nejčastější a jakou předvádí i nový Kodiaq, tedy vytrčený nad palubní desku. Ne že by obrazovka nešla do zbytku auta zakomponovat elegantněji, ale asi mě to neuráží. Jsem dokonce ochotná uznat, že i klimatizaci lze ovládat skrz jedničky a nuly, když se to navrhne chytře a nechají se jí samostatná, dostatečně velká a hlavně stále viditelná “netlačítka” třeba někde na spodním okraji obrazovky. Ale co naplat – točítko je točítko. Tohle točítko je navíc docela fikané, takže dokáže víc věcí najednou, přičemž přepínat mezi nimi můžete tím, že ho zmáčknete. Je to elegantní řešení a ještě se příjemně používá, jak už jsme si mohli vyzkoušet třeba v aktuálních Land Roverech.
Vlastně se tedy ani trochu nedivím, že inkriminovaná tři kolečka způsobila pozdvižení. Jízdními dojmy zatím nemůžeme sloužit, takže poznatky z designu a interiéru rozmázneme o to víc… Koneckonců, přesně tohle jsou věci, které nakonec člověka dokážou nejvíc otrávit, pokud nefungují podle jeho představ. Mizerné ovládání klimatizace, nestabilní a padající systém, možná ještě nekvalitní hudba, to všechno jsou sice malé všední starosti, rozčilovat se s nimi ale budeme dnes a denně.
Další důležitou malicherností, kterou musím na interiéru nového Kodiaqu vypíchnout, je ústup klavírního laku. Ani nevím, kdy jsem naposledy psala test, v němž by nezazněl hejt na tento prokletý materiál, který vypadá čistý přesně dvě vteřiny po vyleštění. Navíc se přiznám, že mě příliš neoslovuje ani ve své čisté podobě. V kabině Kodiaqu je celkově plastu méně než dřív a ten, který tu zůstal, je většinou matný.
Líbí se mi, že kožené čalounění zůstalo kožené a projednou jsme si mohli ušetřit marketingové povídání o tom, kolik zvířátek zachráníme díky veganskému materiálu vyrobenému z petflašek. Nic proti recyklaci, chraň bůh, ale dokud ta zvířátka konzumujeme, můžeme stejně dobře použít jejich kůži na něco hezkého. Pro všechny, kteří se mnou nesouhlasí, má Kodiaq v nabídce moc pěkné vlněné potahy se zajímavou texturou a příjemné na dotek.
Last but not least, nový Kodiaq je zase o něco větší. Ano, jsem náturou vetešník, milovník prostoru a zapálený převažeč vzduchu. Navíc mám v rodině další tři takové. Nejradši bych jezdila v dodávce, ovšem přiznávám, že do města to není nejpraktičtější a komfort taky leckdy pokulhává. Kabina Kodiaqu je obrovská a kufr ještě větší. Bez třetí řady sedaček má 910 litrů, a to i když je druhá řada posunutá až úplně dozadu. A kdybyste je sklopili, dostanete neskutečných 2105 litrů. Neumím si představit, jak by museli vypadat pasažéři, kteří by si za sebe nesedli. Škodovka prostě ví, co na její fandy platí.
V tunelu metra se přirozeně žádné testovací jízdy nekonaly, musíme se tedy spokojit se suchými číselnými informacemi o plánovaných pohonech. Úplně poprvé se bude Kodiaq prodávat jako plug-in hybrid s benzinovým motorem 1.5 TSI. Pokud se povede tak jako Octavia (čest její památce), máme se nejspíš na co těšit. Na elektřinu by měl ujet přes 100 kilometrů a baterii lze stejnosměrným proudem dobít z 10 na 80 procent za 25 minut, což zní velmi dobře. Kromě PHEV budou v nabídce dva benzíny, z toho jeden mildhybridní, a dva diesely. S manuální převodovkou už se nepočítá, ke všem motorizacím se bude dodávat DSG.
Přepracovaný má být i adaptivní podvozek, vylepšena full LED matrixová světla a jistě toho bude mnohem víc, ale to si necháme na později – až nasajeme první jízdní dojmy.
Snad jsem se nenechala příliš oslnit těmi reflektory, ale nový Kodiaq se mi zatím líbí. Navzdory tomu, nebo možná právě proto, že nepřináší nic přelomového, jen trochu vylepšuje stávající formu. Zvenčí vypadá vlastně dost podobně jako dřív, je jen svěžejší a neokoukaný. Navíc mi přijde, že mu ta neokoukanost nějakou chvíli vydrží – výhodou jemných evolucí a přiměřeného konzervativismu je totiž lepší odolnost vůči zastarávání. Ani ta svítící maska zde nepůsobí tak agresivně jako u elektrického kolegy, a barva Bronx Gold Metallic by byla jednoznačně moje volba. Asi se docela těším, až se projedu.
Co na Kodiaq říkáte vy? Máte rádi točítka? Klavírní lak? A jak jste na tom s převážením vzduchu?
rock
06. 10. 2023, 15:02 1 reagovatStarej Kodiaq měl hranu střecha × zadní okno někde na úrovni konce zadního podběhu. Nový Kodiaq ji má posazenou -odhadem z fotky- nejmíň o 5-10 cm víc dozadu. Výsledek: opticky příliš moc hmoty za zadními koly. Vůbec mi přijde, že starý Kodiaq měl poměr celková délka/rozvor lepší než ten nový. A pokud se to jen zdá, tak tím hůř.
Suma sumárum: za mne nevyvážené proporce, čistě při pohledu na boční siluetu bych dal hlas tomu starému.
afro-r1
07. 10. 2023, 09:55 0Za me naopak plus novemu. Delsi previs vzadu jej vice priblizuje zadokolkove siluete a la X5.
beastar
07. 10. 2023, 15:49 5Mě se nelíbí ani jeden takže pohoda. Škoda udělala svůj standartní stroj. Plus za prostorný a velmi dobře poskládaný interiér který se podle mě může měřit i s rádoby prémiovou konkurencí. Jinak vlastně docela fádní dnešní vůz pro střední a vyšší management a tomu odpovídající ekvivalenty. To samozřejmě zejména v zemích řekněme prakticky smýšlejících a bohatstvím méně oplývajících.
Initial C
06. 10. 2023, 20:51 1 reagovatJa bych asi radsi berlinsky ubahn nez toto. Ale male beyzvyznamne plus za vlneny interier!
JFK
07. 10. 2023, 17:42 0 reagovatKdyž zůstane proporce stejná, bude zase jiný odborník přes proporce vykladat, jak se jenom zaoblil starý model a žádný progres, takže v pořádku. Svůj účel to auto splní, nějaký přínos v podobě HDP na hlavu i podobných odborniků přes proporce to prinese. Akorát ve škodovce se holt budou muset nějak vyrovnat s tím, že podobní odborníci obvykle s vydechlým báwem se její produkcí cití pohoršeni.
beastar
07. 10. 2023, 19:13 1Bohužel Škodě ty odborníci přes proporce pár posledních let citelně chybí. Každopádně značka co vyrábí masově auta pro firemní fleety a státní správu nikdy proporce a design řešit nemusí. A odborníci na proporce jsou třeba designéři a ti co znám já bawo sice asi řídí kus od kusu, ale většinou v dobrým stavu;D Mě osobně jejich produkce vůbec nevadí a to ani ty poslední věci. Že by to ale nějak vypadalo líp než další mainstreamová auta to určitě nehrozí. Nějaká převratná řešení ani zajímavé věci třebaže kompromisní to taky nenabízí. Tak co zbývá.. jakože alespoň štěstíčko s tím HDP. To je trochu jiná debata a HDP na hlavu určitě tohle auto moc nezvýší. Ledaže by to zas protlačil nějaký koumák v nekonečném počtu k PČR. Což jistě lůza bez vkusu ráda zaplatí a ohromě ocení.
JFK
08. 10. 2023, 09:39 0Osobně mi nepřijde ten delší převis jakkoliv jiný, než u některé jiné mainstreamové konkurence. Řiká se tomu trend a nebo taky záměr. Vratil jsem se akorát ze země, kde asijských SUV jezdilo dost a v sedmimístu na tom s masivnějšim zadním převisem nebyli jinak.
Ale zároveň by mě zajimalo, jak moc vadí místním odporníkům převisy a hmoty napřiklad i u takových aut, jako Range Rover, tam si zjevně taky neumí hrat s profilovou proporcí už od začárku předpokládám.
HDP tay bezesporu za škodu zůstane více, jak u nějakého čistého importu, o tak elementárních věcech se ani nehodlám moc bavit při vší úctě.
rock
10. 10. 2023, 12:15 0Ses s těmi odborníky nějak rozvášnil. Tě tak vytáčí, když někdo napíše názor?
Velkej Range Rover má v popisu práce vypadat mohutně bez ohledu na nějakou nesmyslnou estetiku. Nicméně třeba ostatní Range Rovery (Sport, Velar, Evoq) tenhle prvek tak výraznej jak novej Kodiaq nemají. Asi to má nějakej důvod, co já vím?
JFK
10. 10. 2023, 13:08 0Mě to nevytáčí, to vás, stejně jako ten převis. Velar že nemá celkej převis, viděljste to auto vůbec ? :) A velkej RR Culinan nemá v popisu práce mít tedy nevyváženou boční siluetu (= převis) jako velkej Range rover, kterej ho mít může? Nemůže ho zrovna tak teď mít v poposu práce pro změnu záměrně další model škodovky, zatímco předchozí ve stejné velikosti ho neměl? záměr tu nazýváte nevyváženou proporcí , přitom tomu vůbec nerozumíte a jestě si protiřečite.
Mimochodem, teď jsem zahlédl rozhovor s autorem k tématu, takže jak jsem psal v úvodu, jste co se trendů v použitých převisech dost mimo :) https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/designer-jiri-hadascok-skoda-kodiaq.A231003_084746_automoto_fdv
rock
10. 10. 2023, 13:48 0Mě to nevytáčí vůbec, mě se to akorát nelíbí. To, že je to záměr (ten rozhovor jsem zaznamenal) ještě neznamená, že to považuji za pozitivum. A ano, nový Kodiaq může mít v popisu práce vypadat přesně tak, jak vypadá a asi to v popisu práce má, ale pořád není důvod to považovat za pozitivum. BMW 7er má taky ledvinky navržené úmyslně tak, aby zaujaly, mají v popisu práce zaujmout a přesto to není argument pro to, aby se mi líbily.
A jinak převis není všechno a já ho zmínil jen okrajově. To, co mne zaujalo a píšu o tom explicitně, je umístění hrany střecha × zadní okno, které samozřejmě má vliv na množství optické hmoty vzadu. A ne, dokonce ani Velar ho nemá tak moc vzadu jako nový Kodiaq.
JFK
10. 10. 2023, 15:58 -2Ano, ten Velar má při obdobném převisu o něco větši sklon pátých dveří, což ubírá hmotu v oblasti C-D sloupku, ale to je zjevně dáno odlišným úkolem a premisami, který má kazdý z těchto aut a zaměrem jak zmiňoval autor toho neprémiového ale mainstreamového vozu. Je tedy třeba toto vše brát v potaz a pak hodnotit nevzhlednost a to, jak si s tímto trendem naopak poradili. BMW 7 přináší do segmentu prvky pojetí předku, ktere tam narozdil od té zminěné hmoty u segmentu sedmimistných SUV nebyly zvykem. Ale ok, někdo například považuje Fiat 124 za etalon sedanu, kdežto Mirafiori byla jen nevyvážena proporce. Ale je to tak v pořadku, časem si na to zvyknete.
Trinom
07. 10. 2023, 18:12 0 reagovatŘíkal někdo vlněné potahy? Sem s tím!
(trošku mi tu chybí ta fotka hnědého interiéru, co je taky hodně cool)
Opelfahrt
10. 10. 2023, 12:18 0Hele, počkal bych ještě, Toyotu Century SUV už představili jako koncept :-)
Trinom
11. 10. 2023, 09:03 0Kdyby jen jako koncept, ale rovnou jako hotovou věc.
Ča Snač Aj
07. 10. 2023, 19:42 1 reagovatLíbí se mi změna exteriéru, an rozdíl od předchozí verze se na něj můžu alespoň podívat aniž by urážel moje vizuální cítění. To u té první zrůdy nešlo.
Jakub Pospíšil
08. 10. 2023, 12:43 3 reagovatNejzásadnější informace mi tu chybí. Má to i v základní fleetové specifikaci parkovací senzory vepředu i vzadu, nebo budou fasované služebáky v podzemních garážích čnít do uličky, protože si střední management nebude jistý, kde jim konci čumák?
sheogh
10. 10. 2023, 09:34 0 reagovatMe by zajimalo, jestli uz to konecne jezdi tak jak to vypada.
Prijjde me, ze vetsina techto "SUV" je zvednuta, jak kdyby se daly jen pod pruziny podlozky - Cekal bych, ze ty ruzne crossovery a podobne zvyseny auta budou mit i vyssi zdvihy tlumicu (a treb progresivnejsi nastaveni), ale ne, je to stejny uskakany prkno, jako obycejnej hatch/lift...
MBMB
10. 10. 2023, 11:10 -3To je taková zvláštní a častá představa, že by vysoké auto mělo být nějak z principu pohodlnější. Reálně je to spíše naopak. Respektive i vysoké auto samozřejmě může být pohodlné, ale bude se hodně kymácet a houpat. A pokud člověk chce, aby jezdilo dobře, tak to musí kompenzovat naopak tvrdším podvozkem. První X3, X5 a spol. by mohly vyprávět... Dosáhnout toho, že auto dobře jezdí a je i pohodlné, je tedy výrazně jednodušší u nízkého auta. To, že až tolik na pohodlí zaměřených aut na trhu není, je věc jiná.
Habakukk
11. 10. 2023, 07:19 0Tak pokud je na vzduchovém podvozku tak zvládne být jak pevné tak i pohodlné.
MBMB
11. 10. 2023, 07:39 0Samozřejmě, podvozkem se dá řešit řada věcí. Dnes máme adaptivní tlumiče, aktivní stabilizátory a spoustu dalších řešení. Ale to nic nemění na tom, že u dvou jinak technicky stejných aut je snažší dobře naladit to s nižším těžištěm. Vyšší bude vždy buď méně pohodlné, nebo více houpavé, nikdy nebude v součtu lepší.
StreetPro
10. 10. 2023, 14:31 3 reagovatTam je nějaká simply clever schránka na masturbační kit? Nebo si tam mám "jako normálně" nalepit 2x Chiquitu a bejt v chillu?
sheogh
10. 10. 2023, 23:07 0No urcite to byl model a ne finalni vyrobek.... ze? :-)