načítám data...

Škoda Octavia RS 2,0 TDI 4x4: Sportovní mimikry

Nejsportovnější škodovka je možná nejlepší s benzínovým motorem, ale polovina zákazníků si pořídí naftu. Takže to bude mít asi nějaký důvod, ne?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Škoda Octavia RS 2,0 TDI 4x4: Sportovní mimikry

Octavia je na Autíčkáři už poněkolikáté. Premiéru tu nemá ani verze RS, s benzínovou jezdil Dan a na rozdíl od prvních testů aktuální generace byl překvapen, a to příjemně. Mimochodem, prvnídruhý test nové Octavie si stojí za to připomenout. Vypadá to, že od té doby se zlepšila, leč na prodeje to moc velký vliv nemá. První dojem jde udělat jen jednou.

Octavia byla nejprodávanějším autem v Česku. Ano, minulý čas… Už není, v prodejích onu dlouho očekávanou novou generaci Octavie (kódově NX) předstihla letitá Fabia, jejíž nové, již čtvrté vydání se začne prodávat brzo; už má reklamní kampaň i ceník. Čímpak to?  Holt zdá se, že pověst nové Octavie utrpěla dětskými ne bolístkami, ale spíše migrénami. To auto se mělo doladit a až pak přijít na trh, ne opačně, jak se to nakonec stalo. První testy nevyšly dobře ani ve škodovce obvykle nakloněných médiích. Dělat ze zákazníků za jejich (nebo firemní) peníze testovací jezdce se zřejmě nevyplatilo a pověst ještě k tomu dražšího auta tím utrpěla tak, že se to projevilo i na prodejích. Ale vyprávějte to přísným hlavounům z koncernu Volkswagen, tady museli šéfové z Mladé Boleslavi pomyslně sklonit hlavy. A tohle byl výsledek. Nicméně samotné auto se vážně lepší. Kromě jednoho zamrznutí a restartu systému, který psychicky nezvládl přijatý telefonát přes Bluetooth, se mi za celý týden v nové Octavii RS nic zvláštního nestalo, ani kontrolky si neudělaly diskotéku jako v raných exemplářích NX. Takže můžeme pokračovat k samotnému autu…

S touto červenou metalízou bude Octavia RS hvězdou firemního parkoviště. Ta sice vypadá takřka pastelově, škodovka jí jistě ne náhodou pojmenovala Velvet (samet) ale na sluníčku dělá odlesky skoro až do oranžova. Už díky tomu se po tomhle autě lidé hodně otáčejí. Tady je Octavia takovým tím pomyslným domácím stříbrem a verze RS uctívaná skoro jako svatý grál. Když někam přijedete touto novou červenou škodovkou, budete středem pozornosti, skoro jako kdybyste přijeli ve Ferrari. Vím, že hodnocení designu je subjektivní, ale jak se mi nová Octavia pořád moc nelíbí, tak verze RS v červené a s černými doplňky mi připadá mnohem koukatelnější. Co na tom, že hodně těch průduchů je falešných. Čtvrtá generace RS má zkrátka nejagresivnější tvary, na čemž není nic špatného.

Uvnitř se RS také docela liší. Volant má sympaticky tučnější tvar a tři ramena, části palubní desky a dveří zdobí místo textilu alcantara s červeným prošitím, které je i na sedačkách v kombinaci kůže a alcantary. Škodovka jim říká „Top ergonomická sedadla“ (ještě aby byla neergonomická), jsou docela pohodlná a podrží v zatáčkách. Ale o tom už psal Dan. I na mě to celé působilo kvalitně a odpovídající „RS ceně” auta. S ovládáním jsem už tak spokojený nebyl. Jednoduchost ovládání dřívějších Octavií je pryč, spousta tlačítek včetně ovladačů klimatizace zmizela a funkce se nyní musí ovládat na středovém displeji, pod kterým jsou naštěstí tlačítka pro vstup do hlavních menu. Jenže měnit třeba teplotu trefováním se do miniaturní plošky na displeji o rozměru asi 1x1 centimetr není úplně pohodlné. Dejme tomu pro seniory, kteří si chtějí udělat radost z peněz, které našetřili, skoro až nereálné. No a pak jsem se dočkal mimo jiné ofukování pravého kolena, středové výfuky ventilace jsou kvůli novému uspořádání palubní desky příliš nízko. Ovládání většiny základních funkcí může vyřešit ještě krátká řeč s virtuální asistentkou jménem Laura, která se snaží mluvit jako člověk a rozumět pokynům typu „je mi zima na nohy“, je to taková škodovácká Siri. Občas ale trochu nechápala.

Tolik na úvod. Nastartoval jsem a ozvalo se dunění, jako bych probudil benzínový osmiválec. Octavia RS má být „sportlich“, takže byla stejně jako předchozí generace vylepšena takzvaným zvukovým generátorem, kdy je skutečný zvuk či spíše nezvuk motoru vyživován z reproduktorů duněním podobným jako v Audi RS6. Řešením je požít režim Comfort, Eco (pokud chcete jet vážně pomalu) nebo si nastavit individuální, kde jde tento fonetický cirkus vypnout. Naopak v předdefinovaném sportovním režimu je ještě asi dvakrát hlasitější, podobně jako když v RS6 zapnete sportovní režim s otevřenými výfukovými klapkami. Ne, ten je možná tišší, takže bych to přirovnal spíš k Jaguaru XKR-S nebo Range Roveru Sport SVR, které ale mají zvuk mnohem lepší, už protože je přirozený… No a zvolený režim si Octavia RS nepamatuje, takže po dalším nastartování skočí opět do výchozího módu Normal, kdy opět hučí a duní. Takže je třeba zmáčknout tlačítko s autíčkem pod displejem a na něm navolit jiný režim.

Takže rozjezd s Octavií RS alespoň pro mě připomínal předletovou přípravu: nastartovat, počkat až se palubní systém rozjede, nastavit režim, vypnout funkci automatického udržování v jízdních pruzích, která umí nemile zasáhnout do řízení. Já ještě vypínal start-stop, protože chci auto šetřit a také okamžitě vyjet z křižovatek.

Motor je znatelně silnější než předchůdce, naftová Octavia RS už konečně jede, jak by měla. Turbodiesel nyní produkuje rovných 200 koní (147 kW) a netrpí prodlevou, na plyn reaguje docela rychle. Ve vyšších otáčkách úplně nevadne, ale také negraduje, prostě je dotočí za stabilního přínosu síly. Nejlépe funguje ve středních otáčkách na vlně 400 Nm, což není vůbec špatná hodnota. Diesel se dodává jen se sedmistupňovou automatickou dvouspojkou DSG. Ta umí být rychlá i hladká, ale v „manuálním“ režimu si sama přeřazuje a občas má svou hlavu, kdy nechce podřadit nebo naopak sama odřadí na další stupeň, kdy by to ještě nebylo nutné. Dojem kazí také drobnost, páčky na volantu trochu křupou a působí tak trochu fórově.  Takže se dá spíš kapitulovat, využít sportovní režim a nechat si převodovku dělat, co chce.

Ve finále je to ale slušná technika. Všechny Octavie RS kromě té hybridní mají podvozek snížený o decentních 1,5 centimetru a nějaké další úpravy včetně nového, takzvaně progresivního řízení, kdy je mezi krajními polohami volantu jen 2,13 otáčky (standardní Octavia jich má 2,7), což se podobá třeba řízení ve starých Alfách Romeo. Tady má ale proměnný převod, takže není tak divoké kolem středové polohy jako ony Alfy. Tohle se povedlo, působí to přirozeně, nikdy jsem neměl pocit, že je řízení nějaké umělé. Nejlepší pochvalou může být, že jsem si na svých oblíbených okreskách našel své tempo a začalo mě to prostě bavit bez toho, aby mě nějaká „jízdní“ část auta rušila. Poté jsem zjistil, že i s naftovou Octavií RS jde jet docela rychle, sílu už má, funguje přirozeně a její efektivitu ukáže až pohled na tachometr.

A právě o efektivitě naftová Octavia RS je. Pokud hledáte auto, ve kterém vyladíte své řidičské schopnosti, tak tohle, ač velmi schopné, to není. I lehká přetáčivost v zatáčkách se jeví jako takřka nemožná, stabilizační systém je neúprosný a také čtyřkolka Haldex dělá vše pro to, aby vás udržela na silnici bez zbytečného klouzání. Ta navíc ve srovnání s „předokolkou“ RS TDI zlepšuje čas sprintu na 100 km/h o 0, 6 sekundy. Je ale fajn, že vše funguje plynule.

Co mě ale překvapilo, byly brzdy, které začaly hučet už po ostřejším projetí asi tříkilometrového kopce plném serpetin, jen jednou nahoru a dolů. Když se ozvalo nepřirozené hučení, raději jsem zvolnil, abych nezkroutil kotouče. Přitom Octavia RS čtvrté generace NX používá stejné disky i destičky jako Octavia 3 RS, u které mi přišly naopak nadprůměrné. Zvláštní, byl jsem na prezentaci původní verze třetí generace RS v Rumunsku, kde jsme půl dne jezdili po silnici Transfagarasan nahoru a dolů, aniž by byl s brzdami sebemenší problém. Naopak je všichni chválili. Ostatní kolegové si ale na brzdy nové RS nestěžovali, tak to mohl být problém konkrétního auta, anebo jsem jen možná moc náročný.

Kupující naftové Octavie RS bude určitě zajímat také spotřeba. Dejme tomu, že v klidu, takzvaně „na klobouka" s ni jde jezdit i za nějakých 5,5 litru, rychle a nezákonně zhruba do devíti. To není vůbec špatné. Za relativně rychlé a úsporné auto je však třeba zaplatit, a to více než kdy jindy.. Octavia RS již dávno není za laciný peníz, jako první verze třetí generace, která se silnějším benzínovým motorem začínala na 620 tisících. I ta s faceliftem předchůdce narostla skoro na 700 tisíc a nyní tu máme základ za bez stovky devět set tisíc. Standardní výbava je štědrá, ale to by u auta za skoro milion být měla. Na druhou stranu není moc prostoru na další utrácení, ani auto v typické novinářské specifikaci, rozuměj „skoro všechno co máme ukážeme“, nepřekročilo 1,1 milionu. Na druhou stranu, je to pořád jen auto nižší střední třídy.  Ale to ať už si přebere každý zájemce sám.

Verdikt

Kdo se nenechá zmást zkratkou RS nebo vzhledem, který je mnohem agresivnější než dříve, najde v nejrychlejší naftové Octavii velmi dobré auto. Pro škodovku typicky mimořádně prostorné, pohodlné, s velkým kufrem a různými praktickými detaily, které se budou při každodenním soužití určitě hodit. Ale sportovní jízdu? To ne, tedy pokud se bavíme o tom samém. Ve skutečnosti mám pocit, že nová RS spíše vyměkla. Jistě, Octavia RS nebyla nikdy sportovním autem, ale přišlo mi, že minulá generace RS byla jízdně o trochu zajímavější. Ta nová je měkčí a bude spíš lepším cestovním autem, určitě vynikajícím polykačem kilometrů. Má v rezervě silnější motor, schopný podvozek i pohon všech kol. Prostě praktické a rychlé cestovní auto. Ale na tom není zas tak nic nového. Tedy, kromě té docela odvážné ceny. Ta není tak důležitá u Ferrari, naopak u škodovky je zásadní. A to i když je v barvě, které bych mohl říkat „Rosso Kosmonosy“…


Technické údaje

Škoda Octavia RS 2,0 TDI 4x4
Rozměry: 4702x1829x1456 mm
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 968 cm3
Výkon: 147 kW (200 koní) v 3600 – 4100 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1750 – 3500 ot./min
Převodovka: sedmistupňová automatická dvouspojková
Pohotovostní hmotnost: 1602 – 1711 kg 
Maximální rychlost: 243 km/h 0-100 km/h: 6,8 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná: 5,5 – 5,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,1 l/100 km
Cena základní verze (s daným motorem): 889 900 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 079 200 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ratan groch
24. července 2021, 16:06
6

Daj boze, aby ju dostalo co najmenej vodicov, ktori mi budu pri predbiehani zrychlovat, aby som ich nepredbehol na svojej Honde
.
Tym, ze si striedam auta a na Hondicke chodim len obcas, tak sa zabudnem, ze Octaviu RS nemoze predbehnut len tak hocikto. Kym na Porsche to mam "povolene" a na BMW E92 mi to je tolerovane, tak na Honde, ktora je stara to majitelia Octavii RS povazuju za urazku. V polke predbiahania zrazu citim, ze z auta vpravo neubuda, ale naopak ho je stale viac. Musim to zoslapnut na podlahu, aby som predbiehanie stihol a ked sme oknami vedla seba, tak vtedy soferi Skodoviek nejako "zazracne" vzdy sleduju nieco dolezite na tachometri alebo pred sebou a neregistruje ma ani zornym polom.
Co mam z toho, ze potom na mojom kufri uvidia, ze ich predbehol trojliter s cervenym odznakom V6. Tu dobu som mohol byt uz davno mrtvy.

Ked sa mi to stalo prvy krat, myslel som si, ze je to nahoda. A muselo sa mi to stat opakovane, aby som pochopil, ze ak chcem prezit, musim dodrziavat kastovy system.

Musim priznat, ze nie je to vylucna zalezitost Octavii RS, ale aj beznych Octavii. By ma zaujimalo ci pri preberani vozidla maju nejake skolenie o tom, kto ich moze predbiehat a kto uz nie.

reagovat
af
afro-r1
24. července 2021, 19:36
0

Jo, jo. Podrazeni na trojku v benzinovem trilitru vetsinou utne zbytecne "debaty".

PepaSFI
25. července 2021, 14:17
1

jó to je prastará záležitost, to se řešilo hned na začátku jednoho známého filmu.

sp
spooon
25. července 2021, 14:31
2

Já tedy vždy když předjíždím, tak na plný plyn a na nejlepší kvalt, ať to trvá co nejkratší dobu. A tyhle zrychlovače bych nakopali do koulí za zbytečný zdržováni už tak nebezpečného manévru.

Si
Silencercz
26. července 2021, 09:44
1

Tohle se mi stáválo s Alfou 159, tempomat 140 na dálnici, předjíždím RS a v půlce předjíždění začne najednou zrychlovat, jelikož to byl asi starší kus, tak za ním visela kouřková clona.
S 2007 Bravem ani 2009 Deltou se mi to teď neděje. Asi ty auta působí méně agresivně a nestojí to RS klanu za protiakci.

Jinak ten umělý zvuk by bylo číslo 1, proč bych tohle konkrétní auto nechtěl. v 90% času mi vyhovuje, když je v autě klid, podobný zvuk by mi v hlavě vrtal a začal bych spíš řešit, kde je problém. Proto mám i alergii na různé starší JDM a BMW kousky s děravým nebo průchozím výfukem, kdy týpek za městem tomu dá plnej, ale jelikož ta stará 1.6 moc nejede, je slyšet ještě 2 minuty, aniž by se nějak rychleji vzdaloval...proto bydlení na konci města u "vý padovky" se v létě s otevřenými okny stává problémem, ještě kdy je v blízkosti benzínka, kde mezi 17-22h je nikdy nekončící sraz :-)

O4 RS je fajn auto na rychlejší přesun, fajn služební auto, ale ten rádoby sportovní zvuk do toho nepatří, když už tak volitelně v režimu sport. Ne jako defaultní věc.

krab
26. července 2021, 11:52
0

Jo, to já takhle tuhle za boha neměl šanci předjet jakousi Teslu model S , takovej ten model s "D" na konci. To jsem pak vygooglil, že D neznamená Diesel, ale že to má dva motory a zrychluje tím pádem jak čert. :-D

Ale to byla spíš příjemná záležitost a zpestření běžný jízdy po okresce než, že by mě to štvalo, naopak. Pán viděl v zrcátku Lotus a najednou za cedulí teda fakt přidal, že jsem čuměl, tak jedu za ním, poodjel maličko jen na rovině do kopce, zatáčky mě pochopitelně brzdil, ale na výjezdu přidal elektriku a bylo... tyhle auta nemáš šanci s konvenčním sporťákem předjet, nevím co bych tam musel mít, tak tři kompresory možná :-D

Pak jsme dojeli dolů do Loděnice ke křižovatce, já jel doprava on rovně, tak jsme chvilku stály vedle, pán stáhnul okýnko, rozesmátej jak lečo, pochválil mi auto a já vlastně taky a bylo to fajn... sranda ovšem, že jak tam stojíme, tak cejtím najednou totální smrad z brzd ... jo Tesla :-D Koně to má, ale taky 2,5 tuny, ale aspoň to auto pěkně protáhnul. Zajímalo by mě o kolik se takhle maximálně rychlou jízdou sníží dojezd, ale na to už bohužel nebyl čas se zeptat...

ratan groch
27. července 2021, 12:17
0

Ad Krab:
Tak aj to sa mi stava, ale s Caymanom. Elektricke auta maju obcas chut si to vyskusat proti "sportaku". Ale uz aj tu som si vsimol zaujimavost. Tie elektricke auta co to takto skusaju idu stale iba niekolko kilometrov do najblizsieho mesta ci obce.
Na dialnici sa ti to nemoze stat. Tam sa uz musia pozerat ci im take manevre vyjdu po najblizsiu nabijacku.

V Rakusku mi to robia aj starsie BMW s chalanmi s capicou s rovnym siltom.

af
afro-r1
27. července 2021, 20:00
1

Tak dalnice to do par kilometru roztridi sama.
Hodne lidi se cas od casu trochu hecne a prida plyn, ale po par kilometrech zjisti, ze tech 180 neni vas chvilkovy rozmar, ale ze tou rychlosti planujete jet nejblizsi tri hodiny a necha vas jet.

Avex
24. července 2021, 16:20
1

Drahý, ale pěkný :)

reagovat
Ronoath
24. července 2021, 21:52
0

Mám s Octavií už od faceliftu trojky problém: Nelíbí se mi. Ale varianta RS je celkem koukatelná, stejně jako u předchůdkyně. Potíž je jen v tom, že u čtverky jsem si dost často vzpomněl na i30 Fastback, připadá mi taková dost neoriginální.

reagovat
ransom
25. července 2021, 08:32
5

Téma k zamyšlení:
Oktávka je pro mě takovej jakoby... hambáč z Mekáče. Nebo jako knížka od Viewegha. Popová muzika. Kroksy.
Nechutná mi to, nebaví mě to, nelíbí se mi to. Ani nevím proč. Možná se jen podvědomě straním většinovému vkusu. Nebo musím mít za každou cenu všechno extra...? Ne, blbost. Hambáč bych sežral jen z hladu. Knihu si radši napíšu sám; než Chinaski, to budu radši poslouchat vítr, a nemám problém chodit bosky.
Asi jsem od přírody tenhle oktofob. Já za to nemůžu, to se rozhodlo někdy v pátém týdnu po rýhování mojí zygoty, a už jsem se tak narodil. Všichni jsou povinni mi to tolerovat!

RS-ko tedy vnímám podobně jako hambáč s chilli, Viewegha s obrázkama od Saudka, Vondráčkovou v duetu s Hájíčkem nebo kroksy v khaki kamufláži.
Prostě furt je to Oktávka, zde s posílenou presumpcí lidového kreténa za volantem. Já vím, že to je předsudek způsobený statistickou iluzí, protože je u nás Oktávek prostě nejvíc. Ratan Groch to myslím vystihl celkem přesně.

Jen jedna pochybnost ve mně hlodá: Proč mi stejné kousky nevadí u řidičů jiných aut a proč mě serou jen u Oktávkařů? Stalo se vám to taky? Když mě riskantně předjede Mergl, Bávo, Audina, skoro zatleskám. Když totéž udělá Okta, hned vyšumím a nadávám do oktávkářů zkurvených.

reagovat
Autíčkový Jelen
25. července 2021, 10:24
0

Tohle je asi hodně individuální, řekl bych, že každý z nás má nějakou skupinku řidičů (fanoušků, atd.) na které je nejvíce alergický. Nicméně třeba mně osobně je to vcelku jedno co má člověk za znáček na kapotě, když vyvádí nějaký blbosti na silnici, nadávám prakticky stejně ať už jede skoro v čemkoliv (výjimky by se našly). Ikdyž je pravda, že při nadávání na TDi-čkáře a jejich vykuchané, přečipované diesely si dám asi nejvíce záležet. :D

Co mi spíše vadí je takové to až fanatické "fanouškování", nejvíce je tím teď postihnuto cokoliv co se dá spojit s "magickou" kombinací tří písmen: JDM, ale týká se to například i Oktávky. Stále, i mezi mladými, dost platí ta idea toho, že kdo má novou Oktávku, ten je prostě pán, a za vodou, atd. a fakt hodně lidí po nich touží. A to já nějak moc nechápu, protože ikdyž je Oktávka prostě dobré auto na věci co auto hlavně dělat má, nedokážu si ji představit jako objekt touhy.

bitner
25. července 2021, 12:54
11

Nechávám se rád předjet jakoukoliv Alfou. Ten člověk si zaslouží zažít 15 minut pocit, že to auto bude fungovat.

sheogh
25. července 2021, 12:11
0

Jsem prijemne prekvapen - Octavia ma interier, kterej nevypada hnusne a lacine a dokonce vidim i sedacky…Ani tak bych si asi nedokazal obhajit octaviu za mega…

reagovat
esmo
26. července 2021, 21:29
1

Rádoby Sporťák.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem