načítám data...

Škoda Superb Sportline 2.0 TDI 147 kW 4x4: Rozlučka s etalonem třídy

Nová generace Superbu se zanedlouho objeví na našich silnicích, ale jaká je ta dosavadní, třetí? Pojďte se s námi rozloučit.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Vozy domácí automobilky netřeba dlouze představovat, každý našinec na ně má svůj názor ať už pozitivní, či negativní. Já sám ke škodovkám přistupuji neutrálně – neuráží mě, ale ani nenadchnou, avšak vybíral bych přeci jen jinak, hlavně z důvodu, že je prostě potkávám každý den a na trhu ojetin si drží v naší zemi cenu až příliš dobře – snad aspoň v tomto ohledu se dá o našem národu říci, že jsme patrioti. 

Foto: Autíčkář.cz

Dnes tu máme již předchozí, třetí generaci pověstného vrcholu (mezi ne-SUV a EV) značky, Škodu Superb. Snad není nikoho, kdo by v něm (aspoň na zadních sedačkách v podvečerních hodinách) nejel, mně se však do této chvíle nepovedlo dostat za volant, a tak jsem se o něj s radostí přihlásil. Přece jen – naftový Superb ve čtyřkolce je v našich končinách brán jako symbol úspěchu, manažerský vůz hodný těch nejzasloužilejších pracovníků korporátů. Já osobně mám tuto generaci Superbu navždy spojenou se svým strýcem – v době, kdy jsem jako mladý kluk dostal svůj řidičský průkaz a vybíral svůj první vůz, strýc si přebíral v Mladé Boleslavi tehdy zbrusu nového Superba ve vrcholné výbavě.

Foto: Autíčkář.cz

Design této generace netřeba představovat. Myslím, že takřka nezestárnul a vypadá stále velmi reprezentativně – jasně, už je to okoukané (když jich každý den potkáte padesát, ještě aby ne… ), ale stále v rámci této třídy na mě působí impozantně. Jak už to tak ale bývá, v interiéru je stáří modelu poznat více. Osobně mi je vzhled interiéru více po chuti u bratra z Wolfsburgu, avšak nemohu upřít Superbu některé detaily, které denní používání umí značně zpříjemnit – zejména loketní opěrka středového tunelu, která se dá opravdu používat jako loketní opěrka. Použité materiály nepřekvapí ani nenadchnou, některé jsou příjemné, ale u testovaného vozu ve výbavě Sportline tvoří lišty falešný karbon, který já osobně opravdu nemusím. 

Foto: Autíčkář.cz

Nejvíce mě však překvapilo, jak pocitově málo místa (oproti Passatu) na předních sedačkách je. Hlavní podíl na tom mají plně elektrické sedačky, které jsou i v nejnižší poloze na můj vkus příliš vysoko, a oči tak mám takřka v úrovni vrchu čelního skla. S tím se pojí i další problém – displej infotainmentu je zkrátka příliš nízko a pohled na navigaci je tak při řízení docela rušivý. Navíc sedačky mají sice dobré boční vedení, ale v oblasti stehen si i já, docela hubený průměrně vysoký člověk, přijdu široký. Jasně, jsou to maličkosti, ale zamrzí. Na zadních sedačkách je ale samozřejmě místa doslova přebytek a cestující zde mají třetí zónu klimatizace, dvě USB-C zástrčky i klasickou zásuvku třeba na notebook nebo tiskárnu. Zmiňovat se o kufru je povinnost, pohled na jeho rozměry potěší všechny stěhovače vzduchu a díky konstrukci karoserie jako liftback je tak celý přístupný a praktický.

Foto: Autíčkář.cz

Jak jsem již zmínil, pohled na infotainment je pro mě trochu rušivý, ale jinak? Po nastartování mu sice svižnost trochu chybí, jakmile se ale “zahřeje”, je skvěle použitelný, přehledný a rychlý. Trochu mě tedy během testovacího týdne pozlobilo spojení s CarPlay, které občas nechtělo provést spojení s telefonem ani přes kabel, a funkčnost ovládání hudby přes multifunkční volant byla trochu sázka do loterie – někdy přepínat písničky šlo, někdy zas ne, ale to byla pravděpodobně chybka tohoto kusu. Drobnou výtku mám k logice vyhřívání volantu a sedaček – výhřev volantu si auto umí zapamatovat i pro příští start, kdežto sedačky ne. Nerozumím, kdo by chtěl mít permanentně spuštěný výhřev volantu, zatímco ohřívání zadnice je pro mě takřka povinnost při nižších teplotách. Superb samozřejmě umí hlídat jízdu v pruzích a pomáhá tak na delších cestách, jen občas funguje takřka bezchybně, zatímco někdy se potácí ze strany na stranu, stejně tak mu moc nejde hlídání pruhů při jízdě v koloně. Pochvalu si zaslouží skvělý asistent hlídání mrtvého úhlu – to mám prostě u koncernových vozů moc rád – intenzita světýlka se stupňuje se vzdáleností sledovaného auta a v případě, že dáte blinkr a v okolí se zrovna nachází překážka, rychle zabliká. Nic nepípá, nic nebuzeruje, ale přesto o překážce víte mnohem lépe, než kdyby auto zapípalo tím stejným zvukem jako při jakémkoliv jiném upozornění, jak to ostatní automobilky občas dělají. 

Foto: Autíčkář.cz

Velká očekávání jsem měl od podvozku. Celá redakce se takřka jednohlasně shodla, že Superb má skvělý komfortní podvozek, na míle lepší, než zmiňovaný Passat… a já si stál za svým, že nevidím rozdíl. Prostě ano, trošičku možná pohodlnější je, ale rozdíl snad nejde poznat, když člověk neporovnává oba vozy ve stejnou chvíli na stejné cestě vedle sebe. Až později mi došlo, že zbytek redakce možná nikdy nejel Superbem bez adaptivního podvozku DCC (který většina novinářských vozů mívá) a ve výbavě Sportline, která zahrnuje snížený podvozek… V této konfiguraci se tak jedná nejspíše o nejméně pohodlný Superb, který si můžete vybrat, na druhou stranu je mi takové nastavení podvozku mnohem příjemnější než rozhoupaná bárka na každém retardéru. Superb je tak celkem jistý, k čemuž si dopomáhá i pohonem všech kol. Na limitu se dostaví spíše nedotáčivost, kterou lze převést spíše do přetáčivosti, ale na to si nikdo Supa nekupuje – tady je to o klidném cestování hlavně na dálnici i vyššími rychlostmi.

Foto: Autíčkář.cz

A to mu jde výborně. Dvousetkoňové TDI má dostatek výkonu, je pružné, v legálních rychlostech dobře odhlučněné a přitom i celkem úsporné – během testovacího týdne jsem dosáhl spotřeby 5,5 litru na sto kilometrů, z čehož hlavní porce nájezdu činila svižnější dálniční přesun Německem. Díky velké 66 l nádrži tak není problém dosáhnout dojezdu přes 1100 km. Vyšší hlučnost od motoru se dostaví na německé dálnici při rychlostech přesahujících 160 km/h, a tak radši zvolníte na sto padesát, kdy Sup stále jen usrkává naftu, a přitom je na palubě klid. Drobnou výtku mám k naladění převodovky, které občas trvá podřazení, díky čemuž umí způsobit trochu nepříjemné situace, a naopak občas nechávala zbytečně nízký kvalt, když by auto už klidně mohlo jet na vyšší. 

Foto: Autíčkář.cz

Závěr

I přes některé chybičky je třetí generace Superbu stále velmi povedené, možná v našich podmínkách až legendární auto. Věk sice nezapře, ale své místo v historii si určitě získá a bude se stále jednat o velmi žádanou ojetinu. Osobně bych si i přes naše seznámení stále došel pro bratra z Wolfsburgu, ale věřím, že pro rodinné použití bude Superb trochu praktičtější volbou – díky většímu prostoru na zadních sedačkách i kufru. Nezbývá než doufat, že čtvrtá generace na úspěch předchůdce naváže s grácií a vylepší některé drobné chybičky.
 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1968 cm3
Výkon: 147 kW v 3600 – 4100 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1750 – 3500  ot./min
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková, pohon 4x4 (haldex)
Provozní hmotnost: 1577  – 1785 kg 
Maximální rychlost: 238 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  7,2 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba udávaná: 5,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,5 l/100 km
Cena od (s daným motorem): 1 172 900,- (výbava Sportline)
Cena testovaného vozu: 1 320 900,-

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
05. listopadu 2023, 11:02
1

Osobně to vidím hodně podobně. Podvozek tam je to přesně o tom. DCC je nastavitelné na pohodlí a klidnou jízdu. Zatímco klasický pevný podvozek není nic moc. Mě osobně to přijde prostě tvrdé a na výmolech hlučné. Ve srovnání s některou konkurencí třeba s Insignií se to hrne nepřirozeně ven po tečně když člověk přežene nájezdové rychlosti má co dělat. To teda mluvím o předním náhonu. Ta čtyřkolka to trochu stáhne. Passat je pohodlnější ale méně praktický a designově více usedlý. Což je v Německu plus v ČR spíše ne.

Souhlasím i s tím že dekor Sportline je trochu opičárna. Plus jak si můžeš na displeji pustit ty tlaky turba a tak. To je pro takový auto úplná blbost. Sedačky v tom mě vždycky přišly velký ale relativně tvrdý a ergonomicky průměr. Opět zmiňovaná Insignie i se základními sedadly mi přijde pohodlnější. Dokonce i třeba poslední Mondeo nabídne lepší posezení. V zásadě je Superb ale zajímavý auto hlavně na delší cesty, prostor, spotřeba nízko, solidní komfort a mimo Čechy je to vlastně docela zajímavý auto. Ještě v GB, Řecku, Rusku a Španělsku to není úplně diamant silnice. Jinak když sem to tehdy měl půjčený v Německu to lidi docela prohlíží a ptají se a tak. Protože přestože vedle a stejný koncern... Tak ten přístup ke škodovce je úplně jiný.

reagovat
Sa
Sato
06. listopadu 2023, 16:51
0

Ja som si na ten základný podvozok celkom zvykol a teraz mi to príde ako fajn kompromis na také nenáročné presúvanie. Ale mám na predku len lahký základný benzín, s ťašším čumákom by to bolo možno inak. Len tie eko shit pneu (ecocontac) na tom sú na tom nič moc, tie by som vymenil keby som mohol (auto je na operák).

jiris
06. listopadu 2023, 21:10
1

Vidím to stejně, pořídil jsem do rodiny sice ve Stylu, ale se základním benzínovým motorem (1,5l 110kw s vypínáním válců ) , bez DCC, s manuálem a jsem absolutně spokojen, žena s tím jezdí 10-20km denně do práce po městě, dlouhodobá spotřeba 6,1 litrů. žádnej trhač asfaltu to není, ale na dovolenou tisíc km plně naloženej dojede v pohodě. a servis - nic. co tam není, to se nepokaká ( DCC/DSG ). prostě pohoda.

to
tomaass2
05. listopadu 2023, 17:44
1

To je snad poprvé, co vidím spotřebu v testu nižší než udávánou :)

Já mám škodovky v zásadě rád, vadí mi na nich jen ta česká aura, kdy vám někteří budou úplně klidně tvrdit, že Sup patří do vyšší až luxusní třídy…

reagovat
Marek Brunner
05. listopadu 2023, 19:33
1

ono je to v tomhle případě daný hlavně tím, že 90% testu byly dálniční kilometry, navíc naftě svědčí i moje denní cesta do práce po Jižní spojce:)

yaoming
06. listopadu 2023, 07:07
0

Dobrý den, uvažuju nad novym rodinným vozem a měla by stačit 110kw nafta, ale láká mě 140kw benzín. Jenže u benzínu mam trochu strach že spotřeby. Auto bude jezdit především trasy cca 40 km, když daleko tak 90-100 km případně jednou za čas ta dovolená, kdy se ujede 1000+ km. Na ty nájezdy je nafta skoro zbytečná asi, ale na druhou stranu se možná budu jezdit 20km tam a z5 do práce. Tak nevím....

reagovat
to
tomcar007
06. listopadu 2023, 08:15
2

Zdravím, mám Arteona se 140kw benzínem. Za mě na kratší trasy vhodnější volba protože má kombinaci přímého a nepřímého vstřiku. Po městě moc často nejezdím (Brno, nemá to smysl) ale kratší trasy jsou řekněme kolem 7,5-8l. Většinu tras mám kolem 150km a tam se není problém podívat i pod 6L (nejezdím pomalu ale mám rád plynulost). Dálnice je při 140ti 7,1L, dlouhodobý průměr mám 6,6L. Za mě super motor.

yaoming
06. listopadu 2023, 10:17
0

No podle všeho došlo v roce 2021 ke změně generace z DKZA na DNNA a motor má již jen přímý vstřik. Ale na ty hodně krátké trasy mám postrk 1.4i atmosfera

to
tomaass2
06. listopadu 2023, 11:21
1

Přesně tak, kombinace vstřikování už není. A dokonce ani nebyla všude, myslím, že jen na 140 a 162kW variantě.

Kamarád s Passatem Variant 2.0 TSI jezdí kolem 8, já s 2.0 TDI 110 kW mám na octávce vypočítáno 5,6. Záleží, kolik ročně najedeš, protože ten benzin jede pocitově lépe a bez hluku a vibrací :)

Wa
Wakantanka
06. listopadu 2023, 17:35
0

Kamoš donedávna mal Supa IV. combi 4x4 TDI 140 či koľko kW a spotreba dlhodobá pod 6, a to mal mix asi pol na pol krátke/dlhé trasy.

VK
VK
06. listopadu 2023, 22:06
3

Ať to má grády. Zní to jako zadání pro Ioniq 6 anebo EV6. Tedy jestli je kde doma nabíjet.

to
tomaass2
06. listopadu 2023, 22:10
0

Ještě mne tak napadlo přidat, že kamarád, který jezdí velmi podobně jako já, koupil také octávku, ale 1.5 TSI s manuálem a má vypočítáno 6,4. Obě ukazuji na displeji zhruba půl litru dolů.

Když jsem tu jeho řídil do Alp, tak je to tak tichý, že proti svojí naftě jsem se na křižovatkách musel koukat na otáčkoměr, zda to start&stop vypnul nebo ne :D

FidoBlack
06. listopadu 2023, 08:02
0

Poslední hezkej Sup!

reagovat
Sa
Sato
06. listopadu 2023, 12:49
1

Len by som doplnil, že nádrž má 66l len na papiery, v reálne nie je problém natankovať 72l. Presne opačný problém ako u Kii Ceed alebo Lexusu UX. Velmi príjemný bonus.

reagovat
to
tomaass2
06. listopadu 2023, 13:55
0

To už bych asi chodil kolem auta a koukal, jestli to z něj někde neteče zase ven :D Přesně tohle jsme zažili s A6 C7 Allroad s příplatkovou větší nádrží, když mu jí táta půjčil.

Sa
Sato
06. listopadu 2023, 16:46
0

:D

Pe
Peťas
14. listopadu 2023, 13:05
0

Vyssi posez je dan "sportovnimi sedackami" ne elektrickym nastavenim, alespon tak to mam ja vypozorovane z octavii a superbu 3. Generace. Klasicke sedacky jde spustit vyrazne nize-absolutne proti logice.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem