načítám data...

Škoda Octavia RS: Rychlá nebo Sportovní?

Škoda oslavuje 120 let svého továrního motorsportu speciální edicí svého nejrychlejšího modelu. Co nabídne fanouškům značky?

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Před dvaceti lety přišla Škoda s limitovanou edicí modelu Octavia RS, aby oslavila století značky v motorsportu. A způsob, který zvolila, byl poměrně odvážný. Po technické stránce šlo o standardní Octavii RS, které Škoda přidala do balíčku jen nějakou tu výbavu navíc a unikátní klíčenku. Všech sto kusů oné limitované edice ale dostalo velice speciální lak. Škoda použila ‘válečné barvy’ továrního týmu WRC, bílou karoserii tak zdobily zelené a červené pruhy a obří tovární logo. 

Foto: Škoda Auto

Toto odvážné rozhodnutí předurčilo limitovanou edici do rukou jen skutečným fanouškům značky a přestože bylo vyrobeno jen sto kusů, dealeři i některé z nich nakonec přelakovali, protože pomalovanou limitku se jim zkrátka nedařilo prodat. Nyní jsme se posunuli o dvacet let dál a nabízí se tedy další příležitost pro výroční speciál. Tentokrát na to ale Škoda šla z opačného konce. Žádná limitovaná série s omezeným počtem vyrobených kusů, žádné plaketky a unikátní klíčenky, tohle není auto ušité speciálně pro skalní fanoušky značky. To, co tu vidíte, je prostě jen hezky naspecifikovaná Octavia RS. Můžete ji mít dokonce v různých barevných odstínech! Byla by to ale škoda, jeden je totiž připraven právě pro tuhle verzi – zelená mamba!

Foto: Autíčkář.cz

Před námi stojí Škoda Octavia RS Challenge Plus. Oproti standardní Octavii RS za ni připlatíte o rovných 100.000,- navíc, což se může zdát hodně, pokud si ale své auto chcete vyšperkovat nějakou tou příplatkovou výbavou, je to vlastně výhodná nabídka. Challenge Plus totiž nabízí prakticky všechno, co v Octvavii můžete mít, už ve standardu. Sportovní sedadla s elektrickým nastavováním, pamětí, vyhříváním a masážní funkcí, LED Matrix světlomety, adaptivní podvozek DCC, kompletní sadu jízdních asistentů, kamery, 19” ráfky – zkrátka všechno. A jako bonus dostanete sportovní výfuk připravený speciálně pro tuto verzi. Všechno ostatní (včetně nápadného zeleného laku) můžete mít i v běžné Octavii RS, jen za to dáte více peněz.

Foto: Autíčkář.cz

Jednu věc nové Octavii RS v odstínu zelená mamba upřít nelze – to auto budí pozornost. Octavia RS byla vždycky tím nejatraktivnějším provedením, se čtvrtou generací však dle mého soudu rozdíl ještě vzrostl. Všechny ty bachraté tvary ‘čtyřkové’ Octavie se najednou tak nějak propojí v jedno přikrčené svalnaté tělo a samozřejmě nemálo pomáhají i velká 19” kola. Místo chromovaných ozdobných lišt dostaly sportovně laděné modely RS nevyjímaje tyto prvky lakované černě. Musím říci, že tady toto řešení sedí narozdíl od jiných vozů jiných značek dokonale. K RS vždy patřil i spoiler na zádi, i ten je tu přítomen.

Foto: Autíčkář.cz

Interiér Octavie RS je temné místo. Celá kabina je laděna do tmavých barev, jak se na sportovní provedení sluší, příjemná je ale škála použitých materiálů. Jsou tu kvalitní plasty, ale také alcantarové čalounění včetně výplní dveří či části palubní desky, kůže a také ozdobné lišty s karbonovým dekorem. Celkově interiér vyzařuje kvalitu a solidnost a má i styl. Jistě, najdete tu místa společná s tou úplně nejzákladnější Octavií, kde je jasně patrné, že tohle není žádná prémiovka, ale to je v pořádku, tohle skutečně stále je Octavia.

Foto: Autíčkář.cz

Ostatně fakt, že toto auto je stále ‘jen’ Octavia, má i své nepopiratelné výhody. Škoda nezapomíná na svou filozofii ‘simply clever’ a Octavia tak zůstává skvělým společníkem pro každý den. Obří zavazadelník dostal do vínku dalších několik chytrých praktických řešení, díky kterým tu všechno nepoletuje. Cestující na zadních sedadlech mají v loketní opěrce k dispozici kromě držáků nápojů i chytrý nastavitelný držák na tablet (v jiných verzích lze alternativně upevnit i k hlavové opěrce předního sedadla, sportovní sedadla RS tuto možnost ale nemají). Je tu deštník či smetáček ukrytý ve dveřích či obligátní škrabka na led ve víčku nádrže. Jsou to jen detaily, ale mě vždy velmi potěší, když se při návrhu auta někdo zamyslí nad tím, jak i malé věci udělat lepší.

Foto: Autíčkář.cz

Po usednutí na místo řidiče mám trochu smíšené pocity. Útočí tu na mě tři vjemy zároveň a já nevím, který si vybrat. Je tu komfort skvěle vybavené Octavie, sportovní feeling podpořený zvukem motoru a sportovními sedadly a radiomapa. Ach ta radiomapa… Ale k té se ještě dostaneme. 

Je to odvěká schizofrenie Octavie RS. Sportovní je tohle auto spíše stylem, než technikou. Už v minulé generaci automobilka přijala tento fakt a přestala se nám snažit prezentovat RS jako alternativu ke Golfu GTI či Focusu ST. A to bylo to nejlepší rozhodnutí, jaké mohla udělat. Octavia není auto orientované primárně na zábavu za volantem, jak si ji představují pravověrní petrolheadi. Je to praktické rodinné auto, služební polykač kilometrů. A provedení RS k tomuto mixu přidává dva prvky navíc – rychlost a styl. Nic víc. Jenže ono to vlastně vůbec není málo, ba právě naopak.

Foto: Autíčkář.cz

Pamatuji si ještě na Octavii RS druhé generace, kde byl laděný výfuk a sportovní podvozek při dlouhých dálničních přesunech vysloveně za trest. Kdyby to bylo vykoupeno fantastickými jízdními vlastnostmi, snad by se našla hrstka nadšenců, pro které by takové auto bylo ideálem. Škoda ale nikdy nestavěla tahle auta pro nadšence a ani to neměla v plánu. V jejím světě je současná generace RS ideálním vozem. Vybočuje z šedi korporátního parkoviště (ne, zelená mamba fakt nikdy nebude šeď!), když si chcete trochu zazlobit, umí dělat zvuk a drncat, ale to všechno se dá zase vypnout a plout vesele a v pohodlí napříč kontinentem.

Foto: Autíčkář.cz

Takže jak Octavie RS čtvrté generace jezdí? K dispozici je diesel, hybrid a potom benzinové provedení 2.0 TSI, které jsem pro test zvolil já. Je to také mimochodem nejrychlejší ‘ereso’ v historii, to ale není až tak podstatné. Výkon 245 koní se tu přes sedmistupňovou automatickou převodovku přenáší výhradně na přední kola (pohon všech kol je k dispozici jen pro vznětové provedení). Díky elektronickému systému XDS však s přenosem výkonu na silnici není žádný zásadní problém. Auto drží statečně stopu i ve skutečně neslušných rychlostech, přesto musím znovu opakovat – je spíše rychlé, než sportovní. Příjemná je široká škála nastavení podvozku DCC od sportovně tuhého až po téměř houpavý. 

Foto: Autíčkář.cz

Zpočátku jsem trochu bojoval s převodovkou, chyba ale byla spíše na mé straně. Čekal jsem okamžité reakce na pedál plynu, ale ty se tu nekonají. Převodovka řadí bleskurychle, ale nezačne tancovat mezi převodovými stupni po sebemenším pohybu vaší pravé nohy. Tohle je rodinné auto sakra! Chcete blbnout? Přepněte si DSG do sportovního módu nebo ještě lépe – řaďte si sami pádly pod volantem. Potom se vám auto odmění rychlou změnou převodů a občas i nějakým tím rošťáckým meziplynem. Tady bych ale uvítal i klasickou páku na středovém tunelu. Jsou situace, kdy řadíte s volantem vzhůru nohama a tam pádla příliš nepomáhají. Za normálních okolností ale převodovka pracuje čistě a efektivně a vlastně o ní ani nevíte.

Foto: Autíčkář.cz

Samostatnou kapitolou je sportovní zvuk Octavie RS. Provedení Challenge Plus dostalo do vínku sportovní výfuk. Opravdický. Se dvěma koncovkami (ano, obě jsou skutečné). Není nijak extrémně či dokonce neslušně hlasitý, ani na dlouhých cestách není rušivý, ale tak nějak si vzadu brumlá a vy víte, že tam je. Kromě něj je tu ale i zvuk umělý, vytvářený kdesi v útrobách palubní desky. Ten připomíná bublání osmiválce a můžete si ho nastavit ve dvou intenzitách nebo zcela vypnout (nastavení je součástí jízdních režimů, v individuálním režimu je to potom zcela na vás). Tenhle vynález rozdělil motoristickou veřejnost na dva nesmiřitelné tábory. Pro někoho je to svatokrádež, pro jiného fajn hračka. V Octavii se přikláním k druhému táboru.

Foto: Autíčkář.cz

Výhodou uměle generovaného zvuku (ono to úplně umělé není, je to jakýsi rezonátor, nechci zacházet do podrobností, ale vpodstatě to jen přetváří skutečný zvuk motoru, což ostatně dělá i každý sportovní výfuk) je, že jde vypnout. A to je u rodinného auta jednoznačně plus. A že oturbený čtyřváleček zní jako plnotučná V8? A že je poznat, že to není úplně real? Však jasně, když už sranda, tak pořádná, vždyť se tu nikdo ani nesnaží zakrývat, že je to jen hračička. Copak si třeba ta sportovní sedadla hrají na nějaké závodní skořepiny? S vyhříváním, bambilionem motorků a masážní funkcí? Ale kdeže..

Drobnou vadou na kráse bylo drobné drnčení u testovaného kusu, které se čas od času objevilo a přidávalo k onomu umělému osmiválci ještě jeden umělý dvoutakt. Ale to je spíše humorná historka ze zákulisí, vyčítat něco takového rychlé škodovce, která má za sebou život novinářského auta, by nebylo fér.

Foto: Autíčkář.cz

Ale teď už se pojďme ponořit do tajů škodovácké radiomapy. Nejprve stručný popis – velká část funkcí je v Octavii sdružena do systému ovládaného pomocí dotykové obrazovky uprostřed palubní desky. Důležité informace se potom zobrazují na dalším displeji před řidičem a některé z nich jsou navíc promítány i přímo na čelní sklo. Všechny displeje mají skvělé rozlišení, rychlou odezvu a jsou všemožně nastavitelné. To platí především o obrazovce na místě přístrojové kapličky, kde můžete mít různá zobrazení od obligátních ‘budíků’ přes ‘lambostyle’ sportovní displej až po velkou mapu. Celý systém spolupracuje bezdrátově s vaším mobilním telefonem. Potud tedy všechno v pořádku.

Foto: Autíčkář.cz

Jenže… Zatímco u různých drobných detailů v interiéru Octavie jsem se rozplýval nad snahou navrhnout věci tak, aby skvěle sloužily, tady jsem občas jen kroutil hlavou. Aby bylo jasno – já mám radiomapy rád. Sdružení hromady tlačítek do jednoho hezkého uhlazeného displeje je řešení mně blízké. Jen se u toho musí přemýšlet. Dám vám jeden příklad z mnoha – pro volbu jízdních režimů je pod displejem stále ještě fyzické tlačítko MODE. Zmáčknete tedy tlačítko a na displeji se objeví nabídka pěti režimů. Když už máte prst na onom tlačítku, které k ničemu jinému neslouží, bylo by logické jeho opakovaným mačkáním rotovat mezi režimy, ale ne, musíte prstem na displej. Vyberete tedy požadovaný mód a opět – logické by bylo, aby v tento okamžik, kdy je požadovaný režim zvolen, nabídka sama zmizela. Ovšem ani to se nestane, musíte ji ručně zavřít, jinak tu bude dál viset a překrývat mapu nebo cokoli, co na displeji radiomapy chcete mít.

Foto: Autíčkář.cz

Nebo druhý příklad – již jsem zmínil, že displej před řidičem je příjemně konfigurovatelný. Ovšem když se na něj soustředíte, objevíte zóny, které – možná z důvodu homologace, možná jen pro usnadnění práce – zůstávají vždy na svém místě. Tak třeba ukazatel zařazeného převodového stupně se vždy tísní v levém rožku, kde skoro není vidět. Proč tam musí být? Chápu to při zobrazení mapy přes celou obrazovku, ale pokud zvolím sportovní či klasické zobrazení přístrojů, nebylo by pěkné mít jej někde víc na očích? Při ručním řazení sedmistupňové skříně je dobré vědět, jaký převod máte právě zařazený.

A poslední příklad – nikde tu není tlačítko pro aktivaci kamer. Jasně, zařazením zpátečky se spustí samy, ale co když najíždím přídí k obrubníku a chci mít jistotu, že neodřu lakované lízátko? Kamera tam je, jen zapnout se nedá… Vtipné je, že automatickou aktivaci kamer zařazením zpátečky můžete v menu vypnout, potom už ale vůbec nevím, k čemu tam budou… (dle návodu k obsluze lze kamery aktivovat i tlačítkem Park Assist a následným stiskem tlačítka parkovacích senzorů na displeji, ale v mém případě vůz většinou začal namísto aktivace kamer vymýšlet nějaký spektakulární parkovací manévr, zkrátka tudy cesta nevede)

Foto: Autíčkář.cz

K dnes už pověstné nestabilitě systému mohu říct jen tolik, že během týdne, co jsem s Octavií jezdil, jen jednou systém nenaskočil okamžitě a probudil se až po asi minutě. V ostatních případech s ním nebyl problém. Nastavení hlasitosti dotykovou ploškou lze snadno provádět i poslepu a ani v případě klimatizace mi fyzická kroutítka nechyběla. A pro všechny případy je tu i virtuální asistentka Laura.

Foto: Autíčkář.cz

Poslední věc, která stojí za zmínku, je režim asistované jízdy. Jedná se o tempomat ve své zatím nejpokročilejší formě. Udržování odstupu od ostatních vozidel či udržování v jízdním pruhu už netřeba zmiňovat, Octavia jde ale mnohem dál. Auto rychlost jízdy automaticky uzpůsobuje i rychlostním omezením a profilu silnice. A zatímco u radiomapy mám své pochybnosti, zda si na ní její tvůrci dali skutečně záležet, tady je jasné, že si s tím někdo opravdu vyhrál. Auto skvěle využívá informace, které má, do obcí doplachtí, před zatáčkou včas a tak akorát zvolní, i kruhový objezd nádherně vykrouží, aniž by řidič musel sahat na pedály. Nikdy jsem neměl pocit, že se zbytečně vlečeme (tedy až na místa, kde silničáři umístili svou milovanou ceduli omezující rychlost na 30 km/h – zkusili si tam vůbec někdy takle pomalu jet??) nebo naopak letíme do zatáčky trochu moc rychle. Škoda jen, že tu není možnost nastavit si automatické udržování rychosti třeba 5 km/h nad zákonným limitem, jak to má například BMW. Jinak ale dobrá práce!

Foto: Autíčkář.cz

Verdikt

Škoda Octavia RS je perfektním kompromisem v dobrém slova smyslu. V provedení Challenge Plus dostanete skvěle vybavené auto, které se nemusí stydět ani bok po boku skutečně prémiových značek. Ne, opravdu to není sportovní vůz. Je to dobrý společník na dlouhé trasy, dokáže uspokojit i rodinu, zároveň ale nabízí i cestu ven z nudy a šedi průměru. Spotřeba benzinového dvoulitru snadno vyletí vzhůru, při normálním používání jsem ale neměl problém udržet ji lehce nad sedmi litry, což je velmi dobrý výsledek. Jedinou podstatnější chybkou tak zůstává radiomapa, která sama o sobě není úplně špatná, ale její nedotaženost silně kontrastuje s jinak hezky promyšleným autem.

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyčválec 1984 cm3
Výkon: 180 kW (245 k) v 5250 – 6500 ot./min
Točivý moment: 370 Nm v 1600 – 4300 ot./min
Převodovka: sedmistupňová automatická DSG
Provozní hmotnost: 1598 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 6,7 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 6,7 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,4 l/100 km
Cena (Octavia RS Challenge Plus 2.0 TSI DSG): 1 074 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
08. července 2022, 23:40
4

Ty jo.... u oktávky za mega bych nikdy nevěřil že to řeknu, ale mě to fakt přijde jako vcelku dobrá cena, když je to úplně všechno se vším, tak vzhledem k tomu, za co si dneska jsou automobilky schopný říct milion....
A ani ty kola už mi nepřijdou tak hnusný...

reagovat
bitner
09. července 2022, 18:48
1

No a s 2,0 TSI a manualem je to fakt za 925 (v modre metalize). V dnesni dobe to za auto se 180 kW fakt neni vubec spatna cena.
Ona ta skodarna se obcas da koupit dobre.

Kuře
09. července 2022, 19:51
0

Navíc, to je přesně ta verze, kterou bysme měli chtít;))

Mrkef
09. července 2022, 20:56
0

I30N Fastback 750k základ, bude horší výbava, menší prostorem, interiér za mě horší, na druhou stranu jako daily ok, jízdní vlastnosti lepší a máš cca 150k na benzín nebo performance díly ????

Jinak mě konkurence nenapadá, aby měla obdobný výkon a cenu.

Honza Hamster Křeček
09. července 2022, 22:59
0

'Enko' je plnohodnotný hothatch, cílí na trochu jiného zákazníka, na někoho, kdo hledá víceméně sporťák, ale zabalený do kabátu normálně použitelného auta. Octavia RS je hezká stylová rychlá Octavia, nabídne víc prostoru, víc výbavy, víc 'simply clever' řešení, prostě lépe se používá jako auto. Sporťák to ale není. Cestu s dětmi na chatu si v ní oproti nějaké obyčejnější verzi užijete víc, ale provětrat ji do Mostu na okruh vás ani nenapadne...

riderhenry
09. července 2022, 23:11
-1

Za mě konkurence určitě CUPRA LEON SPORTSTOURER. Je to sice stejný koncern, ale hádám, že osloví daleko více řidičů (kdyby o něm uvažovali, což bude spíš asi problém Leonu...).

beastar
10. července 2022, 12:40
0

Hale nevím jestli napadne nebo nenapadne. Každopádně někteří zahraniční novináři s oktávou na okruhu byli. A prý to vůbec není špatné svezení. Já samozřejmě nevím. Obyčejné řidiče z řad zákazníků to asi nenapadne zkoušet. Každopádně jestli něco tak v tom marastu dneska je ta cena dobrá. Až na ty známé nedostatky je to dotažený auto. Sportovní jako Enko nebo Mégane RS Trophy asi úplně být nemůže a nemá. Stejně jako Superb Sportline nebude asi úplně luxusní GT:))

je
jerry
10. července 2022, 14:17
0

Před 9 lety vzal O3 RS na Nordschleife jeden docela známý rychlý novinář. Dám sem odkaz, je to od konkurence, ale snad pro jednou. https://www.autoforum.cz/testy-aut/test-skoda-octavia-iii-rs-2013-trefa-do-cerneho/
Škoda je, že tahle O4 RS je o 170 kg těžší, ty kila budou znát. Protože jinak O3 RS je fakt lepší, než se mezi "zasvěcenci" traduje. Já ji koupil za speciální cenu 560 tis. vč. DPH a musím říci, že to byl jeden z nejvydařenějších nákupů.

Mrkef
10. července 2022, 14:54
0

Když tam hodíš manuál -60kg a ubereš výbavu -???, tak budeš něco pod 100kg. Za 560k to je hodně dobrá cena.

fortress
11. července 2022, 09:54
5

Doba je zlá když milion za octu je dobrá cena. Jinak ta barva dost přitahuje včely, motýly a důchodce.

beastar
11. července 2022, 21:25
1

Doba zlá vskutku je. Časy kdy bylo doma každý čtvrtý rok nový auto ve fullu za 575 speciál cena. Tak ta už se nikdy nevrátí. Zajímavá je i ta bublina s těmi ojetinami. Je jich jako sraček a nikdo to nechce. Buď je to starý, nebo drahý.

Sa
Sato
11. července 2022, 21:50
0

Beaste: som rad, ze nie som sam co mu pride ze ojetin je ako sraciek a nikto to nechce.
Inak zakladneho Superba pred tyznom zase zdrazeli (hlavne teda odstranili manual 1.5 tsi, uz je len s dsg)

beastar
11. července 2022, 22:49
1

Nové auto byla pro privátní sektor vždy špatná investice. Teď to platí dvojnásob. Horší investice už je jen ojeté auto. Sice pravda lidé shánějí něco, co je třeba zajímavý a řekněme investiční. Jenže toho je minimum a drahé. Prostě začarovaný kruh. Navíc teda méně se logicky prodává vše. Je to vidět i na příslušenství typu kola, pneu, doplňky, tažné a tak.

Škoda dělá opravdu maximum aby ty prodeje udržela. Jenže co naplat. Pamatuješ jak vyjela oc3? Během půl roku totálně plný ulice. Pak facelift aut bylo všude hromada. Dokonce nejen v Čechách. A čtyřka? Minimum aut je vidět a to i v Čechách.

Ty ojetiny tam to trochu tlačí lobby velkých hráčů. Kupujte, nebudou. Pak mají sklad 12000 aut že. Kapři si vlastní rybník nevypustí..

riderhenry
11. července 2022, 22:58
1

Tak ojetiny a růst jejich cen jsou logickým důsledkem toho, co se děje. Jednak COVID sebevražedné hry, k tomu sebevražedné emisní šílenosti EU... Takže najednou nová auta moc nejsou, nebo jsou jiná, než člověk chce... A ve finále jedinou jistotou je, že budou strašně drahá. Logickým důsledkem musí být růst cen ojetin, které jsou na nová auta cenově navázaná. Jelikož se mi zalíbily dražby aut, které mě donutili silně sledovat ceny ojetin, tak to můžu potvrdit - a ne, nic na skladech nestojí, naopak se běžné ojetiny točí víc, než za běžného stavu. Např. u Mazdy 6 stouply ceny začátkem roku za pár měsíců o 10 %. VW Touran meziročně "rostl" téměř o 20 %, a to uvažujeme samozřejmě auta, která celý ten jeden rok ještě taky jezdila a opotřebovávala se. Je to opravdu zvláštní situace a jelikož má více příčin, těžko říct, jak se to bude vyvíjet dál.

Samozřejmě klasická investiční auta je úplně jiná kategorie, která je definována úplně něčím jiným a tam bych se o nějakých "bublinách" bavil úplně bez problémů.

Sa
Sato
12. července 2022, 08:09
1

Kamarát má objendného Sharana doslova mu serú na hlavu. Dva krát mu už odložili termín dodania a tretí krát mu len povedali, že to proste bude "pozdej" bez upresnenia dátumu. Keby to vtedy vedel tak si asi tiež kúpi niečo jazdené, lebo to auto proste potrebuje. Pritom také superby, kodiaky alebo aj focusy apod. dodávajú k nám do firmy úplne v pohode. Až mi to pripadá, že firemný zákazníci sú uprednostňovaní nad súkromnými, ale je to len pocit, nemám to podložené.

Ja také tie bežné ojetiny moc nesledujem, takže ak vravíš že sa točia celkom rýchlo tak to je dobre. Trh stále funguje. Pri takých tých viac zaujímavých je to teraz (podla mojho pozorovania) fakt pomalý process. Sem tam sa stane, že auto zmizne z inzercie len aby o mesiac sa tam objavilo znova s vyššou cenou. Jediné čo som si všimol tak ked je rozumne nacenený civic typer r fk2 tak sa po nom zapráši.

beastar
12. července 2022, 08:49
0

Aukce jsou trochu něco jiného a vždycky bývali. A ano je pravda že prodejní ceny vzrostli. Otázka je zda se bavíme o ojetém autě které může nahradit nové. Třeba Superb do pěti let. Nebo o autě deset let plus. Sice to logicky zdražilo jako všechno. Což nebyl úplně point. Jen že se to prostě netočí tolik jak bych čekal. A to myslím právě takové ty střední třídy a kompakty.

A jako firemní klienti mají zejména u Škodovky ČR vždy prednost jsou totiž důležití. Samozřejmě oficiálně nic:)) Možná ten Sharan vždycky skončí někde ve firmě místo toho kamaráda.

Ještě k tomu růstu. Rajčata vzrostli meziročně o víc jak dvacet procent, ale to neznamená že rostou i prodeje. Inzerce se prostě rozhodně nehýbe nijak fatálně. Auta jsou k dispozici v řádech měsíců. Jediná kategorie, kde je to asi trochu jinak budou ty zánovní věci...

riderhenry
12. července 2022, 09:14
-1

Ano, obecně ceny vzrostly a díky tomu i obraty, ale paradoxně ne tak rychle (tzn. reálně lidé koupili méně věcí, i když utratili více peněz). Ale čemu se taky divit, v této situaci. Nicméně u aut je ještě ten efekt toho nedostatku, způsobený dalšími vlivy. Takže nahrazují ojetiny často auta nová i u lidí, kteří by o tom jinak neuvažovali (viz příklad s tím Sharanem). Loni tak nastal brutální paradox, kdy člověk stál před volbou, jestli koupit auto nové, které možná prodá po roce za +/- stejnou cenu, nebo koupit pár let starou ojetinu a ještě za ten rok vydělat. Třeba VW Touran je dokonalým příkladem, i protože se stále vyrábí a zároveň je tu od roku 2016.

Zajímavé je, že už začínám pozorovat určité rozčarování z toho, že lidé si nemohou už ani objednat auto, které by chtěli. Začíná se tak pomalu otevírat nějaká diskuze, proč tomu tak je. Bohužel trochu pozdě.

beastar
12. července 2022, 09:45
1

Souhlasím. Diskuze je myslím na všech úrovních. A tady je opravdu problém v tom, co a jak se dělo a děje politicky. Ten koncept té změny je špatný. Zatím jsme si celkově vybrali návrat k jakési umělé chudobě. Jediný co je relevantní argument momentálně pro EV, že určitě sníží závislost na ropných produktech. Což může pomoci i v budoucnu cenám PHM v rámci EU. To ovšem neřeší problém toho, že lidé se dostávají do situace právě jak za řízeného hospodářství. Nemohou objednat přesně co chtějí. Plus musí platit hodně a čekat.

Zajímavé je jak se blížíme kvapem k tomu co znají naši otcové. Můj teda ne. Máma ale jo. Šetřil si hromadu let aby si pak koupil auto který nechceš. Respektive takový co ti strana dovolí. Doba se změnila, ale stojíme před tím podobným. Jen moderní leasing a tak to rozmělní. Mimochodem ve Švýcarsku i v Německu vidím teď jezdit spoustu aut kterými se dřív pohrdalo. V rámci trhu. Například Renault Laguna, Talisman, Voyager, Pacifica, PT Cruiser, Chevrolety, hromadu Yeti. Nebo pohrdalo prostě lidí dali raději přednost tomu Golfu nebo tak. Jenže jak píšeš když ten Golf dva roky drží cenu...

U luxusního segmentu je to podobný. Ono když máš hodně peněz spotřeba 16 v téhle době tě taky netěší. Pozoruji návrat k menším obsahům a nižším třídám aut. Ve smyslu mám na Glc ale koupím glb. Dokonce i ojetý Maserati QP5 v dobrém stavu vzrostlo na cenách obecně o jednotky procent. Každopádně zas plus i relativně nezajímavá auta ti dokážou bojovat proti inflaci. Takže kdo má místo. Může vydělávat a ještě se vozit.

riderhenry
12. července 2022, 10:01
-1

Je to tak. Zajímavé je, že se daří nacházet cizí viníky a tak většina lidí vlastně nemá zlost na EU nebo svoje "zástupce", ale prostě si řekne "blbej COVID/Putin/dosaď cokoliv". Takže když stojí energie desetinásobek, může za to válka. Že nejsou auta, jasnej COVID a čipy (protože kdyby byly čipy, určitě by VW dál vyráběl Sharana TDI, co jsem chtěl, to dá rozum mámo!)... Ještě k těm cenám - koncem dubna jsem měl možnost koupit krásnou A8 4.2 FSI. Fakt jsem to chtěl, konečně začít cestování na úrovni. Kdybych měl jistotu, že se tam pohodlně vejdou děti, tak bych přidal pár tisíc a mohlo být auto doma za 350 000 Kč. Cena nejlevnějšího kusu dnes? 469 000 Kč... Totálně neekonomické a nesmyslné auto, při ceně benzínu 50 Kč. Skoro bych řekl, že to nechápu.

Otec zažil ten super pocit, kdy si člověk mohl koupit Favorita, konečně "moderní západní auto". Závan totální svobody. A nestihl ani odejít do důchodu a už si nemůže koupit další auto. Ono totiž Volvo odmítá prodávat normální auta a on po 20 letech nechce přecházet zatím jinam. Zajímalo by mě, kolik po světě chodí lidí, co mají v kapse milión nebo tři a moc by je chtěli utratit, jen už trh pro ně neexistuje. Snad až se věci okolo uklidní, tak lidi víc prozřou a troch se zdravě nase*ou.

af
afro-r1
12. července 2022, 11:09
0

Takovy kubansky syndrom, jak uz asi deset let rikam.
My starsi dojezdime, tim, co uz bylo vyrobene a tem mladsim to ani neprijde. Ty uz ten stav do roku ~2005 nebudou znat. (Vyrobce se ridil jen pranimi zakazniku)

HeavySmoker
12. července 2022, 11:48
0

riderhenry: Fenomén ako zdražujúca V8 v dobe predražených palív je daný iba zotrvačnosťou trhu. Čím likvidnejší trh a profesionálnejší účastníci na ňom, tým rýchlejšie sa ceny prispôsobujú ekonomickým fundamentom. Akcie a dlhopisy kde nakupujú hlavne fondy kopírujú zmenu nálady veľmi rýchlo, realitný trh obvykle nasleduje pol roka až rok potom, ale bežní ľudia ktorí predávajú auto si zmenu v ekonomike všimnú až keď je telefón dva mesiace ticho, ich staršie Audi stále hnije na chodníku a v práci im prepustia polku oddelenia. Ako bonus, drahé uvery odradia od nákupov v prvom rade firmy, takže nepochybujem o tom že spotrebné autá sa časom budú hromadiť na letisku z úplne iných príčin.

bitner
12. července 2022, 22:37
0

Letiste brzo zavrou, protoze nebude kam pristavat :-)

je
jerry
09. července 2022, 09:02
4

Po přečtení článku si o to víc cením své O3 RS, kterou jsem zakoupil za poloviční cenu. Motorem, podvozkem, brzdami totožné auto, ale prosté všech elektronických nesmyslů a s poctivým manuálem. Ale plně souhlasím s autorem, že je to dobré, rychlé auto, ale žádný sporťák. Zábavu po okresce poskytne o mnoho lépe Suzuki Swift Sport 1.6, těch 400 kg navíc je sakra poznat.

reagovat
je
jerry
09. července 2022, 09:11
0

A to porovnávám se svojí O3 RS, která má provozní hmotnost 1425 kg. A s hrůzou zjišťuji, že testovaná O4 RS je o 173 kg těžší než moje O3 RS. a to už bude sakra znát. Už ta O3 RS není v zatáčkách nijak hbité auto, proto častěji a častěji beru SSS 1.6, když se chci pobavit na okresce.

je
jerry
09. července 2022, 09:13
0

Ale abych jen nehaněl, ty sedačky se mi líbí.

Honza Hamster Křeček
09. července 2022, 09:31
-1

Jen pro úplnost doplním, že šestistupňový manuál je i ve čtvrté generaci k dispozici pro zážehovou i vznětovou variantu (hybrid jen s automatem).

Mrkef
09. července 2022, 11:09
0

Manuál je pouze pro zážehovou variantu, vznětová a hybrid pouze automat

Honza Hamster Křeček
09. července 2022, 12:33
0

Pravda, špatně jsem se díval, u TDI je alternativně 4x4, ale vždy s DSG.

Opelfahrt
10. července 2022, 07:42
1

Že se nedá jet na omezení 30 km/h? Nedá, ale ještě horší je 20 km/h doplněné úsekovým radarem jako je momentálně v Brně na provizorním mostě (a stejně tak to bylo na I/52 na Nových Mlýnech).
https://mapy.cz/dopravni?x=16.6397732&y=49.2142272&z=16&source=traf&id=52148871

Jinak je třeba pochválit, že jinde v Brně radary nejsou (myšleno na území města, ale stačí pár kilometrů za městem a sousední pašalíky naopak radary někdy přímo milujou).
-
Komentář upraven 10. 7. 2022, 07:42:52

reagovat
riderhenry
10. července 2022, 11:58
3

Hlavně jsou úseky s úsekovým měřením potencionálně nejvíc nebezpečnými místy na silnici, jelikož všichni řeší jenom tachometr a ve skutečnosti se tak nevěnuji řízení...

Woyta
10. července 2022, 21:09
0

Akorát tohleto je docela ostuda.

reagovat
je
jerry
10. července 2022, 22:31
0

Každé kilo navíc je znát. A O4 RS není žádná lehká váha. A navíc v kombajnu.

Mrkef
11. července 2022, 08:24
0

Napiš Woyta, ale proč to tak je. Nikoli kvůli autu, ale pneumatikám Bridgestone Turanza, které způsobí zvýšenou nedotáčivost.

Mrkef
11. července 2022, 08:26
0

Ještě konkrétní citace z článku: Podle jezdce problém tkvěl hlavně ve špatném obutí. Auto totiž k losímu testu dorazilo v letních pneumatikách Bridgestone Turanza, které z velké míry stály za jeho nedotáčivostí. Podle kanálu km77 se žádném vozu s těmito plášti nepodařilo překonat trať rychlostí 77 km/h, nejúspěšnější pokus měl hodnotu 75 km/h.

beastar
11. července 2022, 21:22
0

Jo to sem tam odtušil taky a to rozumím asi každý čtvrtý slovo. Že problém není ve schopnosti auta se do toho správně vejít. Nýbrž v těch pneu.

Woyta
13. července 2022, 01:25
2

Předpokládám, že to bude pneu co tam dává výrobce. Tedy obutí na kterém bud většina těch aut jezdit.Takžé vásledek odpovídající. Málokdo vyhodí nové gumy hned po koupi auta. Takže jo je to průser. Tady není na místě je chránit. Úspora pár gramů CO2 na úkor bezpečnosti.

yellec
17. července 2022, 14:57
0

a to uspořené CO2 bohatě vynahradí zpopelňování obětí nehod :D

Zdeny
11. července 2022, 20:50
0

Za mě je jedinná správná specifikace nové RS je ta co jsem si vybral jako služební auto :D a to 4x4 TDI.
Protože - chtít koncernový "sportovní" auto vždycky jdu do Cupry - už jen protože může mít 300koní v benzínu a 4x4.
Pro tudle naftovou specifikaci platí vše co je v článku, je to moc hezký auto co příjemně jezdí, zároveň nežere víc než 7dm na sto a má 4x4 - což zase nenabízí ani Golf GTD nebo Cupra. A taky - nenasere to tolik sousedy a zákazníky jako si dovézt CLA nebo 120xd..

reagovat
je
jerry
11. července 2022, 22:00
0

Pokud jezdíš služebně a musíš, tak jo. Pokud jezdíš soukromě, jenom když chceš, tak ne.

Zdeny
11. července 2022, 22:27
0

Jasně, tam je to pro mě o tom, že na soukromé ježdění mi nedává smysl koupit si to RS v benzínu vůbec právě proto, že na hothach je to málo, na ježdění pro rohlíky zas trochu moc. Proto mi k povaze toho auta příjde nejlepší právě to TDIčko, protože sporťák to prostě nebude tak jako tak.

je
jerry
13. července 2022, 10:24
0

Nesmíš to brát z pozice vlastníka jednoho auta a to ještě služebního. To je zkreslené tím, co ti umožní koupit zaměstnavatel. Já jezdím jen pro zábavu a moje potřeby a auta mám privátní. V pohodě užiju O3 RS TSI, Suzuki Swift Sport 1.6 a MX-5 NC. Každé podle momentální potřeby a chuti. Univerzální jedno auto neexistuje.

beastar
13. července 2022, 12:12
0

Služební auto má být člověk šťastný, že si vůbec může vybrat. A pravdou je, že u Škodovky se jedná hlavně o tyhle verze v dieselu už roky. Otázka je jak to změní teď EV doba. Každopádně ty hybridy oni umí dobře. Už Superb iV byl fajn. Je. Soukromý auto je trochu něco jinýho. S tím že to není hothatch souhlasím. Nicméně je to právě pro lidi, co tak nějak balancují.

Zdeny
14. července 2022, 19:01
0

Já to právě beru z pozice člověka co by si to eventuelně koupil. Já mám soukromou 335i a na rovinu, jedem-li nakupovat nebo někam dál, beru si oktávku, protože je pohodová a přitom se příjemně řídí a nežere 15. V benzínu mi to už takový smysl nedává, není to sporták, není to úsporný, je to předokolka. Takže jasně, univerzální auto ve všem neexistuje, naftová, 4x4 mi u RS ale dává nejvíc smysl protože umí nejvíc věcí a ty který dělá nedělá špatně.

beastar
14. července 2022, 23:15
0

Jo to je rozumný. Tak to prostě je. Samozřejmě univerzální není nic. Zase pravý hothatch. Třeba RS Trophy, kde sem ještě dodatečně dělal nějaký úpravy se pak zase právě blbě používá na ty nákupy a pohodlnou jízdu. Teoreticky chápu, že si lidi prostě jen tak koupí RS s tím předkem a v benzínu. Taky bych do toho asi ale nešel.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger  1972
Dodge Charger

1972 rok výroby
230 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Wildcat 4-door Hardtop 1966
Buick Wildcat 4-door Hardtop

1966 rok výroby
330 koní výkon
6 572 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1969
Chrysler Newport Custom

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Citroën XM V6 Exclusive 1995
Citroën XM V6 Exclusive

1995 rok výroby
167 koní výkon
2 967 ccm objem