načítám data...

Škoda Kamiq Top Selection 1.5 TSI: Auto na důchod

Facelift Kamiqu vylepšil nejen proklínaný palubní systém, ale přidává i nové technologie při zachování staromilských prvků.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Letos domácí automobilka nešetří novinkami. Na trh pomalu přichází faceliftovaný Enyaq s řadou vylepšení, zbrusu nová generace jak vlajkové lodi značky, Superbu, tak i vlajkového SUV, Kodiaqu, ale i faceliftovaná Octavia. Facelift sourozenců Scaly a Kamiqu tak může zapadnout v záplavě novinek z Boleslavi, ale byla by to škoda na ně zapomenout. Přímé srovnání motorizací už přinesl Jarda, který s nimi strávil celý den ve Frankfurtu, ale týdenní soužití s Kamiqem v nejvyšší motorizaci stejně přineslo několik poznatků, které bych si nerad nechával pro sebe.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Začněme exteriérem. Kamiq není velké auto, je poměrně dost kompaktní a parkování s ním je dost za odměnu – vejdete se všude a není potřeba hledat místo složitě ani v centru města. Parkování i před obchoďákem je jednoduché, do čar ho vpasujete dost jednoduše a zůstane i dostatek místa na otevření dveří, což u některých obchoďáků bývá poměrně zapeklitější. Facelift možná nepoznáte na první dobrou, ale to jen naznačuje, že nebylo třeba moc vylepšovat – Kamiq je poměrně pěkný malý crossover i po faceliftu a lehké osvěžení v podobě nových světel a plastů mu jen lehce pomohlo. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Největší změnou jsou nová LED Matrix světla, která v této třídě malých aut rozhodně nejsou standardem. Svítí skvěle, hezky vykreslují a na jejich funkci nemám snad žádnou námitku, musím ocenit hlavně sepnutí dálkových světel i v nižších rychlostech. Dynamické blinkry jsou také pěkný prvek, který už se dnes dostává i do těchto menších vozů. Je to příjemný bonus, který nejen vypadá hezky, ale z mého pohledu i lehce vylepšuje bezpečnost provozu – pohybujících se světel si člověk všimne přeci jen o trochu více.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Uvnitř se toho také příliš nemění. Většina materiálů je měkčená, působí bytelně, ale samozřejmě poznáte, že sedíte v levnějším modelu značky. Není to nic, o čem byste psali domů, na druhou stranu ani důvod k nadávkám. Prostě to funguje, nevypadá to blbě a víceméně žádné pazvuky a vrzání neslyšíte. Nechápu jen použití alcantary (nebo chcete-li Suedia) jako dekoru palubní desky, ještě k tomu světle šedé. Ono to nevypadá vůbec blbě, zatím, ale dekor je protažený až pod infotainment, a pokud si na něj budete odkládat ruku při práci s displejem, za chvilku bude ušmudlaný a špinavý. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Infotainment prošel prý zásadní obměnou, ale na vzhledu jej nepoznáte. Za to při práci s ním ano, je přehledný stejně jako ten původní, ale nezamrzá, nepadá a funguje. Ani jednou mi za celý týden nespadl, což se o tom předchozím fakt říct nedalo. Displej je kvalitní, má slušné rozlišení a spojení s CarPlay funguje na jedničku. Pro vyznavače bezdrátového spojení s mobilem má Kamiq navíc chlazenou přihrádku pro bezdrátové nabíjení, což oceníte zejména v létě. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Co v létě ale neoceníte, jsou sedačky, respektive materiál, ze kterého jsou vyrobeny. V rámci ekologie a honu za co nejmenší uhlíkovou stopou jsou z recyklovaných materiálů, což by nebylo špatně, ale ve vyšších teplotách poznáte, že nejsou příliš prodyšné. Já nejsem nějak extrémně upocený, ve většině aut se mi záda nepotí ani na kožených sedačkách, ale tady to pro mě byl docela problém. Určitě tedy doporučuji vyzkoušet, jak se v nich budete cítit vy, stejně jak na vás bude působit posez za volantem. Já se v Kamiqu zkrátka necítil dobře, příjemnou pozici za volantem jsem ani za týden nenašel a ačkoliv mi Kubajs říkal, že bych se musel vypumpovat úplně nahoru a přimáčknout dopředu na volant, aby to bylo lepší, neučinil jsem tak – to bych se necítil o nic líp, protože nerad sedím příliš vysoko (Kamiq je totiž typické auto stavěné na posez “na židličku – obzvláště jste-li vyšší postavy, nebo máte-li delší nohy, nastává při sedačce v nižší poloze problém – sedák má špatný sklon a volant nejde vytáhnout dostatečně dozadu, takže vám nezbývá, než si pomoci kolmější polohou opěradla, ale tak máte celá stehna a spodní část hýždí ve vzduchu a sedíte jen na “spodních zádech”. Po delší cestě z toho bolí všecko – záda, kostrč, stehna i kolena. -pozn. Kubajs). Jinak k sedačkám nemám příliš výtek, jsou docela pohodlné, nemají sice skoro žádné boční vedení, ale u auta zaměřeného spíše na komfort to neberu jako mínus. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Ačkoliv je Kamiq poměrně malé auto, nepoznáte to ani na zadních sedačkách. Byl jsem překvapený, jak pohodlně se vejdu sám za sebe ( To je právě kvůli tomu, že vepředu nejde sedět jako v autě, ale spíš jako na záchodě), navíc zadní cestující ocení i prosklenou střechu, jejíž clona se otevírá opačně, než jsme zvyklí – ukládá se totiž vepředu, což je poměrně praktické. Na řidiče nemusí svítit, zatímco cestující na zadních sedačkách se mohou kochat modrým nebem. Daní za to je poměrně menší kufr, který má sice dvojitou podlahu, ale kufry na rodinnou dovolenou do něj fakt nedáte. Ale Kamiq nemá být vysloveně rodinné auto a pro dva je zavazadlový prostor akorát, takže bych to neviděl jako velký problém. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Pod kapotou Kamiqu můžete mít dva motory – buď litrové, nebo jeden-a-půl litrové TSI. K testu jsem dostal ten větší spojený s automatickou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Mám z tohoto spojení ale poměrně rozporuplné pocity, které jsem třeba u Octavie nepozoroval – ta má totiž mild-hybridní technologii, kterou Kamiq zatím nedostal, bohužel. Výkon 110 kW by s autem, které váží necelých 1300 kg, měl docela hýbat, ale ve spojení s letargickou převodovkou to prostě nefunguje příliš dobře. Rozjezdy jsou, slušně řečeno, vlažné, a je třeba mnohem více plánovat třeba v křižovatce. Jakmile se rozjede, je to trochu jako kdyby vás vystřelili z praku – chvilku to trvá, a pak to najednou odstřelí div ne s prohrábnutím kol. Chce to tedy trochu praxe a naučit se rozjíždět tak, jak by se převodovce líbilo. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Jednička a dvojka jsou krátké stupně, které podporují dynamiku v nižších rychlostech. Jakmile však zařadí převodovka trojku, veškerý pohyb umře – od omezovače ve dvojce totiž trojka shodí otáčky někam ke třem tisícům, což spolehlivě zabije veškerý dosavadní pokus o rychlejší jízdu. Nečekejte tedy žádného svižného parťáka, pokud ale chcete normální motor bez jakýchkoliv moderních hybridů a podobných věcí (dobře, umí jezdit na dva válce, ale za celý týden jsem to zaznamenal jen jednou), tohle by mohla být dobrá volba. Slušný řidič nebude mít problém jezdit okolo šesti litrů, předjíždění mu (pokud si předem podřadíte) taky nedělá problém, navíc je kultivovaný a tichý. Já bych ale asi šel radši cestou manuální převodovky, která nebude mít problém s rozjezdy.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Podvozek Kamiqu mě v žádném ohledu nijak nepřekvapil. Je relativně pohodlný, občas sice uskočí na nerovnostech jako každé auto s hloupou zadní nápravou, ale nijak extrémně nemlátí a ani nechodí do dorazů. Na zábavu zapomeňte, na to je celé auto příliš otupělé, působí gumově a nemáte ponětí, kde jsou kola a co vlastně dělají, o ztrátě přilnavosti se dozvídáte až když slyšíte pískat pneumatiky, ale cílová skupina tohoto auta nic z toho stejně nežádá. Důležité je, že ničím neotravuje a do cíle vás doveze vždy spolehlivě a pohodlně. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Kamiq je auto, které řidiče ničím neštve. Je jako ten tichý kolega v práci, se kterým se spolupracuje dobře, ale nenapadlo by vás jít s ním na pivo. Postrádá sice nejmodernější pohonnou jednotku, elektromotor nebo rozvržení interiéru, za to však nabídne ještě klasický volič řazení, klasická točítka klimatizace a z dlouhodobého hlediska větší jistotu, že vydrží. Možná proto mě v souvislosti s ním napadá, že jde o fajn auto na důchod – žádné blbiny, na které bych si musel zvykat, dostatek místa pro vnoučata vzadu, pohodlný podvozek a již zmiňovaná pohonná jednotka ze “staré školy”. Bohužel cena již od se v případě tohoto kousku takřka zdvojnásobila na z mého pohledu příliš vysokou částku, nad kterou bych se dlouho rozmýšlel, zda vysolím za sice slušně vybavený, ale stále malý crossover. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec 1498 cm3
Výkon: 110 kW (148 k) při 5000 – 6000 ot/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot/min
Převodovka: sedmistupňové DSG
Provozní hmotnost: 1288 kg 
Maximální rychlost: 213 km/h
0-100 km/h: 8,3 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,7-6,0 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,5 l/100 km
Cena již od: 479 900 Kč
Cena již od (1.5 TSI + DSG): 629 900 Kč
Cena testované specifikace: 820 300 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
08. července 2024, 10:33
6

Motorári z VW do toho TSI Evo naložili všetky hi-tech hračky čo sú k dispozícií (Millerov cyklus, vypínanie valcov, plazmové nauhličenie stien valcov, premenlivá geometria turba, viac okruhové chladenie, takmer dva krát vyššie vstrekovacie tlaky než má napr. Stellantis v PureTech...), a autor im povie že spravili pekný oldschool :) To že to nemá niekde vrazený elektromotor naozaj neznamená že je to zastaralé alebo vhodné ako jednoduché auto na dôchodok. Naopak, treba sa o to adekvátne starať a nešetriť na údržbe ani na benzíne aby to jazdilo dlhodobo.

reagovat
bkralik
08. července 2024, 12:03
6

Já bych jen dodal, že tohle je dokonce TSI Evo2, které je ještě "hustší" - má to dokonce aktivní elektrický odlučovače oleje (vysokootáčkový rotor co odlučuje mikrokapky), má to nejen odpojování válců, ale dokonce přepínání těch zbylých dvou válců na "normální" ottův cyklus (dalo by se říct, že takový i-vtec) a takové vychytávky jako zahřívání katalyzátorů pomocí současného obohacení dvou a ochuzení druhých dvou válců.

Nezapomeňme na takové libůstky (co mělo už Evo1), jako že vačková a kliková čidla jsou párovaná s vačkou/klikou a jsou kódovaná do ECU nebo že nastavení rozvodů se musí ověřit pomocí aktivního měřícího elektrického přípravku...

Du
Duron
08. července 2024, 13:49
1

No ja zkusenost s 1.5 TSi a 7st. DSG mam a to co autor pise je nejake divne. Je fakt, ze ve Scale, ale Kamiq o tolik tezsi neni. A v rezimu S (ne na D, to jezdi snad jen blazen) to je zihadlo. Odpich paradni, to fo popisuje o krizovatkach je fakt podivne. I na dalnici bez problemu 180 je rychle. Ale jezdim vetsinou sam, nenalozene auto.

reagovat
Marek Brunner
08. července 2024, 14:36
0

A jezdíš s faceliftovanou verzí už, nebo s původní?:)

HandyMan
07. srpna 2024, 14:21
1

Marku to je jedno, jestli "před" nebo "po" faceliftu, s přesně takto motorizovaným, jen o něco málo větším Karoqem mám tu samu zkušenost - rozjíždí se to z míst fakt pomalu (jako manželčina Dačka Sandero s CVT, které papírově chybí 60k a 90Nm) a předjíždět s 1.5 TSI+DSG byl dost horor. Patrně proto, že Škodovka šetřila na převodovce a elektronicky omezuje krouťák, aby vydržela. Napsal jsem o tom článek na jiném webu, postnu to sem do blogu jak bude čas

li
li
08. července 2024, 14:39
0

Tak nevím, jestli autor chtěl auto pohanit, nebo pochválit, nebo odradit další potenciální kupce. Mám jej 4 roky a kromě posezu, který jsem opravdu hledal cca 10tis.km tak docela nesouhlasím. Na týdenní dovolenou často jedeme s "tcháhy 80+"a žádné velké problémy s odvozem zavazadel nemáme. Nemám dvojitou podlahu (kterou lze vyndat) ani DSG a kromě rezavých zadních kotoučů (u všech tří kolegům koncernových vozů dodaných V a VI 2020) bez problémů.

reagovat
Irwinek
08. července 2024, 19:56
8

Jako důchodce bych si chtěl v autě pohodlně sednout - to nejde, chtěl bych mít často používané funkce na tlačítku, abych nemusel dlouho s ničím laborovat - to nejde, a to, že infotaiment náhodou týden fungoval mne tedy neuspokojuje. Chtěl bych na křižovatce šlápnout na plyn a plynule se rozjet, bez toho, abych musel plánovat. Velikost kufru by mne asi netrápila, vysoká cena ale jo. Atd atd. Kde je to auto na důchod?

reagovat
riderhenry
08. července 2024, 23:21
1

Dnes už asi fakt jenom v autobazarech, obávám se.

Irwinek
09. července 2024, 13:34
1

No a to k tomu ještě přidej skutečnost, že by jsi po odchodu do důchodu měl v něm setrvat 21 let, než budeš moci umřít a využít služeb černého kombíku :-D Kolik těch aut by jsi musel vystřídat při neplánované životnosti 5 let?
Zlatej komunismus - narodil jsi se a první cesta byla se Škodou 1203, postavil jsi s tím dům, melouchařil jsi s tím, na dovolené jsi v tom kempoval a když jsi umřel, přistavili Ti zase Škodu 1203 :-D

Berzelius
08. července 2024, 20:20
0

Tak nevím no…..koncernovej turbo-benzín, pro důchodce na couračky na nákup a k doktorovi….leda pro důchodce co auta střídaj co 5-8let pak jo.😅

reagovat
Ba
Balus
08. července 2024, 21:21
-2

Koupil jsem si na důchod Karoqa Style 1.5 DSG a stál mě o 50000tis. méně než váš Kamiq.

reagovat
ransom
08. července 2024, 23:16
7

Jako že o padesát milionů?

Jyrki
08. července 2024, 22:47
0

Koukám na rozměry a to auto je vlastně menší než jsem si myslel a než na co vypadá. Tím se pak i vysvětluje ten malý zavazadlový prostor, i když do dnešních dnů jsem si myslel, že moderní krabicoidní SUV auta mají posed jako na záchodě a díky tomu více místa nejen pro cestující, ale i pro zavazadla, ale jak zjišťuju, kdyby si tohle koupil tchán, tak brambory mu zase povezu v Lancii Kappě Coupé, protože s Kamiqem by jel dvakrát.
Takže praktické není, hezké taky ne. Co se mi na něm vlastně líbí? Možná tak spotřeba.
Ale za jakou cenu? "Millerov cyklus, vypínanie valcov, plazmové nauhličenie stien valcov, premenlivá geometria turba, viac okruhové chladenie, takmer dva krát vyššie vstrekovacie tlaky", o to bych se starat teda rozhodně nechtěl.

reagovat
St
Staromil
08. července 2024, 22:50
1

Týýý voe, Kamiq za 820tis., to je nářez...tak to vono je to Volvo EX30 vlastně levný (jasně, potkává se asi maximální specifikace s minimální, ale stejně i Vovo základ asi nebude moc jinde...). Tak to se elektromobil pro "normální lidi" hned dá vidět jinak. To je vlastně asi cílem, ne?

reagovat
ransom
08. července 2024, 23:12
1

Onehdy mojí předdůchodovou ženu svezl její kolega Kamiqem, a píčovala jak stará cikánka. Že prej je to co do místa a pohodlí ještě horší jak Fabie (kterou na smrt nenávidí). Tak já nevím...

reagovat
bitner
09. července 2024, 11:51
2

Asi bude nejlepsi uz tady ty nadpisy neresit a nereagovat na ne.
Ono kdyby to meli psat po pravde, tak tam bude vzdy dodatek ve smyslu "Dalsi auto, ktere bude necim srat kohokoliv."

ro
rock
09. července 2024, 13:12
3

Moje dojmy z textu:
Nevím, jestli jsem něco nepřeskočil, ale autor chválí v podstatě jen světla ("která v této třídě malých aut rozhodně nejsou standardem" a já jen dodám, že v základu nejsou standardem ani u Kamiqa, připlácí se za ně) a fungující infotainment (což vnímám spíš jako nutný předpoklad pro provozování auta, než jako chvályhodný počin. Mimochodem - palec nahoru za absenci slova radiomapa). Jo a ještě že se na to dá koukat.
Jinak jestli rozumím psanému textu, tak sedačky příšerný po všech stránkách, pohonný řetězec nesladěný, jízdní vlastnosti přinejlepším nevýrazné. Že se s autem o délce 4,20+ raději moc nepočítá jako s rodinným, to je holt znak dnešní doby.
No, tak snad to zástupci značky budou vnímat jinak, já bych vám za takovýdle zhodnocení už nepůčil ani kolo :-)

reagovat
Mi
Mirazapletal
09. července 2024, 16:14
0

Já když jsem Kamiqa objednával, tak jsem zjistil, že pokud chcete v autě všechno - což je podle ceny i případ tohoto vozu - tak se vyplatí verze Monte Carlo, obsahuje mnoho příplatkové výbavy a věci které ani v ostatních verzích připlatit nejdou - třeba lepší sedačky, nižší světlá výška, 3 ramenný volant, adaptivní tlumiče (já vím, levná verze ale jediná, co při tlačítku sport mění i něco jiného, než nastavení převodovky :-)) Jinak v konfigurátoru mě překvapilo, že pokud si objednám vyhřívání předního okna, nemůžu mít vyhřívání zadních sedaček :-) No dopředu koukám častěji, než že někomu vzadu mrzne zadek, tak volba byla jasná :-) A když oželíte pár kravin do kufru, tak se dá dostat cena krapet níž :-)

reagovat
StreetPro
10. července 2024, 11:42
1

Ad double výhřev - třeba by se už moc třepal motor nebo nedobíjel altík při současném sepnutí :-)

sheogh
11. července 2024, 08:58
0

No nevim, na tu slozitost me ten motor nijak zajimavej neprijde, ani vykonem na objem, ani spotrebou

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC 1500 SLE 1993
GMC 1500 SLE

1993 rok výroby
193 koní výkon
5 732 ccm objem

Cadillac Escalade  2009
Cadillac Escalade

2009 rok výroby
403 koní výkon
6 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem