Tak mi dali v redakci Fabii. Prej ať mám to srovnání s klenotem českého průmyslu. Má mysl mi od té doby servírovala jen sny o tom, jak dramaticky selžu a dostanu vynadáno v komentářích. Ono je to totiž ošemetné těm našim laskavým čtenářům popisovat, že automobil je sice zcela prost sportovnosti, kůže, historických odkazů a potenciálu na růst hodnoty a přitom… Přitom konstatovat, že to není špatné auto.
Fabie je červená, výbava Style slibuje přihodit i nějaká ta udělátka, abych se jako zhýčkaný novinář třeba nemusel navigovat podle své vlastní mapy a… A to je tak vše, co se dá předpokládat dopředu. Stále se tu sedí jako na židli, řadička pořád působí divně dutě, lehce a plastově a zbytek auta pak zase tak nějak hezky a mile. V tom smyslu, že nejsou na první pohled vidět žádná místa, kde by se zuřivě šetřilo. A jsem si jistý, že se na tomhle autě – stejně jako na jakémkoli jiném v tomto segmentu – zuřivě šetřit muselo. Interiér ale – a to má společné s mým oblíbeným českým prckem Městochodem – působí dospěle, neořezaně a celkově tak nějak domyšleně a funkčně. Nečekejte ale žádné dynamické a originální linie, praštěné přístroje, nebo drahé dřevo. Tohle je konzervativní interiér jen s několika malými detaily, které se mi líbí. Namátkou řešení reproduktoru a kliky na dveřích. Nevím, proč, ale tahle sestava hran se mi fakt líbí, i když je normálně plastová a ničím inovativní. Jen ten tvar je fajn.
No a ve stejném duchu se nese i jízdní projev. Manuální převodovka až na dutou řadičku řadí naprosto uspokojivě, poslední stupeň je sice spíše jen udržovačem dosažené rychlosti, ale aspoň pak auto zbytečně nemává válečkama na dálnici. Podvozek je naladěný na pohodovou až přímo asportovní jízdu. Vymetání nerovností mu nedělá problém, ale udržet Fabii vodorovně v zatáčkách i s její těžkou skleněnou střechou rovnou vzdává. A já si myslím, že je to jedno, protože proč by se ve Fabii někdo někam hnal. Byl jsem rád za tu schopnost jen se tak bambelat světem a nic neřešit. Je pravda, že pořád sedíte spíš na autě, než v autě a sedadla jsou německy tvrdá, ale jak jinak chcete tolik věcí a kufru naskládat na malý půdorys? No?!
Ale zpět k interiéru. Je tu pár věcí, které působí až skoro podivně. Onen mezi škodovkáři oblíbený MaxiDot (taky jsem si to musel dohledat, hezky si zagooglete) dnes vypadá velmi archaicky a svižná a logicky navržená navigace se mi jednoho dne ztratila a do konce testu se odmítala najít. Ale to tipuju na nějaký uklepaný drátek k GPS čidlu. Za odměnu jsem v zákoutích podmenu našel nastavení "sportovnosti" adaptivního tempomatu. A můžu říct, že je to velmi milá funkce! Nastavil jsem to na max a Fabia si říkala i o podřazení, když se udělalo místo. A když jsme u té sportovnosti, nepodařilo se mi povedený motůrek bez nějakého velkého turbolagu, dostat se spotřebou nad sedm litrů. Ten motor je fakt povedený, nebaští, srdnatě tahá a k zaměření auta se dokonale hodí. Nevidím důvod ke stížnostem, jak by řekl František Nebojsa.
A pak je tu hromádka chytrých řešení. Já vím, je to ohrané, ale když pak v prémiovém autě prémiové značky nevíte kam dát igelitku s nakoupeným pivem, dojde vám, že tyhle "bebechy" fakt stojí zato. A taky možná nechtěný vtip: Všimli jste si, že panel klimatizace vypadá jako staré autorádio třeba ze stodvacitky? To mě potěšilo.
No a tak to tak nějak celé je. Fabie je velmi dobré auto, ale bohužel spíše auto, které si kupujete až když ho potřebujete a na plakátech v dětských pokojích se nikdy neobjeví.
Fakt se nemusíte vztekat, když se pro ni někdo v okolí rozhodne. Není to špatná volba.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,0 litru
Výkon: 70 kW (94 koní)
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 11 s
Hmotnost: 1121 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce (v testu): 4,6l/100 km (do 7 litrů/100 km s Machačovic Železnou Botou.)
Cena (Fabia 1.0 70 kW Style): od 349 900,- Kč
18. prosince 2018, 10:06
0
V tabulce je 81kw, v nadpisu zase 71kw :) . Navíc obojí to jsou přeplňované verze a ne atmosférické, jak je uvedeno v tabulce :)
-
Komentář upraven 18. 12. 2018, 10:11:25
18. prosince 2018, 10:11
1
Moje chyba... doplňoval jsem tam Jeníkovi tabulku a zkombinoval dvě dohromady... dík za upozornění, napraveno :)
18. prosince 2018, 10:13
0
Ještě to přeplňování :-D
18. prosince 2018, 10:16
0
Ježišikriste, já se za sebe fakt stydim...
18. prosince 2018, 10:18
0
To bude těma vánocema :-D
18. prosince 2018, 10:26
0
Ty sedačky taky vypadají jako ze stodvacítky.
18. prosince 2018, 10:29
9
Tady je návod jak z totální nudy a kolíbavého auta vyrobit fajn čtivou recenzi. Tahle schopnost je k nezaplacení, mnohdy přehlížená a já Honzo tleskám! ;-)
18. prosince 2018, 11:07
0
Diky, tohle me fakt potesilo!
18. prosince 2018, 14:55
0
Snad jsem mým komentem nenastavil nový princip rozdělení typů aut v redakci :-)
Jinak, rádo se stalo.
-
Komentář upraven 18. 12. 2018, 14:57:32
18. prosince 2018, 15:44
0
:D Ale tak to je vždy, že nejtěžší je napsat nějaké běžné auto.
18. prosince 2018, 19:30
3
Naval Bullita!
19. prosince 2018, 10:09
0
Nikdy!!!
18. prosince 2018, 10:37
0
Plastový vehement na ovládání zrcátek je pořád stejný snad od roku ´98....mám pocit, že ho koncern prostě vezme, a zbytek dveří tak nějak navrhne okolo něj... :-) Panel klimatizace je moc pěkný detail.
18. prosince 2018, 12:08
0
Stejně tak vehement na zapínání světel používají snad ještě déle. Ale proběhl facelift, dali na něj chromovou linku
18. prosince 2018, 14:04
2
Tohle třeba chápu a naopak chválím.
Neříká se nadarmo "nehas co tě nepálí". Je to věc, která slouží už 20 let stejnému účelu, lidi jsou na její funkci zvyklí, tak proč to měnit. Navíc, když si jich automobilka objedná 50 milionu plastových a 20 milionů se švindlchromem, cena je pak 1 eurocent za kus. A jak autor psal - v autě se určitě šetřilo. Kde? Třeba tady :p
18. prosince 2018, 15:04
0
Pro mě je to taky ok. Přece jen mám i podobný názor na věc. Fabie je euroauto dle nových předpisů.
18. prosince 2018, 21:49
1
Ten vehement na ovládání zrcátek přesně ilustruje debilitu vozů Š-A. a) k čemu manuální zapínání odmrazení zrcátek, dospělé auta to mají automaticky podle venkovní teploty. b) když si šteluješ zrcátko u řidiče, hýbe se s ním i zrcátko u spolujezdce. WTF??? Mínusům zdar... :-)
18. prosince 2018, 23:17
0
Já si to teď teda nevybavuju, ale už podle tý fotky, si přeci nastavuješ buď levý nebo pravý...
A to vyhřejvání - prostě jednou zapneš a už necháš a ono to jede tak nějak automaticky
18. prosince 2018, 23:25
0
No nastavování zrcatek jde jednotlivě. Nebo si můžeš zapnout tzv. synchroní tj. tak jak píšeš Máťo;) A vyhrejvání jede furt když je na něm knoflík jak píše kolega. Mínusky nedávám. Jen pro přesnost.
Spíš je průser to řazení a nechutně tvrdý sedačky z krátkým sedákem. A už jako obvykle mega přeposilovaný řízení i na city kočár.
19. prosince 2018, 00:05
0
Schválně to zkuste. Od dob O1 je to furt stejný. Přepneš na levý, pohneš a hne se zároveň i pravý...
19. prosince 2018, 09:57
0
Já si toho taky všimnul, ale nedělalo mi to vždy, nemůže to být nějaký fail?
19. prosince 2018, 10:20
0
Technicky neni problem udelat tam snimac teploty automaticky odmrazovani a kdo vi co jeste ficurky... ale jakmile zacnou delat "luxusni vybavicky" do low cost vozu tak budou tzv. curat proti vetru. Kdo si pak koupi premii kdy Kdyby je EU nedonutila upgradovat ty sledovani mrtveho uhlu od 2020 do vsech vozu tak to dneska budou mit proste jen ty vozy vyssi kategorie a vybavy...
19. prosince 2018, 10:33
0
Najdi 10 rozdílů
19. prosince 2018, 23:27
0
MartinCoupe: Na ani jedné ze škodovek, které máme doma, se zrcátka nenastavují synchronně. Leda bych si u té novější nevšiml, ale nemyslím si. Vyhřívání dle teploty je dobré k čemu? Zapínám jej jen tehdy, když se zrcátka zamlží nebo jsou na nich zbytky sněhu. Kdybych chtěl, aby jelo v zimě permanentně, stačí nechat čudlík v poloze vyhřívání. Ale nechci.
20. prosince 2018, 08:31
0
Hele, asi to prijedu prověřit :-) No, me se proste zrcatka vyhrivají prostě sami, stejně jako nezapínám podle teploty siťič atd...
22. prosince 2018, 18:19
0
S těma zrcátka je to jak píše beastar: patří to tzv. komfortních funkcí, dá se to aktivovat/deaktivovat v menu Maxidotu. Ještě se dá nastavit automatické naklopení pravého zrcátka při zařazení zpátečky, aby bylo vidět na zadní kolo.
23. prosince 2018, 00:36
0
Tak to je, kurva. Entwicklung. Za časů O1 a našich služebáků O3 je tomobyčejná rutina... Maxi tot neznáme... :-)
23. prosince 2018, 13:58
1
U O3 i Supa to jde nastavit přes infotaiment v nastavení komfortnich funkcí. Tak jak je psáno nahoře. Tzn. Synchronní, asynchronní plus zrcátko pro couvání pravé. U O2 přes maxidot nad volantem. Když má Amundsen+ uděláš to v tom taky v nastavení. U jedničky už nevim ta kolikrát neměla nic za výbavu a je to fakt už jiná doba. I když kroutítko bylo stejně.
Není to nic převratného ale že bych to měl v uConnectu jinak sem si nevšim. Vyhřejvani zrcatek sem nerešil ono i u ty škodárny to hřeje pořád když je na tom knoflík. Když chcete píčovat kvůli špatný ergonomii a sračkoidním páčkám doporučuju eurocar Hyundai i30 1 či 2.
18. prosince 2018, 10:49
2
Po novém roce dostanu jako služebák taky jednu, jen to bude combi a 81kw, tak potom mohu poreferovat v dlouhodobém testu..;)
18. prosince 2018, 19:30
1
Jan Machac: vyborny clanok.Respekt.
Skoda je vzdy velmi tazka tema, lebo k nej kazdy pristupuje s uz existujucim nazorom a len ho porovnava s autorovym.
Toto bolo upokojujuce a poucne, dik.
Riesenie klucky a repraku je dizajnovo ciste, minimalisticke a vyvazene. Preto sa na neho prijemne pozera.
19. prosince 2018, 11:05
0
Ten panel klimatizace je fajn, fakt to vypada jako autoradia Tesla :-D
To auto vidim jako jasnou odpoved , kdyz nekdo prijde do kseftu a rekne "dejte me prosimvas nejaky to auto..." :-)
Sedacky jsou obecne problem Skody, v OIII (alespon v tech co mame na firme) je cca stejnej level komfortu - tipuju, ze normalni sedacky jsou za priplatek, a toto je nejaky default
19. prosince 2018, 23:29
0
Zabijákem je tady ta panorama, ve Fabii opravdu kontraproduktivní zbytečnost.
20. prosince 2018, 08:10
0
a rozdiel 70kw oproti 81kw ? Ako daily driver by sa taketo nieco hodilo ,myslim ze ten 81kw je 6 rychlostny oproti 5. Inak co mi vadilo ked som to mal v aute z pozicovni je ze ten motor zaberal trocha vyssie a do kopca to bolo treba tocit a spojka dostala zabrat,ideal si priplatit za asistent rozjazdu do kopca ak take nieco je.
20. prosince 2018, 12:51
0
Technicky vzato má silnější verze 6q nebo třeba tepelně odolnější turbo. Pokud můžeš (příplatek není vysoký), ber 81 kW. Slabší verze je prý po instalaci filtru ještě mrtvější dole a více žere. Na druhou stranu, ani v 81 kW nečekej rozumné zpřevodování a nadměrnou ochotu pod 2 tisíce otáček.
20. prosince 2018, 14:02
0
Jako obecně bych si něco s podměrečným tříválcem nekupil, ale existenci těchto městských vozítek chápu a celkem jim přeju i úspěch. Díky nim výrobci mohou stále dělat i normální auta, která se snaží ekologická klika v parlamentu EU zničit.
26. prosince 2018, 10:23
0
Já mám s Fábií jen jeden, zato však naprosto zásadní problém. Nevejdu se do ní. Nastupování a vystupování je pro mě podobný úkon jako inspekce domácího kotle zevnitř. Nikdy jsem nepochopil, jak je to vlastně možné, protože na gaussově křivce jsem vzrůstem jen nepatrně nad středem a s jinými malými auty jsem se vždy utkal se ctí. Ne tak s Fabií, kterou proto a jen proto musím z duše nenávidět a nemohu jinak. Nebýt tohohle maléru, vážil bych si snad i té všemi proklínané, statečně sloužící haťapky.