načítám data...

Nejlevnější dodávka na trhu dostala nové jméno a logo. Nízká cena však zůstává

Renault Express je přímým nástupcem Dacie Dokker. Navazuje přesně tam, kde Dokker končil.

zobrazit celou galeriiFoto:   Adam Forman

Sága pokračuje! Pro malé dodávky nastala těžká doba. Ačkoli krize dieselgate byla zažehnána, neúprosné emisní normy vyhnaly osobní užitkáče z trhu a pronásledují ho celým evropským prostorem. Vyhýbající se násilné elektrifikaci se malé dodávky skryly v kategorii lehkých užitkových vozů. Neúprosná Evropská unie posedlá sledováním emisí oxidu uhličitého vysílá tisíce úředníků, aby našly ukrývající se vozy…

Foto: autickar.cz

Asi tak nějak by se dala shrnout situace s malými osobními dodávkami, které ještě nedávno tvořily páteř dopravy malých živnostníků. Berlingo, Kangoo a Caddy v osobních verzích s jednoduchou grafikou na sklech tak nějak nevyhnutelně patří ke každému vesnickému stavení se zánovní sytě barevnou omítkou.

Foto: autickar.cz

Jenže pak se ukázalo, že fleetové emise si nadále s malými osobáky již neporadí a automobilky musely zvolit nouzové řešení. Zatímco Stellantis zvolil cestu čistě elektrických verzí, Renault se z trhu osobních dodávek jednoduše stáhnul do kategorie LUV N1. Dnes už naštěstí není povinné mít v těchto vozech pevnou přepážku. Přesto se dá očekávat útlum zájmu po praktických dělnících, na které jsme si za posledních 20 let tak zvykli.

Foto: autickar.cz

K testu jsem dostal základní užitkový model Renaultu, konkrétně Express Van, který nahradil rumunského sourozence Dokker a vlastně tvoří teď nejlevnější způsob, jak si pořídit francouzský stěhovák. V užitkové verzi je vůz dvoumístný, s pevnou přepážkou za řidičem. O pohon se stará přeplňovaná čtyřválcová třináctistovka s výkonem 75 kW (100 koní) a momentem 200 Nm. Váha prázdného vozu je jen lehce nad 1 200 kg, takže malý motor nemá s vozem zase tolik práce. Motor je vlastně věc, která mě na tomhle autě zaujala snad nejvíce. Z minulých zkušeností s vozy podobné kategorie si totiž pamatuji jednu důležitou poučku: Jedině v naftě! Benzínové strojovny byly dříve zpravidla značně poddimenzované a měly problém rozhýbat plně obsazený a naložený vůz na dynamiku, kterou bych ještě nazval bezpečnou. Naštěstí v tomto případě se jednatrojka nedá nachytat a srdnatě táhne už od nejnižších otáček, jak se na turbomotor sluší.

Foto: autickar.cz

Ani naložené auto neznamená, že byste se báli vyjet z vedlejší komunikace na hlavní. Svůj podíl na tom má i velmi krátce poskládaná převodovka, která je stavěná na poskakování po městě. Bohužel krátká převodovka v kombinaci s přeplňovanou zážehovou jednotkou naprosto ztrácí dech při pokusu dosáhnout legálního limitu na dálnici. Nepomáhá ani relativně malá nádrž o objemu 50 l. Když jsem z Prahy dorazil po hradecké dálnici a spleti navazujících silnic do domova ve Slatiňanech u Chrudimi, zjistil jsem, že půlka nádrže jaksi není. Zavinila to snaha nezaostávat za okolním provozem a jet alespoň trochu plynule i v táhlých stoupáních. Nezbývalo, než přikročit v testovacím týdnu k ultraúsporné jízdě, která by průměrnou spotřebu dostala alespoň pod 8 l na 100 km.

Foto: autickar.cz

V kabině renaultu jsem se cítil jako doma. Především proto, že mám rád soudobou ruskou automobilovou produkci a dacie mě nijak neurážejí. Tvrdé plasty jsou všude. Co jiného v nejlevnější dodávce, že? Nicméně sedačka je měkká, sedí se na ní jako na záchodku a volant je tak nějak před vámi. Vyklopil jsem si ho pěkně ‚na autobusáka‘ a vesele šlapal po pedálech. Řazení je typicky francouzsky gumové, spojka kdeco odpustí a krátká převodovka roztáčená za pomocí čiperného turba umožňuje rozjíždět se třeba i na trojku, když jste zrovna před semaforem mysleli na něco jiného. Brzdy jsou typicky francouzsky jedovaté a účinné. Na co jsem si musel zvykat, byla ochota auta zrychlovat. I když ve válcích hoří benzín, kdybych si zacpal uši, prohlásím, že řídím naftovou šestnáctistovku. Přední kolečka zdatně tahají od nejnižších po střední otáčky. Pak už se jim moc nechce a je čas na další stupeň. De facto jen držíte jeden ze dvou pedálů napravo na zemi, a přitom hodně kvedláte řadičkou. Takové trochu binární ovládání.

Foto: autickar.cz

Poslední dobou bývám nepříjemně rozčarovaný z podvozků moderních vozů, které si moc neumí poradit s našimi silnicemi páté a vyšší třídy. Obzvlášť tady na hranici Pardubického kraje a Vysočiny je komfortní a odolný podvozek nutností k přežití. Co se pak děje za Žďárskými vrchy, raději nebudu komentovat. Hic sunt leones. Naštěstí má malý Express typicky gumově houževnatý podvozek, který nechá auto v oblouku zakleknout, ale nepustí se vytyčené dráhy. Není to žádná řidičská extáze. Spíš mi to připomíná geniální skeč, ve kterém Mr. Bean řídí auto z majestátního ušáku na střeše svého vozu. Jo, takový asi pocit to je, spěchat s francouzskou dodávkou, a přesně tak to má být.

Foto: autickar.cz

Užitné vlastnosti vozu jsou přesně v duchu… všech ostatních, řekl bych. Nemůžu si pomoct, ale s jedinou výjimkou Volkswagenu Caddy fungují prostě všechny tyhle dodávky úplně stejně. Jediný Caddy je vymyšlený hůř. Dozadu se vejdou věci. Na délku i na výšku. A kdyby se vám tam povedlo hopkavou jízdou rozlít plný kbelík primalexu, vezmete to prostě wapkou a je pokoj. Ani na minutu vám to nebude líto, protože si zase můžete dohopkat pro další kbelík, který dáte k nohám spolujezdce, aby po prázdném nákladovém prostoru neskákal. Dokonce si tu jízdu tam a zase zpátky na palubě rozverné malé dodávečky moc užijete.

Verdikt

Foto: autickar.cz

Renault postavil základní model, který jsem si v duchu překřtil na dacii. Stojí jako dacia, jezdí jako renault, vyrobený je jako renault a vypadá zase jako dacia. Vzhledem k zábavnému svezení a nekomplikovanému projevu s tím nemám nejmenší problém. Dokonce i ta třináctistovka by mohla vydržet nějaký ten čas spolehlivě fungovat. S čím však trochu problém mám, je spotřeba, která se mi ani s největším vypětím nepodařila srazit pod 7,5 l/100 km. Na druhou stranu – za všechno se platí, a pokud chcete mít úspornější variantu, v nabídce jsou nafťáky. Ovšem benzínová varianta bude vždy živější a hlavně rychlejší, což je přesně to, co od malé francouzské dodávky očekávám. Uvidíme, jak dlouho nám Renault Express Van vydrží v nabídce, než ho i tady najde neúprosné úřednické impérium.

Technická data

objem (cm3) / počet válců / ventilů: 1 333 / 4 / 16 
maximální výkon kW (k) při ot./min.: 75 (100)
maximální točivý moment Nm při ot./min.: 200 při 1 400
typ vstřikování: přímý vstřik
palivo / objem palivové nádrže (l): benzín / 50 
převodovka/počet stupňů: manuální / 6 
maximální rychlost (km/h): 170
zrychlení 0–100 km/h: 11,8
maximální povolená hmotnost: 1868–1878
pohotovostní hmotnost: 1218–1228
max. užitečné zatížení: 650
max. hmotnost brzděného přívěsu: 1200
max. hmotnost nebrzděného přívěsu: 645


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Zajda
25. února 2022, 14:42
0

A kdy bude test toho Malucha? :-)

reagovat
mariov8
28. února 2022, 09:59
0

Moje zkušenost, jak je to vyšší než 1,65m, patří tam nafta. I když tento motor vyvíjený ve spolupráci s mercedesem je velice příjemný a žere i méně než předchozí 1,2TCE, pořád to je prostě benzín.

reagovat


Poslední komentáře