načítám data...

Renault Espace 2.0dCi: V zajetí časoprostoru

Po nějakých patnácti letech jsem usedl opět na židli MPVčka. A přijdou ještě horší zprávy. To auto se mi tentokrát opět líbí.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Prožívám mírné déjà vu . Krab totiž ve svých útlých letech pracoval jako pilot školního autobusu. Byl to brčálově zelený Espace. Vozil jsem v něm jako městské „ring taxi“ až šest dětí ze sousedství. Ano, uhodli jste to. Pracoval jsem jeden rok v Anglii jako profesionální chůva, vlastně Au pair. To je takové to slovo, pod kterým si představíte slečnu oblečenou do kostýmku letušky. Tak to jsem byl já. Už tehdy mírně vousatá letuška a s neholenými lýtky. Nebojte, sukně jsem nenosil a jelikož jsem strávil většinu času v jižní části Anglie, tak ani kilt. V Anglii se tenkrát rodily mé automobilové sny. Když se ohlédnu zpátky, v roce 2001 se úzkými silničkami v okolí kopců North Downs v bohatém hrabství Surrey proháněly fantastické káry. Do školy jsem jezdil autobusem kolem výlohy velkého prodejce klasických vozů MG a často jsem radši chodil pěšky a virtuálně tu výlohu olizoval. Bylo mi asi devatenáct. Takže jsem buď brázdil anglické točité okresky venkova na kole, nebo když mi zbyl benzín a paní domácí nesebrala klíčky, zeleným Renaultem Espace třetí generace z roku 1997. To je to auto, o kterém Jeremy Clarkson prohlásil, že by snad radši prodělal vasektomii, než s ním každodenně jezdil. A já jako devatenáctiletý kluk tajně doufal, že si budu moct někdy v pátek večer půjčit klíčky od černého Audi A3 1.8 čalouněné alkantarou mého „náhradního tatínka“ v oné britské rodině. V tom by se totiž dala pozvat na výlet a čaj i ta nejhezčí opravdová Au Pair z okolí. Dnes je to už pomalu plechcupový speciál, tehdy to byla ještě hodně hustá kára. Moment, on ten zelený Espace měl taky svoje výhody. Například se dala vyhodit ven na ulici každá sedačka zvlášť. A vzadu pak zbyl docela slušný taneční parket. Jen stroboskopy na stropě tomu scházely.

Renault Espace – je s námi už skoro 35 let a nebyl vždy jen nudný

Víkendovou zápůjčku šedého Renaultu Espace předposlední generace od společnosti AAA auto a.s. jsem uvítal s potěšením. Značka Renault sice není typicky můj autíčkářský šálek čaje a vsadím se, že příznivci například Mercedesů by si po vysednutí z nejpohodlnějšího francouzského vozu řádně vydezinfikovali ruce. Jenže v reálu mám rád snad téměř všechna auta. Především za nimi musí být nějaký příběh. A to u Espacu je. Původně jsem chtěl psát o tom, jak jsme s ním jeli běžkovat na Šumavu, ale nejprve si dáme malý výlet do historie.

Espace totiž nevznikl vůbec jako Renault. Byl zajímavým futuristickým projektem, původně financovaným evropskou odnoží Chrysleru – Simcou. A návrh pocházel od Brita – Ferguse Polloca. Zajímavostí je, že od ranných osmdesátých let pracoval v týmu Geoffa Lawsona a podílel se na úpravách Jaguaru XJS a na kompletním vývoji Jaguaru XJ40, o kterém jsem vám nedávno psal. Svět se zdá být vážně malý!  Talbot Espace, jak se vůz měl jmenovat ovšem na trh nepřišel hned. Chrysler/Simca měla problémy, projekt nakonec koupil Renault a začal vyrábět v závodě Matra. Francouzští výrobci aut mě tu a tam opravdu fascinují. Stejně jako dnes fandím novému projektu Alpine, současně mě fascinuje dávná a odvážná produkce Matry. A protože měli již zkušenosti s hodně atypickým poloterénním automobilem Matra-Simca Rancho a ulítlým sporťákem se třemi sedadly vpředu – Matrou Bagheera, nebyl problém zkusit prorazit na trh s jednoprostorovým futuristickým kombíkem. V závodě Matra ve Francouzském Romorantin-Lanthenay se auta vyráběla až do roku 2003. Vlastně posledním vozem z této výrobní linky byl dodnes futuristický Renault Avantime. S ním se třeba taky někdy projedeme.

Nový recept byl od začátku dobrý, ale to nové jídlo si zákazníci zpočátku báli objednávat. Ale postupně v průběhu osmdesátých let se Espace docela etabloval. Dokonce natolik, že Francouzi to úplně vzdali s nabídkou velkého sedanu. Model Safrane se vytratil v šedi devadesátých let a nikdo si na něj pomalu ani nevzpomene. Zato na Espace F1 si vzpomeneme. Vzniknul v roce 1995 k desátému výročí výroby modelu Espace a jako oslava úspěchů továrního týmu ve Formuli 1. Tak to jsou takové ty PR omáčky. Tohle auto vzniklo, protože si na nějakém pátečním obědě inženýři dali trochu moc bordeaux a možná se i vsadili, co já vím. Francouze člověk nakonec musí milovat. Podívejte na to video, kde Jean Ragnotti, jediný testovací pilot tohoto jedinečného funkčního speciálu řeže zatáčky téměř po dvou kolech. Tenhle Espace vážně nebyl ledajaký. Uprostřed seděl agregát V10 3.5 litru z Formule 1 sezóny 1993 a nějaký další francouzský šílenec ho vyladil na 820koní. Asi bychom v tomto Espacu neměli kam dát lyže, ale věřte, že mít na výběr jel jsem uplynulý pátek na ty hory v tom zlatém se žábrami a obrovským křídlem místo střešních nosičů.

Když už máme tedy Espace s motorem uprostřed, proč neudělat něco ještě víc šíleného. Nakonec Clio se s motorem v kufru taky prosadilo a několik let docela úspěšně prodávalo. I jsem po něm jednu dobu toužil. Ta doba skončila nedávno, když jsem v záchvatu bazarového snílkovství zjistil, kolik už stojí. Renault Espace zatím nevznikl ve verzi kabriolet. A Renault už tehdy vyráběl úchvatné žluté Spidery. To bylo rok po představení šíleného Espace F1 a Renault se chtěl nějak zajímavě prezentovat na závodech 24h Le Mans. David Bruno, šéf organizace závodů tehdy oslovil švýcarskou společnost Sbarro. A dohromady se studenty školy designu Espera Sbarro vymysleli zajímavou kreaci – Sbarro Espace Spider. Pod kapotou měla sériový šestiválec Renault a s laděným výfukem s koncovkou uprostřed vozila VIP hosty po okruhu v Le Mans v roce 1998. Vzniknul také bohužel jen jeden exemplář.

Renault Espace dCi – jsem ředitel autobusu

Zatímco jsem se rozpovídal o střípcích z pestré francouzské historie, náš poněkud konvenční naftový šedý Espace se ohřál a já mířím z okraje naší stověžaté metropole směrem na jih. Nemám dálniční známku, a tak to bereme venkovem, přes různé pamětihodnosti, jakou je například Svatá Hora u Příbrami. Espace je auto pro řidiče, šest pasažérů a když máte dlouhou variantu „Grand“ zbyde vám vzadu i kus kufru. Zcela upřímně, krátká verze je nakonec ideálním autem pro dva až čtyři pasažéry. Nechal jsem v něm jen čtyři sedačky a vytvořil se nám ideální prostor, kdy konečně nemusím řešit kam a jak co umístím, když někam jedeme. V Autě se sedí trochu jako v autobusu, ovšem má blíž k osobnímu autu než k dodávce. Středně velká SUVčka působí najednou maličko zbytečně. Až na to, že se nepokoušejte s Espacem sjet ze silnice. Navíc na namrzlém povrchu, či sněhu to i na téměř nových kvalitních zimních Nokianech nebyla žádná hitparáda. Auto postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu v řízení. To je škoda, protože jinak se na suchém asfaltu ovládá docela dobře. Na těch krásných šumavských okreskách se mi v neděli cestou z hor nejednou stalo, že jsem dojížděl v malebné zakroucené pasáži nějakého šneka v osobáku před sebou. Jenže na sněhu poznám nedotáčivost vlastně až tím, že vidím, jak předek jede rovně. Není to závoďák a člověk si zvykne.

Interiér předchozí generace Renaultu Espace je taková důkladná evoluce toho zeleného, který jsem tehdy řídil v Británii. Přístrojová deska je uhlazená, jednolitá a dominuje jí sdružený digitální přístroj uprostřed. Budíky mají zelené digitální číslice, takže to připomíná starý počítač Atari. A protože mě baví osmdesátá léta v jejich bizarnosti, tak hned Espace sbírá plusové body. Má taky spoustu uzavíratelných užitečných odkládacích prostor. Proč nemá držáky na pití, to na druhou stranu zůstává záhadou. Tajuplná byla i vestavěná navigace od TomTomu, která signalizuje konec světa někde hned kousíček za Strassbourgem. Zkrátka, Francie je středobodem světa. Jiná mapa tam prostě nebyla. Zrovna tak můžete soutěžit se spolujezdcem o titul autíčkářova bludišťáka. Schválně, kdo víte, kde je umístěno tlačítko varovných blikačů? Tohle taky někdo vymyslel po vydatném obědě, dobrém víně a dezertních sýrech. Snad nějakého Renaulta Espace přivezu na kafé a káry, vezmu stopky a budeme soutěžit. Pak je tu elektrická parkovací brzda. Ta se aktivuje po každém vypnutí motoru a jednoho dne vám lanovody tutově přimrznou. Konec konců, fórum příznivců Renaultu má v tématu „Espace – chyby a poruchy“ asi sto stran a kdybych to vše měl přečíst, tenhle test vyjde nejdříve v červenci. A to ani ne letošního roku.

Verdikt

Zapomeňte na poslední, co jsem psal. Je to vážně výborný společník. Naftový motor řady M9R dCi je velmi povedený. Zhodnotil bych ho jako lepší agregát než kolegu od PSA nedávno ve Fordu Kuga. Je tišší, hladší, jemnější. A podle klubu majitelů Renaultu i vcelku spolehlivý, pokud dostává předepsanou údržbu. Řazení je velmi přesné a fakt dobré, navzdory tomu, co jsem očekával. K tomu dostanete opravdu velkou prostornou kabinu a tiché komfortní prostředí. Pokud se vám povede koupit například verzi ve výbavě Initiale Paris, bude mít celokožené čalounění, kůží obšitou palubní desku a vážně si pojedete jako ve francouzském Range Roveru. Espace také drží slušné rychlostní tempo. Na kusu neplaceného úseku dálnice jsem bez potíží cestoval tachometrovou stopadesátkou a vnitřní hluk zůstal na velmi nízké úrovni. A z auta je báječný výhled. Co je navíc ještě podstatné, Espace je jako ojetina velmi levný a úsporný s konzumací nafty. Jeho nádrž pojme osmdesát litrů a tím pádem dojedete například z Třeskoprsk až do Paříže na jednu nádrž. Já si snad jednoho také koupím. I Krab vážně někdy zatouží po malebné šumavské chalupě, zateplených bačkorách a Renaultu Espace u domu. Jenže to bych si pak musel asi vážně přečíst všech těch sto stran o poruchách na fóru příznivců značky Renault.

Děkuji společnosti AAA Auto za zapůjčení exempláře Renault Espace IV. 2.0 dCi z roku 2014

Technické údaje a cena na trhu:

Motor: vznětový řadový čtyřválec M9R dCi Renault / Nissan
vpředu napříč, DOHC, 4 ventily na válec, vstřikování common rail
Zdvihový objem 1995 cm3 
Kompresní poměr 19:1
Maximální výkon: 96kw/130k při 3750 otáčkách/min
Točivý moment 320N.m při 1750 otáčkách/min
Převodovka manuální, 6st. 
Pohon předních kol,
Brzdy: ventilované, kotoučové, čtyř kanálové ABS
Pneumatiky: 225/50/R17
Rozměry: 4.661 x 1.860 x 1.728 mm 
rozvor: 2803 mm
pohotovostní hmotnost 1695kg
Maximální rychlost 180 km/h
zrychlení 0-100 km/h 12.0 sekund
Spotřeba 8.5/5.7/6.7 l/100 km (naměřeno za test : 6.1/100, předpokládaný dojezd až 1300 km na nádrž)

Ceny na trhu: Poslední ročníky Espace IV. (2012-2014) se prodávají od 250-350 tisíc kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
31. ledna 2018, 08:18
0

A jaka je sirka vozu, pripada mi to docela siroke na sumavskou okresku se snehem. Kdyz koukam na dalsi vozy MPV a ten dvojity A sloupek - nabizi se srovnani s Opel Zafira, nesedel jste nekdo v obou autech ?

reagovat
krab
31. ledna 2018, 09:58
0

Náhodou jsem v Zafiře jednou cestoval na jednu veteránskou výstavu do Německa. Je tichá, příjemná a pohodlná. Tehdy asi to byl rok 2014 tuším, to byl nový model a přišlo mi to jako jeden z nejlepších Opelů, s kterým jsem se svezl od dob staré Omegy.

Ale Espace nabídne víc prostoru, je víc dodávkoidní a má svůj specifický styl. Buď se líbí nebo ne... taky se tento model Espace vyráběl pěkně dlouho, čili Zafira je konstrukčně novější. Ale není tak prostorově variabilní.

ta šířka na silnici není vůbec problém, ono to tak velké auto není (Espace) a díky skvělýmu výhledu i díky tomu tenčímu dvojitýmu A sloupku to zvládne v pohodičce řídit každej.

Bavoraczech
01. února 2018, 13:05
1

Zafira byla postavená jako německá konkurence zejména Renaultu Scénic. To je tedy o třídu menší auto. Jako přímou konkurenci k Espace bych z Německa spíš Sharana.

Náhodný Kolemjdoucí
31. ledna 2018, 11:11
0

Super, recenzi starého Espace jsem nečekal, ale potěší. Máme to jako family car a na 14 let starý střep není spolehlivost nijak tragická, alespoň ve srovnání s jeho předchůdcem Sharanem I (a to dokládají i rozsahy příslušných fór). Do terénu a na závodění to pravda není, ale s 3.5 V6 to nejede až tak marně. Vlastně zatím moc nevím, čím to nahradit. Menší a slabší auto už nechci a mpv segment je nyní až na Odyssey a Seinnu marný. Zatím mi z toho vychází něco jako Yukon nebo R450 long.

reagovat
Fa
Fandatik
31. ledna 2018, 11:42
0

Sharan jako předchůdce Espace?
Nedávno jsem s podobným najel něco přes 200km okolí Trutnova. Krom velmi nešťastně poskládané, ale celkem přesné převodovky mě drtil šíleně jedovatý nástup brzd při asi 30% prošlápnutí pedálu. Je to chyba kusu nebo vlastnost celé řady?
A není už lepší zvolit Traffic Van (jel jsem s ním v plném obsazení Wroclav a zpět) než právě Grand Espace? Pocit, že řídím autobus byl v obou srovnatelný.

Náhodný Kolemjdoucí
31. ledna 2018, 11:53
0

Omlouvám se, nešťastná formulace. Před Espace jsme měli Sharana a díky bohu, že je ten vergl pryč. Jinak brzdy mi vyhovují, možná zvyk na mé straně nevo divný kus na Tvé. Jinak traffic a podobně mají u mě problém, že jsou podmotorované, už jsem se bohužel zmlsal výkonem a auto pod 100 koní na tunu nechci.

Fa
Fandatik
31. ledna 2018, 13:13
0

Vidíš, já to měl půjčený s nějakou slabší 1,6dci (to jsem hledal až po návratu). Dva dospělý + šest dětí za sportem přes víkend. Prioritou bylo bezpečně dojet a vrátit děti a auto bez šrámů. Vzhledem k cestě přes Královec/Lubowka a polské tragické okresky jsem měl průměrnou rychlost asi 53kmh a spotřebu 6,5 (dle auta).
Nějak jsem nedostatek výkonu nepociťoval. Ale nemyslím, že bych brzdil provoz. Dokonce jsem párkrát i předjel.
Jen nevidím jediný důvod proč právě Grand Espace nebo třeba SUV v podobné ceně. Vše jsou nudné, nezáživné přepravníky, ale do Traffica se vejde i paleta.

Beaster: tak určitě může být zábava v Zafiře OPC (nebo něčem podobném) školit firemní Oktávky.

beastar
31. ledna 2018, 13:41
0

S tou skříní na boty aneb v potomkovy Opelu Blitz vyškolíš v první zatáčce svoje trenky a ne služebáky. Navíc koho baví školit obchoďáky Tchibo na cestách:)

Fa
Fandatik
31. ledna 2018, 13:56
0

:-D :-D :-D nevím nikdy jsem žádné přiostřené MPV neřídil. Doufal jsem, že to nemá ponor a obratnost Titanicu.

beastar
31. ledna 2018, 14:10
0

Ono jich moc není naštěstí. Stačí suv jako x6m a podobný věci. Ono to jede.... Rovně na dálnici proškolíš všechny policejní passaty i supy na cestě. Pak přijde okreska a sportovnost končí a zůstává jen z ní jen znáček em vzadu. V tom pripade se Zafirou opc a modrá barva jak od obalu laku na vlasy...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. ledna 2018, 14:21
0

Náhodný Kolemjdoucí: GMC Yukon je super, ale to je úplně jinej vesmír.

beastar
31. ledna 2018, 14:26
0

Co je na tom za jinej svět? Ve srovnání s eRkem nebo Escaladem?

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. ledna 2018, 14:36
0

Escalade je jednovajecny trojce, ale srovnavat to s Espacem je blbost.

beastar
31. ledna 2018, 14:38
0

To je.

Náhodný Kolemjdoucí
31. ledna 2018, 16:08
-1

Knightrider: To me zajima, v cem vidite ten jiny vesmir espace vs yukon? V US jsem jezdil se starsim Tahoe a muj dojem byl, ze presednuti z Espace do Tahoe je mensi zmena nez treba do jakekoliv skodovky. Ty dulezite vlastnosti pro me jsou pohodli a dostatek mista a to maji Espace a zminene SUV spolecne. Jizdni vlastnosti asi nedokazu uplne objektivne posoudit, ale na moje pojizdky vetsinou po dalnici to bude prast jako uhod.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. února 2018, 08:26
1

No asi takhle. Jestliže je měřítkem to, že to jsou obě prostorný a pohodlný auta, kde se do kufru vejde půlka baráku, tak ano, pak jsou si podobný jako vejce vejci. :-D

beastar
31. ledna 2018, 12:41
1

Dobrý! Teď už jen počkat kdy někoho napadne sepsat... Výplati se nafta v mpv:)? Nebyl by lepši V8 benzín a 888 koní?

reagovat
ro
rock
31. ledna 2018, 14:37
0

Tý jo, to ovládání klimy ve dveřích je mazec :-)

Vůbec ten interiér patří do kategorie "poohlídnu se u konkurence (nebo i u sebe v historii), co už je vymyšlený a funguje to - a udělám to jinak". U Peugeotu nebo Citroenu se s tím setkávám taky. Třeba u té Bagheery to člověk tak nějak akceptuje a bere to jako příjemnou zvláštnůstku, ale u auta na každodenní používání bych z tohoto přístupu až tak odvázanej nebyl...

reagovat
beastar
31. ledna 2018, 14:40
0

No ono ovládání vyhrevu sedacek u Alfy na bocnici sedadla je taky majstrštyk. Měnit žárovku v Meganu II taky paráda. No a mohli bychom pokračovat třeba k umístění baterie u Scenicu. V tomhle jsou auta z Francé a Italién podobný.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. ledna 2018, 14:48
2

Kdepak pánové. Co se výměny baterie týče, majstrštyk je tohle: :-D

beastar
31. ledna 2018, 14:53
0

Simply clever...

ro
rock
31. ledna 2018, 14:55
0

Žárovky jsou kategorie sama o sobě, určitě by se o tom dal napsat rozsáhlý článek ;-). Za poslední půlrok mne ta kratochvíle potkala u dvou různých nejmenovaných aut: u jednoho jsem ležel na zádech na zemi u předního kola a žárovku jsem měnil skrz podběh rukou natřikrát zalomenou (naštěstí jsem byl doma. V zimní břečce u silnice by to bylo mimořádně zábavné) - a u druhýho bylo potřeba demontovat mřížku chladiče a samotný reflektor. Proboha, když jsem kdysi měl Audi 80, tak stačilo na zadní straně sundat velkoplošnej plastovej kryt, co tam držel jenom na bajonetovým zámku a během asi 5 s byl hned přístup k žárovce...

M P
31. ledna 2018, 15:35
0

Tipuju, že to druhý bylo hranatý Mondeo :D

ro
rock
31. ledna 2018, 15:52
1

Zásah, gratuluji...

BubaaCZek
31. ledna 2018, 16:00
0

A to prvni Honda Jazz

ro
rock
31. ledna 2018, 16:08
0

Sakryš :-)... bylo to City, ale Jazz se uznává :-)

Adam Forman
01. února 2018, 13:00
0

Co je na tom viperu divnýho? U mýho Stratusu (Sebring) je to před předním kolem, za podběhem pod pojistkama. Po čtvrt hodince a pár sundaných dílech (a kole) máš baterku venku. Jen má vývody bokem, tak se nedá sehnat náhrada... Mopar, no :-D

Bavoraczech
01. února 2018, 13:12
0

asi si předělám výhřev sedaček na středovej tunel...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. února 2018, 20:44
0

Adam Forman: Vyvody na boku baterky jsou u US aut celkem standard. Mame to tak na Corvette i na Tahakovi. U Corvetty se taky sundava blatnicek za prednim kolem, aby sla baterka ven.

beastar
01. února 2018, 22:19
0

Toho co je v us autech standart se většina evropanů včetně mě už léta obává;)

Ta
Tarrantula
31. ledna 2018, 15:16
0

Espace mela mamka a rad na nej vzpominam. Kazdy mel vlastni kreslo dovnitr se dalo nalozit uplne cokoli. Na to jaka to byla krabice tak to i celkem jelo. Pohodlne to bylo celkem dost. Akorat po letech a mnoho moc tisicu km vevnitr vrzal (byla to celkem socka verze). Dostavali me ty prihradky co byli uplne vsude a jak mel kazdy vlastni ovladac klimy :D co se tyce ovladani varovek tak to se mi libilo bylo to jak kdyz pilot pakuje neco v letadle :D

reagovat
gramo
31. ledna 2018, 16:28
1

Docela jsem váhal, jestli vůbec číst článek o Espacu, ale když to píše Krab, to nebude jen tak. A nelituju, kdyby nic jiného, kvůli tomu spideru a F1 to stálo za to :)

reagovat
Csaba
31. ledna 2018, 18:20
1

Dovolím si pohled z praktického hlediska a zkratkovitě srovnám Espace 3. a 4. generace:
Čtverka vypadá zajímavě (někdo by možná řekl i hezky), hranatě, šla s dobu, ale veškeré "inovace" a pokrok byly z hlediska "běžného uživatele" (tj, toho kdo to koupí jako ojetou plečku, ne někoho co má na to koupit si to auto nové) k ničemu, nebo spíš k vzteku.
Elektrická ruční brzda - k hovnu
Elektrický zámek spínačky - k hovnu
Vstup/startování přes kartu - k hovnu
Xenony - k hovnu
Megaprosklený šíbr - k hovnu
Atd a pod., zatímco 4. generace je už prostě "soudobé (tj, téměř "digitální") auto, trojka byla naprosto obyčejná, mechanická věc, bez zbytečných číčovin a opravitelná relativně snadno kýmkoli.
Čtverku už neopraví snadno nikdo a kdo není kladně orientován na značku Renault, ten s tím majitele pošle do ..., protože za dobu co vymění svíčky, rozvody, filtry atd. (takový běžný servis po koupi) na jednom E. čtvrté gen., by to stejné zvládl na třech Octáviích nebo jiných autech co nemají motor kdesi v prdeli pod čelním sklem...
No a jelikož je to Renault, tak otázkou není JESTLI přijde totální kolaps všech elektických (a elektronických serepetiček) ale KDY přijde a jestli bude znamenat jenom odtahovku a měsíc v servisu, nebo prodej nepojízdného křápu s mega ztrátou... :(

Měl jsem Granda 3. i 4. generace, u trojky obyčejný a jednoduchý dvoulitr osmiventil 83 kW, u čtverky ten 2.0 Turbo a trpce jsem litoval že jsem se té čtverky vůbec kdy dotknul...

Analogová trojka - normální dálkový centrál, klíček do spínačky, obyčejné žárovky (50 Kč/ks, 5 min. práce), 1 malý šíbr, atmosféra - prostě mechanická věc, vše normální (kdybych ten slogan z duše nenáviděl) prostě "simply clever"
Digitální čtverka - tenounká plastová karta kterou člověk v kapsa ani necítí takže ji pořád zapomíná doma nebo na ní sedá :), zasouvání kamsi a startování je prostě jen "změna pro změnu", reálná výhoda, urychlení nebo zjednodušení pro řidiče - NE.
Místo žárovky výbojka, min. cena 550 Kč/ks, výměna (když to člověk dělá poprvé) i na 2 hodiny, sundání nárazníku, demontáž světlometu, prostě k hovnu.
Ten megašíbr má motorek problém utáhnout, člověk mu musí pomáhat a v zimě, když mrzne,. to vám je, pánové, přímo nebeská kakofonie praskání, skřípění, vrzání a jiných pazvuků, nedá se to poslouchat, po každém přejí nerovnosti člověk čeká že to sklo prostě praskne a rozletí se na 1000 kousků.
Turbo táhne hezky a na to jak velká neforemní krabice to je to i jede ale je to ta slabší varianta motoru, Laguna 2 GT měla tu 150 kW verzi a ta by Espacu slušela víc než "125 kW podladěnost", a oproti atmosféře vyžaduje ohleduplnější přístup, jiné zacházení a samozřejmě, časem i nutnost vysolit >15t. za repasi.
Obě auta jsou šílený skleník, od dubna do října je naprosto nezbytné mít 100% funkční klimu, nebo otevřít vše co jde a smířit se s průvanem a hlukem.

Ale vypadá to hezky, odveze to úplně všechno co člověk doma má, je z toho krásně vidět na provoz před sebou i všude kolem auta, když se 2. a 3. řada sedadel nechá v garáži tak je to stěhovák no a když se tam hodí "deka na šukání", tak je to, panečku, k nezaplacení mnohem víc než nějaká Mastercard! ;-)

reagovat
beastar
31. ledna 2018, 20:49
0

Má cenu něco dodávat :)

reagovat
beastar
31. ledna 2018, 20:50
0

Patří to o vlákno výše k tomu dotazu jakej je v tom rozdíl :)

Náhodný Kolemjdoucí
31. ledna 2018, 23:23
0

Díky, ale že ty auta vypadají trochu jinak, to vím. A ani to srovnání není úplně fér, interier espace 2002-2006 proti novému yukonu a zvenku nový espace 2015, který už není mpv ale menší crossover. No, nepřišel jsem se sem hádat, ale hlavně jsem se chtěl dozvědět, v čem je pro takovýho obyčejnýho nýmanda jako jsem já ten dramatický rozdíl mezi minulou generací espacu a jemu odpovídající generací yukonu, zejména z hlediska přechodu mpv -> suv. Jak jsem psal, zkušenosti s US SUV mám omezené, jen několik tisíc mil. Díky

beastar
01. února 2018, 00:27
0

Tak slovo nýmand bych rozhodně nepoužíval. Nejsem na us suv odborník a ani to netvrdím. Ten interiér není 02 ale o to nejde. Rozdíly jsou patrné na první pohled. Yukon projede víc, je spolehlivější bude z něj líp vidět. V porovnání se všemi mpv nejen s Espacem. Zbytek už jsou potom osobní preference. A z pohledu Evropy by us suv tady pusobilo zajímavější a hodnotneji než france mpv.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. února 2018, 09:23
0

Já byl línej to tu rozepisovat, ale dobře. Espace IV od roku 2002 má délku 4,66m, Grand Espace 4,86m. Základní 2003 Yukon má 5,05m, kdežto prodloužený Yukon XL má 5,57m. Takže i základní Yukon je o 20cm delší, než prodloužený Espace. Espace měl motory I4 a V6, benzín i diesel, v objemech od 1,9L do 3,5L. Yukon v socce, kterou skoro nikdo nekupoval, měl 4,8L V8 až po 8,1L V8 u Yukonu XL. Standard byla 5,3L V8, kterou kupovali všichni. Všechno benzín. Espace měl náhon na předek (možná i 4x4, ale nevím, neznám), kdežto Yukon v základu náhon na zadek a pak řaditelný 4x4, včetně terénní redukce a redukce pro tahání přívěsů. Přívěs max. Od 2,8 tuny do 5,4 tuny, podle motoru. Espace hledat nebudu, ztráta času. Výkony Espace od 120HP po 240HP a krouťák od 270Nm po 350Nm. Yukon měl výkony od 285HP po 340HP a krouťák od 400Nm do 625Nm. Ty hodnoty se v různých zdrojích trochu liší u obou aut, ale cca takto. Základní Espace stál u nás něco kolem 650 tisíc, kdežto Yukon někde kolem 1,4 milionu. Zatímco Tahoe/Yukon se pravidelně umisťuje v žebříčku spokojenosti zákazníků a spolehlivosti od JD Power na předních místech, pro Espace, co jsem tak četl, je spolehlivost spíš sprostý slovo. V práci jsme několik let měli Megane a Lagunu a byly to strašný krámy. Ale Espace neznám. Daly by se porovnávat i výbavy, ale toho už je fakt hodně. Spousta věcí bude samozřejmě identická, tak jen namátkou pár věcí navíc, který mám u svýho 2004 Tahoe, kterej mi už pět let stojí u baráku. Automatický rozsvícení světel za šera, automatický ztmavení vnitřního zrcátka a venkovního u řidiče při oslnění autem zezadu, automatický vyrovnávání světlý výšky na zadní nápravě, automatický sklopení zrcátka k obrubníku při zařazení zpátečky, DVD na stropě, el. nastavení pedálů, paměti pro dva řidiče, atd. atd. Prostě opravdu ty auta porovnatelný nejsou. Teda kromě toho, že obě to jsou fakt auta. :-D

Náhodný Kolemjdoucí
01. února 2018, 10:00
0

Díky za odpověď.

Adam
01. února 2018, 10:05
1

Škoda, že ty obrázky jsou k ničenu, když si sem dal 4. Gen. Espace interier a exterier 5.... Ten Yukon je potom uplne novej a podstatne drazsi i nez posledni Esp.

beastar
01. února 2018, 14:20
-1

V ceně je dražší Yukon vždycky a je to jedno. Takže je to jedno. Jo ono je to těžký když to narychlo lovis na googlu a nechceš dávat fotky s kopyrajtem. Jinak rozepsany to co sem přesně myslel už tady máš. A bude to tak platit pro všechny generace.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. února 2018, 15:23
1

Adam: Já jsem tam rozepsal srovnání ročníkově identických aut. Z toho jsou ty rozdíly myslím dostatečně jasný. Beastar má pravdu v tom, že i u těch dnešních modelů ty rozdíly budou stejně propastný. Dneska má základní Yukon motor 5,3L V8, 355HP, 520Nm nebo si můžeš vzít Denali verzi s 6,2L V8, 420HP a 625Nm. A to, že ty auta narostly na 5,17m v základní dýlce a na 5,7m u prodloužený verze XL už je jen třešnička na dortu.

beastar
01. února 2018, 16:14
0

Já myslim, že je to naprosto jasný. Proto sem to psal asi ve dvou větách. Myslím že ve dvou odstavcích je to snad už jasné každému. Mimochodem kdybych někdy kupoval americký auto už vim na koho se obratim :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. února 2018, 16:46
0

Beastar: Řekněme, že už jsem pár US šuplíku prolezl. :-) Mimochodem, kolega z práce má 2001 GMC Yukon Denali 6,0L V8 a já 2004 Chevy Tahoe 5,3L V8, takže ty auta trošku znám. :-)

Inženýr
01. února 2018, 10:56
0

Espace může být klidně prostorné, praktické a výhodné auto, ale musí existovat důvod proč má takovou pověst, jakou bohužel má.

Kdysi dávno jsem poměrně často navštěvoval aukce a Espace bylo jediné auto, které po tom co přijelo na plac a někdo ho koupil, už neodjelo po svých a noví majitelé ho museli hrdě vytlačit ven.

reagovat
M P
01. února 2018, 13:41
0

Hledám něco o Espace na google a wikipedia nezklamala... je tam mimo jiné tahle část :D

In an episode of Top Gear, then presenter Jeremy Clarkson referred to this generation as "probably the best of the MPVs". However, he went on to say "but that's like saying, "Oh good, I've got syphilis, the best of the sexually transmitted diseases!".

reagovat
saage
01. února 2018, 15:43
0

:-D Vidim to podobne

krab
01. února 2018, 15:55
0

Jo , jo kluci jenže pak si koupil Volvo XC90 :)
Je to ale tak. Když už něco chytit, lepší to, se dá vyléčit. Mimochodem o X3 slečny Saage řekl Clarkson snad ještě něco horšího ...

saage
01. února 2018, 16:13
0

On taky mění názory jak náš pan prezident.. :-D X3 je skvělá. tečka :-)

beastar
01. února 2018, 16:17
0

Jo hlavně pro něj jsou dvě kategorie aut. Super, skvělá ( v Zondě se málem asi posral blahem mám ten pocit ) a potom ta hrozná a nudná. I když třeba z jeho hodnocením věcí jako je Toyota Avensis snad druhé generace jsem vždy nadšeně souhlasil občas to přestřelí. Jenže on je takovej člověk kterej když řekne že Ferrari Enzo je krám a nudný, tak se i šejk Mushraf zamyslí.

saage
01. února 2018, 16:25
0

Neměl tenkrát soud kuli tomu, že prohlásil cosi o Roverech a ty potom zkrachovali.? :-)

beastar
01. února 2018, 16:30
0

Nevím jestli to došlo k soudu. Mám pocit že ale tehdejší vedení fabriky to potom používalo jako takovou berličku. To že Clarkson řekl nám jen uspíšilo pád.

M P
02. února 2018, 08:13
1

krab: jenomže XC90 měla jeho žena, kvůli dětem... a navíc je to praktický, pohodlný a bezpečný vůz, takže proč ne. A Clarkson je holt trochu kokot, no. Ale je vtipný občas

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
24. srpna 2018, 14:55
-4

Prosím, hlavně si nekupujte žádné Renaulty ani Dacie od RPZ(tečka)cz. Pravděpodobně prodávají pěkné křápy, protože jim musím vytrvale v komentářích pod články dělat reklamu, na nic lepšího jim asi nezbývají finance.
-
Komentář upraven 14. 7. 2019, 21:57:26

reagovat
ma
martinw
24. srpna 2018, 15:51
0

Ja sem taky spokojenej ze rozeznam kdyz si tu nekdo dela mikro-marketing v komentarich. Zdravim Davide do RPZ.CZ !



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado coupe 1985
Cadillac Eldorado coupe

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 087 ccm objem

Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8 1976
Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8

1976 rok výroby
250 koní výkon
6 600 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem