načítám data...

Ptejte se Vojty: Samosvor v autě za babku?

17. března 2016, 07:22 50 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Samosvorný diferenciál byl dříve nástrojem, jak trakci získat. Dnes je spíše nástrojem, jak ji řízeně ztratit. Kde ho ale vzít?

Zobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!

Zdravím do redakce,
po čase mne napadl další dotaz, tentokrát myslím vcelku zapeklitý: 
jaká v inzerátech dostupná ojetá auta s pohonem pouze jedné nápravy se běžně dělala, nebo se dělala alespoň za příplatek (a jak potom takovou verzi poznat od obyčejné), se samosvorným diferenciálem?
‚Dostupnost‘ si představuji tak, že se bude jednat o auta do cca 100 tisíc Kč, případně jen lehce přes, ale čím levnější, tím lepší. Zajímají mě i starší auta klidně až do 80. let. 
Případně existují nějaká levnější auta bez samosvoru, na která se samosvor dá dokoupit za zajímavé peníze a bude to vzhledem k pořizovací ceně vozu dávat alespoň trochu smysl?
Díky za případné zveřejnění a odpověď.
S pozdravem
James Mašín

Zatímco samosvorné přední diferenciály byly vždy záležitostí velmi vzácnou a nedokážu si vybavit snad žádné auto do 100 tisíc, na kterém bys takový mohl najít, samosvorný diferenciál na zadní nápravě nebýval nikterak neobvyklý. V dobách před masivním rozšířením čtyřkolek a příchodem nejrůznějších elektronických pomocníků býval samosvor jednou z mála cest, jak zlepšit trakci zadokolky v zimě či za jiných ztížených podmínek.

Přinejmenším do začátku tohoto století tak byly samosvorné diferenciály za příplatek běžně dostupné u téměř všech vozů prémiových značek (což v tomto případě znamená zejména BMW a Mercedes) a u sportovně laděných modelů těch neprémiových – typicky se to týká například Mazdy MX-5 v silnějších motorizacích. Občas však bylo samosvor možné najít  v celé řadě neprémiových zadokolek, jako je Opely Omega nebo nejrůznější Fordy.

Rozeznat, jestli je ten který vůz ‚špérou‘ vybaven je ale zcela jiná a náročnější disciplína. Vytvořit ucelený seznam modelů a ročníků by bylo téměř nemožné a i tak by zůstávala spousta aut, kde byl samosvor dostupný jen na přání. Nezbývá tak než dát při prvotním hledání na informace od prodávajícího, případně si zjistit konkrétní data o modelu, o který máš zájem.

Naopak relativně snadné je identifikovat samosvor ‚na místě‘. Jednoduchou cestou je postavit auto jedním hnaným kolem na přilnavý a druhým na nepřilnavý povrch, a zkusit ostrý rozjezd. Pokud se jedno kolo bezmocně protáčí, zjistili jsme, že samosvor není přítomen.

Další možností je auto zvednout na heveru a jedním hnaným kolem ručně pootočit. Pokud se to druhé otáčí opačným směrem, samosvor opět není přítomen. Zůstává-li na místě nebo se otáčí stejným směrem, je přítomen téměř jistě. Ale pozor – u šnekových diferenciálů typu Torsen toto neplatí – u nich se kola točí stejně jako u otevřeného diferenciálu opačně.

A dodatečná montáž samosvoru? U aut, která se s ním někdy vyráběla, je to jednoduché – stačí sehnat diferenciál z verze se samosvorem a prohodit. U téměř všech ostatních pomohou firmy jako Quaife. Jestli se ale u auta do 100 vyplatí utratit řádově 20-50 tisíc za diferenciál, to je zcela jiná otázka…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ho
honza k.
17. března 2016, 07:44
1

Nemělo by to být takhle? "Zůstává-li na místě nebo se otáčí STEJNÝM směrem, je přítomen téměř jistě."

reagovat
Goldies
17. března 2016, 07:44
0

Tak nevim, ma se kolo na heveru otacet opacnym smerem nebo opacnym smerem :-D chtelo by to opravit :-)

reagovat
ho
honza k.
17. března 2016, 07:45
0

Nemělo by to být spíš takhle? "Zůstává-li na místě nebo se otáčí STEJNÝM směrem, je přítomen téměř jistě."

reagovat
M P
17. března 2016, 08:08
0

Jo, mělo. Opraveno, díky:)

De
Devilstorm
17. března 2016, 07:46
0

Z levných předokolem, se nechá najít samosvor u Ford Escort RS turbo.

A pak nevím, jestli je to chyba, nebo tomu jen nerozumím- "Pokud se to druhé otáčí opačným směrem, samosvor opět není přítomen. Zůstává-li na místě nebo se otáčí opačným směrem, je přítomen téměř jistě."
Nemá tam být v té druhé větě- zůstává-li na místě nebo se otáčí ve stejném směru, je přítomen téměř jistě.

reagovat
Ca
Capino
17. března 2016, 07:59
0

Tak třeba teď je v Brně tuším na prodej za 85k 1994 Ford Thunderbird SC, který ho ma z výroby.

reagovat
jaymz
17. března 2016, 08:07
0

Myslím, že Civic aerodeck 1.8 vti měl svor taky.

reagovat
Joe95
17. března 2016, 08:18
0

Is 200 sport ma šnekového torsena :)

reagovat
Irwinek
17. března 2016, 08:22
0

No samosvor měla i většina Volv, koneckonců, tak , kde se vyráběla měl co do sebe :-D
A protože jsou u nás nedoceněná, nechají se ještě pod 100 000 sehnat třeba 960 - tky.

reagovat
kv
kvakosh nocni
17. března 2016, 08:24
0

nemam prehled o jinych znackach, ale u Hondy mela v tomhle cenovym rozpeti samosvor Integra( ta je cenove mimo), Civic 1.8 vti "anglán" , Accord Type R ( da se najit pod 100k).
Tim padem, pokud se sezene, muze byt samosvor v jakykoliv Honde s Bmotorem ( Civicy, CRX, DelSol atd.atd. ) a H motorem ( Accordy a Prelude 4g a 5g) a pokud vim za docela prijatelny penize - 10 az 15 tisic ....

reagovat
sp
spooon
17. března 2016, 08:27
0

vím že na MX5 foru je tohle časté témě (má či nemá samosvor?) a jestli mě paměť neklame, tak test s jedním kolem na kluzkým povrchu a druhým na přilnavým není tak úplně vypovídající. Samosvor dělá jen to, že pošle nějaký N-násobek momentu z méně přilnavého kola na druhé (typicky tak 2-3 násobek), takže jestli by byl nepřilnavý povrch hodně nepřilnavý, tak i se samosvorem budete bezmocně protáčet jedno kolo. S tím točením na stejnou stranu si už jistý nejsem...ale každopádně nejspolehlivější metoda je kouknout do diffu :-D

reagovat
Ev
Evlo
17. března 2016, 11:47
0

Mx-5 maji totiz obvykle torque sensing diferencial, proto je to tam takove zaludnejsi nez u klasickych lsd.

sp
spooon
17. března 2016, 22:03
0

jo, to je dobrá poznámka, co jsem napsal platí jen o TorSenu. Ale když se to tak vezme, nemá většina aut, když už teda samosvor má, právě TorSen? Jakožto nejblbuvzdornější LSD Diff? Přece jenom ty lameláky jsou náchylnější na údržbu a taky lamely nevydrží věčně...

Ja
Jarda
17. března 2016, 08:36
0

S tím tvrzením o protáčení kol ve vzduchu bych byl opatrný, mám za to že lamelový samosvor (má jej třeba w124) funguje tak že se začíná "zamykat" až při určitém rozdílu rychlostí obou kol, takže na zvedáku se to chová jako obyčejný diff.

reagovat
Jan Machač
17. března 2016, 10:19
1

Nechová, má předpětí. Lamelák obecně není na dodávaný výkon nikterak extra citlivý, to spíše Torsen, nebo kombinace s viskospojkou...

A.J.Michal
17. března 2016, 08:58
0

Nejednodusi test u zadokolek, zdali tam je samosvor a jestli funguje.

Zajedu na plac doprostred. Dam plný rejd na jednu ci druhou stranu a proste zkusim udelat kruh. Zdali auto udela kruznici a protaci se vnitrni kolo, tak je jasne, ze ma auto otevreny dif pripadne na jedne stran samosvoru jsou sjete lamely. Pokud samosvor funguj spravne, tak auto zacne krasne protacet kolama a pojede hezky smykem.

Sam jsem u sve Alfy 75 mel na jedne strane samosvoru sjete lamely a svoril mi jen na jednu stranu. :-)

Edit: jinak zrovna u 75 nejde na heveru zjistit, zdali tam je ci neni samosvor. Pokud jsou lehce sjete lamely ( ale samosvor stale funguj v poradku ) tak s na heveru chova jako otevreny diff. Az kdyz jde z hrusky kroutici moment na talirove kolo diferencijalu, tak zacne svorit.

reagovat
kv
kvakosh nocni
17. března 2016, 09:38
0

....jinak na tema diferencialu napsal Dany Trnka z Typer.cz pomerne podrobnej serial na Honda-club.cz
http://honda-club.cz/forum/cms_view_article.php?aid=150
http://honda-club.cz/forum/cms_view_article.php?aid=153
http://honda-club.cz/forum/cms_view_article.php?aid=155
http://honda-club.cz/forum/cms_view_article.php?aid=157
na dlouhe zimni vecery....
a jinak takhle pan autor řídí....


reagovat
Jan Machač
17. března 2016, 10:17
0

Předokolka se samosvorem je třeba typicky Banglovo Coupe od Fiatu. A s tím zkoušením s koly na různých površích opatrně, přecijen samosvor nesvírá na 100% a pokud to někdo postaví na bahno a čistý asfalt, tak se mu rozhodně bude točit jen jedno kolo. Leda by měl Detroit Locker, to pak asi hezky česky zaškarpí ;-)

reagovat
PepaSFI
17. března 2016, 11:02
0

u Fiatu to vlastně není samosvor, je to částečné uzavření diferenciálu viskózní spojkou. Dif byl úplně normální, bez zvláštních konstukcí, jen měl jinak udělané jedno vyvedení pro poloosu. Kolem něj bylo druhé ložisko a skrz něj procházel unášecí kroužek spojený s košem difu. A na něm, vně skříně, navlečená na poloose respektive na pomocné hřídeli poloosy, byla viskospojka Viscodrive která zavírala proti sobě koš a poloosu. Kromě Coupe to měly ještě některé silnější Lancie a některé Alfy. Těch principů omezení prokluzu je celá řada, dokonce si kutilové dělali takové třecí kostky s pružinou které se montovaly do difu a prostým třením trošku snižovaly prokluz. Jak moc to účinkovalo netuším. Rozum technika mi říká že když to bude tvrdý a lesklý, nebude to třít a když to bude měkký, půjdou z toho piliny.

Jan Machač
17. března 2016, 12:47
0

No však ona dodaná viskospojka z toho dělá právě onen LSD - limited slip diferential. Tedy samosvor. Manuálsvor je pak špéra, nebo svařenec že ;-) A Torsen třeba místo třecích ploch používá šneky, což vlastně znamená že tím třecím elementem je přímo ten šnek. Na funkci to ale nemá vliv, jde jen o to, že to prostě přenese nějaký ten výkon na kolo s vyšší adhezí, což stojí proti principu otevřeného diferáku.

PepaSFI
17. března 2016, 19:52
0

jo jistě, ono jde spíš o rozdělení pojmů. Haldex taky hodně lidí neuznává jako "pravý poctivý" pohon 4x4 ikdyž v praxi by to asi za jízdy rozeznalo jen pár lidí. Takže by se dalo říct že "pravý" samosvor jsou nějaký ty složitý kolečka v difu a nepravý jsou různý ty spojky a elektronika. Co je lepší? No těžko říct. Zrovna na tu zkoušku s klouzavým pod kolem by nejlíp asi zafungovala naprostá náhražka, elektronicky řízené přibrzdění protáčejícího kola.

Jan Machač
18. března 2016, 00:19
0

Nikoli, jde o to, jestli je to mechanické a jestli je v tom vevnitř skutečně diferenciál. Spojením diferáku a Haldexu vzniká jeden z nejlépe ovladatelných samosvorů třeba... ASD. A na tu zkoušku nejlíp zabere detroit locker. Kolo se protáčí? Odstředivá spojka a pokud možno zubová a křup. ;-)

Vl
Vlk44
17. března 2016, 10:52
-1

Pár věcí na vyjasnění:
ke zjišťování jestli má auto na zvedáku špéru:
Pokud se po roztočení jednoho kola točí na druhé straně točí opačným směrem, zcela jistě špéru nemá:
Pokud se kolo točí stejným směrem není to záruka toho, že auto špéru má, může to být dáno např. předpětím v ložiscích differenciálu.
Nutné je zjistit jak moc velký odpor diferenciál klade, takže je lepší na jedny straně kolo spustit na špalek a pak zkusit zatočit, a nebo mít ppo ruce píkra, kterej vám ho zkusí na druhý straně podržet .. u obojího musí být samozřejmě vyřazeno.

reagovat
Ev
Evlo
17. března 2016, 11:51
0

Jak uz to psalo vice lidi, co pises je lez.

Vl
Vlk44
17. března 2016, 12:03
0

Teď moc nevím v čem jsem se utrhl, rád bych se zeptal jak to tedy je ..

Ev
Evlo
17. března 2016, 12:09
0

jak uz je napsano vyse, jen ne uplne jednoduse - jedna z mozny lsd implemntaci je torsen, coz je zkratka z torque sensing. No a pokud je torque na jedne strane, tedy kolem co otacis 0, coz na volno bude, tak to druhe se bude tocit do protismeru, protoze se diferencial "nesepne".

Do
Dodo
18. března 2016, 20:00
0

Zase Evlo taky meles s*** ... blbosti

Ev
Evlo
18. března 2016, 21:43
0

Budu rád když mě vysvětlíš v čem se platu a pak to nebudu mlít.

Do
Dodo
19. března 2016, 02:43
0

Zalez zpatky na garaz autorevue. Staci, ze se projevujes tam...

Vl
Vlk44
20. března 2016, 18:00
0

Co se týče torsenu, je blbost aby měly dvě šnekový soukolí menší odpor než odpory ložisek a kol s šikmým ozubením ve vyřazený převodovce. ještě k tomu umístěny v pořadí z kola na kolo takto: šnek a kolo, pak přímé a přímé ozubení, a pak zase kolo a šnek.
takže tak.
pokud se nepletu, tak to samy plati i pro HLSD

Michal.913
21. března 2016, 14:32
0

Torsen se projevuje tak jak píše Evlo. Ten návod na zjištění není stoprocentní (a nijak jinak než otevřením víka nikdy nebude)

Ev
Evlo
21. března 2016, 16:52
0

O vikendu jsem s torsenem a open na mx-5 experimentoval a myslim, ze tam to je tak, ze torsen naprazdno toci na druhou stranu, s open se druhe kolo netoci vubec.

Bageta
17. března 2016, 19:19
0

Jeste me napada z predokolek Alfa 147 ve verzi Q2. Mozna by se obcas nejaka kolem 100k objevit mohla

reagovat
Woyta
17. března 2016, 23:01
0

No jeste existuji VLSD. Tedy viskozni diferaky. Mam ho na me S13. Svornost noveho byla do 20%. Ted po letech sice testem na heveru projde ale v praxi uz funguje jen v zime nez se zahreje olej. Uz si zkousim sehnat HLSD kterym bych ho nahradil. :)

reagovat
Ja
James
18. března 2016, 01:29
0

Co olej vyšší hustoty? Dávali jsme ho do vyjetých otevřených diferáků různých veteránů.

PepaSFI
19. března 2016, 17:06
0

u předokolky mívá obvykle dif společnou náplň s převodovkou takže výrazně hustší nebude dělat dobrotu. Půjde těžko řadit, zvětší se odpory v celé skříni čili to těžko pojede. Zadní náprava zas většinou vyžaduje zvláštní oleje, bývá tam obvykle hypoidní ozubení a u něj nezodpovědné experimenty s olejem můžou výrazně zkrátit životnost.

Ja
James
19. března 2016, 20:12
0

U předokolky určitě, naopak do každé vylítané co koupím rovnou putuje místo starého oleje nový plně syntetický řidší. Rozdíl v řazení je znát okamžitě, úplně nejvíc v zimě u neohřátého auta, některá se starým olejem skoro neřadila, s řidší syntetikou bez problému.

Ten hustší olej byl určitě určen pro diferenciály, už je to nějakou dobu tak si nevzpomenu od koho to bylo a o co šlo, v těch starých vylágrovaných to jakoby hydraulicky "vymezilo vůle". Samozřejmě to asi sebere nějakého koně.
U ojetého lamelového samosvoru by to mohlo pomoct znatelně a oddálit jeho nutnou výměnu.

PepaSFI
20. března 2016, 10:49
0

jo olej pro hypoidy bývá "mazlavější" než normální převodový při stejné třídě. Hypoidní soukolí je totiž něco mezi kuželovým a šnekovým, osa hrušky je mimo osu talíře a ozubení je výrazně zakřivené že to skoro připomíná šnek. Zuby se po sobě částečně odvalují a částečně smýkají takže olej musí zvládat smykové tření při vysokém tlaku.
Dřív se taky do vyběhaného difu přidávaly dřevěné piliny. Snížila se hlučnost a líp se to prodalo. A vzhledem k tomu jakou pozornost lidi obvykle věnujou servisu, nejspíš to tam jezdilo až do naprostého vítězství.

Ch
Chase
18. března 2016, 01:39
0

Předokolka ze samosvorem někde těsně okolo 100k (případně lehce přes) je i Volvo V70R. Moc hezkej sleeper :)

reagovat
Yatka
18. března 2016, 08:54
0

Přesně to jsem chtěla napsat a 940 ho měla taky a pokud se nepletu tak i 850....

St
StepanB
19. března 2016, 12:50
0

Není to úplně tak paušální, tedy u R myslím ano, ale třeba u 900 tam být nemusí. A na zvedáku se to nedá poznat, trik s otáčením kol nefunguje.

Vavris Vavrisovic
18. března 2016, 08:28
0

Tohle je dobré téma - navážem na něj tady! :-)
http://www.autickar.cz/forum/tema/starsi-levnejsi-auta-se-samosvorem/363/

reagovat
To
Tomáš
18. března 2016, 09:00
0

Mám dotaz: - jde poznat přítomnost samosvoru na chování auta při normální jízdě takříkajíc s davem?
Rozumím, že se auto se svorem o něco rychleji rozjede na sněhu nebo vlhku. Že se s vozem lépe nebo ovladatelněji driftuje. Co ještě? Četl jsem že, i do Fábie se aplikuje elektronická vychyávka, která v zatáčce přibrzdí vnitřní kolo a auto se kolem něj lépe ztáčí. Když si představím funkci samosvorky, je to naopak, ne? To vnitřní je popoháněno k rychlejšímu otáčení. Vím, že se to těžko popisuje. Přesto poprosím o popis dojmů. Dík!

reagovat
M P
18. března 2016, 10:26
0

Třeba svorová zadokolka mi v garážích v tescu pískala vnitřním kolem při plném rejdu:D

sp
spooon
18. března 2016, 10:55
0

Ale jo, poznat to jde, ale chtělo by to mít najeto open i LSD, pak to člověk pozná. Já sem poprvé zakusil zadokolku hned se samosvorem, takže sem neměl porovnání, jen to subjektivně krásně kroužilo zatáčky pod plynem (a házelo do příkopu při ubrání plynu :-D). Pak si brácha pořídil zadokolku s open, a ten rozdíl byl propastný. Samo že na to má vliv i samotný auto, ale přítomnost open diffu byla citelná. S open zmizelo stáčení do zatáček, zmizela jistota při ztrátě adheze, i samotný bod ztráty adheze byl nejasný (prostě se to někdy utrhlo, někdy ne..). S LSD mi auto přijde při dynamický jízdě o dost jistější. Při běžný jízdě to téměř nelze rozeznat, maximálně při plným rejdu někdy při vyjíždění, to je cejtit jak svor svoruje.

sp
spooon
18. března 2016, 10:56
0

Jo a od dob poznání LSD bych si ho nejradši implementoval i do daily Focusu a všeho, v čem jezdím :-D

Ad
AdamS
21. března 2016, 21:16
0

Tahle odpověd je asi ta nejslabší, co jsem tu zatím četl. I přes několik korekcí je to stále přinejmenším nepřesné. Doporučuji se nepouštět do oblastí, kde si nejste zcela jistí, jelikož rejpaví čtenáři to vždy odhalí a kazí vám to pak věrohodnost i v oblastech které ovládáte. Neni žádná ostuda si na nějaký odbornější článek přizvat nějakého externistu, a já bych třeba uvítal propracovanější sekci technických článků. ;)

reagovat
BobAsh
21. března 2016, 22:08
0

Upřímně řečeno, s kvalitou odpovědi bude mít možná jistou příčinnou souvislost fakt, že jsem jí psal asi v šest ráno po noci probdělé psaním, když se náhle zjistilo, že článek na další den jaksi není.

Za normálních okolností bych tohle téma asi předal někomu technicky zdatnějšímu, nebo se na něj alespoň vyspal.

Pokud jde o technickou sekci, tu bychom chtěli všichni. Zatím se však nepodařilo vymyslet, kdo jí bude psát. Oba členové redakce, kteří o technice něco málo vědí (Adam a Greeny) mají v poslední době plné ruce práce s opravdovou prací a vyvíjením aut či alespoň linek na jejich výrobu.

Ale slibujeme, že to zkusíme nějak vymyslet :)

To
Tom.cz
01. prosince 2016, 09:43
0

On už je problém i to, že LSD někdo označí za samosvor. A nebo samosvor považuje za špéru :).

St
Stefan
25. srpna 2016, 06:58
-1

Nic proti ale Q2 má i Alfa Romeo 147 156 a GT sice do 100 tisíc se nedá sehnat tak jednoduše ale ten samosvor se do Alfy Romeo montoval . K tomu jak píšete o premiovejch značkách bmw tak dodám jen jedno existujou lepsi auta než je bmw a spolehlivější jen nemsk prachy na propagandu jako bmw a pro mě osobně je bmw úplně na spodní úrovni nevidím v bmw nic extra

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem