Zdravím,
obracím se na vás s prosbou. Potřebuju si koupit nové auto. Prošel jsem to horem dolem a z účetního hlediska mi v rámci firmy vychází nejlépe úplně nové se zárukou. Musí to být kombík s hlubším kufrem, ale stačí malý, úzký (občas jezdíme 3+náklad co se do krátké fabie nevejde). Na tomto místě sloužila 206SW, pak Fabia kombi a po ní Clio Grandtour, které teď s 350 tisíci po pěti letech už pomalu potřebuje nahradit. Kupovali jsme je vždycky jako nová za z dnešního pohledu pár korun. Vím, že za 300 tisíc už dneska nic takového nejde koupit, ale když procházím nabídky, vypadá to, že už si nejde malý kombík koupit vůbec. Donedávna jsem si myslel, že koupím Tipo, protože se o něm všude říkalo, že je to poslední normální auto, ale je teď teda dost drahý a navíc na mě působí už hodně staře a nijak zvlášť dobře se mi s ním na testovací jízdě nejelo. Pak jsem si prohlédl Dacii Jogger, ta je zbytečně velká a není moc pohodlná, navíc nevím jak vydrží. Hyundai i30 je už zbytečně velký, ale možná bude s 1,5 spolehlivý. Nepřehlédl jsem něco? Bylo by dobré se vejít do 400-450 tisíc, ale když by se objevilo něco co mě okouzlí, tak do půl milionu. Vím že to není dotaz na kabriolet nebo hothatch, ale třeba mi taky poradíte.
Předem díky za rady.
Radim Lípa
Ahoj Radime. Děkujeme za tvůj dotaz, všichni víme, že svět není jen krásné místo plné sporťáků, ale občas je potřeba pořídit i úplně normální pracovní auto – vlastně to je mnohem častější požadavek, než nějaký vůz “na radost”. A ačkoli tvá otázka může působit nudně, na druhý pohled nám alespoň nenápadně odkrývá, kam se ubírá nabídka dříve tak běžných univerzálních služebáků. Takových těch, co většinou jezdí obsazené jen řidičem, ale když na to přijde, odvezou i vícero lidí, nebo nějaký ten náklad. Poměr ceny a výkonu u těhle malých kombíků byl vždycky velice zajímavý a není divu, že jich dodnes brázdí silnice celá řada – já sám mám k dispozici v práci “dlouhou” Fabii a ačkoli to není nijak strhující svezení, odvedla už spoustu práce a nemám si s ní moc na co stěžovat.
Jak jsi sám správně rozklíčoval, malé kombíky z trhu dočista zmizely. Zmiňuješ, že tě zajímalo Tipo, podle některých zpráv bude příští rok jeho vůbec poslední. Na trhu je už skoro devět let a ačkoli prodělal pár decentních faceliftů, pokročilý věk už neskryje. Jeho stokoňový litrový motor FireFly sice asfalt netrhá, ale v rámci rozpočtu se obávám, že to o moc lepší nebude ani u dalších konkurentů. Podle ceníků navíc ani úplný základ s akční slevou nestojí pod půl milionu, startuje na 519 tisících, ale když koukám na skladovky, dají se najít i o padesát tisíc levněji.
Další z tvého výběru, Dacia Jogger, se sice ceníkově nachází o celé “kilo” níž, než Fiat, ale má opačný problém. ve výbavě “Essential”, kterou bych stejně nedoporučil, protože v ní není skutečně vůbec nic, není nikde skladem a doba dodání “bude upřesněna”. Našel jsem pár skladových “Expression” za cenu trochu vyšší, než v ceníku a několik “Extreme”. Problém Joggeru je v tom, že nabízí opravdu velký kus auta za na dnešní poměry málo peněz, tudíž je o něj velký zájem. Při jízdě v něm je navíc přístup “postavme to co nejlevněji, hlavně ať je to velké” cítit opravdu intenzivně. Pokud píšeš, že je na tebe Jogger příliš velký, asi bych hledal jinde. Právě velikost je totiž jeho hlavní deviza, kterou když nedoceníš, zůstane ti jen vcelku špatně postavené auto.
Hyundai i30 s atmosferickou 1,5 mi přijde z tvého výběru asi nejsympatičtější. Ačkoli je k uzoufání nudný a pokročilý věk už také neskryje, z této trojice jezdí zdaleka nejlépe a nejdospěleji a představa, že v něm trávím velké porce kilometrů (což jsem vyrozuměl, že je s vozem v plánu) mi tu přijde nejméně otravná. Ve skladovkách vidím několik kousků verze Start+, která má už nějakou tu výbavu a stojí mezi 410 a 430 tisíci. To by možná nemuselo být špatné řešení.
A co další možnosti? Rád bych tu teď vytáhnul z rukávu nějaký neprůstřelný tip, jízdně zábavné, pěkné a vybavené auto “za babku”, ale obávám se, že realita je o dost smutnější. V rozpočtu (420 tisíc a víc) jsem narazil ještě na nějaké skladové Kie Ceed SW s 1,0 přeplňovaným 74 kW motorem, pocitově jsou trochu pružnější, než atmosferická 1,5 u Hyundai, navíc zaujmou sedmiletou zárukou, což je v rámci tvého plánovaného použití dost pádný argument. Najde se i pár skladových Fabií třetí generace “Final Edition”, což je víceméně Ambiente s pár příplatky a slabším 75 kW TSI, to taky nejsou špatná auta (jezdím s takovým pravidelně), ale stojí od 450 tisíc výš, což se mi zdá, třeba právě v porovnání se zmíněným Ceedem, hrozně moc peněz. Pravděpodobně prodejci zkouší vyrýžovat nějaké peníze na hysterii okolo toho, že je to “poslední dlouhá fabka”.
Co dál? Pokud můžu trochu vybruslit z kategorie kombi, přičemž ale zachovám použitelný hluboký kufr, najdu do půl milionu ještě nějaká úplně oholená Comba od Opelu s 1,2 puretechem, to asi není moc dobrý nápad, obzvlášť mají-li jezdit třeba i po dálnici. Smysl nevidím ani v pořízení nejlevnějších Dusterů, které se do půlmilionového rozpočtu ještě také jen tak tak vmáčknou, ale nic moc navíc oproti levnějšímu Joggeru nenabídnou. Abychom přeci jen přidali něco exotičtějšího, zařadím ještě SsangYong Tivoli, na který v úplném základu také půlmilion vystačí, ale jeho patnáctistovku předchází pověst velice žíznivého motoru a upřímně řečeno mě nenapadá jediná věc, ve které by byl lepší, než třeba zmíněný Hyundai i30.
Kdybych byl ve tvé kůži, vybral bych si nakonec asi Ceeda kvůli záruce a příjemnému interiéru. Za sebe doporučím se oběma korejskými sourozenci projet a uvidíš, který ti sedne více. Přijdou mi v daném zadání jako zdaleka nejlepší volby. Možná něco napadne někoho z našich čtenářů, kteří se o nápad podělí v diskuzi pod článkem. Tak jako tak ale přeji šťastnou ruku při výběru.
23. listopadu 2023, 12:10
9
Napadlo mi auto ktoré prišlo na showroom zo siedmeho kruhu pekla. Opel Crossland, 4212 cm čistého zla, k tomu 5 rokov záruky za 400 tisíc, skladovky za menej. Táto rakovina na kolesách ale spĺňa zadanie, aj keď je to trochu vyššej stavby lebo je to akože SUV.
23. listopadu 2023, 15:17
0
Líp bych ten blob na kolech nepopsal :D
23. listopadu 2023, 16:19
0
No celkem oblíbený povoz u matek kvočen na maloměstě.
23. listopadu 2023, 17:46
0
:D :D :D pocházím z maloměsta…
23. listopadu 2023, 17:52
4
Já tam žiju a potkávám snad 5 nebo 6 kousků. Jedna rodina má dokonce for him for her což je opravdu bizár.
23. listopadu 2023, 20:28
0
To je fakt hnus, co ještě daleko překonal Hyu ix20. Jinak teda ale soused nakládal akordeon v pouzdře do Oplu Mokka a rázem měl kufr plnej, tak nevím nevím, jak je na tom s kufrem ta zrůda, o které je tohle vlákno a jejíž jméno si ani netroufám napsat....
23. listopadu 2023, 20:31
0
K tomu maloměstu je zajímavý, že třeba u nás ta zrůda od Oplu moc nejezdí, asi proto, že autorizáky jsou dost daleko. Tady jsou spíš Hyundaie, Citroëny, Dacie.
23. listopadu 2023, 12:16
0
Souhlasím s tazatelem, je to hnus. Před Covidem tu byly akční nabídky Fiatu Stilo Italia s 1.4 kolem 270 000 kč? Pecka, jenže já v tu dobu měl v mozkuvryto, že auto se na úvěr nebere. Možná škoda, z dnešního pohledu jsem do toho kombíku měl jít a dneska bych byl "vysmátej".
Důležitá otázka... proč to auto musí být malé? Upřímně když někdo kupuje nové auto a za 5-6 let se ho zbavuje, pak ani ta Dacie nezačne viditelně hnít. Pak mě napadá další korejec - Sssangyjoughurt nebo jak se to píše... Tam se něco kolem 400 000 nenajde?
23. listopadu 2023, 13:09
-1
No a co nějaký Duster v holobytu velké to moc není a kufr tak nějak přiměřený.
23. listopadu 2023, 13:43
2
na Scale pisu od 459 900Kč, to by neslo s nejakou zlavou? Ja teda nic o tom neviem, len ze to je to vlastne fabka kombi. A vyzera to ako vacsie/dospelejsie auto, minule som takto vedla toho parkoval v podzemnej garazi a skoro som nacuval do steny, lebo som si myslel ze to je oktavka a ze mozem byt cca zarovno zo zrkadielkami pozdlzne :D
23. listopadu 2023, 13:57
2
Skladovky su od tych cca 420, za trochu naviac je uz ten silnejsie liter s 6kvaltom.
23. listopadu 2023, 18:43
1
Fabia kombi je to hlavne v marketingovych kecech, ten kufr je realne mensi. Ale obecne jebto jedna z lepsich skodovek pouzitelna pro 4 lidi a nejaky naklad.
23. listopadu 2023, 17:25
1
Aj keď mi je tak trochu proti srsti odporúčať komukoľvek trojvalcové priamovstrekové malorážky, som zmierený s tým, že medzi novými autami už príliš nie je z čoho vyberať - a v kategórii kombi to platí dvojnásobne, preto sa nezameriavam ani tak na typ karosérie, ako skôr na ostatné vznesené požiadavky...
Ak zadávateľ podniká v meste Frýdlant nad Ostravicí, možno by sa mu oplatilo ísť sa pozrieť do Ostravy na malý crossover Ford Puma 1.0 Ecoboost (92 kW) - ak si odmyslím potenciálne riziká spojená s motorizáciou, Puma má dobré jazdné vlastnosti, kvalitný podvozok, solídnu výbavu a aj slušný objem kufra, ktorý je pomerne rozmerný aj hlboký:
https://www.autobazar.eu/detail/ford-puma-10-ecoboost-titanium/30539455/
A v našich končinách by sa v danej cene dal kúpiť napríklad Fiat Fiorino Combi 1.3 Multijet (70 kW) - je to síce malá dodávka a nie kombi, ale kúpa Fiorina ako auta na podnikanie by dávala zmysel - dvaja pasažieri sa zmestia dopredu, jeden dozadu a objem batožinového priestoru sa dá mnohonásobne zväčšiť čiastočným sklopením delenej zadnej lavice:
https://www.autobazar.eu/detail/fiat-fiorino-combi-13-16v-95-multijet-e6-adventure/30932880/
23. listopadu 2023, 21:23
1
Ze škodovek mám odježděno kupu na Fabii 3 předface 1,2 tsi 66kw, to samé po face 1.0 70kw a Chcala 1.0 81, nebo 85?kw, přesně nevím. Co musím uznat, fábka s trojhrncem jede pocitově líp, než 1,2, má i o něco menší spotřebu..o zvuku se nebavím, ale ve vyšší rychlosti se ztratí. Ale na mé 2 metry je to auto nepohodlné a stísněné. Je teda pravda, že ten jednolitr byl v top výbavě-led světla, velká televize, zpětná kamera, tempomat,prdelhřevy atd.... Tak a teď k Chcale...určitě je o kus větší a pohodlnější o tom žádná! A hlavně i o dost komfornější sedačky-s nastavením bederní části! Celkově mi oproti Fábce přijde dost dospělejší. Byl jsem překvapenej, jak v tom funguje ten nejsilnější litr, až jsem byl překvapen. Že se mi dokonce vnukla myšlenka, že bych si to dokázal představit na nějaký to ježdění kolem (fuj :-D )
23. listopadu 2023, 22:07
0
K tomu pekelníkovi z prvního příspěvku by šel přidat i další satanáš - jeho bratr z Francie v podobě Peugeotu 2008. Ale všechny tyto SUV/Crossovery nemají reálně nějak velký kufr. Těsně pod 500k lze sehnat skladovku v článku doporučované kombíkové Kia Ceed, ale s motorem 1,5T (118kw). A to by byla na cestování zásadně lepší volba.
24. listopadu 2023, 05:47
0
Tady bych jenom podotkl, že tazatel vymezil dneska už vymírající množinu zájmu a její poslední zbylé členy sám vyřadil. To je pak těžký.
Ale napadlo mne něco jiného: když je pro tazateli i30 kombi příliš velký (a on je o 30 čísel delší než jeho Clio), co takhle o něco kratší i30 Fastback? Kufr je v základní konfiguraci dokonce o něco větší než u jeho Clia, v konfigurci se sklopenými sedačkami a "po střechu" o něco málo menší, ale obecně je to srovnatelné. A ten šok z délkového rozdílu nebude tak velký, jak kdyby přesedl do i30 kombi.
24. listopadu 2023, 05:55
0
...vůbec se na to možná díváme blbě; on Clio nebyl dokonce ani ve verzi Sportwagon žádnej stěhovák (ve srovnání se svými konkurenty tam tu velikost kufru zas tak nehrotili), takže pan majitel není zvyklej na nějaký monumentální nakládací prostory. Možná by o třídu větší hatchbacky bohatě stačily. Třeba i ta výš zmiňovaná Scala má kufr větší i v základní konfiguraci, i na max.
02. prosince 2023, 13:26
0
Clio IV, tedy poslední co se délalo jako kombi, má kufr cca stejný jako Scala a mnohem méně místa vzadu. Vpodstatě je to auto pro 2 doslělé. Na nájezd 70 za rok bude Scala super, jezdí jak dospělé auto.
24. listopadu 2023, 07:21
0
A pokud neni podminkou zastavba LPG tak bych tu atmo 1,5 nebral. Po dobu vlastnictvi bude auto v zaruce a ten 1-2 litry na spotrebe se vrati.
24. listopadu 2023, 08:26
0
Myšlenka jít do pracovních divizí automobilek není vůbec špatná. Když letmo mrknu na skladovky Fiatu, tak do půl míče se vejde jak Fiorino, tak Dobló (bral jsem v potaz, aby to nebyl úplný holobyt).
24. listopadu 2023, 09:48
-1
No Fiorino s 1,3mjet jsem měli na firmě byl to hrozný sráč. Výkonnostně to celkem jelo, ale pak to začalo žrát olej sypala se elektrika proti Doblu který je extrémní dříč to byl šrot. Nového Dobla se ve Fiatu všichni bojí a doufají, že problémy s kabelážemi se podařilo odladit.
24. listopadu 2023, 10:48
1
Nejako sa tu zabudlo ešte na KIU Ceed SW. Asi to bude podobné ako i30 ale predsa. Priklad skladovky za fajn cenu.
https://www.kia.com/cz/vozy-ihned/skladove-vozy/#/detail/721627
24. listopadu 2023, 10:50
0
a tých áut je tam celkom dosť aj v lepších farbach ako biela
https://www.kia.com/cz/vozy-ihned/skladove-vozy/#/detail/711707
24. listopadu 2023, 12:03
0
Jeste se da zvazovat v teto cenove (na horni hranici) hladine citroen c4/c4x. Ale scala by mela odves svoji praci nejlepe pripadne hatchbackove verze i30/ceed.
24. listopadu 2023, 12:27
0
Tivoli Grand za 479 tKč...
https://www.ssangyong.cz/tivoli-grand
28. listopadu 2023, 09:23
2
Ten Ceed asi fakt vychazi nejlip. https://www.sauto.cz/osobni/detail/kia/cee-d/200684116
Jinak je to smutne no. Corolla uz taky stoji nesmysl
28. listopadu 2023, 13:29
0
Je to tak. Ještě před pár týdny byly skladovky Corolla kombi hluboko pod 500 t, dneska jsou výrazně nad 600 t. Kdo byl rychlej, mohl ušetřit 200 t.
28. listopadu 2023, 21:20
1
Možná ještě Megane s 1.3 TCE 140
https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/megane/198770626