načítám data...

Ptejte se: Auto se třemi místy k sezení a velkým kufrem

Když potřebujete převézt tři dělníky a náklad, sáhnete po dodávce. Ale co když je moc velká?

zobrazit celou galeriiPtejte se: Ptejte se: Auto se třemi místy k sezení a velkým kufrem

Do redakční pošty dorazil po dlouhé době dotaz, který neřeší válce ani zábavu, ale ryze praktickou vlastnost – obsaditelnost první řady sedadel. A není to zdaleka tak snadné, jak by se mohlo zdát…

Ahoj redakce,

mám na vás zapeklitý dotaz. Potřeboval bych nové auto k podnikání. Roky jsem si vystačil s obyčejnou Octavií kombi. Mám vzadu v kufru a místo zadních sedaček montážní bednu na míru s nářadím. Víc místa na náklad nebudu potřebovat, kvůli moderním počítačovým technologiím toho vozím po zakázkách čím dál míň. Dosud jsem pracoval pouze se synem, ale teď jsme přibrali ještě jednoho zaměstnance, a to je problém. Jezdíme sice tak maximálně 20 kilometrů daleko, ale musíme teď jezdit dvěma auty. Oktávka má vzadu trvale vymontovaná sedadla, aby se tam vešel vercajk, a vepředu jsou jen dvě místa.

Každého určitě hned napadne, že si máme koupit dodávku, jenže to právě nejde. Nevešla by se mi do garáže u domu – pochází z dob stodvacítek, takže je maličká. A navíc bych sebou vozil spoustu zbytečného vzduchu, dodávka by žrala a nebyla tak mrštná jako osobák. Navíc jsou kromě výjimek jen dieselové, a to se na krátké cesty moc nehodí (aspoň se to říká).

Můj dotaz je: existují vůbec nějaká osobní nebo malá užitková auta s třemi místy vepředu? Něco jako americké pickupy s lavicí. Sedačky můžou být malé, jezdíme jen kousek, na těch pár minut to vydržíme. Napadla mě jen Multipla, která se mi ale nelíbí vzhledově a asi bych se za ní před zákazníky styděl. Jo a cenu bych rád udržel pod 150 tisíci.

Díky za rady.

Ruda

Tohle je poměrně zapeklitý dotaz, ale pokusím se najít co nejvíce možných řešení. Osobních aut s třemi místy k sezení vpředu je, pokud nepočítáme starší americké koráby, jako šafránu. Do ČR se dovážely všehovšudy dva modely. Kromě výše zmíněné Multiply je to ještě méně známá Honda FR-V. Rudovu rezervovanost vůči svérázně tvarovanému Fiatu samozřejmě chápu, design první generace nesedl skoro nikomu a bohužel se nedá říci, že by s věkem zrál. Kdepak, je to pořád stejně divné a nehezké auto. Jistě má svoje kouzlo, znalci pokývají hlavou nad promyšlenou koncepcí, ale ruku na srdce – jezdit s tímhle blobem a používat ho jako prostředek prezentace vlastní firmy zákazníkům by chtěl asi málokdo z nás.

Řešením by ale možná mohla být druhá generace tohoto italského MPV, která příšla o kontroverzní styling “auta v autě” a zůstaly jen trochu disproporční tvary a excelentní využití prostoru. V soutěži krásy by asi stále nevyhrála, ale jinak je vlastně docela nenápadná a nijaká. Možná by tedy stál Fiat přeci jen za zvážení. 

Z hlediska techniky jde o docela spolehlivé auto, kromě turbodieselu je často k mání i  s jednoduchou benzínovou šestnáctiventilovou jedna-šestkou, která sice netrhá asfalt, ale na takové to běžné drndání kolem komína bohatě stačí. Multipla se dodávala i s továrním CNG, ale takové vozy bývají zpravidla dost unavené a údržba dojetého CNG ústrojí zbytečně zvyšuje náklady na provoz. Jinak ale na opravdu hezkou Multiplu v pohodě vystačí polovina rozpočtu a její živení nebude stát majlant.

Druhým zástupcem z řad MPV, který dostal dopředu tři plnohodnotná sedadla, je Honda FR-V. Pod touto zkratkou se, jen tak mimochodem, skrývá označení Flexible Recreational Vehicle. Interiér je tu koncipovaný hodně podobně jako v Multiple, šestice samostatných sedadel se dá posouvat po ploché podlaze, případně samozřejmě i samostatně vyndávat, čímž vznikne dost místa pro nářadí. 

Ačkoli byly v nabídce hned tři benzínové verze a jen jeden diesel, v české inzerci se zdaleka nejčastěji objevuje vznětová varianta. Co se týče zážehových motorů, jsou k dispozici tři objemy osvědčeného V-TECu - 1.7, 1.8 a dvoulitr. Na kratší pojíždky bude bohatě stačit i ten nejmenší, jeho 127 koní si s tunou a půl váhy vozu celkem poradí. Rozhodoval bych se tedy hlavně na základě stavu konkrétního kusu, benzínových FR-V je totiž k dispozici celkem málo. Do rozpočtu se ale opět vejdou v pohodě všechny.

Možná nejlepším řešením by ale v téhle situaci asi byla živnostnická klasika – Citroën Berlingo, případně spřízněný Peugeot Partner, které se od druhé generace (2008-2017) vyrábí i ve verzi s třemi (no – spíše dvěma a půl) místy k sezení vepředu a plechovou boudou vzadu – to vše v rozměrech takového normálního kombíku. Na dvousedadle spolujezdců sice opravdu není mnoho místa, ale na krátké trasy to zas tak nevadí. Výhodou je bezpochyby skvělý přístup do zadního nákladového prostoru a celková připravenost vozu na život užitkáče. 

Jenže co s těmi motory, že… Benzínová jedna-šestka s výkonem skromných devadesáti koní byla sice v nabídce po celou dobu prodeje vozu, ale většinou ji volili kupující, kteří si Berlingo pořizovali jako rodinný automobil. A ti měli osobní verzi v konfiguraci 2+3. Nákladní dodávky 3+0 se tak objevují skoro výhradně s dieselem 1,6 HDi (později BlueHDi). Možná se ale nakonec najde někdo, kdo měl stejné požadavky a “panel van” s benzínem si kdysi objednal. Na druhou stranu, ani 1,6 HDi není úplně špatný motor a dvacetikilometrové vyjížďky ho, dovolím si tvrdit, nezabijí. 

Partner/Berlingo není jediná malá dodávka, která se vyráběla v konfiguraci 3+0. Tuto verzi nabízel i Fiat Doblo, případně i Renault Kangoo. Prohlédání české inzerce ale ukazuje, že to evidentně alespoň u nás nebyla příliš oblíbená varianta a takovéto ojeté exempláře se prakticky nenabízejí. Škoda. 

Závěrem ještě k těm americkým pick-upům. V rozpočtu 150 tisíc nedává nějaká ojetá klasika s lavicí typu Fordu F250 moc smysl, prakticky nejde sehnat, a když už, tak to bude orezlý dobitý kousek na kompletní renovaci. Navíc jsou tato auta fakt obří. O moc lepší to není ani u menších aut typu Ford Ranger nebo Toyota Hilux. Tři místa vpředu jsou spíše výjimka a takové vozy mají celkem vysoko nastavenou cenu. Půdorysem už většinou odpovídají třeba Transitu, takže by to neřešilo ani problém s velikostí garáže.

Jednoznačnou odpověď na dnešní dotaz tedy nemám. Osobně bych asi zvolil naftové Berlingo, ale chápu, že to není v rámci zadání úplně ideální varianta. Napadá vás, milí čtenáři, nějaká lepší odpověď na Rudovu otázku? Budu rád za vaše doporučení v diskuzi pod článkem. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
10. září 2020, 10:58
2

Takový složitosti. Předělal bych bednu do ofce tak aby šlo ztopořit samostatný zadní sedadlo. Vždyť zadní lavice u ofcí je dělená na 2+1 místa.

reagovat
Ju
Junior
10. září 2020, 11:07
0

Kámoš teď koupil Ford Tourneo Courier? Nebo tak nějak se ta mrdka jmenuje. A má to 3+0.

reagovat
Jakub Pospíšil
10. září 2020, 11:09
0

Tourneo je dobrá volba, ale do 150 tisíc jsem třímísto nenašel...

Ju
Junior
10. září 2020, 11:09
0

a jinak ať je to trošku zajímavější -> líp zorganizovat kufr ovce, tzn. nějakou poličku, kde se dá dávat "pod i nad" a jedné zadní sedačce vrátit původní účel. Případně koupit nějaký MPV, můj oblibenej zedníko dlaždič nedá dopustit Fiat Ulysse nebo starej Smax, a postupovat stejně.

Ju
Junior
10. září 2020, 11:10
0

Kuba: jo, on to kupoval nový :D nevím, jestli to má vlastně předchozí generaci nebo tak.

Ha
Habakukk
10. září 2020, 11:12
2

Tři místa vpředu je u malých aut blbost. Kup malou dodávku, Doblo, Berlingo, Caddy. Zachoval 5 míst a využil nákladový prostor na výšku případně zadní dvojsedák pryč a nechat jedno sedadlo vzadu.

reagovat
Va
Vasek7
10. září 2020, 14:05
0

Kdyz jsem to zkoumal naposled tak predni prostredni misto ve FR-V se bralo jako nouzove kdezto v Multiple tam muze sedet komfortne normalni dospelych chlap.
VMultiple je prostredni sedadlo odsazene 10cm dozadu, tudiz lidi se nedotykaji rameny a maji pocit ze je tam dost mista.
Nicmene ve FR-V jsem osobne nesedel, v Multiple ano.

reagovat
To
Tomika
10. září 2020, 14:55
2

V FRV je přední i zadní prostřední sedadlo posuvné, takže se dá šoupnout tak, aby se vešly nohy i ramena. Zadní sedačky vyndat nedají, ale sklápějí se do uplné roviny, takže akce dodávka není problém. Rozměrově je prostřední sedadlo malinko užší než sedadla po stranách.

Va
Vasek7
14. září 2020, 12:25
0

Super, diky za informaci!

custom1
10. září 2020, 16:12
0

Jedním z možných řešení by byl Chrysler/Dodge RAM Van, což je vlastně Voyager bez zadních oken a s přepážkou. Existují dokonce verze pro tři (sedadlo + dvoumístná lavice, pouze modely s automatickou převodovkou - volič pod volantem), ale není to moc obvyklá konfigurace (většinou jsou jen pro dva), takže člověk musí trochu hledat. Navíc u nás nejsou, většina jich je v Holandsku a co jsem teď koukal do inzerce, tak ani není žádný v nabídce. Je to tak trochu rarita, no... :)

reagovat
custom1
10. září 2020, 16:20
2

Vypadá nějak takhle. Novější verze (RS - od 2001) už bývají pouze dvoumístné.

CZmisak
11. září 2020, 07:17
0

On i ten Voyager by nebyl marná volba, protože má hodně velký kufr a samostatné vyjímatelné zadní sedačky. Ale jednak to žere jak tank a moc nejede (ten z obrázku s 2.7 (asi) V6 rozhodně nejde spotřebou pod 12 l benzinu/16 l plynu), navíc to na místo po Škodě 120 nedá. A když by se to nechalo předělat na LPG, tak zas zmizí výhoda té ploché podlahy a bude tam překážet nádrž.

custom1
11. září 2020, 10:03
0

CZmisak: Voyager/Caravan/Town&Country z těch let tu hroznou 2.7 V6 nemají, ale s tou spotřebou máš pravdu. Já jsem se s 3.0 V6 nevešel pod 14 litrů. Každopádně LPG nádrž se dá umístit pod auto místo rezervy, je zvenku.

Ke
Kenedy
10. září 2020, 17:05
-1

Navrhuji Land Rover Defender 90, je kratší než fabie, akorát je dost vysoký (2m). Vyráběl se i jako 3 místná dodávka s plechovou zadní částí, ale i jako celkem 7 místná osobní varianta, 4 místa jsou v kufru naproti sobě;-) Zrovna jednoho takového prodávají na Sauto, za 175tis, takže skoro v rozpočtu.

reagovat
Ke
Kenedy
10. září 2020, 17:06
-1

Navíc jako povoz za klienty by to bylo dost stylové a ještě to prokáže schopnost poskytovat služby i mimo zastavěná území.

Ha
Habakukk
11. září 2020, 07:39
-1

Tak teď jsi dost pobavil :-) Defender za 175t Kč je vrak na renovaci a ne auto na každodenní práci kde vyžaduješ spolehlivost. Další věc 90 je prcek malý s debilně řešenýma zadníma dveřma no a nevím zda bude akceptovat spotřebu 10L/100km když nepotřebuje 4x4.

briza
10. září 2020, 17:53
6

Osobně bych se asi vyprdnul na tohle hledání jednorožce a vzal nějaké MPV, samozřejmě s podmínkou, že bude mít samostatně vyjímatelná sedadla, což bude ale asi většina. Třetí pracant bude mít vlastní sedačku a místa zbyde habakůch. Hlavně se tím obrovsky rozšíří možnosti výběru. Ono to FR-V je fajn, ale v nabídce je jich nula prd a když jsou, tak dvě třetiny jsou v dehtu. Třeba na sautu je jich aktuálně 11,z toho 8x sazomet a ty zbylé 3 benzíny jsou všechny zprasený lpg.

reagovat
ro
rock
10. září 2020, 17:57
1

Tohle mi zní jako první doopravdy rozumný koment.
V té FR-V jsem jel (i jsem ji na pár set km řídil) a pro tři dospělý chlapy... no, musejí se mít fakt rádi. Na té prostřední sedačce bych byl ochotný vozit tak možná 18 letou stážistku.

Chosé
10. září 2020, 18:45
0

Combo a jemu podobné 2010+ silně nedoporučuji. Máme ho ve firmě a z auta nejde nic vidět skrze debilně umístěnou sedačku řidiče a B sloupek. Pokud si člověk nenajede přímo kolmo do křižovatky, tak nevidí.

reagovat
martin_100
10. září 2020, 19:44
-2

Ty auta jsou konstruovaný dobře. Jenže když s autem jezdí jelito tak holt se konstruktéři můžou stavět na hlavu a jelito si bude stejně stěžovat.
Se všema dodávkama, pikapama a náklaďákama musíš najíždět kolmo a předklánět se.

Kuře
10. září 2020, 22:42
0

Proboha proč?

martin_100
11. září 2020, 14:10
1

Proboha proto abys viděl doprava. Svez se někdy v něčem většim. Ne všechny křižovatky jsou kolmý přesně v 90 stupních.

Kuře
11. září 2020, 14:21
1

Mám doma malinkatý MG, větší Hondu, veliký Mondeo a obrovskýho Tranzita. A nejlepší výhled je suverénně z Tranzita.
Je pravda, že naše konfigurace je nejdelší možná karoserie s prosklenim až dozadu, přesto ale nechápu, proč bych měl, i v neprosklenych variantách, najíždět všude kolmo... Hlavně proto, že dost často to všude nejde...

martin_100
11. září 2020, 14:31
0

Jak jsem psal. Svez se něčim co má okna jen ve dveřích a pochopíš. Buď si najedeš nebo to na hlavní střelíš na slepo a budeš doufat že nic nepojede.... 15 let jezdim autama co nemaj výhled dozadu ani do boků. Z toho 10 let velkýma nháklaďákama. Za tu doby bych řek že jsem lecos pochytil....
Ale na tvou obranu beru v potaz tvoje tvrzení o "obrovskym transitu" :-)
.

Chosé
26. září 2020, 18:08
3

Jel jsi v tom někdy Martine? Jel? Nemyslím si. Pokud jo, tak bys přesně věděl o čem mluvím a nebudeš se tu snažit polemizovat o hovadinách. To auto je postaveno prostě a jednoduše zle. Pokud se volantem nehladíš po prsou, ale máš sedačku rozumně daleko, tak jednoduše nevidíš.
Prvním problémem je umístění sedačky blíže ke středu auta. Sice se tím vytvoří více místa pro macatou levou polovinu tlustého řidiče a nezavře si tak špeky do dveří, ale na tohle se snad při konstrukci nehledí. Spolu s tím jde ruku v ruce celkově velmi objemný prostor kabiny, který navazuje na prostorný zavazadlový prostor.
Druhým problémem je velikost dveří okna a umístění B sloupku. Pokud sedíš normálně, tak ti zavazí v zorném poli, tj. i kdy otočíš hlavu, tak stejně nemáš šanci za něj vidět. S velkým předkloněním a k volantu je to lepší, ale furt na prd.

A k tomu předklánění a najíždění kolmo u všech dodávek. Naprostá hovadina číslo dvě. Jezdil jsem v Transportech, Transitech, Ducatech, Hiace, Berlingách nebo starých Fiorinách a nemusíš nic z toho dělat, protože z auta jde normálně vidět. U 3/4 těch aut nešlo vidět dozadu, protože byly beze skel, ale nemusel ses předklánět či najíždět kolmo. Všechny totiž měly ergonomii posedu udělanou správně.

Na obrázku můžeš názorně vidět, kde má člověk zhruba hlavu v daných autech a jak moc ti B sloupek zavazí. Až si do toho auta někdy sedneš a nepojedeš v něm jen 100m rovně, tak pak dej vědět.

Kuře
26. září 2020, 19:36
0

Vidíš, tady jsem nějak zapoměl reagovat... No, teď už ani nemusím;)

martin_100
26. září 2020, 20:26
0

Chosé s tik doblem co tu ukazuješ sem najezdil tisíce kilometrů s transitama, boxerama ducatama statisíce. Jinak mam další statisíce na sólo 19 tunových náklaďákách a pokud máš křižovatku ostřejší než pravej úhel tak prostě doprava nevidíš dál než na pár metrů. Takže pokud nejsi hovado co to tam vystřelí poslepu někomu do cesty tak si prostě najet musíš. Pokud nemáš krk jako žirafa abys ze sedačky řidiče strčil hlavu až k oknu spolujezdce tak tam nevidíš. A jestli dokážeš vidět zkrz plech karoserie tak si fakt superman.
Tim bych to asi tak ukončil. Tady se totiž setkává svět v praxi se "zkušenostma" načenýma na netu.

Chosé
03. října 2020, 16:57
1

Ale já se tu hlavně bavím o výhledu vlevo, nikoliv vpravo přes spolujezdce. To je právě ten největší oser na tomhle Combu. :D To, že nevidíš doprava je jen bonus. K poslední větě se raději nebudu vyjadřovat neboť bych musel být sprostý, s autem jsem jezdil 1,5 roku denně (krom víkendů) a najezdil kolem 35-40tkm. To už auto docela dobře poznáš a zjistíš, co vše je na hovno.

martin_100
03. října 2020, 19:06
0

No vidíš od roku 2005 mě živil volant pikapů a dodávek z toho posleních 10 let 19 tunový náklaďáky. To už si troufam tvrdit troška praxe je. Doleva vidíš vesměs ze všeho ale když chceš vidět doprava tak si buď najedeš nebo nevidíš.

Pe
Pech.
10. září 2020, 19:09
3

Znám jeden příběh kdy si lidi koupili nové Berlingo, sice jako familienwagen, ale Berlingo a do klasické garáže se nevešlo na výšku.... Zvyklý z předchozí Cordoby se rozjeli skrz vrata a to fungl nové Berlingo mělo v den prodeje zmuchlanou střechu... Je třeba si zjistit výšku vrat a výšku konkrétních vozidel aby nedošlo k podobné mrzutosti. Berlingo, Kangoo, Dokker a jejich obdoby jsou co do praktičnosti skvělé a i se všemi sedačkami tam zbyde místa na krámy skoro kubík. takže by si tu svoji pixlu dali dozadu na podél a zbyl by vedle toho takový normální kufr... Ostatně švagr to tak provozuje, akorát místo nářadí je v té pixle pes... Mlutlipla je skvělá. Chtěl jsem ji koupit právě v první generaci, protože co do využití prostoru ještě nikdo nic lepšího nevymyslel, když už divné auto, tak se vším všudy a druhá se mi nelíbí tím že je nesourodá. Nicméně Multipla přes všechny svoje výhody doplácí na to, že je hodně stará a většina kusů je hodně utahaných (dieselové) a nebo shnilých (ty rodinné, které jsou sic méně ojeté ale většinou úplně nejstarší. S tou výškou bych se trochu bál i u Mlutiply nebo FRV, to je třeba konkrétně ověřit... Pak je ještě možnost přestavět garáž a potom si může zadavatel koupit i vysoké auto, a nebo se vysrat na garážování pracovního auta... :-)

reagovat
po
potkanX
10. září 2020, 21:32
2

pri troche stastia by sa v tejto cene dala zohnat matra murena :)

reagovat
Jo
Josephus
15. září 2020, 22:20
0

Jihozápadně od Prahy je jedna v rozpočtu k mání, jen si nejsem jistý tou praktičností a asi by také nějakou tu renovaci snesla, čímž se ale dostává mimo rozpočet. ;-)

eLzyx
11. září 2020, 13:53
4

já bych zůstal u dvou aut. Jasně, je to nákladnější, ale má to i nezanedbatelné výhody.
Pokud v tom druhém autě bude jezdit jen syn, tak v případě fatální nehody jednoho z vás, má pořád kdo řídit firmu, protože se tomu druhému nic nestane - bude v druhém autě. To samé v případě dnes "oblíbeného" covidu, ale třeba i hloupé chřipajzny. Když si to rozprskáte uvnitř auta, tak všichni tři lehnete ve stejnou chvíli. A máte po zakázkách. Takto by mohl fungovat alespoň ten jeden. (takto jsem fungoval v jedné firmě, kde jsem nesměl jezdit ve stejném autě jako můj šéf. Jen my dva jsme měli ucelený přehled o činnosti oddělení. Přijít firma o nás oba v jeden okamžik, tak je to ve výsledku dražší, než to, že jsme i na oběd museli jezdit každý svým autem).
Jste i flexibilnější - někdo z vás bude potřebovat dřív vyzvednout děti/ženu, jet k lékaři, obhlédnout jinou zakázku atp., tak si vezme to druhé auto a odjede klidně v půli zakázky bez toho, aniž by ovlivňoval zbylé dva. Nebo něco zapomenete/rozbijete/nebude pasovat, jeden pro to sjede, mezitím ti dva dokončí tu svou část, mohou jet na další zakázku, ten první se vrátí s tou potřebnou věcí, zakázku dokončí.
Když se pokazí jedno auto, máte k dispozici druhé.
Je to více pojízdného reklamního prostoru. Lidé mohou potkat vaši reklamu 2x častěji. Byť by to měl být jen nápis na kufru "Opravy počítačů - Ruda a syn, tel. 777 xxx yyy".
Je to benefit pro syna, nejen prací živ je člověk. Lepší mít nákladovou část vlastnictví auta na firmu, než to platit s daní z již zdaněných peněz.
Co když se vám bude jo dařit a přijmete čtvrtého?

reagovat
Nathan
11. září 2020, 14:22
2

3 místa vepředu má i Fiat Scudo. Jsou tam možné různé varianty, různě povyhazovat sedačky a tak. Jako jediný z téhle kategorie může mít až 9 míst. A není to velikostí dodávka, je to menší.

reagovat
Ha
Habakukk
11. září 2020, 14:49
0

Scudo a jeho deriváty jsou stejně velké jako dodávky jen působí menší než jsou, především svým protáhlým čumákem.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR! 1971
Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR!

1971 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT Fastback, Na cestě 1970
Ford Mustang GT Fastback, Na cestě

1970 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG 2014
Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Aerostar MPV 1991
Ford Aerostar MPV

1991 rok výroby
150 koní výkon
3 000 ccm objem