načítám data...

Převážně nevážně o mé tvůrčí krizi s otázkou na konci

07. února 2021, 21:26 26 komentářů Jan Machač Editorial

Sedím doma, je neděle. Už 48 hodin uvažuji nad tím, co vzletného napsat. A pak mi došlo, že tyto myšlenky ohledně myšlenek jsou také myšlenky, takže začneme hezky meta...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Neděle je důležitá proto, protože v neděli mám na starosti článek já. Takže zpátky na zem. Pátral jsem tak v archivech svého Facebooku a zjistil, že je to teprve necelé dva roky, co jsme se s Vojtou Dobešem, otcem zakladatelem, domluvili na tom, že se na Autíčkáře vykašle, protože už nemůže. V podstatě se nic nezměnilo, jen někde na internetu se objevil nový spolumajitel a já dál psal o svých jednoduchých příbězích s obyčejnými i neobyčejnými vozy. 

Jenže oním brouzdáním v osobní historii jsem také zjistil, že ty dva roky mi připadají jako let pět. Intenzita zážitků se navýšila a já se povozil i vozy neobyčejnými, to ano. Ale hlavně se těch obyčejně příjemných nebo i jen zajímavých či intenzivních věcí začalo dít nějak více. A přesto místo toho, abych si v klídku sedl a za hodinku vám sepsal něco o obyčejném dni za volantem, dumám nad tím, že to už tu bylo a co nového by to jako přineslo. 

Já si jednoduše nemůžu vybrat!

Mohl bych napsat článek třeba jen o tom, že je driftno a že i s rozvrzaným Cadillacem se dá užít spoustu srandy. Mohl bych popsat, jak se i přes máslové řízení spojené s volantem velikosti menšího kormidla dá cítit vůle na zadní nápravě. Mohl bych popsat svou radost, když se mi konečně podařilo tu zvonkohru nezávislého zavěšení bez samosvorného diferenciálu přinutit k plynulému powerslidu, a rozplývat se pomocí dalších květnatých vět nad tím, jak je to nádherné, protože mi to dělá radost a to je základ.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Dávám si pauzu a jedu se podívat na Džbán, protože kaďas je divoce zasněžený a já si to chci vyfotit. Cestou tam jedu za okřídleným driftuchtivým Peugeotem hezky slušně a ohleduplně 20, v klídku projíždíme kolem výletníků. Na džbáně se točí Opel, kolem děcka, auto od nich má odstup, dotočí se, pomalu odjede, děcka projdou, na plochu se vyřítí čtyřkolkový Passat, jede agresivně, ale s obrovskou rezervou a děcka se koukaj. Do toho já přetočím to své neštěstí… Nikdo se nevzrušuje, všude spousta ohleduplnosti a pochopení… Jsem vůbec v Československu? I o tom bych mohl psát, jak to zahřeje u srdce. I když to už v podstatě psal Honza, určitě by mi z hlavy vypadla nějaká origo a veselá glosa.

Takže: Bylo nebylo, vykřesal bych filosofično, ale v přesahu (!) s těmi dvěma lety narvanými zážitky, čtením a psaním o autech mi to přijde celé takové zas to samé.

Možná jsem zahořklý jen proto, že i s tou hroudou rezavého hliníku se dá "mít radost" a proč bych se tedy měl zabývat nějakým nepovedeným nápadem v rámci probíhající věčné revoluce v autoprůmyslu. Nebo se tu mám snad rozepisovat o tom, jaké paralely se dají vysledovat mezi současnou elektrifikací a prvním sportovním Kadylakem? Výsledek je přece jasný: Částečně nefunkční automobily plné pitoreskních chyb a charakteru. No. Mohl, je to sranda… Jsem prostě asi jen zmlsaný.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ve výsledku se pak dokonce těším na i20, protože u testu se mohu povrchně rozvášnit, mám to jako trouba nalajnovaný, že to má jako být vo tom autě, tak já to napíšu a bude to tak nějak dobré. A nepřijde mi, že bych jen přispíval k něčemu, co už bylo napsáno tisíckrát. Nejsem úplně tuctový člověk a svých názorů si cením, protože jsou moje, a když je vyprávím, lidé se smějí. (No, možná by to mohlo něco vypovídat o těch názorech… – pozn. F.) A nevadí mi, že i já jako konzument nějakých těch cizích článků o autech, tedy že i já bych si to přečetl takříkajíc na míse. Jen abych věděl… Ono keramické čtení nakonec má na světě své místo.

Také bych se mohl podrbat na egu a ukázat vám, jak umím poslouchat anglický text a divoce v písmenech gestikulovat nad rozhovorem Sandy Munroe a Elon Musk, nebo jak se to skloňuje. Je milé vidět člověka, který rozebral Teslu a s nepochopením jen do kamery ukazoval chybu za chybou, kterak mluví civilizovaně s šéfem té fabriky. Nebo si vzít na paškál nějaké klišé a snést jen na hromádku agresivní argumenty, abych si užil i diskusi?

Takže jsem vám zase sepsal tak trošku dort pejska a kočičky, abyste mou jednoduchou otázku nebrali jako zneuctění vašeho jistě cenného času. Ten rozhovor, pokud můžete, si dejte, je velmi dobrý. 

A moje otázka? Co vás baví a o čem byste rádi četli? Uspokojí vás vůbec radostné příběhy všedního dne?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Štěpán
08. února 2021, 06:35
2

Takováto platforma má bohužel své limity a dříve či později, se člověk začne pohybovat v kruhu.
Rasťo Chvala a kumpáni ze slovenské Garaže k tomu taky dospěli a teď to dělaji více zeširoka.
Je to daň za čtenou podobu, pokud je obsah složený převážně z recenzí.
A to je na tom Autíčkář ještě zdaleka dobře, protože jste otevření a s nadhledem.
Mohla by být cesta přidat něco “navíc”, např. Reportáže nějaké netypické či tak... ale to jen tak nadhazuju co mě první napadlo.

reagovat
Štěpán
08. února 2021, 06:38
1

A myslím to tak, aby především nevyhořeli autoři, psaním o tom samém.
Čtenáři vždycky budou.

Mechanik
08. února 2021, 08:34
2

Chcete témata. Navrhuji něco o individuálních stavbách, replikách, a malosériových výrobách aut jako třeba Luka EV. Jeden článek, jeden projekt. Na světě je spoustu takových a celkem dosažitelných aut.
A pak třeba zajímavé akce, co se chystá, nebo co kdo dělá za zajímavou činnost.
Poslední co takhle recenze aut zdejších čtenářů, každý tu má své zajímavé auto.

reagovat
krab
08. února 2021, 08:57
2

Jo, ty individuální stavby je zajímavý téma. Já jsem měl možnost si prozkoumat, projet, vyzkoušet Sigmu od Martina Straky a tomu fandím, zajímavej projekt. Kamarád zase byl loni u jednoho týpka v Plzni co staví repliky 550 Spyder na broukovi, taky to má zajímavej příběh. Luka EV mě taky docela zaujala a ještě existuje ten projekt novodobé Čechie Böhmerland... a ono se toho najde určitě i víc. I ta indická Jawa, replika jakoby kejvačky s čtyřtaktem, to jsem loni viděl a docela to mají hezky zpracovaný, mám pocit, že se to už nějak začíná nabízet a prodávat.

Jinak témat se dá vyhrabat vždycky dost ... něco o svejch autech, něco o čtenářskejch, historie nějaká zajímavá, je fakt, že po čase taky dostanu pocit, že se to furt točí dokola, ale když se chce tak se témata najdou. Ono to teď delší dobu prostě kazí ty blbý opatření, nejsou akce, tím trpím taky... Člověk by jel normálně na Planai Classic, švýcarskou Concourse d'elegance "The ICE" jsme chěli vidět, to jsou veteráni na zamrzlým jezeře v Mořici, to by bylo skvělý a pak i na reportáž, ale zrušili to a já doufám, že už aspoň to jaro začne v nějakým uvolněným módu, jinak asi lidem šibne úplně...

Mechanik
08. února 2021, 11:45
0

Jo, přesně to jsem měl na mysli, a těch projektů bude víc a třeba o nich ani nevíme, je to škoda, máme tu hafo šikovných lidí, jeden článek by si zasloužili a přitom to nikdo neudělá. Autíčkář je přesně to místo kde by se to mohlo objevit.
A ty akce, chtělo by to víc zmiňovat, už jen v ČR co je podniků. Třeba ty veteráni, dělám to přes 20 let a vždycky najdu něco nového, co neznám, kde jsem nebyl a spoustu akcí mi určitě ještě uniká. Jiná odvětví která beru okrajově jsou taky super a rád si o tom přečtu, myslím že to máme všichni stejně, takže o čem psát je určitě.
Tak hlavně pište, prosím.

krab
08. února 2021, 12:36
-1

Nebudem jim radši radit, to se málokdy setkalo s pochopením, ale jak se říká kde je chuť a vůle tam je cesta, těch možností je spousta. Já třeba obdivuju jednoho mýho píšícího kolegu, taky to má jak já - zkrátka hobby a ten má neuvěřitelnou chuť řídit úplně cokoli, byť by to bylo jen na chvilku to je jedno... Něco jak já, když jsem byl fakt jako menší, teda spíš asi mladší by se hodilo říct. A tak víkend co víkend objíždí lidi se zajímavými auty, chvilku se posadí za volant, pořídí pár fotek a ty dojmy sepisuje. A je to zajímavý...

Já to úplně chápu ale, že v určitý fázi to omrzí nebo není opravdu ten čas, protože ono se to nezdá, ale sežere ho to spoustu, takže já se nakonec nějakýmu tomu vyhoření nedivím. Mě to čeká možná taky... teda spíš letos budou úplně jiný, rodinný radosti, takže člověk je nakonec rád, že je rád a že stihne napsat něco jednou za tejden a to kdoví jestli...

Mechanik
08. února 2021, 12:44
0

práskni ho, kdo to je, něco si od něj přečtu.
Určitě se ti to podaří skloubit, navíc rozptýlení bude potřeba, uvidíš.

krab
08. února 2021, 12:52
-1

No, on nepíše sem tak abych tu neprozrazoval něco , dělal auto.cz, pak garáž, teď zase s náma garáž, asi budeš vědět, Martin Tolar. My se docela kamarádíme, přes ty veterány, možná že jsi ho i potkal, protože jezdí s náma ty vejlety (občas). Má takový X300 XJčko. To jen, že tu je to téma tý "krize" tak on mi přijde úplně opak, to je až obdivuhodný co stíhá... To víš někdo podobnej by se hodil hrozně i sem, ale otázka jestli někdo takovej je, ale možná budem překvapený a z nějakýho blogera nebo týpka co by ho to bavilo se stane novej autor. Třeba Kuba Pospíšil, ten se hodně chytil a píše autíčkáře hodně často a krásný věci a uvidíme jestli se povede najít někdo další. Já bych jim to hrozně přál...

Mechanik
08. února 2021, 12:58
0

Jo jo, toho čtu, stojí to za to.
Bohužel je to o tom čase a to s rodinou neuděláš, takže by to chtělo někoho zapáleného kdo má hafo času. V dnešní době, hmm, hledej šmudlo. Ale určitě někde je a von vyleze.

Galveston
08. února 2021, 08:43
-1

Přišla řeč na klišé. Téma, jak jsem jel do dža a nic se nestalo. Proč? Bo z duvodu, more! Článek je typické klišé, autor se přizná, že nemá o čem psát, a tak o tom napíše. Rejža neví kudy dál, začne s retrospektivou. Hnípat se v minulosti, bo dobře už bylo, tak proč si nezavzpomínat. Nic ve zlém, pane Machači. Já Vám rozumím. Už jsem toho sám dost napsal. Jenže já nemusel. Špatný věci vznikaj často proto, že se musí. Upsat se ke psaní je cesta do pekel. Není každej Jeremy Clarkson. Takže tohle neberte jako kritiku. Občas se nedaří a máme to tak všichni. Good luck.

reagovat
Beny
08. února 2021, 12:52
0

Já nevím jestli je to mnou, ale i ten Clarkson mi přijde vyčpělej. Prostě už mě nepřekvapí, formát show s menšíma obdobama je pořád stejnej. Myslím si ale že má nárok.

Galveston
09. února 2021, 09:29
-1

Jeremy je ročník 1960. Má nárok na odpočinek. Měl jsem spíš na mysli jeho dřívější aktivity, psaní sloupků do do Top Gearu v letech 1993 až 2011. A samozřejmě účinkování ve stejnojmenném zábavném pořadu BBC. Tipuji, že pan Machač má ještě na odpočinek dost času :-)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Clarkson

kuc_t
08. února 2021, 09:55
4

Zajímavé byly články mimo hlavní zájem, tedy historie a vývoj autobusů, ruská technika apod... Nicméně jak píšou pánové, nějaké malosériovky např. kolik stojí a jak náročný je si postavit Kaipana ze stavebnice? :-D Další co čtu s chutí jsou rekonstrukce starých pekáčů. ¨Je super vidět nadšení a odhodlání některých (Zdravím do téměř Fordího koutku).

reagovat
Mechanik
08. února 2021, 11:08
1

Jo, přesně to jsem myslel, odkrýt nějaké zajímavě projekty pro normální lidi, nadšence co si chtějí něco postavit a kolikrát tápou, neví kolik to stojí, co to obnáší a hlavně ani neví jaké jsou možnosti.

beastar
08. února 2021, 11:18
2

Honzo promiň. Přijde mi to jakoby to psal někdo z kapely Plexis při ranní kocovine. Snad to myslíš dobře. Hodně štěstí do dalšího psani.

reagovat
Jan Machač
08. února 2021, 12:31
0

Já to nikdy dobře nemyslel ;-)

beastar
08. února 2021, 14:24
0

Tak tím se to vysvětluje draku.

Kuře
08. února 2021, 21:23
0

Co máš proti Plexis?;D

beastar
08. února 2021, 23:23
1

Já nic. Honza by s nima zfleku mohl hrát a komunikovat je takzvaně jejich.

PB
08. února 2021, 11:56
2

Rika se tomu krize stredniho veku. Na nekoho to prijde proste driv. No a problem je, ze lecit to autama uz v tvem pripade nepujde, je tam uz vypestovana rezistence:)))

reagovat
Jakub Pospíšil
08. února 2021, 12:58
0

Jo no. Na chudáka Jecka to zas přišlo až v tomto důchodovém věku.

Jakub Pospíšil
08. února 2021, 12:58
2

Ono to vypadá hrozně hluboce, ale já myslím, že včera jen Jeníkovi došla tráva a ve sněhu se mu pro ní nechtělo jet.

reagovat
František Čáslavský
08. února 2021, 14:26
1

Jeník byl včera tak líný, že jsem ho musel v BRZ vozit a ani se mu nechtělo za volant.

PeterLuk
10. února 2021, 02:57
0

Mne tu teda chýba viac Amerík, a článkov o amerických autách :D Aspoň teda mám pocit, že tých tu bolo na začiatku viac, a veľmi ma bavili. Aj keď plne rozumiem, že zohnať staré americké autá v našich končinách nie je práve jednoduché, a majiteľov so zaujímavými Amerikami, ochotných ich zapožičať redakcií tu asi práve veľa nebude... a teda celkovo, viac obyčajných aj neobyčajných starých dostupných áut, to je to čo ma tu vždy bavilo :)

reagovat
Pólin
10. února 2021, 06:49
0

Ale tak toho je hromada o čem se dá psát...různé akce (ať už veteránské, nebo nějaké závody lokální...), klidně bych i požádal čtenáře, ať se přihlásí se zajímavými auty, která by byli ochotní přivézt na projížďku... případně testy různých služeb, produktů atd... nebo, pokud se mezi Vámi najde nějaký motorkář, tak bych tady klidně uvítal i články o motorkách, čas od času...

reagovat
Jokke
10. února 2021, 07:28
0

Prijizdeli jsme na dzban kdyz jsi zrovna odjizdel :D pred nama prijizdel zlutej Mustang jeste. Co se tyka blbnuti na parkovistich, tak si myslim, ze urcita nepsana pravidla vetsina vzdy dodrzuje, a pak to i celkem funguje bez nebezpeci zboreni cehokoliv. Ale hovada se najdou vzdy.
Me by zajimaly vice clanky o autech, ktere nejsou na silnicich moc casto videt...tzn. pribeh, s cim se prodavaly, jak se prodavaly, nejake zajimavosti atd. Priklad: Opel Signum, Avantime, Suzuki Kizashi, Mitsubishi Galant, Saaby aj. Vim ze se neco takoveho uz tady da najit, ale klidne toho vice a jeste vice do hloubky, ale verim, ze to bude casove narocne...a o nektera auta se postaraji fanousci v blogu (viz Saab a Pernicek myslim, to bylo paradni)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem