logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Potvrzeno: Mazda MX-30 dorazí jako hybrid s Wankelovým motorem

Rotačka se vrací. Tentokrát ale ne ve sporťáku, ale v crossoveru. Je to dobrý nápad, nebo slepá ulička?

Dlouho se o tom spekulovalo, “zaručené” zprávy se objevovaly co půl roku, ale teď je to konečně černé na bílém. Zastoupení Mazdy pro USA vystavilo specifikace vozů, jež budou na tamním trhu k dispozici. Nepřekvapí elektrická verze s dojezdem 200 kilometrů, jež bude roztáčet výhradně přední kola silou 144 koní. Druhá nabízená hybridní verze je ale o poznání zajímavější. 

Sice stále neznáme výsledný výkon vozu, ale už je konečně jasně napsané, že půjde o kombinaci elektromotoru a Wankelova rotačního agregátu. Ten se naposledy objevil v modelu RX-8 a fanoušci tohoto netradičního, ale velmi temperamentního motoru od té doby čekají na pokračovatele. 

MX-30 nebude, i přes stejně koncipované dveře, nástupcem v pravém smyslu slova – přeci jen nejde o sportovní auto, ale spíše o lifestylový crossover, který spíše než na řidičské zážitky a adrenalin sází na ekologii, udržitelnost a čistý klidný minimalismus. Ale netřeba zoufat – pokud se zde nový hybrid spřažený s Wankelem osvědčí, třeba se ho dočkáme i v nějakém tom sporťáku. A ačkoli je to trochu kacířská myšlenka, myslím, že by takový pohon slušel třeba příští generaci Mazdy MX-5.

Jak nejnovější “rotačka” jezdí si budeme moci vyzkoušet už začátkem roku 2022, kdy se novinka objeví v prodeji. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Leo
5. 1. 2021, 23:32

Ty zadní dveře ve stylu RX-8 pobavily. A vzpomněl jsem si na souseda, který nějaký čas měl MX-7 Bathurst a tím vytočeným Wankelem ráno budil celou ulici.

2 reagovat
MBMB
5. 1. 2021, 23:35

Ty spekulace o sporťáku a podobně jsou, obávám se, trochu mimo mísu. Má jít jen o range extender, respektive jako celek půjde o sériový plug-in hybrid. Celkový výkon tedy bude pravděpodobně úplně stejný, pokud použijí stejný elektromotor a ten samotný wankel pravděpodobně nebude nijak extra výkonný. Očekával bych třeba něco jako 50 kW. Ale uvidíme. Každopádně pro tento typ aplikace by se ten wankel měl celkem hodit, proto ho Mazda zřejmě zvolila.

1
eLzyx
6. 1. 2021, 10:35

také si myslím, že půjde spíše o range extender. Celkový výkon zůstane na 144PS. Hádám jednorotor, aby to dokázalo "nouzově" poskytnout větší dojezd, netřáslo se to jako drahej pes (problém 1-3 válcových pístových motorů), bylo to co nejlehčí, nejkompaktnější ...

3 reagovat
Greeny
6. 1. 2021, 10:45

Jednorotor nebo ne, je to úplně jedno. Je to wankelův motor a to je to důležité. Myslím si, že v dnešní době je to sakra velký úspěch :) Je to hlavně naděje do budoucna, protože je to důkaz že se ještě vůbec někdo wankelovým motorem zabývá..

2
Trinom
6. 1. 2021, 22:31

Už se těším, až to budem lovit někde na vrakáči a dělat z toho motokáry :-D
Jinak osobně bych očekával spíš dvourotor kvůli lepšímu vyvážení.
-
Komentář upraven 6. 1. 2021, 22:32:28

0 reagovat
Romus
6. 1. 2021, 11:32

Už se nemůžu dočkat, až budou desítky úředníků v EU řešit, co je ještě elektromobil s prodlužovačem dojezdu a co je už plug-in hybrid, protože plug-in hybridy začínají být fuj fuj.

0
MBMB
6. 1. 2021, 14:31

Pokud je mi známo, v EU žádná speciální kategorie pro auta s prodlužovačem dojezdu není. Mimo jiné i proto, že je složité definovat nějakou hranici. Musel by se například ostře zvolit nějaký minimální elektrický dojezd a maximální výkon spalováku, kdy by pak platila nějaká jiná pravidla. Za současných podmínek se to bere prostě jako PHEV s velkým elektrickým dojezdem. Což je zohledněno ve výpočtu těch udávaných emisí, ale nejsou úplně nula.

0
rock
6. 1. 2021, 15:42

Nějaký náznaky stanovení hranice už se objevují. Třeba v UK to chtějí do budoucna stanovit banálně jednoduše:
je v tom spalovací motor - není to elektromobil
není v tom spalovací motor - je to elektromobil

-1
eLzyx
7. 1. 2021, 10:58

teď je otázkou, co lze považovat za spalovací motor. Má to písty? Wankel projde. Je to cokoliv, co spaluje nějaké palivo? Pak není elektromobilem ani elektromobil s bufíkem. Takže to taky asi nebude vhodná definice, takže ... je to stroj, který přeměňuje energii paliva na pohyb? To zní dobře, písťáky i wankel ze hry, bufík možný. Ale co když někdo přijde s termoelektrickou přeměnou energie?

1
rock
7. 1. 2021, 18:11

Pro spalovací motor by se klíďo dala použít definice, co je na wiki. Proč vymýšlet něco dalšího. A mám pocit, že ta definice ponechává ve hře i ty bufíky, nicméně pokud už bych chtěl razit teorii lokální bezemisnosti, zakázal bych je taky.
btw wankel by neprošel už přes pístovou definici. Žiju v tom, že píst je definovaný funkcí a ne tvarem, tudíž může být i trojhranný rotační.

Termoelektrická přeměna energie jako primární pohonná jednotka je zatím sci fi (alespoň myslím), to bych snad ani neřešil.

2 reagovat
José Jiménez
6. 1. 2021, 12:16

Musím uznat , že ač nemám úplně v lásce japonská auta tak tohle je dobrý počin. Jenom pořád dumám proč pro tenhle účel už někdo konečně nepoužije plynovou turbínu. Má to jedinou pohyblivou součástku a běží to na skoro všechno co hoří.

1
Adam Forman
6. 1. 2021, 13:12

Doporučuji si někdy stoupnout k letišti a zkusit dětem vyprávět pohádku. Nebo si přečíst skvělý Kubův článek o ZiSu:
https://www.autickar.cz/clanek/zis-127-pokrok-za-kazdou-cenu/

0
José Jiménez
6. 1. 2021, 20:46

U letiště posloucháš proudové motory a myslím fakt velké vysokoobtokové dvouproudové motory které jedou na plný výkon. Není u nich vlastně prakticky žádné tlumení krom optimalizace tvaru lopatek dmychadla. Turbína nepohání stroj tlakem spalin na výstupní trysce ,ale vytváří točivý moment přes reduktor a díky tomu nemusí pracovat s tak vysokým vnitřním tlakem a díky tomu nedělají takový kravál.
Samozřejmě jsem ten článek četl a od dob tohodle krásného nesmyslu jsou turbíny už úplně jinde.

0
PachezZ
7. 1. 2021, 00:06

neměl to jaguár v nějakým prototypu? výhoda měla být že turbína spaluje prakticky cokoliv

0
Fandatik
7. 1. 2021, 02:06

Od poloviny minulého století to řešil Chrysler v sedmi iteracích a Toyota (byl i pokus o elektro s turbínou k dobíjení).
Problém s emisemi NOx vzhledem k vysoké teplotě spalování (proto možná teď ten Wankel, který nemá vysokou účinnost, ale nízké teploty). A drahé materiály.
Před pár lety v Ženevě představili číňani nějaký sporťák. Ale ....

0
Kyjaq
7. 1. 2021, 22:26

Je to jednoduchý, v rozměru vhodným pro zástavbu do auta to prostě nejde udělat s nějakou použitelnou účinností, tak se o to ani nikdo nesnaží.

4 reagovat
motion
6. 1. 2021, 12:51

"A ačkoli je to trochu kacířská myšlenka, myslím, že by takový pohon slušel třeba příští generaci Mazdy MX-5"

jdu si pro sirky, bude to táborák s výhledem na Bodensee:))))

0 reagovat
VK
6. 1. 2021, 13:02

Pěkné.
Logicky dalším krokem by byl extender dojezdu (resp. sériový hybrid) s turbínovým spalovacím motorem, třeba se taky dočkám.

0 reagovat
Adam Forman
6. 1. 2021, 13:11

Hmm, hybridy byly moc spolehlivý, tak jako range extender použijou wankel. Já ty kluci japonský mám rád, dokonce Xedosa od nich mám, ale tohle je fakt kravina...

0
Autíčkový Jelen
6. 1. 2021, 13:50

Tady ten wankel aspoň může pracovat za vcelku ideálních podmínek

0
Adam Forman
7. 1. 2021, 06:33

Nooooo... Já jednoho hybrida s RExem pučenýho měl a když je plugin a fakt ho dobíjíš, tak ten REx moc času neběží. Vlastně se pouštěl jen na fakt dlouhejch trasách a vždycky na chvilku. Nevim jak Wankel bude dávat krátkodobý provozy byť za optimálních otáček. Nebo že by to běželo furt a plugin byl jen na manuální EV mód do center měst se zácpovou daní? Uvidíme. Jsem fakt zvědavej. Jen se bojím, že to bude stejné zklamání jako Honda CR-Z. Po představení Skyactive-X, od kterýho jsem čekal hodně se obávám dalšího zklamání. Kdyby rači vymysleli, jak do všeho nacpat tu jejich báječnou dva-a-půlku s HDM.

0
Trinom
11. 1. 2021, 15:55

Adame, ty emise wankelu nemusí být zas až tak špatné, pokud se na motoru udělá několik věcí jinak, než má tradiční 13B, které známe všichni. S ohledem na skoro 50 let zkušeností si myslím, že kdyby to nedávalo smysl, tak nic takového nepostaví.
Známé nedostatky jsou těsnění komor a mazání těsnících lišt. Těsnící lišty jdou pro tyto účely vyrábět z keramiky, protože u konstatních otáček se dá perfektně vyladit pracovní bod. Těsnění komor (ztráta kompresí) je možná vyřešit jednak jiným designem těsnících lišt + výše zmíněným materiálem, designem portů a třeba nahrazením jiskrového zapalování laserovým (na to mají taky patent). Opravdu jsem zvědav, co v tom motoru bude vše za novinky.

1 reagovat
beastar
6. 1. 2021, 14:14

Woooow, nemůžu se dočkat. To bude bomba to se bude u nás na východě v Tatarstánu prodávat za mega samo.

-1 reagovat
Curdin
7. 1. 2021, 09:24

Tak hlavne aby to nebyla stejna bomba jako skyactive X......skoro benzín, skoro diesel, skoro turbo, jinak uplne na hovno.....

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte