načítám data...

Pět marketingových kiksů, které si v automobilkách za rámeček nedají

Negativní reklama - taky reklama, říká se. Autoři marketingových prezentací z dnešního článku by byli ale pravděpodobně nejradši, kdyby se na jejich dílo zapomnělo.

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: Pět marketingových kiksů, které si v automobilkách za rámeček nedají

Nejsou to jízdní vlastnosti, spotřeba, ani vzhled, co rozhoduje o prodejních číslech automobilů. Tím skutečným hybatelem prodejů je reklama. Když se podaří, mizí auta ze showroomů jako teplé housky. Občas se ale v honu za zaujmutím potenciálního zákazníka něco pokazí. V dnešním článku se podíváme na pět případů z automobilové historie, které přivodily pracovníkům marketingu pořádně horké chvilky.

 

Like a rock! – Chevrolet Blazer

V devadesátých letech se v reklamách na terénní vozy Chevrolet objevovala úderná fráze “like a rock”. Slogan odkazoval na výrobní kvalitu, robustnost a to, že jsou tahle auta v horách a mimo silnice jako doma. Docela zdařilé, chtělo by se říci. Jenže koncem devadesátek začíná prodávat ještě další téma a tím je bezpečnost.

Zaměstnanci marketingového oddělení automobilky tak dali hlavy dohromady a jednoduchým myšlenkovým pochodem “Co znamená bezpečnost? → Záchranu života → Co zachraňuje životy? → Záchranné čluny” vydávají v prosinci 1999 tiskovou reklamu, kde prezentují Blazer v roli záchranného člunu. Na Titanicu. Představa těžkého robustního džípu, který se z potápějící se zaoceánské lodi spouští do studených vln oceánu evokuje lecjaké pocity, pocit bezpečí mezi nimi ale rozhodně nenajdete. Nemluvě o tom, že je tak nějak všeobecně známo, jak se auta na vodní hladině zachovají. Prostě jdou ke dnu “like a rock”.

Reklama se záchrannými čluny, která vyšla v několika časopisech, neušla pozornosti veřejnosti a několika komiků, nicméně kromě ostudy a posměšků Chevroletu nijak zvlášť neuškodila. A navíc si díky ní každý pamatuje, co se stane s dvouapůltunovým SUV, když ho spustíte na vodu.

 

Už dlouho tě sleduji – Fiat Cinquecento

“Včera jsme se krátce potkali na ulici. Dívala jsi se zálibně mým směrem. Rád bych tě vzal na výlet a prožil s tebou malé dobrodružství.”
”Už dlouho tě sleduji a vím, že jsi silná a zodpovědná žena. Myslím, že bys mě ráda přivítala ve svém životě. Pojeď se mnou ještě dnes zažít malé dobrodružství.”

To jsou jen dva z mnoha dopisů, které přišly v roce 1994 do schránek padesáti tisíc žen v Madridu a blízkém okolí. Vzkazy vytištěné na tvrdém papíře a vložené do neoznačené obálky vyděsily nejednu dámu a místní policie přijala mnoho vyděšených telefonátů. 

Tajemným rozesilatelem ale nebyl žádný nebezpečný stalker, ale marketingové oddělení Fiatu. To se ukázalo o pár dní později, kdy se reklamní kampaň přehoupla do druhé fáze. Ženám přišlo další psaní, kde se v roli tajemného obdivovatele představil Fiat Cinquecento  a oním “malým dobrodružstvím” se rozumněla testovací jízda. Kampaň skončila fiaskem, kritiku si Fiat vyslechl i z nejvyšších míst, například od ministrně sociálních věcí, nebo první dámy. 

 

Vzhůru ke hvězdám – Ford Aerostar

Ačkoli v polovině osmdesátých let už kosmická horečka trochu ustávala, bylo dobývání vesmíru stále velmi oblíbeným tématem. Cokoli, co nějak souviselo s raketoplány, vesmírem a kosmickými technologiemi budilo emoce napříč generacemi. Toho si byl vědom i Ford, když v prosinci roku 1985 představil svou novou televizní reklamu na minivan Aerostar. 

Ve zdařílé reklamě se Ford odkazuje na historii, prezentuje pokrok lidstva v technologiích přepravy a jako vrchol všeho snažení označuje raketoplán, který v zápětí srovnává s rodinnou dodávkou. Nechybí vtip, nadsázka a celkem zdařilé grafické efekty. Co by se mohlo pokazit?

Je pravda, že na rozdíl od ostatních výtečníků v dnešním seznamu je v tom Ford nevinně. Jen měsíc po spuštění velmi drahé a potenciálně úspěšné kampaně ale Amerikou otřásá havárie raketoplánu Challenger. Výbuch krátce po startu navíc vidělo v přímém přenosu obrovské množství lidí. Ford obratem stahuje veškeré propagační materiály odkazující na raketoplány a chvíli přemýšlí i o přejmenování modelu. “Kosmické” jméno ale nakonec zůstane i další generaci.

 

 

Selhání v přímém přenosu – Volvo S60

Když v roce 2010 představilo Volvo jako první automobilka svůj systém automatického nouzového brždění, byli si svou technologií velmi jistí. Dokonce tak moc, že sezvali novináře z celého světa na praktickou ukázku, kde se měla nová bezpečnostní vychytávka předvést v celé své kráse. 

Přišel “Den D”, novináři a nejvyšší představitelé značky stáli rozestavení podél testovací trati. Z garáže vyjíždí naleštěný oranžový sedan olepený logy “Volvo Safety Centre”, míří vstříc přistavenému návěsu, jež reprezentuje  “ideální” překážku v provozu a…v plné rychlosti do něj bourá. Chvíli je ticho přerušované jen cvakáním fotoaparátů, poté se komentátor snaží celou situaci zachránit a několik z přihlížejících zaměstnanců automobilky zažívá dost možná nejhorší den ve své kariéře. Místo uznání a potvrzení technologické nadřazenosti se Volvu následující dny všichni jen smějí.

Pozdější vyšetřování ukázalo, že za selhání systému mohla vybitá baterie v testovacím vozidle, nedůvěra v přednárazové systémy, kterou tenhle obrovský přešlap jen utvrdil, zůstává u mnoha lidí dodnes.

 

 

Mercedes pro sociály – Ford Granada

Porovnávání s konkurencí je jedna z klasických reklamních strategií. Dává to dokonalý smysl – zákazník se přeci většinou rozhoduje mezi několika variantami a úkolem reklamy je přesvědčit ho, že zrovna ta vaše je ta správná. Občas se to podaří lépe, občas trochu hůře, porovnávání ale většinou docela funguje. 

Co když se ale jako marketér rozhodnete svoje auto porovnat s něčím objektivně mnohem lepším a dražším? Můžete na to jít cestou Volva a udělat si ze sebe trochu legraci, anebo to zkusit smrtelně vážně. A právě druhý způsob zvolil Ford v sedmdesátých letech. Ve svých reklamách se pustil do srovnávání Mercedesu 450 SLC a Granady Coupé, potažmo jejich čtyřdveřových variant. 

Granada sama o sobě jistě nebyla špatným autem, v přímém srovnání s elegantním Mercedesem, který je dodnes považován za jeden z nejhezčích vozů značky, ale vynikla naplno její nedokonalost a nepatřičnost celého srovnání. Co na tom, že stojí čtvrtinu ceny – kvůli těmhle reklamám byl každý řidič Granady jen člověkem, který nemá na Mercedes.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
04. června 2019, 08:39
10

Ještě bych doplnil souseda z Boleslavi...

reagovat
Perníček
04. června 2019, 08:59
1

Jak píše Skipper... Hyundai. Ale to se asi týká jenom našich končin, přesto jako bonus by to tady být mohlo. Myslím, že je jedno, kdo má kteoru značku rád a nerad, reklamní kampaň s věčným navážením se do Škodovky byla (nebo možná ještě pořád jede) dost ubohá. Dokonce v jednu velmi krátkou dobu televizí proběhly výplody marketingového oddělení, kde koncept vykrádal reklamy jedné zelené banky, což už bylo dost trapné nechutné. Ale evidentně to docela rychle stáhli.

reagovat
Ha
Hansoff
04. června 2019, 09:12
0

Stačí kliknout na druhý odkaz v poslední kapitole. Dostaneš se přesně k tomu, o čem píšeš ;-)

PeterLuk
04. června 2019, 13:38
0

Ty kokso, tak to je úbohosť. Toto mi nejak uniklo, vaše zastúpenie tejto nemenovanej značky tuším neustále preráža dno hlbšie a hlbšie... a to by si človek myslel, že už sa to nedá.

Fa
Fandatik
04. června 2019, 18:50
0

Mám pocit, že měnili šéfa importu (zejména kvůli problémům s prodejci) a ten se od těch konfrontačních distancoval. A dlouho jsem žádnou neviděl.

sheogh
04. června 2019, 09:46
14

Velmi podarena je reakce Jaguaru na reklamu Mercedesu :-D
MB:


Jag:

reagovat
ToMyx
04. června 2019, 15:11
0

To má nápad!! K Jagu mi to sedí dokonale :-)

Moses
04. června 2019, 22:32
2

Dobra seria bola aj tato:

bitner
04. června 2019, 10:20
1

Nemam rad marketing!

reagovat
D
D
04. června 2019, 12:07
1

Marketing is the art of selling shits.

XT
XTad
04. června 2019, 12:32
3

Marketing provazi produkt od sameho zacatku, tedy vcetne navrhu atd. Nejedna se pouze o reklamu.

beastar
04. června 2019, 12:37
2

Reklama je jen jeden z nástrojů marketingu. A jeho produkt. Stejně jako letáky, propagační akce, prezentace na síti. Všechno je to krásný, než si tu věc koupíš a zjistíš pravdu:)

Ja
Jarma41
04. června 2019, 10:29
1

Mně se líbila vždycky tahle. Bývali šéf koncernu VW ve službách nejvyššího...a mimo jiné reklaman MB

reagovat
At
Atomas
04. června 2019, 12:20
2

Ta je super, ovšem mě se více líbí tato:


ma
martinw
04. června 2019, 11:49
2

A to víte že étron znamená francouzsky ho*no ? Jsem si 100% jistý, že Audi nepovažuje Francii za důležitý trh :D

reagovat
Adam Forman
04. června 2019, 12:13
5

To je moc hezký postřeh. Mě se tenhle přístup osobně líbí. Vždyť historicky měly modely Audi také logické názvy. Třeba Audi 72 mělo prostě 72 koní výkonu. Konečně v tom zase dělají pořádek. Kdo se v těch koncernových Qéčkách pak má vyznat...

ma
martinw
04. června 2019, 12:30
1

to byly časy kdy mělo auto pořád stejný výkon, teď člověk ani neví jestli je to výkon během emisního testu nebo jako ten opravdovej mrk mrk

beastar
04. června 2019, 12:34
0

Nic proti, ale to vážně nevím. Nejsem teda úplně rodilej mluvčí toho šišlání... Ale nějaké věta nebo cokoliv co to prokazuje?:D Znám 2 francouzský vyrazy pro hovna a ani jeden ani vzdáleně nezní jako etron.

Jakub Pospíšil
04. června 2019, 12:56
0

.

beastar
04. června 2019, 13:28
-1

Ok, danke. Akorát teda to Audi je E-tron, ale chápu že tady jde o výslovnost a běžnou konverzaci. No neni to poprvé ani naposled co se něco takovýho stalo.

Perníček
04. června 2019, 14:48
3

Obdobný problém měla v historii i Toyota, kdy jejich MR2 se musela pro Francii přejmenovat, páč MR2 se intaonačně v jejich podání podobá hodně slovu "merde", což znamená taky hovno. :D

sheogh
04. června 2019, 21:30
0

Adame, to me nedelej :-D :-D

PeterLuk
04. června 2019, 13:36
1

A čestné miesto získava.... "NEJLEPŠÍ ČESKÝ LIFTBACK"!

reagovat
BigBen
04. června 2019, 14:46
4

Mě se líbí tahle reklama. Je tam jednoduchý vtip a je to výborně zahraný. Nejsem sice cílová skupina tohoto produktu, ale pamatuju si tu reklamu pořád.

reagovat
Skipper
04. června 2019, 16:58
8

Moje oblíbená:

reagovat
Fa
Fandatik
04. června 2019, 19:01
4

Sice jeden koncem, ale i tak fajn.


reagovat
Fa
Fandatik
04. června 2019, 19:03
1



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Stealth R/T 1992
Dodge Stealth R/T

1992 rok výroby
163 koní výkon
2 972 ccm objem

Mini Cooper S R53 JCW 2006
Mini Cooper S R53 JCW

2006 rok výroby
211 koní výkon
1 598 ccm objem

Buick LeSabre Alberter Funeral 1987
Buick LeSabre Alberter Funeral

1987 rok výroby
100 koní výkon
5 000 ccm objem

Volvo XC90 V8 Executive 2009
Volvo XC90 V8 Executive

2009 rok výroby
312 koní výkon
4 414 ccm objem

American LaFrance Type 40 fire truck 1928
American LaFrance Type 40 fire truck

1928 rok výroby
100 koní výkon
1 111 ccm objem