Dnešní auta jsou prý příliš složitá a za 10, 20 nebo 30 let je zkrátka nebude možné v domácích či amatérských podmínkách opravit. To je jeden z nejčastějších stesků těch, kteří vzpomínají na “zašlé zlaté časy automobilismu”. A je to docela pochopitelné – když se podíváte na dnešní auto plné počítačů, elektroniky, komplikovaných plastových dílů a dalších věcí, jejichž opravování vzbuzuje v mechanikovi zvyklém na starší auta hrůzu.
Zní to celé logicky. Jenomže čím déle se kolem aut pohybujete, tím větší se do téhle myšlenky začnou vkládat trhlinky – pokud totiž nezůstanete celý život u jednoho modelu či aut z jednoho období, nemůžete si nevšimnout pozoruhodného jevu. Totiž že ta ‘neopravitelná’ auta jsou vždycky ta nová nebo zánovní, ta ‘co už za moc nestojí, ale ještě se to dá’ jsou ve věku nejlevnějších ojetin, tedy někde mezi 10 a 20 lety, a na ně plynule navazují ‘staré zlaté časy’.
Což vám může začít být divné, pokud jste zažili dobu, kdy dnešní stará auta byla ještě nová – nebo kdy si to alespoň lidé mysleli. Já měl v tomto ohledu to štěstí, že jsem měl vždycky poněkud nestandardní automobilový vkus a nadchl jsem se pro auta starší, než by možná odpovídalo mému věku. Takže jsem se v nějakých 18 – 20 letech stal nadšeným členem komunity majitelů starých Fordů.
Dlouho jsem se pohyboval mezi lidmi, pro které produkce Fordu (a tím i celého automobilového průmyslu) končila modely Cortina, Taunus, Capri a Granada. Sierry a Scorpia byly považovány za příliš plastové, vícebodové vstřikování EFI označováno za přetechnizovaný a složitý nesmysl, a auta s pohonem předních kol, jako Escort nebo později Mondeo, byla zavrhována jako naprostý úpadek. Že by snad někdo mohl doma úspěšně opravovat auta z 90. let (tehdy kolem deseti let stáří)? Podivná myšlenka. A že by se dalo za dalších 13 let úspěšně provozovat tehdy supermoderní ‘hranaté’ Mondeo, které právě přišlo na trh? Nemožné.
No, a tady jsme my, v roce 2016, a považujeme třináct let stará Mondea (přinejmenším ta benzínová) za příjemně jednoduché, dostupné stroje vhodné pro začínajícího motoristu.
To jsou však samozřejmě jen moje vzpomínky z úzkého okruhu aut a lidí – ale později jsem zažil podobné věci v jiných komunitách a u jiných aut, a nedávno jsem si podobnou situaci připomněl, když jsem četl článek mého kolegy Jacka Barutha, ve kterém mluví o tom, jak coby mladík nadšeně pročítal Roundel, americký časopis pro milovníky BMW. Ten byl v té době plný článků o tom, jak moderní BMW už nikdy nebudou to co dřív, a za 5, nejpozději za 10 let skončí jako bezcenný šrot, protože jsou plná křehkých plastů a složité elektroniky.
Jack je ovšem starší než já a tehdy se psal rok 1989. Takže ona “složitá a v budoucnu neopravitelná” auta byly ve skutečnosti “trojka” E30, “pětka” E34 a “sedmička” E32. I nejsložitější z nich, E32, je dnes považována za staré dobré auto pro nadšence, a E30 je etalonem levného, dostupného a snadno opravitelného sportovního auta.
Nemohou však počítače a moderní technologie být konečně tím, co domácím opravám srazí vaz? Možná, ale uvěřím tomu až za 20 let uvidím BMW M3 F30 hnít na vrakovišti místo toho, aby stála v garáži nějakého mladého nadšence, který bude právě ladit náhradu řídících počítačů nějakou modernější obdobou dnešních stand-alone řídících jednotek Megasquirt, nebo stahovat 3D modely nesehnatelných dílů, aby si je mohl vytisknout na 3D tiskárně.










Woyta
30. 8. 2016, 07:52Technologie jde dopredu a vybava nadsence se meni. Problem bude jinde. Zakony a predpisy.
Nekde jsou tak prisne, ze nelze pouzit jiny dil nez od originalniho vyrobce. A to mluvime treba i o takove malickosti jakou je seriovy vyfuk. Dalsi problemem bude "ekologie" (cti ekoterorismus). Casem budeme urcite platit rocne dan podle stari vozu. Uz ted nam zakazuji vjizdet do mest.
Falcon
30. 8. 2016, 08:11To je rozumný krok, starý a smradlavý auta nemají v centrech měst co dělat. Dodávkám, kterým padá z výfuku uhlí, bych zakázal se městu vůbec přiblížit.
Komín
30. 8. 2016, 08:19To je sice treskute chytry napad ale kdo ti ta mesta bude zasobovat smudlo? Ale to bys hadam taky nechal nejak naridit...
Falcon
30. 8. 2016, 08:26To si jako zásobovací firmy nejsou schopný vydělat jednou za 6 let 350 na novou dodávku? To jsou teda dost neschopny firmy.
Woyta
30. 8. 2016, 08:35Asi te prekvapim ale v tomhle bananistanu ne. Velke spolecnosti mozna ale remeslnici urcite ne. PS: Zakladni Transi je za 500k
Nemluve o tom, ze diky soucasnemu emisnimu pruseru se ukazuji stara auta jako mene skodliva.
A proc se okologie zamerujen na auta a ne na vetsi znecistovatele?
Zkus hadat 3x proc se zacinaji centra mest vylidnovat a obchody zaviraji.
Radohanno
30. 8. 2016, 08:47Jojo jako v Londýně...kolikrát už psali že po zavedení spousty předpisů, se jim ovzduší neskutečně zhoršilo ....Kdysi to napadli i v Top Gearu a nejen tam...Kdosi tvrdí že přímovstříkové motory jsou horší než běžné...Podle mě restrikce EU o emisích jsou likvidační a podporují jen podvody...viz VW.. Takže za mě ,složitějsí není lepší a servisovatelnost je někdy opravdu špatná.Zvláště když to ani servis neumí ..Odpověď na položenou otázku ..Starou Škocnu jsem si opravil sám z 80%, Lexuse z 20%... Na víc nemám.... Pravda výbava je naprosto jinde a motor má více válců.. Ale proč po každém servisním zásahu vyskáče spousta chyb v ŘJ??? Počítač nedovolí ani vyměnit žárovky za LED.. A to nemám přímý vstřik,turbo a jiné kurvítka...Když kouknu dnes na motor není ani pod změtí hadic vidět....Pak hledej která netěsní...
Falcon
30. 8. 2016, 08:51Tak pokud si to nezvládnou vydělat tak to mají asi dost smůlu no. Ano, centra velkých měst se vylidňují. Ale nemá to moc společného s ekologií, nýbrž s tím, že bohatí lidí skupují baráky a byty jako investiční příležitosti a reálně tam nikdo nebydlí. A proto vznikají ghost zóny a končí tam společenský život
hb11
30. 8. 2016, 11:34Omg, zkus se zamyslet nad tim co pises.. I kdyby nekdo nekde skupoval cele centra mest jako investici, tak by domy a byty samozrejme pronajimal (co by to bylo za investici jinak? jen same naklady..).
Vylidnena centra jsou kvuli podobnym debilnim omezovacum, regulatorum, atd, jako jsi ty. Centrum se vylidni jednoduse, kdyz je do nej zakazany vjezd autum, nebo ne zakazane/vyrazne omezene parkovani, atd.
Falcon
30. 8. 2016, 13:51Jakožto developer mám docela přehled o tom kdo jaký nemovitosti kupuje. A opravdu byty a domy v centru kupují především bohatí Rusové a Asiati (aspoň většinu mých projektů co mám na starosti), jako uložení peněz a nikdo v tom dlouhá léta nebydlí. Pronájem v tomto případě opravdu nemá smysl, protože 100 tisíc a víc na placení nájmu má málokdo a ten kdo ty prachy má si samozřejmě logicky radši koupí vlastní nemovitost.
Sasakr
30. 8. 2016, 17:01Falcon: Ty tutově volíš ANO!
Jinak cesta k čistšímu vzduchu ve městech je prostá. Zrušit přednost chodců na přechodech a asi 95 % semaforů.
XTad
30. 8. 2016, 22:07Falcon: Otazka je, co povazujes za "stary a smardlavy" auta, ale daleko radeji budu dychat 15 let stary benzinak, nez novy diesel. A vlastne i nez novy benzinak, protoze ten bude mit s vysokou pravdepodobnosti prime vstrikovani, tedy i pevne castice.
Falcon
31. 8. 2016, 09:04Sasakr: o to myslím nemusíš mít strach, hlasovací lístky pro ANO používám na podpal krbu. Být tebou, strachovat bych se spíš o tvém libertiánství. Zrušit přednosti na přechodech a 95% semaforů, snad nemyslíš vážně, že ne?
XTad: ano to souhlasím, rozhodně jsem pro patnáctiletý benzín než jakoukoli naftu
Sasakr
31. 8. 2016, 15:25Myslím to naprosto vážně. Vždycky si chrochtám, když někde nejde semafor. Doprava plynule plyne, nikde se netvoří kolony, tu a tam si někdo holt musí chvíli počkat, než se napojí, ale to už je holt úděl toho, kdo je na vedlejší. A vzhledem k tomu, že spousta řidičů včetně mě pouští, kdykoliv to uzná za rozumné, nic tragického se neděje. Semafor je takový trochu socialistický nástroj. Sice ten na vedlejší čeká stejně dlouho, ale všichni ostatní čekají taky, takže se máme všichni stejně špatně.
U chodců není už vůbec co řešit. Není většího nesmyslu, než zastavit tunu a půl železa (nebo i podstatně víc, když jede vláček), protože chodec by musel počkat, až vláček přejede. Ano, možná by musel čekat i 20 sekund! Ale to automobilisti čekají na přechodech běžně taky (když se lidi trousí), jenže uvést do pohybu člověka do ovzduší nic nevypouští, uvést do pohybu auto ano.
Pólin
30. 8. 2016, 08:29Je to tak. Kdysi mi vyprávěl otec, jak jeho otec(můj děd) byl nervozní ze servisovatelnosti Škody 1000MB, kterou si koupil namísto Tatry 57 :D Na tu budoucí neservisovatelnost si podle mě vždycky stěžují lidi, kteří si obecně stěžují na vše... problém spíše vidím v tom, aby stará auta v budoucnu nebyly zdaněny tak jako teď v Itálii. Tam je v podstatě nákup jakéhokoli staršího auta s trochu větším motorem nemožný, protože na daních zaplatíš třeba u starších Alf s bussem (např. GT) na daních i několik tisíc eur. Zkrátka na daních auto klidně ještě jednou přeplatíš...
Trinom
30. 8. 2016, 08:38Křehké plasty jsou jedna věc, větší problém ale vidím ve snaze výrobců omezit opravy mimo autorizované servisy různými způsoby. VW zašel tak daleko, že pokud vyměníš jakoukoliv řídící jednotku, tak musíš do servisu na spárování na základě VIN online.
M P
30. 8. 2016, 08:44Výrobci se tomu samozřejmě budou bránit, na druhé straně ochrana spotřebitele se taky rozšiřuje, a tak dnes už nemusíš s novým autem do autorizovaného servisu, aby ti zůstala záruka. V konfliktních případech je asi ale potřeba prokázat, že provedený zásah byl v souladu se schváleným postupem výrobce.
Vavris Vavrisovic
30. 8. 2016, 09:08já pro změnu nedávno v nějakém buletinu četl o plánu VW dělat modulární motory, kdy by se v rámci jakýchkoliv oprav již neměnily jednotlivé komponenty, ale rovnou celý subblok - ony komponenty by se samostatně vůbec nedodávaly. Z hlediska logistiky a marže autorizovaných servisů jistě velmi žádoucí řešení.
Woyta
30. 8. 2016, 23:51Kolega ma Audi. Koupil si na vrakovisti navigaci z bouracky. Ofiko servis mu rekl, ze mu to sparuje jen kdyz ukaze fakturu nakupu. Z vrakoviste neuznavaji. Kvuli kradezim dilu. A neofiko to sparovat neumi. Takze jedinne reseni bylo, vzit auto na dilnu v nejmenovane ceske automobilce a nahrat tam testovaci SW, ktery neresi cisla jednotek a spoustu dalsich veci.
bitner
30. 8. 2016, 08:44Nerekl bych, ze to zalezi v prvni rade na veku, ale spis na konkretnich modelech. Ve firme jezdil majitel s BMW 750 (rv 2008) a po 360 tkm a 7 letech uz to nebyl schopen opravit nikdo. Autorizovany servis v CR, o tom nema smysl mluvit, autorizak v AUT byl taky v autu a ani nejvetsi garazovi specialiste si s tim vanocnim stromkem nevedeli rady. Nakonec se to "nejak udelalo" aby to tak nesvitilo a slo to do nejakeho zapomenuteho bazaru. Obecne se samozrejme da opravit cokoliv, treba i Sputnik, ale otazka je, kolik to stoji a jaky to ma smysl.
A tyhle debaty stejne brzy ztrati na vyznamu, protoze je brzy utnou ekoteroristi, jak uz tady zaznelo.
PeterLuk
30. 8. 2016, 15:53To známemu odišla automatická prevodovka na (pár rokov starej) Toyote a oni to auto radšej odkúpili na diely a ponúkli mi žľavu na nové :D
bitner
30. 8. 2016, 20:11:-) Na te sedme byl taky v hajzlu automat krome jineho.
hb11
1. 9. 2016, 11:40Predpokladam, ze ta 750i byla f01? Protoze zrovna porovnani e65 vs f01 je typicky priklad, o kolik horsi muze byt novy model..
MGRR
30. 8. 2016, 08:46Mne ta elektronika skvele zivi. Casto sem jezdi kluci primo z MB, protoze petilete, nebo dokonce desetilete auto je pro ne mrtvola. Ono se to vzdy nejak podari... muj prijimaci telefonat a hlavni veta? Pokud mate stranou 30-60t, privezte to... jimak sem ani nejezdete. Mozna drsne, ale nefnukaji mi tady lidi, ze s tim nepocitali, Kazdy odjizdi spokojeny, je to sice za penize, ale auto jim jezdi, automat radi, auto funguje...Dostavam se doma v DE k testovacim mulam... biturbo uz nikoho neprekvapi, ale 1,6 naftovy vstrikovac jehkz soucazti je zhavici svicka uz mi rozum nebere
Nezn.uživatel
30. 8. 2016, 09:32Nesmysly o neopravitelnosti moderních aut jsou tak starý jako auta samy. Jenže ony se nevyvíjí jen ty auta, ale i ty servisy, který je opravují. Neviděl bych v tom žádnej problém. Větší problém bude s dostupností dílů a jejich cenou, než s tím, že by nebyl nikdo, kdo to umí opravit. Ono nejvíc záleží na tom, co je to za konkrétní auto. Hodinová sazba práce firmy, která mi opravuje 20 let starou Vettu je větší, než jakou má značkovej servis na novýho Superba a o cenách náhradních dílů radši ani nemluvím. Mít fungl novou Octávku, tak jsem na servisu vysmátej, ve srovnání s tímhle. A že by byly moderní auta plný křehkých plastů? Moje auto je původem z 80. let a ty plasty jsou tak křehký, že se člověk na ně bojí podívat, aby se nerozložily. Kam se hrabe na dnešní moderní materiály. Interiér vypadá, jako by byl vyrobenej z recyklovanýho hajzl papíru. A kecy o ekologických poplatkách? Zlodějina to je, ale jednou jsem je zaplatil při přihlášení a mám klid. Ve srovnání s nákladama na provoz a servis představujou naprosto zanedbatelnou částku. Je to jako plivnutí do moře. A zákazy vjezdu starých aut do center měst? Kdo někdy bydlel ve velkým, smradlavým městě, tak mi dá za pravdu, že to není žádná velká hitparáda. Když se týden nebo dva neutírá prach a neluxuje, tak to v takovým bytě vypadá jako na venkově po půl roce bez sebemenšího úklidu. Jasně, největším znečišťovatelem budou fabriky, ale to co dýcháme ve městě, je tak jako tak pěknej hnus. Na servisování moderního auta nevidím naprosto nic tragickýho a do budoucna neřešitelnýho. Ale to bude asi tím, že jsem vždycky jezdil v dost atypických autech. Jezdit celej život ve Fabii nebo něčem podobně běžným, tak bych to možná vnímal jinak.
Nezn.uživatel
30. 8. 2016, 10:05P.S. Než jsem si koupil starý auto, tak jsem nevěděl, co to je servis. Do tý doby jsem jezdil v autech od jednoho do pěti let stáří a řešil jen výměny provozních náplní a spotřebáku. Nic víc. Tyhle stesky jsou opravdu jen od lidí, kteří si nový nebo zánovní auto nemůžou dovolit, jak píše Evlo. Strašák není nový auto, ale právě to starý, jen si to většina lidí nepřizná nebo to radši ani nepočítá, za kolik tam už zahučeli nebo co všechno už svépomocí opravovali.
Evlo
30. 8. 2016, 09:35Podle me, to souvisi s minulym clankem a pointou - lidi, co tohle pisou, si hlavne potrebuji potvrdit, ze to jejich starsi je lepsi, protoze proste nemaj na novy a nechce se jim to psat/rict.
Ja taky nemam na novy. Ale alespon si to priznam,.
Vyvoj me prijde, ze vede hodne k zjednodusovani. Samo jsou vyjmky, ale obecne jsou moderni auta cim dal jednodussi a odolnejsi, teda podle me.
Na veci jako je bmw oranzova hlavna nebo zluta (nebo jak se tomu rika) "hlava" bude v budoucnosti mozne koupit nejakou krabicku od cinana, nebo podle navadu poskaldat z budouci obodoby arduina a pripojit se na budouci obdobe wifi. Tak jako se to pred 10 lety delalo s u e39/e38.
A ze se misto podtlaku proste precte hodnota signalu z nejakych cidel a ta vyhodnoti uplne stejne je podle me pro servisovani fakt jedno.
Evlo
30. 8. 2016, 09:53Vyjmkou podle me jsou zrovna silenosti z roku 2000 z luxusni oblasti co maj treba veic jako je ridici jednotka sedacky, oken apod. To jsem presvedcen, ze uz bylo eliminovano a dnesni auta maji proste ridici jednotku motoru a k tomu mozna druhou na podruzene systemy, ne 50 krabicek.
JLK
30. 8. 2016, 11:11S temi ridicimi jednotkami se podle me pletes - tady je treba seznam vsech jednotek podporovanych nejakou diagnostikou pro Focus http://www.obdtester.com/focom-eculist/ford/focus je jich tam hromada a to je prosim jednoduchy Focus.
Na druhou stranu bych v perspektive ty jednotky nevidel jako nejaky strasak - problem je tak akorat s ECU protoze ten jede real-time a proto je slozity a potom s ESP/ABS - taky je slozity a navic je to bezpecnostni system, takze vetsi problem pri selhani. Ty ostatni veci typu rizeni sedacky nebo okna ve dverich jsou celkem primitivni soucastky a jak rikas se daji nahradit necim relativne jednoduchym a levnym. Ono kdyz se to umi tak v klidu muzes Arduino napojit na CAN sbernici v aute a vycitat komunikacni zpravy, kdyz pak naucis arduino ovladat motorek v sedacce tak vlastne uz mas vyrobenou ridici jednotku sedacky =D Trochu problem muze byt se sparovanim techto hand made jednotek ale myslim si ze se to da taky obejit.
Skipper
31. 8. 2016, 19:11Krabičky v luxusních autech jsou pohoda! Jen musíš vědět, komu je poslat na opravu.
JLK
31. 8. 2016, 19:30Coz plati o cemkoliv v (nejen) luxusnim aute.
Franta
30. 8. 2016, 14:22Já to vidím tak, že opravovat nová auta vyžaduje nové technologie, kdežto opravování těch starých vyžaduje pouze staré a léty prověřené a tedy dostupné a zvládnuté technologie. A je jedno jestli v šedesátých letech člověk zvyklý na kladivo musel začít používat multimetr nebo jestli v 21. století člověk uvyklý práci s multimetrem musel přezbrojit na digitální osciloskop. Pro oba je to práce navíc a protože člověk je tvor líný a rád vytváří nejrůznější zkratky tak radši prohlásí že nová auta už nikdo neuservisuje...
Lovap
30. 8. 2016, 14:45Hm ... podľa mňa je to o neuservisovateľnosti nových áut pravda. Uvedomte si, že to rozprávajú fanúšikovia, čo si chcú autá opravovať sami, sami sa v nich "hrabať", nie servisy - tie si nakúpia prístroje, výrobca vyškolí školiteľov, tí vyškolia servisákov a je to. Ale keď sa chcete sami v aute hrabať a zamastiť si paprče od oleja, tak pri novších autách nemáte šancu. pri starých autách, kde zmes pripravoval karburátor a jediná elektrika bola v rozdeľovači, ste si ho mohli celé rozobrať a opraviť sami doma (okrem vecí typu vybrúsenie hlavy a podobne). Karburátor sa dal rozobrať a zlé súčiastky kúpiť a vymeniť, rozdeľovač detto. Skúste dnes doma rozobrať riadiacu jednotku a skúste ju opraviť. Iste, dá sa to, ale chce to vzdelanie, nástroje a prístroje, ktoré už nie sú prístupné pre každého.
JLK
30. 8. 2016, 15:04To jsou o tech fandech tak trochu kecy. Spise souhlasim s tim co vyse napsal Evlo - spousta fandu jednoduse nema na nove auto a tak aby si koupi stareho pekace trochu omluvili tak kecaji o starych dobrych casech. Navic ty kecy odpovidaji i tomu co je napsano ve clanku - ta stara auta "co se jeste daji doma opravit" taky postupem mladnou a tak se to porad drzi na tech 10-15 letech veku. A to pak souvisi i s tim co pise vyse Franta - ze lidi si postupne uci nove veci a tak z nekdejsiho high-tec auta je dnes najednou "stare dobre auto".
"Skúste dnes doma rozobrať riadiacu jednotku" - nebo zkuste doma vymenit pistni krouzky. Kdyz nevite jak, dopadne to stejne jako otevreni ridici jednotky, i kdyz je to celkem jednoducha manualni prace. Vsechno se musi umet, jsou lidi kteri si poradi i s ridici jednotkou. Zase je to uvnitr jen kus plastu s hromadou elektronickych soucastek, kdyz vis k cemu tam jsou tak je to v principu stejne opravitelne jako cokoliv jineho.
Sumy
2. 9. 2016, 13:05Tak muj soucasny povoz pro radost byl be sve dobe take high-tech(od 93-98). Pohon 4x4 priraditelny za jizdy, mezinapravova spera za jizdy, stavitelna tuhost tlumicu za jizdy. A dneska je to servisovatelny doma. Cerpadlo? Za 50,-Kc novy gufero a generalka hotova. Vsechny vstriky komplet za 2000,- Treba o vikendu lehnul starter, tak jsem pod to lehnul, rozebral "pul" auta abych se k ty sfini startovaci dostal, flexou poladil uhliky z avie a jedem. A ted, jakakoliv z vyse zminovanych oprav jde u "modernich" aut od jednotek do desitek tisic. Uz jen nastupce, pajero 3 a jeho vecny problem s cerpadlem, kde i repasovany vyjde na cca 30 a jinak to proste nejde. Nebo nove alternatorostartery, to taky asi clivek neopravi uhlikama za 30,- Kc. Uplne mi stacila vymena tlumicu na brichoplazu civic 8.g. Staci jen trochu blbjejc vzit za polovcelu a uz se rozsype vnitrni kloub(zadna segrovka, nic, jen vsunuty do sebe.), tak sundas manzetu a mazivo ti vych... do obliceje.
stirling
30. 8. 2016, 15:14Moje prve auto bola alfa 145 2,0 twinspark na plyn a ked clovek otvoril kapotu mal pocit ze je to najkomplikovanejsi motor na svete a to bolo auto z 90 rokov .
Ja si myslim ze s vynimkou motorov je jednoduchsie servisovat teraz auta kedze vacsina dielov je v ramci modulov a platform a vdaka tomu ze je mozne zakupit nahradne diely za vyborne ceny,plus obrovska konkurencia aftermarket . Idealne ale ostat v strednom prude a nekupovat nic extravagantne,potom to je horsie. Problem zacne za par rokov ked uz nebude ziadny benzinovy atmosfericky motor na trhu a servisovat male priamovstrekove turbace bude trocha horsie. Aj ked je otazka casu kedy to automobilky vychytaju s tvorbou karbonu atd.
Matúš
31. 8. 2016, 12:01Ja mám Mégane II, čo bolo v roku 2004 jedno z áut o ktorom sa vravelo "toto je už tak napratané elektronikou, že to neopraví NIKTO NIKDY". Počúvali sme o tom, ako sa pri poruche karty už nikdy nedostaneme do auta, že klasická spínačka je BEST a neviem čo všetko. Really? Tá štartovacia karta pracuje na úplne rovnakom princípe ako starý "kľúčikový" immobilizér v Škode Favorit 1995!!!
Motor? Má niekoľko jednoduchých čidiel, prevažne teplotných a hallov snímač na prevodovke (40 rokov staré veci) a namiesto váhy vzduchu to má spoľahlivý MAP senzor. Zapaľovacie cievky v hlave valcov občas odídu, je to však investícia za 19€ (originál Válelo) a výmena spočíva v odkrútení a nakrútení jednej M10 matky. Bolo nutné vyčistiť zabordelenú klapku a po 180 000km PREVENTÍVNE vymeniť lambda sondy, ktoré už dosiahli svoju životnosť.
A teraz: Astra F 2.0 GSI 1992, motor C20NE s povesťou "nesmrteľný". Veľké množstvo podtlakových hadíc, ktorých netesnosť spôsobovala rôzne anomálie, ktorých som sa nikdy nevedel zbaviť. Váha vzduchu tam pracovala na akomsi šialenom princípe, kedy prúdiaci vzduch hýbal akýmsi terčíkom, pripojeným na potenciometer, našťastie sa dala vymeniť za typ "hot wire". Rozdeľovač si aj po výmene robil, čo sa mu zachcelo a iskra lietala kade-tade.
Nedávno ma navštívil kamarát s Golfom 2, motor 1.6 PN, STARÝ DOBRÝ karbutátor Pierburg. Chvíľu na to pozerám, riadiačka, snímače, lambda. Sakra, to je vstrekovanie? Zložím filter, vidím karburátor. Zrazu mi docvaklo. Do dnešného dňa netuším, ako ten "starý dobrý" elektronicky riadený karbutátor nastaviť. Že je tam kopec vecí, vrátane predzápalu a voľnobežných otáčok riadených podtlakom, takže vyžadujú 100% tesné hadice, to snáď ani nestojí za reč.
Lovap
30. 8. 2016, 18:34No ... lenže manuálne zručných ľudí bude s vysokou pravdepodobnosťou jaksi viac než ľudí, ktorí vedia obsluhovať osciloskop a podobne, že ... Čo sa týka "mladnutia" opraviteľných áut - trochu to pravda môže byť - predsa každá nová generácia auta má tej elektroniky viac a viac ...
Vavris Vavrisovic
30. 8. 2016, 18:41Videl jsi dnesni teenagery nekdy manualne pracovat? Ja je spis daleko casteji videl ovladat pocitace a nejruznejsi aplikace ;)
BobAsh
30. 8. 2016, 19:30Tak zkusme mezi lidma pod třicet hledat lidi, co dokážou seřídit karburátor a potom lidi, co dokážou naprogramovat ECU...
O tom, že by někdo dokázal opravit nějakou věc typu K-Jetronic ani nemluvím.
Woyta
31. 8. 2016, 00:22Jsem zhruba na limitu.
Karburator bych asi s wideband naladil. Podle zvuku bych smes nedal. A aftermarket ridici jednotky maji rezim uceni podle wideband lambdy. Nemluve o databazich cidel a vstriku, takze zakladni mapa je vygenerovana automaticky a prakticky okamzite.
JLK
31. 8. 2016, 11:03Rekl bych ze jsem docela manualne zrucny, ale treba rozebrat prevodovku bych se neodvazil. Musel bych predem nastudovat co a jak coz by mi pravdepodobne zabralo +/- stejne casu kolik by potreboval clovek zrucny v oblasti elektrotechniky na nastudovani postupu preprogramovani ECU.
Ono ty mechanicke veci mohou vypadat privetiveji, protoze jaksi hned vidis za ktery konec to mas uchopit - tady sroub, tady matice a uz mas pulku rozebranou. Kdezto ridici jednotka oproti tomu vypada jako uzavrena krabice s konektorem ke ktere potrebujes nejake nastroje a pocatecni znalosti. Takze learning curve v tomto pripade je hned na zacatku strmejsi nez v pripade mechaniky. Coz ale nic nemeni na tom ze abys mohl neco opravit - a to jak mechanicky, tak elektronicky - musis se na te krivce dostat stejne vysoko.
PepaSFI
30. 8. 2016, 19:31já myslím že se na to tady díváme úplně blbě. Že pravda je zhruba někde tam jako v nedávném článku o lehce divném Hyuňájdyaeiui, totiž že naprostá většina normálních uživatelů to ve skutečnosti vidí úplně jinak. Leckdo možná bude v hospodě u piva žvanit o tom jak ty moderní auta.....atd atd. ale skutečnost je taková že si ten člověk není schopný na tom pekáči udělat ale lautr a naprosto vůbec zhola nic. A když píšu nic tak tím myslím opravdu NIC. Pro většinu lidí v mém okolí jsem divnej protože si měním sám olej, brzdy, svíčky, filtry a kdyby věděli že už jsem měnil i těsnění pod hlavou, rozvoďák a pár převodovek jsem už taky zevnitř viděl, tak by mě snad začali opatrně obcházet z dálky. Troufám si tvrdit že naprostá většina lidí bude mít problém i s výměnou píchlého kola. Zkrátka, běžný uživatel si na autě stejně nic neopraví ikdyby to byla šlapací tříkolka složená z 12 součástek. Jaký k tomu má kdo důvod ponechám na zvážení každého čtenáře ale buďte si jisti že to není složitostí té techniky. Běžný uživatel naopak chce mít v autě ty posilovače posilovačů, řídící jednotky řídících jednotek, mačkače a kroutítka na ovládání věcí co nikdo neví proč by je měl ovládat, knoflíků jak na harmonice a ještě matlací obrázkovače a vůbec ho nevzrušuje že za 20 let to nikdo neopraví. A že jsou na světě nějací autíčkáři co nejradši jezdí v autě bez čudlíků protože to tak je "lepší" a můžou se v tom vrtat? Hmm a koho to zajímá? Automobilky potřebujou miliony zákazníků co si jdou za dva roky pro auto co má 526 nových čudlíkátorů a ne 20 magorů co doma v garáži spravujou shnilý dráty ve dvacetiletým pekáči.
Franta
30. 8. 2016, 20:38No podle mě ta opravitelnost nebyla v zájmu výrobců nikdy, tohle s tím nemá příliš mnoho společného.
Comodet
4. 9. 2016, 22:15To bych netvrdil. Driv totiz byl kazdy ridic motorista, zatimco dnes je vetsina ridicu jen uzivatel.
Duvod opravitelnosti neopravitelnosti je jednoduchy - stare auto clovek opravoval stranovym klicem, novejsi auto bez gola sady neopravis, nove auto potrebuje extra vercajt na kazdou blbost. Slozitost celeho systemu se zvetsuje za hranici, kdy je to schopen jeden jedinec pojmout mnozstvi znalosti potrebne k jeho oprave. Je to tak ve vetsine oboru - ze zacatku se veci delaji predimenzovane "na jistotu", pokud mozno jednoduche, postupem casu se na ozkousene pridava spousta cingrlatek. Vysledek je dnesni cudlikolap...
XTad
30. 8. 2016, 21:58To je sice pravda, ale trochu se zapomina na to, ze dnesni doba opravovani nepreje. Drive se tak nejak pocitalo, ze si majitel nejake opravy udela sam (nebo se o ne alespon pokusi), treba jeste k Favoritu se davala sada naradi (coz bylo sice taky trochu kvuli nevalne spolehlivosti, zejmena prvnich kousku, ale stejne...). No a kdyz ne majitel, tak alespon servis. Dnes je trend misto opravovani vymenovat a nebo rovnou vyhazovat. To, co bylo drive prisroubovane, je dnes prilepene, nebo pricvaknute, mechanicke soucastky nahradily elektronicke, u nekterych aut se pomalu i kvuli doliti oleje musi vyndat motor... Jasne, auta pujdou opravovat vzdycky, jenom to bude drazsi a slozitejsi. Stejne tak, jako treba zminene Mondeo (o soudobych luxusnich autech ani nemluve) neni tak "kutil-friendly", jako treba Cortina, tak dnesni auta jsou daleko slozitejsi, nez pred dvaceti lety. V cem bych do budoucna videl problem je zabezpeceni ridicich jednotek a vselijakych pocitacu v aute. Dnes jsou jeste relativne otevrene, ale s rostouci pozornosti venovane hackingu si myslim, ze se to bude postupne menit. A zkuste takovemu autu vysvetlit, ze jej nechcete hacknout, ale jenom opravit...
jank
31. 8. 2016, 00:42Malé porovnání: řídící jednotky lze přeprogramovávat tehdy, když ovládáte programování-ano, můžete se to naučit, ale to, že táhlo A tahá za součástku B přidělanou šroubkem C poznáte a pochopíte během nejvýše několika minut i bez učení se čehokoli. To za prvé.
Zadruhé, čím modernější auto, tím více je tam systémů, které nejsou nezbytné pro výkon či komfort, ale nejčastěji pro (papírové) plnění emisních limitů. Tyhle systémy, když se porouchají, můžou svojí chybnou funkcí poškodit motor, nebo minimálně způsobit zhoršenou funkčnost.
Za třetí: Čím více je toho nacpáno pod kapotou, tím horší přístup je ke všem součástkám (obecně, pochopitelně).
Za čtvrté: kvůli zjednodušení montáže je stále více dílu především v interiéru, vyráběno jako plastový celek s pacičkami na nacvaknutí - rozebrání např. palubní desky či čalounění dveří pak znamená, že se obvykle minimálně odlámou některé z těch paciček a díl už pořádně nedrží na místě - u starších aut jsou tyto věci obvykle řešené našroubováním nebo nasazovanými příchytkami. Kromě toho dlouhodobá odolnost plastových a gumových dílů je u novějších aut mnohdy výrazně horší než u těch starších, údajně kvůli omezení používání sloučenin olova při jejich výrobě. Následkem toho, se v 8 let starém autě prémiové značky rozpadají nejrůznější konektory a gumové hadice a těsnění, zatímco v 35 let starém autě značky proslulé nespolehlivostí jsou původní a bez problémů funkční.
macho
31. 8. 2016, 09:22Tak s tou odolností plastu a konektoru mám opačnou zkušenost. U 18 let starého auta konektory drží na dobré slovo a plasty v interiéru praskají jen se na ně podívám s úmyslem demontáže. Naopak u relativně moderního auta tj. 10 let starého, konektory drží jako prase, mají spoustu pojistek proti samovolnému uvolnění (někdy mě doslova serou, že každý konektor ma jiný systém zámku a člověk si hraje na sherloka holmse, aby zjistil jak je odjistit a ještě k tomu s mizerným přístupem gynekologa ležícího na zádech) a plasty v interieru jsou pružné a pokud je člověk na hulváta nezláme, většinou přežiji opakovanou demontáž/montáž včetně výše zmíněného tapecu dveří.
johan
31. 8. 2016, 12:18otazka: ako ich nezlamat? :D v tomto su moje zrucnosti velmi slabe
Winie
31. 8. 2016, 14:52M3/M4 nikdy na vrakáči stát nebude, je to jízdně zajímavé auto, ale takové S classe se válí po vrakovištích už dnes. Oprava přetechnizovaných aut je problém hlavně v tom, že se toho český mechanik nebojí, pak končí na vrakovištích.
stirling
1. 9. 2016, 07:50Skor ceny dielov, na take Ccko kupis veci z druhovyroby, na Sko je to horsie
7 e65 su na tom podobne kde ich ceny su uz nizsie ako E46 3ka pritom na zaciatku zivota boli presne na opacnych stranach cennika
Rob
1. 9. 2016, 20:37Jasně s kažou novou genrací se mrčí že to půjde na pi*u opravit. To né že né. Technologie jdou dopředu spolu s nimi i diagnostika. O to asi ani tak nejde. To je v cajku. Spíš vidím problém v tom že čím novější auta, tím víc čidel. Váha vzduchy, místo jedné/dvou lambd, čtyři... Vstřiky, čerpadla, turba. Dvouhmoty. A v tom vidím průser. Spousta jinak zajímavých aut bude mizet, protože se je prostě nevyplatí opravit. Nehledě na to že pokud třeba u Bmw e39 530d, zdechne naráz čerpadlo, vstřiky... A třeba i něco na nápravách tak je to vzhledem ke zbytkové ceně prostě darda jako prase. A pokud zůstaneme třeba u Baworáku, tak novější motory jsou proti starým ingotům prostě choulostivější. Viz rozvody u nových motorů. kdy u naftových čtyřválců umírají řetězy třeba po 100tkm, a rozvody jsou na prase hozený na zadní straně motoru. Takže motor weg. A kakej litry hajzle.
BobAsh
1. 9. 2016, 21:58Každé staré auto začne mizet ve chvíli, kdy na něj začnou docházet díly. A zrovna čidla se dají docela dobře nahrazovat - když na nějaké staré auto přestanou vyrábět třeba vodní čerpadla, tak teprve začíná zábava.
Kryton2X4B-523P
2. 9. 2016, 15:14Tak já se teda taky vyjádřím, když to tu tak vesele žije. Opravit jde všechno!!! Elektroniky bych se nebál prakticky vůbec, ta se dá nějak oblbnout vždycky. Programy v jednotkách lze taky vždycky nějak měnit a případně jednotku nahradit (teď mě napadlo, že univerzální jednotka nahrazující cokoli by byl celkem slušnej kšeft :D). Někdo tu psal, že se pak musí jednotky všelijak párovat a bůh ví co s nimi ještě dělat. To je věc, kterou jsme si zapříčinili my sami jako uživatelé, protože nikdo z nás nechce kupovat auto se stočenými kilometry nebo něco kradeného co je složený z pěti aut (v tom bych viděl hlavní důvod toho párování). Jedinej problém kterej vidím já ohledně servisu je se k té opravované věci nějak dostat. Od té doby co potřebujeme miliony a miliony nových aut, nezbylo výrobcům nic jiného než vyrábět auta co nejrychleji. Takty dnešních montážních linek, vyrábějících auta je někde kolem minuty, takže tu jednu minutu máte na každou operaci. Proto většina aut je dneska montovaná systémem "cvak a je to tam". S nějakým složitým šroubováním plastů a spousty dílů se nikdo nebude zdržovat (pokud nejste Rolls Royce), tím pádem je spousta věci určena na montáž, ale následná demontáž dílu mnohdy nejde provést zcela čistě a nedestruktivně (ty pitomý plastový cvočky prostě lítají všude). Možná proto je jednodušší říct, že to nejde opravit. Další věc je, že dnešní vozy jsou dělány jako spotřební zboží, takže nikdo by neměl mít potřebu je po dobu jejich životnosti rozebírat. Prostě je to vše spočítáno tak aby to vydrželo těch pět let nebo kolik bez servisu. Ve chvíli kdy tuhle životnost auto překročí nastává právě ten problém, že tohle a tamto prostě nejde sundat aniž bych tohle nezlomil, nebo aspoň nenaštípl. Pak už si člověk řekne, to nemá smysl opravovat koupim to celý nový (což už bývá o něco jednodušší i když dražší). Dříve se s rozebíráním aut prostě počítalo (motor se musel zajet, pak se muselo měnit tohle, tohle se muselo mazat, tohle kontrolovat a pak udělejte na sto tisících generálku), zatímco dnes přijdu, vyberu, zaplatím a jedu a víc se nestarám. Tak proč by to proboha měl někdo konstruovat tak, aby se to dobře rozebíralo? Dnes se předpokládá, že když si někdo koupí auto, tak proto aby ho používal a ne aby ho zavřel do garáže a za deset let si stěžoval že to nechce nastartovat a že zrovna tenhle díl ti pitomci zatavili do plastu. Ještě se trochu vrátím k té elektronice. Teď jsem byl služebně v jedné nejmenované firmě, která vyrábí autokabely a až tam jsem zjistil, že i blbej kabel od baterky (pro mercedes) má na sobě malinkou jednotku s procesorem, která měří napětí a odběry a podle toho řídí spotřebu vozu (co nemůžu zapnout když není nastartováno, co se může samo vypnout, jak se má auto chovat při startování a podobně), ale sranda je, že když odpojíte na půl roku z nějakého důvodu baterku, tak se vám v téhle blbosti smaže program a pak to po opětovném připojení baterie hodí chybu jednotky a můžete se jít klouzat, protože je to potřeba znovu nahrát :D (ale jde to). No abych to svoje kecání zase nějak utnul, platí to co jsem říkal na začátku. Opravit lze cokoliv, jen je potřeba vědět jak a rozumět tomu co dělám. Raketoplán byl taky kdysi hrozně scifi a dnes se jenom smějeme tomu, jak něco tak primitivního mohlo tak dlouho vůbec lítat a s autama je to stejný. Dnes se bojíme toho, že to nepůjde opravit a za pár let to bude běžný jako dneska vyměnit svíčky nebo olej. PS: Jestli tu mám nějaký chyby nebo tak něco tak se omluvuju, jsem už dneska nějakej vybitej :D