Automobilový svět prochází překotnými změnami. Spalovací pohonné jednotky nahrazují elektromotory a kdysi oblíbené karosářské varianty nahrazují nové, více univerzální. Trendem je vypadat, že auto zvládne úplně všechno. Pobrat celou rodinu, zajet rychlé kolo na závodním okruhu, mít u toho nízkou spotřebu a zároveň přežít bez úhony výlet do divočiny, to je to, co dnešní většinový zákazník žádá. Jenže automobiloví nadšenci dobře vědí, že takový kříženec sice zvládne víc věcí, ale žádnou pořádně. A proto je lepší vybírat přesně podle konkrétních potřeb než dělat zbytečné kompromisy. Jenže nadšenci jsou v menšině. Proto dříve oblíbené kategorie postupně mizí v propadlišti dějin. Střední třída je dnes v Evropě na prahu klinické smrti. Třída mainstreamových předohnaných sportovních kupé zmizela definitivně. A podobný osud potkal také kategorii kompaktních třídvéřových hatchbacků. Kdysi oblíbené vozy, které obětovaly praktičnost na oltář sportovnějšího stylu už dnes jako nové nekoupíte, což nás mrzí. Pojďme se aspoň společně podívat na ty nejzajímavější poslední mohykány dané třídy, kteří se dnes objevují na trhu s ojetými vozy.
Ford Focus ST
Focus ST je pojem mezi rychlými hatchbacky, o čemž jsme se nedávno mohli přesvědčit na vlastní kůži při testu nejnovější generace, která je prostě báječná. Jenže už se nedělá jako třídvířko. A tato karosářská varianta byla zapovězená už předchozí generaci. Pro třídvéřový Focus tak musíme hlouběji do historie. Ano, mám na mysli Focus druhé generace. Někteří říkají, že právě tohle ten správný ostrý Focus. Přeplňovaný dvouapůllitr byl jednoduše kouzelný a dodával Focusu neuvěřitelné charisma. A ten zvuk. Pětiválec je prostě pětiválec, zvuk takového motoru je nenapodobitelný. 225 koní na předních kolech zajišťovalo nevelkému hatchbacku více než dostatečnou dynamiku. Zároveň Ford neponechal nic náhodě a pečlivě vyladil také podvozek. Focus ST byl právem považovaný za krále své kategorie. A dnes je z něj poměrně žádaná ojetina. Za ty nejlevnější kusy dáte minimálně 120 tisíc, ale doporučuji velkou obezřetnost, protože pětiválec je sice skvělý motor, ale také citlivý na nedostatečnou údržbu. Pak se může prodražit na servisu. Jistější bude si připlatit, za takových 180 tisíc už se dá pořídit slušný kus, který bude fungovat. Na verzi po faceliftu budete potřebovat přes 200 tisíc. Pro opravdové fajnšmekry je tu i ostřejší bratříček s přídomkem RS, ten výhradně jako třídvéř. RS ze stejného motoru doluje rovných 300 koní a jízda s ním je opravdový zážitek. Tady však příliš nepočítejte s tím, že byste jej sehnali pod půl milionu. Obdivuhodná schopnost držet si cenu.
Renault Mégane RS
Také Renault platí za silného hráče mezi výrobci schopných hothatchů. Žel bohu poslední generace se prodává výhradně jako klasický pětidvéřový kompakt. Nevěšte však hlavu. Minulá generace je mnohými automobilovými nadšenci označovaná jako ten nejlepší hothatch za poslední léta. A ta se zase výhradně držela osvědčeného třídvéřového konceptu. Předchozí generace ostrého Méganu spoléhala na osvědčený přeplňovaný dvoulitr, který distribuoval na přední kola velmi pěkných 265 koní. Na Méganu si pánové z Renaultsportu dali opravdu záležet. Již od svého uvedení na trh udivoval ostrý Mégane schopnostmi na závodních okruzích, kde dokázal prohánět i mnohem dražší sporťáky. Ne nadarmo se mu občas říká postrach supersportů. Tím spíš, bavíme-li se o vyšperkovaných verzích Trophy a ještě extrémnějším Trophy-R, který si pomáhal speciálními tlumiči Öhlins, titanovým výfukem Akrapovič a radikální dietou, která si vyžádala oběť například v podobě zadních sedaček či zvukové izolace. Zbytečná zátěž. Tohle auto zajelo Nordschleife pod osm minut. Slušná práce na předohnaný hatchback, že? Na ty nejlevnější kusy budete dnes potřebovat zhruba čtvrt milionu. Lepší kusy od 300 tisíc. Na Trophy to chce tak 350 tisíc a brutální Trophy-R nejspíš vůbec neseženete a když už náhodou jo, nebude to pod 800 tisíc. Rozhodně to však bude dobrá investice, a ještě se skvěle svezete.
Honda Civic Type-R
Osmá generace oblíbeného japonského hatchbacku přišla s naprosto radikální změnou designu. Po trochu usedlé sedmé generaci postavila doslova UFO. Bohužel však také vyměnila zadní víceprvkovou nápravu za jednodušší řešení, což mnoho fanoušků Hondě nedokázalo odpustit. Netřeba mít obavy ostrý Civic Type-R pořád jezdil skvěle. Dovolím si však říct, že největší zásluhu na jeho stále vysoké oblibě má ten kouzelný motor pod přední kapotou. Vysokotáčkový dvoulitr, který dopřává řidiči svých 200 koní až na hranici 7500 otáček, přičemž omezovač otáček je ještě výš, to je prostě nirvána pro každého náruživého řidiče. Civic Type-R nedá nic zadarmo, tady si to musí člověk, jak se tak říká, zasloužit. A v neposlední řadě to i skvěle zní. Atmosférický dvoulitr v 8000 otáček? To přece nemůže být špatné. Na rychlý Civic budete potřebovat stále aspoň 200 tisíc. Pro větší klid na duši se doporučuje hranice čtvrt milionu.
Volkswagen Scirocco R
Mnoho automobilových fanoušku tvrdí, že VW neumí vyrobit zábavné auto. Přestože většina strojů z wolfburgské stáje toto tvrzení podporuje, není tak úplně pravda. Jako důkaz poslouží model Scirocco. Tohle auto nikdy nemělo na růžích ustláno. Spousta lidí jej brala jen jako třídvéřový Golf s hezčí tvářičkou a mnoho lidí spílalo VW, že zneužilo název Scirocco. Pohlížet však na tento vcelku pohledný hatchback takovou optikou je docela nefér. Šíro totiž jezdilo velmi dobře. Vlastně kupodivu mnohem lépe než technicky spřízněný Golf. Ne, rozhodně se nedá říct, že by to byl nejrychlejší hatch, i když 265 koní (po faceliftu až 280 koní) není určitě nijak málo. Nebyl to ani nejzábavnější hothatch na trhu. Ale celkové sladění jednotlivých komponent bylo natolik povedené, že se Scirocco z nějakého důvodu pohybovalo po zakroucených silnicích až neuvěřitelně podmanivým způsobem. Prostě takové to auto, které vám vykouzlí úsměv na rtech a rádi se s ním pojedete projet i v neděli ráno. Za erkové šíro dáte nejméně čtvrt milionu, za 300 tisíc už by mohl i hezký kus. Tohle není úplně špatná nabídka.
BMW 130i
To nejlepší na konec. Jedničkové BMW je už dlouhou dobu takovou tou automatickou volbou pro člověka, který chce zábavnou a dostatečně silnou zadokolku. Lepší volba v této třídě asi není. Přeci jen, řadový šestiválec, manuál, pohon zadních kol. Jo, to je ten správný recept, tady netřeba nic jiného dodávat. Snad jen, že budete minimálně čtvrt milionu na nejlevnější a něco přes tři stovky tisíc na ty lepší kousky. A třídvéřových aut je na trhu mnohem méně než pětidvířek.
Jaká by byla vaše volba? Vybrali byste se mezi těmito kandidáty, nebo byste třeba podlehli raději italskému šarmu v podobě Alfy Romeo 147 GTA? Diskuze je vaše.
27. ledna 2020, 21:16
8
Moje weapon of choice by bylo Volvo c30 s T5 pod kapotou. Jenže je jich zoufale málo a docela si drží cenu. V české inzerci jsem našel jedno. Auta výše budou asi podvozkově lepší, ale až na "šíro" jim chybí alespoň trocha vizuální zajímavosti. Ta C30 je neokoukaná atakdále.
A prostě patří k bontonu ji pravidelně v diskuzích připomínat :)
https://www.sauto.cz/osobni/detail/volvo/c30/18444307?goFrom=list
28. ledna 2020, 00:19
0
Tak zrovna C30 bude Fordu velmi blízko vzhledem k tomu, že s ní sdílí platformu :)
28. ledna 2020, 13:44
0
C30 ma laka ta D5 verzia v manuali. To je monster kara s tym giga dieslom. 185 koni v serii ,jedna je aj na bazosi v manuali
https://auto.bazos.cz/inzerat/115190427/volvo-c30-d5-momentum.php da sa nacipovat na 220 koni a skoro 500 nm
28. ledna 2020, 21:04
0
presne c30ka T5 ma napadla snad ako prve auto v zadani 3dvere a silny motor. asi preto, ze ako 5dver ani neexistuje. na autobazar.eu je jedna na slovensku za 8KE, dokonca s manualom.
27. ledna 2020, 21:43
-3
Počítá se MiTo? Je to Alfa Romeo, takže automaticky nejhezčí/nejzajímavější :-D
27. ledna 2020, 22:35
-1
Nevím no... počítá se Favorit? Je to škodovka takže automaticky musí vyhrát... A že nesplňuje většinu kritérií? Sere pes...
:)))
27. ledna 2020, 22:51
0
Krabe, ale QV! :)
27. ledna 2020, 23:00
-3
Jako třídveřový Fávo nebylo, ale Lada Samara jo, to je určitě Adam Forman's choice...
Jinak pravda, asi bych odpověděl na závěrečnou otázku : ... a nebo byste dali přednost Alfě Romeo 147 GTA? Jo, dali...
Ne, vážně : je to škoda, že nižší střední třída, prostě třída "Golf" přichází o třídveřový varianty. Dokonce už ani Golf třídveřovej není...
Leda, že byste si ho nakreslili sami, jako tento člověk: https://www.topspeed.com/cars/car-news/this-rendering-of-a-three-door-2020-volkswagen-golf-8-makes-us-miss-simpler-times-ar186927.html
Ale teď mě napadá, že z jedné strany je stále třídveřovým kompaktem Hyundai Veloster
27. ledna 2020, 23:26
0
A on skutečně existuje ve verzi N??
27. ledna 2020, 23:33
6
Jo jo N jako nebrat. To je právě v korejštině stejný.
27. ledna 2020, 23:40
-2
N jako nevim... Představili to v říjnu 2019 na SEMA v Las Vegas, ten novej Veloster N. Ale vypadá to, že jestli, tak to asi pro EU trh stejně nebude.
Takže on ten Dan fakt asi má pravdu, že už nikdo vážně teď třídveřovej kompakt (jako třídu Golf) nikdo aktuálně u nás neprodává. Nakonec lidí nepřibejvá a ti co to kupovali dřív si dneska radši prostě vezmou auto z tý třídy Kamiq, Karoq...
27. ledna 2020, 23:54
0
Přesně tak. Karoq, CH-R a tak podobně to je teď takový jakože in. Předtím to byl třeba Juke. Prostě zvýšený auto co má jakoby vzadu sedadla a dveře ale reálně to nemá větší prostor než 3dv Golf 5.
28. ledna 2020, 22:34
0
Krabe: MiTo nee. I když je to fajn auto. Tak z jiný kategorie. A měla by soupeře třeba v Mini JCW. A přiznejme si, že to je auto s jinými schopnostmi.
28. ledna 2020, 22:40
-2
MiTo byl vtip... ale nesmím ho moc nahlas vyslovovat, protože moje žena na něj nedá dopustit. A já jsem za něj teď v zimě zase hrozně rád, protože s ním můžu jezdit, kromě dní, kdy ho náhodou sama potřebuje (což nebývá tak často) a tím pádem nemusím jezdit sockou anebo zamazat svoje sporťáky ve dnech kdy potřebuju jet a počasí na to není. Což je teď skoro furt... :-D
A náhodou mám ho docela taky rád. Mini by býval byl vážně lepší, ale Mito je fajn. Sám bych na to myšlenkově nepřišel, jako nápad koupit Mito, to ani Giuliettu jsem ve výsledku nechtěl po vyzkoušení jedné, ale časem si člověk zvykne a je to dobrý. A nějak na mě příjemně působí ten emblém Alfa Romeo a cítím se už jako její fanoušek. A ostatní Alfy zdravím... Jo, a to jsme se pozdravili dokonce nedávno i v Giuliích, když jsem jí měl před 14 dní na týden půjčenou. Jo, to bylo jiný svezení. A líbí se mi, že i Alfisti v Giuliích se zdraví, takže je vidět, že kdo si koupí Alfu ví, že má něco extra, víš jak :-D
28. ledna 2020, 23:27
0
Tak zdraví se i kuka vozy;) A nic extra to není. Já bych starou Alfu domů už znova nechtěl. Giulii bych asi v záruce skousnul. Jako fanoušek dávno nejsem. Jen jim fandím aby přežili i tuhle dobu. A dál dělali design jako doposud.
28. ledna 2020, 23:47
-2
Kuka vozy, to se povedlo :-D Počkej až se opravdu potkáme... tě taky pozdravím he he
27. ledna 2020, 22:49
0
Alebo Audi A5 Coupe, pre mna prave zmienovanym poctom dveri a siluetou, prototyp Auta (= nejde uztikovost alebo cena/vykon ale o auto). Mal som stastie s jednym obcas jazdil, dokopy par tisic km. Sam by som si to nekupil... kebo musime riesit ine priority :)
27. ledna 2020, 22:59
0
A5 nemá hatch, ale víko kufru, takže je to dvoudveřák a je to spíš GT, ne? Spíš by sem patřila S3 jako hatchback, ale nevím, kdy naposledy se dělala jako třídveř.
28. ledna 2020, 06:19
0
… ale to je zase jenom Golf. Jako další 3dv Golf- TT RS s pětiválcem...
28. ledna 2020, 00:04
0
Tady toho víc nevymyslíme... ještě z těch Golfů se dělala 4 ka a myslim že ještě 5 ka jako R32)) jinak Astra měla taky v rukávu OPC turbo a někde jsem četl, že to mělo stále hydraulický posilovač řízení... zamě ale 130i jako vede )))
28. ledna 2020, 10:05
0
3-dv. 130i teda fakt ak sa da nebrat, kedze to su vsetko kusy po LCI.
Ano koncepcii samotnej ublizene nebolo, ale jazdnemu zazitku elektricke riadenie a iny manazment motora urcite uskodil vyrazne. Tu bych vzdy radsej uprednostni preLCI 5-dv.
28. ledna 2020, 10:07
0
Ještě možná Stilo Abarth. I když těch 170 koní může být v této společnosti málo.
28. ledna 2020, 20:47
0
Stilo Abarth by mě zajímalo, jak jezdí. Některé měly i špéru. V rodině máme dlouhá léta klasické Stilo s 1.6... a to auto je podvozkově dost strašlivé, tak je otázka, jestli ta ostrá verze je na tom lépe. Jinak na něj nemůžu říct moc křivýho slova, je to nenáročnej a nereznoucí dělník, ale i u těch 76kW je ten motor mnohdy rychlejší než zbytek auta :D
28. ledna 2020, 22:31
0
Když jsem měl 147ku tak kamarád měl tohle Stilo. A podvozkově bylo za mě nadprůměrné, včetně brzd, atd. na standardních 17" Skoro bych ho přirovnal k jedničkovýmu Focusu, možná jen malinko pomalejší a měkčí. Narozdíl od obyč 5dv., které bych přirovnal k nějakému Berlingu, Problém byl ten motor, který byl užraný a líný. Jak moc na to měl vliv Selespeed netuším. Na hodně kroucených okreskách (rozumněj pomalých) měl krásný zvuk a dobře seděl, to jsem si jízdu užíval. Stejně jako ve městě. Bohužel spotřeba pod 20l/100km byla utopie.
28. ledna 2020, 23:02
0
Zajímavý... no liší se to jen pružinama a tlumičema, o trochu většíma brzdama. To to snad někdy zkusím trochu poladit, protože ano... k Berlingu to má fakt blízko :D
28. ledna 2020, 11:15
5
Není škoda zapomenout na Swift? Předchozí generace byla ještě taky jako "třídvířko".
28. ledna 2020, 19:42
3
Na Swift jsem rozhodně nezapomněl, to autíčko mám rád. Jen to není moc kompakt, ale spíš segment B. :)
28. ledna 2020, 18:06
0
A čo Citroen DS3 Racing? ;)
28. ledna 2020, 20:06
-1
Tohle auto taky nepatří mezi kompakty. A v nižší třídě je samozřejmě nabídka mnohem větší.
Navíc DS3 určitě nepatří mezi to nejlepší.
30. ledna 2020, 06:07
0
vždyť DS3 racing ve své době novináři vychvalovali do nebes, že je to fakt pecka. Že jde vidět, že se na tom podílel tehdejší rally team Citroenu. Mám právě pocit, že z konkurence a tehdejší doby to ve svém segmentu bylo jedno z nejlepších...
30. ledna 2020, 07:20
-2
Beru to jen podle recenzí. Nezajímavý motor (ale silný), poddimezované sitzny, atd. Za cenovku vyšší než JCW jsi dostal auto srovnatelné s obyč Cooper S. A v konkurenci Clia RS, atd. to nebyla zajímavá nabídka.
Navíc za ty peníze jsi mohl mít i třeba ten Focus ST mk2.
28. ledna 2020, 20:49
0
Já popravdě chápu, že výrobci nedělají něco, co nikdo nechce. Zrovna třeba ten Civic Type R je krásný příklad. Vždyť ono to nedává naprosto žádný smysl připravit se o zadní pár dveří a jedno místo k sezení. Naopak, kdyby tu osmičku CTR dělali i jako 5D, měla by podle mě už tehdy dost větší prodejnost, než ta 3D verze. Jinak teda dle popisu mi připadá, že v tom autor nikdy neseděl :D
28. ledna 2020, 21:29
-2
A co tam Dan napsal Vojto blbě? U toho Civicu? Snad jen, že to mělo 201 koní a ne 200... z toho si kdysi dělal Clarkson v topgearu legraci. A to maximum skutečně přichází akorát jakmile ten otáčkoměr olízne osmičku. A má to s tím ostrým profilem vaček od těch cca 5500 opravdu parádní sportovní zvuk. Podvozek není zdaleka špatnej, sedačky jsou špičkový a celkově to auto pořád má co říct. Ty ostrý hatchbacky jsou dneska už prostě jiný. Tohle auto mě bavilo. Abych byl upřímný asi ne natolik, abych šel a jedno si koupil, ale to u mě asi platí o každém ostrém hatchbacku kromě Clia 197 F1 Team R27 (2007) nad kterým trošku už delší dobu uvažuju, že bych si rád do garáže ještě přidal. No ale ten problém je, že není kam... musel bych objevit dobrou duši, co mi nabídne za úplatu prostor ve své autíčkové stodole :-D
28. ledna 2020, 21:39
0
Určitě to není auto, kde by si člověk musel cokoliv zasloužit a nic nedalo zadarmo. Naopak... je poměrně dost čitelné, funkční a jednoduché na řízení i při vyšších rychlostech. Prostě to jezdí jako normální Civic, jen rychleji :)
Tolik k tomu, co jsem chtěl říct, že mé subjektivní názory na to auto jsou pak jiné, je už věc jiná a připojuji je níže.
Za mě rozhodně nic, co bych si koupil, protože ta zadní náprava nefunguje a je to nesmyslně tvrdé, ale to už je můj subjektivní názor stejně tak to, že nemám rád motory, které se musí nesmyslně točit, aby jely :) Sedačky jinak suprový jsou, ale díky tomu, že to je třídvéř si vždycky musím vykloubit rameno, abych se natáhl pro pás. Stejně tak sedačka, která si po každém sklopení nepamatuje polohu... to je něco, co by mě neustále štvalo. Být ten TypeR 5D, měl by rozhodně alespoň tu výhodu, že je praktický, má magic seats a pro někoho, kdo hledá svižný ale jednoduchý hatchback zajímavá volba.
28. ledna 2020, 21:48
-3
Aha, tak jo, to už ti rozumím. V zásadě asi jo. Já se s tím svezl za pár dní co jsem ho měl půjčený i docela hezky v tempu, auto bylo v dobrým stavu, tak jsem se nebál, že by někde nezabrzdilo anebo upadlo kolo ... :-D A ono je předvídatelný, nezáludný, asi Dan myslel tím "zasloužit", že prostě musíš umět správně a včas řadit a přemýšlet u tý jízdy abys neztrácel zbytečně rychlost, kterou když nemáš otáčky jen tak nenaženeš. A svým způsobem je tohle pro mě třeba i část definice ostrýho hatchbacku. Auto, který jede hodně rychle, ale musíš si to z něj vydolovat.
Ona tak v průběhu nultých let (2000-2010) přišla postupně éra turbomotorů u ostrých hatchbacků a ta auta výkonově dost poskočila, ale taky se změnila jejich původní charakteristika. A dneska už jsme zase posunuti jinde, kdy kromě výkonů přes 300 koní máme u mnohých i pohon všech kol. To neříkám, že je to jako špatně, tak by to nemělo vyznít, ale je to jiný.
28. ledna 2020, 22:00
0
To by mě ani tak netrápilo, doba a požadavky se mění. Já od auta čekám zejména příjemnou jízdu. Abych se v něm cítil dobře, na silnici ve mě nevyvolávalo při rychlé jízdě nepříjemné stavy a zároveň aby mi nevypadaly na českých cestách plomby a nebolely mě z toho záda, na která trpím. To, jestli to pohání přední, zadní nebo všechny kola, to už je nepodstatný detail. Nástup turbomotorů vlastně docela vítám, protože astmatické čtyřválce dob minulých na mě zas tak moc nezapůsobily a velké atmosféry jsou super, jen jich u nás vlastně nikdy tak moc na výběr nebylo a dnešní doba jim nepřeje. A ono ani nejde o to, kolik toho výkonu máš, jako spíš o krouťák a kde ho máš. Je sice krásné mít 200HP při 7500rpm, jenže mít ten samý výkon třeba při 3500rpm je prostě pro běžnou jízdu úplně jiná dimenze. Samozřejmě ty výkonové nárusty posledních let jsou docela pozoruhodné a ať si říká kdo chce, co chce, ta dnešní auta jsou o strašně moc rychlejší než ta dřívější. Ale opět... v reálném provozu na tom vlastně nesejde.
28. ledna 2020, 22:26
-2
Chápu... No mě naštěstí záda nebolí, i když mám sedavé zaměstnání snažím se občas chodit cvičit a trochu se rozhýbat. No zkrátka, podle toho popisu ty nejsi Vojto adept na ostrý hatchback :) Drž se nějakých těch pohodlných aut vyšší střední...
Mě na ostrých hatchbacích baví právě ta tvrdost, neposednost, akce, nutnost s tím jet nadoraz a nepotřebuju, aby měl motor tunu krouťáku. Naopak, když mu chybí, musíš to drtit o to víc. A to mě právě baví. Dneska už to takto nikdo nestaví. A "astmatické čtyřválce dob minulých?" To spíš bohužel astmatické turbomotory těch současných. Doslova mě sere jak je motor mého nejnovějšího auta přidušený, je to Euro 6 a stojí to za hovno a chtělo by to celkově otevřít. Když si vzpomenu jak funuguje tahle Honda, jak mi letí otáčkami v liftu Toyota 2ZZ-GE anebo jak perfektně fungoval vždycky Renaultí F4R v Cliu ... Tyhle motory mě baví.
Ale jo, já to chápu. Běžnej uživatel je naštvanej, protože to pocitově netáhne, protože je línej si správně a včas podřadit....
28. ledna 2020, 22:42
1
Ono já nejsem línej ani si včas a správně podřadit, ale většinově na tu projížďku nemám tolik času a nenajedu takovou vzdálenost. Třeba teď v zimě, kdy jezdím průměrně do 30km, no to se ten motor pořádně ani neprohřeje, tak nemám to srdce abych ho dráždil do omezovače, protože se v těch motorech zároveň hrabu a vím, že když olej není na provozní teplotě (a to nastane celkem dlouho po tom, co je na provozní teplotě voda), tak bych tomu neměl dávat za uši. Ono mě malé a pohotové krabičky docela baví. Saxo VTS, 145 QV nebo třeba i 7G CTR jsou určitě suprová auta a člověk si to jednou za čas vychutná. Ale jezdit tím pořád by bylo ubíjející. Překvapil mě Mini R53, že fakt je celkem slušnej i z hlediska toho komfortu a každodenního užívání.
Jinak ano, to je zase trend posledních tak tří až pěti let, kdy ty motory jsou horší, než by být musely. To mě pochopitelně netěší. Je to znát na zvukovém projevu, je to nejvíc znát na té živosti a reakcích na plynový pedál. A mizí suprové motorizace i u těch nudných a nezajímavých aut. Takový Dokker sice není nic řidičskýho, ale ta prehistorická atmo 1.6 (ano, krásně si tu protiřečím) prostě musela každého, kdo má rád stará auta, nadchnout. Příkladné reakce na plyn, celkem silné střední pásmo otáček a i sladění s převodovkou a vlastně docela přesné řazení vnášely kus radosti do jinak levného spotřebního kusu bílé techniky.
28. ledna 2020, 22:58
-2
Tak to já dobře vím, s tím olejem to bývá tak, že v zimě teď kdy je teplota +- 0, tak se do 10 minut ohřeje poklidnou zahřívací jízdou voda, ale olej bude stále tak na 70°C , některý VW group auta mají na olej teploměr, vlastně skoro všechny v palubním Menu, tak tam to je krásně vidět. A záleží co je to za auto. Porsche, kde je 10 litrů oleje potřebuje dost času... s tím by se nemělo jet naplno dřív než po dobrých 15 minutách pozvolné zahřívací jízdy...
A jasně, ty vysokootáčkový motory co jmenuju nejsou ani vhodný na krátký jízdy, to jim pochopitelně nesvědčí.
S tím trendem , já myslím, že to je věc Euro 6 a té poslední Euro 6 d temp. A já bych fakt přísahal, že mi motor v tom Mitu jede líp než v té 124 Spider. To jsou přitom stejný motory. Je fakt, že Mito má kratší kvalty v tom TCTčku. Ale ne o moc. Zvuk je dravější, ve Fiatu je mdlý a hlavně ten Fiat nejede nahoře, kdežto ten multiair v Mitu nahoře jede dobře. Graduje to někde na 5700 , Fiat nad 5000 už má jistě takovou plochou křivku. A to ještě má totálně mrtvé pásmo nad volnoběhem, takže rozjezd z křižovatky z 5km/h na dvojku jen na pružnost udělat nejde, to ten motor nesnáší. Což teda dělá i ten druhej Multiair, ale zdaleka ne tolik. Prostě u toho novějšího auta je v tom výfuku větší špunt. Neumím si to jinak vysvětlit. Spotřebu mají ty auta prakticky stejný, možná spider o trochu vyšší. Přitom je lehčí asi o 150 kilo.
Mě by se hrozně líbilo natrefit na člověka, který by to uměl celé naladit. Aby měl brzdu, měl veškerý software co mu umožní ladit ECU a udělat to nějak pořádně. Jenže se na to bojím nechat někoho šahat, protože přijdu o záruku. Takže uvidíme na jaře, dám tam aspoň ten výfuk, jak už jsem tu asi pětkrát někde zmiňoval, uvidíme jestli to aspoň přidušeně přestane znít a snad to bude trošku lepší a se zbytkem jsem asi tak nějak smířen. Ale ono i kdybych býval vzal atmosféru v podobně MX5 ND, tak bych si výrazně nepomohl. Jen ta 1.5 varianta ( i když nemá už vůbec sílu), tak se aspoň nějak zázrakem ráda vytáčí až k 7.5. A to bylo docela dobrý. Ale ta fakt nemá už vůbec žádnej točivej moment. Nic není zkrátka vždycky ideální...
29. ledna 2020, 09:54
0
Jo jo, je to určitě emisně přiškrcený a všichni se shodují, že ten Euro 6d-TEMP nadělal paseku a ty motory jsou po něm výrazně horší. Bohužel, nikoho na přemapování multiairu neznám no. Na mě to je moc nový :) Ale věřil bych, že takoví ti běžní úpravci italů, jako třeba šarkan (alfatuning.sk) by to asi umět měli, když to dělají i na Mitu. Ale jak z hlediska záruky, to se musíš poptat.
29. ledna 2020, 11:27
-2
Já se můžu zkusit pozeptat na alfistech a projít tam to fórum. Multiair už se vyrábí dlouho. Právě, mi přijde, že jeho projev je fajn u Mita, který je 2011, ale u 2017 124 Spider už to prostě není ono. Ptal jsem se na to u dealera jestli řešili atd.. ale jako přehrát software co má přesně Abarth, to k dispozici nemají a dá se koupit aftermarket ECU. Konkrétně třeba Novitec. Tím, že je to odpojitelné, tak o záruku nepřicházíš, ale zase to není ideální řešení. Názory se na to různí, ale různě jsem si o tom postupně početl a pochopil, že to nemusí být pro motor zrovna dobrý oblbovat ECU jinou ECU, která není navíc hodnotově naladěná na ten konkrétní motor. Takže bych asi vyhodil desítku za něco s nejistým a možná i škodlivým účinkem pro můj motor. Vavris radil asi správně začít u svodů. Tam je jistě ten největší špunt. Ale to zas snadno vyměnitelné není, takže mi spíš zbývá jen cat back systém, což bude spíš jen pro trochu lepší zvukový efekt. No, jak píšeš, ta poslední EU norma kazí fakt hodně motorů. Tady ten můj případ je myslím tedy ještě euro 6, ne ta poslední. Ale musel bych se podívat do papírů co je tam vůbec napsané
29. ledna 2020, 14:25
0
Je to moderní turbomotor... začít u svodů je něco, co funguje na staré atmosféry, v tomhle se stačí pohrabat laptopem a bude to úplně jinej motor. Jiný výfuk změní zvuk, ale jinak to pojede pořád stejně :) A jinak ano, powerboxy a oblbovátka jsou nesmysl. Je potřeba někdo, kdo přehraje originální software upraveným. Zkus fakt toho šarkana (ten alfatuning.sk), je to člověk, který v tomhle oboru působí dlouho a celkem s úspěchem jeho upravená auta používalo vícero lidí. Multiairy tam v nabídce má :)
29. ledna 2020, 14:58
-2
Jo, dík za tip, mrknu na tu jeho stránku, to by mohlo být ono. Mě je právě jasný, že když se v tom někdo pohrabe s laptopem tak to bude "jinej motor" ale musí vědět co dělá. Obecně mi přijde, že ten Multiair je dobrej motor. Ten Multiair místo klasický vačkový hřídele ovládající sací ventily je zajímavý řešení. Někde jsem si to našel dokonce nakreslený. U těch prvních to prý nebývalo extra spolehlivé, ale spíš se zanášely hydraulické kanálky v tom starým olejem. Prostě na vině byla špatná údržba / moc dlouhý výměnný interval na olej.
Ono by to ve výsledku mohlo umět mít až cca 180 koní zcela bezpečně a o nějakých 50 N.m ještě vyšší točivej moment. A ten je sériově na 240 N.m , což mi přijde OK, toho je dostatek. Spíš mě od začátku kdy jsem s tím autem jel ( to ještě i v době kdy ani nebylo moje) to mělo prostě hrozně plochou charakteristiku od takových 5000 otáček výš. Ten Multiair v Mitu si kolikrát i rád dotočím lehce nad 6 a má to tam i celkem trošku zvuk. Ale asi je to plošně problém u FCA benzínů těch nových, protože s tím plochým pásmem ve vyšších otáčkách přesně trpěla i Giulia Veloce 280. Ten motor měl dokonce už i nastavenej omezovač někde na 5500 otáčkách, to je nejmíň co jsem kdy u benzinovýho motoru v osobním autě zažil. Ty jo, to i starý litinový OHV MG , vývojově v 50. letech umí krátkodobě víc ... a je to OHV
Ty powerboxy raději zkoušet nechci. Koukám, že máš stejný názor i co mi říkalo pár dalších lidí. Přitom s tim je docela velkej trh. Těch firem co to dělá je fakt hodně. Oni ti k tomu nabízejí i krabičku na ovládání pedálu plynu a takový... Ale už to zásadní je podezřelý. Pošlou ti to poštou, prostě je to něco generickýho, vůbec nevidí ten konkrétní motor v tom autě a každej motor má nějaké parametry +/-, takže oni když to vyvinou na nějakým jiným multiairu, tak nemusí znamenat, že to bude opravdu optimalizovat vstupy i pro ten můj motor. Spíš mi přijde, že je to dobrej business + ty to instaluješ a budeš mít jen "pocit" že to najednou líp jede. A kdoví jak je to v reálu.
29. ledna 2020, 16:08
0
Ono na to téma těch powerboxů tu už pod jedním blogem projela diskuze :) Prostě to není čistá práce a dokud člověk nevidí, co v té jednotce je vevnitř, a to nevidí skoro nikdy, tak se může jen domnívat, jaké následky bude mít podvrhování údajů o stavu motoru. Stejně tak ten oblbovák plynového pedálu, který bude mít akorát za následek poškození něčeho a efekt fungování bude dost sporný.
Jinak celkově Alfa vždy uměla zajímavé technologie. Vzpomeňme třeba na osmdesátá léta, kdy měli jeden z prvních motorů se dvěma svíčkama na válec nebo variabilní časování. Stejně tak v padesátých letech, kdy Busso zkonstruoval slavný Nord to byl tuším úplně první celohliníkový, tlakově litý blok v sériovém autě. Navíc velice moderní DOHC konstrukce. Samotný ten Multiair je opět zajímavá technologie a potenciál tam určitě je. Jinak je to jak říkáš - své problémy to má a jsou dány zanedbanou údržbou oleje. Ta je kolikrát dána nesmyslnými intervaly. Nevím přesně, jak to je u Mita a Giulietty, ale třeba 159 JTS zabily právě intervaly na olej. Být tam od nova 10-15tkm a ne 30tkm, tak na ty motory pravděpodobně nikdo nenadává, protože fungují.
A to s tím omezovačem... to je prostě dáno aktuální náladou kupujících. Většinu běžných lidí prostě motory, které se musí točit štvou. Třeba u nových BMW s tím tříválcem to je taky tak. Sice ten motor můžeš točit někam až do 7000rpm, ale nedává to naprosto vůbec žádný smysl, protože ten motor už prostě víc nejede :D Ono turbodiesel v osobních autech si tu svoji pozici nevydobyl jen nízkou spotřebou, ale zejména tím jízdním projevem mohutného zátahu od volnoběhu. Většina majitelů aut ti řekne, že nikdy netočila motor přes 4000rpm. Dokonce znám člověka, který má benzínového Focuse 1.5 Ecoboost a trvale jezdí mezi 1000-2000rpm, nad jde jen občas, když se rozvášní a to ten motor jde taky točit až někam nad šest. Ale to už opravdu zuřivě bliká kontrolka indikující nutnost zařadit vyšší převodový stupeň :D
07. února 2020, 20:15
-2
Proč se připravit o zadní dveře? Protožee zadní dveře na sportovní auto nepatří. Tečka. Stejně ve sportovnim autě nikdy nikdo vzadu sedět nebude. Kdo chce zadní dveře a pohodlný zadní sedačky ať si koupí autobus.
07. února 2020, 21:02
0
Jestli chceš nazývat TypeR sportovním... :D To máš asi jako když se stokilová holka nacpe do běžeckého outfitu. Sportovní se tím nestane o nic víc, ale že umí dobře vařit je určitě značné pozitivum a u mnohých, prakticky smýšlejících to funguje ;)
Ostatně, je spousta sportovních sedanů, sportovních SUV atp. paradoxně víc sportovních, než třeba Miata. Takže argument o tom, že auto se zadními dveřmi nemůže být sportovní je prostě kravina. Naopak, pokud člověk uvažuje rozumně a má auto na to, na co je určené (TypeR třeba jako ostřejší daily auto), tak zcela logicky dojde k tomu, že to samé auto jako 3D nedává absolutně žádný smysl, když je i 5D verze. Ale chápu, prostě předsudky jsou sviňa. Ještě že výrobci aut na ně nedávají a radši dělají to, co zákazník opravdu koupí.
07. února 2020, 22:12
-1
Já zas vůbec nechápu u malých aut módu mít vzadu miniaturní dveře zkrz který se skoro nedá prolézt. Prostě malý auto má mít z každý strany jedny optimálně velký dveře.
Měl jsem citroen c2 a pohoda. Teď mam 5dv (bohužel) golfa a ty malý dveře vzadu jsou dobrý leda pro psa a než sem si zvyk na malý přední dveře tak sem si taky pěkně obouchal svoje boky.
07. února 2020, 22:16
0
No... Civic ani Golf nejsou opravdu malý auta a rozhodně nemaj miniaturní dveře :D U věcí jako je Shittygo, 108 atp. tam to chápu - pětidvéřová verze je nesmysl. Stejně tak u toho nejmenšího Mini. Ale Focus, Mégane, Golf, Civic... ? To fakt nejsou malý auta. Fakt jako ne... :D