načítám data...

Mercedes eSprinter: To dává smysl

"Jste eReady?" ptá se slogan na boku modrobílé dodávky. Sice nevím, co si pod tím mám představit, ale jestli takhle vypadá budoucnost poštovních dodávek, je to za mě v nejlepším pořádku.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mercedes eSprinter: To dává smysl

Elektromobilita je v posledních dnech dosti choulostivé téma. Leckdo se obává násilného konce spalovacích motorů, motoristé mnohdy správně a logicky argumentují nepřipraveností infrastruktury a rozvodné sítě, další se obávají vysokých cen vozů na baterie. Je tu ale jedna nenápadná kategorie, která dává smysl téměř každému. I v těch neskeptičtějších názorech zaznívá, že “elektřina dává smysl možná tak do nějakých dodávek, co rozvážejí věci v centrech měst”. A málokdo tento názor rozporuje.

Stačí se podívat na využití takové normální pošťácké dodávky. Nastartovat, ujet pár desítek, možná stovek metrů, zastavit, zhasnout motor, vzít balík, donést majiteli, nasednout, nastartovat, ujet pár metrů… V zimě se motor takového auta nemá šanci kloudně prohřát, častým vystupováním větraná kabina tak zůstává studená a mlží se. Nic moc příjemného jak pro řidiče, tak pro automobil samotný.

Pro takové používání je zkrátka elektrická dodávka vhodnější, než naftová. Pojíždění ji nevadí, elektrické topení hřeje nezávisle na teplotě motoru a protože se přes noc nedoručuje, může se v klidu nabíjet z “pomalé” zásuvky někde na dvoře depa. Na papíře to vypadá dobře, je to takový všeobecný konsenzus, ale znáte vlastně někoho, kdo to reálně vyzkoušel? Já ne a proto jsem hezky poprosil a v Mercedesu mi půjčili nový eSprinter. 

Nebýt toho poněkud křiklavého polepu (slogan “Jste #eReady?” mi přijde takový trochu křecovitý) a EL značky, nepoznali byste, že tenhle Mercedes nespaluje naftu. Vlastně jediným rozdílem na karoserii je mírně přepracované logo hvězdy na nárazníku. Oproti běžnému typu je trochu vystouplejší, protože jsou to zároveň dvířka nabíjecího konektoru. Jinak je to ale klasický Sprinter jak ho známe a máme rádi. Výbava testovaného kusu zhruba odpovídala verzi Worker+, kterou jsem měl možnost si vyzkoušet před rokem a půl, doplněné o pohodlnější sedadlo řidiče s výhřevem. 

Takže tu je tak nějak všechno, co takový průměrný kurýr potřebuje. Bluetooth handsfree, mnoho různých schránek a poliček na dokumenty, dostatek stojánků na kávu a portů pro nabíjení telefonu. Překvapivě může ve voze s neprůhlednými zadními vraty působit vnitřní zpětné zrcátko, ale má tu svůj účel – je v něm šikovně umístěna obrazovka couvací kamery.

Ani nákladní prostor se od běžného Sprintera příliš neliší. Jediné, co je tu jinak, je umístění rezervy. Ta standardně visí zespod vozu pod zadními vraty, tady ale její místo zabírají baterie a tak se musela přestěhovat dovnitř. Jejímu bezpečnému připoutání posloužil kus lišty příplatkového systému na kotvení nákladu doplněný o stahovací popruh – obojí najdete v katalogu originálního příslušenství – jediná “na míru” dodělávaná součástka je tak takový ten plechový kousek, o který je samotná rezerva opřená. Dobrou zprávou ale je, objem 11 metrů krychlových, který střední vysoký Sprinter nabízí, není bateriemi nijak ukousnutý a rezervní kolo je jediná obstrukce plynoucí z elektrifikace.

Teď k tomu nejdůležitějšímu – k testu jsem dostal variantu se silnější baterií o kapacitě 47 kWh, u které výrobce udává dojezd 157 kilometrů. Ten se mi povedlo dokonce překročit, pokud nedojde na dálniční přesuny a důsledně rekuperujete, je reálné dostat se na 180-190 km. Maximální rychlost tohoto konkrétního kusu byla elektronicky omezena na 120 km/h, pro firmy ale Mercedes nabízí i omezovač níže, konkrétně už u 80 km/h, což může dojezdu také pomoci. Výkon motoru 85 kW je dostačující, v nižších rychlostech je dodávka příjemně elektricky svižná, nad 90 km/h pak citelně zleniví. Vzhledem k zaměření auta na městský provoz to dává smysl.

Vůz je samozřejmě vybaven systémem rekuperace, který se ovládá pádly pod volantem. K dispozici jsou čtyři stupně, od nejsilnějšího, se kterým jde pak vůz v běžném provozu řídit prakticky jen plynovým pedálem, až po její úplné vypnutí. Jízdní režimy jsou k dispozici dva, Ekologický a Ekologický+, ale popravdě řečeno jsem mezi nimi nenašel žádný citelný rozdíl.

Dynamika vozu se nijak zvlášť nemění ani při plném naložení. Ono se není moc čemu divit, eSprinter je totiž dost těžký už sám o sobě. Zatímco standardní naftová verze váží 2157 kg a nabízí  tak užitečné zatížení 1343 kg, u elektromobilu si kvůli pohotovostní hmotnosti 2645 kg zákazník musí vystačit s poměrně skromnými 855 kg. Pro kurýrní a poštovní služby by to ale mělo bohatě stačit. Jsem přesvědčen o tom, že by si dodávka poradila i s těžším nákladem, limit je ale stanoven proto, aby hmotnost vozu nepřekročila legislativní normu 3,5 tuny. Zkusil jsem vůz naložit cca osmisetkilovým nákladem a sebou samotným, čili jsem pravděpodobně zatížení dokonce mírně překročil a nepřišlo mi, že by se dodávka dostala na hranici své nosnosti, dokonce jsem nepozoroval ani nijak zásadní zvýšení spotřeby.

ESprinter podporuje rychlonabíjení stejnosměrným proudem, standardně zvládá “sosat” 20kW, ale za příplatek je možno ho vybavit až 80 kW nabíjením, se kterým trvá doplnění energie z 10 na 80 procent jen 24 minut. Jak jsem ale již zmiňoval v úvodu, pro poštovní služby postačí pomalejší dobíjení realizované přes noc. Důležitým prodejním argumentem je i záruka na akumulátor – 8 let, nebo 160 000 kilometrů – obsažená v ceně vozu.

Nakolik je vůz vhodný i pro jiné využití než “last mile” rozvozy, je na zvážení. V případě delších cest samozřejmě vítězí na celé čáře klasický nafťák. Dokážu si ale představit, že by elektromobil mohl být poměrně výhodný například pro řemeslníky operující v Praze (parkování na modrých zónách díky EL značce bez problému), kde je jednak dostatek nabíječek a jednak tu dojezd 160 km stačí. V případě dotací na elektromobily by o voze mohlo pár takových zákazníků přemýšlet. Problémem je ale v současné době pořizovací cena, která je oproti srovnatelné naftové verzi (311 CDI, 84 kW středně dlouhý, vysoká střecha, automat) bohužel dvojnásobná. 

 

Verdikt

ESprinter je zcela evidentně postavený na míru rozvozu zásilek po městě. Mohu s čistým svědomím říci, že v této disciplíně skutečně poráží naftové alternativy a funguje tu mnohem lépe, efektivněji a řidiči poskytuje více komfortu. Elektrická “last mile delivery” dává smysl a věřím, že eSprintery budou brzy bzučet polepené logy spedičních společností v nejedné západoevropské metropoli, kde se svezou na vlně dotací, nebo zákazu vjezdu dieselů do centra. Troufnu si odhadnout, že u nás zatím tisícikusové prodeje nehrozí. Není to ale proto, že by bateriově poháněná verze byla špatná, naopak, zadání splňuje bez chyb. Důvodem je zkrátka fakt, že naftová verze je citelně levnější a univerzálnější.

 

Technické údaje 

Motor: elektromotor 
Výkon: 85 kW (116 koní)
Kapacita baterie: 47 kWh
Nabíjení: AC nabíjení 7,4 kW / DC nabíjení 20 kW, za příplatek 80 kW
Maximální rychlost: 120 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: ano 
Provozní hmotnost: 2645 kg 
Užitečné zatížení: 855 kg 
Dojezd dle výrobce: 157 km
Dojezd v testu: 170 km
Základní cena testovaného vozu: 1 600 315 Kč bez DPH

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sc
Sch
27. srpna 2021, 10:52
1

TCO by mělo vyjít lépe nebo srovnatelně. Naftové pošťácké dodávky jsou po osmi letech na odpis, tady bude jen ta obouchaná kastle a ochozené dveře. Servis bude dramaticky levnější. Jen tu zůstatkovou cenu nikdo předpovědět neumí, takže leasing moc výhodný nebude a firma by to riziko musela vzít na sebe, ale to se nebude chtít na operák si všichni zvykli.

reagovat
sheogh
27. srpna 2021, 11:28
1

Jakoze na EV nemuze nic odejit? Ta vykonova spinaci elektronika stoji taky zajimavy castky… Navic 8 letech bude tady baterka na polovicnim, mozna horsim, dojezdu.
Na druhou stranu rozvoz je snad nejhorsi moznej rezim provozu pro diesel, klidne verim, ze po tech 8 je to fakt na odpis.
Ale jinak 100% souhlas, na rozvoz posty ve meste uplne idealni.

Skipper
27. srpna 2021, 20:39
1

No, osmileté sprinzery bývají už dosr zrezlé.

peca
27. srpna 2021, 11:25
2

Proc antedatujete vydavane clanky?

reagovat
Jakub Pospíšil
27. srpna 2021, 14:33
0

Dobrý postřeh. Je to kvůli rss čtečkám, aby vycházel jeden článek na den.

ransom
29. srpna 2021, 19:57
1

Pro naši firmu ideální povoz... Kdyby stál polovinu.

ransom
29. srpna 2021, 19:58
1

Pardon. To měl být nový komentář. Ne reakce. Už to víckrát neudělám.

Zajda
27. srpna 2021, 11:56
0

Nutnost udržet to pod 3,5 tunama celkové hmotnosti očividně vedla ke komicky malé kapacitě baterky.

reagovat
MB
MBMB
27. srpna 2021, 13:52
-2

Pořád znatelně větší než VW e-Crafter. A i to na mnohé způsoby použití stačí.

Galveston
27. srpna 2021, 13:06
-2

Co nevidět bude zapotřebí změnit slogan na: Vaše každodenní do-dávka elektřiny. Je třeba jít s dobou.

reagovat
Galveston
27. srpna 2021, 13:45
-4

Mně připadá takto objemná a rozměrná dodávka k rozvozu balíčků po městě nevhodná. Takto vypadají třeba dieselové dodávky pro celodenní rozvoz zásilek z depa DPD. A ty, dle mého, najedou denně více než 160 km. Akčí rádius do sto šedesáti km denně je vhodný leda pro krátké rozvážky teplé pizzy a podobně. Ani pro řemeslníky není dodávka za 1,6 mega s dojezdem možná 170 km žádné terno. Zásadně by omezovala možnost přijímání zakázek nad vzdálenosti 80 km od základny.

reagovat
Galveston
27. srpna 2021, 13:59
-5

Představte si třeba situaci po nějaké živelné katastrofě, třeba tornádo na jižní Moravě. Řemeslnické kapacity v okruhu do 80ti km od epicentra nestačí na rozsah potřebných oprav, jenže všichni řemeslníci ze vzdálenějších oblastí mají teoreticky k dispozici jen dodávky s dojezdem 160 km. A navíc by uvezli maximálně 800 kg materiálu. V dodávce o celkové hmotnosti do 3,5 tuny... To je vtip.

Galveston
27. srpna 2021, 14:22
-5

Takže když to shrnu, výrobce nabízí "ekologický" produkt, který je ve srovnání s tradičním produktem dvakrát dražší, přičemž jeho užitná hodnota je více než dvakrát nižší. Bylo by v pořádku, kdyby byl produkt s dvakrát nižší užitnou hodnotou nabízen za dvakrát nižší cenu, ale tak tomu, paradoxně, není. Takže je to celé nesmysl, na jehož výrobu se jen zbytečně plýtvá čím dál vzácnějšími zdroji. Nejsem zarytým odpůrcem elektromobility, ale musí dávat smysl. Vítám třeba elektrické autobusy v městské dopravě. Ale tohle je zoufalé představení ekologie za každou cenu...

Jakub Pospíšil
27. srpna 2021, 14:36
6

Ja marně přemýšlím, jaký je účel tech tří příspěvků. Že to není vhodné na dlouhé cesty je implicitně napsané ve článku. Balíčky pošta vozí v Boxerech,jsou srovnatelne velké. A ten konstrukt s tornádo už vůbec nějak...to je jak argumentovat,že až nám někdo rozbombarduje ropovody, nepůjde jezdit na benzín.
To s tím elektrobusem..no...to už raději necháme úplně.bez komentáře. Ono není náhoda,že ty elektrické autobusy moc neletí.
-
Komentář upraven 27. 8. 2021, 14:39:48

Galveston
27. srpna 2021, 14:45
-10

Já Vás, pane, z ničeho neobviňuji. Poskytujete prostor pro komentáře? Poskytujete. Lidé komentují. Tak se s tím smiřte.

Galveston
27. srpna 2021, 15:48
-5

No, já bych si klidně nějaký autobus na baterky i koupil. Jsou dokonce ve výprodeji:
https://www.rcobchod.cz/produkty/mestsky-autobus-na-dalkove-ovladani-cerveny-P75459.html?gclid=CjwKCAjwmqKJBhAWEiwAMvGt6PT3AV-gqSxPwooDCapR_23hboRy09m6mu-MfT6n6rE7UxlmCNGaZhoCn-0QAvD_BwE

Hezký víkend a příjemnou zábavu :-)

Jakub Pospíšil
27. srpna 2021, 17:30
0

Takový elektrický autobus dava rozhodně smysl, to bych podepsal.

MB
MBMB
28. srpna 2021, 02:13
-2

Elektrické autobusy se naopak docela rozjíždí. To, že ne zrovna v ČR, a běžný český občan to tedy moc nevnímá, není až tak podstatné.

Jakub Pospíšil
28. srpna 2021, 09:40
2

Párkrát se to tady u nás zkouselo,ale vždycky to padlo na dojezdu. Městské autobusy mají denně poměrně velké nájezdy, 300 km je takové fakt minimum. Navíc jezdí dlouho, nepočítám noční,ale i tak od 6 ráno 10 večer jsou často vozy nonstop v provozu. Elektrický autobus vycházel tak,že by musely být dva vozy na pokrytí práce jednoho naftového. Přidej k tomu vyšší cenu a je nasnadě, proč tu moc nejezdí.

HeavySmoker
27. srpna 2021, 14:24
1

Elektrika v osobnej doprave budiž, ale toto je čistá tragédia, neviem ako pošta, ale kuriér z Rohlíku nalieta denne cez 200km. Tento test sa odohrával v lete, v zime je bežné že dojazd ide o 30% dole. Užitočné zaťaženie je nízke a kvôli hustote uloženia energie v baterke nie je možné s dojazdom nič urobiť. Na nahradenie litru palia v nádrži pri zohľadnení efektivity elektromotora treba takmer 20kg batérií. Takže ekvivalent naftovej dodávky by celú užitočnú nosnosť spotreboval na nosenie bateriek. V logistike bude ešte srandy kopec keď zavedú emisné povolenky. (Pre zaujímavosť kamión má nádrž 700 až 1500 litrov, tj. v baterke by to bolo 14 až 30t, celková prípustná hmotnosť je tuším 32 ton).

reagovat
bkralik
27. srpna 2021, 16:33
0

Tohle by byl docela zajímavej průzkum, co by někdo z autíčkáře mohl udělat - poptat se velkých kurýrních služeb, kolik jejich řidič průměrně najezdí za den a jestli by jim tenhle elektroverk stačil...

Autíčkový Jelen
27. srpna 2021, 17:53
0

Tady v tomto testu je to hezky vyzkoušeno a popsáno jak by mohla elektrická dodávka fungovat pro rozvoz:

Autíčkový Jelen
27. srpna 2021, 17:57
0

Kolik denně najede, zdali to stačí a tak, vše v reálném světě

HeavySmoker
27. srpna 2021, 18:13
4

Musím sa ospravedlniť a sklopiť uši :) Našiel som nejakú štúdiu ohľadom denných nájazdov v logistike a doručovanie na poslednú miľu obvykle v Európe znamená 60 až 90km denne s priemernou rýchlosťou sotva 40km/h. Pre oblasti s vysokou hustotou (mestské aglomerácie) aj oveľa menej. V rurálnych oblastiach (kde je môj Rohlík) to zase ale vie byť aj cez 500km denne ale je to menšinový jav. Dojazd dodávky z článku stačí v oveľa väčšom percente prípadov než by som bol čakal. Pre diaľkovú kamiónovú dopravu väčšina výrobcov skúša vodík ktorý vie dať dojazd cez 1000km pri zachovaní dnešnej užitočnej nosnosti. Mercedes by s tým do zákazníckych testov chcel v roku 2027. Žiaľ ani výhľadovo sa nepredpokladá že by cena takej dopravy dorovnala fosílne palivo.

Autíčkový Jelen
27. srpna 2021, 19:17
0

Ten nájezd kurýrních dodávek (pošta, ppl, atd.) je doopravdy menší než by člověk čekal. Jinak souhlasím, že né vždy je 160km dostačujících, auta Rohlíku najedou za den více. Taky třeba Citiga, která rozváží jídla najedou za den dokonce i 300-400km (vlastní zkušenost), tam by elektrická verze zatím nestačila.

Jakub Pospíšil
27. srpna 2021, 20:15
1

Při představení esprinteru byl na drivetribe článek,že to auto je postavené na míru nějakému tendru Deutsche Post, že požadovali 12m krychlových, dojezd 150 km atd., ale teď to nemůžu najít. Takže ten dojezd myslím fakt stačí.

Honza 'Hamster' Křeček
27. srpna 2021, 21:56
2

Britsky mlikari pouzivaj elektro-dodavky jak dlouho? 50 let? Tak z toho zas nedelejme, ze nekdo objevil kolo, elektricka dodavka pro mestsky rozvoz je logicky krok…

Avex
27. srpna 2021, 22:06
1

Je to škoda, protože podle naftovýho motoru poznám že mi přijel balík :D

Galveston
28. srpna 2021, 13:24
-8

HeavySmoker, moc bych si popel na hlavu nesypal, denně jezdím do rachoty kolem depa DPD v Ostravě, desítky nakládacích doků okupují desítky bílých dodávek a ani jedna není na baterky. Jak to, že už je dávno nenahradil ten vysoce konkurenceschopný bateriový zázrak? Hádám, že trh si to nežádá. A nikdy žádat nebude, protože to zkrátka není konkurenceschopné. Jestli britští mlékaři už fifty years uses battery vehicles, asi vědí proč. Nicméně diktovat to všem asi nebude to pravé ořechové, co? Kdo z vás zdejších petrolheadů spěchá s výměnou fosila za auto na baterky? Tak šup! Přiznejte se bez mučení, chachaři... :-)

Avex
28. srpna 2021, 23:13
3

Bez mučení se přiznávám, že do města bych ojetej Leaf nebo Priuse bral. Na denní ježdění do školy a práce je to docela praktický;)

mariov8
01. září 2021, 09:20
0

Dojezd kolem 100km dělají balíčkáři v Praze jenom na krátkých trasách, tam skutečně i tyto elektrické dodávky nasazují a ty auta to dají s rezervou i v zimě. Sprinter se třeba umí vyhřát před startem ještě ze zásuvky! Problém je, že tyto balíkovky mají depa prakticky vždy mimo Prahu = 10-30 km jenom dojezd z depa a do depa. Ten příklad videa Rasti Chvály celkem sedí, jeno msi připočtěte dojezd z depa do města a z města do depa. Běžné trasy jsou kvůli značné rozloze Prahy (srovnání třeba s Barcelonou, 2,5M obyvatel ale na poloviční ploše = 4x vyšší hustota obyvatel) slušně přes 200km. Podobně jsou na tom i internetové obchody, ty ale mají ty depa obvykle v Praze. Tedy elektrické dodávky kupují, ale na vybrané trasy nebo pro rychlé nárazové přepravy mezi pobočkama = pak to musí na nabíječku, co v takovém režimu s řidičem? Dělá jinou práci.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem