načítám data...

Mazda 3 e-Skyactiv X186: Poslední Mohykán

Hatchback s povedeným podvozkem a atmosférickým motorem působí v dnešní době jako zjevení. Mazda ho však umí a ještě přihodí pěkný interiér.

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Současná generace Mazdy 3 není na trhu žádným nováčkem, první kousky se u nás objevily už před pěti lety, ale do důchodu ještě nemíří. I když trh hatchbacků čím dál více ukrajují kompaktní crossovery, Mazda 3 je milým návratem do starých časů, avšak v moderním těle plném současných technologií.

Foto: Autíčkář.cz

Musím říct, že aktuální trojka je stále moc pěkné auto, které ani po pěti letech nepotřebuje zásadní facelift. Design je vždy subjektivní, ale Mazda se mi se současným designovým jazykem trefila do vkusu. Jednoduché tvary, které doplňují ostře řezané světlomety zkrátka nikoho nezarmoutí. Musím ocenit barvu, neboť většinou trojku potkávám v typické zářivě červené metalíze, která už se okoukala snad každému, a tahle šedobéžová z ní sice možná dělá trochu šedivou myšku, ale je svěží a jiná, což je fajn. A nebojte, Mazdu ani tak nepřehlédnete. 

Foto: Autíčkář.cz

Ani vevnitř nedělá ostudu, naopak. Pokud Mazda před patnácti lety uměla udělat auto, co dobře jezdí, ale interiér radši přehlédnete, dneska to už neplatí a trojka si nemá co do kvality a zpracování interiéru vytknout ani s hatchbacky od prémiových německých automobilek. Navíc je příjemně staromilská, klimatizace má pěkná točítka i příjemná tlačítka, takže většinu funkcí auta ovládáte i poslepu a do infotainmentu skoro vůbec lézt nemusíte. Mazda je prostě velmi příjemná k životu a dokázal bych si představit s ní fungovat každý den.

Foto: Autíčkář.cz

Teda až na infotainment, který je z mého pohledu největší slabinou aut této značky. On není úplně zásadně špatný, to určitě ne, je mile jednoduchý a neseká se, jen už na něm je znát věk a zasloužil by si nějaký update. Navíc se ovládá jen za pomocí kolečka, což sice neruší tak moc jako dotykový displej, ale…ten displej dotykový je. Bohužel dotykovou vrstvu využijete jen při zrcadlení mobilu přes CarPlay. Ono to sice není moc praktické, protože ten displej je umístěný naschvál daleko, ale jde to. Na druhou stranu, pokud se s kolečkem sžijete, možná jde o jeden z nejlépe umístěných displejů infotainmentů, je pěkně v zorném poli a pohled na navigaci příliš neruší při řízení.

Foto: Autíčkář.cz

Jak už všichni víme, od července letošního roku musí být všechny auta povinně vybavena systémem ISA, tj. “chytrým” asistentem rychlosti, který řidiče peskuje za překročení maximální povolené rychlosti. O tom, jak tyto systémy nefungují přesně a i na dálnici jsou schopny hlásit třicítku z vedlejší silnice, jste už určitě slyšeli. Někteří výrobci k tomuto systému přistupují obzvlášť otravně, ale jak se s tím poprala Mazda?

Foto: Autíčkář.cz

Můžu říct, že je kámoš řidiče. Nejdříve jsem se trochu vyděsil, že v infotainmentu nemohu najít vypnutí otravného pípání při překročení rychlosti, ale Mazda na to má tlačítko zvlášť! Ono sice vypne zvuky všech nepodstatných bezpečnostních asistentů (jen ty důležitější se umí ozvat, třeba nouzové brzdění a nepozornost řidiče), ale je hezky po ruce a na jeho zmáčknutí si člověk zvykne asi jako dříve na vypnutí start/stop systému po nastartování vozu. 

Foto: Autíčkář.cz

Jak všichni víme, Mazda šla vždy svou vlastní cestou. Ať už jde o (znovuzrozený) Wankel, nebo novou zadohnanou platformu se šestiválci, na které jezdí CX-60, Mazda se toho zkrátka nebojí a snaží se odlišit od mainstreamových značek za každou cenu. A ani tady nenajdeme pod kapotou motor, který by byl všední. 

Foto: Autíčkář.cz

Verzi Skyactiv-X 184 totiž pohání atmosférický zážehový čtyřválec, který vlastně není ani atmosférický, ani úplně zážehový. Spaluje sice běžnou devadesátpětku, ale k zapálení extrémně chudé směsi využívá hlavně kompresní vznícení podpořené zapálením malého množství benzínu okolo svíčky. Jenže to by s atmosférickým plněním úplně nekorespondovalo, pro správný běh motoru je potřeba mnohem vyšší tlak, a proto tu je i kompresor sloužící k regulaci směsi. Motor je to extrémně složitý a tu spleť kabelů bych asi úplně běžnému Pepovi z garáže nechtěl nechat servisovat. 

Foto: Autíčkář.cz

Jak to celé tedy funguje? Skvěle. Mazda tvrdí, že trojka v této motorizaci si vystačí s 5,4 litru benzínu na sto kilometrů, ale těmto tabulkovým hodnotám často nelze věřit. S trojkou ale není problém při defenzivním stylu jezdit i hluboko pod pět litrů, na dálnici si vezme jen něco okolo šesti litrů, a k tomu všemu je to motor extrémně kultivovaný, na volnoběh si chodu motoru takřka nevšimnete a za jízdy také ne - pokud jej zrovna nevytočíte, ale ani tak není chod motoru vůbec otravný a nic nenapovídá tomu, že pod kapotou je motor jako žádný jiný.

Foto: Autíčkář.cz

A že jej budete chtít točit. Motor je v tomto případě spojený se šestistupňovou manuální převodovkou, se kterou je radost pracovat. Poskytuje příjemně krátký chod, není vůbec gumová, naopak působí dost mechanicky. Bohužel převody jsou příliš dlouhé, a vytočit motor tak umí být trochu zdlouhavější. Při předjíždění na okresce je třeba podřadit aspoň o dva kvalty, aby se Mazda trochu začala hýbat, šestka shodí otáčky dolů tak moc, že i při stoupání na dálnici je občas nutné podřadit pro zachování rychlosti. 

Foto: Autíčkář.cz

Navíc je Mazda docela pohodlná. Podvozek je tužší, ale nikterak dramaticky, po Praze se s ním dá normálně fungovat a nevytřese z vás duši, naopak na okresce je krásně stabilní a jistý. I přes torzní příčku na zadní nápravě při jízdě zadek auta na nerovnostech vůbec neposkakuje a spojení kol s vozovkou je naprosto příkladné, jen občas si na horších výmolech podvozek sáhne do dorazů. Výborný podvozek navíc doplňuje přesné řízení, díky této kombinaci je radost si cestu protáhnout mimo dálnici po oblíbené okresce.

Foto: Autíčkář.cz

Závěr

Mazda 3 je opravdový poslední mohykán. V žádném jiném hatchbacku dnes nenajdete tak příjemný interiér spojený se schopným podvozkem, který navíc podporuje schopný a úsporný motor. Škoda jen, že veškerou zábavu zkazí dlouhé převody, ale na druhou stranu – dnes snad nelze čekat nic jiného. Mazdu je stále radost řídit a věřím, že nejen díky snadno vypnutelnému upozornění hlídání rychlosti si dokáže najít své zákazníky.

Technické údaje:

Motor: čtyřválec SPCCI 1 998 cm³
Výkon motoru: 186 koní (137 kW) v 6 000 ot./min
Točivý moment: 240 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 216 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8 s 
Hmotnost: 1 405 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,4 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 6,1 l/100 km
Cena (Mazda3 e-Skyactiv X186 Exclusive Line): 871 800 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
24. února 2024, 11:03
3

Fakt by mě zajímalo, kolik lidí mimo fanboys zakladnu si tohle koupi. Je to složité jak svina, ale zato to nejede. Abych musel s 2litrem podrazovat na autobahnu...

reagovat
Jakub Pospíšil
24. února 2024, 17:29
5

Já tu jen čekám na komentář od toho pána, co píše pod každý test Mazdy ten svůj slovní průjem jak před deseti lety přidřel skyactiv, mě si nevšímejte :)

reagovat
Marek Brunner
24. února 2024, 17:31
4

Nezklamal, jen na facebooku, ale přeci jen!

ja
jazet
24. února 2024, 19:10
0

Ten je dobře zarputilej 😄

martin_100
25. února 2024, 10:37
3

Neni zarputilej ale mentálně postiženej. Jednou jsem mu napsal, že užje trapnej. Začal mě urážet s tim, že kolik mam profilů a že semnou soud zatočí, že dokáže že jsem mu prodal šmejd. 🤣
Ten je silně paranoidní. Každej oponent je v jeho očích falešnej profil prodejce, ktetej mu twjdy auto prodal.

martin_100
25. února 2024, 10:40
0

*kterej mu tehdy
Omlouvam se za překlepy. Inu dotyková "klávesnice" mobilu

Zajda
26. února 2024, 13:19
2

Na Autoforu má na své výlevy i vlastní vlákno "kacko a jeho pindy"
Je to legenda.

MK
MKM3
24. února 2024, 19:43
0

Tohle auto mám, tedy Mazdu 3 2021 G122 Plus ale motor mám otevřený na Stage1 - pro 100 oktan, upravený předstih, volnoběh, reakce plynového pedálu, samozrejmně plný výkon motoru a ne ty uškrcené verze G122 a G150.

Je to hned jiné auto.

Infotaiment je právě to co se mi líbí a ovládání kolečkem je super - displej je nedotykový.

Ten interiér se moc povedl a jízdní vlastnosti jsou velmi příjemný.

Predtim jsem měl ,,legendu e46 ve verzi 328Ci” a tohle auto mi to ještě poctivé BMW hrozně připomíná, tím čistým designem, kvalitním klasickým interiérem, skvělým podvozkem a chutí zatáčet, ale i dynamikou (po otevření).

V létě údajně přijde 2,5l motor, ale bude uškrcen (otázka zda opět jen SW nebo i HW).

reagovat
Zajda
26. února 2024, 13:13
0

A jaký je teda výkon po přeladění?

MK
MKM3
26. února 2024, 23:09
1

170 PS - hlavně ale výrazně vylepšená křivka krouťáku už od spodu a cca neklesá do 6 tisíc.

Opelfahrt
27. února 2024, 02:47
0

To zní dobře, ale jak to bude s první technickou? Projde to emisema nebo se to bude muset zase přeladit zpátky?

ReVolte
01. března 2024, 15:17
0

Tipuju, že je to od Sh3ka a to projde technickou na pohodu, je to jen upravená mapa originálu s tím, že většina toho se děje nahoře.

CerVus
24. února 2024, 23:01
1

Já jí mám. A ... je to zajímavé auto. Vzhled, logika ovládání, headup displej na dálku spořivý motor, příjemná na řízení, super matrix světla. Ale má i své mouchy - neustále mi vyskakuje porucha bočního radaru, převodovka nemá tak hladké dráhy jako má třeba honda, kvalita montáže je ... úsměvná. I u zánovních aut drnčí snad všechno podle osobní zkušenosti i mazda fora.

reagovat
MK
MKM3
25. února 2024, 00:04
0

Hele to denčelo 2019-2020.
Mám 2021 a nedrnčí nic, vše pěkně slícované a pevné.
Stejně tak první dva roky jsou neustálé potíže s termostatem, kamarád má už 3-4 teď nevím, no já mám najeto 60 tisíc a nic ohřívá se pěkně a vše funguje..
Ale tak vždy je co zlepšovat, mě třeba vadí poměrně velké náklony takže budu dávat snížené pružiny, klavírní lak se poškrábe jen se na něj podíváš a sedadla by mohly mít delší sedáky a výraznější vedení a bederku.

MK
MKM3
25. února 2024, 00:07
0

PS převodovka je fajn, dej si nový olej - já ho nechal měnit za MTF2 a teď je to ještě lepší

CerVus
25. února 2024, 10:03
0

To auto má najeto 3k. Asi nemá cenu měnit olej. Každopádně v předváděčce také drnčely dveře spolujezdce. Mě zatím dveře, B sloupek řidiče a kulisa u řadičky.
U převodovky je prostě potíž, když jí srovnáváš s nějakou lepší. Ono celkově mi přijde, že i ten 1,8vtec od hondy byl lepší motor. Ale už je to pár let co jsem ho měl, takže třeba X křivdím.

ja
jazet
25. února 2024, 12:20
0

A teď si představ, že by si tu převodovku srovnával s nějakou horší, tak by ta v Mazdě byla zase lepší. Takhle ten svět funguje :) . Né, nic ve zlém.

StreetPro
29. února 2024, 10:16
0

Sundat tapecák a vytlumit (plus dveře) je otázkou pár hodin, rozdíl den-noc, teď jsem to dělal ségře (soft verze ze zbytků).

Vavris Vavrisovic
25. února 2024, 09:56
6

Mezi řádky mi tedy vychází to, co se o Skyactive X psalo od začátku - extrémně složitý motor, spotřeba podobná jako u klasického Skyactive, al dynamika nijak přesvědčivá?

reagovat
Marek Brunner
25. února 2024, 11:22
0

hele, mně to tak blbý nepřijde. Jasně, servisovat to asi nebude procházka růžovým sadem, ale fakt to nic nežere, jede to obstojně (ač to ty převody dost kazí, no) a je to hezky kultivovaný - to pro mě bylo asi největší překvapení, že tak složitý skorovznětový motor je kultivovanější než třeba to Stelvio, co měl Kuba.

H_F
25. února 2024, 19:01
6

"Sice je to delší...
Zato horší cestou"

Konfucius, 483 B.C.
Kniha Ta sűe, 23. kapitola: O filozofii Mazdy

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem