načítám data...

Hyundai Kona 1,6 T-GDI: Premiant s jednou chybou

Nová Kona si mě získala mnoha věcmi, přesto jsem z ní ale občas vystoupil rozmrzelý. Proč?

zobrazit celou galeriiFoto: Jakub Pospíšil

Konu první generace jsem vždy vnímal jako jakýsi silniční komparz. Tím nechci říct, že by snad byla špatná, jen se mi zdála dost tuctová a nezajímavá. Jasně, verze (barbar) KonaN sice dokázala vzít za srdéčko, ale běžnější modely patřily do klasické silniční šedi. Městský crossover – v dnešní době taková obdoba toho, čím byly v devadesátkách pětidveřové hatchbacky – s trochou toho dobrodružného oplastování a pár příplatkovými vesele barevnými laky. Univerzální automobil. Snad právě proto jsem od její druhé generace neměl vůbec žádná očekávání. Ani dobrá, ani špatná. Kdybych byl trochu drzejší a měl tendenci psát věci zbytečně provokativně, možná bych dokonce poznamenal, že mi byla úplně jedno. 

Přistupovat k testovacímu autu bez očekávání je vlastně velice osvobozující zážitek. Dojmy z něj se nemusí prát s předsudky a předem zformovanými názory, ale dopadají přímo na prázdný papír. Na první pohled si mě získaly linky pozičních světel vpředu i vzadu, jež se táhnou vždy po celém čele vozidla a působí dost futuristicky. Trochu mě překvapilo, že pod krytem předního osvětlení se srážely kapičky vody, ale prý je to normální a není to závada, nýbrž za vlhkého počasí spíše vlastnost. Je pravda, že jejich mozaika vypadá vlastně docela hezky. 

Foto: Jakub Pospíšil

Na přehnané křivky a spoustu prolisů už jsme si asi u moderních aut zvykli, takže ani na Koně nijak nešokují. Líbí se mi, jak se v prodloužení předního a zadního nadkolí šikovně usadily hlavní světlomety, nebo jak na sebe většina linek alespoň trochu logicky navazuje. I tady je jejich účelem evidentně snaha o rozbití vysokého pontonu karoserie, ale je jasné, že nad nimi někdo přemýšlel a není to jen výsledek zoufalého pokynu “dejte tam prosím něco, ať to nevypadá tak tlustě”. Exteriér jde zkrátka z dobou, je futuristický tak akorát, aby nešokoval, ale jen fungoval. Proč ne. 

Interiér je oproti tomu úplně jiná písnička. Hned na první pohled mi bylo jasné, že tohle bude super. Kulatý tříramenný volant s klasickou porcí tlačítek přesně tam, kde bych je čekal. Dvojice páček pod volantem doplněná o vcelku konvenčně ovládaný volič automatu, krásně přehledný panel multimédií i klimatizace s dedikovaným knoflíkem na všechno, přehledný panel ovládání výhřevů a větrání sedaček a nastavení čtyřkolky. Navíc je tu i spousta úložných prostorů a odkládacích schránek, stejně jako nabíjecích portů na USB. 

Foto: Jakub Pospíšil

Dokonce i ožehavé téma dnešních dnů, výdechy klimatizace, jsou tu umístěné v ideální výšce – nefoukají do rozkroku, ani na temeno hlavy, ale tak akorát na ruce umístěné ve správné třičtvrtě na tři poloze. Nová generace Hyundai-Kia infotainmentu také nemá mnoho chyb a žilo se mi s ní moc dobře. Držáky na pití jsou dva, dostatečně velké a dostupné, tak jak to mám rád. Před spolujezdcem se navíc kromě klasické schránky nachází i velice praktická polička, v noci navíc zlehka ambientně barevně osvětlená. Je tu zkrátka všechno velice správně a za letošní rok jde dost možná o vůbec nejpříjemnější interiér, jaký jsem sedlal. 

Od předchozí generace tu přibyla slušná porce místa na zadních sedadlech, kde není problém přepravovat i vzrostlé osoby. A dokonce ani zavazadelník není rozhodně nijak ošizený, navíc mě potěšil nezáludným pravidelným tvarem a nízkou nakládací hranou. Tohle auto klidně zastane funkci rodinného povozu pro tří, s trochou snahy i čtyřčlennou rodinu. Pochvalu si zaslouží i samostnaně dělená sedadla (1:1:1), jejichž sedáky se sklápějí do roviny s vyšší polohou dvojité podlahy kufru.

Foto: Jakub Pospíšil

A dokonce při pohledu pod kapotu nemám důvod k žádným brblavým připomínkám. Přeplňovaná jedna-šestka bez hybridizace má bezmála dvě sta koní a pohání všechna kola, řadí tu sedmistupňová vcelku příjemně odladěná dvouspojka a celé to působí velice dospěle. Kombinovaně jezdí za nějakých sedm a půl litru, vcelku v souladu s papírovými hodnotami. Tak že by mě naštval alespoň podvozek? Kupodivu ani tady nemám výhrad. Je naladěný velice neutrálně, čitelně a sice nikterak řidičsky, ale velice adekvátně k zaměření a kategorii vozu. 

Skoro to vypadá na premianta, že? Je tu ale jeden háček, který se mi skvělý dojem z Kony neustále snažil přehlušit. Přehlušit pípáním. Víte, já většinou na moderní asistenty nenadávám, ba dokonce je rád využívám. Nechávám se držet v pruzích, využívám adaptivní tempomaty s přibržďováním do zatáček a úpravou rychlosti dle profilu trasy, dokonce ani nevypínám start/stop, ale tady už to i na mě bylo zkrátka příliš.

Foto: Jakub Pospíšil

Jmenovitě mi pily krev dva systémy. První z nich je nazvaný DAW neboli Varování nepozornosti řidiče – dvojice kamerek nad středem volantu (na fotce interiéru svítí červeně, ve skutečnosti je jejich svit okem prakticky neviditelný) která snímá řidičovy oči a kontroluje, zda třeba neusnul, nebo nekouká kam nemá. To je jistě chvályhodný počin, systém znám ze spousty jiných aut a tam s ním nemívám problém. V Koně je ale skutečně hyperaktivní a nelíbí se mu ani rozhlížení do stran při dojíždění do křižovatky. Skutečný problém ale nastal, když jsem si při jízdě proti slunci dovolil nasadit zrcadlové sluneční brýle. Chvíli pískal, že nevidí oči, protože jsem do něj brýlemi odrazil sluneční svit, pak ve stínu oči sice našel, ale po vyjetí na sluníčko se zase rozpípal. No a pak jsem vjel do lesa, kde ho nekonečná řada světel a stínů úplně rozložila. Systém se dá samozřejmě vypnout v menu infotainmentu (domeček-vozidlo-asistent řidiče-DAW-vypnout), ale jednak je to utopené dost hluboko a jednak se s každým startem zapne znovu. 

No a pak je tu věc za kterou Hyundai tak úplně nemůže, povinný aktivní asistent dodržování rychlosti. Pípák, který se ozve kdykoli překročíte povolenou rychlost. Předesílám, že nejsem žádný silniční pirát, ale tohle je fakt hrozný. Tachometrových padesát je v Koně asi 46, dobře, na to bych si ještě zvykl, ačkoli jsem měl pocit, že brzdím celý okolní provoz, problém je ale že ne vždy si asistent správně vyloží dopravní situaci a mnohdy vás pak nutí dodržovat omezení, která už skončila (typicky různé třicítky kvůli stavbě, nebo omezení ukončená křižovatkou). Cesta po rozkopané Vrchlického ulici v Praze byla vyloženě skvělá. Na dvouproudovce jedu tachometrových 51, “píp píp píp”, dobře, zpomalím, ale jak jde cesta z kopce, zase se rychlost překulí přes “pade”. Píp píp píp. Následuje oprava silnice. Třicítka. Píp (to abych věděl, že si jí auto všimlo) a v zápětí “píp píp píp”, protože jsem na třicet nezpomalil dost rychle. Výkop končí, přidám. Píp, píp, píp. Hyundai si myslí, že bych měl jet stále třicet, ačkoli tu byl konec omezení. Pravda, trochu nakřivo, ale takový je život. “Píp, píp, píp”, překročils o víc jak deset, takže pípám znovu…To celé na asi 400 metrech. Stejně jako DAW se i tohle dá vypnout (domeček-vozidlo-asistent řidiče-rychlostní limit-vypnout) a stejně jako DAW se to zapne při každém startu znovu.

Foto: Jakub Pospíšil
Ke spotřebě – prvních 200 km v Kii jsem jezdil výhradně v Pražských zácpách, proto to nehezké číslo. Fotil spolujezdec.

A tak jsem nakonec udělal něco, na co nejsem moc hrdý, ale do testu nebudu lhát – vnitřní kamerky systému DAW jsem přelepil etiketou od minerálky a venkovní kameru rychlostních limitů zase kusem izolačky. Dostal jsem za to pět oranžových a jednu červenou kontrolku, chybovou hlášku a svatý klid. Kupodivu i se zalepenou kamerou fungoval vcelku obstojně systém držení v pruzích, ačkoli podle kontrolky by snad prý neměl. Je mi to celé dost líto. Doufám, že to časem Hyundai vyřeší v rámci updatů systému nějak elegantně – třeba prakticky umístěným tlačítkem na vypnutí systémů, jako mívají konkurenti (Stellantis, Mercedes…), anebo možností trvalé deaktivace. Jinak se totiž obávám, že se řidiči uchýlí stejně jako já k neelegantnímu a humpoláckému přelepování. Systém za spoustu peněz tu pak bude ležet ladem úplně zbytečně a bezpečnosti to rozhodně nepomůže. 

 

Verdikt

Nová Kona je opravdu velice povedené auto, které dělá všechno správně. Dojem z něj mi nakonec zkazily jen naprosto nepodstatné funkce, nechci ale aby v mém přelepovacím partyzánství zanikla skutečnost, že Hyundai postavil opravdu dobrý crossover s vyjímečně skvělým interiérem. Je vidět, že nad celým autem někdo opravdu přemýšlel a snažil se udělat opravdu dobré. No a pak přišla legislativní pitomost s asistentem rychlosti a takhle mu to zhatila. Ale nebojte se nic, člověk je tvor vynalézavý a ono se to nějak vyřeší. Třeba vypnutí pípání přes diagnostiku nebude určitě nijak záludný úkol. Pokud sháníte promyšlenou nehybridní čtyřkolku ve které vám bude hezky, měla by vás nová Kona určitě zajímat.

Foto: Jakub Pospíšil

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1598 ccm
Výkon: 145 kW (265 Nm)
Převodovka: sedmistupňová dvouspojka
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,9 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 7,4 l/100 km  
Základní cena: 729 900,- Kč
Cena testovaného vozu: 947 890,- Kč

 

Foto: Jakub Pospíšil

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
09. listopadu 2023, 12:07
2

Bacha na to, minimalne ISA je povinny a pokud pojistovna pri nehode zjisti, ze to bylo prelepeno...hodne stesti.
Ale jinak parada. Koupis si auto skoro za mega a prvni, co udelas - koupis pasku na koberce, aby se s tim dalo jezdit (byt s vanocnim stromeckem na palubce). Dekovne dopisy posilame do oddeleni dozoru nad obyvatelstvem - urad pro tvorbu bezpecnostnich predpisu pro automobily.
"Tesim se" na dobu, kdy po prelepeni kamer auto nenastartujes. Coz je dalsi logicky krok, protoze 99,99% lidi udela presne to, co se stalo v testu.

reagovat
Sa
Sato
09. listopadu 2023, 13:03
0

Nie je povinné len núdzove brzdenie? Ja len, že mám vlaňajšieho superba žiadne pičovinky okrem front assist a stop startu tam ešte nemám. Za volant to netahá, žiadna kamera smerom dovnútra a pod.

HeavySmoker
09. listopadu 2023, 13:39
1

Sato: ISA v nejakej podobe (akustické upozornenie, aktívne vytláčanie plynového pedálu alebo úplné odmietnutie udržovať rýchlosť nad limit na viac než 20 sekúnd) bude pre všetky vyrobené autá povinné od 07/2024, pre novo homologované autá je povinné od 07/2022. Sup nie je nový model, takže dodnes je bez tohto zázraku. Zatiaľ je povinná len akustická forma, tie aktívne verzie ešte nedostali termín pokiaľ viem.

Sa
Sato
09. listopadu 2023, 14:27
0

HeavySmoker: no super... a je to teda legalne vypnúť?

bitner
09. listopadu 2023, 14:28
0

Nejde. Stejne jako nejde legalne premapovat RJ. Jinak ta hlaska o castecne zakrytem obliceji je usmevna. Proste Facepalm.

Sa
Sato
09. listopadu 2023, 14:39
0

Možno som natvrdlý ale ISA je ten systém sedujuci rýchlosť, nie? https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_speed_assistance A v menu to vypnúť ide. Takže keď to vypnem tak auto je oficiálne nespůsobilé prevádzky?

bitner
09. listopadu 2023, 14:42
0

Jde o to, ze to nesmis vypnout trvale.

HeavySmoker
09. listopadu 2023, 15:48
0

Sato: Všetky tieto systémy sa zapínajú po novom štarte pretože toto nastavenie je za dodatočné body v Euro NCAP a tak to automobilky robia aj keď to nie je legislatívne nutné. Zatiaľ môžeš robiť čo chceš, na STK to prejde aj keď kameru deaktivuješ. Ale ADAS balík (sledovanie pruhov, auto brzdenie, ISA) by mal časom byť zahrnutý do STK, vrátane kontroly kalibrácie (po búračke tie systémy často nie sú skaliborvané lebo to obvykle robí len autorizák a nefungujú dobre). Je to vo fáze konzultácie na Európskej úrovni a dátum ešte nie je ohlásený. Mohlo sa to ale zmeniť, nesledujem to nejak aktívne.

Sa
Sato
09. listopadu 2023, 19:20
0

HeavySmoker: diky za vysvetlenie, takze to je chyba automobilky

bitner
09. listopadu 2023, 19:21
0

Nevim, na STK nejezdim. Ale taky tu RJ nekdo musi napred hacknout, zacinaji to zamykat.

Sa
Sato
09. listopadu 2023, 13:13
2

Ak by som si mal za vlastné peniaze kúpiť takéto auto tak radše je budem do konca života mať už len autá vyrobené do 2015-2020. A to som ešte celkom mladý. Keď to zvládli Kubánci....

reagovat
esmo
09. listopadu 2023, 14:12
0

Otec už to dělá stejně a já se taky budu urgentně snažit příští rok sehnat co nejméně jeté auto z této doby (Fko/W205) a to si pokud možno nechat co nejdéle. Co se vyrobilo 2021+ mi už z mého autíčkářského pohledu smysl nedává.

Sa
Sato
09. listopadu 2023, 14:41
0

340i?

esmo
09. listopadu 2023, 14:54
0

Spíš 440i, 340i v mých očích už docela zestárla. Zato 440i v coupé mi přijde hezčí a hezčí. Ideálně něco s M Performance exhaustem v zadokolce, ale to už asi budu chtít moc.

Opelfahrt
09. listopadu 2023, 17:31
-1

Ta jedna chyba v nadpisu je asi to, jak je to šeredně hnusný, ale tak neuvěřitelně moc, že moje stříbrná lednička od Samsungu je proti tomu nádherná a navíc plná dobrot.
Tady ten design nepřirozeně rozdělených světel dosáhl vrcholu, nastěhoval se i dozadu a celý to auto je prostě totální no go zóna. Kdo by byl řekl, že dokážou udělat něco ještě odpornějšího než ix20!

reagovat
Pochtli
10. listopadu 2023, 16:46
2

Viděl jsem to před třemi dny naživo a souhlas. Tahle zrůda svým vzhledem (hlavně zezadu) zdatně sekunduje starším ssangyongům.

Pajinex
11. listopadu 2023, 14:01
0

Nezřídka klidně dvacet kilometrů nabíhající infotainment u čtyřkové Ovce mi naředil krev už mnohokrát. A to mám druhou v řadě! Řeklo by se, že by dva roky mohly stačit (copy Baroni) a jak vidno, nestačí! Sháněl jsem městské poposkakovadlo. Podmínky: nepřímovstřik, vejdu se do něj (cca 188 cm), žádné asistenty vyjma ABS a ESP, ne hybrid, pokud možno čtyřválec. Mám 2014 Jazze 1,3 bez start stopu, ventilků, čtení značek atd. 60k najeto a snad nám s udělaným spodkem ve family vydrží až do éry EV..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW X3  2023
BMW X3

2023 rok výroby
678 koní výkon
0 ccm objem

Abarth 500  2023
Abarth 500

2023 rok výroby
12 koní výkon
0 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

GMC Yukon Denali 2017
GMC Yukon Denali

2017 rok výroby
419 koní výkon
6 162 ccm objem