O Mazdě CX-60 jste si na Autíčkáři už mohli přečíst několikrát. Danův test rozebral radosti a strasti hybridu a Viola se zase pochlubila svým nadšením z krátké projíždky v naftové verzi. Obě varianty pohonu mají bezpochyby své klady a zápory, nás ale zajímalo, jak si stojí bok po boku. Proto jsme se, už podruhé, dohodli s Markem, redakčním příznivcem plug-in hybridů, zapůjčili si naftu a i baterkový benzín současně, obě auta důkladně porovnali a pak se sešli v pomyslné debatní aréně, kde se pokusíme rozseknout, v jaké verzi je CX-60 nejlepší. Marek coby řidič hybridu píše tučně a Kubajs z dieselu mu oponuje kurzívou.
Když Mazda představila první ze svých nových vozů založených na zadohnané platformě, měl jsem radost. Zadokolky od Mazdy byly vždycky super. Jenže to byly sporťáky, ne “normální auta”, která mají hlavně sloužit pro každý den. Když měl Dan v zimě půjčenou na test hybridní CX-60, přišlo mi, že ji vnímá zbytečně negativně. Vždyť to nemůže být tak zlý… po osobní zkušenosti už ho ale do jisté míry chápu.
Ano, na tom se shodneme, mělo by to teoreticky být přeci skvělé – šestiválec, zadokolka, subprémiové zpracování a zajímavé jízdní vlastnosti, dlouhá kapota… ale tak trochu jsem měl pocit, že je to místy ušité dost horkou jehlou. První překvapení jsem zažil hned po nastartování, kdy se v hlasitým bouchnutím a s cuknutím, které hne celým autem, připojí převodovka ke kardanu. To jde určitě vyřešit i elegantněji. Kdyby to bylo jen po nastartování, asi ještě přimhouřím oči, ale stejná rána a cukání se objevuje, i když auto přepne z plachtění (iniciováno systémem i-stop) zpět do “tahu”, například při jízdě z kopce. Zrovna tohle bylo u hybridu lepší, že?
Máš pravdu, PHEV při nastartování vozem necuká, bohužel si to ale vynahrazuje při jízdě a je úplně jedno, jestli jede zrovna rychleji nebo se posouvá v koloně. Měl jsem tu čest s několika PHEVy, které občas trochu cuknou, některé víc, jiné takřka neznatelně (koukám na koncernový PHEV s jednačtyřkou). Mazda si ale bohužel při řazení kopne častěji, než by bylo zdrávo.
Mně až na to citelné připojování kardanu naftová řadová šestka vcelku potěšila. Má spoustu síly, příjemný hutný zvuk a pěkně reaguje na plyn. Užíval jsem si ten klasický projev motoru s vyšším objemem, kdy i v běžném provozu cítíš podvědomě dostatečnou výkonovou rezervu a víš, že ani při pořádném sešlápnutí plynu se motor nikterak netrápí. Nepůsobí nijak přehnaně hyperaktivně ani sportovně, to ne, ale je poznat, že mu výkon rozhodně nechybí. Ačkoli to u nafťáku působí skoro kacířsky, trochu mi jeho charakter připomíná staré velkoobjemové americké osmiválce. Na rozdíl od plug-inu jsem vcelku spokojený i s převodovkou, snad jen při jízdě v koloně občas zbytečně vytáčela kratičkou jedničku (ta tu hádám do jisté míry supluje redukci). A spotřeba je taky moc pěkná – šest a půl na vcelku velké auto s dostatkem výkonu? Nemám výhrad.
V PHEV najdeš pod kapotou klasický mazdí dvou a půl litrový atmosférický čtyřválec, který nemá vůbec špatný projev ani zvukově, ani jízdně. Je to svižné, předjíždění není problém ani ve vyšších rychlostech. Nemá sice turbo, ale pomáhá mu elektromotor, takže na rozdíl od některých starších Mazd netrpí na zdechlost ve spodním spektru otáček. Také bych rád čtenáře potěšil nějakým skvělým číslem spotřeby, ale u plug-inu to není tak jednoduché a ne vždy jsem byl moudrý z toho, jak Mazda počítá spotřebu. Po týdnu provozu v Praze na elektriku a 300 km výletu po dálnici na mě z palubního PC svítilo 17,6 kWh a 6,9 l benzínu na sto kilometrů. Během týdne jsem poctivě nabíjel a spalovák nevyužil, takže můžu říct, že defenzivní jízdou CX-60 spotřebuje 25-27 kWh/100 km, a reálný dojezd na elektriku dosahuje 60 km. To už je použitelné a věřím, že nejen pro mě. Během výletu za město dosáhla spotřeba nějakých 8,5 l/100 km, což taky není na benzínové SUV špatné. Spíš mi řekni, jak na tebe působil podvozek a řízení, tedy věci, které většinou u Mazdy jsou naprosto perfektně vyladěné?
Inu, podvozek – ten mi naopak, na rozdíl od motoru, americká auta nepřipomíná ani v nejmenším. A je to tak asi v pořádku, Mazda má být přece sportovní a plná emocí, řidičská a komunikativní, nikoli ukolébaně utlumená. Jenže pro mě už těch emocí a komunikace bylo možná trochu moc. Chápu, že těžké a vysoké SUV a požadavek na ostrý a čitelný podvozek nejdou příliš dohromady, možná to lépe vyřešit nešlo, ale na nedokonalé silnici, kterých je ale u nás bohužel drtivá většina, byla Mazda nepříjemně neklidná a ve vyšších rychlostech se nebojím říct až záludná. Příčné nerovnosti v táhlých zatáčkách způsobují nepříjemné odskakování zadní nápravy, tlumiče jako by se bály pořádně propadnout a “pobrat” co nejvíce – chápu, že je to kvůli snaze o minimalizování náklonů v zatáčkách, ale tohle už je na mě trochu moc. Mrzí mě to, protože třeba maličká CX-30 je sice taky SUV s vyšší stavbou karoserie, ale její podvozek je odladěný úplně parádně.
Přesně tak to na mě působilo. Zbytečně tvrdé, přitom nejisté, zejména na rozbité cestě. Na dálnici je fajn, dokud nenajedeš na příčné spáry v silnici. Mě zaujalo ještě řízení – je dost tuhé, což v Mazdě asi tak nějak čekáš, jenže ve velké CX-60 to působí divně. Chápu v MX-5, že je řízení sportovní a větší ovladací síly mi tu nevadí. Jenže ve velkém SUV na nějaké praní se s volantem nemám chuť. Po přesednutí do svého auta jsem měl fakt pocit, že najednou točím volantem v másle, a to taky nemá úplně přeposilované řízení… Na druhou stranu, vevnitř to je pěkný, ne? Materiály i zpracování mi přišly opravdu na úrovni, líbily se mi i drobné detaily, barevné prošívání, nebo výdechy klimatizace.
Ano, interiér je sice moc pěkně zpracovaný, snad jen, stejně jako v ostatních Mazdách, i tady na mě působil zbytečně tmavým dojmem, ale to je ryze individuální. Pochválil bych rozhodně sedačky, jsou velice pohodlné a dostatečně široké, ergonomie ovládání je také příjemná a překvapivě rychle jsem si zvykl i na netradičně ovládaný volič převodovky, kde se řadí “péčko” doleva nad R. Mému jemnocitu také lahodí skutečnost, že všechny úložné schránky a poličky jsou v CX-60 opatřené krytem nebo zavíráním, takže i zabydlený kokpit plný nezbytností může působit velice uklizeně.
Infotainment s kostrbatým ovládáním kolečkem a minimem funkcí si ode mne, jak už to bývá u Mazd tradiční, příliš dobré hodnocení neodnese, tady už by to opravdu chtělo nějakou inovaci. A ještě jedna překvapivá nepříjemnost – ačkoli CX-60 není zvenčí malá, na zadních sedadlech není zrovna místo na nějaké velké rozvalování. Pokud zde chcete vozit děti v sedačkách, připravte se na pravidelné okopávání předních opěradel. Kufr je sice obrovský, ale klidně bych z něj pár litrů výměnou za prostornější druhou řadu obětoval.
Prostor vzadu opravdu není moc velký, ale ani vepředu jsem nakonec nenašel vysloveně komfortní pozici, pravé koleno jsem si většinu času tlačil o široký středový tunel, který sice má bohaté polstrování, ale raději bych, kdyby byl o pár centimetrů užší. Infotainment mi nakonec nevadil. Obrazovka je stejně daleko vepředu, aby byla v zorném poli, a ovládat jí dotykově (při CarPlay to jde) je blbost, musíš se hodně předklánět. Takže jsem si i na to kolečko po pár dnech zvykl a neštvalo mě.
Překvapili mě ale asistenti. Měl jsem zafixováno, že Mazda je takové typické auto pro nadšence, kteří těmhle technologiím moc neholdují, a tak tu budou spíš do počtu a nenápadné. Jenže třeba obrázek “volantíku” mě pravidelně na okresce společně s hlasitým pípáním hlasitě peskoval, že jedu příliš moc u kraje. Adaptivní tempomat si také často na dálnici stěžoval - tu na auto, které je moc blízko, jindy zas v obloucích zpomaloval kvůli autům ve vedlejším pruhu.
Verdikt
Když se tak koukám na to, co jsme zatím napsali, CX-60 z toho nevychází moc dobře, že? Jedno jí ale nemůžu upřít. Je jiná a jedinečná. V dnešní době, kdy je většina aut jízdně zcela nijaká, působí CX-60 jako závan starých dob. Ano, má svoje vrtochy a věci, co mi pijí krev, ale rozhodně si ji budu pamatovat a nespletu si ji s jiným vozem. A po tom spousta lidí už dlouho volala. Po individualitě, jedinečnosti a starosvětských řešeních. Po řadových šestkách, F-R koncepci, podvozku, co vyžaduje skutečného řidiče a ne jen uživatele auta. Po fyzických tlačítkách a absenci dotykových displejů. A přesně to Mazda udělala. Navíc to celé zabalila do designu, který se nesnaží šokovat ani překvapit, nevypadá jako kosmická loď, ale na první pohled poznáš, že je to prostě Mazda, akorát možná s delší kapotou.
Nicméně tohle mělo být hlavně porovnání nafty a hybridu – za sebe nepřekvapivě říkám, že bych zvolil naftu. Sice mě trochu mrzí to cukání při připojování pohonu, ale jinak je opravdu povedená. Už se těším, až se tenhle motor objeví i v nové šestce. Tam je velká šance, že se většina neduhů, které s sebou nese SUV, odfiltruje a to auto bude fakt skvělé. Hybrid byl sice tišší, ale vzhledem k tomu, že šestiválec zní moc hezky, není to zásadní výhoda.
Já bych doporučil všem se v obojím svézt, obojí má svá specifika, ale tentokrát bych i přes svou oblibu elektrifikovaných pohonů hybrid vynechal. Naftový motor má příjemný jízdní projev, který mi připomněl staré šestiválcové nafty z Mnichova, sice za něj dle aktuálního ceníku připlatíte 7500,-, ale při ceně vozu jde o drobné a navíc je ve většině případů úspornější.
Technické údaje
CX-60 2,5 l e-skyactiv PHEV
Motor: zážehový čtyřválec 2488 ccm + elektromotor
Systémový výkon: 241 kW
Točivý moment: 500 Nm / 4 000 otáček
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,8 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,5 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 25 kWh/100 km v el. režimu (8,5 l /100 km v hybridním režimu)
Základní cena verze (prime line): 1 343 090 Kč, cena výbavy Exclusive line: 1 383 490 Kč
CX-60 3,3 e-skyactiv D254
Motor: vznětový řadový šestiválec s přeplňováním 3283
výkon: 187 kW
Točivý moment: 550 Nm/2400 ot
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 219 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,3 l / 100 km
Průměrná spotřeba v testu: 6,4 l / 100 km
Základní cena verze (exclusive line): 1 390 990 Kč (verze skyactiv-d 254 se nedá objednat v základní výbavě prime line)
18. srpna 2023, 05:48
0
Objeví i v nové šestce? - Ta nakonec nebude ne?
18. srpna 2023, 10:50
0
Oficiálně zatím její zrušení oznámeno nebylo...
18. srpna 2023, 15:33
3
oficiálně úplně ne, ale nedávno se konala prezentace s výhledem na budoucnost značky a šestka, jak ji známe, tam nebyla...je to momentálně na úrovni snů a trh by musel otočit o 180 stupňů, přestat milovat vysoké krabice a vrátit se ke krásným sedanům...
18. srpna 2023, 07:12
0
C je správně.
18. srpna 2023, 08:39
1
Ty ko kluci a nevyhodi vas za tohle Viola? Protože dočíst se tady, že Mazda je (přeloženo do češtiny) uvnitř malá uskakana a ucukana mrcha, to je revoluce! A vzpoura!
18. srpna 2023, 13:33
3
Již byli odesláni na Sibiř na převýchovu.
EDIT: Do Hirošimy samozřejmě, jsem to ale husa.
-
Komentář upraven 18. 8. 2023, 13:35:31
-
Komentář upraven 18. 8. 2023, 13:38:46
21. srpna 2023, 20:56
1
Teda takovej styl článku mě baví. Tuten koncept jakože rozhovoru mezu dvěma pisálkama se mi líbí. Nechvete to zkusit častěji?
22. srpna 2023, 09:23
3
S Kubou už jsme takový rozhovor psali u Corsy, baví nás to:) jen je trochu složitější domluvit dvě "stejná" a přitom jiná auta, aby to dávalo smysl. Snad se zadaří zase, jsem rád, že to někoho baví.
23. srpna 2023, 23:07
1
Tak ono by to šlo jistě použít i v testu jen jednoho auta. Třeba redaktor fa da do nafty a jemu oponující milovník benzinu atd. Je to čtivý a odpad by kolikrat lehce fsndovsky zkreslenej pohled na danej povoz. Fakt se to četlo moc hezky.
22. srpna 2023, 09:32
0
Přiznám se, že je mi CX-60 (a Mazda obecně díky interiérům) docela sympatická… ale tu cukání - je to horší jako starší DSG (ta malá DQ200)
A nevíte, jak jsou na tom po všech těch “pomluvách” Mazdy se rzí? Tady v Krkonoších se zda, že po deseti letech je zrezlý úplně všechno na vyvaření, snad jen passaty b5 přežijí o něco déle :D