načítám data...

První kilometry s Mazdou CX-60 e-Skyactiv D: Šest půllitrů nafty

Letošní rok je pro Mazdu rokem pořádných motorů. První vlaštovku jsme si krátce vyzkoušeli v okolí katalánské Girony.

zobrazit celou galeriiFoto: Mazda

V automobilovém světě hoří plamenná témata jako zákaz prodeje spalovacích aut v roce 2035, zavedení normy Euro 7 nebo budoucnost syntetických paliv a já se vydávám na prezentaci velkého SUV s šestiválcovým naftovým motorem. Není to krása? I bez titulku a obrázku byste nejspíš poznali, o kterou automobilku se jedná. Ano – je to ta, která má uprostřed zelené ekologické hysterie v portfoliu jen jediný elektromobil, navíc s polovičním dojezdem oproti většině konkurentů. Ta, která coby upgrade tohoto elektromobilu použila Wankelův rotační motor v roli generátoru. Umanutost jít si vlastní cestou je důvodem, proč je Mazda jednou z mých nejmilejších automobilek. Co na tom, že je její zmíněná vlastní cesta občas trochu klikatější…

Foto: Mazda

Přestože se mezi kolegy samozřejmě řešila i témata vypsaná v první větě, vládlo tentokrát na katalánském pobřeží všeobecné nadšení, které bylo radost sledovat. Šestiválec! Zadokolka! Nafta! Nestane se každý den, aby vám automobilka servírovala takhle exotické menu. Většinou se docela zapotíte, než do článku o novince vymyslíte něco zajímavého. To ale rozhodně není případ Mazdy CX-60 s pohonným ústrojím e-Skyactive D. Na ní je zajímavých věcí tolik, že nevím, kde začít.

V době, kdy se downsizing stává téměř nosizingem, Mazda zvyšuje objem svého naftového motoru z 2,2 na 3,3 litru a tvrdí, že díky zcela nové konstrukci bude efektivnější než kdy dřív. A hned přichází další zajímavost – CX-60 je prioritně stavěná na pohon zadních kol, slabší verzi tedy můžete mít jako čistokrevnou zadokolku. Platformu Mazda vyvíjela zcela samostatně, stejně jako motor a osmistupňovou převodovku s lamelovou spojkou. 

Foto: Mazda

Na prezentaci se dozvídáme, že úplně nový naftový motor pracuje se systémem DCPCI – Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition, což by se dalo do češtiny přeložit jako… ehm… distribucí řízené, částečně předem smísené kompresní zapalování… uf. Písty mají speciálně tvarované dno s jakýmisi dvěma miskami a směs je tak vstřikována do dvou oblastí najednou, zároveň je vstřik maximálně rozptýlený. Výsledkem by mělo být efektivnější spalování, tišší chod a samozřejmě nižší spotřeba. 

Jak to funguje, mrkněte tady na videu:

Nebudu se tvářit, že až tak moc vím, oč tu běží, ale praxe je celkem působivá. Motor při startování trochu zabrblá, ale od chvíle, co si udělá pohodlí v nízkých otáčkách, už klid a pohodu na palubě nenaruší. Lví podíl na tom má i prvotřídní odhlučnění – s otevřenou kapotou je dieselové klapání samozřejmě slyšet, do auta ale neprojde nic. Zkuste trochu šlápnout na plyn, a ozve se charakteristické naftové hučení, opravdu hezký majestátní zvuk, jaký se k velkému a důstojnému SUV perfektně hodí. Papírový výkon sice netrhá žádné rekordy, ale všechno dohání charakter podobný tomu, jaký známe od naftových sousedů z Mnichova a Stuttgartu. 

Foto: Mazda

Charismatický motor bychom tedy měli, ale pořád mu ještě může podrazit nohy převodovka nebo elektrifikace v podobě mildhybridního systému. Vyladit z těchto ingrediencí dobře fungující celek totiž není jen tak. Zatím budu trochu brzdit své nadšení, neboť testovací jízda byla tentokrát dost krátká (Francouzi, stávka, letový provoz… a cesta se natáhla o dvě hodiny), ale mám pocit, že se Japoncům povedlo postavit pohonnou soustavu až výjimečně dobře. Elektomotor uložený v převodovce dovoluje spalovacímu motoru pracovat v nižších otáčkách, kde je mu nejlépe, pomáhá při rozjezdech, a když v nízkém zatížení sundáte nohu z plynu, spalovací motor se při plachtění úplně vypne. Všimnete si toho jen na otáčkoměru, jehož ručička spadne na nulu, jinak je přechod z nafty na elektřinu neznatelný. Na dálnici auto využívá dlouhé poslední rychlosti a při stotřicítce se otáčky drží pod dvěma tisíci. 

Foto: Mazda

CX-60 si můžete pořídit ve dvou výkonových variantách – 200 nebo 254 koní. Není mezi nimi žádná hardwarová odlišnost, rozdíl zajišťuje pouze řídicí jednotka. Slabší verze náleží k zadnímu náhodu, silnější ke čtyřkolce. A teď další bomba – s oběma verzemi se spotřeba dokáže udržet mezi pěti a šesti litry nafty. Se čtyřkolkou si budete muset ohlídat lehkou nohu, ale jde to. Na tak velké auto je to až fascinující. Nádrž má 58 litrů a rychlý výpočet mi říká, že na ni dojedu zhruba tisíc kilometrů. To by šlo!

Teď bych asi ve jménu profesionality měla přihodit aspoň pár negativ. No, něco málo tu bude. Tak za prvé – na dvacetipalcových kolech je CX-60 poměrně tvrdá. Mazdí podvozky nebyly nikdy žádný obláček a to se nezměnilo, což je možná u tohoto typu auta škoda. Na druhou stranu jakožto osoba nepříliš choulostivá na komfort jsem s tím neměla žádný problém a dealbreaker by pro mě tahle ‚moucha‘ v žádném případě nepředstavovala. Tužší podvozek navíc dovoluje jet i s tímto mamutem docela svižně do zatáček, aniž byste se někde za apexem museli zakusovat do volantu. Auto je perfektně ovladatelné a podobně jako jiné Mazdy je ho radost řídit, i když kvůli tomu si ho nejspíš lidé pořizovat nebudou. Za druhé – uvnitř není tolik místa, kolik byste z vnějších rozměrů očekávali, pořád je ho ale dost, aby si v zadní řadě nestěžovali ani normálně velcí dospělí lidé. A za třetí – koncovky výfuků jsou falešné. To je asi všechno. 

Foto: Mazda

Počkejme si na podrobnější test, který máme naplánovaný na květen. Ale první dojem – a ten je důležitý – naftová CX-60 nemohla udělat lepší. Pokud se často vydáváte na dlouhé trasy, trávíte hodně času na dálnicích a od rodinného SUV chcete kromě pragmatických výhod i trochu charakteru (třeba si občas zadriftit:), posaďte se do ní. Vzhledem ke startovní ceně 1,25 milionu a skutečnosti, že jsme národem naftařů, by se jí u nás mohlo dařit.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

riderhenry
02. dubna 2023, 12:40
0

Pěkné čtení, na test se hodně těším. I když mám dojem, že spousta lidí byla i lehce zklamaná. Já o CX-60 reálně uvažoval, dokud jsem si ještě myslel, že bude sedmimístná (občas se to někde mylně uvádělo). A to s Mazdou nemám nejlepší zkušenosti. Každopádně takto velké, dobře vypadající auto s třílitrem v plné výbavě za nějakých 1.8 miliónu, to je dnes docela zjevení. Ale možná se jenom málo dívám do ceníků Korejců apod. :D

reagovat
XT
XTad
02. dubna 2023, 15:27
0

Sedmimistna bude CX-80, pripadne CX-90, ktera ale neni urcena pro Evropu.

high_fish
02. dubna 2023, 17:25
1

Z fotek mám u toho auta pořád rušivý pocit, že zadek má menší rozchod než předek, i když tak tomu asi není (nepátral jsem).

reagovat
ransom
02. dubna 2023, 18:20
1

A není tomu tak čirou náhodou u většiny aut?

high_fish
02. dubna 2023, 18:55
0

Minimálně u předohrabů asi ano, ale většinou to tak nepůsobí.. tady to design zadní partie zvýrazňuje

XT
XTad
02. dubna 2023, 19:23
0

Osklive to je naramne, ale to plati pro vsechna SUV Mazdy.

martin_100
05. dubna 2023, 08:44
0

Jak nemam SUV rád tak tafy musim říct, že hlavně ta slabší verze se mi moc zamlouvá. Taková lokomotiva a tak malá spotřeba a ještě k to.u zadohrab? Pro mě fantazie. Bejt to sedan tak mam jasnej automobilní sen. Ale i jako blbý SUV sr mi to fakt líbí.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem