načítám data...

Mazda MX-30 R-EV: Slepá ulička

Mazda se Wankelu nevzdává, ale obstojí i jako pouhý generátor elektřiny v pohledném elektromobilu do města?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Mazda šla vždycky proti směru vývoje ostatních automobilek. Ať už jde o stálé propagování atmosférických motorů v podobě jednotek SkyActiv nebo nedávný opak downsizingu v podobě šestiválcových motorů pro modely na nové zadohnané platformě, vždy se snažila nabídnout něco jiného, co jinde nenajdete – na tak malou automobilku úctyhodný výkon. V historii Mazdy ale vyčnívá zejména Wankelův motor, který se automobilka snažila dlouhá léta vycizelovat do ideální pohonné jednotky pro cokoliv. My jej známe většinou ze sportovních vozů řady RX, ale Mazda jej montovala i do autobusů nebo pickupů. Poslední vyráběný Wankel, motor 13B-Renesis pro RX-8, byl dokonce adaptován pro provoz na vodík, ale v roce 2012 končí bez náhrady – už bohužel nesplňoval emise.

Ale Mazdu to i tak nepřešlo a pustili se do vývoje nové jednotky. Roky jsme četli zprávy, jak přijde nová generace sportovních vozů s Wankelem a mnozí příznivci značky se těšili. Mazda však novou jednotkou překvapila nejednoho fanouška a osadila ji do svého elektromobilu MX-30 jako prodlužovač dojezdu, a já jej dostal na test.

Foto: Autíčkář.cz

Klasická MX-30 už na Autíčkáři byla několikrát, tak bych se nerad zdržoval nějakým popisem exteriéru a podobnými “zbytečnostmi”. Z mého pohledu jde o velmi pohledný malý crossover do města a věřím, že cílová skupina zákazníků bude nadšená. Vevnitř je to ale taky pěkné – sice tu najdete spousty různých materiálů, ale jako celek to funguje dobře, zejména korek na středovém tunelu je velmi zajímavý prvek, který by mohlo do svých aut dávat více automobilek. Navíc je celý interiér velmi dobře zpracovaný a za celou dobu jsem si nevšiml jediného zavrzání.Foto: Autíčkář.cz

Osobně jsem byl překvapený, jak moc místa kolem sebe řidič a spolujezdec mají – jde o malé auto, ale nepůsobí tak. Zadní sedačky už tak skvělé nejsou, dá se tu na kratší cesty sedět a rozhodně to není jako sedět v nějakém kupé, ale je znát, že MX-30 je auto zaměřené na dva lidi – a pro dva je naprosto v pohodě. Zavazadlový prostor je obstojně velký, zvládne pojmout i velký nákup v Makru, na druhou stranu neustále zavazí nabíjecí kabely, které bohužel není kam dát – vepředu motor, pod podlážkou už taky prostor není – takže budou neustále vzadu dělat bordel při jízdě a překážet při převážení věcí. 

Foto: Autíčkář.cz

Nejlepší na celé MX-30 je ale podvozek. To je zkrátka famózní. MX-30 má na poměry elektromobilů docela nízkou hmotnost, ale hlavně přidáním Wankelu pod kapotu nepřidává kilogramy ani nemění rozložení hmotnosti 50:50. Díky tomu tento crossover jezdí velmi obratně a hbitě, navíc stále nabízí hromadu jistoty, až je to k neuvěření – je to prostě stále Mazda, která si na podvozku zakládala vždycky. Ve městě na výmolech může občas trochu zadrncat, ale není vůbec nepohodlná. MX-30 zkrátka jezdí ze všech elektromobilů, se kterými jsem měl tu čest, nejlépe. 

Foto: Autíčkář.cz

Nejzajímavější částí je tu ale pohon. Jak jsem už zmínil, Wankel pod kapotou nepřidává hmotnost oproti čistě elektrické verzi, čehož je zde docíleno menší baterií – oproti 35,5 kWh u elektrické verze je zde kapacita baterie pouze 17,8 kWh. Mazda tvrdí, že na elektriku dojede tento vůz až 80 kilometrů, ale na mě nikdy nesvítilo při plném nabití více než 60 kilometrů. Netřeba však zoufat, je tu ještě ten generátor s padesátilitrovou nádrží benzínu, který má dle tabulek prodloužit celkový dojezd až na hodnotu 680 kilometrů. 

Foto: Autíčkář.cz

680 kilometrů už je solidní dojezd. V týdnu jezdíte do práce a po městě čistě na elektriku (pokud samozřejmě můžete nabíjet), a o víkendu na výlet nastartujete motor. Elektrická MX-30 totiž často schytávala kritiku zejména za nízký dojezd, a tak proč “jen” nepřidat generátor a hotovo? To zní všechno strašně super, ale papír snese ledacos. Rád bych vám tu přinesl nějakou průměrnou spotřebu za celou dobu testu, ale počítadlo spotřeby je opět generátor náhodných čísel jako u CX-60, takže na mě svítily docela hrozivé čísla jako 11,6 litrů benzínu a 23 kWh na sto kilometrů. Realita je samozřejmě o dost lepší, pokud nenabíjíte, reálně budete jezdit za nějakých 10-11 litrů benzínu, na dálnici okolo těch 12-13 litrů. 

Foto: Autíčkář.cz

Motor se totiž neumí připojit přímo na kola, funguje zde pouze jako generátor elektřiny. Umí pracovat v rozmezí 1500 až 4500 otáček, podle toho, kolik elektřiny vůz zrovna potřebuje. V nižších otáčkách práci motoru takřka nepostřehnete, ano, při zhasnutí se občas trochu oklepe, ale nic hrozného to není. Problém nastává na dálnici, kdy motor pracuje na plné otáčky. Maximální rychlost 140 km/h tu totiž není jen tak – motor neumí vygenerovat více elektřiny, než kolik je při maximální rychlosti potřeba. A v těchto maximálních otáčkách už je práce motoru docela znát a slyšíte, že z něj ždímete veškerý výkon, co umí podat. Na dálnici. Při běžné cestovní rychlosti…

Foto: Autíčkář.cz

V nižších rychlostech je ale všechno v pohodě, auto do nějakých 80-90 kilometrů v hodině ochotně akceleruje, pak samozřejmě zleniví – není to žádný rychlík, ale na poskakování do města naprosto dostačující. Na okreskách už je samozřejmě třeba trochu více přemýšlet při předjíždění oproti jiným elektromobilům, ale nic hrozného. Dynamika prostě není nijak zázračná, dost to kazí i příliš “eco” namapovaný plynový pedál, ale pro běžné používání to je naprosto v pohodě.

Výhodou MX-30 R-EV je však základ v elektromobilu, díky kterému máte velmi rychlé nabíjení na poměry plug-in hybridů v základu. MX-30 umí dobíjet až 35 kW z DC stanic, zatímco z AC nabíječek sosá 11 kW, díky čemuž za to ten kabel z kufru stojí vytáhnout i při kratší návštěvě obchodu. 

Foto: Autíčkář.cz

Závěr

Mazda se nevzdává a opět se snaží přinést světu něco jiného než ostatní. Podobný plug-in totiž zkrátka nekoupíte. Zda se nová jednotka Wankelu osvědčí z dlouhodobého hlediska spolehlivosti, nad tím visí velký otazník – přeci jen nepracuje v úplně nejideálnějším cyklu a často zhasíná. Navíc spotřeba není vůbec dobrá…

Ale MX-30 je jízdně naprosto skvělý elektromobil, který umí potěšit nadšeného řidiče na zatočené okresce, neudělá ostudu před oblíbenou kavárnou a nedává na sobě tolik znát, že je jiný, než ostatní Mazdy. Před deseti lety by nikdo nečekal, že Mazda dokáže vyrobit tak krásně zpracovaný interiér. 

Technické údaje

Motor: synchronní elektrický + jednorotorový Wankelův motor 830 cc o výkonu 75 koní
Výkon: 125 kW (170 koní)
Točivý moment: 260 Nm 
Maximální rychlost: 140 km/h
Pohotovostní hmotnost: 1645 kg 
Dojezd dle WLTP: 85 km čistě na elektriku, 680 km celkově
Reálný dojezd: 400 km
Zrychlení 0–100 km/h: 9,1  s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1 l/100 km + 17,5 kWh/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 11,6 l/100 km
Cena již od: 949 000 Kč
Cena testované verze: 1 136 600 Kč

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Romus
20. prosince 2023, 18:57
5

bože to je smutný

reagovat
MB
MBMB
20. prosince 2023, 19:55
5

Bohužel se potvrdilo to, co oznámili už při představení, kdy zmínili dojezd 600 km na 50l nádrž. Z čehož plynula obrovská spotřeba.
Což to auto prakticky úplně diskvalifikuje, protože je sice hezké, že tím wankelem a nádrží zvýšili dojezd, ale nikdo při smyslech nebude chtít s touhle spotřebou těch 600 km na benzín jet. Leda v nouzi, rozhodně ne nějak pravidelně. Takže z už tak ne úplně oslnivého elektromobilu de facto udělali ještě horší, který ujede jen půlku.
Jak už tu padlo, je to opravdu smutné. Vůbec nechápu, jak je napadlo něco takového vyvíjet a i s těmito parametry to dát do prodeje. Asi jen kvůli tomu halu kolem wankelu, jinak si to neumím vysvětlit.

reagovat
Trinom
21. prosince 2023, 11:38
2

Kdyby to fakt umělo jezdit za těch 8/100, tak by to ještě šlo. Nebyl by to první PHEV s podobnou spotřebou. 13/100 je fakt fail, co kolikrát na dálnici nebral ani 13B.

S.
S.h.I.t.
21. prosince 2023, 11:48
3

Uprimne, i se spotrebou 8 na 100 by to bylo moc. To ma lecjaky konvencni motor, mnohdy i mene... tak proc se tam patlat s nejakym hybridem, ktery z principu spojuje vsechny nevyhody spalovaku a elektra do jednoho balicku...

MB
MBMB
21. prosince 2023, 14:13
4

Nissan Qashqai e-Power je čistě sériový hybrid taky bez připojení spalováku na kola (na rozdíl od řešení u Hondy) a udávanou spotřebu má 5,4 l/100 km. Běžně v praxi se člověk i podle testů určitě vejde do 6,5 l/100 km. Takže tahle Mazda s vybitou baterkou jezdí téměř za dvojnásobek. Je to opravdu velký fail.

StreetPro
21. prosince 2023, 11:15
2

Tak to je pro Wankel hard-core fans only... protože jinak je to malé auto, které stojí 1M, nejede, má pofidérní Vmax, má kabely navolno v kufru (jako u primárně EV mi to přijde jako fail... ikdyby je měli zakomponovat do zadního nárazníku a ovládat odskokem na klíčku) a se spotřebu 10 na sto???

reagovat
Trinom
21. prosince 2023, 11:35
1

Proboha proč tomu nenechali tu už tak malou 35 kWh baterku? Celkem by to tomu autu prospělo.

reagovat
Marek Brunner
21. prosince 2023, 12:00
1

Kvůli váze a rozložení, takhle to zachovává stejné parametry jako EV MX-30.

Trinom
22. prosince 2023, 08:23
2

No bóže, tak by to mělo o metrák víc. Furt by to bylo nejlehčí SUV na elektriku.

to
tomaass2
21. prosince 2023, 11:52
1

To zní vážně dost špatně … žere to, nejede to, vcelku malý auto za milion, kdovíjaká spolehlivost. Kolega má doma RX-8 na hraní a jako fanoušek Wankelu by si tohle nikdy nekoupil :D

Když vezmu, že s Outlanderem PHEV s 2.0 benzinem s rakví na střeše zvládnu bez dobíjení cestou jet do Alp za 8, tak tohle je fakt bída.

reagovat
ransom
21. prosince 2023, 12:08
3

No jo, no. Já jezdím s Outlanderem 2,4 bez elektriky tak za 9. Taky to bylo první, co mě napadlo

ransom
21. prosince 2023, 12:02
4

Tak já bych to ještě přestavěl na LPG a spotřeba bude přijatelná. Co?

reagovat
Pe
Peťas
21. prosince 2023, 14:55
5

Pravoplatny titul nejzbytecnejsi auto na svete vyhrava tato mazda. Preji ji at brzy skonci na ekolikvidaci a z jejiho ingotu je priste bavorak!

reagovat
martin_100
22. prosince 2023, 20:23
-3

A prosimpěkně tuto je ta ekologie? Auto s baterkou který žere dvakrát tolik co stejně velký benzínový je vytouženej Gréty cíl?

reagovat
fr
frite
24. prosince 2023, 06:45
4

Greta fakt nemůže za blbá rozhodnutí Mazdy někde v Japonsku..

Be
Bernard L.
11. května 2024, 20:26
0

Jsem zvědav, zda někdo bude na tenhle bizár koukat tak, jako dnes koukáme po Renaultu Avantime nebo Citroenu C3 Pluriel.
Jinak mne nenapadá, proč toto.

A kdo je "současný zákazník"? Za mne ten, co nechce ukázat, že neví co s penězi, ale koupit si opravdovou premiovku mu přijde moc pkaté.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem