Všichni o tom píší pořád dokola, ale mazda je prostě řidičské auto. Všechny modely si dávají záležet na tom, aby si řidič stále připadal pod kontrolou a bavil se. Ovládací prvky jsou vypiplané do detailu, v kolečkách nastavování klimatizace jsou snad kuličky a perka jen proto, aby to správně cvakalo… A korunu tomu všemu vždycky dávala kulisa řazení. Hrát si s relativně těžkou řadičkou v Mazdě mi připomíná tu radost, kdy si člověk jen tak pinká míčkem o stěnu.
Takže jsem fásnul šedivý malý vozík a odfrčel do města. Auto správně poprdlává, ale není uřvané. Už od začátku mele volantem něco o cestě a celkově se snaží navázat intimní vztah. Inu, proč ne. Volant je kulatý, přístroje stroze přesné, čudlíky interieru jsou jasné a jednoduché a jen ta radiomapa ukazuje své stáří. Ne tak funkcemi, jako spíš absencí zkratek a udělátek posledních pár let. Dá se s ní ale vcelku skamarádit a ovládání točítkem umožňuje dělat některé věci poslepu.
Už když jsem ale přijížděl do práce, byl jsem trošku kyselý. Chtěl jsem si pohazovat řadičkou mezi prsty, točit nebohý motůrek, užívat si jeho zpěvu a charakteru. Převody jsou ale tak dlouhé, že v podstatě nemá cenu řadit více než za tři. A teď si nedělám srandu z výkonu motoru, ten na auto v pohodě stačí. Výkon vzhledem k váze auta není nijak malý. Saxo 1.4 na tom nebylo líp a jaká s ním byla bžunda.
Jenže v prastarém Saxu se pětka dala zařadit někde kolem šedesáti. V Mazdě to nezkoušejte pod kilo. Takže na rozdíl od Saxa, kterému lítala řadička z díry do díry a motor hulákal v ideálních otáčkách, se v Mazdě čeká, až bude možno zařaditi trojku. Pokud se chcete svižně pohybovat po městě, budete se muset naučit za jízdy řadit jedničku. Čekáte-li na okresce kvedlání od dvojky po pětku, zklamu vás. Víc než trojka nedává smysl. Na čtyřku si v devadesáti odpočinete, pětka je tam pro ustálenou rychlost na dálnici a šestka asi jen na jízdu z kopce.
Přitom ta kulisa je zase jako od Glocka. Jsem přesvědčený o tom, že pokud by se zkrátil finální převod, celý jízdní projev by mohl být téměř perfektní. Podvozek je zase Mazdí, jistý, předvídatelný, nezáludný, ale při chuligánství mile reaguje na přenosy váhy. Řízení je přesné a v rámci možností skutečně ukecané a celý interiér výbavy Revolution je krásně vyrobený. Dokonce ani ty stříbrné a krásné nesmysly kolem budíků nevržou.
Sedačky jsou tak akorát, prostoru je tak akorát, rádio hraje hezky… Dokonce i designu musím vytknout toliko nesourodé proporce, ale ty plynou ze snahy o maximální praktičnost. Ono snoubení v podstatě obyčejně praktického auta s detaily, které docení člověk milující řízení, to je to, co dělá Mazdu Mazdou. A je to sakra těžké umění. Zde se to celé zřítilo jen a jedině díky poměru jednoho hypoidního soukolí.
Byl jsem nakvašený. Koukal jsem na krásně tvarovanou chromovou lištu, která je na auto trošku moc velká, ale je nádherná, takže to nevadí, a frflal jsem. Byl jsem naštvaný na všechny Normy z EU a jakékoli další jednoduché důvody mého neštěstí, neboli dlouhého převodu. Ale ať nad tím uvažuji sebevíc, dochází mi, že mechanická páka přesouvající kovové vehementy ponořené do oleje je sice nádherná věc, ale její nahrazení automatem ocení nejen "masy", ale také nadšený řidič postávající v zácpě.
Krásně točivý motor a kvedlání pákou bylo u Saxa tak trošku z nouze ctnost, protože to čtrnáctikilo prostě tehdá nešlo jinak postavit. Mazda investuje obrovské úsilí, aby nás, úchyly do atmosférických motorů, ukojila stavbou něčeho, co… Pojede litr s turbem…
Nalejme si čistého vína, narazili jsme na limity toho, nakolik jdou starosvětské hračičky naroubovat na praktický a relativně levný vůz. BMW také nemontuje elastickou zadní nápravu, která mi tak uhranula na 118i, na konec té věci jménem X1. Maminky to neocení, tak proč by za to měly platit. Stejně tak Mazda byla patrně vnějšími okolnostmi donucena prodloužit převody ad absurdum, a tak tak učinila.
Byla rozhozena rovnováha a přestává fungovat i ten zbytek. Mazdě by nikdo vyšší cenu neodpustil. Není kudy kam. Snad jen majitelé starých knih a strojů. Ti, kteří umí vyrobit šišatý zuby tak, aby se daly zamontovat do diferenciálu… No tak tihle pánové by mohli celou situaci zachránit. Je jen otázkou, co na to záruka…
Verdikt
Mazda 2 je skvělý vůz s mírně zastaralou radiomapou. Z konstrukce přímo kape upřímná snaha nedělat z řidiče debila a to je na celé věci asi nejsvěžejší. Bohužel příliš těžký finální převod natolik omezuje dynamické vlastnosti auta, že musím varovat. Projeďte se a dejte si pozor na to, kdy řadíte, a jestli vám to vyhovuje.
Ztunit! ;-)
Technická data
- Motor: zážehový čtyřválec, 66 kW (90k) při 6 000 ot/min, 151 Nm při 3 500 ot/min, komprese 15:1
- Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,8 s
- Délka: 4065 mm
- Pohotovostní hmotnost: 1066 kg
- Cena motorizace ve výbavě Revolution od: 477 400 Kč
Trinom
09. 5. 2022, 07:50 2 reagovatJenže ono to na delší cesty ve výsledku bude pro BFU lepší, než motorek vytočený někam ke 4k, který musíš poslouchat hodiny. Dvojka není polykač okresek ale auto pro mamku od rodiny.
-
Komentář upraven 10. 5. 2022, 12:42:39
Jan Machač
09. 5. 2022, 08:22 0nefunguje to ani tak, ta šestka ani neudrží 130 po rovině.
Sato
09. 5. 2022, 08:35 0Taka doba. Superb 1.5 tsi, 40 na trojku je hore kopcom celkom neprijemne. 60 na 4ku motor stale pocitovo podtoceny. Najhorsi je ten cca 1000 otackovy "gap" medzi 2 a 3. A to je pruzny a prijemny turbo 4hrnek. S atmo zdochlinkou by to muselo byt strasne peklo.
Trinom
10. 5. 2022, 12:43 0Tak pokud to neudrží ani dálniční tempo po rovině, tak to asi fakt bude špatně.
Jimi
09. 5. 2022, 09:46 0 reagovatMožno by stačil 2-litr z prakticky stejné CX-3 (2 na chůdách) a bylo by to hned zajímavější auto i když trochu prťavý. Cílovka je otázka. Ale chápu- emise vládnou.
Opelfahrt
09. 5. 2022, 11:42 0On ten motor ještě existoval ve výkonnější variantě 85 kW (nevím, jestli se ještě prodává), ale tam samozřejmě jen v nejvyšší výbavě.
HeavySmoker
09. 5. 2022, 10:56 0 reagovatNekonečne dlhé sprevodovanie ako rýchly únik z problémov si pamätám ešte z Favoritu 136. Keď normy predbehnú technické možnosti, nedá sa nič iného urobiť. Motory vtedy spasilo vstrekovanie a zas bolo dobre. Teraz je riešenie asi len čiastočná hybridizácia, ktorá pomôže s odozvou na plyn a spotrebou v meracom cykle. Inak s autom mám drobné skúsenosti a mám ho rád, je s tým celkom sranda a vadili mi tam len pedále ktoré sú na mňa až príliš mäkké a nedávajú veľa sebadôvery. To je na mestskú hračku veľmi krátky zoznam. Inak s tou cenou tam máte preklep alebo to fakt myslia vážne?
Jan Machač
09. 5. 2022, 13:36 0Motorizace a výbava, chyba, díky!
ransom
09. 5. 2022, 11:51 2 reagovatTo přeci nejsou dlouhé kvalty, ale příprava na menší kola.
yaoming
09. 5. 2022, 16:20 -2 reagovatNešlo by to vyřešit mě montazi LSD? Klidně až po záruce...
Hansoff
10. 5. 2022, 06:16 1Nebo převodovkou pro mimoevropské trhy?
Habakukk
10. 5. 2022, 12:09 0yaoming jak proboha řeší LSD problém dlouhých kvatů? Tím, že přenesu trakci tam kde není přece neřeším dlouhé převody.
MBMB
10. 5. 2022, 14:17 0Jiný diferenciál může posunout ten stálý převod. Ale to pochopitelně úplně nesouvisí s tím, jestli to je, nebo není LSD.
Habakukk
10. 5. 2022, 15:17 0Diferenciál nikdy sám o sobě nezmění stálý převod. Pokud měním převod měním soukolí a je jedno zda jej pak dám do otevřeného nebo samosvorného diferenciálu.
Beran
10. 5. 2022, 20:52 1Poplest si u zkousky rozvodovku a diferencial uz byl jenom malinky krucek od opakovaneho terminu :-)
MBMB
10. 5. 2022, 22:34 0Ano, řečeno korektním názvoslovím, převod bych mohl změnit výměnou celé rozvodovky. Výměnou samotného diferenciálu samozřejmě nic nezměním. Holt bych to měl tentokrát na druhý pokus. :D
Beran
11. 5. 2022, 08:54 0Treba by to zachranil nejaky vypocet prevodovych pomeru a pilovy diagram :-D
Zrovna pilovy diagram by pro tuhle mazdu mohl ukazat jak moc je tupa kvuli dlouhym prevodum.
RRRampapapa
11. 5. 2022, 10:16 2Pokud čísla v odkaze níže souhlasí, tak to vypadá nějak takhle. (Ty ostatní příklady jsem nevybíral, ale měl jsem je vykreslené z dřívějška).
https://www.automobile-catalog.com/performance/2022/3050465/mazda_2_1_5_skyactiv-g_90_m_hybrid.html
mariov8
11. 5. 2022, 11:01 0Tak to je úlet 90 koňový hatchback má teoretickou maximálku převodovky na nejvyšší rychlost nastavenou na více než 280km/h a na 3 jede skoro 130! Dyť to musí být strašně tupé!? To bude auto za trest...
ransom
11. 5. 2022, 11:55 0Kolegovi rodiče mají Rapida, a tam to prej vypadá dost podobně. Město na dvojku, za městem trojku, na dálnici čtyřku a pětka s kopce.
RRRampapapa
11. 5. 2022, 12:09 0No, tak si sypu popel na hlavu, protože jsem to měl ještě blbě. Měl jsem tam špatný koncový převod a teď ten diagram vypadá ještě mnohem děsivěji, s teoretickou maximálkou 353 km/h.... Může pan Machač potvrdit kolik to točilo při 130? Zda jsou to platí?
RRRampapapa
11. 5. 2022, 12:10 0Obrázek se nenahrál.
Hansoff
11. 5. 2022, 12:21 0Převodovka ze supersportu v malém městském autě? V reklamním letáku by to mohlo vypadat dobře... (škoda, že nemá i ten desetinásobnej výkon)
RRRampapapa
11. 5. 2022, 13:05 2A když už jsem byl v tom, tak v roce 2019 nabízeli ještě rozumnou převodovku... https://www.automobile-catalog.com/car/2019/2768585/mazda_2_1_5_skyactiv-g_115_i-eloop.html
Beran
11. 5. 2022, 14:18 0Krasna prace! A smutny pribeh pro mazdu :-(
Oddtupnovani jak pro turbo naftu s hybridem, tomu by ujela i felda :-D
Sato
11. 5. 2022, 15:26 0Nechce sa ti to spravit aj pre 1.5tsi? (superb, ale asi aj octavia bude to stejne) Tiez to je dost odveci
MBMB
11. 5. 2022, 20:32 0Cílit na nějaké nízké otáčky na dálnici je sice chvályhodné, ale chce to k tomu taky buď silnější motor, nebo víc převodů. Tahle kombinace evidentně moc nefunguje.
Blix
12. 5. 2022, 22:16 0Na Zeperfs.com jsou grafy a pilové půběhy snad ke každému autu. U téhle mazdy uvádí teoretickou maximálku dokonce 379 kmh !
Jan Machač
13. 5. 2022, 10:59 0Já bohužel nemám přesná čísla, ale zuby nahoře vypadají velmi povědomě. Chovalo se to trošku jako dorychla zpřevodovaný čtyřkvalt a dva převody k tomu.
RRRampapapa
14. 5. 2022, 00:33 0Sato - k Superbu jsem našel toto:
https://www.cars-data.com/en/skoda-superb-1-5-tsi-greentech-act-business-edition-specs/158982/tech
A tohle se tváří jako, že je to z letošního roku - https://cdn.skoda-storyboard.com/2019/07/TD-SUPERB-en.pdf
Paradoxně ten první odkaz (skrz označení greentech) vychází trochu kratší převodovka. Rozdíl otáček ve 130 je asi jen 100 (2657 vs 2765). Co odpovídá, to kdyžtak napiš ty. Takové terno jako ta Mazda to není a navíc to je přeplňovaný motor. To spíš to bojuje s váhou auta.
Sato
14. 5. 2022, 22:29 0Rampa; diky za grafek. Pri 130 to toci neco malo cez 2500, takze tazko povedat presne, tie digi budiky su dost katastrofa. Takze to moze byt tych 2657. Na dialnici mi to az tak problemove nepride, ten motor ma vykon posadeny celkom nizko. Ale v meste je proste 3ka a 4ka uplne blbe. Schvalne som to dneska odsledoval a pri 2000 ot. 3=55kmh, 4=70kmh, 5=85kmh, 6=100kmh (cca). Z toho vyplyvaju situacie ked je treba na nepatricnych miestach radit dvojku, pripadne trojku inak sa motor musi zozbierat spod 1500ot a to nie je ziadna slava.
V12
11. 5. 2022, 19:22 0 reagovatPodobne je sprevodovana aj Mazda 3 G 120. Ssangyong Korando s manualom ide este dalej - 130 / 2200. Pre 6500 otacok to potom dava absurdnych 385 km/h...
mariov8
12. 5. 2022, 08:47 0No já mám v autě 9 stupňů (navíc je to kvalitní poctivý měničový planétový automat) a motor má v pásmu cca 1500-2500 přes 440Nm, takže nevadí že ve 130 točí nějakých 1650-1750. Auto má sice 2,5t prázdné, ale takhle to dává v klidu i kopce na dálnici!!! Při potřebě zrychlení je tam hned 8 (v prudším svahu si to podřadí i samo a nahoře i odřadí) a točí to 2000 a nebo tam skočí i 7 (rovnou z 9) a už to zrychluje citelně. Kick-down tam vrazí odhadem za 4-5 a je tam 3500-4000 a téměř plný výkon. Kolik Nm má tenhle atmosférický benzín v 2000 otáčkách? 80-100? Jízda s tímhle musí být strašné utrpení, už jenom svižný odjezd z křižovatky, nebo zařazení se z připojovacího pruhu když se blíží kamion (ten zpomalovat bez důvodu nebude, netušíce že ten osobák na tom bude dynamicky ještě hůře) musí být stresující zážitek. Kór pro tu babu (bohužel dnes už to jenom pro málo jezdící baby neplatí), která si málokdy podřadí o 2 dole a nezarazí plyn do podlahy.
dzonnek
12. 5. 2022, 22:34 -1 reagovatZnám to strjne.s.toyoty Avensis. 1.8 atmosféra na dálnici se běžně radila 3 rychlost ať to trošku běžně zrychluje. Nasledujici vozidlo s 1.0 turbo benzínem byla úplná raketa oproti tomuhle lenochodou. A stačilo by tak málo. Bohužel taková je realita. Ale zase v porovnání vozidlo moji máti což je ovce 1.6 benzín která točí necelých 4000tis při dálniční rychlosti taky žádná sláva. Ale skoro 300tis na tachometru a vozidlo funguje spolehlivě stačí občas dolévat oleje. Takový moderní 2 takt.
beastar
12. 5. 2022, 23:18 0 reagovatZa půl milana neber to. 90 hp to by i Dom s nekonečnou převodovkou koukal...na drát.