načítám data...

Lancia Lybra: Přehlížená, ale schopná

Mnoho lidí řeší zapeklitý problém - potřebují okamžitě auto, ale rodinná pokladna zeje prázdnotou. Řešením může být překvapivě Lancia.

zobrazit celou galeriiBazarový snílek, Historie: Lancia Lybra: Přehlížená, ale schopná

Taková situace nastane velmi snadno. Dosud spolehlivě sloužící rodinný přepravník náhle vypoví službu nějakým téměř fatálním způsobem, oprava bude časově i finančně nákladná, ale vy nemůžete zůstat měsíc bez auta. Co si počít? Koupit narychlo něco alespoň trochu pojízdného za cenu plechcupového speciálu? A přitom existuje řešení. A je překvapivě dobré.

Lancii Lybru dnes seženete za částky menší než průměrný plat. Co za své těžce vydělané peníze dostanete? Překvapivě toho není vůbec málo!

Lancia Lybra přišla na trh v roce 1999. Ve výrobním programu značky nahrazovala úspěšný model Dedra. Lancia mírně zredukovala svou nabídku, Lybra narozdíl od své předchůdkyně nedostala verzi s pohonem všech kol ani menšího sourozence Deltu. Namísto toho připravila Lancia v mnoha ohledech převratné auto. A jak už to tak bývá, setkala se spíše s nezájmem a nepochopením. 

Lybra vznikla jako svébytný model, nebyla postavena na základě nějakého jiného Fiatu. To ale neznamená, že tu automobilka nepoužila některé díly. Přední ramena jsou například shodná s Multiplou. Zadní náprava je však naprosto unikátní a překvapivě sofistikovaná. Víceprvkové zavěšení si tu dokonce hraje s proměnnou geometrií. Toto řešení dává Lybře její specifické jízdní vlastnosti – auto je pohodlné, až houpavé, avšak jakmile zaklekne do oblouku, jen tak se nepustí. Velkou výhodou multilinku je potom minimální přenos vibrací, Lybra doslova vyhlazuje nekvality silnice.

Pod kapotou Lancia nabídla to, co zrovna stálo ve sladech Fiatu. A to není vůbec špatná věc, protože sklady Fiatu tenkrát obsahovaly docela povedené kousky. Základem byla benzínová šestnáctiventilová ‘šestnáctistovka’ známá i z Fiatů Bravo či Marea. Nabízela sto koní a příkladnou spolehlivost, čím však dokázala překvapit byla živost. Jistě, byl to základní motor, měl jen sto koní, ale když jste ručičku otáčkoměru poslali do vyšších sfér, v motoru se probudilo až nečekané nadšení.

Pokud by vám sto koní nestačilo byly tu další dva motory – čtyřválec 1.8 16V a pětiválec 2.0 20V. V obou případech se jednalo o motory s proměnným časováním ventilů i proměnnou délkou sání, které radostně spěchaly k 7.000 otáček za minutu. Pětiválec k tomu přidal i charakteristický soundtrack a velmi hezkých 150 koní. A ještě tu byl jeden motor, pětiválec převrtaný na 2.4 litru, který se později objevil například ve Fiatu Stilo Abarth. Jenže tady byl drobný problém. Motor 2.4 20V se dodával jen s jedinou karoserií, totiž jako sedan. Pancéřovaný sedan. Vrcholnou dynamiku tedy nečekejte.

Kromě zážehových motorů nabídla Lancia i motory vznětové a ani tady nešlo o nějaké vysloužilé popelnice. Technologie common-rail byla na světě teprve dva roky, diesely 1.9 JTD a pětiválcový 2.4 JTD patřily mezi to nejlepší, co jste mohli mít.

Další překvapení přišlo po otevření dveří Lancie Lybra. Uvnitř se totiž nacházel interiér, na jaký konkurence zkrátka neměla odpověď. Velký středový barevný displej zobrazoval základní informace o voze a audioaparatuře. A byl standardně ve všech Lybrách stejně jako třeba dvouzónová automatická klimatizace. Za příplatek tu potom byla mapová navigace, vestavěný telefon a tisíce dalších věcí. Většina Lyber měla alcantarové či kožené sedačky, audioaparaturu BOSE, byl tu tempomat, dešťový senzor a spousta dalších věcí.

Takže Lybra byla ve své době nadprůměrně vybavná a moderní, přesto se neprodávala v tak velkých počtech, aby byla okoukaná, má výborné motory, skvělý podvozek a stojí pár drobných. Kde je háček?

Samozřejmě tu několik háčků je. Motory i přes svou relativní složitost patří mezi velmi spolehlivé, u verze 1.8 16V občas zazlobí variátor ovládající časování ventilů, oprava však není příliš náročná a závada neznamená, že vás auto někde nechá stát. Další komplikací je výměna rozvodového řemene u pětiválcových verzí, místa je tu zkrátka málo a servisní manuál radí kompletní demontáž motoru. A protože je některým Lybrám už dvacet let, začíná se objevovat i koroze, konkrétně prahů a zadních lemů. Přední náprava si občas řekne o nová ramena (pokud žijete v Praze nebo za Uralem, tak poměrně často), zadní naopak vydrží i ty horší cesty.

A potom je tu ještě jedna potíž. Jakkoli exteriér i technika stárne pomalu, o interiéru se to říci nedá. Jeho tvary jsou sice pořád pěkné a luxusní, materiály neodolávají zubu času tak, jak bychom si asi přáli. Původně velmi příjemný plast potažený měkčenou vrstvou degraduje a začíná být lepkavý, alcantara na sedačkách žmolkovatí. Je to škoda, protože jinak je interiér Lybry stále skvělé místo k životu. A posledním problémem Lybry, kterému jsem zatím záměrně nevěnoval pozornost, je vnější design. Po umírněné konvenční a konzervativní Dedře přišla Lybra s velmi originálním vzhledem a nechám na vás, zda se vám líbí či nikoli. 

Tak čí tak, pokud hledáte auto za pár korun, které stále ještě poměrně slušně maskuje svůj věk a nabídne výbavu i techniku, která ani po dvaceti letech nepůsobí staře, možná byste se měli po nějaké té Lancii podívat.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
01. září 2019, 12:53
0

Kombíků jsem tady potkal dost, ale o sedan jsem ještě nezavadil ( nebo jsem ho přehlédl ), každopádně vypadá zajímavě :-D

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
01. září 2019, 12:58
0

Minimalne o jednom bych vedel. O tom svem.. :-)
-
Komentář upraven 1. 9. 2019, 12:58:47

Irwinek
01. září 2019, 13:03
0

Asi nejezdím okolo :-D

Bigg.I
01. září 2019, 13:23
0

Než jsem si koupil Sierru, tak jsem nad Lybrou v sedanu vážně přemýšlel... Navíc má zajímavý design v té dnešní automobilové šedi (já prostě ty sedany miluju). Jenže z teho pak nějak sešlo.. A sedan v té červené je nádhernej. Jenže pak jsem si uvědomil, že to je na mě asi moc nový a koukal jsem po Lancii Kappa a pak eště po Lancii Thema (jo a tento nádhernej hranatej sedan si snad jednou pořídím).

Poznámka: Ta pancéřovaná Lybra má přídomek Protecta a dá se zvenčí poznat tak, že má kola na 5 matic.
Poznámka 2: Pancéřovaný Lancie se dělali i dřív, třeba Lancia Thema s přídomkem Blindata

reagovat
liška
01. září 2019, 13:58
1

No vidis a ja ze Sirky pred lety presedl do Lybry a to byl uplne jinej svet - jedna z vrcholnejch vybav executive a petivalcovy jtdcko. Uz ji sice nemam ale porad vzpominam, to auto me hrozne bavilo.

Bigg.I
01. září 2019, 14:30
0

Tak samozřejmě, Sierra je je 30-35 let starý auto, vs 20ti letá Lybra :)). Já si teď taky koupil daily a ikdyž je jen cca o 5 let novější než Sierra (spoiler. bude blog!), tak i to je strašně poznat. Rozhodně jsem rád, že jsem šel do Sierry, žádný jiný auto by mě nenaučilo tolik... Navíc první auto srdcovka co si nechám snad napořád. Lybra taková srdcovka není, ale časem si ji třeba pořídím, rozhodně má co nabídnout !

Nimrod
02. září 2019, 16:35
0

s themou přeju hodně štěstí :-) naštěstí ještě celkem jsou narozdíl od třeba cromy po faceliftu. nicméně spíš bych před sedanem dal přednost kombíku. tohle ufo jsem viděl jen jednou, v černý, a spadla mi brada. na živo je fakt nádherná

Fa
Fandatik
02. září 2019, 20:24
0

Jenže Thema 8.32 SW byla snad jen pro Agnelliho.+ pár individuálních přestaveb :-(
Vůbec nedokážu odhadnout cenu, ale pod mega asi nebude.

Nimrod
02. září 2019, 21:10
0

8.32 :-) já teda chápu, proč by ho měl člověk chtít, ale byla řeč jen o themě bez specifikace motoru. a pokud jde o normální motor, tak mi přijde ten kombík zajímavější jak sedan

Fa
Fandatik
03. září 2019, 05:14
0

Kdysi na nějakém Alfa (+ Itálie) srazu v Josefově na letišti jsem ji viděl v sedanu. To auto nepotřebuješ, možná bude ten V6 z Alfy nebo 2.0 Turbo příjemnější. Ale tu 8.32 prostě chceš.

vi
vita
01. září 2019, 16:19
0

No, ja resil stejny problem, jaky je popsany v uvodu clanku. Vyresil jsem to Primerou P11 po FL, 1.8i a musim se priznat, ze ac je to stara popelnice, tak jsem z toho auta uplne nadsenej...jo a perla: funguje tam klimatronic, coz se o dvou fordech (2007 a 2009) a renaultu (2014), kterymi jezdim, rict neda...

reagovat
D
D
01. září 2019, 17:49
0

Primera je fajn auto, a co ta 1.8? Že jsem tak smělý, jak Vam funguje? Docela by me to zajimalo. Internet ji pomlouva, ze si bere hodne olej a oproti Sr20de je to mizerium...jenze cesky internet je plny nesmyslu, hlavne co se Japoncu tyce...takze bych si rad precetl neco od skutecneho majitele:)

vi
vita
01. září 2019, 21:29
0

No, ja to auto mam 3 tydny, tak asi nejsem uplne ten pravy, kdo by mohl rozdavat zkusenosti ????
Ale pokusim se shrnout poznatky: Olej zatim za 3.000 km nevzal ani kapku a japonec je to muj prvni. Myslim si, ze zrovna ten muj kus "utrpel" na dobreho majitele (rocnik '59), spodek nastrikany gumoasfaltem, rez pouze povrchova na podbezich. 1.8 me velmi mile prekvapila, na to ze ma auto najezd 270.000 (a to buhvi jestli), tak v nizkych otackach tahne jako lokomotiva ( jsem rad, auto pouzivam ve meste). Dalsi zajimavost je ta, ze auto ma udajne 2, ci dvojity synchron (nevim, nerozumim, jen jsem vycetl), ale googlil jsem to proto, ze mi prislo obdivuhodne, jak auto spolupracuje pri rozjezdu...no opet proti fordum, rozdil x svetelnych let.
Kdyz to shrnu, ja puvodne shanel jebku, do dvacky, co prezije aspon 3 mesice a pujde na vrakac. Po par autech, co jsem nasel na bazosu a chtelo se mi zvracet, jsem nasel tohle v bazaru za 15...A do toho auta jsem se zabouchl tak, ze mu dokonce v breznu venuju novou TK ????

ganmiki
01. září 2019, 22:29
0

S tou 1,8 moc nepomůžu, mám WP11 8 let a ještě letos jsem měl i druhou P11 obě se SR20DE a a ne 144 a to je prostě hodně povedenej motor, mám 340 tis. a jezdí, ale olej už taky bere/uniká, nehodlám to u dělníka řešit, navíc jak už není daily a ty km nájezdy nemá tak mě to tak netlačí, nicméně v low end kategorii ojetin když se pohlídá koroze beru Primeru jako použitelnou, tedy až po P12, ten holport s renaultem tomu moc neprospěl.

D
D
02. září 2019, 00:54
0

Dekuji panove obema za osobni zkusenosti. P11 uz v inzerci moc nebyva, nejspis asi pomalu sojizdeji na korozi. P12 k mani celkem jsou, antikorozni ochrana bude zrejme o dost lepsi, ale s ohledem na jejich nizke ceny tam bude asi jiny hacek:).

Perníček
01. září 2019, 17:13
0

Lybra je vážně moc zajímavé auto, hlavně ten interiér, ale jak je napsáno v článku rychlá degradace člověka rychle odradí. Zatím jsem neseděl v kusu, který by ty sedačky neměl zežmolkovatěný a doplněný podivným zápachem, jak kdyby se tam pes pomočil... Nicméně jsem zatím měl jenom čest s naftovými motory (na benzínovou šestnáctistovku v Marei jsem si nemohl stěžovat) a jakmile nastal problém někde v přivodu paliva nebo elektronice, tak ani farář se svěcenou vodou nepomohl. To pak zájem rychle vyprchá, škoda.

reagovat
Jokke
01. září 2019, 20:31
0

Škoda že v 1.6 a kombíku to je prakticky nesehnatelný. Viděl jsem snad jenom na italskejch bazarech a pak jednu krásnou v Polsku. Interiér na mě bohužel působí také stejně, zachovalej se hledá hodně těžko.

reagovat
PlusOne
02. září 2019, 14:49
1

Normálně po každém takovém článku projíždím Bazoš, a chce se mi koupit....ještě že aspoň moje peněženka má rozum :-D

reagovat
Skipper
03. září 2019, 08:18
0

Takových je nás víc ;)

ma
martinw
02. září 2019, 15:09
0

Jako věřil bych spíš starý Toyotě než Lancii, ale je fakt že je to zajímavý auto podle popisu.

reagovat
Al
Alda838
03. září 2019, 23:41
0

Zdravím, jako provozovatel a zároveň servisák tří Lancií Kapp můžu napsat, že minimálně u Lancií které znám to se spolehlivostí není taková tragédie i když nejstarší je už 23 let pořád je to finančně únosné.
Horší je to s dostupností některých náhradních dílů.
Lybru sw má jeden známý, motor 1.8 16v a taky si nestěžuje na nějakou nadměrnou poruchovost, tak bych se toho zase tak nebál.
Alcantara na sedačkách bohužel moc nevidrží, to je pravda, ale auta jsou to celkem odolná.
Rozvody na 5-ti válcích u Kappy měním bez vytažení motoru, ale Lybru jsem ještě nedělal. Je možné, že to jinak než motor ven nejde ani u té Kappy toho místa moc není.

reagovat
JN
JNK
07. září 2019, 13:26
0

2.0 pětivlc, to by se mi líbilo. Ale ta pasivní bezpečnost... Tam Fiat tenkrát dost zaspal. Jak u mojí Delty, strach z rychlé smrti je neodbytný :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Pacifica  2007
Chrysler Pacifica

2007 rok výroby
258 koní výkon
3 500 ccm objem

Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin 2009
Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin

2009 rok výroby
180 koní výkon
2 000 ccm objem

BMW Řada 5 528i 2000
BMW Řada 5 528i

2000 rok výroby
190 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Avenger SXT,VVT 2009
Dodge Avenger SXT,VVT

2009 rok výroby
160 koní výkon
2 000 ccm objem

Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel  2005
Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel

2005 rok výroby
330 koní výkon
8 300 ccm objem