načítám data...

Jezza říká, že s manuálem jezdí jen šílenci. Má pravdu?

26. února 2016, 07:22 62 komentářů Dominik Valášek

„Je to jako říct: Nepotřebuji televizi s dálkovým ovládáním, když k ní můžu dojít a přepnout si program sám,“ zaznělo z úst dost možná nejznámějšího motoristického novináře planety. Přesně tak, náš drahý Jeremy se vymezuje proti manuálním převodovkám.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Člověk, kterého široká, motorismem zaujatá veřejnost uznává jako poloboha, plive na naší pomalu zapadající modlu v podobě manuální převodovky. Ten klacek, na který si mnozí z nás na rozdíl od jiných klacků nenechají sáhnout, je napaden někým, od koho bychom to čekali nejméně. Jenže potom se do jeho tvrzení ponoříte hlouběji a zjistíte, že ten obtloustlý kudrnatý Anglán má vlastně v lecčem pravdu.

Jen naprostou minoritu lidí, kteří se pohybují po silnicích světa, řízení opravdu baví. A i když mají řízení rádi sebevíc, jen minimum času se za volantem baví takovým způsobem, aby jim byla manuální převodovka skutečným přínosem. Jak říká sám Jeremy: „Ano, na okruhu nebo na opuštěném průsmyku v pohoří Atlas je manuální převodovka povznášející. (…) Jenže my neřídíme na okruhu nebo v pohoří Atlas. My řídíme na oxfordském obchvatu, kde jsou úzké pruhy a cedule říkající, že nesmíte předjíždět cyklisty. A tady je auto s manuální převodovkou prostě otravné.“

Ačkoliv jsem i já jeden z těch lidí, co nedají na manuál dopustit, musím souhlasit do posledního slova. Jen si ten Oxford vyměňte za Prahu či libovolné jiné město a odmyslete si cedule zakazující předjíždět cyklisty, protože ty se k nám naštěstí zatím nedostaly. I tak většina z nás stráví za volantem většinu času na cestě, jejímž účelem je přepravit se z bodu A do bodu B. A v tomto režimu nemá smysl ručně řadit. Je to jen práce navíc a otrava se spojkou při popojíždění v kolonách.

Ani pro běžného řidiče, který si kupuje obyčejné auto na obyčejné ježdění, nedává manuál žádný smysl. Pryč jsou časy, kdy byly automaty drahé, nespolehlivé, neposlušné a auto s nimi žralo o třetinu víc paliva. Moderní převodovky jsou mnohdy i úspornější než manuály, chovají se inteligentně, vydrží a příplatek za ně není ruinující. Stejně se však většina kompaktních MPV prodává s manuálem, a zeptáte-li se libovolného kupujícího proč vlastně, odpověď prakticky nedostanete. Propojení s řidičem? U nudného auta s dvojicí dětských sedaček vzadu? Opravdu?

Abych nedostal vynadáno v komentářích, měl bych závěrem říci, že já sám manuální převodovku zbožňuji. Zbožňuji ji ale v autech, ve kterých má smysl. V autech, se kterými se alespoň tu a tam pojedu projet pro radost, a když už pojedu, budu si moct říci, že ten čas, který jsem strávil v koloně peklováním se se spojkou, za to stál. Rozhodně si však po manuálu nepostesknu u rodinného kombíku s vyměklým podvozkem, poháněného dieselovým motorem funkčním v rozsahu 2000 otáček. I s takovým autem se možná na okresce příjemně svezu, ale rozhodně tam nepojedu cíleně a rozhodně k tomu nebudu potřebovat manuální převodovku.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

On
Ondra
26. února 2016, 08:12
0

Kdo s ním neumí, tomu chybět nebude.

reagovat
liška
26. února 2016, 08:20
0

wow, a to musel říct Jezza než ste na to sami přišli? :D
nicméně vzhledem k zaměření autíčkáře, kdy většina z nás tak nějak udržuje auta, který už dle ostatních patří na šroťák je jasný, že se tady preferuje manuál i u obyčejnejch aut na poskakování v městkým provozu, přesně z těch důvodů co píšete - kupte si 15-30 letý auto s 300+ v automatu a bude nad váma viset damoklův meč v podobě repase x krát převyšující cenu takovýho auta, nemluvě o spotřebě která bude
ve většině případů vyšší než oproti stejný verzi v manuálu. a co estetika? já dyž vidím e36 či saaba 9000 v automatu, tak je mi z toho blivno. zatím mi zkrátka automat za to honění fofrklacků v městskejch zácpách nestojí...

reagovat
Viper
26. února 2016, 09:57
0

I u toho 15-30 let starého auta jde zejména o to, kdo a jak ten automat udělal. Spousta lidí tady provozuje US auta, až na výjimky s automaty a zpravidla jim to funguje. Je to hodně typ od typu, ale třeba já bych měl osobně mnohem větší problém koupit 10 let starého turbodiesela (kterého bych si beztak nekoupil kvůli spoustě jiných věcí), než 15 let starý slušný automat, dejme tomu od Mercedesu.

mi
milan
26. února 2016, 12:55
0

Souhlas s Jardou. Ono i novější typy automatů nebo poloautomatů často neoplývají přílišnou spolehlivostí. Takže i u ne tak staré ojetiny mi nepřijde tento druh převodovky jako šťastné řešení. A to i u aut, které nejsou prototypem okreskové zábavy. Automat je pro mě důvod nekpupit i jinak zajímavé auto.

bu
bucek
26. února 2016, 16:03
0

Nějakou dobu jsem provozoval 9000 2,3lpt s 300000+ km v automatu. Provedl jsem výměnu oleje s filtrem a nebyl problem ani při tahání plata s autem. A to nemluvím o rozjezdech od semafóru, než tam ostatní našaltují jedničku tak jsem z křižovatky pryč. Na radost jedině manuál, ale na normální ježdění automat a pokud možno obstarožní 4kvalt bez elektroniky.

JP
26. února 2016, 10:23
0

Je to spíš jako říct "Radši si dojdu televizi přepnout sám, než aby se sama přepínala jak se jí zachce"... Řazení mi nevadí ani v kolonách a celkově mi jízda s měničovym automatem připadá jak jízda s vysavačem.

Není to nakonec tak, že největší petrolheadi jezděj kamkoliv jinam než na ten opuštěnej průsmyk taxíkem? Nemusej při cestě z bodu A do bodu B točit volantem jak opice... vždyť je to jen práce navíc a otrava s pedálama, která stejně většinu lidí nebaví.

Jinak ano, možná že kdybych rezignoval na život natolik, že bych si koupil naftovou Octavii nebo něco na ten způsob, pak už bych asi detaily jako manuál/automat vůbec neřešil. Stejně jako bych neřešil že se televize sama přepíná mezi Ulicí, Televizníma novinama a Ordinací...

reagovat
Viper
26. února 2016, 10:37
0

Náhodou naftová Octavia je strašně super auto...můžete v ní jezdit, zatímco čekáte až umřete :-)
A rozhodně to není o tom, že by kohokoliv z nás nebavilo řízení jako takové. Jen prostě proč se paktovat s řazením, kdy nemusíme, u auta, které za to nestojí. A je to taky o tom, že většina lidí, která s modlitbou čeká na autonomní auta, jezdí stále s manuálem...

Ev
Evlo
26. února 2016, 11:02
0

Ja s tim souhlasim, manual proste neni vec co bych v aute na denni dojizdeni do prace, to je proste vec jen do auta na pozitek z jizdy, kde to mechanicke souzneni a zazitek dava smysl. Takze jen pro par magoru co tohle o ceni, na tomto webu jich bude asi trosinku vic nez v cele spolecnosti.

reagovat
Pólin
26. února 2016, 11:09
0

Člověk si může vybrat sám, jak moc chce atrofovat co se týká řidičských schopností. Když má člověk manuál i v denním autě, chtě nechtě to řazení trochu trénuje. A podle mě, když má člověk natrénováno, ve víkendové miatě mu ty mezi plyny budou padat přesněji a jízdu si tak více užije... Jednu dobu jsem jezdil s opravdu špatným automatem (hyundai i30 1. generace). Potom jsem si koupil Suzuki ignis sport (skvělý manuál) a několik prvních týdnů po koupi mi opravdu řazení nešlo tak, jak bych si představoval...

reagovat
Nedy
26. února 2016, 17:41
0

Nevěř tomu, že tréning s manuálem v týdnu způsobí, že budeš lépe řadit o víkendu s jiným autem. Já mám teď k používání deset aut, se kterými více či méně jezdím. Jen dvě z toho mají automat. A pokaždé, když přesednu z jednoho manuálu do druhého, tak se stejně musíš naladit na ten konkrétní, protože v každém autě jsou správné otáčky, rozložení pedálů a citlivost plynu jiná. Tudíž klidně přes týden v automatu, stejně se to o víkendu nepozná...

Vencos
26. února 2016, 11:59
0

Otravuje tě to, levá noha bolí. Zase tam padla červená. Ten v Hjundaji brzdí něják ostře. Konečně zelená, tak ji zase pustíš... VRRRR. Sakra je tam padesátka, řadíš rovnou čtvrtej, nemá cenu plýtvat benzínem, stejně bude další sema.. červená. Konečně jsi venku, severovýchod tě uvítá zatáčekprostýma rovinkama. Jediný co potřebuješ, je Redbull a dobrá muzika. Fofrklacek tě dost otravuje...

Při běžný přepravě málokdy narazim na zábavný místa. V podstatě je i to řízení "vopruz"...

Pak se ale jdeš projet "někam ven", a je to boží... Každej by měl mít dvě auta..

reagovat
Adam Forman
26. února 2016, 12:14
0

Dvě auta to dost řeší (třeba takový Caprice+MX-5). Pak by automat nevadil. Ale je to právě neustálé řazení, co mě zapojuje alespoň trochu do děje. Jezdit v nafotvým kombíku je už tak dost hrozné ale být v něm ponechán zcela o samotě s nudou a vlastními myšlenkami? Hrůza děs! Alespoň se můžu odreagovat tím 'kvedláním'....

JP
26. února 2016, 15:03
0

To já se zase přiznám, že u sportovního auta si pádla klidně představit umim - DuoSelect v Quattroporte mě při rychlý jízdě hodně baví, asi bych ho v tu chvíli dokonce preferoval před normálním manuálem (kdyby se tam dával). Bohužel když pak chce člověk jet civilizovaně tak je najednou ta převodovka největší průser z celýho auta. Měničovej automat bych si ale koupil asi jedině jako taxikář, nebo do nějakýho ultranudnýho spotřebáku kde už je všechno jedno. Případně samozřejmě do nějaký tichý pohodlný limuzíny s velkym motorem (i když třeba i v E38 mě ten automat sral každym kilometrem).

Chosé
26. února 2016, 12:26
0

Již přes 2 roky jezdím v Brně a automatem a chápu to. Je to daleko lepší než vyřazovat neustále jedničku v kolonách. Na delší cesty bral opět automat. Tak či tak je pro mě manuál jasná volba v dalším autě. Nuda strávená za volantem je užírající a neduhy 4-stupňového automatu v podobě, že neví zda tam nechat 4 nebo podřadit na 3 mě také přestávají bavit. Přidejme k tomu odezvu na plyn jako u HTP, kdy zrychlení nastává až po sekundovém čekání na podřazení a zjistíte, že manuál je pak jasná volba. Ačkoliv teď zním jako neskutečný odpůrce automatu tak tomu tak není. Do města a na dálnici je to super věc, s tempomatem pak člověk za volantem nemusí nic dělat, což většině řidičů naprosto vyhovuje.

reagovat
JP
26. února 2016, 13:28
0

Tak zrovna na dálnici je to úplně jedno, ne? Tam prostě nechám nejvyšší stupeň a stovky km se o nic nestarám... Maximálně jednou za uherák když mi tam vjede předjíždějící kamion, po zbrždění na tu 100 se na mě zezadu někdo nesmyslně nalepí a já mu pak chci nonverbálně oznámit, že má jenom velký voči - po vyčištění cesty podřadim z 6 na 4, zmizim a zase tam hodim 6. Jinak mě nenapadá proč bych na dálnici řadil.

Do kolon ano, to je pro mě jediná situace kdy je automat dobrá věc, ale ač jezdim po Praze, pohybuju se v kolonách vcelku zřídka - radši se zařídím jinak, než abych ztrácel čas v dopravní špičce a když už se v ní náhodou ocitnu, tak mě štve spíš to že tam jsem, než že musim řadit. Vlastně si jízdu po Praze většinou docela užívám, třeba ve 2 ráno obvykle nikde kolony nejsou (bohužel radary a především nesmyslně zapnutý semafory ano). Když pak ty stejný úseky jednou za čas jedu ve špičce tak mi z toho tečou nervy, nechápu jak to někdo může podstupovat denně...

Chosé
29. února 2016, 13:32
0

Rozumím ti, ale s automatem ti odpadá i ta starost sáhnout na řadící páku pro podřazení. Prostě jen jedeš a střídáš plyn/brzda. Případně navolím nižší rychlost na tempomatu.

Osobně se v kolonách občas zdržím, protože většinou končím ve škole tak nešťastně, že jedu domů spolu s pracujícím lidem. Naštěstí takto jezdím jen ve čtvrtek a občas v sobotu. Jinak se snažím maximálně využít MHD, které sice v kolonách taky stojí, ale člověk má o starost a nervy méně. Denně bych to nevydržel. Neskutečně mě bavilo sledovat lidi co jedou ráno do Brna a odpoledne z Brna, když jsem jezdil přesně opačným směrem do/z práce. Nechtěl bych být v jejich kůži.
O hloupých semaforech mi ani nemluv, naštěstí u nás radary nefrčí.

Se
Sedrik
26. února 2016, 13:23
0

Když jsem vybíral winter car k Miatě, tak automat byl podmínka. Plánuju, že tím autem budu jezdit hlavně v zimě a budu jej používat hlavně na cesty do práce. Chtěl jsem si taky zkusit, jak se s automatem dlouhodobě žije.

Jezdím s autem (E90 325xi) půl roku a neměnil bych. Ve městě je automat o milion procent lepší, než manuál ve všech směrech - chci jet = šlápnu na plyn, chci víc jet = víc šlápnu. Prostě neřeším nic - rozjezdy, rozjezdy do kopce, popojíždění v koloně - prostě klid.
A to píšu z pozice člověka, který 3 roky používal Miatu jako daily - ano, je sranda vracet se v pátek odpoledne z práce přes oblíbenou okresku, vítr ve vlasech a pilovat ideální stopu. Takhle to ale funguje pouze v představách - realita je taková, že na oblíbené okresce není kde předjet a hned na začátku dojedu někoho, kdo se prostě bavit nepřijel.

Takže ano - 2 auta, pokud to jde: daily s automatem, maxi výbavou a komfortem + pure sporťák na víkendy a track days.

reagovat
Tomb
26. února 2016, 13:32
0

Ahh klasika automat versus manuál... V autě na denní ježdění mám automat, je to úžasně návyková věc. Kvedlat s pákou a pořád zašlapávat spojku je opravdu otravná záležitost.. nejen v popojíždění v kolonách. Co jsem jezdil v 996 s tiptronicem, opravdu sem si užíval protahování serpentin bez jediného sundání rukou z volantu a řazením čudlíkama na volantu.. Kamkoliv jsem přijel tak hned každej ohrnoval pysk... "Pche, Porsche v automatu.. to já bych raději manuál sem totiž uplnej Fittipaldi" pak z každého vypadlo že vlastně nikdy automat v ruce neměli a že jen slyšeli jak je to strašně pomalá poruchová věc díky které auto žere o deset víc a z nuly na sto to tomu trvá týden, čímž se s tím vlastně nedá ani předjíždět... Co jsem ho vrátil bylo mi to jasné , příští auto jedině v automatu.. A tak ho mám, i u něj se dá ručně volit stupně. Dělal jsem to jen jednou, když jsem ho koupil jinak už nikdy.. To že oprava stojí tolik jako výměna dvohmoty je věc druhá.. Když se o něj předešlí majitel řádně staral a měnil olej je to dokonce spolehlivější verze převodovky..
Kvedlání s fofrklackem si užiju v autě na víkend nebo ve veteránu... Koupit sobě nějaký opravdu (super)sportovní vůz, tak zas automat. Při krouhání okresek chci mít obě ruce na volantu.... ;)

reagovat
David Marek
26. února 2016, 13:55
0

A já s nim naprosto souhlasim :D

reagovat
Viper
26. února 2016, 15:15
0

Gratuluju, vyhráváš cenu za nejvíc WTF video internetu :-D

Yatka
26. února 2016, 15:56
0

Mercedes "Moucha" :D To mě dojal, od teď kámošově masařce neřeknu jinak....

PepaSFI
26. února 2016, 18:49
0

já to dokoukal, vyhrávám něco? Podle tohohle videa to vypadá tak že lidi co se nevěnujou řízení se s automatem můžou ještě víc nevěnovat řízení.

Irwinek
29. února 2016, 09:28
0

Dokonalej návod, jak zabít sebe a všechny okolo :-D
vydržel jsem 7 minut

To
Tomáš
26. února 2016, 16:47
0

Víte že každý manuál je 1/4 automat? Tedy přesněji, že vyřazovat do neutrálu lze bez spojky? Jen to chce trochu cviku. V ten moment kdy se zatlačí na páku nesmí motor auto ani zrychlovat ani brzdit. Pak vycvakne z rychlosti hladce a bez nežádoucích pazvuků. Došel jsem na to sám, tak nevím jestli je to k převodovému ústrojí šetrnější. Ale ubude ze značné části mechanický pohyb těch hejblátek ve spojkové skříni, ne?

reagovat
BobAsh
26. února 2016, 16:54
0

Bez spojky se dá i řadit, když je člověk šikovnej. Ale ani jedno tý převodovce radost neudělá.

PepaSFI
26. února 2016, 19:12
0

ovšem hodí se jistá praxe s opačným extrémem, s převodovkou nesynchronizovanou.

Frenki190
26. února 2016, 18:50
0

Mám W124 300TDT v automatu a jsem nadšen, tak klidnou a plynulou jízdu městem bych přál každému. Auto má najeto přes 500k km a převodovka nemá jediný problém, prostě paráda...další auto = automat prosím :) U auta pro zábavu bych naopak preferoval manuál.

reagovat
Wa
Waclosh
26. února 2016, 20:06
0

Manuál má svoje výhody. Konzervativní řidiči starší generace se jim vyhýbají i když jde třeba jen o půjčení vozu, nebo potřebu, aby jej řídili pro někoho, kdo zrovna nemůže (pil, je mu zle, má zranění). Je to v našich krajích pořád ještě trochu exot.
Další praktickou výhodou je možnost "vyhrabat se" z něčeho. Před měsícem jsem byl svědkem dopravní skoronehody. Golf VII sjel jedním kolem ze silnice do příkopu. Příkop je silné slovo. Byla to mělká brázda vedle silnice. Auto jen česalo trávu, žádné díly se nedotýkaly země. Na první pohled jednoduchá situace. Řidička a spolujezdec mě prosili o pomoc, že se z toho nemůžou dostat. Auto neschopně protáčelo obě kola a hloubilo pod koly žlábky. Poradil jsem řidičce, ať to "rozhoupe", tedy ať řazením zpátečky a jedničky dostane auto do kyvadla a pak získá hybnost aby se ze škarpy dostala. Odpověď zněla: tohle je automat. Nevím, jestli golf VII se ještě dělal v automatu, nebo se jednalo o dvouspojkovou převodovku. Každopádně rozhoupání přerušováním přívodu výkonu na kola, či rychlá změna předochodného stupně za zpátečku byla nemožná. Nakonec zavolali asistenční vozidlo. Přitom taková maličkost. Řidič s automatem, nebo dvouspojkovou skříní prostě nemá absolutní kontrolu nad vozidlem. Tečka.

reagovat
PepaSFI
27. února 2016, 11:08
0

no popravdě řečeno, to je trošku okrajová situace která se stane spíš výjimečně. Ono to rychlé přeřazení z jedničky na zpátečku je spíš teorie, obvykle se to houpání děje v nějakém ledovém dolíku na dráze pár decimetrů a to spíš přichází v úvahu jen kolíbání spojkou. Když šlo o rozjezdy po delší dráze, spíš než nějakým šermováním šaltpákou jsem to řešil přes brzdu. Popojet jedním směrem kam až to půjde, zabrzdit, přeřadit, rozjet opačným směrem, na vrcholu opět zabrzdit a přeřadit a tak dále. To by šlo do jisté míry i s automatem, ovšem člověk musí mít jistou představu o tom co od toho chce a jak se k tomu dopracovat. Kdo umí jen šlápnout na plyn a divit se že to nejede, tomu těžko radit.

Ta
Tazík
29. února 2016, 00:15
0

No diky za radu, tohle se mi naramne hodi. Az se priste pujdu vyvencit na malou a zastavim na rozbredle krajnici mimo cestu i kdyz to nejde poznat, treba me pak nebude vytahovat bmw a vyhrabu se. Otazka ale zustava- Bude mi to fungovat i u Skodovky 125L, ktera je jaksi nahon na zadek? Me to nechtelo ani dopredu, ani dozadu a zahrabal jsem pul zadniho kola takze bez vytahnuti bych byl v haji.

PepaSFI
29. února 2016, 18:03
0

problematika vyprošťování by vydala na celý článek ale stručně řečeno, je celkem jedno jestli je poháněný předek nebo zadek. Dokonce tyhle staré škodovky jsou trošku ve výhodě protože díky váze motoru mají hnaná kola lepší trakci.
Takže to shrnu do pár bodů:
1. Nezapadnout. Pořádně se dívat do čeho jedu. No ale občas se stane.
2. Nehrabat. Dlouhé hrabání se hodí jen jako filmové klišé. V praxi k ničemu nevede, jen se to zhorší. Teda na silničních gumách, offroadové blátotlačky pracují jinak, dokážou se samočistit a prohrabat se. Takže rozjíždět se co nejopatrněji, na málo plynu a hned jak to začne hrabat, přestat s rozjížděním. Podle situace buď spojkou krátkým přerušovaným rozjížděním auto takzvaně rozhoupat nebo zkusit to co jsem popsal výše. Vždycky se snažit vyjet tím směrem kam to bude snadnější a přímější. Udělat před kolama prostor, vyhrábnout si nájezdy, podsypat štěrkem. U těch starých škodovek někdy paradoxně pomáhalo pocukávání za ruční brzdu. Zpomalilo to prokluzující kolo a část síly se přenesla diferenciálem na druhé. Někdy.
3. Někdy holt dojde na to lano. Vědět kam a jak ho upevnit. Táhnout opatrně, necukat, běžná lana a obvykle ani ty oka na autech nejsou stavěná na extrémní vyprošťování, ta síla může být velká a něco odejde.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. února 2016, 20:23
0

"Normalni" auto, tj. Chevy Tahoe mame v automatu, uz jen z toho duvodu, ze se to v manualu proste nikdy nedelalo a je fakt, ze je to prijemny a pohodlny. Kdyz jsem ale kupoval Corvettu nebo pred ni ostatni sportaky, byla vzdycky podminkou manualni prevodovka. Do sportaku automat podle mne proste nepatri. Teda pokud se nebavim o supersportech, ktery jsou pro 99% z nas financne naprosto nedostupny. Jako sluzebaky pouzivam v drtive vetsine pripadu taky auta s manualem a pocukavam s nima po Praze a presto mi to nedela nejmensi problem. Ono totiz narozdil od nas, nadsencu do aut, kteri s nimi taky umi zachazet, pro velkou cast populace znamena rizeni auta trapeni se se sama sebou a se svoji (ne)schopnosti ovladat auto a ten manual k tomu tak nejak na pohode temhle lidem neprida. A to je podle mne pro ne nejvetsi kamen urazu. Ale od porizeni auta s automatem je odrazuji jen ty hloupy predsudky o tom, jak to vic zere, reaguje na zmenu rychlostniho stupne jednou za hodinu a sype se uz po nastartovani, jinak uz by s automatem jezdili vsichni.

reagovat
ku
kublajz kludis
27. února 2016, 10:25
0

@Tomáš - potiz je v tom, ze s automatem nikam nevyrazujes, proc bys to delal? cili prd.

reagovat
St
Stefan
28. února 2016, 14:14
0

Co já vím, manuál je manuál hoši. Příklad: Mám 1.6ku (atmosféra, jak jinak.) 100 koní, a jebem se s nákladem do kopce. Max.krouticí moment je 180Nm při 4000 ot./m. A teď mi neříkejte, že automat rozpozná že jedu do kopce a za sebou mám náklad... A ohledně sportovní jízdy - Je něco lepšího než vymačkávat spojku,házet tam kvalty a poslouchat řev motoru? ;)

reagovat
St
Stefan
28. února 2016, 14:17
0

Dodatek: Podle Jazzy jsem asi šílenec že ? =D

adam7c3
28. února 2016, 16:48
0

Samo že to automat nerozpozná, proto se nevyrábí náklaďáky ani velké pickupy s automatem, protože by to do kopce nejelo a ostatní auta by se za nima musela plazit, což se teď naštěstí nestává. Jak píšeš, manuál je manuál, dodnes vzpomínám na své první auto - 2L atmo s manuálem, proto mých následujících 16 aut byly všechno automaty. Ten pocit při přesednutí například do služební fabie s TDI a manuálem, je asi jako kdybych si před šedesáti lety přesednul z Cadillacu Eldorado Brougham do Fordu model T.

M P
28. února 2016, 21:34
0

Přesně, třeba v US není jediný velký pickup s automatem :)

Ho
Hondzik
28. února 2016, 17:13
0

Asi jsem magor, ale preferuju manuál a to každé ráno jezdím přes ucpané město... Momentálně jezdím ve starším VW s Tiptronicem a na rovinu říkám, že se nemohu dočkat dne, kdy to auto půjde pryč. Strašák repase převodovky mě naštěstí minul, protože ta byla nedávno vyměněna... Co mě irituje je odezva na plyn (to samozřejmě neplatí u nejnovějších automatů), která je pokaždé jiná a občas to trvá třeba 2 vteřiny než se auto z úplného stání rozjede... To může být dost nebezpečné v situaci, kdy na nějaké rušné křižovatce dáváte přednost a snažíte se hbytě se "vcucnout" mezi projíždějící auta... Dáte plyn, auto nereaguje a rozjede se až v momentě, kdy to málem do někoho napálíte... Toto opravdu nenávidím.

Další věc, která souvisí s blbou odezvou plynu je nebezpečí na kluzkém povrchu, jestliže se na ledě dostanete do přetáčivého smyku, tak můžete rovnou zapomenout na nějaké pracování s plynem a vychutnání si toho, že z velké krizovky se stane jeden povedený drift...

Řazení je pro mě asi něco jako mrkání - dělám to automaticky a vůbec mi to nedělá problémy. Hodně tomu přispěly léta strávená u hardcore závodních simulátorů na PC, kde jsem s Hčkem a spojkou přeřazoval snad stokrát za minutu, tím pádem je to pro mě procedůra, kterou už téměř nevnímám.

reagovat
Irwinek
29. února 2016, 09:34
0

Aha, léta řízení u pc Tě naučila rozjezdům a řazení atd atd,
no jasně, tak teď už chápu, proč to synovi při rozjezdu chcípá, když na pc vyhrává jeden závod za druhým :-D Sedí u počítače max 8 hodin denně, tak to z něj holt řidič nebude :-D

Ta
Tazík
29. února 2016, 00:01
0

Za prve vec jezdeni s automatem nebo s manualem je vec nazoru jednotlivcu. Za druhe_ Podle me automat je pro lidi co za prve zacinaji jezdit na ceste po cerstvem ridicaku aby to meli lehci a za druhe pro lenochy a lidi co nebavi rizeni a jsou shnily cokoliv delat za volantem. Nic vic to neni. Jak muze nekoho bavit jen slapat na pedaly a tocit volantem a druhou rukou si ho honit. Nebo teda nevim co bych za volantem delal, kdyby za me radil pocitac nebo neco.Nikdy jsem v automatu nesedel krome pc her nebo simulatoru a uz tam to byla katastrofa. V realu s nim neumim a ani to nepostradam. Radsi budu slapat na spojku a tahat za radici paku, pak to ma aspon neco do sebe to sezeni v aute a to uz je jedno jestli se nekde flakam po ceste jen tak nebo jedu do prace a domu. Bez manualu to proste neni ono.

reagovat
M P
29. února 2016, 07:12
0

A to má právě hodně odpůrců automatů často společné - nikdy v něm neseděli. Ale na druhou stranu, je to o osobních preferencích.

Goldies
29. února 2016, 11:39
0

Rikal sem si to same, nez sem se poprve projel v manzelcine Civicu 8g s robotem :-) proste snad se zadari a Pathfinder se sezene v automatu :-) jinak pro zabavu mam (budu mit) neco akcnejsiho a rocne najedu 35-40tis a to si clovek rozmysli neustale kvrdlat saltpakou :-D

M P
29. února 2016, 12:03
0

Aktuální zkušenost - Golf R. Rozhodně nemůžu říct, že by mi tam ten automat nějak vadil, a to by se dalo považovat za auto pro radost. Já mám takový pocit, že ta nutnost vyžadovat manuální řazení vždy a všude je prostě společenská povinnost. A zhusta nejlepší je argument 'Ale to si to řízení vůbec nemůžeš užít' (podobně, jako když člověk pije ristretto, to je přece malá káva, to si nevychutnáš...ale to odbíhám). Na ten argument totiž neexistuje jiná odpověď než 'a co je ti po tom?'

Ale ať si každý jezdí, čím chce. Obávám se, že třeba v mé současné pětistovce by automat stál celkem za houby, i když ani ten manuál není zrovna výkvět. Aspoň, že je šaltpáka po ruce jako v dodávce.

Me
Meku
29. února 2016, 12:22
0

Tvůj syn je lempl, hry za to nemůžou.

reagovat
Antihmota
29. února 2016, 13:21
0

Každý má právo na vyznání převodovky.

Da
Dad
29. února 2016, 15:27
0

Jako jindy i tady zalezi na situaci. Mam treba miatku, a kdyz s ni jedu po meste nebo nekam daleko po dalnici, je uplne nanic, fici do ni, drnca, dela kraval, nejede, rizeni je bez posilovace tuhy, no hruza, reknu vam pani, horsim autem ste nejela.

No a pak mam velky stary volvo a na horskejch okreskach je taky k nicemu - co je platnej velkej motor, kdyz mi automat pred zatackou preradi nahoru? A pak mu trva pul minuty nez podradi zas zpatky? A nejakej cit v rizeni? Nenechte se vysmat ...

Tak mi nezbejva nez jezdit na okresky tou miatkou a do dalek nebo po meste tim volvickem a vida, najednou jsou obe ty auta bozi.

reagovat
sw
swein
29. února 2016, 20:27
0

Podle mě automat prostě není dobrá věc.
Řídil jsem 4 auta s automatem
1. Audi A3 (2004) - najel jsem s tím 3000km 6q automat - ten automat byl naprostá tragická sračka - nelze to nazvat jinak, řadilo to zcela náhodně, semtam to nechalo motor z nejasného důvodu v 5k otáček, někdy to jen tak z hecu na 50ce řadilo 6ku, při pohybu plynu o dva milimetry tak to zběsile řadilo o tři stupně dolů a pak zase zpět. Na dálnici to 140 se zapnutým tempomatem na 6ku neudrželo takže to řadilo 5-6-5-6-... cca. 1x za 15s. Při cestě do Itálie jsem regulérně přemýšlel, ze které skály to auto hodím.
2. Audi A6 (2005) 6q automat - najel jsem s tím cca 1000km - řadí poměrně rychle v situaci německý důchodce (10% plynu) nebo při situaci rozčílený prodejce tonerů se snaží dojet a vyblikat BMW5er v levém pruhu na dálnici (100%ˇplynu). Při normální jízdě je to takové trochu ospalé a trochu to kazí pohodu cestování. No každopádně majiteli, který to vlastní od novoty a jezdí s tím hlavně po Praze se to ve 120ti tisících totálně rozsypalo a musel koupit novou převodovku (nejezdí nijak slušně, ale stejně 120k je podle mě hodně málo).
3. Subaru Forester na Islandu 4q automat - najel jsem s tím cca 2000km - tragédie - byl s tím problém atakovat stovku. U auta se 1500kg a skoro 100kw bych fakt nečekal, že se budu bojovat jízdou povolenou rychlostí na okresce.
4. Mercedes Viano Brabus 6q - najeto asi 500km - ok, tady to docela fungovalo, na normální ježdění to ani moc řadit nepotřebovalo, takže nebylo co posrat. Ale to zase není tak úplně běžný povoz. A vlastně když skoro není třeba řadit, tak na co automat?

Já mám na hrkání po městě Skůtr s variátorem - funkční automat :D a na "normální ježdění" plechcupovou s manuálem Mazdu. A za prací jezdím služebním autem taky s manuálem.

reagovat
BobAsh
01. března 2016, 20:47
0

Takže závěr je, že prehistorický automat je špatně a starý automat v malém autě s malým motorem taky. Zkus rozšířit zkušební vzorek ;)

sw
swein
01. března 2016, 21:56
0

Ješte jsem řídil Citigo s robotizovanou převodovkou a C4 Picasso s robotizovanou převodovkou, ale to nepovažuju ani za automat... Jaký je vhodný vzorek dobré automatické převodovky?

BobAsh
01. března 2016, 22:42
0

Jo, robot od PSA je řekněme... zvláštní. V Cactusu se s tím dá žít, ve většině starších aplikací je to naprosto nesnesitelný krám.

Ad vhodný vzorek automatu - za prvé bych doporučoval auto, které není rozbité, což byl očividně případ toho Foresteru. Čtyřkvalt automat sice ubere trochu na dynamice, ale ne tak, aby auto nejelo stovkou.

Mezi staršími auty je vhodný vzorek skoro cokoliv většího amerického (aspoň se šestiválcem), nebo cokoliv od Mercedesu. Alternativně pak cokoliv s větším motorem, ideálně v naftě, kde automat krásně žehlí turboefekt a ve výsledku to jezdí příjemněji. Ale žádné auto starší třeba 10 let nebude s automatem dobře fungovat při dynamické jízdě, leda by to bylo rovně.

Na druhou stranu, skoro cokoliv moderního, ideálně fantastický osmikvalt od ZF nebo třeba libovolné DSG, funguje ve většině myslitelných ohledů líp než manuál. Třeba v Golfu R, který jsme teď testovali, by mi manuál přišel vyloženě jako hloupost.

Be
Berousek
29. února 2016, 23:07
0

mame automaticke řazeni jizdni asistenty co nas udrži v pruhu tempomat tak to už to auto skoro nepotřebuje řidiče ne? manual je pro lidi co maji k autum vstach a chteji si jizdu autem užit ne se jenom vest

reagovat
Pe
Petr
01. března 2016, 20:43
0

Kdyz jsem to cetl poprve tak jsem si rikal ze se Jeremy zblaznil. Po dlohem uvazovani a zohlednenim celeho vyjadreni to dava smysl. Ja najedu do 10tkm za rok a z toho 95% mimo dalnice a hlavni mesta. Takze manual je jasna volba. Chapu vsak ze pro lidi co najezdi vice km hlave po dalnicich a mestech je automat jasna volba.

reagovat
Do
Dom
02. března 2016, 14:40
0

A proč bych nemohl mít dobrý pocit z běžného provozu, nebo cesty do práce? Jezdím náklaďákem a kolikrát najedu denně i 10hodin jízdy (cca 700 km) a jsem rad, že mám manuál. A rovnou 8 kvaltů.

reagovat
Ho
Honza
02. března 2016, 23:54
0

Manuální řazení nepovažuji za žádnou zábavu, ale ani za něco otravného, takže zkrátka jezdím s tím co mám a ani při výběru jiného auta by pro mě manuální/automatické řazení nepředstavovalo ten nejpodstatnější parametr.

reagovat
Bo
Bobík
03. března 2016, 23:53
0

Já teda i ve skvělém autě rád zajezdím s automatem. Řazení mě prostě nebaví, otravuje a zdržuje. A v autech vyšší třídy ani ten automat nezdržuje a umí se chovat divoce. A co teprve v Tesla Model S, kde ani převodovka není a tedy ten brutální točivý moment není zdržován už vůbec. :-)

reagovat
Pe
Petr
10. března 2016, 00:01
0

=D =D =D Někteří používají spojku pouze pro rozjezd. U každého manuálu se dá řadit bez spojky. Při vyřazovaní stačí sundat nohu z plynu a lehce tlačit na fofrklacek. Opačně to funguje, tak že se musí synchronizovat otáčky motoru s převodovkou a kvalt tam "spadne sám".

reagovat
Da
David1
06. června 2016, 21:35
0

S článkem naprosto souhlasím...Nevidím důvod stát o manuál v autě, se kterým zajímavá sportovní jízda stejně nebude. Stejně tak mi ale přijde nesmysl, když na stránkách o autech autor článku brečí, že novinku od jakékoliv značky s 550hp, nedělají v manuálu..Jako fakt? Řídili jste někdy vůbec něco takovýho? Myslim, že v takovým autě má většina lidí, vlastně všichni krom závodníků, plný ruce práce se samotným autem i s pádlama, natož kdyby ještě museli klasicky řadit...To nemluvím o tom, kolika řidičům by asi tak vydržela spojka, atd...

reagovat
To
Tonemyslíšvážně
19. června 2016, 19:19
0

A o čem ten članek jako byl? :D

reagovat
Ko
Komín
19. června 2016, 19:49
0

O tom ze se mas naucit cist smudlo. Jeremy ma pravdu a ty to nechapes

reagovat
ra
ravik
02. srpna 2016, 02:11
0

baví mě každý sešlápnutí spojky.. každej meziplyn.. a každý řazení :) a až mě to bavit nebude tak budu beznohej nebo mrtvej.. jezzaj už to má asi zapár tak leniví.. dokud mi budou fungovat nohy a ruce tak je budu chtít používat.. každá kolona někde končí a pak jsou dvě nebo tři posrmklý zatáčky a kruhák a já se sierrou 4x4 na dvojku s orgazmickým výrazem vetváři sklouznu :D

reagovat
PB
Pastor Osas Ben
14. září 2017, 10:11
0

Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!
Jste v současné situaci v potížích nebo vás hrozí v potížích?
Tímto způsobem vám dáváme možnost vyvíjet nový vývoj.
kontaktujte nás dnes na pastorosasben@outlook.com

reagovat
PB
Pastor Osas Ben
14. září 2017, 10:11
0

Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!
Jste v současné situaci v potížích nebo vás hrozí v potížích?
Tímto způsobem vám dáváme možnost vyvíjet nový vývoj.
Jako bohatá osoba cítím povinnost pomáhat lidem, kteří se snaží, aby jim poskytli šanci. Každý si zaslouží druhou šanci a od té doby, co vláda selže, bude muset pocházet od ostatních.
Žádná částka není pro nás příliš šílená a splatnost, kterou určíme vzájemnou dohodou.
Žádné překvapení, žádné další náklady, ale jen dohodnuté částky a nic jiného.
Už nečekejte a komentujte tento příspěvek. Uveďte částku, kterou chcete požádat, a my vás budeme kontaktovat se všemi možnostmi. kontaktujte nás dnes na pastorosasben@outlook.com

Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem