reklama
načítám data...

Jeep Renegade: Offroad (nejen) do města

Může být auto postavené na základech Fiatu 500, s motorem napříč, který většinu času pohání přední kola, opravdovým offroadem?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Jeep Renegade: Offroad (nejen) do města

Jeep. Jméno, které rezonuje. Málokomu se podaří, aby označení automobilky definovalo název celé kategorie. Většina laiků, kteří se v automobilovém světě tolik neorientují, označuje všechna auta s vyšší světlou výškou jako džíp. Původní model Willys (ten se dočkal označení Jeep o něco málo později) spatřil světlo světa v roce 1941 jako vojenský speciál. Od té chvíle byl Jeep hrdinou drtivé většiny všech válečných konfliktů, od druhé světové války, přes Korejskou válku až po konflikt ve Vietnamu. Prostě všude, kde působila americká armáda, hrál Jeep až do příchodu HMMWV první housle. Postupem času se jeho věhlas, a následně i modelová řada, rozšířil také do civilního sektoru a Jeep se stal velkým pomocníkem pro lidi, kteří se potřebovali pohybovat i mimo zpevněné cesty. Technicky vzato je to praotec všech dnešních SUV a crossoverů, jako první dokázal zkombinovat použitelnost osobních aut s terénními schopnostmi a položil tak základy pro v současnosti nejoblíbenější automobilovou kategorii. V jeho historii nalezneme spoustu úžasných modelů, které tvořily historii. Jako každý si však vybral i temná období, ve kterých z jeho výrobních linek sjížděly modely, na které by samotná automobilka nejraději zapomněla. Ohlédnutí do minulosti by vydalo na samostatný článek, takže to necháme na jindy. Dnes máme ovšem na práci neméně důležitou věc. Musíme zjistit jak si vede nejmenší zástupce rodiny Jeep, model Renegade. Dokáže malý offroad přesvědčit i zaryté fanoušky značky o svých schopnostech, anebo to bude jeden z omylů na které se rychle zapomene? 

Renegade, neboli odpadlík. Už jen to jméno vzbuzuje otázky jak vlastně samotná automobilka pohlíží na svůj základní model. Místem, kde nový Renegade rozhodně nemá na růžích ustláno, je tvrdé jádro fanoušků Jeepu. Motor napříč, ve výchozí konfiguraci jen pohon předních kol, žádný šestiválec pod kapotou. To všechno jsou věci, které skalní fanoušci značky nedokáží malému Renegadu odpustit. Vidí v něm jen přebouchaný, trochu zženštilý Fiat 500X. A částečně mají pravdu, odpadlík sdílí platformu s metrosexuálním Fiatem. Je to však toto důvod auto proč odsoudit? Opravdu není možné vytvořit kvalitní auto, reflektující tradiční hodnoty značky i na tomto základě? Já si to nemyslím. 

Co se designu týče, nelze mít k malému Jeepu větších námitek. Na první pohled je jasně poznat o jakou značku auta se jedná. Typická čelní maska s vertikálním žebrováním, kola v rozích auta a dokonale hranatá karoserie, připomínající krabici od bot. V našem případě, to celé bylo vylepšené svítivě zelenou barvou z výroční edice, oslavující 75. narozeniny značky. Nikdy jsem nebyl nadšený fanda Jeepu. Vždycky jsem jeho modely respektoval, ale nevyvolávaly ve mne touhu nějaký vlastnit. Nicméně design Renegadu na mě opravdu funguje. Jeho svým způsobem roztomilý kukuč vhodně vyvažuje image drsňáka, který právě přivandroval odněkud z kanadských lesů. Jeho vzhled je sebejistý, trochu vidlácký, ale zároveň laskavý a milý. Připadá mi, že všechno na Renegadu má svůj účel a nic tu není jen tak pro srandu králíkům (nebo spíš bobrům, když se bavíme o Jeepu). Tohle nebude je klasická městská leštěnka, jejíž terénní schopnosti končí na prvním obrubníku.  

reklama

Přestože exteriér vozu může některým lidem připadat jako zženštilý, v interiéru je to jiná písnička. Na první pohled je celý interiér bytelný, všechny ovládací prvky jsou masivní a vyvolávají pocit, že musí vydržet navěky. To se mi opravdu líbí. Volant má tlustý věnec přesně tak, jak si žádá ruka chlapa. Kruhové ovladače klimatizace jsou tak velké, že byste si mohli nastavovat teplotu i kdybyste měli na rukách holínky. Bytelný je také volič automatu, u kterého mám pocit, že bych do něj mohl praštit kladivem a stejně by se mu nic nestalo. Skvělé jsou snad centimetr tlusté gumové rohože, takže žádné bláto není problém. Já vím, jsou to detaily, ale v autě podobného ražení je oceníte. Výborné jsou sedačky, díky kterým nemá problém usadit se i nadprůměrně rostlý chlap. A co jsem ocenil nejvíce, to byl prostor nad hlavou. Nepamatuji si kdy jsem měl naposled nad sebou tolik místa. Do Renegadu by se v pohodě vešla i Marge Simpsonová se svým účesem. A kdyby měla přece jenom problém, pořád tu máme odnímatelné střešní panely. Ano, z Renegadu může být takový malý polokabriolet. Jen se připravte na to, že pak v autě opravdu hodně fouká a opětovné nasazení panelů zabere trochu víc času, než by bylo zdrávo (třeba v dešti je to super). Jinak ovšem nemám proti interiéru tohoto kapesního Jeepu nejmenších námitek. Díky přísně čtvercovému tvaru je prostorný všemi směry, je vcelku hezký a na pohled velmi bytelný. Snad jen to grafické znázornění červeného pole otáčkoměru mohli designéři vymyslet jinak. Takhle to vypadá jako kdyby to omylem posmrkal někdo, komu právě tekla krev z nosu. Ale jinak vážně dobré, jsem opravdu mile překvapen. 

Nejvíce vás jistě zajímá jak si vede Renagade na cestách, že? Tady bych to rozdělil na dvě části. Silnice a nezpevněné cesty. Jako první si na paškál vezmu běžné silnice. Přestože spousta lidí tvrdí, že je to auto dobré akorát někam do města, není to pravda. V městě vás totiž bude štvát tuhý podvozek. Každou nerovnost, každý výmol cítíte víc, než by se vám líbilo. Není to vyloženě nepříjemné nebo snad nesnesitelně tvrdé. Jen si při každém přejetí vystouplého kanálu, nebo rozbité silnice pomyslíte, proč to zatraceně neudělali o stupeň měkčí a poddajnější. Je to trochu mrzuté. Do města není příliš vhodný ani stočtyřicetikoňový dieselový dvoulitr. Je hlučnější a méně kultivovaný než by asi bylo záhodno. Velmi vhodná je naopak do města automatická převodovka, která řadí velmi hladce a jemně. Jen jsem trochu zmatený z těch devíti stupňů které má k dispozici. V plně automatickém režimu se zásadně rozjíždí na dvojku a naopak na devátý stupeň už nemá motor vůbec sílu, takže reálně se využívá jen sedm rychlostí. Ale chápu, marketing je marketing a devět zní lépe než sedm. Ve městě mě malý Jeep tolik nepřesvědčil, vylepší své renomé mimo hranice velké aglomerace? To si teda pište že ano. Už jen samotná cesta na okreskách je mnohem příjemnější než poskakování městem. Nevadí ani ten tužší podvozek, díky kterému se omezí náklony karoserie a Jeep se odvděčí jistým jízdním projevem. Nejvíc nadšený jsem z Renegadu byl mimo zpevněné cesty. Tam funguje přímo kouzelně. Lesní cesty, polní cesty, bahno, prudké stoupání a následné klesání, prostě s ničím nemá tenhle Jeep sebemenší problém. Je až s podivem jak neuvěřitelně snadno se pohybuje Renegade mimo zpevněné cesty. Tohle mě vážně baví. Díky výbavě 75th anniversary byl odpadlík vybaven systémem Selec-Terrain, což zahrnuje volič jízdním režimů pro různé typy povrchů asistent pro sjíždění kopců, na pevno uzamykatelný pohon všech kol a redukční převodovku. Jako celek to funguje opravdu báječně. Za celou dobu se mi nepodařilo dostat Renegada do úzkých a to jsem ho nešetřil. Opravdu dobré.

Verdikt 

Co říci závěrem? Snad jen to, že Renegade rozhodně ostudu jménu Jeep neudělá a mateřská automobilka se za svůj nejmenší model určitě nemusí stydět. Tohle auto se opravdu povedlo a není to jen Fiat 500X v jiném kabátu. Jde o zcela svébytný model. Musím říct, že dlouho mě nebavilo žádné auto tak, jako Renegade. Nejsem žádný velký offroaďák, ale tohle jsem si užil. Když mi to situace jen trochu dovolila, pokaždé jsem sjel ze silnice a jal se prozkoumávat přilehlé lesy nebo přírodu. To auto ve mně vyvolávalo pocit, že zvládne cokoli a já se cítil naprosto klidný. Vím že má své limity, ale ty leží až daleko za těmi mými. Pokud se vám Renegade líbí a sháníte menší teréňák schopný mimo zpevněné cesty, rozhodně si jej běžte vyzkoušet. Třeba vás překvapí stejně jako mě.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Matt
04. ledna 2017, 08:17
0

Na lesní cestu nebo polní asi jo, ale do "terénu" s touhle světlou výškou a ještě nižším předkem by to bylo drahý :-)

reagovat
Jo
Jozka
04. ledna 2017, 09:22
0

Já bych jej nepodceňoval, sám sem si ho vyzkoušel v trailhawk verzi a byl v šoku, protože v mistech kde mému krásnému XJ začíná docházet dech, Renegade jede jako by se nechumelilo. Nájezdové úhly vpředu 30,5 stupňů a vzadu 34,3 přechodový asi 26 a světlá výška 22cm naznačují že to s ním nebude tak špatné.

Pi
Picklenose
05. ledna 2017, 11:27
0

Měl jsem tu čest svést se jím na akce Jeep Parade, kdy byla v lese postavená trať po které jezdil jak trialový speciál, tak právě i předváděčky Jeepu, to auto nemá sebemenší problém s terénem, ochotně přejíždělo kořeny, prudké šikné sjezdy s kolama ve vzduchu, typickou „houpačku“ (křížem kola ve vzduchu), celkově to auto obstálo na výbornou. Samozřejmě to není Wrangler, se kterým se tam dělali ještě větší blbosti, ale Renegade je opravdu dobrým Jeepem

sumy
04. ledna 2017, 08:51
0

No ja se domnivam, ze za tohohle "teplyho trpaslika" jak mu se zenou rikame, by se Jeep stydet mel. Staci si na You tube prohlidnout, co to udela ve 130 pri prudkym brzdeni. Auto co jezdi po dvou se mi zda trochu jako fail. A to i ve verzi 4x4 s tezsim zadkem. Docela by me zajimalo krizovy brzdeni jinak nez v primem smeru.

reagovat
Matěj Podhorský
04. ledna 2017, 09:43
0
sumy
04. ledna 2017, 10:37
0

A ja si furt rikal, kde jsem to cetl :-) No kazdopadne to je u moderniho auta spatne.
Je to holt primarne mestsky/primestsky auticko a samonosna kastle bude mimo silnici vzdy trpet. Staci vzpomenout na stary Cheero, kterymu pri vykrizeni nejdou zavrit vrata od kufru.

Bageta
04. ledna 2017, 10:52
0

A zkouseli jste na predni kola postavit testovany kousek?

Daniel Borský
04. ledna 2017, 11:09
0

Ano zkoušeli. Bohužel se nám jej nepovedlo na přední postavit :)

Knightrider
04. ledna 2017, 09:16
1

Ja bohuzel patrim do te druhe skupiny, ktera tenhle pseudo Jeep absolutne neuznava. A uprimne, povazovat tuhle vec za offroad je dost optimisticke. Tohle je cistokrevne SUV, nic vic. Do opravdoveho terenu si kazdy normalni clovek vybere neco jineho.
Ale je zajimave, jak jedno auto muze na ruzne lidi pusobit naprosto odlisnym zpusobem. Parkrat jsem v tom taky sedel a osobne to povazuju jen za ten Fiat, prevleceny za Jeep, ve kterem si maminy s detma budou pripadat "huste". Chlap tohle snad ani nemuze brat vazne. Ale verim, ze se to bude prodavat i tak vyborne. Pro tradicionalisty je to sracka, ale tech je minimum. Ostatni budou nadseni. V terenu s tim urcite nikdo jezdit nebude a ve meste, kde se to bude nejvic objevovat, to zrejme moc nefunguje, ale stejne se to bude prodavat, jak teply housky na krame.

reagovat
petrklm
04. ledna 2017, 10:26
0

Souhlasím s tebou skoro do posledního puntíku. Akorát mě potěšilo, že tohle konkrétní auto nemá na "kapotě" nastříkanou bílou hvězdu, to považuju za faul na zákazníka.

LC
LCV8
04. ledna 2017, 10:46
0

Já bych s těmi soudy tolik nespěchal a počkal na budoucí zkušenosti. Ale pokud se potvrdí že je Renegade mizerně zpracovaný, nespolehlivý, nepohodlny a neschopný v terénu, pak si myslím že to bude zcela právoplatný Jeep, ostatně jako každý jiný pekáč téhle značky

PeterLuk
04. ledna 2017, 15:09
0

Náhodou, čom mám skúsenosti s najnovším Wranglerom, ako "odchovanec" na bezínovom MPV-čku zvyknutý na vyšší posed a spotrebu by som sa mu vôbec nebránil ani ako daily caru. Pekáč som videl v bazároch, po zástupoch majiteľov s niekoľkokrát stočenými kilometrami.

Vojta Dobeš
04. ledna 2017, 17:03
0

Doporučuju srovnat třeba nájezdový a přechodový úhly Renegade Trailhawk a Wrangleru. Ona ta věc bude patrně poměrně schopná...

A že je to zrada na fanoušcích Jeepu - viděli jste někdy Jeep Compass?

Knightrider
04. ledna 2017, 18:49
0

Vojta Dobes: Jo, mas pravdu. Compass byla taky pekna ostuda. Trailhawk, jasne. Tak ono kdyz na to prijde, muzes nazvedat i Fabii a loupnout na ni nejaky extra terenni gumy a mas taky offroada, ale prioritne to k tomu asi urceny nebude.

Vojta Dobeš
04. ledna 2017, 22:30
0

No Trailhawk má třeba zhruba stejný přechodový úhly jako Wrangler, normální Renegade jen o málo horší. Pro 99% lidí bude i ten obyč Renegade zbytečně schopnej, i Yeti dokáže projet víc, než se normální řidič odváží...

Moc nechápu tu potřebu mít auto s terénní průchodností HMMWV, když ho reálně můžeš využít tak leda na tankodromu nebo v bulharských horách.

To
Tom
04. ledna 2017, 11:03
0

Za mě palec nahoru ... měl jsem několik Land Cruiseru, dva Defendery, teď par let staryho Wranglera ... jste mimo ... hlavně jde o pneumatiky ... dokážu si představit ze na poradnejch spalkach toho dost předvede ... a za druhy o ruce a nohy ...

reagovat
sumy
04. ledna 2017, 12:36
0

Tak na 31" MTckach mi v romale ujel i rumun v pininu, presto to neni off a uz vubec ne dobrej. Taky co se tyce svetle vysky. Je rozdil 22cm po "celym" autem a nebo jako u normalnich offu kolem 25 pod diferakama a zbytek 30-40.

briza
04. ledna 2017, 12:04
0

Až do dneška jsem si myslel, že se tu nedočkám dvou věcí, konkrétně změny názoru na MX-5 a recenze na buzičuču Odpadlíka. Tak už zbyla jen ta Miata :)

reagovat
Se
Sedrik
04. ledna 2017, 12:39
1

Tak sakra ale - v článku je specificky zmíněn otáčkoměr, který vypadá divně. Tak se těším, že si jej prohlédnu ve fotogalerii - a nic. Když už v článku něco takto vypíchnete, prosím, vyfoťte to :) Jsem zvědavej jak opice.

reagovat
Daniel Borský
04. ledna 2017, 12:48
0

Za to se omlouvám, vůbec jsem si toho nevšimnul :) nevím jestli se náš fotograf zaměřil na tenhle detail, takže přidám aspoň za sebe jednu fotku otáčkoměru z mobilu.

Se
Sedrik
04. ledna 2017, 14:41
0

Není třeba se omlouvat - spíš taková zpětná vazba :)
Našel jsem si to přes google a opravdu je to divné

http://media.caranddriver.com/images/media/51/2015-jeep-renegade-limited-4x4-inline1-photo-655073-s-original.jpg

zimbic
04. ledna 2017, 13:23
0

V té zelené vypadá docela dobře, i když ty zadní světla jsou hrozný a za mrholení jde blbě poznat jestli dotyčný brzdí nebo ne.

reagovat
Ev
Evlo
04. ledna 2017, 13:57
0

Co ctu mezi radky a presne odpovida moji zkusenost s timto auto - zbytecne drnacavy auto, ktery dokaze prejet obrubnik, dkyz se peclive natoci kola.

reagovat
PeterLuk
04. ledna 2017, 15:04
0

Ja mám z tohto auta stále rozporuplné dojmy... Čakal som niečo ála nafúknutý originálny Willys, nejakú modernú obdobu Manxu či Méhari s komfortom a použiteľnosťou crossoveru a namiesto toho máme toto. Auto ktoré z každého uhlu vyzerá inak a na mňa osobne už len dizajn pôsobí, ako keby vzali 5 áut a tie spojili do jedného. A rovnako interiér a technika. Seržo asi pozval chlapcov z Jeepu do skladu Fiatu a povedal im, nech z toho čo tam našli postavia Jeep. :D Auto samotné ale nemusí byť zlé... Brzdy sú prúser, ale čakal by som, že to Jeep začal okamžite riešiť a že to už nehrozí. Auto určite nebolo myslené ako pravoverný offroad, hoc to k Jeepu patrí, ale z toho čo som videl mi to príde tak akurát. Na auto značky, od ktorej človek nejaký ten výkon v teréne čaká, ale kategórie a kupcov, kde ani štvorkolka nieje štandard (keď si to porovnám s Francúzmi) a ktorí idú do terénu obvykle v podobe poľnej cesty na chatu dvakrát za rok mi to príde tak akurát. Interiér mi prišiel celkom fajn. Svojich kupcov si to nájde, vlastne čo vidím na cestách a čo počúvam ľudí - mnohých si to už našlo. Väčšinou to pritom vidím na sídliskách či pred obchodnými centrami. Ja mám s tým autom len jediný problém - dizajn. Skôr než ako štýlovka to na mňa pôsobí s tými narážkami na klasické Jeepy ako gýč.

reagovat
krab
04. ledna 2017, 16:11
0

To je teda zelená potvůrka. :)

Jako výrobek z plastů a kovu to je ale marketingově dobře promyšlený. Globální auto Chrysleru, poskládané z koncernových dílů, zabalené do něčeho co evokuje Jeep, stejně tak jako Fiat 500 je takto zabalený. Pak nabídnou nějakou levnější FWD verzi na operáky za 6-7tis měsíčně , dají tomu nízkou základní cenovku a ukrojí kus koláče trhu s hatchbacky. A na mimoevropských trzích může být úspěšný, protože tam hatchbacky tolik nefrčí.
Asi na autíčkáři není skoro nikdo kdo by si to dobrovolně koupil, na druhou stranu k našim často šíleným a zvláštním autům potřebujeme denní přibližovadlo a pokud chceme peníze vrazit do jiných aut, chápu že někdo hupsne do Odpadlíka. Nakonec i sám "krab" jezdí běžně v zimě do práce malou Toyotou Yaris 1.33 Multidrive. Krabičkou co výborně plní svůj účel, nic víc nic míň. I když, tento týden jsem zjistil že to nemá vypínatelnou stabilizaci. To tlačítko co se tváří že to vypne to vlastně nevypne.. Ale funguje to líp než co jsem nedávno četl tu Vojtovu zkušenost s "Dučem" u Alfy Romeo Giulia. Tam mě to dost překvapuje, navíc když každá tato Alfa má D.N.A. switch.

reagovat
HerrHobler
07. ledna 2017, 20:36
0

Co se týče vzhledu, pro mně subjektivně je to zepředu hrozně ošklivý, nebál bych se to přirovnat k Aztecu.

reagovat
Ni
Nickson
12. ledna 2017, 10:04
0

Ať se dívám jak se dívám, pořád vidím Fiat.
A nikde žádný Jeep.
Ale prodává se to asi dobře, po Pze už jsou běžně vidět. A jak tu kdosi vtipně poznamenal, řídí je hustomamky :-D
Nevím, jestli někoho zajímají vlastnosti v terénu. Stejně s ním nikdo do terénu jezdit nebude. A pokud náhodou ano, tak zapadne v první louži, páč to řidič neumí.

reagovat
Vojta Nekvapil
14. ledna 2017, 18:00
0

No s Renegadem je docela veselo kdyz se jde prudce na brzdy.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Challenger 1970 1970
Dodge Challenger 1970

1970 rok výroby
230 koní výkon
5 208 ccm objem

Cadillac Eldorado special edition 1985
Cadillac Eldorado special edition

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 100 ccm objem

Cadillac deVille 4,1L, 8V 1980
Cadillac deVille 4,1L, 8V

1980 rok výroby
135 koní výkon
4 100 ccm objem