načítám data...

Jeep Renegade se při nouzovém brždění umí stavět na přední kola

Španělský automobilový novinář Pablo González testoval Jeep Renegade, a když zkoušel, jak dobře umí nouzově brzdit, byl poněkud překvapen.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Že se Renegade při brždění trochu víc potopí, to by Pablovi divné nepřišlo. Ale když na plných brzdách koukal do asfaltu před čumák auta a zdálo se mu, že se zadní kola odlepila od země, to už byl jev, který si žádal bližšího prozkoumání. Pablo si tedy rozložil pár kamer a test s nouzovým bržděním opakoval. Výsledek? Zadní kola se opravdu odlepila od země a celé auto se tak stavělo na přední. Takové „stoppie“ sice vypadá efektně na motorce, ale v autě nic podobného rozhodně nechcete.

Pablo svoje zjištění neprodleně oznámil zastoupení Jeepu, které začalo celou věc prošetřovat a prošetřilo, že se jednalo o vadný kus. Podle všeho totiž na autě selhal hydraulický systém rozdělení brzdného momentu a poslal moc síly na přední kola. Tím by se dala celá věc uzavřít, jenže…

O rok později postavil Pablo na přední dalšího Renegada, tentokrát s pohonem všech kol. Ono stoppie už sice nebylo tak dramatické, ale i tak se zadní kola zcela odlepila od země, což rozhodně není dobré. Do toho se na internetu objevilo i další video, tentokrát italských novinářů, na kterém je jiný Renegade, opět brzdící se zadními koly ve vzduchu. Jak to tak vypadá, jedná se o odhalení mnohem většího problému, který teoreticky může postihovat desítky tisíc aut.

Máte někde kolem sebe Renegada? Jestli ano, tak vyhlašujeme soutěž o to, kdo si jako první škrtne předním nárazníkem o zem. Výherce získá +50 respekt a +170 street credit!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Chosé
12. října 2016, 16:39
0

V Brně potkávám Renegade-a, až ho znovu potkám tak se snad pobavím s majitelem a otestujeme to. :D

reagovat
Ku
Kuba VTS
12. října 2016, 16:51
0

jeden známý si ho nedávno pořídil, tak se ho zkusím zeptat na zkušenosti... :)

reagovat
St
Stefan
13. října 2016, 00:16
0

A co tak osobní zkušenost plus vlastní video na Autičkář.cz? =D

Kryton2X4B-523P
12. října 2016, 17:20
0

No tak to je pecka tohle :D :D :D. Zkuste to prosím někdo z nějakýho pořádnýho kopce, mě by zajímalo jestli se překulí :D :D :D

reagovat
PepaSFI
12. října 2016, 18:05
0

tak to se dá bez přehánění označit jako "brzdit jak v kresleným filmu". Podle mě naprosto v pořádku, pokud to drží směr. Je to důkaz že to brzdí s nejvyšším možným účinkem, dál už se nedá jít. Za rok to budou automobilky nabízet jako extra funkci, tak jak dnes někde mají zabrzdění předních kol na burnouty, tak tam bude tlačítko Cartoon brake.

reagovat
Goldies
12. října 2016, 18:07
0

nebo drift mode :-D

M P
12. října 2016, 18:31
0

Já teda nevím, řekl bych že lepšího účinku se dosáhne, když jsou na zemi všechna kola, ale těžko říct, dynamiku vozidel jsem nemám důkladně nastudovanou. Při vyhybacim manévru to musí být peklo. Jinak jsem na netu fotku, že se takhle stavěl i mercedes gle nebo jak se ta jejich X6 jmenuje

JLK
12. října 2016, 19:13
0

Zadni kola ale vetsinou skoro nebrzdi, kdyz zadek neni nalozeny. Na to je tam ten rozdelovac, ktery na zadek dava minimum tlaku aby se kola hned neblokovala. Podle meho laickeho pohledu efektivita brzdeni u tohoto Jeepu neni nijak ohrozena, pruser je ze ovladatelnost behem tohoto manevru bude asi "nic moc".

PepaSFI
12. října 2016, 19:26
0

no já bych řek že při nouzovém brzdění se toho moc dělat nedá a při vyhýbacím manévru se zas nebrzdí na tvrdo. Bylo by zajímavý zjistit jak moc jsou zadní kola na zemi i u jiných aut kde se to viditelně nezvedá. Myslím že tam velká adheze nebude. To je prostě fyzika.

M P
12. října 2016, 19:45
0

Ano pánové, to co říkáte, dává smysl. Mně prostě bylo jen proti mysli, že by to brzdilo nejlíp se zadními koly nahoře...:) vypadá to zkrátka dost divoce. Zadní kola samozřejmě budou brzdit opravdu minimálně, otázka, na kolik procent.

Stran brždění v přímce a na perfektně rovné cestě nebude problém, akorát sám vím, že jakýkoli menší sklon vozovky už hraje při brždění roli a není problém dostat auto do smyku. U nových aut to řeší ESP, ale to bude mít právě jen možnost snížit brzdy účinek na patřičném předním kole... a to se ještě nebavíme o brždění při zatáčení nebo nedej bože o vyhýbacím manévru. Právě ten je tématem videa níže. V rychlosti 75km/h už má Jeep problémy, očividně právě kvůli kontrole zadní nápravy. I při menších rychlostech je vidět práce stabilizačního systému, pravděpodobně, soudě podle momentu, kdy to jede po vyhnutí kousek rovně, i s prací systému proti převrácení. Víme, že hodně aut s tím má problém, a Jeep si zdaleka nevede tak špatně, ale čekal bych lepší výsledek. Každopádně se není co divit, auto je vysoké, má relativně měkce naladěný podvozek, takže takové výsledky jsou docela očekávatelné

Ma
Martinus
12. října 2016, 18:51
0

Má ho náš šéf ajťáků, řeknu mu ať to otestuje :-)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. října 2016, 22:21
0

Rikam to furt, ze tenhle pseudo Jeep od Fiatu je pekna sracka a ostuda znacky.

reagovat
Ha
Hansoff
13. října 2016, 08:39
0

Ono by se dalo najít příkladů víc.


A jak tomu zabránit? Možností je několik: Omezit brzdný tlak, Posunout těžiště níž (nebo dozadu-proto verze 4x4 měla o něco lepší výsledek), Použít tužší přední pružiny, ....
A nebezpečné to opravdu je. Pří různých adhezních podmínkách předních kol z toho bude kolotoč.

reagovat
Be
Beny
13. října 2016, 19:45
0

A není to fcí abs aby z toho kolotoč nebyl? :-)

uu
uuu
14. října 2016, 05:37
0

ne, abs resi neco jineho

Ha
Hansoff
14. října 2016, 11:41
0

ABS má za úkol zabránit zablokování kola při brzdění. Roztočení by mělo zabránit rozdělování brzdné síly (EBD). ESP je v tomhle případě bezzubé, protože na smyk reaguje brzděním a to v tomto případě není možné.

PepaSFI
14. října 2016, 19:52
0

ono je to tak že tyhle věci fungujou jaksi komplexně. Ty funkce se vzájemně doplňují a vlastně je dost těžké říct která co přesně dělá. Původní ABS poznalo když některé kolo výrazně zpomalilo a omezilo to krátkodobě tlak vbrzdách aby se všecky kola točily a zpomalovaly víceméně stejně a tak nějak to drželo směr. Negativem je že se prodlouží brzdná dráha protože to prostě brzdí jen tak jak dovolí to kolo co nejvíc klouže. . EBD dělá to samý, jen pracuje s každým kolem zvlášť a podle zátěže, směru, rychlosti a kdovíčeho ještě ladí účinek brzd tak aby auto při brzdění jelo tam kam chceme a ještě co nejlíp brzdilo. Takže EBD je ABS a vlastně jen z historických důvodů se se značí že tam je ABS a EBD. Na tom videu je krásně vidět že i zvednutá zadní kola se točí, to znamená že EBD je úplně odbrzdilo. A kdyby jedno přední kolo proklouzlo, EBD by se snažilo udržet směr tím že by začalo měnit brzdnou sílu na jednotlivých kolech. Každý systém má své limity takže je otázka jak by se s tak extrémní situací vyrovnal ale to bohužel platí vždycky. Já nemám rád limitní uvažování, strašení tím co by se mohlo stát kdyby... Takové to " když budete mít pneumatiky takové a takové, prodloužíte tím brzdnou dráhu o 27,5 centimetru a co kdyby tam byl chodec ty vrahu! "Jo, asi se může v některých fakt hodně extrémních případech stát že to nezvládne ale myslím že to bude v situacích které by pravděpodobně nezvládla i jiná auta.

Be
Beny
14. října 2016, 20:01
0

Bravo, krásně vysvětleno. Moje myšlenka byla taková, že pokud bude každý kolo regulovaný tak by k roztočení dojít nemělo, protože to je smyk a k jeho potlačení slouží výše zmíněné systémy... Ale pravda je že limity tam jsou a vždycky budou.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem