načítám data...

Jawa 500 RVM: A to je vážně Jawa?

Pamatujete Pionýr? Říkáte mu fechtl nebo fichtl? A co říkáte na tuhle novniku?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

To je otázka, kterou jsem během testu slýchal nejčastěji. Jak od kamarádů, tak od naprosto náhodných kolemjdoucích. Všichni si totiž tuhle značku spojujeme právě se zmiňovaným legendárním "fechtlem", šlechta případně s třiapůlou. Jenže to už je hodně hodně dávno a navíc se vám přiznám, že zrovna já nostalgické vzpomínky nemám. My měli doma Simson, ten byl z dob, kdy soudruzi z NDR ještě chyby nedělali, takže v patnácti jsem brázdil pole za vesnicí právě na něm. Úplně všichni ostatní ale znají Pionýry, a tak jsou na větvi, když vidí tohle a nevěřícně se vyptávají.

Je to teda Jawa? No, vlastně, tak trochu … Bohužel nemůžu kredit jen tak hravě přičíst Jawě. Původ tohohle stroje není tak jednoduchý. Vlastně není ani složitý. Někdy v minulosti Jawa dodávala svoje stroje do Argentiny, kde jejich prodej zajišťovala firma RVM, no a dnes se karta obrátila. RVM dodává k nám a Jawa je prodává u nás. Tedy RVM tyhle stroje bere od “Tibet New Summit Motor Company”. Vypátrání sídla této firmy nechám na vaší intuici a detektivních schopnostech.foto: Jarda Soukup, autíčkář.czUž na první pohled je ale vidět, kde se designéři inspirovali. Ten přední blatníček někdo okoukal u BMW, to poznám i já a nejen proto, že jsem ho měl na test chvíli předtím. Stejně tak vingl, co jde přes blinkr. Nakonec, čistě náhodou, kulaté logo, na které plácnete vrtuli a můžete drze tvrdit, že máte GS! Tedy jen “malé” GS, z velkého by ten motor čouhal do stran, jak jsme si říkali nedávno. Během celé recenze se budu hodně odvolávat a srovnávat s Hondou CB500X, kterou jsem měl možnost otestovat minulý rok. Tohle jsou totiž konečně rovnocenní konkurenti.

Trochu nešikovně přehazuji nohu přes sedlo, nafasoval jsem ji totiž včetně kufrů, a hned jsem příjemně překvapen. Sedlo je hodně nízko, s mými 170 centimetry je tahle motorka jak pro mě na míru. Na zem došlápnu bez problému celou nohou, to se mi už dlouho nestalo. Dokonce i za skromný větrný štítek se bez problému schovám při jízdě po dálnici. Posez je neutrální, takže i vyšší jedinci se sem poskládají, než budou mít kolena takříkajíc pod bradou. Jen to plexi by vám pak už nemuselo stačit. Na budících se šetřilo a je to poznat. Zatímco na jiných strojích vás při startu vítá hezká animace a grafika plná barev, tady se musíte spokojit s černobílými digitálkami. Některé údaje jsou sice drobnějším písmem, ale vše důležité je dobře čitelné – rychlost, kvalt, hladina benzínu, teplota, analogový otáčkoměr je hned vedle. V pravém horním rohu je výškoměr, který vám zobrazuje, v jaké nadmořské výšce se nacházíte. To je naprosto skvělý k fotkám z výletu do hor. Případně pro výrobce rovnou k nějaké marketingové kampani “Ukažte nám, kam nejvýš jste s Jawou RVM dojeli?” nebo “Kdo klesl nejníž?”… hmmm umí to ukazovat do minusu? Tolik otázek, přitom taková blbost. Já se cestou po Vysočině dostal nejvýš na 730 metrů plus minus, úplně cíleně jsem se nesnažil, jen občas jsem na to mrknul. Na nádrži je pak klasická nálepka – máte používat helmu, číst návod, bla bla bla. Jako první tam je ale zmínka o tom, že máte brát ohled na přírodu, aneb jak by řeklý hajný z filmu Cesta z města. Kachny schvalují tento přístup, dokonce se odvážily blíž, taky nevěřily, že to je Jawa.foto: Jarda Soukup, autíčkář.czVpravo je klasický USB výstup na nabití telefonu cestou, vlevo pak dokonce autozásuvka nevím na co a obojí je tu vždy v základu. Když jsme u toho, jediný příplatek, co tu mám navíc, jsou ty kufry, vše ostatní je tam vždycky – blastry, padací rám vpředu, kryt pod motor, centrální stojan. Možná se teď smějete, že zním jako (podplacený!) prodejce, ale u jiných značek se za to připlácí a ne zrovna málo. Pokud bych chtěl stejně vybavené CB500, je to čtrnáct tisíc navíc a stále mi chybí kryt na motor, a ten musím hledat jinde, Honda ho nenabízí vůbec.

Vydávám se na cestu. Máme naplánovaný takový menší výlet po středních Čechách a Vysočině. Řadový dvouválec jako by z oka vypadl tomu z Hondy, asi náhoda. Objemem do puntíku, v argentinské verzi i ostatními parametry. Pro nás je nějaké dva-tři koníky přiškrcen, beztak kvůli emisím. Trošku mi u něj chybí výkon, ale mějte na paměti, že jsem na něj v podstatě přesedl z velkého GS, takže to je tak nějak pochopitelné. Zase to tak moc nevadí, na druhou stranu oproti CB tu ten motor je takový nervóznější, více vibruje, ale je to cítit jen ve stupačkách. I proto se pohybuji spíš ve spodní půlce otáčkoměru, nahoře už se dostavují jen vibrace, ale už moc netáhne. Ještě jedna věc, má to snad tu nejdelší dráhu plynu, na vyhození zápěstí, když chce dát člověk plnej. Přitom při otevření/zavření mi to přišlo drobně ucukané. V Číně asi nemají všechny motoráře z Hondy, ale to je stěží překvapením. Naštěstí od rukojeti vedou lanka, takže výměna za rychlopal bude možná. Motor má dokonce dvě mapy – sport a safe, při startu automaticky volí sport. Rozdíl mezi nimi je obrovský! Při přepnutí, vám na přistrojovce svítí úplně jiné slovo. To je všechno.foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz Do přední dvojice kotoučů se zakusují třmeny Nissin. Tohle je oblast, ve které má Jawa nad CB500 vážně navrch, brzdí prostě mnohem lépe. Honda totiž použila pouze jeden kotouč a to byla vážně bída. Naštěstí se nad sebou zamysleli, uznali, že šetřit zrovna v oblasti brzd se vážně nevyplatí, a od modelového roku 2022 a výše už dávají dva kotouče. Určitě na základě mé recenze! 

ABS je na palubě, jak káže předpis, ale dobrou zprávou pro všechny je, že se dá vypnout, a to jak pro zadní kolo, tak pro obě kola. V jiných recenzích jsem okoukal, že některé motorky dálnovýchodní produkce s tím občas mají problém, takže jsem pro jistotu vyzkoušel a ABS i jeho vypínání funguje, jak má. foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz Na přední vidlici se píše KYB a dokonce jde i nastavit, to se u levných motorek také nevidí každý den. Jen doufám, že nemáte v plánu si nastavovat zadní tlumič. Je totiž velmi dobře ukryt a dostat se k němu bude jiný typ dobrodružství, než kvůli kterému jste si tuhle motorku kupovali. Musím ale říct, že ho ani příliš nepoznamenalo zatížení dvěma lidmi a kufry. I na silnici byla docela zábava, do jisté míry. S tou vyšší stavbou nejsou přehozy mezi zatáčkami tak mrštné, jak bych si přál, ale na to jsou zase jiné motorky.

Narazil jsem ale jinde. Totiž došlápnout bez problému na zem samozřejmě dodává jistotu a odvahu k vyjetí mimo pevnou cestu. Co je ale druhou stranou mince a mělo mě to napadnout? Ona ta světlá výška nebude největší, když i já dosáhnu na zem. Takže při překonávání jedné špičatější nerovnosti jsem se tak trochu zasekl na břiše. Nakonec se mi podařilo motorku vysvobodit, kryt motoru si sice odnesl nějaký ten šrám, ale chtěl bych směrem k němu vyjádřit respekt. Spousta podobných krytů je z výroby zpravidla spíše na okrasu a na podobné skopičiny je stejně musíte nahradit aftermarketem. Přední padací rám či kufry jsem takto svědomitě netestoval, ale obojí působí dostatečně robustně. Rozhodně to po prvním upadnutí nebude “rozbitý jak hračka z Číny”. Je potřeba zmiňovat, že s Hondou, byť o trochu vyšší, bych se na podobnou překážku ani nepustil?foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz O kufrech bych se tu ještě taky rád zmínil. Jsou hliníkové, vodotěsné, zamykatelné a  stojí dvaadvacet tisíc. Jinde to je klidně cena za jeden kus, tady za komplet. Podobný komplet od Hondy stojí 36 tisíc a dostanete pouze plastové kufry, uf. 


To je celý pozitivní až hrůza, rychle ještě nějaký hejt nakonec. Vibrující motor rozdrnčel některý z plastů, nemohl jsem odhalit, který. Být to moje motorka, tak na to časem přijdu. Taky jsem si musel cestou dotáhnout šroubek na blasteru, abych ho neztratil. To je ten život s dvouválcem To není vada, ale charakter. Lakování některých plastů nebylo úplně perfektní, ale i tak rozpoznatelné až hodně zblízka. 

Přidejte nálepky v češtině, když už je na tom logo Jawa! To jsou nulové náklady. Dopnutí řetězu a tlaky v angličtině ještě nějak přelouská každý, ale mohl by mi někdo přeložit ty instrukce ke kufrům? Jestli jsou nálepky moc drahé, tak alespoň strhněte ty původní. Tyhle nám tu jsou úplně k ničemu.foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Verdikt:

Motor “Honda”, podvozek KYB, brzdy Nissin, designové prvky “BMW”. To vše za přijatelnou cenu, co víc chcete? Jen mě mrzí, že domácí Jawě nemůžu přičíst trochu víc kreditu. Jasně, není perfektní. Můžete si najít spoustu věcí a důvodů, proč do ní kopat, ale špatná motorka to prostě není. Vzpomeňte, jakou Jawu jste v osmnácti mohli sedlat vy, a koukněte, co můžou sedlat dorostenci dnes. Za mě dobrý.

Správná otázka, na kterou se ale máte ptát je: “Jawa RVM 500 nebo Honda CB500X?” S téměř totožnou startovací cenou se to na první pohled může zdát jasné. Jenže u Jawy toho za tu cenu dostanu hodně navíc a nejsou to pouze nesmysly, bez kterých bych se obešel. Oproti starší Hondě bych sáhl radši po Jawě, především kvůli těm brzdám. Ročník 2022 tuhle největší nevýhodu smázne, ale pořád zůstane nemalý cenový rozdíl. Kdybych měl vzít Hondu, strašně bych si přál, aby na ni šel přidělat ten kryt pod motor a kufry od Jawy. Jak byste se rozhodli vy? Nechť flejm v komentářích započne.


Technické údaje:

Motor: řadový dvouválec 471 ccm 
Výkon: 32,5 kW (43,5 k) při 8500 ot./min
Točivý moment: 40,5 Nm při 6500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost (v testu): 161 km/h
Provozní hmotnost: 206 kg 
Pneu P/Z: 110/80 ZR19 Metzeler Tourance
                 150/70 ZR17 Metzeler Tourance
Základní cena: 169 990,- Kč / kufry +22 630,-Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
22. července 2022, 08:39
3

Vždycky fichtl, fechtl jsem teď četl poprvé.

reagovat
ro
rock
22. července 2022, 11:00
0

To je asi krajově/hovorová záležitost, u nás fechtl.

Opelfahrt
22. července 2022, 12:18
1

Jasně, na Moravě je to často fechtl, variantu fichtl jsem třeba já zaznamenal až na internetu od diskutujících z Čech. Takových rozdílů jsou mraky a není to vždycky rozděleno na Čechy a Moravu a třeba Ostravsko, to se všelijak prolíná. Nebo jsou slangové výrazy starší a novější – například dneska už bych třeba do diskuse nepsal slovo „elektrony“.
Jinak Simál byl na konci socialismu dost fajnový zboží, méně šťastní měli jenom Mustanga.

Pólin
22. července 2022, 12:42
0

u nás kolem Olomouce je to fichtl, ale stejně celá ta přezdívka nedává smysl, protože Fichtel & Sachs byly malé německé motorky ze Svinibrodu a s Jawou to nemělo nic společného.

ro
rock
22. července 2022, 12:48
0

On se taky elektron jako materiál na kola dneska už snad ani nepoužívá, protože měl sklony ve styku se solí korodovat. Teda aspoň myslím, vyplavalo mi to odněkud z hlubin paměti; doufám, že nepíšu nějakou kravinu

Ha
Habakukk
22. července 2022, 13:17
2

Jinak Morava volí Jawa 20,21 - Fichtl, Jawa 550 - Pařez, Jawa 23- Mustang

kotzitzaq
22. července 2022, 13:23
4

Ony se motory od Fichtel&Sachs často používaly v různých mopedech a motokolech i v naší produkci. Takže název fichtl byl původně hovorové označení jakéhokoliv mopedu. Ale ve finále to zůstalo jen Pincku, který paradoxně motor Fichtl&Sachs neměl (Jawa měla vlastní motor).

PepaSFI
22. července 2022, 19:18
4

elektron opravdu v soli korodoval, prý to byla mezikrystalová koroze která způsobila křehnutí. Ale ono to taky bylo drahé a u nás prakticky nedostupné a taky to auta neměla v techničáku. Takže když někdo někde sehnal kola pro škodovku co šly na vývoz, tak si ho podali policajti. A i jinde se to dávalo jen na sportovní auta, bylo to velice lehké a pevné. Ale při větším nárazu se to rozletělo na kusy, což je dnes nepřípustné. Dnešní kolo je součástí deformační bezpečnosti, proto je z měkké slitiny a aby to něco sneslo, je mnohem masivnější, takže i těžké. Často těžší než plecháč.

HeavySmoker
22. července 2022, 09:16
0

Môžem sa ako moto lama opýtať aký prínos má vypínanie ABS?

reagovat
kotzitzaq
22. července 2022, 09:43
3

Je to dobré kvůli jízdě v terénu. Na kluzkém povrchu (např. sjezd po rozbláceném svahu) to bez ABS sice brzdí mizerně, ale s ABS vůbec.

Na
Napuram
22. července 2022, 11:47
0

A někdy si v terénu potřebuješ motorku hodit zadní brzdou bokem při nájezdu do zatáčky. S ABS bez šance.

Pe
Peťas
03. srpna 2022, 06:26
0

Stejne jako u auta bez abs na snehu se to pouziva k nahrnuti materialu pred kolo pro lepsi brzdny ucinek po povoleni brzdy.

Ha
Habakukk
22. července 2022, 13:14
1

Nevím nejsem cílovka, mašiny tohoto zaměření začínají být zajímavé od 750ccm tedy za 160t Kč volím nějakou ojetinu o třídu větší.

reagovat
S.
S.h.I.t.
22. července 2022, 16:15
1

Jako jo, ale jako zacatecnicka motorka v tyhle kategorii je to celkem ok.

Fill
22. července 2022, 14:53
2

Ne, vážně to není Jawa.

reagovat
Pe
Pech.
22. července 2022, 22:45
0

Poslední věc, která se dá skutečně považovat za Jawu a je skutečně jejich (byť mizerným) výrobkem, je Jawa 660. Před týdnem jsem na ní upravoval stojan, aby bylo možno ji na něj postavit jedné osobě, bez dalších pomocníků.

Pe
Pech.
22. července 2022, 22:43
4

Jsem rád, že jsou zde i motorky, ale nemám rád bludy a lži. Motor není z Hondy. Je to reklamní žvást, kterým se prodejci těchto čínských napodobenin snaží lákat kupce... Chcete li motor z Hondy, musíte si koupit to CBX. Tento motor je sice koncepčně a objemovou třídou obdobný, nikoli však shodný a má i problémy, mj. se spojkou. Jen 14 tisíc navíc za Hondu? Potom není o čem přemýšlet. Serepetičky, deklíčky a držáčky na ni nabízí kde kdo v aftermarketu, kdyby už náhodou někomu chyběly.

reagovat
S.
S.h.I.t.
22. července 2022, 23:52
2

Ja teda v clanku nectu, ze tam je motor od Hondy. Jen jako by ji z oka vypadl, coz je fakt. Vyrobne ho dela Loncin. A Jawa/RVM nidke netvrdi, ze jde o Hondi motor.

David Střítežský
23. července 2022, 10:10
0

no má trochu pravdu, na konci, ve verdiktu to bylo myšleno nadneseně, ale bylo to po boku těch věcí, co tam skutečně jsou, upravil jsem to a k těm nadneseným pro jistotu přidal uvozovky

jo no, Loncin, takže ..."koncepce motoru od Hondy a vyrábí ho BMW" ? :D

ga
gathis
23. července 2022, 04:23
4

Cenový odstup Hondy mi přijde zcela ok, už jen vzhledem k jistotě dostupnosti náhradních dílů a zůstatkové hodnotě při dalším prodeji. Motor Hondy je také ověřený, takže může nabídnout 12 tis km servisní interval oproti 5 tis u RVM, což je od určitého nájezdu další úspora. Sám jí mám a při nájezdu ca. 8-10 tis km ročně mi šetří jeden servis ročně. Jinak hliníkové kufry jsou i na Hondu, mám boční Sw-motech za 21 tis. vrchní k tomu by byl ca. +6.... Věřím že RVM není špatná.... Problém je to slovo "věřím". U Hondy to vím. A to za ten minimální příplatek rozhodně stojí

reagovat
Blix
25. července 2022, 10:18
0

U každé čínské motorky je třeba zmínit že motor je kopie Hondy. Nebyl tu nedávno seznam novinářských klišé?

reagovat
Gd
Georg dechant
31. července 2022, 18:19
-1

Fakt smutne cist nektere skoro uvodni casti tohohle clanku . Tohle mam na mysli.
.....a nebojí se postavit zavedeným výrobcům....
Kam az to doslo , kam ??!!
V dobe kdy byla treba Honda neco v ruksaku co skupoval japonecek v Evrope , tahal do Japonska a tam teprve vyvijel nejaky kulotras , byla uz Jawa svetova spicka. Franta Stastny , Gustav Havel .. kdo jeste se musi tocit v hrobe jako ventipator jestli se k nemu tohle hodnoceni donese. BMW meli obavy kdy a kde s Jawou nastoupi na zavody , MV Agusta , Yamaha vyrabela pistalky .. Skoda pokracovat. Na upadku Jawy se podilelo hodne odborniku jak v dobe pred tak i po hadraku. Nmatkou treba mistr Charouz , ten tomu dal klofec ze je az s podivem ze se z toho vubec firma dostala.
Tahle masina je hezka a cenove obhajitelna. Jeste to chce vic vlastnich komponentu , skladacky z 99 znacek nejsou nc moc. No a potom spolehlivost , o tu jde pochopitelne az v prvni rade. Tak snad uz ma Jawa nejhorsi za sebou a svetlo na horizontu pred sebou. Preji jim to.

reagovat
Pe
Pech.
16. dubna 2023, 00:12
1

Jawa nikdy nebyla světová špička a nikdy nebude... Ty náhodné střípky úspěchů se zveličují...

Jawa je dotační podvodná banda hyperzmrdstva, která není schopny vyrobit nikdy nic, tak překupuje čínské a indické jeby s otřesným zpracováním a astmatickými motory...

Jejich poslední produkty, na nichž se výrobně podíleli byly Travel 250, Jawa 650 a Jawa 660...

Travel měl čínský motor a nebyli schopni ani upravit převody tak, aby ten rám utáhl...

Jawa 650 je odporný bastl, který vypadá, jako by si to doma udělal nějaký nepříliš zručný kutil a je to sráč až na půdu... Nadšení kupující si užívali vyhořelé elektroinstalace, vysypaná ložiska, popraskané paprsky v kolech a další speciality, kdy měli třeba 5-7 selhání s odtahem za první sezonu... Pak přišla 660, u té se k zpackané elektroinstalaci přidaly ještě tekoucí vidlice, házející náboje kol, nefunkční a rozpadající se stojany, rozpadající se přístroje a vratké chování na cestě...

Ta fabrika už není fabrika, ale leštěný prd...

Však ta banda dementů si nebyla schopna od 60. let vyrobit ani motor... Byla to jen sprostá montovna, kde si svařili, rám, nádrž a vše ostatní nakupovali... Motory ze Strakonic, naprosto všechny, vidlice a náboje z Blatné, tlumiče z Březnice......

Gd
Georg dechant
31. července 2022, 18:37
0

Pro pisatele vyse. Fichtl opravdu jako nazev zdomacnelo snad v cele tehdejsi CSSR . Jinak odkud vitr vanul. Staci si zadat heslo Schwalbe Mofa a hned je jasne co kde zase komunista okopiroval. A ani se moc nenamahal to menit. Jawa 20 a 21 mela male rozdily , predni kryty na kolena a uzka riditka , typ 21 bez krytu a siroka riditka. Jiny rozdil v tehle Fichtlech nebyl. Proste Simson / Schwalbe .

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem