načítám data...

Honda CB 500X - až vyrostu, bude ze mě Africa Twin

Odpusťte mi, poněvadž jsem z cesty sešel. Asfaltové cesty. A byla to zábava!

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Honda CB 500X - až vyrostu, bude ze mě Africa Twin

Tak tady máme další premiéru (to taky můžu psat všude,co?), první moto z kategorie Adventure. Ta je už nějakou dobou hodně populární. Hlavní myšlenka je, že máte jednu univerzální motorku, která prostě musí zvládnout všechno. Jízdu po silnici, v terénu, musí zajistit pohodlí na velkou vzdálenost či osazení dostatku zavazadel. Obvykle jsou to velké stroje, zvučných jmen, které možná znáte, např. Africa twin, GS nebo Superadventure, vyrážejících za velkým dobrodružstvím. Zdolávat stovky kilometrů asfaltu, pouště, džungle, hory, brodit řeky, zkrátka jakýkoliv terén. To zní všechno jako taková milá idylka, jenže je tu i druhá strana mince. Jak asi tušíte, cokoliv co musí být univerzální a umět si poradit se vším, je dost drahé a tady to není vyjímka.

Co když vaše ambice, věk, schopnosti, stav konta nedosahují výšin těchto strojů? Je nějaká jiná možnost? No, podíváme se na to s CB500X. Honda to sice marketuje dost opatrně s heslama o "městské džungli", což zní akorát jako cool náhražka skútru, ale podle mě má mnohem větší potenciál. Takže si zapněte pásy, teda nasaďte helmy, dobrodružství začíná! 

Ne, počkat, zpět … ještě před startem si musíme říct něco o těch dizajnech. Já si nemůžu pomoct, prozradil jsem to už v nadpisu, já v tom tu Africu vidím. Navíc i v brožurce je o tom zmínka, takže to musí být pravda. Tvaří se to agresivně, dobře a “adventůrovsky”. Laikům, pro které jsou motorky pouze zbytečně hlasité bicykly, můžete klidně namluvit že " tohle lítá přes duny na dakaru, deset metrů luftem, kámobrácho", ale zrovna teď to samozřejmě předvést nemůžete, protože tu žádné nejsou. Kdyby to dělali ve stejných barvách jako Africa Twin iluze by byla dokonalá. Možná to právě proto nedělají.

Hondy bývají obvykle od přírody červený, ovšem tenhle bílej perleťovej přeliv nevypadá vůbec špatně. Bohužel pragmatik ve mě, společně s mými divokými představami o tom jak by mělo dobrodružství vypadat, nejsou zcela kompatibilní s tímhle odstínem, jenže to už je spíš subjektivní problém. Líbil se mi vzor-X na některých plastových doplňcích, to abyste nezapoměli na ten složitej a dlouhej název. Klidně bych to dal všude a vynechal ten "fejk-karbon". Celkově to podle mě CB hraje dobře a působí větší a dospělejší, než je.

Jako první testuju zdolávání oné městské džungle a „velkou“ porci kilometrů přesunem Praha-Brno po D1. Mhmm, ten posez je vážně pohodlíčko, není vůbec důvod, jakkoliv se stresovat nebo napínat. Teda, pro mě ano, na zem sice dosáhnu, ale musím trochu baletit po špičkách. U běžných silniček mi většinou stáčí motorku mírně naklonit, abych si pohodlně došlápl celou nohou. Tohle je celé tak nějak vyšší a nemám úplně důvěru v to, že to udržím, protože to bude víc nahnutý, na jedné noze. Postupem času jsem se naučil „vysedat“, prostě při příjezdu k semaforu hejbnu prdelí, zas taková námaha to není.

Řadový dvouválcový motor o výkonu 35kw se vmáčkne do skupiny A2, takže ji můžete sedlat už v osmnácti letech. Brzdou v provozu nebudute, i když na předjíždění by se mi občas líbilo o kousíček více, ale tady je to prostě tabulková hodnota, takže hejt není úplně na místě. Naopak mě příjemně překvapila lineárnost a solidní krouťáky prakticky od volnoběhu. Tím nemám na mysli, že by to pořád lítalo záda, zato se s tím snadno rozjíždí a městskou džunglí se dá proplouvat i na čtvrtý rychlostní stupeň se spotřebou skútru. K tomu je tu nádrž na téměř osmnáct litrů, takže rychlou matikou dostáváme dojezd pětiset kilometrů, takže delší dobrodružství bez možnosti tankovat není problém. Dokonce je tu i antihoppingová spojka, ta brání zablokování zadního kola při „horlivém podřazování“. Obvykle je k vidění spíš na okruhově zaměřených strojích, její význam zde, mi poněkud uniká. Ledaže se někdo zamyslel nad tím, že by se ta motorka mohla dostat do terénu a na nezpevněné cestě se zadní kolo zablokuje mnohem snáz? Ono to má i shift light? Ten tu už vážně žádný smysl nemá a je to pouze vedlejší příznak použití stejného displeje u více strojů. 

Další den se vydávám do práce, na tom by nebylo nic divného, ale dnes si z toho udělám takové malé dobrodružství s maximálním využitím polních cest. Pro začátek jsem si zvolil poměrně snadný terén. Ona totiž kombinace opíraní se pouze o špičky a mých (ne)zkušeností s jízdou v terénu, by mohla snadno eskalovat ve velice trapné vyválení se a sedření té krásné perleti a tomu bych se rád vyhnul. Navíc obutí se mi zdá, i přes svůj název, vhodnější spíše na asfalt. Nicméně musím neskromně přiznat, že tohle byl z mojí strany výborný nápad. Pluju si po rozbité kamenité cestě asi šedesátkou skoro stejně pohodlně jako po běžné silnici. Měkký podvozek polyká nerovnosti a já vyhlížím nějakou tu obří písečnou dunu, přes kterou bych to poslal, leč marně. Nechal jsem se trochu unést a míjím odbočku, naštěstí odhaluji opravdu štědrý rejd, který otočky a další podobné manévry dost usnadňuje. Krom toho mám k podvozku ještě pár poznámek: devatenácti palcové přední kolo, možnost nastavení předpětí i na vidlici, proč to tu je? Do městské džungle jsou všechny tyhle vychytávky zbytečné. Ledaže se někdo zamyslel nad tím, že by se ta motorka mohla dostat i do terénu, případně bude obtěžkána zavazadly či spolujezdcem. Další podobné cesty následují, dokonce i těžším terénem, ale zase ne moc, a vážně mě to baví.

Další v pořadí byl výlet se spolujezdcem, jehož zážitek je téměř totožný s mým a libuje si v pohodlí jež motorka nabízí. Pro dva už mi podvozek přijde měkký až příliš, ano před výletem bych si ho doma přitvrdil … kdyby mě to napadlo, tak snad příště. Ještě jsme si tu nepověděli nic o brzdách, ty jsem si nechal nakonec. 310 milimetrů je sice hodně milimetrů a tak se v Hondě rozhodli, že pětistovce (a taky NC750) stačí jen jeden kotouč. Když jedu sám, tak se s tím ještě dá jakž takž vyjít, i tak ale občas sahám po obou brzdách zároveň. Se zavazadly nebo spolujezdcem se to samozřejmě nezlepšuje. Ono totiž, dostat se na dálniční rychlost např. za dvakrát delší dobu, než jsem zvyklý, není problém, na to si klidně udělám čas. Jenže na to brždění si vždycky takhle počkat nemůžu. Snad by se to dalo dosáhnout nějakého zlepšení použitím agresivnějších brzdových destiček.

Honda nabízí docela dost doplňků, většinou užitečných, kterými je možné stroj dovybavit. Mnoho typů zavazadel – tvrdé/měkké, boční/ horní, USB zásuvku, pokud byste měli zájem o cestování do dálek. Na druhé straně je tu i ochranný rám, po kterém bych nejspíš sáhl, abych mohl objevovat různá terénní zákoutí. (testovaný kousek neměl) Dokonce si na něj můžete nechat přidělat i mlhovky, jejichž smysluplným použitím u motorek si také nejsem uplně jist – počkám si na komentář někoho, kdo je už někdy využil. Jedna věc mi v té záplavě různé výbavy však chybí. Kryt pod motor, něco jako má tolikrát zmiňovaná Africa. Tady je potřeba sáhnout po aftermarketu, pro úplný pocit sucha a bezpečí, co se olejové vany týče. Pro mě by to byl uprage, bez kterého bych se neobešel.

Verdikt

Pro začátečníky, případně klidnější jezdce, toužící po malých dobrodružstvích všedního dne je to ideální stroj. Stejně tak zvládnete delší výlety se spoustou kilometrů, hezky pohodlně a nezalekne se ani toho, když to „vezmete zkratkou“. Ve skutečně náročném terénu se nejspíš nevyrovná trojici zmiňované v úvodu, před poletem přes duny se poraďte s vaším dealerem. Pořád to ale bude skoro všechna adventurní zábava, za zlomek ceny. Navíc by se tenhle stroj mohl dobře prodávat někde, kde je sice hodně asfaltových cest, jen jejich kvalita stojí za houby … počkat, cože?

Díky za fotky www.ksphoto.cz

Technické údaje

Motor: řadový dvouválec 471 ccm 
Výkon: 35 kW (47 k) při 8 600 ot./min
Točivý moment: 43 Nm při 6 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální s antihoppingovou spojkou
Maximální rychlost (v testu): 165 km/h
Provozní hmotnost: 197kg 
Pneu P/Z: 110/80 ZR19 Dunlop Trailmax Mixtour
                 160/60 ZR17 Dunlop Trailmax Mixtour
Průměrná spotřeba v testu: 3,7 l/100 km
Základní cena: 174 900,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mariov8
29. června 2021, 08:10
0

Motorka pro pragmatiky, na dojíždění do práce a malý výlet vynikající a plně dostačující mašinka.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited 1990
Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited

1990 rok výroby
169 koní výkon
3 956 ccm objem

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem