načítám data...

Jak drahé bylo vaše oblíbené levné auto, když bylo nové?

Dnes už se levné sporťáky nedělají, zní oblíbený stesk petrolheadův. To dřív byla dostupných sportovních aut spousta! Ale byla opravdu? Nebo je to jen tím, že s odstupem času ztrácíme souvislosti a srovnání? Pojďme se podívat, kolik naše oblíbená auta stála.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nedávno jsme tu mluvili o tom, že jak časový odstup zkresluje naši představu o tom, jak byla auta minulosti rozmanitá, a ukázali jsme si, že ta obyčejná auta si byla v minulosti navzájem možná ještě podobnější a nudnější než dnes. A dnes se v rámci našeho malého boření mýtů podíváme na legendární dostupné sportovní vozy minulosti, po kterých si většina petrolheadů tak stýská. Vždyť jak krásné to musely být časy, když jste si mohli za pár peněz koupit BMW 318is (E30), Peugeot 205 GTi nebo Ford Mustang (případně můj milovaný klon Mustangu, Ford Capri).

Je to ekonomikou, vole 

Než budeme pokračovat, musím umlčet ten hlásek vzadu, který právě začal připomínat, že přeci třeba původní Ford Mustang byl skutečně auto pro mladé, nepříliš majetné lidi, stejně jako všechny konkurenti třídy “pony cars” a velká část klasických burácejích a asfalt trhajících pony cars. V tom samozřejmě máte pravdu. Mustang se svojí základní cenou 2 368 dolarů v roce 1964 patřil mezi opravdu dostupná auta. Vždyť ostatně šlo jen o “překabátěnou” verzi levného kompaktu Falcon, v té době druhého nejlevnějšího Fordu na americkém trhu. Vůbec nejlevnější model, z Evropy dovážená Cortina, přitom byl levnější jen nepatrně a prodával se v mizivých počtech. 

Postavení dnešního Mustangu na trhu je už o něco jiné – je v poměru k typickému autu větší, dražší, prestižnější. Místo nejlevnějšího prodávaného sedanu (kterým by dnes byl v USA Focus) je velikostí i cenou spíše na úrovni střední třídy, která je zastoupena Fusionem alias Mondeem, a blíží se k fullsize Taurusu. Přesto se jeho cena změnila méně, než by člověk možná čekal: nový Mustang dnes koupíte od 23 800 dolarů, přičemž cena původního by po započítání inflace byla 18 228 dolarů. Odpovídá i poměr k příjmům průměrného Američana – v roce 1964 byl průměrný příjem americké domácnosti zhruba šest a půl tisíce dolarů (mohla si tedy koupit necelé tři Mustangy), dnes je zhruba 50 tisíc dolarů (může si tedy koupit… necelé tři Mustangy).

Takže to nebylo o bájných šedesátých letech, kdy bylo všechno lepší – bylo to jen o tom, že Amerika byla (a dodnes je) bohatá země, kdežto my ne. Na evropském trhu stála americká aut podstatně jiné peníze už v té době – a v poměru k těm evropským byla dokonce ještě dražší než dnes. Zatímco obyčejný Ford Taunus jste mohli v druhé polovině 60. let stále ještě pořídit i pod 10 tisíc marek, základní, šestiválcová verze Fordu T5 (tak se v Německu říkalo Fordu Mustang, protože pod jménem “Mustang” prodával koncern Krupp nákladní auta) stála 16.100,- DM. 

Mustang dražší Mercedesu

Pro srovnání, například nejlevnější verze Mercedesu W114 (tehdejší ekvivalent třídy E) přišla na 12 tisíc marek (dnešních 23 tisíc €) a špičková 280E na 40 tisíc (dnešních 75 tisíc €). I obyčejný šestiválcový Mustang, který se v Americe kupoval teenagerům nebo si ho pořizovaly sekretářky, tak byl v Evropě téměř luxusním vozem. A osmiválcový Mustang už byl záležitostí jen pro bohaté. 

Proto také v roce 1969 přišel na trh Ford Capri, který se stal dostupnější alternativou k Mustangu a byl tím, čím Mustang v USA – tedy dostupným rodinným kupé. Capri bylo v kontextu tohoto článku tak trochu výjimkou a skutečně představovalo přitažlivé kupé za málo peněz. To však bylo umožněno tím, že bylo postaveno na podvozku tehdejšího Escortu (ekvivalent dnešního Focusu nebo Astry) a především pak faktem, že si tehdy byli lidé ochotni kupovat dvoudveřové auto s miniaturními zadními sedačkami jako svůj primární dopravní prostředek, a byli ochotni si ho pořídit i s nezajímavými motory. Pod předlouhou kapotou Capri se tak jako základní motor mohla skrývat třináctistovka o výkonu 58 koňských sil. I dnes by bylo možné vyrábět řekněme Opel Astra GTC (asi nejbližší věc ke Capri, kterou dnes seženete) s atmosférickou čtrnáctistovkou (dodávanou do Astry hatchback) jako základním motorem a vytvořit tak dnešní ekvivalent Capri s cenovkou “již od” 340 tisíc korun. Jenomže kdo by si takovou věc koupil? Zvláště když i dnešní základní verze Astra GTC přijde na nikterak drastických 450 tisíc…

Ale šedesátá léta jsou pro většinu z nás šerý dávnověk a těmi “zlatými časy” jsou dekády o něco méně vzdálené. Takže se pojďme podívat, jak to vypadalo tam. A protože chceme naše srovnání co nejvíc očistit od vlivů ekonomiky, budeme srovnávat ceny aut na trzích, které zůstaly od doby, kdy byly dotyčné vozy nové, pokud možno co nejvíce stabilní. Budeme tedy ignorovat český/československý trh, na kterém jste si v roce 1988 sice teoreticky mohli koupit BMW 325i, ale stálo by vás nejspíš zhruba stejně jako činžák v centru Prahy. Pro dobrou představu bude stačit, když srovnáme ceny v Německu či jiné západoevropské zemi, ke které se nám podaří najít data. Kolik by dané auto stálo u nás, nebo v zemi nám ekonomicky odpovídající, potom zjistíme prostým přepočtem. A možná budete zírat.

Luxusní “tříca”

Takže začněme autem, které dnes představuje etalon levné a zábavné zadokolky. Druhá generace trojkového BMW, interně označovaná jako E30. Typický zástupce oné “zlaté éry”, kdy BMW vyrábělo auta pro nadšence a ne předražené luxusní kočáry pro pozéry. Pojďme se tedy podívat na cenu jedné takové E30 ve verzi, po jaké baží každý nadšenec – 325i se sportovním paketem. Našli jsme krásný rozpis jednotlivých položek na jednom německém fóru o E30:

Basisfahrzeug 325i 43100 DM 

Sport- Paket 6385 DM 
ASP re 190 DM 
Antenne Aut 255 DM 
ESD 1620 DM 
EFH 1675 DM 
BC 2 730 DM 
Servo 1170 DM 
Klima 3125 DM 
DWA 1070 DM 
Telefon 9930 DM 
Bavaria C Electr 1328 DM 
Soundsystem 575 DM 
4 Türer 1000 DM 

Endpreis: 72153 DM mit Telefon

Jedná se o údaje z roku 1988, takže výsledná cena odpovídá skromným €63.315, čili 1,7 milionu korun. Ale to můžeme připsat dlouhému seznamu příplatkové výbavy – i když však vezmeme v úvahu jen základní cenu modelu a budeme ignorovat to, že tehdejší BMW bylo poměrně skromně vybavené, kdežto dnešní už nabízí standardně většinu věcí, za které se u levnějších značek připlácí, dostaneme se na €38.000. Což je čirou náhodou téměř přesně základní cena dnešní 335i. 

Seznam výbavy také poněkud rozptyluje představy o E30 jako o autě, které si kupovali řidiči, pro které bylo řízení hobby. Telefon za 10 tisíc marek? To vypovídá o trochu jiném typu majitele – o “yuppíkovi” v nažehlené košili a perfektním obleku, který potřeboval M-paket, telefon a všechny vychytávky, aby vypadal cool. Nějaká “radost z jízdy” se asi konala, ale jediným důvodem, proč si tehdejší kupec E30 nekoupil něco většího, těžšího a pohodlnějšího (jinými slovy, bližšího moderním BMW) byl ten, že se takové auto jednoduše nedalo za rozumné peníze vyrobit.

A mimochodem, tehdejší M3 Evo stála 85.000,- DM, tedy nějakých 72 tisíc euro po započítání inflace a opět přibližně stejně jako její dnešní ekvivalent.

Mýtus dostupných hot hatchů

Často se říká, že dnešní ostré hatchbacky už vyrostly někam daleko mimo svou původní ligu. Dokonce už možná hrají úplně jiný sport. Už to prý nejsou ta malá, dostupná a zábavná autíčka pro mladé, kterými bývali jejich předchůdci v 70. a 80. letech – a možná i po většinu let devadesátých. Podívejte se třeba na takový Golf GTI. Z maličkého, hravého a laciného jedničkového či dvojkového Golfu se stal dnešní gigant, větší než tehdejší Passat, rychlejší než tehdejší Ferrari a vybavený jako tehdejší kosmická loď. Kde jsou časy, kdy to bylo ryzí auto pro mladé nadšence s nevelkými příjmy?

To vám můžeme říct úplně přesně. Takové časy nikdy nebyly.

Golf samozřejmě býval maličký, a díky tomu byl i obratnější, ryzejší a bezprostřednější. Ale nebylo to proto, že by snad tehdejší zákazníci hledali jiné hodnoty než ti dnešní, nebo že by byl zacílen na mladé řidiče s omezeným rozpočtem. Jen prostě nebylo možné za dané peníze postavit větší a luxusnější auto. Původní Golf GTI totiž nebyl téměř o nic dostupnější než jeho dnešní nástupce. Jeho základní cena 20.465,- DM by odpovídala dnešním zhruba 25 tisícům euro – což je jen o pět tisíc euro méně, než na kolik přijde dnešní GTI. V roce 1990 už Golf GTI druhé generace stál přes 30 tisíc marek, tedy nějakých 26 tisíc euro po započtení inflace. Když vezmete v úvahu, o kolik je dnešní Golf větší než ten původní, a že i o třídu menší (a i proti přepočítaným cenám původních Golfů levnější) Polo GTI je vlastně pořád větším a nejspíš i na trhu “výše postaveným” autem než první a druhá generace Golfu, musíte nutně dospět k závěru, že ten “zlatý věk” dostupných hot hatchů je právě dnes.

Zlaté devadesátky?

Pojďme se ale na závěr podívat na auta, která se vyráběla v době, kterou si většina z nás pamatuje, a prodávala se za peníze, kterými dodnes platíme. Vezměte si třeba v naší redakci tak oblíbený Ford Puma. Maličké kupé na bázi Fordu Fiesta, které v základní výbavě nemělo ani rádio nebo klimatizaci. Kolik takové auto mohlo před 15 lety stát. Možná 400 tisíc korun? Omyl. Nová Puma přišla na 650 tisíc v základní výbavě a s pár příplatky se vyšplhala téměř na cenu dnešního Subaru BRZ…

Takto bychom mohli pokračovat donekonečna, ale myslím, že hlavní sdělení je jasné – auta, která nám dnes připadají levná proto, že ve srovnání s těmi dnešními levně vypadají a nebo proto, že je levně kupujeme, byla většinou mnohem dražší, než si uvědomujeme. A dnešní auta jsou vlastně docela levná…

A co vaše auto? Víte, kolik stálo, když bylo nové?

Na závěr ještě pár užitečných pomocníků – přepočet z německých marek na dnešní eura včetně započtení inflace, a kalkulátor inflace pro různé měny. Ceny aut bohužel nezbude než Googlit…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Goldies
18. srpna 2015, 08:25
0

Celkem by mě zajímalo, kolik stála moje MR2 SW30 jako nová, kde se to dá zjistit?

reagovat
Vavris Vavrisovic
18. srpna 2015, 08:42
0

googlením na toyoťáckých fórech.... Určitým vodítkem můžou být online katalogy - http://www.autoweek.nl/auto/6703/toyota-mr2-20-gt-i
Avšak cena uvedená v listu je na 100% hrubý přepočet z tehdejší ceny v Guldenech, takže si to chce připočíst inflaci a růst platů...

Michal.913
18. srpna 2015, 08:44
0

Možná proto mám nižší ceny :D... Tady na tom je levnější i ta Mr2
http://www.autoplenum.de/Auto/TOYOTA/MR+2/Test-TOYOTA-MR-2-Roadster-2001-2002-id13446.html

Goldies
18. srpna 2015, 11:41
0

Sakra, to byla slusna raketa... By me zajimalo kolik se jich u nas prodalo :-D

Goldies
18. srpna 2015, 11:44
0

Tak v roce 2005 stala necelych 33tis € :-) dle informace v testu. To co si sem hodil byla predchozi generace ;-)

Nedy
18. srpna 2015, 12:34
0

Na to je docela jednoduchá odpověď. Pravděpodobně ani jedna. K nám se oficiálni nikdy nedovážela... :-)

Michal.913
18. srpna 2015, 08:38
0

Super článek :)

Moje e36 325i za 25tkč :) stála prej v základu 770 000 :))

reagovat
Vavris Vavrisovic
18. srpna 2015, 08:39
0

To bych tipl víc. V Nizozezmí 39.000€ + inflace
http://www.autoweek.nl/auto/7596/bmw-325i-coupe

Michal.913
18. srpna 2015, 08:43
0

Našel jsem to v Ečkach i v DM 68 000 možná v těch mých cenách není započítaná inflace ale je to zajímavé, že za to někdy někdo dal takové jmění :))

mq
mq
18. srpna 2015, 16:55
0

Nechtěj vědět, kolik v roce 1995 stála má bývalá Felicia Laurin & Klement Combi s koženým interierem, 1.6 motorem, klimatizací, servem, ABS, airbagy, střešním oknem, palubním počítačem, elektrickými okny atd - v té době nejdražší škodovka se všemi příplatky. Proti tomu to BMW působí celkem rozumně :)

M P
18. srpna 2015, 09:20
0

U E34 525i to bylo něco kolem 75 - 80 tisíc marek, na dnešní to je, pokud se nemýlím, něco kolem 950-1100 tisíc Kč. Jakkoli se dá namítnout, že dneska jsou auta mnohem vybavenější a myslí se více na řidičův komfort, tak mně osobně je velice sympatická možnost mít silnější motor s menší výbavou, 525i byla v třetí nejslabší ze 6-7 benzinových motorizací a moje konkrétní auto nemá, kromě klimy, vůbec nic.

reagovat
BobAsh
18. srpna 2015, 12:29
0

Nemáš v tom inflaci. Po započtení inflace je 75 tisíc marek zhruba 63 tisíc euro a tedy 1,75M Kč. Což odpovídá dnešní 535i s trochou výbavy...

M P
18. srpna 2015, 14:32
0

Pravdu díš. Se mi to nechtělo počítat přesně a, upřímně řečeno, ani hledat inflaci a podobné údaje.
Máš na to nějakou kalkulačku nebo to máš všecko v hlavě?:D

JLK
18. srpna 2015, 17:33
0

Odkaz na kalkulacku je na konci clanku ;)

M P
18. srpna 2015, 19:18
0

Vidis to, ja jsem to cetl asi dost nepozorne. Ostuda:) Dik

kubas
18. srpna 2015, 09:36
0

takže moje 166 V6 super, kterou jsem koupil za 35.000, stála i s příplatkovou výbavou podle autoweek v roce 1998 47.915€, což s momentálním kurzem dělá necelých 1,3mio (bez inflace). To je slušná ztráta hodnoty :D

reagovat
BobAsh
18. srpna 2015, 12:31
0

Po započtení inflace je to 1,6M ;)

kubas
18. srpna 2015, 16:31
0

Díky! To je vážně raketa! :D

bi
bitner
18. srpna 2015, 10:17
0

Heh, tak to vim naprosto presne! Moje Sandero 1,6, kdyz bylo nove, stalo v roce 2011 presne 216400 Kc. Po zapocteni inflace je to v dnesnich cenach asi 221000. Nebylo tam radio ani repraky, pouze priprava. Logan 1,2 16v LPG, kdyz byl pred 14 dny novy, stal presne 224900 Kc, coz je v dnesnich cenach asi tak 224903 Kc. Radio tam je, dokonce i venkovni teplomer, o 2 pytle vic a ma to i ASR, ESC a sledovani tlaku v gumach (protoze to mit musi). Auta jsou obecne cim dal levnejsi a v casech Dacie pro me ztratily smysl jakekoliv ojetiny.

reagovat
bi
bitner
18. srpna 2015, 10:19
0

Proc je slovo "radio" tucne?

Vavris Vavrisovic
18. srpna 2015, 10:43
0

Netušíme, zpetáme se našho IT :-)

briza
18. srpna 2015, 11:39
0

No nevím, to spíš koupit něco ročního nebo předvádečku. Měl jsem na jeden víkend Sandero, když jsem hromadně servisoval, najeto 17tis. a bylo to dost utrpení.

Woyta
18. srpna 2015, 12:17
0

Tak moje S13 zacinala v 89 na 40k DM. Kolik ale stala moje 1994, ktera stala polepena v autosalonu a prodala se az pulce roku 1995 (kdy se uz do evropy nedovazeli) netusim. Nalepky z autosalonu jsem sundaval kdyz bylo autu 16 let. Prekvapive barva vubec nevybledla. (Vinova metaliza) Velkej libivej 3D napis Nissan na kapote ale zustal. Sice uz folie je cela rozpraskana ale az pujde auto na lak tak se necha obnovit.

reagovat
kv
kvakosh nocni
18. srpna 2015, 13:13
0

Accord Type R 1 050 000,- / 190 000,-
Integra Type R ( tady si nejsem uplne jisty) 880 000,- / 150 000,-
Lexus LS400 3 500 000,- / málo.....

reagovat
Ev
Evlo
18. srpna 2015, 14:35
0

Hmm, jeste otazka jestli si to moje jako novy nekdo koupil :D

reagovat
Michal88
18. srpna 2015, 15:05
0

Hm... XM V6 Exclusive Aut. v 95 48577€ (1,5mega Kč), dnes by to bylo 62233€ (1,7mega Kč) a XM 2,1TurboD VSX v r.99 za 33221€ (cca 1 mega), dnes by bylo za 39996€ (cca 1,1 mega). :D Beru do toho tedy i aktuální a tehdejší kurzy (32 Kč tenkrát a 28kč dnes). Super, V6 jsem koupil letos za 5t Kč a 2,1TD před třemi roky za 8t. :D

C6 na začátku prodeje v r. 2006 s 3.0 V6 jako základem (než přibyl 2.2HDi) začínala na 1.250.000 Kč, 2,7HDi pak začínala na 1.650.000Kč, což dnes dělá 1.517.000 a 2.002.000 Kč.

A GS Confort stálo v r. 71 nové 7600 DM, což je jako dnes 13tis. € (vč. inflace). :D Což tedy zas není tolik za auto střední třídy. :) C5 fsociálu dnes začíná podstatně dráž a to už něco málo konstrukčního stáří má... C5 začíná na 650tis...

reagovat
martin_100
18. srpna 2015, 20:44
0

Tak třeba škopek sedan s 2,0 dohc efi stál přes mičudu ... nu a já ho před 2 a půl rokama koupil za 6 ... jezdivý auto s notama ... tomu říkam propad ceny jak fík.

reagovat
jaymz
18. srpna 2015, 23:22
0

Mé Clio stálo 695 tisíc, zjistil jsem to díky dobovému testu... kde skutečně testovali konkrétně moje Clio :)
http://www.auto.cz/renault-clio-sport-2-0-212

jaymz
18. srpna 2015, 23:32
0

Sorry neměla být reakce

Da
Dad
19. srpna 2015, 03:02
0

86 range rover vcetne priplatku za automat a nejmene dva "pakety" byl za neco pres 19k liber, po vsech prepoctech dnesnich 1,5 megakorun. Docela lace oproti dnesnim modelum

reagovat
BobAsh
19. srpna 2015, 03:51
0

Podle inflační kalkulačky, kterou jsem našel já, a kurzu na Google, to je skoro 2 miliony. Což je pořád levnější než dnešní Range Rover, ale otázkou je, jestli náhodou není odpovídajícím nástupcem RR Classic spíše současné Disco4.

Da
Dad
20. srpna 2015, 02:03
0

To tezko rict kdyz tehdy meli dva modely a ted asi osm. Spis ale ne, tehdy to byl vrchol rady a luxus, a to ted disco urcite neni.

BobAsh
20. srpna 2015, 02:10
0

Ale RR Classic pořád nebyl takový super luxus jako dnešní RR. Byl to pohodlný off-road, ne konkurent pro Mercedes třídy S...

kubas
19. srpna 2015, 10:40
0

Ještě mám jeden dotaz, tady http://www.autoweek.nl/auto/3312/volkswagen-jetta-16-cl jsem si zjistil, že moje jetta stála v přepočtu v roce 1988 13.725 euro, jak do toho započítám inflaci, když v těch letech ještě euro neexistovalo? Díky! :)

reagovat
BobAsh
19. srpna 2015, 13:18
0

V článku je link na převodník DM=>Euro se započtením inflace ;)

Skipper
19. srpna 2015, 11:22
0

E39 - 525i originální cenu neznám, mně stála 120000 Kč. 535i - mám originální fakturu - v roce 1998 v přepočtu bez inflace rovné 2 mil. Kč. Minulý rok - 75000 Kč...

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
20. srpna 2015, 09:30
0

Moje Vette C4 stála v roce 1996 nová v USA 53.000,- USD, takže v Evropě při tehdejším kurzu a poplatcích za dovoz a daně v přepočtu cca kolem 2,3 milionu Kč. I na dnešní dobu jsou to pro normálního smrtelníka strašné peníze, co teprve tenkrát, když průměrný plat byl u nás 9.800,- Kč hrubého.

reagovat
pe
petan_250
20. srpna 2015, 09:50
0

Mazda RX7 FD, rv 1993 dle original faktury stala 1 730 000 Kcs (vybava navic: radio s MC prehravcem a alarm tot vsjo). Coz pri prumernem platu 5 904 kcs v 93 roce znamena setrit vice jak 24 let.

reagovat
Re
RedX
20. srpna 2015, 15:10
0

Skvělej článek!
Dává to smysl, ekvivalentní technologie používané při výrobě aut se zlevňují a celý proces výroby se neustále optimalizuje. Dnešní auta jsou mnohem lepší a přesto stojí přibližně stejně - tomu se říká pokrok.

reagovat
Woyta
21. srpna 2015, 00:50
0

Ted si tak vzpominam na nase prvni rodinne auto. Skoda 120. To auto nevyjelo z bran Mladoboleslavske tovarny ale z nasi garaze. Proto fungovalo bez problemu. :D
Kastle v MB spadla z linky a darcem vetsiny dilu se stala 3 mesice stara bouracka. Nova Skoda 120 tak z nasi garaze vyjela za 30 000kc. Nova fabricka 120 stala asi 70 000kc. Akorat novou Octavii uz si doma v garazi za 180 000kc nepostavite. :)

reagovat
Jo
Jofrey
13. září 2015, 15:59
0

63.030 € v roce 1996, to ujde :-) Honda Legend coupe, automat. V cervnu 2013 jsem si ho poridil za nadsazenou cenu 100.000 Kc, ale sny se maji plnit za kazdou cenu...

reagovat
Mi
Michal
20. října 2015, 12:20
0

Zdravím,
zajímalo by mě, kolik kdysi stálo mé auto, konkrétně MG ZS180 KV6 r.v.2003, bohužel nemám zdání, kde to dohledat.

Případně děkuji za reakci.

reagovat
Se
Sedrik
08. března 2016, 13:33
0


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem