načítám data...

Jaguar F-Pace D300 AWD Sport: Jako chůze na laně

Udělat SUV, které dokáže nadchnout Františka, neumí jen tak někdo. Dokázal to Jaguar?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ačkoli se okolo aut motám už nějaký ten pátek, SUV jsou v kategorii aut, která jde naprosto mimo mě. Netrpím ani artrózou, ani potomky, ani potřebou sedět v provozu na výši, abych měl pořádný rozhled. Vážně, necítím ani tu nejmenší potřebu takové auto provozovat, ačkoli v mém okolí všichni pomalu přesedlávají ze sedanů a kombíků do vyšších a vyšších aut. Jenže jsem člověk zvědavý. A tak prostě jednou za čas pocítím potřebu to alespoň zkusit. Co když už jsem do toho dorostl? 

Tentokrát se předmětem mého zájmu stal Jaguar F-Pace. Pamatuju si, že zhruba pět let zpátky jsem v něm seděl, když ho testovala Viola a byť pro mě byl na poměry SUV docela líbivý, po svezení jsem byl zklamán. Elektronika si dělala přibližně co chtěla, základní naftový motor byl jemně řečeno mdlý, jedině podvozek vypadal, že by s ním mohla být zábava. Pro maminky asi dobrý, ale pro mě ne. Za pět let ale uteklo mnoho vody a proběhl i docela zásadní facelift, tak si to dáme zas, ne? Ve verzi Sport s třísetkoňovým nafťákem by to třeba mohlo fungovat. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Červená F-Pacu vážně sluší. Facelift mu mírně uhladil křivky a když se podíváte z profilu, vidíte, že proporce jsou vlastně docela správně, záď se za zadními dveřmi začíná svažovat a že ten, kdo to designoval, to nejspíš dělal docela s láskou. Designový jazyk Jaguaru je vlastně univerzální, vypadá dobře jak na kupé, tak na sedanu, a dokonce i tady. Verze Sport přidává začerněné chromy a trochu větší kola. Co se toho začernění týká, nemůžu říct, že bych byl úplně fanoušek, ale chápu, že chromy jsou známkou luxusu a lenosti, namísto sportovnosti. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Interiér, který byl v předfaceliftovém F-Pacu na poměry dost špatný, dostal tolik potřebnou péči. Konečně. Palubní deska vypadá luxusně, všechna tlačítka a ovladače vypadají soudobě a napohled máte radost z toho, že sedíte na vcelku pěkném místě. Okolo vás je jen kůže a hliníkové dekory. Dobře, moje pravá noha si myslí, že středový tunel by mohl být trochu užší a kabina by pak možná byla trochu vzdušnější, ale to už si trochu vymýšlím. Na vršku tohoto středového tunelu je také infotainment, který jako by se trochu vznášel nad ním, který má uhlopříčku 11,4 palce. Popravdě, trochu jsem se děsil, že si spolu neporozumíme, ale nakonec to nebylo vůbec špatné. Po tom, co jsem auto seznámil se svým telefonem pomocí kabelu, se rozběhlo i bezdrátové Carplay. Za mě dobrý. Mimochodem, Jaguár také myslí na vaše zdraví, alespoň prostřednictvím systému, který zvyšuje kvalitu vzduchu v kabině filtrací nasávaného vzduchu a umí také měřit množství různých částic a alergenů v okolí. Překvapivě, v zimě mnoho alergenů mnoho nelétá, v praxi jsem jej tedy moc nevyzkoušel. A pak taky nemám alergie… Co už. 

Raději se přesuňme k technice. Pod kapotou F-Pacu najdeme mild-hybridní vznětový řadový šestiválec o objemu tří litrů. Přeplňování zajišťují dvě turbodmychadla a výsledný výkon je 300 koní a 650 Nm. Spřažen je s osmistupňovým automatem a pohonem všech čtyř kol. Na stovku se dostane za 6,4 sekundy a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 kilometrů za hodinu. Pohotovostní hmotnost vozu jsou rovné dvě tuny. To na jednu stranu není úplně málo, na druhou stranu, na auto o takové velikosti to je docela slušný výkon. Dosaženo je toho masivním použitím hliníku (80% karoserie). 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Na papíře to nevypadá jako továrna na zážitky a první kilometry nenasvědčují opaku. Kdybych měl projev motoru popsat dvěma slovy, použil bych “klidná síla”. Nemusí se ani moc točit a vezete se na velké vlně kroutícího momentu. Mild-hybridní systém vlastně ani nezaznamenáte, vyjma toho, jak tady funguje start-stop. Přechod mezi startem motoru a jeho vypnutím je naprosto hladký, musím smeknout klobouček. Na dálnici se prostě můžete vézt rychlostí, která začíná dvojkou a vlastně vám to ani nepřijde divné. Ta samozřejmost, s jakou auto maskuje rychlost a žehlí dálnici D1, je obdivuhodná. Stejně tak i ve městě se pohybuje bez většího drncání, to je omezeno pouze na moment, kdy se budete pohybovat po kostkách, se kterými si 21palcová kola a tenké gumy moc neporadí. 

Říkal jsem si, že na okreskách mu třeba dojde dech. Fyzika platí pro všechny a váhu nejde jen tak okecat. Ale asi trochu jde. Ani se mi nechtělo věřit, nakolik obratný dokáže F-Pace být a s jak rychlým tempem nemá problém. Vektorování kroutícího momentu vcelku efektivně omezuje nedotáčivost a rozdává každému kolu dle potřeby, podvozek nemá sklony odskakovat a dostat auto do úzkých jde vlastně jen na hodně ostrých brzdách, kdy se odlehčený zadek trochu zavlní. V kouzlu momentu jsem málem zapomněl, že sedím ve velkém SUV a ne v nějakém sportovněji laděném kombíku. Když skončila neplecha spojená s mým oblíbeným úsekem, mohl jsem se vrátit na nejbližší dálnici a opět se vézt na vlně komfortu spojenou s nevěřícným pocitem, co že to auto vlastně umí. A jak je možné, že spotřeba je pořád pod deset litrů? 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Závěr 

Jakkoli se mi to zdá podivné, Jaguar F-Pace mi sednul. Bavil mě zbytečně schopný podvozek a pohon, který díky pružnému motoru a vektorování kroutícího momentu dělal ze silničních nepravostí zábavu. Na parkovišti mezi jinými SUV vycházel z řady. A když byl člověk líný, mohl se prostě nechat vézt jako v pravém dálničním křizníku. Udělat auto, které bude jak pohodlné, tak sportovní, je jako chůze na laně nad propastí. Musíte si vážně udržet rovnováhu, nebo vám to na jednu stranu spadne. A F-Pace po tomhle laně kráčí bez nejmenšího zaváhání. 

Technické údaje 

Motor: přeplňovaný vznětový řadový šestiválec 2 996 cm3  
Výkon: 300 koní (221 kW) v 4 000 ot./min  
Točivý moment: 650 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min  
Převodovka: automatická osmistupňová  
Maximální rychlost: 230 km/h  
0-100 km/h: 6,4 s   
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,5 l/100 km  
Průměrná spotřeba (v testu): 8,8 l/100 km   
Cena s testovanou motorizací a výbavou: 2 382 620 Kč   

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
18. ledna 2023, 21:51
-4

Dalsi z aut, kteremu nestaci 300k ani na 250km/h. Ze by opet omezeni maximalnimi otackami elektromotoru...?

reagovat
MB
MBMB
18. ledna 2023, 22:29
0

Ono na takovou krabici to není tolik. Hodil jsem to do kalkulačky s cd = 0,36 a odhadem čelní plochy 2,6 m^2 a na jízdu rychlostí 250 km/h by bylo potřeba přibližně tak akorát těch 220 kW. Čili pokud to není zpřevodované tak, aby zrovna na maximální rychlost vyšel ten maximální výkon, tak to tolik nepojede.

Be
Beran
19. ledna 2023, 00:20
10

1, Tohle auto ma v technicaku maximalku 230, protoze nekdo z vedeni rozhodnul, ze "to staci"
2, Maximalka v technicaku je krom sily motoru definovana i tim na jakou rychlost je auto dimenzovano (chlazeni, brzdy, podvozek....).
3, Co si pamatuju, tak maximalni rychlost vychazi z pohybove rovnice a sily na kole. A pak se to pripadne upravi podle prevodovych pomeru a maximalnich otacek. Nevim kde vznikla ta zkratka na kilowaty.
4, Neni nam 10 a nehrajeme kvarteto, auta maji dulezitejsi vlastnosti nez maximalku :-)

Sa
Sato
19. ledna 2023, 08:20
2

Na taký ten bežný school run lepšie situovanej manželky 230 úplne stačí.

MB
MBMB
19. ledna 2023, 12:18
0

Beran: Souhlas. Měl jsem rozepsané něco podobného, ale pak jsem se rozhodl nedráždit lidi, kteří jezdí každý týden 250 km/h přes Německo a hrozně je omezuje, když auto jede třeba jen 200 km/h. :D
Co se bodu 3 týče, samozřemě by to šlo spočítat i přes odporovou sílu a sílu na kolech v různých rychlostech, ale na to by člověk potřeboval další vstupy. Jednodušší je to spočítat přes výkon. Výkon je síla krát dráha (=práce) děleno čas. Po drobné úpravě síla krát rychlost. A z toho člověk dostane odhad maximální rychlosti z maximálního výkonu motoru při optimálním zpřevodování (tj. rychlost, kdy se maximální výkon motoru rovná výkonu potřebnému k překonání dané odporové síly).

Viola Procházková
20. ledna 2023, 07:54
0

Beran: Hlavně bod 4 si myslím zaslouží zdůraznit :)

af
afro-r1
20. ledna 2023, 08:48
0

Ja vim. Objem kufru, isofixy a couvaci kamera...
Nad 40 vsichni (i petrohheadi) v mem okoli.

Be
Beran
20. ledna 2023, 22:57
0

MBMB: nechce se mi to rozepisovat at to pochopim. Ale neni to zavadejici, kdyz ruzne pohony (turbo/atmosfera, benzin/nafta/elektro) maji pri stejnem vykonu ruzny kroutak? A zrovna tehle 650Nm mi prijde slusna porce aby se i z tehle cihly dalo vymacknout 250km/h.

Viola: Dekuju

Afro: Chapu pointu, ale par pohrbu, navstev u posteli lezaku, hypoteka, hladove krky... nekterym holt zmeni priority :-/
Na druhou stranu dobre jizdni vlastnosti a 100 az 150 koni umi taky vykouzlit rohlik na tvari. Druhe/treti auto v rodine nemusi mit bezedny kufr a kameru. A dnes koupit auto bez isofixu je fuska :-)

MB
MBMB
21. ledna 2023, 01:10
0

Maximální krouťák motoru je obecně sám o sobě celkem irelevantní veličina. Určující je pro tuhle otázku krouťák na kolech: ten definuje sílu, kterou je auto tlačeno vpřed, a tedy jak velkou odporovou sílu je možno překonat.
Ve zkratce, výkon je moment krát otáčky. Výkon na kolech a na motoru je stejný (když pominu ztráty), jen se po cestě mění poměr otáček a momentu skrze převody, ten jejich součin zůstává konstantní. Když zafixuji otáčky kol, tedy nějakou rychlost auta, tak větší moment na kolech je ekvivalentní s vyšším výkonem. Samotná hodnota momentu motoru bez otáček do toho nijak nevstupuje.

Koneckonců, 650 Nm si člověk vyvine klidně sám. Stačí metrová páka, zatlačit vahou 65 kg a mám 650 Nm. Ale auto na 200 km/h takhle určitě nerozjedu. Na tom je vidět, že hodnota momentu sama o sobě nic moc neznamená. Pro jízdu danou rychlostí zkrátka potřebuji nějaké otáčky kol a zároveň nějaký minimální moment na kolech, který překoná všechny odpory v dané rychlosti. A to je přesně definice výkonu.

Be
Beran
26. ledna 2023, 07:10
0

MBMB: dava to smysl, jenom by me nenapadlo na to jit takhle. A asi je to i elegantnejsi reseni z poctu potrebnych vstupu.

af
afro-r1
19. ledna 2023, 14:53
1

Ona ta otazka byla spise v akademicke rovine.
Drive byvalo obvykle, ze se udala rychlost, kdy se sila motoru a jirdni odpory tak nejak vyrovnaly. Vyrobce se snazival, aby to zbytecne nekazily nejak hloupe zvolene prevodove pomery (obzvlaste u verze nazvane hrde "sport") a zakaznik tak nejak vedel, ze do vmax minus 30km/h to docela pekne zrychluje a pak uz je to jen pomale cekani na (teoretickou) maximalku. U aut s volitelnym omezenim rychlosti o vice nez 30 km/h byla rychlost v omezovaci lehce dosazitelna a tudiz jako rezerva pouzitelna.
U vyse zminenych technickych udaju tohoto auta me zajimalo, zda je auto nad 200 km/h vinou odporu a ztrat uz spise lenive, nebo zda ma dostatecnou vykonovou rezervu a do omezovace muze v pripade potreby pouzitelne zrychlovat.

reagovat
StreetPro
20. ledna 2023, 10:10
4

- pres DE jezdim pravidelne a i pokud jedu sam, malokdy mam potrebu poslat rucicku tacho za 180, protoze pak zacne byt opruz caste a prudke brzdeni... mozna pokud bych jezdil v noci, kdy neni provoz a mel nizsi pud sebezáchovy... ale v beznem provozu a s detma na palube si moc neumim predstavit "nutnost" to drtit 250 a byt "hotovej", ze to da jen 230 :-)
- na druhou stranu rozhodnuti napr. Volva k produkce aut s Vmax 180 beru jako alibismus pod rouškou safety a ekologie, kdy hnacím motorem bude spíše snaha osekat náklady, neb každý asi chápe, že je rozdíl postavit plně funkční (adekvatni podvozek, brzdy, v případě hybridu převody/EV) krabici pro Vmax 250 nebo 180...

af
afro-r1
22. ledna 2023, 12:01
0

To je jasne. Na dalnici take vetsinou drzim 170-180km/h. To staci na pohodlnou jizdu.
Obcas ale ze zadu prijede nekdo rychlejsi, a pokud jedou v pravem 3-4 auta 140km/h a clovek nechce sebe ani toho za sebou zbytecne brzdit, tak prislapne plyn a zaradi se doprava az pred temi auty.
Navic jak rikas, auto na 250 musi byt mnohem lepe nastavene a z toho ridic profituje i v nizsich rychlostech. (stabilita, brzdy, bezpecnost)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem