načítám data...

Bertone Ritmo Cabrio a Fiat Barchetta: Italští hadráci

Léto ještě neskončilo a tak je stále ještě příležitost na nějaký ten letní test. A protože žádný nový italský kabriolet zrovna není po ruce, zkusíme dva starší kousky.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Bertone Ritmo Cabrio a Fiat Barchetta: Italští hadráci

Na test dvou kabrioletů jsme vyčlenili hned tři redaktory, přinášíme vám tak trojici svébytných pohledů. Vozy zhodnotí pragmatický Kubajs, Italofil Honza a sekci příznivců zadohrabů zastoupí Jeník. 

Kubajs

Léto je v plném proudu a ke slunečným dnům neodmyslitelně patří otevřené vozy. Rozhodli jsme se proto, že vám zase jednou nabídneme článek plný užitečných spotřebitelských rad a srovnáme si dva vozy s plátěnou střechou. A protože každé malé dítě ví, že ta nejlepší auta na léto vznikají v Itálii, vybrali jsme si dvojici Fiatů. Za veteránskou sekci nastupuje unikátní Bertone Ritmo Cabrio, devadesátkovou klasiku reprezentuje obligátní, ale přesto velmi milý Fiat Barchetta. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Můžete namítnout, že srovnáváme nesrovnatelné, vozy od sebe dělí dvě desetiletí vývoje, avšak recept jejich vzniku je až překvapivě podobný. V obou případech stál na počátku vcelku obyčejný hatchback, který pomocí menší (Ritmo) nebo větší (Barchetta) hromady dílu změnil tvář a stal se stylovým vozem pro radost. Zatímco přestavbu Punta zvládal Fiat ve svých dílnách sám ( no ono to bylo spíše v dílnách karosárny Maggiora, ale dejme tomu – pozn. Hamster), výrobu otevřeného Ritma outsourcoval k Bertonemu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ačkoli hranatý Fiat bez střechy na první pohled vyzradí, jaký vůz je jeho základem, společných dílů s obyčejným hatchbackem má méně, než byste možná čekali. Vlastně všechno od hrany předního skla je specifické a tudíž jen velmi obtížně sehnatelné. Proto mi přišlo nevhodné malý Fiátek tlačit někam k limitu (který má malý motor překvapivě v docela vysokých rychlostech) a spíš jsem si tak plul krajinou. Díky tomu jsem si mohl všimnout propracovaných detailů, které jinak celkem plebejskému Ritmu vdechl Bertone. Střecha je zevnitř čalouněna alcantarou, kožený kryt na zadní víko i po letech výborně lícuje a netřepí se, hrany bezrámových oken přesně dosedají k hraně střechy. Tohle není žádná odbytá rychlokvaška, ale na svou dobu velmi pečlivě a dobře postavený kabriolet, od kterého by se leccos mohly učit i mnohem novější kroutící se hrůzy z devadesátek. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

No a pak tu máme Barchettu. Ač to z fotek možná není moc poznat, není černá, má příplatkovou tmavofialovou metalízu, která krásně odráží ducha doby jejího vzniku. Tohle auto, ač to fotky umně skrývají, má na své karoserii nejeden šrám a prasklinu, není to žádná královna temperované garáže, ale přesto jezdí skvěle. Šestnáctiventilová jedna-osma z Punta HGT a jejích 96 kW bohatě stačí na svižné vymetání okresek. Automobil je příkladně tuhý a Punto byste v něm hledali stěží. Ano, interiér je trochu skládačka z dílů, které se zrovna našly v koncernových skladech, ale to vůbec nevadí. Narozdíl od Bertonem vyladěného Ritma tohle není statusový symbol a snaha pozvednout obyčejné auto do luxusní třídy, ale spíše podařené splnění úkolu “vyrobte mi levný a zábavný roadster”. Až bych skoro řekl, že se s tím ve Fiatu do jisté míry poprali lépe, než v Hirošimě…

Kdybych měl ze slunného letního odpoledne odjet jedním z testovaných vozů, vybral bych si Barchettu. Ritmo má sice o kus víc charakteru a exkluzivity, ale na dokonale sžití s ním bych asi potřeboval více času. Veterán, Abarth a ještě kabriolet – možná je těch vjemů až moc. (Což mi připomíná, že už se těším, až si vyzkouším Ritmo s klasickou uzavřenou karoserií.) Z černé dvoumístné motorové myši na základěch Punta čiší velmi příemná bezstarostnost a hravost, jednoduchý a přímočarý recept na zábavu tu funguje na jedničku. Až jsem z toho začal hledat na Bazoši nějakou tu zachovalou ojetinu…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Hamster:

Jo, tohle byla zas skvěle naplánovaná akce, jak se na Autíčkáře sluší a patří. Jenže když vám někdo nabídne uprostřed letní sezóny Fiat Barchetta a Ritmo Cabrio, nejde říci ne. Šli jsme na to hezky po italsku, organizace celého projektu totálně v troskách byla zachráněna improvizací a nadšením. Než vám ale Jeník pábitelsky popíše všechny své pocity z onoho odpoledne, pojďme si v duchu seriózního odborného periodika představit oba stroje. Začněme třeba tím starším.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tím je Ritmo Cabrio 85S, tedy vůz ze druhé série Fiatu Ritmo. Ten oproti první sérii přišel o nezaměnitelný originální design, zato získal trochu té dravosti a dospělosti. Pod kapotou se nachází patnáctistovka o výkonu 60 kW (nebo jak Italové optimisticky uvádí 85 koní) spojená s pětistupňovou převodovkou. 

Záměrně jsem nenapsal Fiat Ritmo Cabrio, ono je to celé trochu složitější. Tohle auto nese v přední masce kulaté logo Bertone nemísto klasického znaku Fiatu. A Bertone je uveden i v technickém průkazu coby výrobce. Tohle auto totiž skutečně vznikalo ještě tak trochu postaru, v dílně karosáře. To se pochopitelně projevilo i na samotném způsobu zpracování. Je postavené tak nějak hezky, s láskou. Výrazně mladší Barchetta je stavěná jako sportovní roadster, je jednoduchá, přímočará, některé detaily jako odkrytou konstrukci střechy zkrátka neřeší. 

foto: Autickar.cz

To Bertone je jiná káva. Tady je strop čalouněný krásnou látkou či snad dokonce alcantarou, zadní okno je poctivé skleňené a vyhřívané, všechno k sobě tak nějak hezky ladí a i po letech to překvalivě dobře lícuje. Barchetta je úplně něco jiného. Roadster z druhé půlky devadesátých let je zkrátka sporťák. Spartánská kabina vypadá skvěle a díky rudému křížově prošívanému čalounění vzácné edice Riviera, kterou jsme si díky ochotě našeho kamaráda Tomáše z Italmotori mohli zkusit, je to dokonce ještě lepší.

foto: Autickar.cz

Barchetta je maličká a přímočará. Schránka před spolujezdcem neexistuje, střecha je jen takový malý nouzový stan. Dokonce tu není ani koberec, podlaha je prostě jen plastová. Jenže o tom to právě je. Barchetta je sice postavená na základech Fiatu Punto, jenže to vůbec nevadí. Tohle je sporťák. Čtyřválec o obsahu 1.8 litru miluje otáčky, nabízí velmi slušných 96 kW a rád se nechá vytočit k hranici 7.000 ot/min. Skvěle mu sekunduje i převodovka s krátkými drahami řazení.

foto: Autickar.cz

Máte pocit, že jste s autem srostlí, letíte krajinou a přesně víte, co můžete od Barchetty čekat. Ano, má pohon předních kol, ale jako celek je tenhle italský roadster tak perfektně vyvážený, že bych mu dal přednost před nejednou zadokolkou, Auto je tuhé, vůbec se nekroutí. To je dáno poněkud extrémním přístupem k samonosné karoserii.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ve Fiatu se rozhodli, že všechno, co se nemusí otevírat, prostě svaří dohromady. Tady není žádná přední maska, čelo nebo třeba blatníky. Všechno je jeden monolit, jeden tuhý celek. To má samozřejmě jasné výhody. Jednak nic neruší plavné linie této malé bárky (jo, fakt, barca je loď, barchetta je lodička, Italové to mají se jmény snadné, stačí nazvat auto naprosto jakkoli, v italštině to vždycky zní dobře), druhak je tuhost takové konstrukce opravdu skvělá. Ale jsou tu i nevýhody – tady není výměna promáčklého blatníku otázkou hodiny…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ritmo je možná více o komfortu a dolce vita na italském pobřeží, jízdně ale překvapilo snad ještě více, než Barchetta. Ono to vážně jede! A vůbec ne špatně! Teď mě nechápejte zle, ale bavíme se tu o Fiatu Ritmo, o malém levném hatchbacku, který před čtyřiceti lety někdo rozřezal a ručně poskládal zpět, o autě, které vůbec nebylo konstruováno pro to být kabrioletem. Jenže nějakým zázrakem se kabrioletem stalo a dokonce dost dobrým! Malý motůrek vesele brblá a prská a žene Ritmo kupředu, ani v zatáčkách se Bertoneho Fiat neztratí, hezky drží stopu a nechá si líbit i nějaké to ostřejší zacházení.

foto: Autickar.cz

Ostatně Roman, majitel téhle červené radosti na kolech, sice dává svému pokladu vzornou péči, i originální a prakticky nesehnatelnou lampičku patřící do schránky před spolujezdcem pro své Ritmo získal, ale také ho nešetří a když se naskytne ta správní silnice, dá mu pěkně za uši. Malý a velmi vzácný volant Abarth, který v Ritmu nahradil původní tovární kus, pak začne dávat dokonalý smysl, jakkoli byl doposud při městském manévrování (pochopitelně bez posilovače) spíše k vzteku. 

foto: Autickar.cz

Takže který z těch dvou je lepší? To se nedá říci. Ritmo je prostorný kabriolet, je to už přecijen veterán, ale i tak překvapil svým temperamentem. Barchetta je sportovní roadster. Je krásná v každém detailu, filigránské kliky, jednoduchá přístrojovka, křížově prošívané sedačky – na to všechno je radost se dívat. Obě auta mě však dostala svým jízdním projevem, motorům nechybí výbušnost a nadšení a obě auta jako celek fungují mnohem lépe, než jsem si myslel.

 

Machač:

S tím výletem to bylo jednoduché: Prostě mě vyzvedl Křeček v Deltě a jelo se pro Ritmo. Když jsem viděl moderní předek se žaluziemi, zastesklo se mi po praštěném předku originálu a byl jsem ihned zahlcen fanouškovstvím pana majitele. Vstřebal jsem jen, že to má manuální sytič, neorigo Recara, volant a kola, ale jinak že prý jako cajk. A taky, že se to vyrábělo z normálních hatchbacků. U Bertoneho vzali nový auto, rozebrali, rozřezali, vyztužili, potunili, složili a voilá! 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Je dost divný, jak to auto jezdí. Srovnatelný Escort ze stejných let je proti němu rozklepaný sulc. Věřím, že mírně psychotická údržba tomuto kusu prospěla, ale stejně: Sice kyblíček, ale docela povedený. Auto není rychlé, ale je živé a tak krásně pitoreskní, že mu skoro vše odpouštím. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Rachtá, úhel volantu je zcela mimo, neoriginální posed není moje velikost a tak do toho vždy zapadám jako do studny. Ale je tu logo Abarth na volantu a má to ty kulatý kliky. A taky skleněné okno na zips ve střeše. Jednoduše řečeno je to dnes spíše už jen krásná obskurnost pro kohokoli, kdo se v tomhle vzhlédne, ale jako auto na každý den to už tak nějak moc nedává smysl. Jsou tu lepší alternativy.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jako třeba Barchetta. Upřímně jsem tento malý předohnaný roadster nesnášel. Jeho předohnanost mi pila krev jako každé porušení pravidel pro dogmatického vola. Tady to taky sice nezačalo moc slavně. Ono totiž když jedete s Honzíkem Křečků Barchettou a snažíte se ještě k tomu fotit dlouhým sklem pohybující se Ritmo proti slunci, dost surově se vám začne nedostávat místa. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jenže pak jsem se posadil za volant a tam, kde to znám a kde to jde, jsem si tu věc položil do zatáčky a zjistil, že uleželé dřevěné gumy sice nemají grip, ale auto se skvěle stáčelo, působilo pevně a naprosto předvídatelně jsem s ním pak proplužil zbytek, protože jsem dogmatik a jezdím vším jako kdyby to byl zadohrab.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Barchettu musím vzít na milost už jen proto, že jsem zaslechl nějaké směšné částky na adresu hodnoty tohoto konkrétního kusu. Jasně, že je to složenina všemožných Fiatů, ale má to tydlencty kosočtverečky hezky viditelně kolem řidiče a je to takové celé hezké. Až jsem si skoro pohrával s myšlenkou, že bych si to pořídil. Ale nemám peníze a odvahu a tak jsem to neudělal.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tož tak. Ta Barchetta byla fakt překvapení…

Moc děkujeme Tomášovi a Romanovi, že se nebáli nám svěřit své vozy, a těšíme se na další poklady z jejich garáží!

Technické údaje:

Ritmo Cabrio 85S

Motor: zážehový čtyřválec 1 495 ccm
Výkon: 60 kw (82 koní) v 5 800 ot./min.
Točivý moment: 118 Nm v 3 800 ot./min.
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 165 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,9 s 
Provozní hmotnost: 920 kg 

Fiat Barchetta

Motor: zážehový čtyřválec 1 747 ccm
Výkon: 96 kw (131 koní) v 6 300 ot./min.
Točivý moment: 164 Nm v 4 300 ot./min.
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 200 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s 
Provozní hmotnost: 1 135 kg 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

To
Tomshon
17. srpna 2021, 08:38
1

Kluci, barchetta nemá motor z punta HGT. Barchetta byla první auto, kam tuhle potvoru s variátorem sací vačky osadili. Pak byla v HGT a (tuším) v Bravu, a když se to osvědčilo, tak stejnou věc použili u twinsparků.
Fiat koupil patent na variátor vačky asi v sedmdesátých letech a lodička byla prvním autem, kde to zkusili nasadit. Řekl bych, že to byl dobrý nápad.

Má někdo fotku, jak má vypadat ta první generace ritma cabrio?

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
17. srpna 2021, 09:55
0

Jasně, ale je to prostě stejný motor. V Bravu HGT byl pětiválcový dvoulitr (ale technologii VVT měl taky), tahle 1.8 VVT se objevila ještě v Lancii Delta druhé generace resp. Lancii Dedra a nakonec i v Lybře a ve Fiatu Coupé, kde nahradila původní dvoulitrový čtyřválec.

Moses
17. srpna 2021, 10:37
1

FIAT Ritmo Cabrio MkI

Pólin
17. srpna 2021, 09:35
0

Barcu mám a jsem moc rád, že jsem ji před léty koupil. Taky mi na ní vadila ta předohnanost, ale nějak jsem se s tím srovnal a teď si užívám skvělé vyjížďky.... ten motor je vážně fajn... do 4 tisíc nic nic a pak ve vrchu to jede moc pěkně. Jediné, co mi na něm vadí je to, že vždycky po nastartování to má cca 2 sekundy vyloženě dieselový zvuk...než se ten variátor nastaví...ale jinak ok

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
17. srpna 2021, 09:43
0

To je typická vada, dá se to vyřešit a není to až tak drahé, ale jestli to dělá jen dvě vteřiny a pak se to srovná, asi bych to neřešil...

Pólin
17. srpna 2021, 09:51
0

tohle právě není vada...tohle je vlastnost :D. vada by to byla, kdyby to dělalo po celou dobu v nízkých otáčkách...viděl jsem takové auta a když jedeš po městě, tak podle zvuku by jsi to tipoval na malotraktor :D ale jinak řešit se to dá...ten variátor i s výměnou stojí snad 6 tisíc...žádná hrůza... daleko větší problém je sehnat plechařinu, světla, případně nějaká specifická těsnění...

Honza 'Hamster' Křeček
17. srpna 2021, 09:59
0

Aha, mě to dělala Alfa 147, taky pár vteřin po startu, neřešil sem to, protože to na funkci nemělo vliv. Ale jiný TwinSparky, co měly variátor v pořádku, to nedělaly, ale třeba to u Barchetty ještě bylo jinak... Ačkoli - nevzpomínám si, že by testovaná Barchetta z Italmotori dělala nějaký zvuk po nastartování. Ale třeba jsem si toho jen nevšimnul...

Blix
17. srpna 2021, 21:47
0

U alfy 156 jsem v tom variátoru vyměnil akorát tu těsnící sadu, a už nikdy necvakal. Dělat kvůli toho rozvody bych ale samo nedělal :)

Pólin
18. srpna 2021, 06:04
0

tak nevím, kolegové mají ještě Fiaty Coupé se stejným motorem a dělá jim to naprosto stejně... ale je fakt, že tenhle motor jako úplně nový pravda neznám, takže v pravém slova smyslu nevím, jestli je to OK, nebo to máme všichni 3 ve špatném stavu :D

UT
UTG
17. srpna 2021, 13:58
0

Jsou nějaké větší jízdní rozdíly mezi Barchettou a Coupe s 1.8? Coupe používám na běžný provoz a občas přemýšlím o něčem bez střechy a právě Barchetta by mohla být logickou volbou z hlediska servisu.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
17. srpna 2021, 16:44
0

Velké ne. Coupé je takové dospělejší, podvozek tužší, řízení ostřejsí… A je to o poznání větší auto. Barchetta je opravdu maličká. Ale taky jezdí opravdu dobře.

Jy
Jyrki
17. srpna 2021, 21:44
0

Barchetta byla moje prvni kabrio a mam na ni uzasne vzpominky. Docela to odnesla, provozoval jsem ji celorocne a i v mrazu a pri snezeni sla strecha dolu :-D az praskla zadni slida. V lete uzasna vec ty kliky - nadherne stylove. V zime? Boze, to byl boj dostat se do auta a nejednou jsem proste musel jet necim jinym.
Vevnitr spartanske. Jizdne neutralni az pretacive.
Na tech motorech je ten variator fakt pruser. Jede to slusne, ma to pekny zvukovy projev, ale jak se zacne ozyvat variator, tak je nadseni pryc, protoze traktor fakt rad neposloucham. Pokud si pamatuju dobre, tak ten motor vznikl zkracenim petivalce poprve pouzitem v Lancii Kappa.
Motor v Ritmu je z pera Aurelia Lamprediho. Ma puvod ve Fiatu 128, je krasne tocivy, Ty motory bez uprav davali vklidu 8000 otacek. Pomer vrtani zdvih jako u formule 1 :-)
Ja od Barchetty sel k Alfe Spider 916. Coz je stejny zaklad jako Fiat Coupe nebo Lancia Delta 2, je to mnohem dospelejsi, praktictejsi a vsestrannejsi auto. Pokud clovek nema prilis aut, je Spider 916 urcite lepsi volba. Pokud ma clovek na kazdy den v tydnu jinou karu, volil bych dnes zase Baru. Prave pro to jak prosta, jednoducha, naprosto neprakticka (fakt, treba to ze nejde otevrit zaroven kapotu strechy a kufr), ale je neskutecne zabavna.
Co nechapu, je kult MX5, to auto me nadchlo jedinou veci, ze jde z mista ridice, jednou rukou natahnout strecha, jaky kontrast hlavne k Spideru 916, kde pri nastartovanem motoru nejde otevrit kapotaz strechy....
Jinak k te Bare a schrance pred spolujezdcem, dala se dokoupit. Vytahl se airbag a dala se tam zamykatelna schranka ;-)

reagovat
Ti
Tino
21. srpna 2021, 09:06
0

divím se, že společnici neulétl za jízdy klobouk. ;)

když jsem byl u známého a chtěl se podívat do kufru Barči, tak se jen poznamenal “pamatuješ, kde se otvírala Š120?”

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem

Pontiac Firebird  1991
Pontiac Firebird

1991 rok výroby
140 koní výkon
3 100 ccm objem

Dodge B300 F30 1978
Dodge B300 F30

1978 rok výroby
220 koní výkon
5 900 ccm objem

Dodge Charger SRT8 6.4L TOP STAV 2013
Dodge Charger SRT8 6.4L TOP STAV

2013 rok výroby
476 koní výkon
6 407 ccm objem

Škoda Fabia Fabia II RS 1,4 TFSI 132 KW DS 2010
Škoda Fabia Fabia II RS 1,4 TFSI 132 KW DS

2010 rok výroby
177 koní výkon
1 390 ccm objem