logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

Isle of man Tourist Trophy – nadšení nebo šílenství?

Nejnebezpečnější závod na světě, budeme si o tom muset něco povědět, jen pro jistotu, kdyby to náhodou někdo neznal.

Je Formule 1 vrchol motorsportu? Možná ne pro vás osobně, ale je. Rozpočty, technika, časy na kolo (výhry?) jsou prostě úplně nejvíc. To se dá jen těžko rozporovat. Co když ale nejvíc není nejvíc? Je to jen o těch striktně měřitelných datech nebo do toho mohou promlouvat i jiné faktory či pocity? Na rallye se sice jezdí pomaleji, za to se přidává řada jiných problémů: nepředvídatelnost, nezpevněná cesta, vlivy počasí, únava, zoufale málo prostoru pro chyby. Leckdo tak velebí rallye ještě o pomyslný stupínek „nejvícovosti“ výše. A to myslím pouze obecně a ještě ani nevytahuju šílenství typu skupiny B. Nesmyslné výkony, z toho pramenící neříditelná auta, která časem doslova začala brát životy. Coby petrolheadi tenhle příběh dobře známe, obdivujeme a tu stinnou stránku se snažíme nevnímat. To by se dalo označit za jeden z okamžiků, kdy se nadšení změnilo v šílenství.

Pro motorkáře bude ekvivalentem pro F1 nejspíš MotoGP. Tohle tady u nás dobře známe, protože ještě donedávna se to jezdilo i u nás, v té zatáčce u Vídně, ale … to tady teď rozebírat nebudem, to je na jiný článek. Sdílí toho s F1 spoustu, špičkoví piloti se utkávájí na špičkových prototypových strojích, technologie vyvíjená přímo pro jedinný, závodní, účel se časem dostává do rukou běžným smrtelníkům. S žádným jiným strojem na dvou kolech tomu konkurovat nejde. Je to ale nejvíc? Asi už jste někdy slyšeli o závodě Tourist Trophy na Isle of Man. Na Youtube jsou spousty kompilací s nízkými průlety motorek v dechberoucích rychlostech, kterým se na horizontech nezřídka odlepují od země obě kola a tohle se děje na průměrné okresce. Není divu, že s tím souvísí i značné množství pádů.Videa jsem znal a viděl už před mnoha lety a byly sice cool, ale neměl jsem vůbec měřítko nebo souvislosti toho, jak moc „nejvíc“ to je, dokud jsem sám motorku neosedlal. Dneska vám řeknu, že to co tam ti lidé, pokud se jim tak dá vůbec říkat, předvádí, se naprosto vymyká běžnému chápání.hotcars.comUž jste slyšeli o Rossim? To už je teď jen nějakej ital v důchodu, ale v roce 2009 přijal pozvání a byl se podívat, jak to tam dělají. Nikoliv závodit, pouze podívat a sjet si jedno „vyhlídkové“ kolo za Giacomo Agostininim.(desetinásobný vítěz TT) Poté prohlásil něco ve smyslu, že okruh je sice skvělý a bavil se, ale rychlost je šílená a pokud uděláte chybu, dost možná je to vaše poslední chyba a sám by to jezdit nechtěl, protože je to prostě moc nebezpečné. Což už snad trochu kontext dává. Když to totiž řeknu já, tak jsem jenom lempl, co neumí jezdit, ale když to řekne tehdy sedminásobný, dnes již celkem devítinásobný, šampion MotoGP? Nějakou dobu jsem přemýšlel, jak tohle téma uchopit, strašně moc jsem o tom chtěl něco napsat, ale jednak to neumím tak, aby to vyznělo patřičně epicky a druhak jsem nechtěl jen papouškovat dokola omílaná fakta, která jste už viděli, slyšeli, četli jinde. Je toho spousta a vydalo by to na článků několik, já se to pokusím srazit do jednoho (dvou?). Na začátku si budeme muset v rychlosti prosvištět takový ty základní skutečnosti, o co tam vlastně jde. Pak jsem se pokusil vyštrachat nějaký fakta, příběhy, zajímavosti, který mi přišly zajímavý a (snad) trochu méně známý. Tak jedem. hotcars.comNürburgring, taky jedno z míst ke kterému se váže poměrně mnoho „nejvíc“ přídomků. Dvacet kilometrů dlouhý okruh, čítající přes 150 zatáček, které si musíte pamatovat, pokud tu chcete závodit. I z toho důvodu mnohými označován za jeden z nejnebezpečnějších. „Okruh“ na Isle of Man má ale kilometrů šedesát a zatáček přes dvě stě, zhruba 60 pojmenovaných, a ano, chcete si je velice dobře pamatovat, když sebemenší chyba může být poslední. Zatáčky nejsou jediným problém, dále tu je spousta horizontů, nerovností, míst do kterých letíte, třímístnými rychlostmi začínající dvojku či trojkou, ale nevidíte. Okraje pak lemují obrubníky, sloupy veřejného osvětlení, betonové zídky, stromy, ale na některých místech jsou zakryty balíkem slámy, takže je to vlastně ok. Taky tam mají podobné komiksy, jako ten můj z Mýta, akorát v poněkud jiném měřítku. Na fotce nehoda Guy Martina z roku 2010, s plnou nádrží – na následující fotce v galerii pak můžete sledovat její “odlet”.youtube.comPočátky TT sahají až do roku 1905, což bylo v podstatě pouze „chvíli“ po vynálezu motorky/auta. Už tehdy jsme měli nutkání poměřovat stroje i jezdce, to soupeření prostě máme v sobě, coby lidstvo. Taky to souviselo s tím, že v roce 1903 v Anglii začal platit tzv. „Motor Car Act“, což znamenalo omezení maximální rychlosti na 20mph (32km/h). Jenže onen ostrov Man sice patří pod korunu, ale má vlastní vládu, takže tento (ani žádný další) rychlostní limit ho nikdy nepostihl. Ráj na zemi, chtělo by se říct, jenže není ráje bez pekla. Mohlo by to být jedno a totéž? Od té doby se jezdí téměř nepřetržitě, respektive k vynechání musí být sakra důvod. Nejezdilo se tedy v letech 1915-1919 a 1940-1946; z důvodu, který nejspíš uhádnete sami, pokud jste někdy ve škole měli dějepis. Dále pak 2001; 2020; 2021 z důvodu pandemie.

Startovní pole je rozděleno do několika tříd, které se během let samozřejmě měnily. V aktuální podobě se dělí dle objemu motoru, možnostmi úprav oproti sériovému stavu nebo možnosti použití elektronických asistentů. Jezdci běžně startují na několika strojích v různých třídách, takže si to za ten dvoutýden sjednou víckrát. Avšak některé méně movité týmy jezdí s jednou motorkou více skupin. Jen se obují slicky a elektroniku prostě nemají. Skupin a pravidel je mnohem více, takže pouze v rychlosti a stručnosti několik nejznámějších.

Superbike TT: závodní stroje, do 1000ccm (1200ccm pro V2), minimum 165kg, stejná pravidla jako SBK, kde kromě rámu můžete modifikovat v podstatě cokoliv – přední/zadní vidlice, velikost kol, brzd, atd. k tomu se pak váže třída Senior TT , kam se dá kvalifikovat, pokud je váš čas maximálně 115% nejrychlejšího, zkrátka „nejvíc nejvíc“.

Superstock TT: sériové moto, do 1000ccm (1200ccm pro V2), minimum 170kg, povoleny mírné úpravy, základní stavební prvky motorky musí zůstat totožné se sérií, např. vidlice jako taková, ale je povoleno měnit její vnitřnosti, pouze silniční gumy v podstatě se jezdí na strojích které můžete potkat v běžném provozu.
Supersport TT: totéž co superstockstock, ale pouze do 600ccm, případně 675 pro třívalce, to abych mohl jet s Triumphem. (750 pro V2)

Možná vás napadlo, že by na tohle závodění byla vhodná Kawasaki H2R. Možná byla, při promo-testovacím kole na ní James Hillier dosáhl maximální rychlosti 331km/h (dle GPS), jenže přeplňování není dovoleno. Už od roku 1939, kvůli BMW Type 255 RS500, pro jehož kompresorový boxer se hledala konkurence jen stěží.

První smrtelná nehoda se zde udála v roce 1911. Za celou tu dobu zde udělalo svou poslední chybu 155 jezdců. To je v průměru více než jeden a půl za rok a to je pouze na TT samotném, pokud počítáme ještě další podniky, pořádané na stejné trati, tak je to 260. V podobných případech, těžkých nebo smrtelných nehod, se v jiných kruzích leckdy závod ruší. Nikoliv však zde, všichni zúčastnění mají pro extrémní riziko extrémní pochopení a závodí se dál. Dokonce ani v nejtragičtějším roce 1970 s šesti úmrtími. Určitě si říkáte, že to největší riziko, podobně jako skupina B, bude spíše problémem minulosti. Není. Motorky prostě fungují jinak, ve 2015 naposledy chybovalo pět jezdců. Dokonce tu mají “Memorial wall” – pomník všem závodníkům, kteří zde přišli o život. Jistě vám neuniklo, že je docela rozměrá, jen teď nevím jestli je to chytré nebo děsivé nebo obojíFoto: Isle of Man TT archiv

Jezdí se to jako časovka, podobně jako u nás např. závody do vrchu, jezdci jsou vypouštěni na trať v desetisekundových intervalech. Musíte sami uznat, že jet to jako klasický závod by bylo nepředstavitelné. Tedy, pokud se nejedná o jiný podnik na menším přírodním okruhu. Samozřejmě je tu rozdělení do tříd dle kubatury a dále pak povolených úprav a pneu. Královská třída je Senior TT, kde jezdí ti nejzkušenější. Současný rekord jednoho kola v této třídě drží Peter Hickman na BMW S1000RR 16:42:778 z roku 2018. To znamená průměrnou rychlost cca 218km/h. Na Masarykáči by to pro podobnou motorku (a jezdce!) mohlo být zhruba ke 160km/h. To je prostě brutální. Jezdíte někdy takovou rychlostí? Rozjede se vůbec vaše auto nebo motorka na 218km/h? Dovedete si to představit jako průměrnou rychlost, kterou držíte 6 kol? Na dálnici snad, ale na okresce? Tady se můžete svézt přímo s rekordmanem a nasát tu atmosféru. I když tohle není závodní tempo, nýbrž „jen“ promo video pro BMW na jejich HP4 Race, taková hodně karbonová a levná motorka, kterou mi určitě nikdy nikdo na test nedá. Na celé kolo koukat nemusíte, na návaly úzkosti by vám měla stačit pouze chvilka okolo desáté minuty, nebo menší show pro diváky po minutě sedmnácté.Foto: hotcars.comTakže, 363 kilometrů, průměrem okolo 218km/h, to znamená přes hodinu a půl vskutku maximálního soustředění bez přestávky. Teda vlastně, to bych lhal. Do nádrže se vám nevleze tolik benzínu (cca 20 litrů, ušetřím vám počítání, spotřeba je 16,5L/100km), aby vám vydržel po celou tuhle dobu. Vydrží vám dvě kola, takže v průběhu závodu se dvakrát sjíždí do pitů. Zastávka se trochu liší od toho, co znáte z F1 a 50 sekund se vám možná bude zdát v kontextu ostatních nesmyslných čísel, poněkud hodně, jenže ono to má svůj důvod. Během zastávky se přezují obě kola, seškrábne se z plexi nános hmyzu a benzín se doplňuje po staru – úzkou hadicí, pouze za pomoci gravitace. Jakékoliv fígle, které by to mohly urychlit jsou zakázány právě proto, aby se ta zastávka „z důvodu bezpečnosti“ schválně protáhla a jezdec si mohl alespoň na tu malou chvilku oddechnout.

Možná si říkáte, že je to šílenství? Proč se to, v dnešní přehnaně opatrné době, ještě nezakázalo? Prostě kořeny této více než stoleté tradice sahají hluboko a nikdo z lidí si to nepřeje, respektive z těch, co k tomu mají co říct. Většina tohoto volání totiž přichází z vnějšího světa. Na ostrově se ale žije jinak, motorkami. A to není pro každého. Všichni se účastní dobrovolně a jsou si dobře vědomi obrovského rizika. Oni to nevnímají jako šílenství, ale nadšení. Nadšení, jaké nikde jinde na světě nenajdete. Víte, jak v kostelech bývají ve vitráži vždy nějaké nábožensky tématické věci? A víte, co tam mají na ostrově? Nadšení nebo šílenství? Pokud si stále nejste jisti, zkuste počkat na pokračování.Foto: hotcars.com

Pokud vás to zaujalo nebo máte dlouhou chvíli, tak dokumentů na toto silné téma je bezpočet, celkem hezky zpracováno například zde. Ty přízvuky prostě musíte zkousnout, jsou tam i titulky. Detailně tomu rozumět nemusíte, kontext dodají obrázky.

Určitě se tam někdy chci podívat a zajet si to, žádné závodění, hezky vlastním tempem, stejně je to bez limitu, hehe.

Díl druhý

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

RTjohny
07. 12. 2021, 20:51 1 reagovat

Hned jsem si vzpomnel na hezky zpracovany dokument o Dunlopech - Road
https://www.csfd.cz/film/374787-road/prehled/

kotzitzaq
07. 12. 2021, 22:03 1 reagovat

Ono pro ilustraci stačí zajet do Hořic. Samozřejmě je to jen odvar Manu, ale na ten divný pocit to bohatě stačí :-)

Jenda_K
07. 12. 2021, 22:22 0 reagovat

Jo krásně o TT vyprávěl František Štastný, jak okruh objel i na kole a měl tam v závodu pád dlouhý 260 m, při kterém probrousil helmu o asfalt durch.

PB
07. 12. 2021, 23:37 0 reagovat

Ano, video kolem deste minuty mi k navalum silne uzkosti stacilo????

esmo
08. 12. 2021, 07:14 2 reagovat

Pěknej článek :)
Jak mě motorky nechávají chladným, třeba i Moto GP u nás v Brně, tak tohle bych moc rád viděl na živo. Šílenství.

Napuram
08. 12. 2021, 08:54 0 reagovat

Plánuju to už dlouho se tam jet podívat. A teď, když nám zrušili moto GP v Brně, kde jsme s kámošema jezdili, je to ještě lákavější. Cenově je to levnější víkend, než moto GP v Rakousku.

S.h.I.t.
08. 12. 2021, 09:36 1 reagovat

Nutno dodat, ze i v soucasne dobe to vcelku uspesne jezdi i cesi. A nekteri ve vice kategoriich najednou na ruznych strojich. Za coz klobouk dolu.

Bubak.cz
08. 12. 2021, 11:48 0 reagovat

Chápu z toho videa s HP4 správně, že ta motorka má dostatečnej výkon na to se i v nějakých 200km/h stavět na zadní (nebo spíš zvedat přední)? O_o

David Střítežský
08. 12. 2021, 21:17 0

to hodně dělají ty horizonty, ale jinak ano - 215hp/170kg

Jimi
08. 12. 2021, 12:01 0 reagovat

Kdo jezdí na silnějších strojích, tak je to pro něj nadšení s velkým respektem. Je to extrém, pro 2-stopé jiný vesmír.

Sato
08. 12. 2021, 14:02 0 reagovat

Blázni, ale je to fascinujúce. Pripomenulo mi to toho týpka čo vyliezol bez istenia El Capitan (900m kolmý kus šutru).

Morec
08. 12. 2021, 15:20 1 reagovat

Já na moto taky nejsem, ale tohle jsem tenkrát poslechnul na jeden nádech. Nejůspěšnější čech na TT Michal INDI Dokoupil. Lepší bejt mrtvej mež druhej.

yellec
08. 12. 2021, 22:33 0

a díl s jeho přítelkyní co tam taky závodila je pro člověka z venku snad ještě lepší. Podle mě dokáže líp přiblížit o čem to je.

kotzitzaq
09. 12. 2021, 18:43 0

Tak ještě přidáme Kamila a budou tady ti nejznámější komplet :-):

yellec
08. 12. 2021, 22:37 0 reagovat

Ještě bych zdůraznil tu náročnost na fyzičku. Motorka čím jede rychleji, tím těžší je přimět ji kvůli gyroskopickému momentu ke změně směru. Na jednu stranu je to výhoda. Motorka je hodně stabilní. Ale při rychlostech 250+ je to už docela fuška. Já jel přes 300 párkrát v životě, pár set metrů. Neumím si představit tohle vydržet 360 km skoro v kuse.

Ota
09. 12. 2021, 10:42 0 reagovat

Včera jsem nestihl dočíst druhý díl :( tady se hodí hláška sdilejte než to smažou:D

jerry
09. 12. 2021, 20:15 0 reagovat

Na této a podobných tratí jezdili zmiňovaný Giacomo Agostini a náš Franta Šťastný úplně normálka. Já Frantu už jezdit neviděl, ale zažil jsem ho hodně vyprávět. Vzpomínám, že zrovna na TT po pádu prolétl křovím a v něm zůstal jeho obrys jako vystřižený nůžkami. Stihl si ještě vybrat mezi tím křovím a zděnou zídkou. Ani se nedivím, že mu dnešní sterilní okruhy přišly tak trochu legrační. Jak říkával, pro děti aby se vyblbly. S dnešní F1 je to tak trochu podobné, hodně peněz, hodně bezpečnosti a hodně velká nuda.

Bubak.cz
10. 12. 2021, 17:38 0

F1 - zrovna závěr aktuální sezóny nuda není, a to že je za ty roky propracovaná bezpečnost bych jako vadu neviděl (takovej Grosjean by asi nesouhlasil s výčitkou důrazu na bezpečnost poměrně zásadně

), pokud se teda veřejnost nečeká od závodů krev a zuhelnatělá těla, jako tomu bylo kdysi (https://en.wikipedia.org/wiki/1955_Le_Mans_disaster) v dobách kdy se jezdci nepoutali protože jim připadalo bezpečnější letět vzduchem než být slisován v autě.

Myslím že i ten Franta Šťasný by mluvil jinak, pokud by měl tehdy na výběr jen tu zděnou zídku. I když možná ne, možná je to takovej adrenalinovej závislák a magor že by při představě letu proti zdi v 200km/h jen zasněně koukal do prázdna.

Jak říká jedno pořekadlo, bezpečnostní předpisy jsou psány krví. Chceme závody, kde zvítězí ten rychlejší a lepší jezdec/pilot (současnost; byť v tom teď, po odfiltrování jiných vlivů, hraje minimálně stejnou roli kvalita stroje a týmu), nebo něco na způsob gladiátorských zápasů v aréně kde občas někdo přijde o hlavu (minulost)?

jerry
10. 12. 2021, 18:13 0

Jenom mimochodem. Franta se jmenoval Šťastný, byl to náš nejúspěšnější motocyklový závodník a už nežije. Ale zemřel normální smrtí, ne na trati. A vyhrál toho hodně a uměl o tom super vyprávět.
Komu se jaké líbí závody, je jeho věc. Já ještě zažil jako kluk přírodní okruh v Brně a mohl jsem stát u svodidla, na kterém byly balíky slámy a kolem nich to valily na plnej půllitry. Rozhodně lepší než pozorovat závodníky dalekohledem z tribuny. Nikdo nenutil závodníky tam jezdit a diváky chodit. Bylo to dobrovolné jako do teď TT na ostrově Man.

beastar
10. 12. 2021, 23:22 0

Já teda tak nějak rámcově souhlasím s oběma. Jen on někdo dnes lidi nutí chodit třeba na f1? Je to prostě fenomén a ty stroje jsou naživo vážně super. Ne každý určitě nemá to štěstí, že to mohl vidět zblízka jako já. I tak je f1 stále zajímavá. Jen jinak.

A srovnávat nesrovnatelné nešlo nikdy. A nepůjde to ani teď. TT s F1? TT motorky spíš nadšení, adrenalinové šílenství, méně peněz více enthusiasmu, odvaha, špína, strach, dobrodružství. F1, monoposty, vrcholová technika, profesionalita, výdrž, jízdní technika, prachy. Tyhle dvě věci to je asi jako srovnávat ultra maraton a osmistovku na oválu. Budiž Frantovy přáno a země lehká. Jen kdyby sednul do monopostu možná ani ne f1 třeba by mluvil zase jinak. Stejně jako kdyby si Hamilton sednul na mašinu na Manu. To jsou prostě různé světy. Proto máme různé kategorie. A z poslední dobu mám zkušenost. Že jako obvykle nejvíc kritizují a mluví o nudě ti který reálně mají problém udržet v přímém směru na silnici i Fabii. Já osobně mám z formule ne teda 1, jeden jediný zážitek a prdel to vážně nebyla.

Jinak před borcema z TT respekt je to krásný. Jen závodění prostě nemá být o umírání i když si to někteří taky fanoušci myslí.

jerry
12. 12. 2021, 11:50 0

Jenom pár vysvětlivek.
Tím nenucením jsem měl na mysli, že jezdci i diváci v minulosti podstupovali určité riziko dobrovolně. To je nakonec stejné i dnes. Otázka je pouze míra rizika a to je určitě věc každého účastníka.
Vůbec mě, natož Frantu Šťastného, nenapadlo srovnávat TT s F1. To byla jiná káva i v minulosti. František měl na mysli nynější umělé motodromy, kde jsou závody motorek výrazně sterilnější než na přírodních okruzích.
Současná F1 určitě bude zajímavá zblízka, jak jsi mohl zažít. Z dálky a v televizi je to pro mě nuda. Je nás s tímto názorem víc. Ale vůbec neberu jinému jeho radost to sledovat.

beastar
12. 12. 2021, 12:30 0

Tak samozřejmě doba jde dopředu. Spousta podniků ala TT zanikla na vlně politické korektnosti a pokroku. Spoustu věcí mi taky vadí. Nejen na F1. Obecně okruhy jsou dnes sterilní. Opět je to ale na oltář bezpečnosti. A toho aby už se nestalo něco podobného jako kdysi. Že ti za víkend umřeli čtyři závodníci. Nebo že uhořelo deset diváků. O tom to prostě být fakt nemá. Ani ten Dakar už vlastně není Dakar a v dnešní době GPS atd. Už to není jako za Lopraise Seniora. Furt to je ale jistá dávka umu, adrenalinu a umění, odvahy.

TT se nemění jen díky těm zvláštním kulisám ostrova. Jinak by si ho jistě korektnost a nová doba jistě našla. To je ale jedno. Je to samozřejmě skvělý. Já na motorce už raději neee. Potahal sem čerta za ocas mlád velmi a umřít se mi zatím nechce. Tihle Frantové do toho jdou prsama, ocelový chlapy to jako joo. Jezdí rychle to jako jo. To ale dnes téměř všichni závodníci. Protože technika. Že jich tam pár každoročně zařve to mě nedojímá. Právě proto že je to jejich volba.

Bubak.cz
12. 12. 2021, 12:53 -1

To jestli člověku F1, nebo Moto GP připadá nudný, je holt subjektivní věc. Pokud se na to podívám objektivně, tak v F1 při současné bezpečnosti a úrovni techniky (relativně spolehlivá, přinejmenším na pár závodů, a nejsou výkonem až tak daleko od sebe) zůstane po odfiltrování vnějších jevů (počasí, nehody, poruchy) jen to kdo je lepší jezdec, kdo má výkonnější auto, a kdo zvolí lepší strategii s pneu, a s trochou nadsázky se to dá, pohledem diváka co není zrovna fanda, připodobnit k poklidné přetahované s občasným dramatickým soubojem (vyjímkou by mohl být dnešní závěr sezóny, kdy HAM a VER mají stejně bodů, v případě rovnosti bodů (pokud by oba vypadli nebo dojeli mimo body) vítězí VER díky většímu počtu prvních míst, a zároveň VER se jeví jako hovado co občas vezme v souboji před zatáčkou vnitřní stopu a jde "omylem" pozdě na brzdy. HAM to o něm už ví a dává si pozor). Mě to třeba baví, chápu že někoho ne, ale nemyslím si že by dnešní závodění bylo nudnější.

A myslím že podobný shrnutí, jako jsem popsal výš, by se dalo aplikovat na i na Moto GP, který sice nesleduju, ale taky, co zůstane pokud se už nejede na nebezpečných okruzích, a je promakaná technika i bezpečnost. Závodění. Pak už je to na každým divákovi, jestli ho přitahuje závodění (souboj o to kdo je rychlejší), nebo adrenalin.

Za mě závodění, ale možná ne na 100%. Pokud bych zase odbočil k F1 a možným výtkám na dnešní dobu, tak z podobnýho soudku by mohlo být DRS - ta klapka v zadním spoileru, co se může otevřít na určených rovinkách, pokud je formule v detekčním bodě míň jak vteřinu za autem před ním. Při současné propracovanosti aerodynamiky začaly mít vozy problém při jízdě za jiným vozem kvůli zvýřenýmu vzduchu, a po dojetí auta před ním ztráceli čas a odcházely jim pneumatiky, a měli problém vůz, co dojeli, předjet. Tak přišlo DRS na usnadnění předjetí v takové situaci. Svým způsobem si to vynutila současná technika. Je to dobře, nebo špatně? V tomhle směru to má Moto GP možná jednodušší, že čas na kolo nebude tolik záležet na aerodynamice.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte