načítám data...

Hyundai i30N vs. Škoda Octavia RS: Souboj na ostří nože

Dvě nejprodávanější značky na našem trhu, si poslední dobou jdou po krku. V každé automobilové třídě vedou lité boje. Jak si povedou jejich zástupci v ostře sledované kategorii rychlých rodinných aut?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Základní otázka, když jsem tyto dva vozy poprvé postavil vedle sebe, byla jasná. Má vůbec cenu takové srovnání? Nejsou tito soupeři natolik rozdílní, že jakýkoli pokus o objektivní porovnání je pouhou ztrátou času? Odpověď na tuto otázku není tak snadná, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ano jistě, Hyundai se profiluje jako sportovnější auto, kdežto Škodovka klade důraz na praktičnost. Přesto ani jedno z nich není ryze sportovní auto, nebo pouhý nudný rodinný přepravník. Oba dva soupeři mají svá pro a proti. A cenově jsou si natolik blízko, že se srovnání přímo nabízí. Na následujících řádcích si vezmu na paškál jednotlivé části aut a zkusím vám popsat, co a proč se mi na tom kterém autě líbí. Sám se nechám překvapit, jaký z toho na konci vyleze výsledek. 

Motor – recept stejný, výsledek jiný 

Oba dva dnešní soupeři disponují přeplňovanými dvoulitrovými čtyřválci. Pod přední kapotou i30N se nachází stádo o velikosti 275 koní, Octavia RS si musí vystačit pouze s 245 koníky. Je tedy poznat rozdíl třiceti koní? No, jak kde. Na běžné silnici výkonový deficit Škodovky příliš poznat není. Obě auta působí velmi podobně co rychlosti a pochybuji, že by jedno dokázalo nějak zásadně ujet tomu druhému. Větší rozdíl je v projevech obou agregátů. Dvoulitrové TSI je typicky středový motor. V širokém spektru otáček nabídne vcelku přesvědčivý tah, ale nečekejte žádnou velkou výkonovou špičku. Těsně před červeným polem otáčkoměru prostě zdechne. Pochválit můžu reakci na plyn, která je na dnešní, ekologicky zaměřenou, dobu velmi příjemná. Naproti tomu korejský T-GDI svůj potenciál na první pohled trochu skrývá. Musím říct, že zpočátku jsem měl problém uvěřit mu deklarovaný výkon, i30N působilo trochu ospale a neochotně. Pak jsem však objevil kouzelné tlačítko N, a plně programovatelný mód. Tam si nastavíte, jak přesně chcete, aby se váš Hyundai choval. A pak je to úplně jiná káva. Motor je příkladně ostrý, má takovou decentní, ale příjemnou špičku a rád se žene do otáček. Velkou show předvádí také výfukový systém Hyundaie, na můj vkus už je to možná trochu přehnané. Všelijaké prskání a střelba do výfuku působí trochu pubertálně. Ale komu se to líbí, má tu možnost. Ostatní si to mohou s klidem vypnout. Škodovka takovou kanonádu neumí, ale zase působí trochu uvěřitelněji. Největší rozdíl tak shledávám v provozní efektivitě. Zatímco při ostré jízdě, kdy je plynový pedál přilepený k podlaze, si nemají oba dva soupeři co vyčítat, ani u jednoho není velký problém atakovat třicetilitrovou hranici, při běžném provozu už rozdíl nastává. Octavia se umí pohybovat, v závislosti na tom, jak těžkou máte nohu, za nějakých 8 až 10 litrů na sto. Hyundai je žravější a jeho běžný apetit se pohybuje spíš někde mezi desítkou a dvanáctkou. Rozhodnout, která pohonná jednotka je lepší, není tak jednoduché a záleží na vašich prioritách. Z hlediska každodenní použitelnosti, může být vhodnější koncernový agregát TSI, s opravdu širokým spektrem použitelného točivého momentu a nižší spotřebou. Pokud jste však ryzí automobilový nadšenec a nezáleží vám příliš na spotřebě, pak pro vás bude rozhodně zajímavější korejský motor. 

Podvozek, řízení, brzdy – jasná záležitost 

Tady vás asi ani nebudu napínat. V této kategorii, totiž vidím jasného vítěze. V testech nejostřejší Octavie si často stěžujeme na příliš prkenný podvozek. Na vině však bývají především velká kola, novinářské verze vyjíždějí obvykle na tom největším možném rozměru. To, co máme v testu však není novinářská Octavia, nýbrž zákaznická a stojí na nejmenších možných kolech. Musím říct, že je až s podivem, jak pozitivně se to na komfortu Škodovky projevilo. Už to není poskakující koza, která se na průměrně rozbité okresce zuby nehty drží silnice. Naopak, je to vcelku příjemné a použitelné. Jenže Hyundai je v tomto ohledu ještě dál. V komfortním nastavení je jeho podvozek až překvapivě komfortní a poddajný. A to Enko přijelo na větších kolech než Octavia. A jak si oba soupeři vedou při pokusech o rychlou jízdu? I tady je Hyundai mnohem lepším společníkem. Jeho podvozek je čitelnější, jistější a preciznější. Řízení korejského hot hatche je opravdu skvělé. Přestože nemůžeme čekat zpětnou vazbu jako u starých ostrých hatchbacků, v řidiči vyvolává pocit důvěry a je na něj spoleh. A ten mechanický samosvor jen potvrzuje, že poctivé železo je k nezaplacení. Těžko popisovat, s jakou chutí se dokáže tenhle Hyundai zakousnout do každé zatáčky. Ale je to opravdu prudce návykové. Vskutku neuvěřitelné, jak se stiskem jednoho tlačítka může změnit celková charakteristika vozu. Z relativně pohodlného hatchbacku až po okruhovou bestii. Vážně dobrý. Škoda zde hraje až druhé housle a nemá objektivně příliš co nabídnout. Na točitých okreskách působí trochu těžkopádně a člověk se v ní necítí tak jistě, jako za volantem korejského protivníka. Systém VAQ, byť je velmi sofistikovaný, není tak přesvědčivý jako skutečný samosvor. Octavia ve srovnání s i30N působí spíš jako dálniční cruiser, než cokoli jiného. Na zakroucených okreskách nemá na Hyundai žádnou páku. Snad jen v otázce brzdného účinku, jsou oba konkurenti srovnatelní. Octavia se při maximálním brždění sice trochu vlní, ale její brzdy jsou ostré a vydrží poměrně neurvalé zacházení. Brzdný účinek u i30N se zase o něco lépe dávkuje, což napomůže plynulejší jízdě. V tomto ohledu si nemají příliš co vyčítat. 

Interiér, výbava a cena – každý podle své chuti 

Protože oba dva vozy jsou primárně určené k běžnému užívání a nejsou to žádné víkendové hračky, otázka každodenní použitelnosti je zcela na místě. Interiér Hyundaie je vcelku jednoduchý a přehledný. Pokud nejste zarytými odpůrci trčících displejů infotainmentu, pak vás patrně ničím neurazí. Je poněkud monotónní, co se barvy týče, ale na samotnou kvalitu to nemá pražádný vliv. Nikde nic nevrže, neskřípe a neotravuje vám život. Pochválit musím sedačky s příkladným bočním vedením, které jsou zároveň i dostatečně pohodlné, aby vás na delší cestě nebolela záda. Budíky jsou hezky po staru analogové a hezky čitelné. Co se prostoru týče, nemám větších námitek. Pocitově může někomu interiér připadat trochu těsnější, ale to spíše přičítám tmavému provedení, s místem jako takovým rozhodně problém není. Octavia samozřejmě nabídne místa víc, přece jen je to o dost větší auto. Interiér ničím nepřekvapí, pokud jste někdy seděli uvnitř koncernového auta, pak se jistě rychle zorientujete. Má hlavní výtka směřuje k sedačkám, které nejsou tak pohodlné, jak by asi mohly být a dovedl bych si představit také o chlup nižší ukotvení. Přišlo mi, že sedím možná až zbytečně vysoko. A druhý problém vidím v akustickém komfortu. Octavia mírně hučí od zadní nápravy. Nevím, jestli to bylo zvolenými pneumatikami, nebo něčím jiným, ale na delší cestě si toho člověk všimne. Pochválit musím infotainment, jehož uživatelské prostředí je lepší a modernější než u Hyundaie. Navíc skvěle komunikuje s digitálním přístrojovým štítem, který potěší skvělým rozlišením a přehledností. Kvalitnější je také příplatkový audiosystém. Nedokáži říct, který interiér je objektivně lepší, tady záleží na osobních preferencích. Já se cítil lépe v korejském hatchbacku. 

Verdikt 

Takže jak? Který z těchto dvou automobilů je lepší? A dává takové srovnání vůbec smysl? Já myslím, že dává. Cena obou konkurentů je vcelku obdobná a šíře jejich schopnosti je značná. Oba dva dokáží sloužit bez problémů jako každodenní posunovadlo. Umí být dostatečně pohodlní a zároveň vás zvládnou přepravit velmi rychle z bodu A do bodu B. Co se samotné rychlosti na běžných silnicích týče, nebudou zde zásadní rozdíly. Jiný je však způsob, jakým vás vtáhnou do děje. Hyundai vás bude bavit, budete si v něm užívat každý ujetý kilometr a můžete v něm pilovat řidičské dovednosti. Přepnutím kouzelného tlačítka s vlaječkou se z něj může stát zábavný stroj. Tohle Octavia neumí, ta zůstává za každé situace pouze rychlým dostavníkem. A proto stavím na pomyslný piedestal právě korejský hatchback. A musím říct, že jsem opravdu zvědavý na i30N Fastback, který k tomuto lahodnému koktejlu přídá i větší dávku praktičnosti.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
04. prosince 2018, 14:20
23

Každý auto má svýho rivala. I Škodovka. :-)

reagovat
custom1
04. prosince 2018, 14:26
0

To jsem viděl na nyxu, málem jsem se pochcal smíchy :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
04. prosince 2018, 16:05
1

A já myslel, že to je ze života. :-D

ToMyx
04. prosince 2018, 16:53
0

I když jsem to viděl už alespoň desetkrát, vždy mě to rozesměje :-D

MartinCoupe
04. prosince 2018, 19:40
0

Málem mi zaskočilo :-)

krab
04. prosince 2018, 22:18
0

Jo, tohle je výbornej fór :-D

BigBen
05. prosince 2018, 14:41
0

Díky! Tenhle obrázek mi vylepšil den. Málem jsem se udusil smíchy :-D

M
04. prosince 2018, 14:22
0

8 valcov v akcii ;)

reagovat
krab
04. prosince 2018, 15:43
0

Hezký. No koukám, že to je už rok, co jsem si jedno to "enko" otestoval. A mezitím se stala legrační věc - zdražili ho!
A to by se tehdy bývalo dalo určitě ukecat za cenu pod 700 ...

Hezký test vyšel nedávno od Tiffa Needela a přátel na Lovecars : VRS vs i30N vs. Mégane vs Mini JCW vs. 308 GTi
Ačkoli ta škodovka byla prakticky jedna z nejrychlejších v přímce a ani nezajela zdaleka špatný okruhový čas, tak je evidentní, že jako auto pro rozdávání úsměvů na řidičově tváři to není.

Konkurence je Mégane RS , 308 GTi a Leon Cupra 300 a pro toho, kdo si to chce zkomplikovat tak ještě BRZ :)

Ovšem díky špatné reputaci si Ford vysloužil brutální propad cen lehce použitých Focusů RS 2.3 Ecoboost a ty i s plnou zbývající zárukou jde koupit za méně než 800 s DPH. A to je něco, co odsouvá i30 N do pozice "příliš drahé".

Loni jsem se těšil na předváděcí , roční i30N za 550 a rok poté se ukazuje, že to auto stojí furt přes 700 :(

reagovat
Ju
Junior
04. prosince 2018, 17:35
0

A je ta záruka u Focusu RS k něčemu? Neznáš někoho, komu v ní ten motor odešel a následně se mu to podařilo vyřešit? Respektive, víme už, že to mají fakt vyřešené, takže druhý motor bude ok?

krab
04. prosince 2018, 22:21
0

Junior : zachytil jsem nějakou rozlícenou zprávu nějakýho hodně nasranýho majtele Focusu RS teď po facebooku jak se k záruce na jeho Focus RS stavěl Ford zadkem ... Takže celé je to otázka jak to v praxi funguje. Ale hodně majitelů si připlatilo za prodloužené Fordí záruky. Ten Focus RS co jsem viděl jako nabídku je konkrétně teď šedý 2017 asi s 25 tis km u Auto Palace myslím... , vyjde na 789 s DPH a píšou, že má záruku do 2021. Tak to mi přišlo jako docela dobrý ...

Ju
Junior
04. prosince 2018, 22:44
0

Tu nabídku jsem viděl taky, pokud by ta záruka fungovala, bylo by to určitě zajímavé. Otázka je, jestli funguje
K tomu běsnění na FB, dopředu říkám že nevím, jestli to má souvislost:
Relativně známý majitel FoFoRS je Fojtík, kterej má potřebu se často prezentovat v rámci roadtripgangu na fb, kterýmu nedávno shořel:


Na tom samým youtube záběry z okruhu, někdo psal že to dotyčný má chiplý a dodělávanou hydro ručku. Takže jestli mu neuznaj záruku, není se čemu asi divit.
No a ty píčoviny na otevřených silnicích jsou dost levný.



Pe
Peťas
05. prosince 2018, 09:16
2

Problem s motorem focuse rs je tesneni pod hlavou. Do vyroby i potom na reklamace se dodavalo tesneni z fordu mustang. Dlouho trvalo nez nekdo prisel na to ze se nejedna o totozne motory a chladici kanalky jsou malinko jinak provedene a tak je tesneni z mustangu ucpavalo a motor se nechladil a chladici kapilana hledala nejjednodusi cestu a to do spalovacich prostor. Ted uz by melo byt vse vyreseno a na reklamaci menit tesneni za spravne. To ze to provedou zdarma a bez problemu povazuji za samozrejmost. Otazka je co se tomu motoru stalo provozem se spatnym tesneni pod hlavou a jak dlouho to bylo takto provozovano. Vse je zde pak individualni. Co motor to unikat :-)

ma
martinw
04. prosince 2018, 16:26
0

Uz brzy si tu budeme placat po zadech nad zrychlenim elektroskodovek, ty 2 auta mě připadají už trochu OUT, ale jsem rád že korejci udělali Nko - konkurence je potřeba.

reagovat
Cu
Curdin
04. prosince 2018, 17:44
0

Ja ziju v tom ze kokta 245 ma samosvor standard.
Zena ma starsi motor 230 a tam me celkem pozitivne udivuje spotreba. Ne ze by ji teda nejak resila...????

reagovat
beastar
04. prosince 2018, 18:48
-1

Vim jistě, že kdybych se nedej bože náhodou někdy rozhodoval mezi těma dvěma z testu. Tak eNko by to nevyhrálo ani ve snu. To že to umí trochu prskat do vejfuku a můžeš si to líp individualizovat by mě asi nechalo v téhle kategorii chladným. Stejně je to prostě jenom divadlo. Akorát jediný, co je na tom Hyundaii fajn. Nejezdí jich tolik a taky si to podle všeho bude držet slušně hodnotu.

Cupra, Focus i Megáne RS i Civic Tajp áR strčí tyhle nafintěný krabice do kapsy kdykoliv a kdekoliv.... Ceny v téhle kategorii a to že okyne je uskákaná pominu. Oktávka je fajn pro manželku, nebo jako stajliš služebák tam se mi RS líbí.

reagovat
Jindřich
04. prosince 2018, 20:04
3

Bude si držet cenu... Pred rokem tu všichni říkali, jak se těší až po roce bude stát půlku a bude to super dostupný hatch...

krab
04. prosince 2018, 21:51
2

Zrovna jsem to podotknul o pár komentářů vejš ... taky jsem čekal větší propad, přitom naopak základní ceny zvedli a dokonce ani v Německu i30N pod 27 tis Euro prakticky nejsou. Když vezmu ceny na mobile.

Beastare : Není to vůbec špatný. Prakticky to potvrdilo hodně lidí, není to auto jen o zvuku, vážně má perfektní podvozek. Kde by se dalo polemizovat je u kvality provedení a to se ukáže časem. Novinářskej kus co jsem měl loni měl najeto asi 9 tis km a zdál se v pořádku a bez nějakejch náznaků vrzání a tak... Pak to auto měl Vavris tak za půl roku ( nevím jestli stejný - museli bychom mrknout na SPZtky) a myslím, že se mu zdálo, že na tom někdo už něco na podvozku poškodil. Ale kdoví jak s tím kdo jezdil. Tyhle předváděčky mění řidiče a tak... Takže berná mince bude reálný majitel po 100 tis km. A uvidíme. A může se stát, že přijde zklamání. Nakonec běžný modely Hyundai moc trvanlivostí právě neoplývají :-D

beastar
04. prosince 2018, 22:13
0

Jindřich... Já mezi nima tuším nebyl. Max se mi to auto moc nelíbilo. Což zůstává. A nelíbí se mi servis a přístup Hyundai..

Jindřich
04. prosince 2018, 22:21
0

To nebylo myšleno konkrétně na tebe, že jsi to tvrdil. Jen jsem reagoval na tvoji poznámku, kde jsi pravdivě podotknul, že si budou držet cenu, i když před rokem bylo to obecné mínění jinde. Já rozhodně fanda Hyundai nejsem...

ro
rock
05. prosince 2018, 22:21
1

Nevím přesně, co jsi měl na mysli tím "Ceny v téhle kategorii pominu", ale přinejmenším Type-R a Focus RS jsou o 30 % dražší a v normálním světě je 750 nebo 950 těžko opominutelný rozdíl. To už je jiná liga. Mégane je konkurent, Cupra nebo 308 GTi už jsou dost na hraně.

beastar
06. prosince 2018, 01:05
-1

Rock: Hm tak já ti to teda osvětlim. První věc. Cenu sem nebral v potaz, protože je to prostor pro spekulace. Kdežto jízdní vlastnosti a kvalitu neokecáš.

Nutno teda podotknout, že jak Cupra tak Focus st jsou o dost lepší ve všem co lze i nelze změřit. Než okyna o parník. Než Hjondé o pramici. K nim do klubu patří i Type R. Megáne je dobrý a rendl má tradičně solidní ceny.

Jak jistě víš tak v tom reálném světě. V kterym asi žijeme oba. Tak tady se tyhle auta fakt nekupujou už tak 25 let za cash. Formou nějakého financování. Na 4, 5 let. Takže ty dvě kila fakt nejsou až tak kruciálně důležitej rozdíl. Jasně pro nějaký procento lidí tam takový to value 4 money cítění bude.

Ty dost pravděpodobně skončí s fantazii právě u Octavie Rs. Ta i30 je přece jen o dost blíže pojetím právě Megu a Focusu či Cupram. 308 gti stojí pro mě dost rozkročené přesně na pomezí těch dvou z testu a jako třetí do compare by byl dobrej.

U podobných aut není cena to hlavní. A když už uvažuješ o autě za 700cca kč, tak chceš aby ti vyhovovalo. Nebo jako když kupuješ byt a chceš balkon tak si ho nekoupiš páč je dražší o dvě kila. Než li ten bez balkonu. A pak to budeš 25 let platit a budeš nadávat že nemáš balkon.

Těch lidí co pro to jdou retail/cash je asi 3%... Z celkových prodejů. U hh kategorie to bude 1%. A to nemluvim o funny operáku na Cupru. Takže proto sem ceny tzv pominul.

O tom co jak bude stárnout v čase a držet či nedržet cenu se dá dlouho spekulovat. Pokud bych si měl vsadit v čr bude na špici vždy Octavia za ní vw koncern a pak zbytek někde v pič1. Hyundaiu je pár, tak zatim drží. Uvidíme jak dlouho.

Jinak kdyby bylo na mě, teď. Tak si počkám na fl Astry. A případně opc. Tam by cena mohla být z kategorie dostupná. Toť reálný svět.

sheogh
06. prosince 2018, 02:12
0

jojo, Hyundai uz neni Sephia a Accent. Taky bych si vybral spis H, i kdyz jsem ani v jednom nejel (v OIII jo, ale ne RS), rozhodne designem vede, technicky asi taky...

reagovat
PlusOne
07. prosince 2018, 08:34
1

Hyundai nikdy ani Sephia nebylo....resp. Sephia nikdy nebyla Hyundai ;-)

beastar
07. prosince 2018, 13:57
0

Kia Sephia nebylo zase tak strašný auto. A Accent byl prodejní úspěch. Dodnes na to dost lidí nedá dopustit. Druhá Sonata taky docela ušla.

Jasně byly hnusný interiéry. Nekvalitní plasty. Nic moc design. Do nedávna i nedostupný předražený servis a vyšší servisní složitost. Řemeslně to šlo nahoru rok od roku. Dlouhodobou kvalitu prokazuje první i30. Je to velmi slabé. Materiály jsou pořád nekvalitní atd.

Já tomu eNku predikuju velmi slušnou budoucnost jako novým autům. Přestože jich bude pár. Jako pár letá ojetina to bude rozvrzanej, ošoupanej krám s absurdní cenou.

Me
Medy
07. prosince 2018, 15:50
0

Když si porovnáte výbavu u RSa a i30n performance, zjistíte že se stejnou výbavou je Rso o pěkných pár desítek tisíc jinde, takže taky to chce ověřovat a prověřovat, než něco vypustíte ven.

reagovat
je
jerry
08. prosince 2018, 17:07
0

O3 RS jsem nikdy za hot hatch nepovažoval. Je to dobré auto, pokud by se jmenovalo O3 SL. V poměru k ceně dobrý motor, podvozek, brzdy, sedačky a velký zavazadlový prostor. Označení RS je dobrý prodejní marketing. Ale kdo ví, co od toho auta čekat, je spokojen.

reagovat
BF
Bob Fish
20. ledna 2019, 18:26
0

Tohle nema se sportovnima autama nic spolecnyho, to jsou jen prifouknuty motory hozeny do tuctovych plechovych krabic, po kterych se nikdo po roce ani neotoci, bida s utpenim, nic na co bych se tesil a kdyz jdu ke sve garazi a tam na me ceka moje 350z,ktere je 14let stare, tak jsem vzdy plny nadseni a zaludek mam stazeny, jak kdyz me ucitel mel na stredce zkouset z matematiky, jak se na auto tesim a vzdy po jizde jsem jeste plny zazitku a nadseni z te masiny. Kdybych si mel vybrat z techto dvou tuctovek, tak ani jedno, octavka je totalni tuctovka na nasich cestach a abych jel usek 150km dlouhy a potkal stejny auto padesetkrat, asi by me to hodne sralo, to same plati i o korejci. Pro me plati pri vyberu znacky nekolik hlavnich kriterii, znacka, zabavnost, nevsednost, vykon a v neposledni rade, kdyz od auta odchazim, jeste nekolikrat se za nim otocim a doma si prohlizim jeho fotky z vyjizdky, coz muj stroj naprosto spolehlive splnuje na sto procent. Kdybych si koupil octavii nebo korejce, asi bych je hodil za barak a bylo by me jedno, jestli zustanou spinavy a ani by me o ne se nebavilo starat, tot jen muj nazor....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem