načítám data...

Jak mě Mercedes-Benz G 350d nepřipravil o iluze

Miláček vojáků, offroadových nadšenců, fotbalistů a mafiánů. Snad žádné auto v sobě nespojuje tolik protikladů jako Géčko od Mercedesu.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Jak mě Mercedes-Benz G 350d nepřipravil o iluze

Vždycky když se někde mluví o motorových ‚hrdinech z plakátů‘, cítím se trochu v rozpacích. Všechny ty emkové bavoráky, výhružné muscle-cary, japonci s obřími spoilery, to mě v dětství fakt nebralo. Zato si vzpomínám, jak jsem coby pachole školou povinné okukovala v sousedství stříbrný Geländewagen. Už tehdy na mě působil trochu retro a nedařilo se mi ho časově zařadit, ale připadal mi cool jako nic jiného. Proto jsem sama v šoku z toho, že mi právě tohle auto až do minulého týdne unikalo. Jo, je to tak – nikdy dřív jsem v Géčku neseděla. Zároveň jsem se nikdy netajila se svými sympatiemi k němu, pročež měl každý druhý pocestný potřebu mě ujistit, jaký je to krám a že po silnici se v něm rozhodně jezdit nedá, aniž by se člověku pomíchaly tělesné součástky.  Postupem času jsem se tedy ocitla ve schizofrenním postavení – mám se shánět po testovací jízdě, obohatit se zkušeností a přijít o veškeré iluze, nebo raději ponechat dětským snům nevinnost a nikdy se nedozvědět, jak to vlastně je?

Zvědavost nakonec samozřejmě zvítězila. S klíčem v ruce se blížím k vozu v kouzelném odstínu Designo Desert Sand. Umíte si představit ten nervák? Teď se ukáže! 

Nebudu vás napínat – dnešní článek skončí happyendem. A i když mě už několik dobrodinců ubezpečilo, že mám velkou kliku, že jsem se neprojela předchozí generací, můj svět je stále v rovnováze.  

Ale vezměme to popořádku.

 

Za 40 let se skoro nezměnilo…

Postavte si vedle sebe úplně první a aktuální vydání, a uvidíte sami. Kulatá světla,tykadla blinkrů, jednoduchý žebrovaný gril, svislé čelní sklo, tvar lodního kontejneru a vodorovné přímky na karoserii, které jako by tu zbyly z fáze projektování. Přesně tohle si zákazník žádá. Evoluce géčka – ať už zamýšlená, či náhodná – představuje malý zázrak, který na trhu nemá obdoby. Statusový symbol se z původně vojenského a užitkového auta stal už na začátku 90. let, kdy se cílení rozdělilo do dvou větví - pracovní a luxusní. Luxusní géčko sice zvenčí vypadalo víceméně stejně, uvnitř ale neustále docházelo k posunům zaměřeným na toho nejnáročnějšího zákazníka (tuhle šanci Defender v kritickou chvíli prošvihnul). Rostly motory, maximálka, počty válců i převodových stupňů, přibývalo prvků výbavy. Konstantou zůstával stálý pohon 4x4, uzávěrky všech tří diferenciálů a hlavně žebřinový rám se dvěma tuhými nápravami. A najednou jsme se ocitli v situaci, kdy bylo zákazníkům úplně šumafuk, jak ta věc jezdí na silnici, a byli ochotni za ni platit nepochopitelné sumy. 

Největší revoluci v dějinách Géčka přináší právě aktuální generace. O kolikátou generaci vlastně jde, je složité určit, a samotná automobilka se místo čísel uchyluje k označení ‚nová třída G‘. V současném vydání se poprvé objevuje hned několik pro Géčko netradičních řešení. V první řadě je to přechod z tuhé přední nápravy na nezávislé zavěšení se dvěma lichoběžníky. Zadní náprava sice zůstala pevná, k rámu je ale nově na každé straně uchycena čtyřmi rameny a doplněna panhardskou tyčí laděnou u AMG. Úplně nový je vlastně i rozšířený nosný rám, materiály karoserie, diferenciály… a tak můžu pokračovat. Když s výčtem skončím, zjistíme, že z minulé generace tu zůstalo jen pár detailů, jako jsou kliky či panty od dveří. Auto se ale pořád vyrábí z větší části ručně a na sestavení jednoho kousku padne přibližně 100 člověko-hodin. To není zrovna málo.

…ale jezdí (prý) mnohem líp

Vzhledem ke své nezkušenosti, k níž jsem se přiznala už v úvodu článku, nemůžu jízdní vlastnosti nového Géčka porovnat s předchůdcem. Co ale samozřejmě můžu, je podělit se s vámi o své poznatky ze soužití s aktuální generací. Ještě jsem nejela se ‚žebřiňákem‘, který by byl takhle pohodlný.  O předchozí generaci zlí jazykové tvrdili, že se v ní dá zažít autentický pocit z offroadování, i když se jede po silnici. Tak to už rozhodně není pravda. Přestože k obláčkovitosti Range Roveru má Géčko daleko, v komfortu si nezadá s kdejakým běžným SUV. Občas ze zadní části samozřejmě ucítíte náznak neklidu a náprava se na některých typech nerovností podrážděně zavrtí, ale ne dost na to, aby to ohrozilo celkovou hladinu pohodlí na palubě. Rozverná zadní náprava vám spíš jen tak mimochodem občas připomene, v čem sedíte, stejně jako svištění větru v dálničních rychlostech nebo výhled jako na rozhledně. 

Je to svět plný kontrastů

Staré versus nové. To je protiklad, který člověka napadne na prvním místě. Starým teď samozřejmě nemyslím skutečně staré věci, ale retro prvky, které jsou tak retro, až mě párkrát napadlo, jestli to byl záměr (ovšemže byl…). Dveře se otevírají plastovou klikou s mačkacím zámečkem, žádné poklepání, pohlazení, či dokonce pouhé přiblížení s klíčem. Dveřní panty jsou vystrčené světu na odiv. A uvnitř pak najednou koukáte na obří displej přes celou palubku, startuje se tlačítkem (ten, koho napadlo umístit vypínání funkce start-stop hned vedle, by si zasloužil nobelovku, to jen na okraj) a sedí se v mimořádně komfortních křeslech. 

Asi nejpůsobivější kontrasty přinášejí zvuky, které v autě uslyšíte. Začíná to zavřením dveří, kovovým třesknutím, jako když prásknete starými vraty od garáže. Občas ho navíc musíte zopakovat, protože to chce fakt sílu. Stisknete tlačítko, a ozve se sametové hučení řadového šestiválce, které po klesnutí otáček na volnoběh téměř utichne. Chvilku po rozjetí vám u hlavy vypálí kalašnikov – to se právě zasunuly zámky ve dveřích. Sedačku si ale nastavíte elektricky s tichým vrněním. 

Co mě na celé věci fascinuje nejvíc, je fakt, že kontrasty nejsou ve sporu. Nebojují spolu, ale představují funkční mnohagenerační rodinu, v níž má každá generace svůj přínos a všechny se vzájemně respektují (zkuste se zasnít a takovou rodinu si na chvilku představit :). 

Podle mě je vnější design auta zářivým příkladem toho, jak se dá modernizovat podoba něčeho, co zakládá jednu ze svých největších hodnot na tradici a historické autenticitě – od celku až po nejmenší detail. 

Méně je více

Většina Géček, která se v současnosti prodají, má na zádi iniciálu AMG. To není žádné překvapení, odněkud se ta pozérská image vzít musela a svět raperů, fotbalistů a distributorů povzbuzujících látek je vděčným zásobovačem. Jenomže i náprav, válců a streetcreditu může být až příliš a ‚základní‘ verze je leckdy smysluplnější řešení. Dieselový šestiválec autu padne jako dobře střižený neoprén. Rozjíždí se důstojně, táhne, kdykoli se vám zachce, a téměř dvě a půl tuny hmoty mu nedělá problém. Zevnitř navíc téměř není slyšet, jen když zrovna stojíte na plynu, tak lehce zvedne hlas. A pokud ho zrovna netrápíte v terénu, spokojí se s deseti litry nafty, což je paráda. Ne že by vám až tak záleželo na tom, kolik utratíte za palivo, to dá rozum, ale trávit mládí u pumpy taky nechcete. Kromě toho brzy po rozjetí shledáte, že Géčko sice dokáže pouštět hrůzu jedna radost, rychlým autem však rozhodně není. Bez ohledu na to, kolik mu pod kapotu narvete koní. Karoserie s proporcemi menšího paneláku se do zatáček skládá dosti neochotně a horlivý řidič na sebe při první příležitosti přivolá armádu nespokojených trpaslíčků. Uměřený naftový motor mi tedy přijde naprosto optimální. Jenom drag race s hybridním Volvem holt nevyhrajete. 

Koneckonců, i designově se mi Géčko víc líbí bez všelijaké roztodivné bižuterie, s níž ho občas na silnicích potkávám. Pokaždé si říkám – proboha proč?? Tohle auto nepotřebuje okázalou parádu. I když výfuk nechrlí oheň, zvuk nedráždí seismografy a na kastli se neslétávají straky, nikdo vás nebude podezírat, že máte laciný a tuctový vůz. Jen kvůli tomu laku bych se možná plácla přes kapsu, to zas jo.

Verdikt

Objektivně asi neexistuje žádný důvod, proč si G-klasse koupit. Snad jen ten, že žádné jiné auto se nehodí stejně skvěle pro příjezd na červený koberec jako pro zombie-apokalypsu. V terénu je možná za hvězdu, ale pro jízdu na silnici, kde se bude vyskytovat 99 % času, najdete hromadu smysluplnějších aut a za citelně míň peněz. Jenže subjektivně – pokud máte v povaze jistou příchylnost k věcem vojenským, terénním či jinak bizarním - se jeho kouzlu prostě nedá odolat. Mercedes si za osobitost a 100 člověkohodin pochopitelně nechá patřičně zaplatit, ale takový je holt život. Upřímně doufám, že zákazníci, kteří k utracení tří milionů žádný objektivní důvod nepotřebují, v dohledné době nevymřou. A že G-klasse čeká další úspěšná čtyřicítka. 

 

Mimochodem, neznáte někoho, kdo by mě nechal projet starším Géčkem? Pořád mě zajímá, kolik pravdy na těch hejtech je…

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2 925 cm3
Výkon: 285 koní (210 kW) v 3 400 ot./min
Točivý moment: 600 Nm v 1 200 – 3 200  ot./min
Převodovka: devítistupňová automatická
Provozní hmotnost: 2 451 kg 
Maximální rychlost: 199 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  7,4 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba udávaná: 9,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 10,5 l/100 km
Cena od (s danou motorizací):  2 847 130 Kč
Cena testovaného vozu: 3 237 383 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Riccardo Martora
02. září 2020, 15:35
0

A recenzi na Alfu Stelvio máte? A mohl bych ji vidět? :)

reagovat
Jakub Pospíšil
02. září 2020, 15:37
3

Františku! Je tu sháňka po tvých písmenech!

František Čáslavský
02. září 2020, 22:03
3

Všeho do času! Čtenáři by mohli být nespokojeni, kdyby se tu objevovaly články o tom, že redaktor jezdil s SUV a líbilo se mu to ;)

beastar
03. září 2020, 16:04
0

Me by to nevadilo. Jen teda necekane tim jezdil redaktor ktereho bych uplne necekal, ze stestena vybere:) To ze Italove to vymysleli dobre se vi jak Levante, tak Stelvio jsou super. Tak proc se to neprodava a je to celkove hodne na hrane? Dneska sem potkal v tunelu Stelvio, cerveny s spz emozion... mel pusteny zvuky ale fakt hnus i v tom tunelu jak unavena motorka. Nicmene to se civilni verze pro normalni lidi netyka. Tohle bylo Quadricarpaccio...

Sa
Sato
02. září 2020, 15:54
2

Jop, na rurálnom slovensku taktiež populárne medzi tzv dph-čkarmi, v AMG verizii samozrejme.

reagovat
Sedrik
02. září 2020, 16:03
0

Ta barva je tak hnusná, až je hezká.

A druhá fotka v článku je bombová (všechny jsou super, ale ta druhá je ještě víc super :))

reagovat
yaoming
02. září 2020, 17:32
2

písková co zbyla z doby po Afrikakorps :-D já bych rači tu soc. zelenou co se dávala na piano :D říkají jí olive green

sheogh
02. září 2020, 17:14
0

Neni i nejaky video z offroadingu? :-) Gecko bych si taky rad nekdy zkusil. A tady se jim povedlo ten displej docela pekne zastavet, netrci to tam jak treba v C klasse
-
Komentář upraven 2. 9. 2020, 17:14:55

reagovat
Fa
Fandatik
03. září 2020, 16:10
2

bitner
03. září 2020, 21:03
0

No jo, ani po 80 letech nemaji Nemci sanci.

sheogh
04. září 2020, 10:14
0

:-D :-D

ma
magnum
02. září 2020, 21:58
4

Zase hezký, svěží text paní Violy. Prosím pište víc !

reagovat
beastar
03. září 2020, 10:40
2

Nejezděte mi dělat bordel pod ten okruh, pak tam člověk jede fotit a musí stát skoro frontu jako nedávno:)) Jinak tohle auto je pravý Mercedes. Svébytný design, poměrně jednoduše řešený interiér, přitom luxus a bezpečí. Plus má to prostě image a hodně lidí to zná i když pomalu neví, co je Mercedes. Každopádně dát za to trojku chce fakt "kapitál" a trochu i odvahu. Automaticky to člověka pošle do jedné z těch kategorií z nadpisu i když dělá třeba ve státní správě ne? (někteří pánové kolem pana M.Z.)

Co sem měl lidi kolem sebe, co jsem poznal. Tak tímto jezdil vždy tak z 90% jen člověk co se takzvaně nebojí a "umí" vydělat ty prachy zn.: jakkoliv

reagovat
Jakub Pospíšil
03. září 2020, 11:29
1

Tomu místu říkame s Honzou "ateliér" :)

beastar
03. září 2020, 11:35
3

To vcelku sedí. My tam minule přijeli tam dozadu klasika "mezi dva sloupy" a tam normálně světla, osm lidí okolo, profi guys... viď týpci s trikama crew a kozatý holky s cedulkama support... fotilo se pro nějakej top mag.... a my tam v šórtkách a v triku s Bořkem Šikulou čekali až nám to tam profíci vyklidí pro náš dvoučlenej tým s iphonem:D

Jakub Pospíšil
03. září 2020, 11:37
0

Koukám, že naše úroveň je dost podobná. I když minule jsme teda při focení Scorpia měli dokonce stativ za kilo z vetešnictví a pracovní světlo!

beastar
03. září 2020, 11:45
1

Jo jo občas když je něco jooo luxusního vyrazí trojčlenej tým s foťákem a stativem a světlem (z půjčovny) Z čehož náš je jenom foťák EOS R6 a ten stál teda skoro kiliána:D A ten vezme do ruky jakože fotograf kterej na to má tu probaci a papír, že je jako dobrej fotič. Já je buzeruju a většinou je to jakože ToP nafocený. Tahle lokace začíná být stejně populární jako pověstné legal graffiti Modřany orionka...

Jakub Pospíšil
03. září 2020, 11:48
0

My máme taky profi Radka, ale ten fotí po svém stylem, že nějaká tahle supr čupr místa moc nemusí. Většinou mu stačí to píchnout někam ke stromu, tři minuty kolem toho poběhá s foťákem a stejně to nakonec vypadá líp, než cokoli s čím se crcá běžný plebs celé odpoledne.

beastar
03. září 2020, 12:39
1

No jo tomu se říká talent a to se nedá naučit. Je to hodně o světle a úhlech a ostření a já nevim čem. Každopádně vim, že já dobrou fotku udělám jen náhodou. A jelikož je nás většina kolem aut matláků, co fotit prostě neumí, tak všichni jezdíme na stejný "COOL" místa, kde je to přece dobrý atmo, rytmo. Mě to teda vždycky rozesměje když ty fotky vidím. Přece jenom fakt jsou firmy který tam jezdí fotit úplně každý auto. Zrovna tak weby.

Ju
Junior
03. září 2020, 19:30
0

beastar -> Nejedlej, a to mě kurva překvapilo, jezdí jenom 500, ne AMG. A v docela "střízlivý verzi". Nezajímavý kola, nudná barva, žádnej paket.
Asi to mezi svýma kámošema z Lukoilu na 63 ještě statusově nedotáh...

bitner
03. září 2020, 21:05
0

Treba to ma jako daily a vikendovku ve zlate schovava v garazi, aby nedrazdil volice.

krab
03. září 2020, 11:46
0

Jo, Mercedesy co začínají na GL.. to jsou takový kvalitní auta pro manželky, ale pravý géčko to je jiná, to by se mi nejspíš vážně líbilo. Jen když namátkově dívám do konfigurátoru, šel bych si pro pětistovku benzín, to za těch 300 tisíc příplatku už stojí za to a konfiguroval v té hezké metalické červené Hyacint. Správně bych tam měl nechat základní 18" kola, jenomže bych nakonec neodolal dal tam AMG paket a 20" (ale ne tyhle černé, ty se mi nelíbí, mají na výběr spoustu dalších) ...

No, nic jak píše dole Beastar, nejsem ani poradce ministra ani podnikatel zn. umím vydělat jakkoli a hodně , takže nic :-D

PS: asi bych si v reálu stejně spíš koupil novýho Defendera, pokud bych se pohyboval v těchto vodách. ALe teda rozhodování by nebylo snadný

reagovat
beastar
03. září 2020, 12:44
3

Jelikož na to taky nemám, nebo jako nevím jak bych to musel nakombinovat aby mi stačilo jenom tohle auto za krvavej leasing:)) Tak si můžu myslet, že když už podivný auto, tak v pořádným balení. Šel bych tady do nějakýho "for šejk" paketu.

krab
03. září 2020, 12:59
2

hmm, tak to je hodně dobrej Messerschmitt :-D To já jsem stará konzerva, v tomhle bych se cejtil fakt hodně nepatřičně.
Můj by vypadal asi nějak takhle jak ho fotili do propagačních materiálů, já mám rád červenou barvu na německejch nebo švédskejch autech. Naopak Ferrari bych si vybral v nějakým z odstínů modrý a Alfu Romeo taky v modrý... Tam je červená hrozně prvoplánová.

MGRR
03. září 2020, 13:19
1

Ja s Geckem spojenou asociaci, Unimog :)

Jestli uz neni lepsi priplatit a vyladit si Unimog :) Arnold to snad nejakou dobu provozoval.

MGRR
03. září 2020, 11:55
2

Mam "G" rad, hlavne do seseti let stare AMG verze, tento ma i hezky interier a detaily. Do Prahy dobry, do terenu se to stejne nikdy nepodiva, skody by byli obrovske. Super je starsi verze Cabrio a nedavno se jeste prodavala pracovni verze Professional a to stoji za uvahu. Znam pana co je sberatel Gecek do 20.000km a jsou to skvosty. Jezdi ale Land Cruiserem 100 V8 benzin.

Stejne byc radeji bral "novy Landak 200 V8", to "G-cko AMG jako vikendovku" do centra Prahy :)

reagovat
S.
S.h.I.t.
03. září 2020, 14:42
1

No, na tu "Professional" verzi G-cka jsem nedavno nekde narazil. Uprimne, asi jediny auto za 4+ Mega, co ma okna na svihadla. To bych rekl ze uz je az prehnane :D

Ju
Junior
03. září 2020, 19:28
0

nemyslím si že professional stojí 4 mega.

bitner
03. září 2020, 21:09
0

LOL, ty dvere vypadaji jak ze 105. A ten sololit na podlaze kufru je tez solidni prace. Nekupto za 4 mega.

Goldies
03. září 2020, 21:38
0

Ale víš co je to sololit, že jo? Tohle bych viděl na pěknou sparovku nebo biodesku (možná i dyhovana překližka) ale rozhodně ne sololit

Opelfahrt
03. září 2020, 23:37
0

Tak ten modrej Professional je trochu trapnej. Za 4 miliony bych si představoval, že to bude mít aspoň koženkový sedadla jako má ta francouzská Zafira, aby se to dalo vystříkat hadicí. A aspoň přední okna v elektrice.

ickxs
04. září 2020, 11:16
2

Vzdy, kdyz vidim Gecko, vzpomenu si na tohle "Geckovpici" ????????

reagovat
Goldies
04. září 2020, 21:56
0

Jako slušnej slovník... Přemýšlím kde udělal chybu...

ratan groch
05. září 2020, 12:27
0

Akurat vcera nasa suseda prisla do baraku na novom G-cku este s prevoznymi znackami. Nie je ani voják, offroadový nadšenec, fotbalista a mafián.
Ma 175cm, kozy 3,5, vytunovane pery, dvoch ratlikov a z oci jej cumi 100 kokotov. Mozno by bolo treba rozsirit okruh fanusikov Mercedesu.

reagovat
custom1
13. září 2020, 10:17
0

Zlokočko, zrovna je jeden v inzerci, tak šup, než se prodá! :)

https://www.autofrc.cz/inzerat/mercedes-benz-tridy-g-300ge-1992/3137/

reagovat
Pochtli
14. září 2020, 14:28
0

Teď se objevil na autofrcu postarší exemplář - čas vyjednávat o projížďce s inzerentem ;o)

reagovat
Viola Procházková
14. září 2020, 15:14
1

Už o něm píšu :). I naživo vypadá naprosto parádně.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem

Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion  2010
Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion

2010 rok výroby
125 koní výkon
1 998 ccm objem

Plymouth Fury Suburban Sport Wagon 1968
Plymouth Fury Suburban Sport Wagon

1968 rok výroby
216 koní výkon
6 288 ccm objem