načítám data...

Ferrari s pohonem předních kol: Co nás ještě čeká?

21. července 2019, 19:27 6 komentářů Honza Hamster Křeček

Nejslavnější automobilka světa, ikona nad ikony, výrobce těch nejlepších supersportů vůbec, automobilka Ferrari, představila svou horkou novinku. Na scénu vjíždí za tichého bzučení elektromotorů pohánějících přední kola. Svět zešílel?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Až naprší a uschne. To dříve zamrzne peklo. Až opadá listí z dubu! To se prostě nikdy nestane, petrolheadská ikona Ferrari auto s předním pohonem nikdy nepostaví! Ale co se to teď děje v Maranellu? Je tu nový supersport Ferrari SF90, deštěm zmáčené ulice rychle vysychají, duby se celé chvějí a v pekle se znatelně ochladilo. Novinku na světlo světa táhnou přední kolečka…

Ale vezměme to od počátku. V září 1929 byla založena značka Ferrari. Možná jste o ní už slyšeli. V roce 1987 tato firma přišla s modelem Ferrari F40, kterým se rozhodla oslavit své čtyřicáté výročí. Proto ten název F40. Trochu vám to nesedí? Ferrari tenkrát slavilo čtyřicet let od představení prvního produkčního modelu s jeho logem. Příležitost slavit se vždycky najde. Co je však podstatné -  začala tím tradice výročních modelů. A ačkoli ta výročí vycházela tak nějak nepravidelně a pokaždé trochu jinak, auta, kterými je značka slavila, byla vždy fantastická. A často přelomová. Ferrari se nebálo experimentovat a zavádět nová technická řešení.

Už samotný model F40 byl jiný, než všechna Ferrari před ním. A vlastně i než ta po něm. Dal by se charakterizovat dvěma pojmy – turbo a křídlo. Takové věci nebyly na autech značky před F40 (a vlastně ani po ní) běžné, nebyl tu ani dvanáctiválec, který jinak k vrcholnému Ferrari patří. Stroj byl však natolik fantastický, že mu to všechno protentokrát i ti nezatvrzelejší petrolheadi odpustili. Motor o výkonu 480 koní byl základem auta, nebyl jen jeho srdcem, byl celou jeho podstatou. Všechno okolo tu bylo minimalistické a lehké, pokud to tu vůbec bylo.

A tak tedy začala tradice výročních modelů. Následoval můj nejoblíbenější výtvor ze maranellské stáje, překrásné Ferrari F50. Světlo světa spatřilo roku 1995, dva roky před padesátým výročí prvního modelu Ferrari. S těmi výročí to zkrátka v Itálii není snadné. Křídlo zůstalo, zmizelo turbo a střecha. A vzadu se konečně usídlil dvanáctiválec.

Konstrukce motoru i podvozku vycházela z tehdejšího monopostu Formule 1 a to byl problém. Fanoušci značky tohle auto nikdy úplně nepřijali. Jedni říkali, že toho ze závodního auta příliš nezůstalo, že vůz je oproti formuli příliš silniční a příliš vyměklý, druzí naopak argumentovali tím, že formule se pro silniční provoz nehodí, auto bude nepoužitelné a nespolehlivé. Kdyby Ferrari o příbuznosti monopostu a F50 pomlčelo, udělalo by lépe…

Další z výročních speciálů se světu představil v roce 2002. K jakému výročí to bylo tentokrát? Možná ani v Maranellu si nebyli úplně jistí, proto nový model pojmenovali Enzo. I tentokrát to bylo Ferrari jako žádné jiné. Minimalistickým provedením se jasně hlásilo k odkazu či filozofii modelu F40, je pozoruhodné, jak hluboko do útrob vozu lze různými nezakryrtovanými místy nahlédnout. Zkrátka toto je ultimativní sportovní vůz. Novinkou bylo větší zapojení elektroniky, auto bylo vybavené aktivní aerodynamikou a chytrou kontolou trakce. 

Ale pojďme dál. V roce 2013 byl odhalen další výroční speciál. Italové stále nevyřešili problém se jmény výročních modelů, které tak nějak nerespektují ona výročí, jejich zoufalství v tomto ohledu tady patrně dosáhlo naprostého vrcholu. Nový model Ferrari se jmenoval prostě jen Ferrari. Tedy La Ferrari. Pokud se tvůrcům tohoto vozu nepodařilo vyřešit problém se jménem, s technikou si poradili naprosto skvěle. A i tentokrát se odvážili jít dál, než s jakýmkoli produkčním modelem značky. Poprvé se tu objevilo hybridní pohonné ústrojí, poprvé se uvnitř výročního speciálu usídlila i výbava zajišťující i nějaký ten komfort cestování a především – poprvé se silniční Ferrari přiblížilo hranici 1000 koní.

A teď se vracíme k onomu pohonu předních kol. Ferrari totiž nedávno ukázalo světu zatím poslední výroční speciál, model SF90 Stradale. Třicet let po Ferrari k čtyřicátému výročí tu tak máme vůz k devadesátému výročí. Ve Ferrari jsou zkrátka rychlí. Ale to teď nechme stranou. Ferrari SF90 je totiž opět fantastický stroj. Ale pozor, i tady je spousta novinek, na které si někteří pravověrní fanoušci značky budou dlouho zvykat. A někteří se s nimi nesmíří ani do konce svých dnů.

Začněme tedy tím pohonem. Přepínač jízdních režimů Manettino se zde proměnil v eManettino. A jeho poloha eDrive aktivuje čistě elektrický pohon. Ano, slyšíte správně, Ferrari bez řvoucí strojovny, jen s bzučením elektromotoru. Elektromotory jsou tu vlastně hned tři, jeden je vzadu spojený se spalovacím motorem, dva potom vpředu. A právě tyto dva pohání SF90 v elektrickém módu, v tomto režimu je tedy Ferrari skutečně předokolka. Samozřejmě jsou tu i jiné režimy, ale úplně normální tohle Ferrari nikdy nebude. Plug-in hybrid, osmiválec, turba, pohon všech kol a především 1000 koní. To znamená katapult z nuly na sto za 2,5 vteřiny a SF90 se tak stává nejrychlejším Ferrari, jaké jste si kdy mohli pořídit.

Přestože se SF90 Stradale skutečně dokáže pohybovat pouze na baterie (ačkoli dojezd v takovém případě je jen asi 25 kilometrů) a dostalo pohon všech kol, hmotnost oproti předchůdci dokonce poklesla. A pokud se rozhodnete pro paket Assetto Fiorano, ve Ferrari vám (za patřičný příplatek pochopitelně) z vozu seberou dalších 30 kilogramů věcí. A přidají závodní gumy a spoiler.

Narozdíl od předchozích výročních speciálů, u SF90 Stradale se nepočítá s limitovaným počtem kusů. Zatímco LaFerrari či Enzo byly modely určené jen vyvoleným, zvláštnímu klubu lidí, které si vybírala sama automobilka, pokud splnili přísné podmínky, u SF90 je celá věc mnohem snazší. Přijdete do obchodu, vytáhnete kreditku a své nové Ferrari si prostě objednáte. Toto není vrcholný nedostupný hypersport od Ferrari (ten nový teprve přijde). Jen počítejte s tím, že dodací doba se maličko protáhne. Ferrari pozvalo na slavnostní odhalení vozu 2000 vážených klientů a své SF90 si údajně objednali prakticky všichni. Dobrou zprávou by naopak mohla být cena, která by se podle neoficiálních zdrojů mohla vejít do patnácti milionů korun, což je polovina ceny La Ferrari.

Až vám vaše nové Ferrari SF90 Stradale dorazí, dejte určitě vědět, rádi se přijedeme podívat.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

H_F
21. července 2019, 21:02
-2

f40 jak jiny? co 288gto evo, kteryho je f40 akorat zdechla pomala kopie?

jak muze bejt f50 tvoje nejoblibenejsi efko tez nechapu, za me je jedno z nejhnusnejsich a na to, co ma predstavovat, taky hodne technicky nepovedeny, sestupna tendence produkce ferrari v tenhle dobe byla na vrcholu

dale se s enzem chlapci tez moc nevyprsili, o rad pomalejsi, nez 20let stary porsche, v primce i zatackach pomalejsi, nez deset let starej mclaren

laferrari je pekny, ale opet, desetkrat levnejsi viper zajizdi stejne rychly casy
aspon ale uz se jedna o pekny auto proti predchudcum

jo a sf90 pekny je urcite, ale nelze ho brat jako auto z podobne linie, rozhodne se nejedna o zadneho nastupce laferrari, nepatri mezi zminenou drahou linii, ktera btw. zacala uz vozama s oznacenim GTO

reagovat
Tomino
21. července 2019, 21:37
1

Mě to zase tak jako moc neuráží. Je to asi jen úlitba době. Jako Ferrari historicky experimentovalo i s dvouválcovým motorem pro formuli, tak proč by nemohlo mít elektromotor, který pohání přední kola :-) Navíc SF90 nemá být ideovým nástupcem řady, zakončenou LaFerrari. Spíše se tak vnitřně nemůžu smířit s Ferrari turbomotory, tak nějak mi k nim patří atmosféry. I zvukově to bylo kdysi někde jinde, taková F355 :-)

reagovat
Jimi
21. července 2019, 22:36
1

F40 je to to první, co se mi vybaví u pojmu Ferrari. Staré GT-čka měly styl, ale novodobá produkce nevím... fanoušek bohužel nejsem.

reagovat
beastar
22. července 2019, 03:30
1

A co ať si postaví co chtějí. Stejně to nakonec nemine nikoho takhle vlna super rychlých elektrověcí. A vydrží to dokud se nezmění móda a nebo cokoliv v tomhle směru kupředu. Mini není mini, fiat je miata, toyota je bmw a ferrari předokolka... vítej do nového světa Neo a sleduj králíčka... potkáš vědmu.

reagovat
Vapno92
22. července 2019, 11:10
-2

Dokiaľ si to budú futbalisti kupovať, je úplne jedno, aj keby to malo 1.4TDi ...
Nechápem náreky automobilových nadšencov nad tým, "kam smerujú" značky, na ktoré NIKDY nebudú mať peniaze :D

reagovat
gramo
22. července 2019, 15:53
0

Ten titulek zněl mnohem hůř, než jaká je realita. V nějakém popojížděcím režimu je úplně jedno, jestli je to předokolka, dokud je hlavní náhon vzadu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem