reklama
načítám data...

Děravý nárazník: Odkud se to vzalo a funguje to vůbec?

Každý Civic musí mít díry v zadním nárazníku, je pak víc závoďák. Odkud se ale tahle věc vzala? A má nějaký význam? To dnes zjistíte!

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt, Garážoví kutilové: Děravý nárazník: Odkud se to vzalo a funguje to vůbec?

Patříte-li mezi příznivce automobilů Honda, nebo mezi příznivce příznivců automobilů Honda, tento fenomén vám jistě neuniknul. Děravý nárazník nabírá na popularitě, a takřka všude uvidíte nejrůznější generace Hondy Civic s děravým zadním nárazníkem. Pokud nevíte o co se jedná, pokusíme si to dnes vysvětlit. Někteří příznivci automobilů Honda této úpravě přisuzují takřka zázračné schopnosti a vlastnosti, což samozřejmě nemůže zůstat bez povšminutí.

Jako každá populární modifikace, i tato se probírá zejména na internetových fórech, a samozřejmě k ní chybí relevantní podklady a informace. Jenomže, co je na internetu, bývá zkrátka pravda, a tak se tato úprava rozšiřuje stejně rychle, jako populární křídlo na jedničkové Octavii po vydání prvního dílu Rychle a Zběsile.

Jste-li tedy přiznivcem automobilů Honda, a rádi byste si nějaký koupili, přičemž netrváte na tom, aby byl děravý, radím vám, konejte rychle, brzo se u nás nesežene ani jediný nárazník, který by nepřipomínal ementál.

reklama

Odkud se to vzalo?

Odpověď je prostá, drag racing, neboli závody ve zrychlení. Velmi populární americká zábava.

K čemu to slouží?

K ničemu. Tedy pokud to máte na svém běžném autě, u kterého je pramalá šance, že by se velmi často pohybovalo rychlostmi nad 180 km/h, mělo vymontovanou klasickou palivovou nádrž a tedy spoustu volného prostoru před zadním nárazníkem. 

U závodního auta to také k ničemu není. Respektive, většinou nic podobného neuvidíte. Tohle je záležitost hobby racerů, závodníků, kteří mají na drag racing omezený rozpočet a rádi se ve svých autech vrtají.

Takže to nefunguje?

Ale jo, tedy, teoreticky. Právě teorie totiž praví, že zadní nárazník se chová jako padák, protože je zevnitř dutý, a jeho tvar má za následek jakési "zachytávání" vzduchu. Jiní internetoví vědci tvrdí, že právě v onom prostoru před zadním nárazníkem se tvoří oblast vyššího tlaku vzduchu, a tedy odpor. Odpor je zlý a škodlivý, a tedy nepřítel. Druhá formulace je blíže pravdě. Je ovšem velký rozdíl, zda se bavíme o autě, které se pohybuje rychlostí přes 200 km/h, nebo poloviční. 

Díry v nárazníku by ve stručnosti měly pomoci uhladit proudění pod autem tím, že uvolní cestu vzduchu unikajícímu zpod auta směrem vzad. Další důvod, proč tak činit, je mnohem praktičtější, než setinky na výsledném času na čtvrt míle, totiž samotná pevnost zadního nárazníku. Pokud budete provozovat Civic se závodní nádrží, přičemž běžná bude vymontovaná, budete jezdit hodně rychle (čas na čtvrtmíli pod 12s), může se vám dost dobře stát, že to zadní nárazník nevydrží a uletí. Tady mají díry jednoznačný přínos, protože vzduch nebude mít snahu nárazník odstranit.

Pomůže to mému osmdesátikoňovému Civiku?

reklama

Ne, je mi líto, ale patrně ne. Ledaže… při správném provedení, a to je velmi ošemetné tvrzení, protože v tunelu tohle nikdo neměřil a patrně ani v CFD nespočítal, se možná bude dát ušetřit nějaká ta desetinka na spotřebě, ale existují účinnější způsoby snižování spotřeby. 

Takže to funguje!

Opakuju, jak kdy, jak kde. Při závodech ve zrychlení aut, která jezdí slušné časy, to dost možná bude fungovat, přinejlepším neuletí zadní nárazník. 

U obyčejného auta to je víceméně k ničemu. A vypadá to blbě. Fakt!

Na klubovém fóru ale říkali, že tenhle difuzor snižuje padákový efekt. To musí být pravda!

Moment, o jakém difuzoru se tady bavíme? Tyhle díry v nárazníku že mají být difuzor? Tak se zase hezky uklidníme. Tohle vrtání nárazníků nemá s difuzorem nic společného.

Jistě, v myslích mnohých internetových vědců je funkce podobná, hladký a elegantní difuzor pomáhá vzduchu zpod auta unikat rychleji pryč. To samé dělají díry v nárazníku. Má to ovšem háček. Difuzor, který funguje, totiž hlavně pracuje s již urychleným vzduchem proudícím pod vozem (ten se urychlil vstupem z okolí do užšího prostoru pod vozem), následně jej díky svému postupně se rozšiřujícímu tvaru zpomaluje a také díky vhodně zvolenému zakřivení pomáhá generovat přítlak. 

Díry v nárazníku žádný přítlak negenerují. Takže jednou pro vždy, díry v nárazníku NEJSOU difuzor, ani když se to tak v internetových obchodech označuje.

Co teda můžu dělat, když nechci do auta vrtat, ale chci mu trochu pomoct?

Pomoct v čem? To je hlavní otázka. Pokud se budeme bavit o fóbii z "padákového efektu", můžete místo vrtání řezat. Prostě a jednoduše odřezat kus spodní hrany nárazníku, po celé šírce auta. Efekt bude podobný, bohužel bez zisku street kreditu. Extrémní případ odřezání nárazníku na jednom EG vidíte na obrázku.

Pokud by vám šlo o aerodynamiku, řešením by bylo ještě zakrytovat podvozek. Pozor ale na výfuk. 

Pokud vám opravdu jde o aerodynamiku a ne ricer vzhled, kupte si raději aerodynamicky řešené auto. Třeba Prius. Nebo Hondu Insight. Nebo nějaký nový sedan od Mercedesu. 

Mimochodem podobný typ úpravy je populární u kadeřnické komunity, zejména těch s generací NA. Tam se vyřezává střed nárazníku, respektive jeho spodní část, která je pod autem, a to opět z důvodu, aby se nárazník potupně neoddělil, kdyby se náhodou podařilo rozhýbat kabriolet Malibu Stacy na nějakou vyšší rychlost.

 

Máte nějaký podobný palčivý automobilový problém, o kterém byste se rádi něco dozvěděli? Dejte nám vědět, pokud nás téma zaujme, rádi se na něj podíváme blíže.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
29. dubna 2018, 07:45
3

Koukám jak blázen, tenhle prvek tuningové scény jsem dosud vůbec neregistroval.

reagovat
beastar
29. dubna 2018, 13:35
0

Asi nebudes Hondař a nesleduješ dragstery:))

Skipper
29. dubna 2018, 15:09
0

100 bodů :D

beastar
29. dubna 2018, 16:18
0

Škoda dragstery jsou tak stupidní typicky americký až jsou super:))

Ha
Habakukk
29. dubna 2018, 08:11
8

No já jsem velký fanda děravých nárazníků. Prostě to vypadá dobře a ušetří to trochu váhy a von tom to je :-)

reagovat
beastar
29. dubna 2018, 16:19
0

I love Saudi!

Ha
Habakukk
30. dubna 2018, 21:37
0

No docela vy mě zajímalo zda to má standardní 3,9 V8 nebo tam je nacpaná 4,6 V8 z Disco 2.

Irwinek
29. dubna 2018, 08:32
1

No v první chvíli jsem si myslel, jestli není apríl :-D teprve asi po polovině článku jsem si vzpomněl, že jsem to už někde viděl - Tuning Show Milovice

Tak jsem si myslel, že je soused nešika, když mi včera udělal do zadního nárazníku díru koulí, ale on mi zatím chtěl vytunit Volvo a pomoci k vyššímu přítlaku a nižší spotřebě a ještě mne ušetřit katastrofy, kdyby mi náhodou na D1 v koloně vzduchový pytel utrhl nárazník :-D

reagovat
Goldies
29. dubna 2018, 09:33
0

Kluci, díky! Fakt pobavilo, nejhorsi ale je, ze Hondarum to proste nevysvetlis :-D

reagovat
Br
Breakthru
29. dubna 2018, 09:50
1

ono s něma je i ztráta času něco řešit.Čestná vyjímka jsou majitelé S2000....Ale Civicaři jsou takovej zvláštní ústav...

briza
29. dubna 2018, 11:11
8

Ve spoustě věcí se kryjou s Golfařema, akorát ti jedou spíš kultstajl, zatímco Civicáři jsou jakospíšvoleperformánsvíšjak. Ale pánev na hlavě a byjač s tribalem nad zadkem a řídítkama lásky mají obě skupiny.

beastar
29. dubna 2018, 13:38
0

Ve spoustě věcí se krejou s kdekym. Alfáci jsou taky ve velký většině divný. Všechny ale spojuje pánev, zlatý řetězy, bejsbolka f autě protože dominik voe. A vubec neska musíš mít takovou tu flou a svég jinak ti to nejede.

Br
Breakthru
29. dubna 2018, 15:19
0

no, u nás na prodejně někdo nějakej ten tuningovej časák, tak jsem si o pauze zalistoval a ono tihle kreténi jsou nejspíš napříč celý tuningový scény.

briza
29. dubna 2018, 15:27
0

Flou ani sveg právě nemám a dokud ho nebudou mít ve slevě v Lidlu, tak ani mít nebudu. Jsem prostě odsouzenej k tomu, abych žil na okraji společnosti... :´(

beastar
29. dubna 2018, 15:51
0

Ne, ne. Ty nikdy nebudeš džedy...

Br
Breakthru
29. dubna 2018, 09:49
0

Všiml jsem si toho už dávno, nechápal jsem smysl.Ono okolní úpravy Civiců smysl nemaj a tihle Hondaři jsou magoři....Na těch všech tůnningovejch zmaštěninách smysl nemá nic, pokud není cíl snažení, aby si u toho na benzínce při kafíčku kluci vyhonili do kříže.Snad u závoďáku bych to pochopil dřív jako takovou snahu o odlehčení, kde se sundává každý deka a rejsr nemá na karbonovou náhradu.tak vykružákem udělá díry, odstraní výztuhu a hotovo...
Nicméně na těch Civicách toho nechápu víc....to tažný voko vzádu nebo co to je, zběsile vyáčkovanou zadní nápravu a nazutý menší gumy....

reagovat
briza
29. dubna 2018, 11:00
0

To voko je padák neasi :)

Letis
29. dubna 2018, 11:32
0

Tak jelikož je to očividně civic na dragy, tak ty užší zadní gumy snižujou odpor. A protože je civic fwd, tak to ani ničemu nevadí (na tom dragu).

beastar
29. dubna 2018, 13:35
0

Tak drag je hodně specifická disciplína. Zrovna ty obrázky co použil Matěj jsou pěkný drag rejsovy auta. A jak pise letis. Na dragu obouvas do sirokejch gum s dobrou prilnavosti hnanou nápravu. Bejt to e36 tak ma salamy jen vzadu. Plus padák no:)) Jak brzdej z dvou kil na kousku tak to jinak nejde.

Br
Breakthru
29. dubna 2018, 15:14
0

Letis:leda hovno, když to jezdí v normálním provozu...A proč nedaj i užší disky?proč si ti chlapci v každodenním provozu sjížděj bočnice?Možná chápu to, aby nebylo vidět Nankang, Kingstar a podobní vrcholní výrobci gum....A ty užší gumy maj i vepředu.Nějak nevidím smysl Aček na pneu...

Tomáš Trýska
01. května 2018, 08:49
1

Řekl bych, že jste se vzájemně nepochopili. Úzké gumy na úzkém disku jsou u drag racingu běžné a říká se jim pizza cutters. Naopak úzké gumy obuté na široké disky jsou kravina a pokud to není udělané velmi šetrně (čti mám disk o nanejvýš palec větší, než bych měl mít pro danou šířku gum), tak je to i potenciálně nebezpečný.

Mírus
29. dubna 2018, 13:14
1

Díky za článek. Napadají mě dvě úsloví: proti gustu... a nic nového pod sluncem. Mám k tomu pár "odlehčených" poznámek. Tuning aut děrováním má dost dlouhou tradici - viz M-B SSKL na obrázku. Poctivě aerodynamicky řešený zadek auta si zas můžeme prohlédnout u M-B IAA, takže je jasné, že praktické hatche jsou od tohoto stavu dost jinde. Není se pak co divit tunerům, že tenhle rozpor řeší alespoň "nějak" a jim dostupným způsobem :-). Když se téhož problému chopí samotní výrobci stylových "sport-hatchů", výsledek vypadá velmi "šik" - viz Mini, účelností si ale nejsem jistý ani zde.

reagovat
GanGreen
29. dubna 2018, 13:47
2

Milá redakce, na internetu jsem se dočetl že nalepka Monster přidává autu 5 koni... Chtěl bych se zeptat kam je nutné tyto nálepky umístit, nebo je to fuk? Mohu na kcharu nalepit i více než jednu?
Děkuji za odpověď!

reagovat
briza
29. dubna 2018, 15:30
16

Je to úplně jednoduchý. Čím blíž k motoru, tím větší to má účinnost. Znám dokonce magora, co to dal přímo na kryt motoru a v první zatáčce šel ven, protože to prostě nebyl schopnej udržet v prackách. Takže s rozumem!

beastar
29. dubna 2018, 15:54
0

Je taky třeba samolepkou BBS vylepšit řízení. Jinak by mohlo dojít k problémům s prilnavosti vozidla ve vyšších rychlostech. Také se doporučuje vylepšit brzdy lakováním trmenu a dolepit poblíž nálepku Brembo...

PepaSFI
29. dubna 2018, 17:57
1

a co si tam mám nalepit když tam ty Bremba fakt mám?

GanGreen
29. dubna 2018, 18:23
0

Diky pánové, zkusim to poladit dle navodu, a když pan buh da, přijedu vám to ukazat na kofí a káry ;)

beastar
29. dubna 2018, 19:50
0

Prosimte Pepku na čem že máš ty Bremba? ;))) Jestli jako fakt tak už zbejva jen velký Tuning&Racing na zadni okno.

PepaSFI
29. dubna 2018, 20:07
0

normálně na Pandě 4x4, akorát že mi to nikdo nevěří. Kotouče a destičky, celkem za lidovou cenu, levnější než by u Autokelly stály nějaký polský šufany, stačí hledat. Měl jsem kotouče i na starý Pandě, oni fakt dělají brzdy i pro tyhle lidovky.

lu
lucnikonik
29. dubna 2018, 22:39
0

loni jsem mamince měnil předek na Twingu - Brembo kotouče i desky a pochvaluje si to, takže potvrzuju, dělají i na lidovky - na Twingo stály kotouče+desky necelých 1300 Kč (kupoval jsem přes kamaráda velkoobchodně, na maloobchodě je to cca kolem 2500-3000, holt autodíly jsou furt komodita s více, jak 100% maržema, bohužel)

beastar
30. dubna 2018, 03:12
0

Ja právě vím. Že to dělají. Jen je to docela drahý. Teda když to umíte sehnat tak Twingo za 1300 je supr cena. A Panda čtyřkolka je bomba kára. Jedno z mála malejch aut o kterym sem kdysi uvažoval na vážno. Tak tam chápu že si pořídis něco lepšího jak kelly stejnak předražené.

Beny
30. dubna 2018, 07:31
1

Ono, základní řady Bremba nejsou žádná výhra. Z motorky jsem je házel do popelnice rychle a rád.

JLK
30. dubna 2018, 13:28
0

Taky mam Bremba na Focusu (a neni to zadne ST :(). Stalo to srovnatelne penez jako ATE apod.

Inženýr
30. dubna 2018, 13:54
0

Bříza: Taky jsem o tom slyšel. To bylo onehdá maso. Pokud mě paměť neklame, jednalo se o Oktávku RS v dieselu. Myslím, že se nejednalo přímo o zvýšení výkonu, ale krouťáku. Výkon se mu zvýšil tím, že mu to točilo asi o 25% víc a to bylo v kombinaci s tak masivním krouťákem neovladatelná mašina. Tu nálepku prý odlepili, skončila někde na východě a nikdo ji už neviděl.

Technická poznámka - Monster se lepí na zadek (lepší rozložení - zdroj výkonu vzadu), případně na krytu se pod to lepí alobal aby tak velký krouťák nepoškodil pohyblivé části motoru.

JLK
30. dubna 2018, 14:02
0

Quattro: a co by se tak stalo kdyby nekdo v ramci generalky motoru tu nalepku jebnul rovnou na kazdy pist... To by Muskuv Starman jen cumel jak kolem jeho Tesly svisti ereso :D

Inženýr
30. dubna 2018, 14:11
0

JLK: Nálepky takové velikosti se logicky nedělají a legislativa ohledně aplikace se pak řešila na nejvyšších místech.

Jinak ten kluk až takovej magor nebyl. Jak píše Bříza, stalo se to v zatáčce a frajer celkem věděl do čeho jde. Problémem bylo obutí. Měl tam nové Žuj-Chuje z Číny a ty prostě nejsou na podobné vylomeniny stavěny. Znalci tehdy říkali, že stát se to na rovince a s kvalitním obutím, maníkovi by zůstal v ruce jen volant se zadkem - nýty by to nevydrželi a motor s nápravou by startovali kupředu bez frajera i zbytku auta..

JLK
30. dubna 2018, 14:15
0

To byl nejaky diletant, kazdy prece vi ze pro podobne pokusy se hned po nalepce "Brembo" musi bilou fixou na bocnice gum nacmarat "Pirelli", jinak neni sance takoveto vykony ukocirovat.

Inženýr
30. dubna 2018, 14:22
0

JLK: To je jasný. Vyladit se má vše, jinak to dopadá přesně takhle.

PepaSFI
30. dubna 2018, 18:42
0

to už je na mě moc, tyhlety Monstery. Já už jsem holt pamětník časů kdy stačilo málo, pár klokanů se přidalo hustokrutou koncovkou na veyfuck, nalepovacíma švindlchromovýma tuňyngama z Tesca, "chromovaný" koberečky, kliky, páčky, písmenka, níže zmíněné zadní "kotouče", světýlka pod autem i v autě, nejhustší byly modrý, dokonce i do vejfuku se dávaly, to muselo přidat už fakt hustě páč po ránu v zimě to vypadalo skoro jak když startuje.... někde v dálce....něco fakt divnýho. A nejhustší krutopřísní borci si pořídili vehementní hliníkové křídlo neboli Multifunction Head Cutter. S tím se daly zatáčky projíždět minimálně o 0,028 kmh rychleji Barevný rádio s muzikou co dělá duc duc pumpydump bzzzz snad netřeba zmiňovat. bez toho by se snad vůbec nedalo jet.

Inženýr
30. dubna 2018, 21:12
0

PepaSFI: Co říkáš je neskutečnej tuňyngdrým, ale k dokonalosti tomu jedna věc chybí - potahy z modrého tygra ussurijského! Pak tě sedačky udrží i kdybys jel do pravoúhlé zatáčky ve stotřiceti. Co budu kecat, to se musí vyzkoušet.

briza
30. dubna 2018, 22:41
1

K tomu autu bych jen doplnil, že to nebylo obyčejný RS. Ten člověk si původně koupil dvoulitrový tédéíčko, což je samo o sobě přemotorovaný hovado, jenže pak dal do masky znak RS, což znamená, že se mu ještě přičetl výkon RSka, takže byl najednou někde na hodnotách Šyrona. Ale i to mu bylo málo, přišla epizoda s nálepkou a dál už to znáte...

Inženýr
01. května 2018, 09:50
0

Bříza: Tak tohle je mazec. Fakt se divím, že Škodovka vydržela ten několikanásobný nárůst výkonu a hlavně krouťáku. Že se to za jízdy nerozpadlo jak čínská čtyřkolka, to asi soudruzi z Boleslavi nebudou takový béčka jak se říká.

JLK
01. května 2018, 10:13
0

Quattro: na celkove zpevneni konstrukce uz davno existuji nalepky ala karbon. Timto polepena Octavia vydrzi i pridavne tryskove motory.

Inženýr
01. května 2018, 11:15
0

JLK: To je fakt, ale opět platí, že se má lepit (zpevňovat) plošně, a to hodně kluků nechápe.

Martin61
01. května 2018, 12:40
0

A když tou karbonovou fólií polepíte celou karoserii tak to je potom petrve pevnost konstrukce jaxviňa. Dneska už letí jen ten karbon. Těm amatérům s matným černým lakem se můžete pak jen smát :D

briza
02. května 2018, 16:04
2

Asi jsem právě vyřešil problém s dojezdem elektroaut...

beastar
02. května 2018, 16:34
1

Tak a právě se z tebe stal dolarovej milionář. Jinak celý sem to pročetl na jeden nádech. Takový rady jak kvalitně tunit svou hodobóžovou plechovici nenajdeš ani v časopise pimp jor rajd. Konečně sem pochopil proč jezdí toliko ejč týpí se znakem rs v masce. Stejně ty škodovky jsou evidentně nejlepší káry pro tuning. Ja teda nejsem úplně stickersák ale mám pocit, že eMko od rákosek na starších Bmw společně s dvacítkama na hoňsihoanech red dragon taky hodně přidá toho výkonu.

Inženýr
02. května 2018, 20:56
0

Hele, a vono to nemusí být žádná sranda. Existují lidi, co si třeba koupí nálepky na hubnutí.. Hypoteticky, co dělá performance sticker na krytu motoru absurdnějším dílem než je nálepka na pupek? Tak nějak myslím, že vlastně nic.

briza
04. května 2018, 09:10
0

Ale ty samolepky na hubnutí fungují, teď zrovinka to říkala paní v televizi! A tam nelžou!!!
Jinak dolarový nebudu milionář, ale bilionář. Až se vypořádám s Burešem, rozjedu tady akci #zondafšem

Inženýr
04. května 2018, 13:50
0

Bříza: Ta paní nelhala, jen takticky nezmínila fakt, že těma nálepkama si musela v první řadě zalepit hubu.

Tak to aby Horácio začal připravovat velkovýrobu. Kdyby něco, moje bude v tradiční maďarské trikoloře červená-bílá-zelená a chci příplatkový offroad pack a sadu nálepek HTP a SDI, abych se na tom před odlepením bezpečně rozjezdil. ;)

beastar
04. května 2018, 14:17
0

Tak to už se těším. Bude mi stačit sovětská rudá se srpem a kladivem. Kupředu levá zpátky ni krok na zadním křídle. Nálepky budou doufám třešně rozdávat zadarmo přece nebudu utrácet když už mi to auto nadeli guverner Bříza zdarma.

Inženýr
04. května 2018, 14:37
0

Beastar: Teď ti v dobrém závidím. Mít dvě Zondy, z toho jednu na díly kdyby bylo potřeba, to budeš mít větší stíhací potenciál než letectva všech pobaltských zemí dohromady.

Ko
Kouzelník
29. dubna 2018, 18:42
1

Téměř 20 let provozuji Civica 6G 3D a kolem přelomu tisíciletí jsem byl i tuner. ;-) Děrovaný nárazník je pro mě novinka, kterou bych tehdá jistě aplikoval. Nepraktické fičůry jsem odtunil, ale zůstali mi falešné zadní, samozřejmě děrované "kotouče". :-) Auta se nějak nemohu srdcově zbavit, stále funguje, jen už ty kůl trendy nesleduji, ale díry spíše nechám spontánně na korozi. ;-)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem

Chevrolet C10 Cheyene 1976
Chevrolet C10 Cheyene

1976 rok výroby
165 koní výkon
5 730 ccm objem