načítám data...

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI: Zábava všedního dne?

O Rapidu ve verzi liftback a se silnější motorizací (tehdy o výkonu 105 koní) jsme před lety napsali, že splňuje překvapivě mnoho snů a tužeb typického petrolheada, jen je balí do příliš nudného hávu. Teď přišel čas vyzkoušet kratší verzi Spaceback se slabším motorem. Bude i s ní zábava?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už když se na “krátkého Rapida” poprvé podíváte, vyvolá ve vás určité otazníky. Tak třeba – co to je vlastně za druh karoserie? Je to kombík, nebo snad hatchback? Marketingové označení Spaceback naznačuje, že by chtěl být obojím. A k čemu je vlastně dobrý? Je to praktické auto pro rodinu?  Proč by ale potom existovala Fabia Combi s podobnou technikou za podobné peníze, ale větším kufrem? Rapid se naopak honosí na poměry třídy neobyčejným prostorem pro cestující vzadu. Takže je to dostupnější alternativa klasického hatchbacku nižší střední? Je to vlastně… levnější Golf? 

To by řešilo otázku, co s ním. Měli bychom s ním zaútočit na zakroucené okresky, vyzkoušet ho v roli rodinného stěhováku, nebo mu dát zabrat ve dřině každodenního dojíždění? Odpověď je jednoduchá. Rapid by měl totiž umět všechno. Pokud má ambice být “dostupnějším Golfem”, měl by se stát tím pověstným “jediným autem, které budete v životě potřebovat”. Dost velký pro rodinu, dostatečně pohodlný pro každodenní cesty a dostatečně zábavný, abyste z něj mohli mít někdy radost. Pojďme se podívat, jaký je ve skutečnosti…

Adamův první pohled

Vyrazil jsem s Rapidem za pracovními povinnostmi a při poskakování po městě jsem nebyl nikterak vykolejen ze svého očekávání. Spotřeba mezi šesti a sedmi litry, schopnost držet se dynamického tempa ucpaného obchvatu i na svoji třídu příjemné odhlučnění, to vše jsem od něj tak nějak čekal. Právě v městském provozu jsem poprvé nabyl dojmu, že by bylo zajímavé zjistit, co dokáže podvozek. Vyhlašuji padla a  vyrážím na projížďku po zakroucené silničce Vysočanského venkova, vedoucí na vyhlídku nad Sečskou přehradou. Asfalt, spojující východočeskou metropoli a všech jejích 90 tisíc obyvatel s největší zásobárnou pitné vody v okolí, je z velké části v dobrém stavu, přičemž zbytek zdatně imituje měsíční krajinu. Reakce zavěšení na drobné nerovnosti je až překvapivě tvrdá a navozuje dojem přiostřeného podvozku, ale jakmile jde do tuhého, pružiny jen stěží odolávají vysokému těžišti. Snad měl testovaný kus příplatkový paket pro špatné cesty, který přidá pár desítek milimetrů světlé výšky, možná jsem jen rozmazlený z nedávno testovaného Touranu, ale citelné náklony mě zprvu vyděsily. Pro jistotu odbočuji na opuštěné parkoviště, abych zjistil, kde jsou vlastně vyvěšené provazy ringu. Po zjištění, že jsem vážně jenom rozmazlený srab, vracím se krotit několikasetmetrové převýšení v podobě utažených zákrut a serpentin.

Pravé zrcátko: Dobrý, nikde nikdo. ASR vypnuto, start stop také. V šedesátce prošlapuji plyn, řadím za dvě a čekám kopanec. Ne že by se nic nestalo, ale děje se toho mnohem míň než bych chtěl. Nemám zataženou ruční brzdu? Po brnknutí o omezovač odřazuji na trojku a začíná se něco dít, ale je příliš pozdě. Podřazuji, brzdím a vrhám auto do oblouku. Vysoká karoserie se zlověstně naklání, avšak kola neuhnou ani o píď. Zatáčka se nebezpečně utahuje a já zjišťuji, že jsem byl s nájezdovou rychlostí snad příliš optimistický. Jenže Rapida to očividně netrápí. Utáhnutí ubráním plynu a zbrklým trhnutím volantem bere se stoickým klidem a prostě zatočí. Tak že by v tomhle bylo to kouzlo? Prostě nebrzdit? Před další zatáčkou si nejdříve vyčítám, že jsem se zbláznil ale i tak nebrzdím ke dvojce. Projíždím na půl plynu a na výjezdu ždímám maximum ze středních otáček. Jo, je to v tomhle. Rapid prostě nepotřebuje brzdit. Blíží se další zkouška, aniž o ní tuším. Pár set metrů přede mnou se v nepřehledném úseku skrývá pořádný výmol zasypaný štěrkem. Sleduji protisměr a upravuji dráhu tak, abych bezpečně uhnul případnému protijedoucímu vozidlu. Přesně v apexu, s koly vytočenými a pravou nohou natěšenou na seznámení levého pedálu s koberečkem trefuji výmol. Karoserie se podivně zhoupne, jako by ji na mikrosekundu napadlo, že mě ze sedačky za takovou hrubost prostě vyhodí. Jenže světe div se, přední kola uskočí jen o centimetr a já nadále pokračuji vytyčeným směrem. Tohle překvapení budu ještě chvilku rozdýchávat.

Se srdcem pomalu sestupujícím jícnem zpět do hrudního koše se proplétám mezi dřevěnými chatkami a hledám ideální místo na Facebookovou fotku. Jsem přeci mladý a dynamický redaktor aktivní na sociálních sítích, že? Po několika málo kýčovitých záběrech, vyhnaných živostí a saturací do podoby osmdesátkové reklamy z časopisu, si dopřávám chvilku odpočinku. Hledím na západ slunce ne protějším břehu, pomalu se smráká a někde kolem mých kotníků ve večerním vzduchu cinkají chladnoucí brzdy. Užívám si vyplavený adrenalin a chvilku prozření. Rapid se mi líbí. Líbí se mi, protože zvládne přepravit všechno, co Octavia první generace. Umí být zábavný, byť ne tím prvoplánovitým způsobem sportovně střiženého auta. Za jeho volantem víte, že to není sporťák, ale je neskutečná zábava ho do ostrého tempa nutit a on vůbec neprotestuje. Je dobře vyrobený, jeho zůstatková cena vám umožní koupit si ještě někdy nové auto hlavně je sympaticky nenápadný. Jako dobrá sekretářka v bílé blůzce, s přísným výrazem a konzervativně dlouhou sukní přes kolena. Víte, že se na ni můžete ve všem spolehnout a byť musíte sáhnout hlouběji do kapsy, dostanete přesně to, co potřebujete. Jen se do té sekretářky nikdy opravdu nezamilujete a to je vlastně dobře.

-Adam F.-

Vojtův druhý pohled

Když jsem jezdil se Škodou Rapid poprvé, byl jsem, stejně jako Adam, překvapen jaká zábava to může být. V původní recenzi jsem se zamýšlel nad tím, proč si tohle nenápadné rodinné auto nevydobylo větší uznání mezi petrolheady. Svým způsobem totiž představuje přesně to, po čem “benzínové hlavy” stále volají – dostupné a přiměřeně prostorné auto s dostačujícím výkonem a schopným podvozkem, schopné nabídnout zajímavé zážitky i v rozumném tempu.

Tentokrát jsem si chtěl vyzkoušet několik věcí. Za prvé, jestli i krátký Rapid Spaceback funguje stejně dobře jako jeho delší kolega. Za druhé, jestli je opravdu nutné připlácet za dražší motor o výkonu 109 koní, nebo jestli se můžete spokojit se slabší verzí dvanáctistovky o 88 koních. A za třetí, co udělaly s jízdním zážitkem další změny, jako například elektrický posilovač řízení.

Odpovědi na většinu otázek už jste nejspíše vytušili z Adamova testu. I krátký Rapid funguje v zatáčkách stejně dobře jako ten dlouhý – vlastně možná i lépe. A totéž platí i o slabší motorizaci. Zatímco oněch zhruba 20 koní navíc by se leckdy hodilo, pětistupňová převodovka s dlouhými kvalty je za většiny okolností snad ještě příjemnější než šestikvalt. Díky spoustě točivého momentu nemusíte příliš řadit a malý motor si dobře poladí i s naloženým autem, aniž by měl neslušné nároky na příděl paliva. Takže až vás bude dealer přesvědčovat, že nutně potřebujete silnější motor, nedejte se. Asi největším problémem se slabší motorizací je to, že budete mít na zadních kolech bubnové brzdy, což vypadá trošku hloupě, byť na silnici rozdíl jen těžko poznáte.

Zároveň touto volbou ušetříte 21 tisíc korun, a to se v případě Rapidu počítá. Největším problémem této “lidové Škodovky” je totiž cena – nebo přesněji řečeno její schopnost vystřelit do stratosférických výšin, jakmile si nedáte při volbě specifikace pozor. Příkladem může být náš testovaný vůz. V nejvyšší výbavě Style a s dlouhým seznamem příplatkové výbavy, včetně u ekonomického vozu poněkud rozmařilých prvků jako je bezklíčový vstup či navigace, se jeho cena vyšplhala až na těžko stravitelných 450 tisíc korun.

Při využití akčních modelů a rozumné volbě výbavy – určitě ale nešetřete na příplatkových sportovních sedačkách, jsou skvělé, zatímco ty sériové jsou hrozné – se tak můžete dostat pod ceníkových 350 tisíc korun za auto, které má vlastně všechno potřebné. Dalo by se říct, že Rapid je takovou levnější alternativou Golfu, který jeho cenová politika již vyslala kamsi na pomezí prémiové třídy. Za rozumnou cenu tak dostanete auto, které nabídne dost místa čtveřici dospělých, použitelný kufr, solidní jízdní komfort a dokonce i nějaký ten požitek z jízdy. 

Jak už ale také předeslal Adam, není to vůz, do kterého by bylo snadné se zamilovat. Pokud přistupujete k automobilu jako k součtu jeho částí a vlastností, potom by měl být Rapid téměř perfektní. Ale pokud hledáte auto s charakterem, je Rapid podobný jako většina jeho koncernových sourozenců. Efektivní, ale také chladný a strohý. 

-VojtaD-

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. února 2016, 22:12
0

Ja myslim, ze ten clanek vystihuje Rapida celkem presne. Je prostorny, moderni, dobre zpracovany, se slusnymi jizdnimi vlastnostmi a rozumnymi provoznimi naklady, takze pro normalni ceskou rodinu urcite super auto, ale pro autickare nudny, nevyrazny a bezpohlavni. Ale Autíčkář asi nebude cilovou skupinou zakazniku, takze to muze byt Skodovce celkem jedno. Prodavat se bude urcite dobre a nevidim duvod, proc by nemel.

reagovat
Woyta
12. února 2016, 19:28
0

Rapida beru jako nastupce jednickove Octavie. Oproti fabii nabidne vice prostoru pro posadku. Podvozek je nastaven na rzumny kompromis mezi pohodlim a dobrymi jizdnimi vlastnostmi. 1.2tsi me nijak neoslovilo. Proste linearni zatah v celem spektru. Zadna zabavna vykonova spicka. Ke charaktru auta mi spise sedla 1.6 tdi. Rizeni s minimem komunikace a obcas otravnej elektrickej posilovac. Neurazi a nijak zvlast nenadchne. Sam bych si to nekoupil ale jako sluzebak me neurazi.

Ro
RomusCZ
09. února 2016, 22:28
0

Mě se to auto prostě nelíbí, já tam zase vidím ten kousek auta navíc, který má škodovka u skoro každého modelu. Navíc se cenově moc blíží k Leonovi a o je pro mě pořád koncernová jednička v té nižší třídě.

reagovat
Ka
Karda
09. února 2016, 23:45
0

Když jsem četl pasáž o jediném autě, které bude člověk potřebovat, spíš než Golf mi na mysli vytanula Mazda 3. Jel sjem s Rapidem, který Autíčkář testoval dříve (liftaback, benzín, 77kW, 6st manuál) a vesměs soulasím. Motor je trošku chuligán, vybízí ke svižnější jizdě - to je dobře, ale podvozek pocit sucha a bezpečí nedodá. Na silničkách kolem Seče, jsem ale projel trojkovou Mazdu (hatchback, benzín, 88kW, 6st. manuál) a bylo to boží. Výkonu přesně tak akorát a co si jsem si mohl dovolit v zatáčkách mě nepřstávalo udivovat. Takový rohlík na tváři jsem snad v autě ještě neměl :)
Pravda, Mazda je o dost dražší. Alespoň jsem si to myslel, dokud jsem nedočetl k údaji o ceně. Konečný rozdíl nejspíš nebude tak drastický. Ovšem do Mazdy se člověk, narozdíl od Rapida, zamilovat může.

reagovat
BobAsh
09. února 2016, 23:51
0

Mazda je reálně pořád dražší - testovaný kus byl narvaný výbavou až po střechu. A slušně vybavená Mazda3 stojí taky poněkud neslušnou sumu.

Ale jinak s nadšením pro Mazdy většina redakce souhlasí a zanedlouho se u nás objeví i dlouhodobý test jedné dvoulitrové trojky aktuální generace, kterou Dan Borský už nějakou dobu jezdí (a to, že je to dlouhodobý test jeho vlastního auta, ne novinářského, asi vypovídá o tom, že se mu líbí :)).

Ka
Karda
10. února 2016, 00:06
0

Pravda, teď jsem koukal do ceníku a Mazda na těch 450 000 vpodstatě začíná (dvoulitr) a to jí chybí metalíza, navigace, zadní parkovací senzory, který jsem postrádal asi nejvíc (díky né ideálním výhledu vzad) a další "drobnosti."

CerVus
10. února 2016, 08:01
0

Petrolhead, torzní náprava, dýchavičná dvanáctistovka a neuvěřitlně šeredné balení mi prostě nejde do kupy.

reagovat
M P
10. února 2016, 09:02
0

1) tady taky nikdo není petrolhead:)
2) tuhá náprava je jednoznačně napiču, viz. třeba ona "petrolheady" vzývaná AE86 (viz Greenyho legendární článek http://www.autickar.cz/clanek/oda-na-tuhou-napravu/ a ano, já vím, že se tam mluví hlavně o zadokolkách, ale třeba Civic Type-R by asi nikdo neoznačil za auto, které není pro nadšence, a jakou má zadní nápravu?
3) údajná šerednost balení je věc čistě subjektivního vnímání, jsou dokonce lidé, kterým se Rapid líbí

CerVus
10. února 2016, 10:54
0

Matěj: čistě náhodou mám v garáží civic typeS 8g. A ta zadní náprava je příšerná. Na hladké silnici bez kopců se to auto chová parádně, ale jak to zacne drncat nebo to musí jet z kopce do utáhlé zatáčky, tak je to hodně znát. Dá se chápat u aut typu mustang. I když i tam naštěstí zmizela, ale v moderním autě to nemá co dělat. Ohledně vzhledu: Když ukázali koncept visionD byl jsem nadšený, takových řečí bylo, že se rapid bude lišit minimálně. To co vzniklo je jen větší fabie. Kvalita materiálů uvnitř je v normálních verzích pofidérní. Ani když člověk sedne do nového rapida už neucítí tu vůni novoty. Spíše vůni lepidla. Popravdě nová fábie je hezčí a lépe udělané auto.

M P
10. února 2016, 11:00
0

Já souhlasím se vzhledem, mně se nelíbí zepředu. Je to moc vysoké.
A ohledně vůně nových, on Fiat taky zrovna nevoní:D

bi
bitner
10. února 2016, 08:30
0

S timhle pseudo "autem pro chude" mam 2 problemy:
1) cena
2) primovstrikove turbo
Ovsem pokud bych to mel odepisovat do nakladu jako firma (treba na nejaky operacni leasing) na 3 roky, tak je to asi idealni volba pro nejakou lepsi asistentku/untermanagera.
Jako chudy motorista, ktery si vse plati z vlastni kapsy, jsem sel jinam...

reagovat
Is
Isachs
10. února 2016, 10:12
0

Já si prostě nemůžu pomoct, ale auto vyrobeny na upravených dvojkovych nastrojich dvojkove oktavie... mizerné spasovane s nesedici kapotou a se spoustou mrzkych konstrukcích chyb bych si teda nekoupil. Tohle auto mělo být super levné a je to na něm vidět. Kdyby ale bylo i levné pro koncového zákazníka, nemám s tím problém, ale obecně je to problém celého koncernu. Tolik peněz za to... hmm. K tomu nic moc podvozek a udychany motor, který prostě máte pocit že jede díky hyperaktivnimu plynu, kdy v polovině dráhy jede na max. Prostě nic moc.

reagovat
Ho
Honza
10. února 2016, 19:55
0

Děkuju za test, dlouho jsem na váš pohled na spaceback čekal. Mně se moc líbí, až tak moc, že bych si ho výhledově rád koupil jako hlavní auto pro naši mladou rodinu. Váhám vlastně jen z jednoho důvodu: plast na loketních opěrkách. Když ve dvanáct let starém pekáči, kterým jezdíme teď, může být příjemnou látkou polstrovaná měkoučká opěrka, proč bych měl přesedat do kabiny, která na pohled vypadá jako vlasy igráčka? To je podle mě zločinné šetření na nesprávném místě. Mohl bych se zeptat, jak je na tom opěrka v reálu? Na materiálu palubky nezáleží, nejsem očuchávač, ani při jízdě nedloubám do plastů, ale opěrku chci mít příjemnou. Navíc to skutečně není úplný low end - za použitelný spaceback bych dal 350 k, rok starý zánovní golf s minimálním nájezdem je za stejný prachy a variant za 360... A mají látkové opěrky!

reagovat
BobAsh
12. února 2016, 03:23
0

Bez mučení se přiznám, že si fakt nepamatuju, jak vypadá loketní opěrka. Ale neštvala mě, takže tvrdá a plastová asi nebude. Ale jestli chceš za 350 tisíc auto s fakt dobrou loketní opěrkou, kup si Cactus!

Woyta
12. února 2016, 19:19
0

Pokud se o operku neprastit pri nastupovani loktem jako ja tak je celkem pohodlne. Akorat strasne prekazi kdyz se chces pripoutat. A to i kdyz je sklopena.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem