načítám data...

CAT 730: Autíčkář mezi obry

02. srpna 2019, 14:57 8 komentářů Adam Forman

Kde najdete náklaďák, který je větší než slušný byt a hravě zvedne nad hlavu třeba i kloubový autobus? Překvapivě v Ostravě...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Autíčkář jako respektované motoristické médium nejen že pořádá své okruhové dny (když to zrovna vyjde) a účastní se akcí pro odbornou novinářskou veřejnost (jenom těch s chlebíčkama), ale dokonce sám podniká výpady za zajímavými tématy. Když nám napsali z Zeppelinu, jestli si nechceme prohlédnout něco z jejich portfolia, rádi jsme po takové nabídce skočili. Méně znalé čtenáře nebudu napínat, o vzducholodě nejde. Společnost Zeppelin CZ na našem trhu prodává, servisuje a financuje stroje značky Caterpillar, známé i zkráceně jako CAT. To už zní povědomě, že? Jde hlavně o bagry, nakladače a dumpery. To jsou takové ty náklaďáky, co jezdí po dolech, mají kola větší než osobní automobil a jsou žluté. No a právě šestice velkých, žlutých a úplně nových strojů na nás čekala na pobočce v Ostravě.

Zaparkovat vedle náklaďáku, který svým objemem zabírá více místa než váš byt, už docela zapůsobí. V řadě vedle sebe stálo šest strojů typu Cat 730. Hrubým popisem jde o třínápravové důlní tahače s hydraulickým systémem zatáčení, ale tyhle hračky mají svojí konstrukcí do běžných náklaďáků daleko. Začněme hnacím ústrojím, které ještě se světem silničních vozidel něco společného má. Srdcem prozatím spícího behemota je řadový šestiválec o objemu 12,5 l. Tento motor lze nalézt v celé řadě výrobků CAT a objednat si jej můžete i pro takové to domácí kutilství jako samostatnou jednotku. Pod kapotou sklápěče podává výkon 375 koní a při 1200 ot/min poskytuje krouticí moment 2 141 Nm (SAE J1995). Tedy na klice a bez příslušenství, ono toho je po cestě od setrvačníku k zvířenému prachu pod koly ještě docela dost. Evropská unie nikdy nespí a její konejšivý a vševědoucí pohled nalezl i nebohé důlní stroje. A tak na palubě najdeme turbodmychadla (ano balast emisních opatření postihl i dvanáctilitrové šestiválce), přímé vstřiky, řízený katalyzátor, filtr pevných částic a konečně vstřikování močoviny.

Krouticí moment na kola přenáší šesti-rychlostní automatická převodovka s hydroměničem. Zní to skoro jako normální skříň do auta, že? Až na to že průměr příruby má přes půl metru. Ačkoliv jde o pořádný blok oceli, převodovka je vybavena špičkovou elektronikou, která udržuje měnič uzamknutý, tedy přenáší výkon napřímo na hnané nápravy a prokluz ponechává pouze pro vyrovnání otáček. Pohonná soustava je dále doplněna hydraulickým retardérem, který funguje jako odlehčovací (nesprávně motorová) brzda. Vlastně princip pohonu je podobný tomu, co lze najít v nejtěžších armádních tahačích. Co se však zásadně liší, je obsluha takového stroje.

Jestliže jste někdy zavítali na palubu Pragy V3s, KamAZu 4310 nebo REO M35A1, pak se vám jistě vybaví minové pole čudlíků, páček, kontrolek, ciferníků a tlačítek. Všechny tyhle ovládací prvky uzamykají diferenciály, připojují nápravy, mění tlak v pneumatikách a sledují teploty a tlaky provozních kapalin a vzduchotlakých brzd. Popravdě vyznat se v tom všem vyžaduje hodiny strávené nad příručkami a trochu toho technického cítění, aby člověk například nerozlouskl diferenciál řazením uzávěry za jízdy. No, a ačkoliv všechny tyhle záludné funkce Caterpillar má, přesto je pracoviště řidiče překvapivě čisté. Páčky jsou dvě a to obvyklé pod volantem, po pravé ruce čeká futuristicky tvarovaný volič převodovky a…

To je vlastně vše. Ten velký červený čudlík raději nemačkejte, pokud někdo opravu hodně nekřičí (slyšeli jste někdy o tlačítku AZ-5?). Záludné ciferníky a nepopsané kontrolky totiž ustoupily modernímu dotykovému rozhraní. Skoro by se nabízelo říct ‚panelu infotainmentu‘. Ačkoliv palubní displej přímo překypuje funkcemi, ambientní osvětlení v něm nenajdete. Zato zjistíte, kdy je potřeba vypálit filtr pevných částic, a pokud se zrovna pohybujete v hořlavém či výbušném prostředí, můžete mu rozpálení přes 800° C zakázat. Mimo jiné lze vyčíst i jaký je boční náklon vozidla, to aby se při zvednutí korby a tím posunutí těžiště vůz nepřevrátil. Tedy on si to vlastně chytrý CAT pohlídá sám. Elektronika nedovolí neukázněné chování ani ohrožení posádky či stroje. Je to zkrátka pracovní nástroj, takže vám počítač vezme ovládání z ruky a zakáže vyklopit korbu, třeba pokud je motor příliš studený a nemůže hydraulickým pumpám podat dostatek výkonu. U řidičského vozu by přísná elektronika možná neprošla, zato u důlního tahače umožňuje majiteli po večerech klidně spát s vědomím, že jeho stroji nikdo neublíží ani kdyby měl od něj klíčky a spoustu odhodlání k tomu.

Od běžných náklaďáků se žlutý kolos liší hlavně ve dvou bodech. Zaprvé rozměry. Jasně, je to větší než pražský byt za 3 miliony, ale ono je to velké jaksi úplně všude! Začněme třeba pneumatikami. Ty jsou vyšší, než Vavrisova Miata. Nebo nápravy. Takové snopy oceli neuvidíte ani pod lokomotivou. Táhlo k otevření čela korby by po zabetonování mohlo chránit pařížské chodníky před rozjetými kamiony a pak je tu konečně středový kloub. Osa, kolem které se zlamuje celý automobil, musí pobrat veškeré hrubé zacházení a desítky tun nákladu, aniž by se vůz rozlomil vedví. Podle letmého pohledu na rozměry hydraulikou ovládaného ústrojí bych se tedy o životnost nebál. A zde se dostáváme k druhému bodu. Zatímco běžné nákladní vozy používají k usnadnění ovládání zatáčení, brzd a spojky tlakový vzduch, tenhle CAT má vše hydraulické. Kdo se s hydraulikou někdy setkal, jistě rád potvrdí, že má skutečnou sílu. Obyčejný píst na stahování střechy v mém kabrioletu neměl problém přepůlit hliníkový telefon zapomenutý v jeho útrobách a tahle bestie má písty silnější než moje paže. Na svých zádech umí odvézt 28 t, což je jen tak pro představu maximální povolená hmotnost kloubového autobusu nacpaného ve švech a to ho ještě ke všemu umí zvednout nad hlavu při sklápění korby.

Možná si říkáte „co je na tom, prostě stačí mít dost velký píst“ pak vězte, že hrubou silou mé překvapení teprve začalo. Kromě již zmíněné ochrany proti převrácení umí stroj i vyhřívat korbu odkloněním výfukových plynů. To aby mu mokrý náklad v zimě nepřimrzl ke stěnám. Některé modely jsou vybaveny i tenzometry, které sledují hmotnost nákladu, což jednak pomáhá hlídat přetížení a zároveň usnadňuje sledovat tok přepravovaného materiálu.

Strávit odpoledne ve společnosti monumentálních strojů bylo báječné. S každým novým úhlem pohledu jsem objevoval další a další tuny ocele, dovedně poskládané tak, aby zbytečně nesnižovaly efektivitu provozu a zároveň s přehledem odolaly působení času, živlů a především dělníků. V programu byla původně i projížďka, jenže po vydatných deštích byl blízký lom uzavřený kvůli obavám ze sesunů bahna a tak si projížďku behemotem necháme na jindy. Navíc po té, co mě Zlokočka s Vavrisem nemohli odtrhnout od veterána mezi traktory/buldozery, krásně zrenovovaného Caterpillaru RD6 z roku 1935 (naftový motor se v něm startuje benzínovým dvouválcem!), došlo na slib, že se přeci jen ještě můžeme vrátit. Tak snad si o těchhle žlutých obrech a jednom nádherném veteránu zase někdy na Autíčkáři přečtete.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
02. srpna 2019, 15:22
0

Pekne a ocividne zabavne (skoda jen te projizdky). Ja parkrat jezdil s Bobcat TL358+, a tam, co jsem pochopil byl pohon kol reseny nejak hydraulicky - pedal plynu pridava jen tlak v okruhu, takze treba na precizni manevrovani je neljepsi stat na brzde, pridat plyn, a pojizdet jen popoustenim brzdy... poloha plynovyho pedalu pak ma citelny vliv i na chovani ramene apod ...

reagovat
BigBen
02. srpna 2019, 16:39
8

Ano, je potřeba se na místo vrátit a dokončit test. Mě by třeba ještě zajímalo jestli je Miata bez střechy schopna ten CAT podjet. Dále by mě zajímalo kolik Miat se vejde na korbu a jestli CAT dokáže všechny ty Miaty z korby vyklopit, když tedy má takovou sílu... Myslím, že tyhle otázky zůstaly nezodpovězeny a čtenáři mají právo na úplné informace :-)

reagovat
Trinom
02. srpna 2019, 23:51
0

Ještě pořád má rám okna :-D

Michal88
02. srpna 2019, 20:08
2

Zrovna dnes jsem na jednom taky byl... Ale pracovně, na záruční zakázce. :)

Už mi to ani nepřijde, že by byl nějak mega... Ale to bude tím, že holt jezdím i na výrazně větší stroje a vidím i do útrob. :)

Člověk si řekne blbý stavební stroje, ale v tom už je tolik elektriky... Bagry a dozery mívají 2D a 3D nivelaci, nakladače různé hlídání (senzory pístnic např, takže nejsou třeba hydraulické koncové omezováky nebo pro váhu to počítá sílu hydrauliky potřebnou pro zvednutí) nebo funkci automatického nakládání a další takové věci...

reagovat
Sa
Sato
03. srpna 2019, 13:11
0

Mna by zaujimalo preco to je klbove, dhsie ako velky bus to ne vyzera, nestacila by tomu natacacia zadna naprava? Alebo to je takto jednoduchsie?

reagovat
krab
03. srpna 2019, 14:08
0

To bude kvůli pevnosti náprav. Ono to má díky kloubu všechny tři pevné nápravy. A zatáčí to tím kloubem. Zajímavý by bylo vážně ovšem vědět jak to funguje, jak tam pracují ty diferenciály a současně jak je řešená hnací hřídel přes ten natáčecí kloub. Hele taky by mě technický detaily zajímaly...

Michal88
03. srpna 2019, 15:22
3

Kloub se používá hlavně kvůli rejdu. Je tam kvůli velikosti méně místa na ta obří kola a byl by výrazně menší rejd, kdyby to mělo klasické řízení. U velkých demprů je to pak jedno, tam je místa relativně dost, tak ty už jsou pevné.

Náhon je řešen klasicky kardanem, s tím, že v kloubu je opěrné ložisko (stejně řešené to mívají i nakladače). Nápravy pak bývají s klasickým otevřeným diferenciálem s tím, že je možnost buď manuální nebo automatické uzávěrky (řešeno solenoidy a čidly). Mimochodem, nemá to mezinápravové diferenciály, akorát mezi přední a zadními nápravami je pevný sestupný převod. :)

Michal88
03. srpna 2019, 15:48
2

Kloubové dempry jsou největší CAT 745 a pevné dempry zas nejmenší CAT 769. Největší pevné dempry jsou ve středních Čechách CAT 777. :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Alfa Romeo 159 1.9 jts 2007
Alfa Romeo 159 1.9 jts

2007 rok výroby
160 koní výkon
0 ccm objem

Volvo S60 T6 AWD Summum 2011
Volvo S60 T6 AWD Summum

2011 rok výroby
304 koní výkon
2 953 ccm objem

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem