načítám data...

Chevrolet Camaro Z28 1991: Už v sedmnácti jsem se nemýlil

Setkání s autem, o kterém člověk snil v sedmnácti letech, může být často nepříjemnou deziluzí. Bylo to tak i tentokrát?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Chevrolet Camaro Z28 1991: Už v sedmnácti jsem se nemýlil

Ačkoli v současné době můj vozový park neobsahuje ani jednu ‚ameriku‘, byla to právě tato auta, co mě začala zajímat. Camaro bylo jedno z nich a protože třetí generace byla v dobách, kdy mi bylo sedmnáct, relativně levná, uvažoval jsem o ní i jako po potenciálním prvním autu. To se sice nevyvedlo, ale i tak jsem drahnou dobu sledoval inzerce, jestli náhodou… Postupem času jsem ztratil zájem. To se ale změnilo, když mi napsal email Ondra…

Hele, vy se tam s těma SUV nudíte, navrhuju projet Z28, nafotit a máte tu recenzi co bude jako protipól k Mustangu z loňska.“ Musel jsem si to raději přečíst několikrát. Camaro Z28. To je zajímavé samo o sobě. Z28 byla v roce 1991 tou nejsportovnější variantou, s jakou jste se mohli setkat. Logicky tedy byla tou, o jaké jsem sníval. Pětilitrová V8, manuální převodovka, co víc od života sedmnáctiletý mladík potřebuje? A navíc, Ondrova Z28 také není jen tak ledajaká. Je jedním z aut, které bylo prodáno v roce 1991 dealerstvím General Motors ve Švýcarsku jako nové německému majiteli. Ten s ním najezdil 79 tisíc mil a poté putovalo do Čech, kde prošlo před Ondrou rukama jednoho majitele, který ho prý jen přihlásil a ani si ho před prodejem za výhodnou cenu pořádně neužil. Je v pěkném původním stavu a jedinou změnou oproti originálu je výfuk od Flowmaster. Jestli někdy takovéhle nabídce svezení řeknu ne, okamžitě mě prosím zastřelte.

V době, kdy Camaro vznikalo, v designérském studiu probíhala nejspíš tvrdá vláda trojúhelníkového pravítka, takže zaoblených rysů zde najdeme pomálu. Postupem času se měnily nárazníky, kapoty, prahové lišty… Podle aktuálního trendu. V letech 1991 a 1992 už bylo Camaro výběhový model a vývojový tým se soustředil na nový model než aby vymýšlel nějaké inovace. Takže u verze Z28 došlo jen ke změně zadního spoileru ve stylu Ferrari a bylo hotovo. Je škoda, že tou dobou už byly v Americe úspěšně patentovány silikonové implantáty, takže začala i doba umělá. Výdechy na kapotě nejsou funkční ani průchozí a o přítlaku, který generuje zadní spoiler, bych si nedělal valné iluze.

Než jsem se dostal za volant, dostal jsem od Ondry patřičný brífink, že řazení je jako v Karose, spojka je strašlivě tuhá, brzdy nestojí za nic a jízdní vlastnosti jsou podobné bárce na rozbouřeném moři, i když lepší, než v jeho šestiválcovém Camaru. Vlastně tam padlo mnoho něpěkných slov. Prostě popis radostného a nadšeného majitele. Takže když mě obklopil červený interiér, kulečníková koule na řadící páce a volant s airbagem, měl jsem chvíli tak trochu obavy. Tak do prvního sešlápnutí spojky. Ta je tuhá a i řazení klade odpor, ale všechno to působí tak přesně a nevymláceně, a ačkoli se pětistupňový manuál od Borg Warneru montoval také do trucků a Mustangů, na Karosu bych si nevzpomněl. Trochu jemně s plynem a můžeme vyrazit. Otáčkoměr jde agilně nahoru, téměř okamžitě se rozsvěcuje kontrolka řazení, která mě nabádá k opatrné a ekonomické jízdě, ale dnes je tu zbytečně. Skromný výkon 230 koní se dostavuje v 4 200 otáčkách za minutu, o tísícovku otáček jej předbíhá 407 Nm kroutícího momentu. Opojné bublání je ale přítomno už od volnoběhu a s rostoucími otáčkami se mění v řev. Volbu výfuku v Německu zvládli na jedničku. Stačí se trochu seznámit s tím, jak motor reaguje na povely plynového pedálu, párkrát si odřadit a člověk dostane pocit, že to všechno násilí, na jaké byl připraven, není nutné. Všechno jde hezky něžně. Jediné řízení je kolem středu trochu tupé, a když potkám koleje, budu muset jet v nich, ale to je problém všech trojkových Camar, co jsem kdy měl v ruce. Tohle ale narozdíl od nich nevrže, nekroutí se a ani pocity krocení lodi se nedostavují. Během testovacího kolečka po Jižní Moravě a Vysočině přicházím na to, že je to vlastně milé a nezáludné auto, které za rozumných rychlostních podmínek generuje spoustu radosti a osmiválcového brblání. Pokud ovšem nepoužíváte pátý rychlostní stupeň. Ten je takzvaně dálniční. Když jsem ho zařadil poprvé, otáčky spadly kousek nad volnoběh a hluk motoru zmizel a v kabině se rozhostilo skoro až trapné ticho, tak jsem si myslel, že jsem asi něco pokazil.

Skoro až moc pozdě jsem se za volantem rozhodl, že si alespoň trochu zkusím, jak dobře to hrabe. Po malém odpalu se od spolujezdce ozvalo pochvalné mručení s poznámkou, že by to šlo i lépe. A ono to šlo. Stačí použít trochu více síly na plynový pedál a samosvorný diferenciál protočí obě zadní kola, jako by se nechumelilo. Auto se poslušně stočí bokem napřed, řízení nabídne adekvátní kontra a k ukončení přestupku proti občanskému soužití stačí pustit plyn a je dokonáno. To šlo samo.

Skoro se mi ani nechce opouštět místo řidiče. Posez je ideální, jsem zvrchu přikrytý palubní deskou a být tu digitální budíky, budu si připadat jak v letadle. Už jsem si taky úplně navykl na červený pornoteriér. Ta barva je vlastně jeho největší zajímavostí. Jinak by se o něm dalo říct, že je skoro až obyčejný a nemohl nikoho překvapit ani když byl nový. Ale je potřeba dát prostor i fotografické magii. Zatímco Pepe, který vlastně nepřímo může za to, že mám rád auta, koukal do objektivu, přemisťoval stativ a prováděl tajemné rituály se světly, byla možnost zadívat se víc na detaily auta. Na to, jak je zakulacené zadní okno. Že disky vypadají jako standardní vzor koleček na angličáky. Že pod přední značkou se nachází logo Chevroletu. Že sání studeného vzduchu by se tu těžko vymýšlelo jinak. Ondra nás mezitím zásoboval dalšími zajímavostmi. Evropská auta totiž měla své speciality a tohle nebylo výjimkou. Zadní brzdy jsou bubnové a hliníko-ocelové. A první majitel si jej naspecifikoval nejsportovněji, jak mohl. Klimatizace je sice přítomna, ale elektricky ovládaná jsou pouze okna. Zrcátka i sedačky se nastavují manuálně. A nejsou tu ani odnímatelné panely střechy. A tohle Camaro má navíc narozdíl od většiny ostatních velký veteránský potenciál. Jiná Z28 ze stejného roku tu není a tohle je navíc ‚matching numbers‘, tedy motor a vše ostatní je původní a shodné se štítky.

Když už byl čas jít domů, měl jsem smíšené pocity. Měl jsem konečně možnost svézt se v tom autě, o jakém jsem snil. A i když obvykle to bývá spíš deziluzí, tady nebyla. Tohle Camaro bylo přesně takové, jaké jsem si představoval a jen když si vzpomenu na jízdu v něm, mám rohlík v puse. Ale zároveň jsem smutný. Kdybych vydržel prohledávat inzerce a víc šetřil, už jsem takové taky mohl mít.

Děkuji Ondrovi za zapůjčení a projevenou důvěru. Slíbil, že mi poskytne komplexní zážitek z řízení autobusu a protože auto s řazením už mi půjčil, můžete se těšit i na další test, kde si vyzkoušíme pořádné autobusácké řízení.
Za úžasné fotky patří poděkování Pepovi Vyškovskému!

Technické údaje

Motor: smallblock Chevrolet V8 TPI
Výkon: 172 kW (230 koní) při 4 200 ot./min.
Točivý moment: 407 Nm při 3 200 ot./min.
Převodovka: pětistupňová manuální Borg Warner T5 
Maximální rychlost: 243 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 sekund
Provozní hmotnost: 1505 kg 
Průměrná spotřeba: 11 l/100 km kombinovaná
 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Csaba
27. dubna 2020, 20:23
5

Perfektní fotky nádherného auta!
Víc amerik místo europleček!
:-)

reagovat
Moses
27. dubna 2020, 21:14
1

Wow! Tu proste niet co dodat (⊙ . ⊙)

reagovat
Moses
27. dubna 2020, 21:16
0

Ale predsa len nieco mi napadlo. Neslo by to s videom? :D

Jan Machač
28. dubna 2020, 23:00
1

My bychom rádi, ale fakt máme málo času. Chceme, aby sem psali chytří lidé a on už má holku i - chudák - Frnta ;-)

Moses
28. dubna 2020, 23:40
0

Jo, je mi to jasne. Mne by stacilo iba nejake kratke video so zvukom toho motoru - musela to byt proste parada. Chcem proste nakrmit aj usi a nielen oci ;)

Jan Machač
29. dubna 2020, 00:08
1

natočím své elesko, slibuju! ;-)

František Čáslavský
29. dubna 2020, 00:35
1

tak, nakrmit uši... Ale nevím, co budem dělat, až po nás začnete chtít krmení i do nosu :D

Knightrider
29. dubna 2020, 07:11
1

Franta: Si normálně uprdneš do igeliťáku a rozešleš to pak na adresy. :-D

krab
27. dubna 2020, 21:39
3

Nádherný fotky i stav auta. Tohle se vám povedlo. Moc hezký a jdu si taky hned teď večer přečíst ten článek!

reagovat
Skipper
27. dubna 2020, 22:18
3

Velká gratulace majiteli! Nádherné auto.

reagovat
beastar
27. dubna 2020, 22:25
11

Teda fakt pekny. Pepek odvedl kus prace s temi svetly a fotakem. Ja myslel dle uvodni fotky, ze to je clanek od stolu a fotks z katalogu. Well done. Tohle je ten pravej Autíčkář ve velmi slusny kvalite. Tak ctete. Jo a ty fotky jsou tak dobry, ze by se dali prodavat. Profi prace. Dik vsem.

reagovat
Matěj Podhorský
28. dubna 2020, 11:32
1

Mají ty fotky takový správný prospektový, dobový vibe :) Nechal jsem se taky prve nachytat, jstli to nejsou fotky z katalogu. Navíc s tou červenou to muselo být peklíčko.

krab
28. dubna 2020, 11:50
-1

Taky jsem zíral... vůbec než jsem to přečetl, tak jsem šel rovnou na tu galerii a díval na fotky. Přitom i text se Františkovi fakt povedl. Je vidět, že tohle je styl aut, co má rád. Musím říct, že mě se to taky teda líbí... kdysi jsem se svezl v Mustangu 5.0 HO , taky rok 91 a co si hlavně pamatuju, kromě toho specifika hran v interiéru a vůbec takový tý osmdesátkový atmosféry, tak byl zvuk a tah motoru. Tehdy mi to prostě přišlo hrozně úžasný... Ale to řízení na to už si zase nijak moc nepamatuju jaký tam bylo.

Každopádně mě se nejvíc líbí fotky 5 a 6 , ty jsou takový přirozený a auto ukazují ze skvělých úhlů.

Palec nahoru, jak psal Beastar. A doufám taky, že tohle bude top 10 nejčtenějších článků autíčkáře, ne škodovky a SUV :-D Aspoň v tom mým idealistickým autíčkářským světě si to budu myslet....

beastar
28. dubna 2020, 18:13
0

Krab: To se bojím, že nejčtenejší bude spíš ta historie toho Rapida. Nicméně toto je dobrá práce. Je vidět, že s fotkami se někdo opravdu dělal aby vypadali skvěle. A nejsem jediný kdo tady píše, že jsou fakt jak z katalogu výrobce z 80s/90s prostě tam Pepík dokázal do té fotky to kouzlo dostat. Na Garáži máš jenom "profi" fotky a kolikrát to kouzlo tam není. Franta má někdy slabou chvilku, ale tady je vidět, že do toho článku šlo maximum. Vlastní dojmy, důvody, pochopitelný a popisný. Kéž by mohl Autíčkář dělat jenom takovýhle jednohubky...

Viola Procházková
28. dubna 2020, 18:42
5

I tohle by vas prestalo bavit, kdyby to tu viselo kazdy den, holoto!

Giuseppe
28. dubna 2020, 20:00
7

Díky moc za pozitivní reakce na fotky! :) Chtěl bych se začít trochu víc věnovat focení aut, tak trochu experimentuju... zatím je to furt trochu pokus omyl :) Každopádně s Ondrou se skvěle spolupracovalo a proslýchá se, že toho maj s bráchou doma vícero, co by stálo za nafocení, tak možná něco americkýho časem ještě přibude :)

Knightrider
29. dubna 2020, 07:13
0

Giuseppe: Mají toho víc. Oni jsou celkem známí ve světě US aut. :-)

Matěj Podhorský
29. dubna 2020, 09:38
3

No až to tady bude viset každej den, tak si povíme :)
Aneb když pro jednou pár lidí slintá pod článkem pochvaly, tak je zas hezky zchladíme :D

saage
29. dubna 2020, 16:54
0

Nadherny! Petrolicious styl! :-)

beastar
29. dubna 2020, 18:26
1

Giuseppe: S pár lidma, co si říkají "profi" fotograf už jsem nějaký focení zažil. A říkám ti že tohle si nafotil fakt krásně. Je mi jedno jaký to je z pohledu nějakýho odborníka na fotky. Na publikum to evidentně působí dobře. Takže určitě pokračuj. Když to shrnu jen na malou bublinu Autíčkáře, tak za celou dobu tomuhle můžou konkurovat jen některé fotky od Radka Ch. Jinak zatím nejlepší, co se tu objevila za hodně dlouhou dobu.

custom1
28. dubna 2020, 07:08
0

Napsáno je to hezky, čtivě, ale ty fotky jsou naprosto úžasné! Nemůžu se jich nabažit! :)

reagovat
Standa
28. dubna 2020, 07:28
1

Já doufám, že Ondru v dohledný době zase potkám. Vždycky je to fajn. Co se týká řazení a spojky, tak se chová stejně jako u našich Camar a Fajráka a mně ničím nevadí. Naopak bych vyzdvihl perfektní ergonomii umístění řadičky. Gumovost řízení je konstrukční záležitost (kuličkový šroub s pístem posilovače a ozubený převod na páku) a ještě to podporují široké gumy. Ani kompletní repase to nezlepší.

reagovat
Ronoath
28. dubna 2020, 09:31
1

Jedním slovem: Paráda!!!

reagovat
Pólin
28. dubna 2020, 11:05
0

Krásné auto, parádní fotky. Pobavil mě ten otáčkoměr sportovního vozu, který má červené pole v 4500ot/min :D JInak to auto je pro mne ztělesněním automobilového designu 80. let...

reagovat
ransom
28. dubna 2020, 12:00
0

Asi budu za debila... Tachometr je vážně do 180km/h při maximálce 243?

reagovat
Knightrider
28. dubna 2020, 14:58
0

Ransom: Je to otázka tehdejší legislativy.

Tomáš Trýska
01. května 2020, 14:21
1

A to byl ještě hodně přes to, kolik měly limit ostatní - většina 80's amerik má tacho do 85 MPH (cca 140 km/h).

Knightrider
28. dubna 2020, 14:49
5

Ty fotky jsou fakt geniální. Myslel jsem, že jsou stažený z netu, než mi došlo, že opravdu koukám na Ondrovo Camaro. Nádhera. Víc takových aut tady. Zase jsem měl jednou pocit, že vidím starýho dobrýho Autíčkáře, jak jsem ho měl kdysi rád. :-)

reagovat
bu
buteo
28. dubna 2020, 22:59
0

Dobrá práce, Franto, ten článek! Fotky nádhera, ale to bych jen opakoval komplimenty předřečníků.

reagovat
ToMyx
27. května 2020, 20:18
0

Franto, text a auto fakt paráda, pane fotograf, fotkytaky paráda!!!! Čtení a pokoukání jedna báseň :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS 2001
Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS

2001 rok výroby
205 koní výkon
2 700 ccm objem

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem