načítám data...

Zapomenutá auta u zapomenutých dealerů

Ačkoli auta nepatří mezi nejlevnější zboží, až překvapivě často se stává, že některá nová auta zůstanou někde nerozbalená, nepoužitá a zapomenutá. A někdy jsou to dokonce celá dealerství plná nových starých aut…

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Zapomenutá auta u zapomenutých dealerů

Možná jste před časem zaznamenali zprávy o neuvěřitelném nálezu v Itálii. Z ničeho nic se tu objevila Alfa Romeo 33 Sportwagon v naprosto perfektním stavu. Pod nánosem prachu tu stála Alfa s počítadlem kilometrů ve stavu, jako by ani nevyjela z showroomu prodejce. A přesně tak to opravdu bylo, tahle Alfa skutečně stále stála v prostorách dealerství. Nestála tu navíc sama, o kus dál již prach dokonale zakryl karoserie Fiatů Tipo, Uno a Tempra.

Nadšenci z celého světa zasněně zírali na obrázky něčeho, co pro mnohé z nich představuje zhmotnění jejich snu. Nové staré auto. Ve skutečnosti ale takový objev není až tak unikátní věc, po světě je celá řada podobných míst. Automobilový business je tvrdý. Požadavky na dealery aut jsou vysoké, podmínek, které musíte splnit, než vám ta která značka dovolí osadit svůj showroom logem automobilky, jsou stovky a jejich splnění není vždy právě levná záležitost.. Přitom vám nikdo nezaručí, v jaké situaci bude tak která značka za rok či dva. 

A tak se občas stane, že to celé na čísla prostě nevyjde. Dojdou peníze i na červené tužky, takže není ani čím vyplňovat kolonky v účetních knihách. Zkrátka party končí a podnik zavírá. Obvykle to jde celkem pokojně, auta se prostě prodají, dveře se zamknou, klíče vrátí majiteli objektu a jde se domů. Ale jsou tady i výjimky. Někdo někoho napálil, někdo někam zmizel, majetky mění majitele tak rychle, až už to nejde dohledat. A tak tu najednou zůstane dům plný aut a vlastně nikdo neví, co s tím.

Zpočátku je to otrava, po nějakém čase – a ten není vůbec krátký, se ale z výběhových modelů stanou zajímavé youngtimery a jejich hodnota opět stoupá. A to i ta vyjádřená v číslech. Z každého, kdo se potom prokouše úředním šimlem, aby se dostal k tomuto pokladu, je záhy hvězda internetů a senzace mezi všemi petrolheady světa.

Toto je třeba dealerství Subaru na Maltě. Tady nenajdete žádný variátor, žádný EyeSight. Zato tu jsou jiné poklady. Dobrá, obyčejnou starou Imprezu asi k ničemu nepotřebuji, ačkoli ve stavu nového auta to může být zajímavá zkušenost, ale XT Turbo? Nebo Libero? To by mohlo být zajímavé, že? 

A nebo tady. Dealer Saabu ve Francii to vzdal ještě o trochu dříve, než to vzdala celá automobilka. V roce 2010 to tu nešťastný majitel prostě zavřel a zahodil klíč. Od té doby tu stále stojí nebohé Saaby a čekají, že se nakonec najde někdo, kdo je z jejich prokletí vysvobodí. Ostatně osud Saabu se dotkl celé řady aut, dikonce i u nás. V Ústí nad Orlicí funguje jeden dealer Saabu dodnes. Už pochopitelně prodává jiné značky, ale docela dlouho po zániku značky zde byly k vidění nové nikdy nejeté Saaby 9-5 poslední generace. 

V Dánsku dokonce v roce 2015 proběhla dražba skladů jednoho dealera značky Fiat. K mání tu byly i zcela nové exempláře původní ‘pětistovky’ po boku mnohem modernějšího Fiatu 127. Vtipy o tom, že Fiaty požírala rez už v showroomu tu nabírají zcela reálnou podobu.

Takových případů jsou desítky či možná i stovky, auta uvíznou v legislativní majetkové pasti. A je úplně jedno, zda se jedná o Fiat 126 nebo vzácné Ferrari Superamerica, jeden z mých velkých automobilových snů.

Samozřejmě taková auta časem získají na ceně. Někteří sběratelé s tím dokonce kalkulují hned od počátku a tak se čas od času na některé z aukcí objeví vozy jako třeba nikdy nepoužitý McLaren F1, stále ještě zabalený v ochranné fólii a s nikdy nenošenými hodinkami, které každý zákazník dostal k autu jako dárek. Pochopitelně cena takového auta letí strmě vzhůru a nakonec vás vyjde levněji pořídit si obdobný soudobý automobil. Ale to už by nebylo ono. 

Já ovšem auta schválně odložená a ukrývaná do doby, než nadejde jejich čas a cena patřičně nestoupne, nemám moc rád. Je to takové nečestné, není to opravdové. Poklady se mají hledat, nacházet, objevovat. Zapomenutá auta mají mít svůj příběh. Mají být skutečně zapomenutá. Roztržitý hrabě zapomněl na vůz, který zdědil, nebo jej schválně ponechal bez povšimnutí kvůli pradávnému rodinnému sporu. Vnuk sicilského mafiána dlouho netušil, co jeho děd schoval do té staré stodoly za falešnou zeď. Otec do konce svého života neprozradil dceři, za co utratil polovinu jejího věna a co ukryl v garáži, kam nikdo jiný nesměl chodit. Tak se mají objevovat ztracená auta.

To všechno mě ale přivádí k otázce. Jsou tu nová moderní auta plná moderních vymožeností, která vám umožní pohodlné a svižné cestování s rozumnými náklady. Tato auta nabízí bezpečnostní prvky, které vám dokáží zachránit život a o kterých se našim dědům ani nesnilo. Jsou tu moderní asistenty a radiomapy, které vám coby řidiči udělají život násobně snazší. Jsou tu motory s výkony, jakých dříve nedosahovaly ani skutečně sportovní stroje. Přes to všechno ale na těch starých strojích něco je. Něco možná nostalgického, možná obdiv k řemeslu, úcta k předkům, vzpomínky.. 

Takže bych se vás chtěl zeptat na jednoduchou otázku. Nebudu se ptát, zda byste chtěli takové Subaru XT Turbo s nulou na tachometru, protože vím, že chtěli. Všichni ho chceme. Ale zeptám se na jinou věc – proč všichni toužíme po fungl novém starém autě?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
16. října 2020, 16:20
3

To proto, že jsme v koutku duše nostalgici a spousta z nás by chtěla mít auto svého mládí nebo dětství. A nemusí to být zrovna plakátový hrdina jako F288 GTO, každý máme nějakou nostalgickou vzpomínku na dědečkovo / tatínkovo / stýčkovo / sousedovo auto, každý z nás jako děcko na silnici, na veletrhu / (pro mladší na autosalónu) nebo v časopisu viděl něco víceméně obyčejného, co ale v té chvíli (a pak už navždy) chytlo za srdce... a málokdo z nás si to teď pořídí, protože z nostalgie bychom to sice brali, ale kdo tu 20/30/40/50 let starou kraksnu za rozumné peníze zrenovuje a kdo ji za rozumné peníze udrží v provozu?

Ale mít ji novou, tedy alespoň na několik desítek tisíc km víceméně bez starostí... oj, to je jiná káva.

Sám mám slabost pro Jaguara XJ-S, asi bych na něj i nějakou korunu splašil, ale v provozu bych ho pravděpodobně udržet nedokázal. Ale i když je to 35 let stará hujda, prostě se za ním ohlídnu spíš než za novým F-Typem.

reagovat
beastar
16. října 2020, 17:45
0

Hm jediny co v tom vidim je perfektni byznys artikl:) Me to jinak nechava chladnym zejmena ty obycejne kramy. Ok Ferrari je skvely jako ulozenka, ale fakt bude nejaky jiny kus s 23000km horsi? Tezko... takze to jsou ty pribehy. To co za tim je. Jako je parada mit auto, ktere zustalo zapomenute nekde ve stodole po tatinkovy, co ma storyyy.

reagovat
Ha
Habakukk
17. října 2020, 10:01
0

Každé auto odstavené desítky let bude na sakra velký servis. Tedy u obyčejných modelů nerentabilní věc. U supersportů to nějaký význam má, ale také to není žádné terno.

bitner
16. října 2020, 18:00
0

Budu se opakovat, neboli napisu to, co jsem psal pod "tenhle" clanek minule:
Focus Mk. I 1,6 16V.
Obecne Euro 2 az 4 auto s manualem, nejakou rozumnou atmosferou, klimatizacou. Radiomatlaci picoviny si strcte do prdele. Primovstriky, 3 valce a "asistenty" tamtez.

reagovat
Tomáš Trýska
16. října 2020, 19:20
1

Tak to zas prrrr! Na tříhrnečky mi nesahej!

bitner
16. října 2020, 21:54
0

Ale jo, trivalce jsou nakonec to nejmensi. Ale musi to mit turbo, bez turba je to na palici.

Ev
Evlo
18. října 2020, 14:32
-2

me to prijde bez turba ok

Tomáš Trýska
19. října 2020, 21:40
0

Tříválec bez turba je fajn, pokud nemusí tahat těžký auto. Samozřejmě, že to není žádný sprinter, ale na normální ježdění to je dostačující.

Ev
Evlo
21. října 2020, 07:26
0

Me se právě ta pomalost líbí prostě řve jako by měl právě skončit svět 10 000 rpm a na tachometru po 5 sekundách konečně 50. Jako o moc zábavnější ty auta na zážitek z jízdy nejsou ...

jendaaa
21. října 2020, 19:22
0

Focus MKI s 1.6 16V? Jop, a proto jsem před lety pořídil Mazdu 3 MKII. Rozumná výbava, ale nic zbytečného, 1.6 16V 77kW není žádný sprinter, ale na 1200kg postačuje. Mazda, takže se řídí pěkně. A oproti MKI už netrpí na korozi.
Jo vlastně je to evoluce první Mazdy 3, která byla blízce příbuzná Focusu MKII, což je vlastně evoluce Focusu MKI :D

Bulldog
16. října 2020, 18:17
0

děkuju za otázku Hamestere.
toužim po tom, protože:
1. to je něco co vlastně neexistuje. Oxymorón.
2. cestuju v čase a přitom jsem v klidu protože doma mi běží Netflix, v kapse mám iPhone a na ústech roušku..
3. to nebudu libovej frajírek. to budu fanjšmekr.

reagovat
Valfar
16. října 2020, 18:20
2

Já jsem velký nostalgik (ale současně nijak nerozporuju, že až dodnes se dělaly a dělají fantastický auta; ten zlom, kdy se to láme k horšímu - z hlediska vlastností, který jsou u aut důležitý pro mě - imho nastává právě teď, v tomhle prachbídnym roce 2020, kdy i ty nejlepší auta dostaly nepříjemnou ránu díky GPF u benzínů), takže se u těch staronových youngtimerů snadno dojímám. Je tu ale jedno velký ale - žádný Alfy 33 Sportwagon "v naprosto perfektním stavu" se neobjevují a ani objevit nemohou, stačí se podívat na tu fotku. Pokud má nějaký auto vydržet roky, nebo dokonce desítky let v perfektním stavu, vyžaduje to brutální péči, jakou z aut zmiňovaných v článku dostal možná tak ten McLaren. Stačí se porozhlédnout na internetech, ať už v textu nebo na pohyblivých obrázcích na YT, co taková péče obnáší a kolik stojí. Pokud člověk nechá nějakou starou Alfici "hnít" v polorozbořenym showroomu, je zralá na totální generálku. V autě je asi tak milion plastových, gumových, kožených a jiných "elastických" částí, který jdou s věkem bez řádný údržby, provozu, mazání apod. do háje. Zvlášť když mluvíme o plastech používaných před 30 lety. I třeba takový kabelový svazky mohou být klidně na odpis, protože budou zpuchřelý - to fakt není jen o výměně všech maziv a kapalin (kterých je ale v autě taky nepočítaně a jen tenhle zákrok by si vyžaduje kvanta práce). I spoustu kovových neošetřených povrchů může být zoxidovaných atd. atp. Zkrátka a dobře lepší než koupit takový nález je podle mě pořízení ojetýho, ale co nejlíp udržovanýho kusu.

reagovat
Vavris Vavrisovic
19. října 2020, 14:17
0

Teď to čtu... Vnímám to velmi podobně... Jakože, auta denního užití ještě fajn, tam bych si asi slušně vybral i teď. Ale u aut, která chcu, mi rok 2020 přijde jako tuze smutný milník, kdy se nemůžu zbavit dojmu, že to jde doprdele a jako bazarový kovboj nebudu mít za 10 let z čeho vybírat.

Valfar
19. října 2020, 19:14
0

Bohužel je to tak, a to jsem si přál nikdy se nezměnit v zapšklýho škarohlída, co jen vzpomíná, jak dřív byla tráva zelenější a holky kozatější. :) Ale třeba ty filtry pevných částic prostě ubraly motorům na výbušnosti a na zvuku. A propó zvuk jde vůbec do kopru, hlukový limity se natolik zpřísňují, že spoustu příplatkových výfuků vypadává z nabídky a už ani takový F-Type nezní po faceliftu jako před ním (a celkově se mi zdá jako horší auto). Mě navíc štve, že v podstatě umřel manuál. Jasně, automaty jsou dneska chytřejší než Sherlock a rychlejší než děcko po prvním kari, navíc kdo by chtěl v koloně na Jižní spojce řadit... Jenže dobrý manuál má prostě neskutečný čaro a mě mrzí, že třeba u BMW si ho už se zajímavým motorem nekoupíš (snad mimo M2C). To samý všudypřítomný čtyřkolky. Fakt to musí být? Ano, Mkový bavoráky a AMGčkový mergly to v topových specifikacích umí všechno poslat na prdel, ale to jsou auta, za který je v Praze byt. S minulou 1er umřel poslední zadokolkový hothatch a už se nikdy žádný nevyrobí...

Je toho spoustu, čím se mi ty úplně nejnovější auta dost vzdalují. A bude nepochybně z petrolheadskýho hlediska již jen hůř. Zásadní bude brzdit "progres" legislativy tak, aby se daly rozumně provozovat i starý vehikly bez nějakých brutálních daní, zákazů vjezdu do měst atd. atp. A pak si ty starý auta hýčkat, aby se nerozpadly - třeba tomu půjdou automobilky naproti a podobně, jako se rozjela výroba dílů pro starou Supru nebo Deltu, rozjede se výroba i pro všemožný ostatní "perspektivní youngtimery". Mimochodem četl jsem tvůj poslední blog o výběru dalšího plechovýho válečníka, byl inspirativní a zábavný jako vždy. Vzpomněl jsem si při čtení na jiný tvůj blog, kam jsi dával mj. fotku naprosto nádherný E36, kterou jsi snad někdy vlastnil. Na tvym místě bych si koupil tohle auto znova. To je to nejbavoráčtější BMW, co znám, je to RWD, R6, manuál, analogový auto s lankovým plynem, přitom je to oproti E30 už moderní auto, který můžeš mít pěkně vybavený a kdyby nehnilo, dá se s ním jezdit denně. Stojí furt málo, ale bude stát hodně. A pokud jde o tak kritizovaný design téhle generace - když chceš vědět, co se bude lidem líbit zítra, tak se podívej, co se jim nelíbí dnes. :)

Ev
Evlo
21. října 2020, 07:13
0

Tak elektro vozidel se to netýká, ne? A přecejen na to denno deni cmdani v roce 2020 kupovat spalovak je barbarství

Ev
Evlo
21. října 2020, 07:23
0

A nějaký jsem nezaregistroval, že by někdo udelal od Toyoty 86 levý sporťák co s tím. Jde i jezdit po městě, jako nějaký hot Hatche možná, ale to je něco jiného, takže o jakých autech z 2020 co nejsou obyč zkuhras?

Ale možná žiješ ve světě těch cen BMW supra, astonu, ftype apod. Na to já se nedívám.

Vavris Vavrisovic
16. října 2020, 18:22
7

Tak já jsem teda zmaten. Vždyť ty stará auta přece jsou krámy, co si je petrolheadi idealizují a teď po nich toužíš?

reagovat
beastar
17. října 2020, 15:24
1

A neni to pravda?:D

krab
16. října 2020, 19:28
0

Ono už to tu padlo... záleží fakt na tom skladování. Já jsem nedávno objevil takovej příběh se starými motorkami Norton (ten příběh se teď zase trošku medializoval, protože jedna z těch motorek šla do aukce) a ty skončili v origo krabicích někde v Belgii u dealera, kterej je nejdřív nedokázal prodat, pak mu zůstali a klasicky jako takový ten "sběrač hamoun" si je tam nechal dlouhá léta. Když se na to přišlo, pochopitelně z toho byl úžasný prodejní artikl. Ale co se týče techniky, kdoví jak na tom jsou. On to nikdo nechce apriori rozbalit, smontovat, seřídit, vyměnit zchátralý díly časem (jakože asi všechny nebo většina pryžových) a uvést do provozu. Takže jsou z toho vlastně jen takový smutný artefakty. Člověk jako já, kterej by to smontoval a začal s tím jezdit si to nekoupí, protože neakceptuje tu cenu a sběratel to postaví do další "vitríny" jako kuriozitu.

Nicméně teda tady z toho výběru je ten McLaren F1 super. Gordon Murray by z toho radost neměl, ale tohle vypadá teda na auto, který pravděpodobně už nikdy nebude rozbalený a nevyjede. To je strašná škoda.

Ideální je vážně kupovat auta, který pravidelně každoročně aspoň trochu jezdí. Letos mi taky trvalo nějakou chvíli než jsem rozjezdil Elana do stavu, že mi přijde, že už je takovej pěkně zajetej. A to stačilo, že dva roky stál v suchý hale depozitáře soukromýho muzea. Kdyby to tam stálo 10 let, tak už to bude asi fakt náročný takový auto zprovoznit. U závodních aut je to ještě daleko horší.

reagovat
Za
Zazaa
18. října 2020, 16:30
0

U závodních aut je to právě daleko jednodušší už proto že tam těch věcí prostě moc není ;-)
celý se to rozebere vyčistí vymění náplně, plastový a gumový věci jako hadice manžety brzdové válce prachovky těsnění a frčíš dál :-)

Vojta
16. října 2020, 22:37
0

Ono staré nové auto... to je u mě jednoduché. Jsou mnohá stará auta, která mám rád. Objektivně se mi s nimi dobře jezdí, líbí se mi jak vypadají a celkově prostě jsou mi příjemné. A co je příjemnějšího než mít to auto ve stavu, kdy ho nikdo přede mnou nestačil opoužívat. Už jen dostat ojetou 166 do stavu, kdy by byla řekněme alespoň na 80% původního auta bylo náročné. A stejně to nebude dokonalé, protože ani ten celolak nikdo tak dobře už neudělá. A pak ty různé blbinky, které se odřou, ošmatlají, necitlivým používáním zničí... to když má člověk auto nové, může se o všechno starat od prvního dne.
Oživit auto po dlouhých letech odstávky není zase taková hrůza. Právě svoji 166 jsem resuscitoval po více než deseti letech a v zásadě to nebylo tak hrozné. Nejvíc mu uškodilo, že celé ty roky sloužilo jako odkládací pult pro další bordel.

reagovat
Adam Forman
17. října 2020, 15:07
1

Nová stará auta se pořád vyrábí! Buchanka, Niva, Hunter...
Stačí si pro ně zajet do Ruska. Nebo do Brna. Prostě kamsi za Ural.

reagovat
Opelfahrt
17. října 2020, 15:33
2

Aha a ten Ural je u vás u Pardubic?

beastar
17. října 2020, 16:46
4

To zacina zhruba u Velkych Popovic po D1 smer Brno.

PB
18. října 2020, 00:46
0

Me vzdycky bavi, jak se lidi z ruznych gubernii hadaji, ktera je horsi: a ted, jestli prej pardubice, nebo brno :D Je snad lepsi slintavka, nez kulhavka? :D

bitner
18. října 2020, 10:35
2

No vsak. A Prahu oplotit a nikoho ven nepoustet.

beastar
19. října 2020, 00:28
0

Bitner: Hlavně nikoho nepouštět dovnitř jedině na vízum:) Však je tady patrný příliv "mozků" nejen z Moravy už více jak šest desítek let. I když teď s tím jak je po turismu a podobně bude patrně zase velký odliv.

JJ
Jelen Jelen
25. října 2020, 10:18
0

Předně bych řekl, že to je ukvapená představa - zdaleka ne všichni nadšenci do aut touží po "fungl novém starém autě". Myslím, že ne všichni opravdoví nadšenci, kterých je opravdu málo, touží po takových autech. Nevím, jestli je to jen zaplacená póza, ale koukněte se třeba na Jamese Maye, jak otočil v posledních letech...
A proč po něčem takovém touží ti, kteří po tom opravdu touží? Napadají mě dva důvody.
První je ten, že toužíme po něčem mechanickém. Je to takový přenesený "souboj (nebo souznění, chcete-li) se šelmou".
Druhý důvod vidím v tom, že jak člověk roste, tak si tvoří sny, v prvních fázích života více, pak už bohužel méně. A když je starší a situace mu to dovolí, tak se je snaží plnit a je jedno, jestli jde o dnešního šedesátníka, který touží mít v garáži třeba Ferrari z roku 1970, protože právě tehdy se vytvořil sny o tom, jak jednou bude tohle auto mít a nebo klidně za pár desítek let někdo, kdo se narodil 2010 a jednou se bude snažit dostat do ty svojí garáže Suzuki Jimny 2020...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem