načítám data...

Autíčkář se ptá: Bokem, nebo čistě?

09. května 2016, 07:22 40 komentářů M P Autíčkář se ptá

Divoká jízda bokem nabývá stále více na popularitě, až se zdá, že na čistou stopu skoro zapomínáme. Jak jezdíte radši vy?

Zobrazit galerii

Přetáčivý smyk je u spousty aut nevyhnutelným důsledkem snah o rychlou jízdu, zejména pokud se jedná o zadokolky s výkonem větším než jedna Miata. V případě, že je řidič zkušený a ví, co dělá, přetáčivost nikdy nebude příliš okázalá a dokonce nemusí být ani na úkor rychlého průjezdu zatáčkou, případně měřeného času. Poslední dobou se ale z přetáčivosti záměrné stala módní záležitost, a driftovat zkrátka chce úplně každý. Až si skoro říkám, zda to není trochu škoda. Rychlá, efektivní jízda čistou stopou přece taky přináší spoustu radosti, nebo se mýlím? 

Tahle myšlenka mi bleskla hlavou už párkrát, naposledy se objevila v neděli na Trackdayi v Písku. Něktěří jezdci zkrátka musí bokem za každou cenu. Já jim částečně rozumím, a vzhledem k mým okruhovým zkušenostem, které právě nyní sestávají z asi 10 minut poměrně pomalé jízdy se Skrčkem v závěru dne (doufám, že ti z vás, co tam byli, diskrétně obrátili své zraky jinam), nemám ani ambice někoho soudit nebo hodnotit, ale znáte takový ten nepěkný zvuk, provázející nedotáčivost? Nebylo by potom vhodnější se auta naučit ovládat v čisté stopě, a nadto přidat umění driftu jako přídavek?

Nerad bych, aby má slova kdokoli bral osobně, nebo nějak příliš k srdci, totiž trackdaye jsou právě oním místem, kde se můžete o svém voze, a koneckonců i o sobě, dozvědět něco víc, a novým věcem se přiučit. Mě ale naprosto fascinovala jedna červená Miata. Ne tím, jak byla krásná, což tedy rozhodně byla, ale tím, jak čistě a rychle dokázala jezdit. Takže jsem si za celý den udělal jasno, přinejmenším v tom, na jaký styl jízdy se raději podívám. 

Dnešní otázka tedy zní: “Preferujete rozevlátou jízdu bokem, spojenou s pálením pneumatik, oblaky kouře a čarami od pneumatik, nebo si vaše srdce spíše získá rychlá efektivita v podobě dobře zvládnuté jízdy čistou stopou?”

Diskuze je vaše!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mi
MirekT
09. května 2016, 07:58
0

Věčná otázka... drift or grip?! :)

reagovat
Bo
Boros
09. května 2016, 08:34
0

Já to mám podle kvality pneu, které zrovna mám na autě. Potřeboval jsem ekologicky zrecyklovat staré zimáky tak to podle toho vypadalo, ale jinak radši lehce bokem než po čumáku ven :)

reagovat
Chosé
09. května 2016, 08:41
0

Vzhledem k tomu, že jsem doteď řídil (a stále ještě ridim) FWD v autonatu, tak jednoznačně čistá stopa. K tomu nějaké motokáry, kde se snažím o stejnou věc. Teď co jsem pořídil IS, tak začne pomalé seznamování co a jak a verim, že poté k čisté stopě přidám i lehce uklouznutou prdel. :)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. května 2016, 08:44
0

Já jsem si tam s tím Skrčkem taky chvilku zajezdil a nouzi jsem neměl ani o přetáčivé ani o nedotáčivé smyky, ale nejradši mám právě tu čistou jízdu. Kvílení gum a drift jsou úžasné na oko, ale ta čistá jízda je pro mně osobně mnohem víc.

reagovat
Woyta
09. května 2016, 23:18
0

Skrcek je v zatacce nejzabavnejsi pod plynem s lehce vlajicim zadkem. Po Sosnove byly 2 zadni gumy orvane az na platno. Po Pisku se budu muset pro zmenu podivat na mechaniku pohonu. Spojka dostala zahul a neco tam pri zaberu mlati.

bu
buteo
09. května 2016, 09:20
0

Má odpověď na položenou otázku:
Předevčírem v té "krásné červené Miatě" v Písku jezdil (čistě a rychle) můj parťák a chvílemi (pomaleji ale taky se snahou o čistotu) i já.

reagovat
M P
10. května 2016, 06:38
0

Ano, to auto mě prostě chytilo za srdce a jezdilo vám to velice hezky. Radost pohledět

ji
jirka28
10. května 2016, 23:59
0

stačí přijet na jedno z klání ELIT-BILSTEIN MX-5 cupu a takových milovnic čistých stop (čti Miat) tam budou desítky ;)
http://elit.mx-5cup.cz/

Jo
Joska
09. května 2016, 10:34
0

Osobně preferuji čistou stopu, a to nejen před kontrolovaným smykem, ale také před rychlostí. Zkrátka spokojenost s precizním průjezdem je pro mě cennější než konečný čas :)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. května 2016, 12:45
0

Tak přesně takhle to mám i já. Nemusím být v cíli první, ale chci jet na čistotu. :-) Pro sebe, pro radost. :-)

Ku
Kujon
09. května 2016, 10:48
0

Plechcup sierra(one tyre fire) - bokem, cista stopa neresitelny problem

reagovat
GanGreen
09. května 2016, 12:04
1

Jednoznačně grip a čistá stopa :) ale to je dost pravděpodobně tim, že sem dosud neřídil zadohrab, a jedinej ve ktermym sem jel byl cca před 20ti lety náš starej žigulík :D možná kdybych zkusil něco se slušnou porcí výkonu na zadku, tak bych změnil názor, ale to je jen spekulace... jediný kvílení pneumatik u mě tedy nastává když se mi v zatáčce pod plnym odlehčí vnitřní kolo z důvodu náklonu karoserie...

reagovat
bobo23
09. května 2016, 12:34
0

Čistá stopa. Drift jenom takový přídavek třeba na konci. Ale je pravdou, že vlastnit přemotorovaný zadohrab, tak možná mluvím jinak. :-)

reagovat
Matt
09. května 2016, 13:29
0

Já jezdím nejradši vzdušnou čarou. Pneu Vraník to jistí :-)

reagovat
Sk
Sklenka
09. května 2016, 13:52
0

Já bych to viděl někde mezi... Jednoduše jízde na hraně / za hranou v rámci i zábavy i co nejlepšího času ... šotolina, nebo špatný gumy NUTNÉ ... Proto byl ten baworák v Písku na tak hnusnejch plecháčích a proto miluju rallyX :-) ...

reagovat
GanGreen
09. května 2016, 15:14
0

Jizda za hranou uz je crash ne? Podle me cokoliv za hranou uz je pruser, a nejde jen o jezdeni :-D

BobAsh
09. května 2016, 23:29
1

U řízení se o "hraně" obvykle mluví jako o hranici přilnavosti - a je tudíž možný jet za ní, kdy to prostě klouže.

GanGreen
10. května 2016, 12:50
0

dobře, takhle tomu rozumim, jízda za hranou přilnavosti zní líp než jen jízda za hranou :)

Deenz
09. května 2016, 16:30
0

Zajímavá otázka, jezdím raději čistě a mám strašnou radost z čistě a bezchybně projetých sekcí. Když ale sedím na horkém křesle spolujezdce nebo se na někoho jen koukám, mnohem raději mám rozevlátou jízdu plnou smradu a kvílení gum.

reagovat
VoFi
09. května 2016, 18:26
0

Mně přijde jako ideál to, co jezdil Toshiya Joushima (Initial D Fourth Stage & Initial D manga)
Podle popisu to není ani grip, ani drift..prostě něco mezi. Podle všeho jezdí na samé hranici přilnavosti pneumatik a ještě o kousek dál.

V reálném světě grip s příležitostným využitím driftu.

reagovat
AspidMan
09. května 2016, 22:40
0

Jazdím čistou stopou, resp. sa aspoň snažím správne triafať apexi. Zo začiatku som samozrejme chcel vedieť všetko a Škodovka 105 mi bola dobrým učiteľom. Keď som si však už začínal myslieť, že na mokru zvládnem šmyk aj s prstom v nose, došlo na facku. Za podmienok, pri ktorých by v F1 už mávali červenou, som nehorázne prestrelil nájazdovú rýchlosť do kruhového objazdu (cca 60kmh), dostal aquaplaning a cez ostrovček sa vyrútil von do protismeru. Našťastie, vďaka tomu psiemu počasiu nikto okolo, všetci prežili, len ego nerozdýchalo. Odvtedy prispôsobujem rýchlosť. Jediný ďaľší šmyk som potom dostal na P405 na zjazde z diaľnice. Odvtedy nemám rád predokolky. :-D

reagovat
Mi
Michal Cat
11. května 2016, 13:51
0

No nechci do toho kecat, ale přetáčivost předokolky je daná hlavně naladěním podvozku atd. A zvládnutí takového smyku je podle mě jednodušší, protože tě přední kola táhnou z toho průseru a ne, že tě do něj tlačí. Jen se člověk nesmí posrat a držet plyn.

Mi
Michal Cat
11. května 2016, 13:52
0

omlouvám se, příspěvek o přetáčivosti FWD patří jinam

Regular John
10. května 2016, 12:23
0

Tak nechat si u zadohrabu ustřelit zadek, to umí každý tajtrdlík. Nechat si u zadohrabu ustřelit zadek a zároveň projet zatáčku pekelně rychle a efektivně, to už tolik řidičů neumí. Ovšem jezdit dveřmi napřed s předohrabem, tak jako to umí Jean Ragnotti nebo Gilles pannizi, to už chce velkou porci talentu a pořádné koule :-)

reagovat
ha
habanero
10. května 2016, 13:55
0

Jinej dravec. To už chce pořádný cit :)

M P
11. května 2016, 07:19
0

Co cit, to je těma botama! Podívej se sám, člověk s takovýma botama nemůže jezdit jinak než totální maniak :D

Mi
Michal Cat
11. května 2016, 13:53
0

No nechci do toho kecat, ale přetáčivost předokolky je daná hlavně naladěním podvozku atd. A zvládnutí takového smyku je podle mě jednodušší, protože tě přední kola táhnou z toho průseru a ne, že tě do něj tlačí. Jen se člověk nesmí posrat a držet plyn.

Regular John
11. května 2016, 18:35
0

Pokud jsi na okruhu, tak je to jednodušší než se zadokolkou, ale na úzkých okreskách nikoliv, protože na nějaké čekání až se předek sám narovná není prostor.

Ri
Rien
14. května 2016, 15:32
0

Wow, takhle se musim naucit ridit naseho plechcupovyho pezota:D

CerVus
10. května 2016, 15:30
0

Já preferuji teda čistou stopu. Jízdu bokem beru jen jako vyblbnutí v zimě na sněhu. Proto bych třeba u takového subaru brz klidně vyměnil standartní pneu za širší lepivé. To jak auto v zatáčkách odolává gravitaci a co to s námi v sedačkách dělá mi příjde zajímavější.

reagovat
Xcriss
10. května 2016, 16:03
1

On je drifting a drifting... Palit nekde na jednicku gumy dokola je na chvili celkem sranda, ale co z toho... Litat battly centimetry od soupere ve stylu Jamese Deana (toho driftera, ne toho herce :))) ) je zase nekde jinde, jezdecky i divacky.
Kazdopadne na grip se zapomina a je to skoda.

reagovat
ji
jirka28
11. května 2016, 00:03
0

moc pěkně napsáno.
jinak čistá stopa s driftem v důsledku rychlé jízdy je to nejlepší, co jde zažít.
plně se ztotožňuju s tím, že je to dnes spíše módním prvkem. pro gustu žád....ale typicky majitelé starších BMW (nic pro nim) lítajících neřízeně ze strany na strany přes celou trať jsou postrachem, všech co si chtějí zajezdit..

reagovat
martin_100
11. května 2016, 12:54
0

Nu ono je to ošemetné.... vzpomínam si na doby kdy vraalye to bypadalo tak že nejdřív projelo 20 miší prmíchaných 30 subinama a všechno to jelo jak tramvaj po kolejích pěkně čistě rychle..... a nudně. Pak ovšem nastoupily "chudý" posádky s felinama, žugulama, 130LR/RS a začínala ta pravá rallyácká nirvána kdy někdo jel dveřma napřed jinej zas po tečně ven z trati. A to prostě po "rychlý nudě" bylo to na co většina fanoušků čekala. Na to až se nepojede technikou ale srdcem.
Takže za mě rozvelátě ale tak aby to nebylo na úkor rychlosti. Naprosto čistá stopa je nudná jak pro diváka tak jistě pro jezdce.
Na druhou stranu netřeba tahat zatáčecí páku/dupat na zadokolku jak magor na kdejakym táhlym esíčku.

reagovat
Regular John
11. května 2016, 18:40
0

No vidíš, já to teď mám podobně - čekám, až odjedou ty (pro mě) neskutečně otravné nové WRCa a nebo R5ky a začnou jezdit staré dobré enkové Micáky a pak dvoukolky a samozřejmě zlatý hřeb - historici. U těch historiků mi ani nevadí, když s tím někdo jede jak s hnojem, protože pořád se 100x raději podívám na vrkající stotřicítku než na okřídlený nákupní košík (současné WRC)

martin_100
12. května 2016, 20:59
0

no já se bohužej na rallye cca 6 let nedostal (ostuda jsem) tak ani nevim jaká je teď situace.... třeba na to jak náš Ášín bude vodit 911 sem docela zvědavej.... ikdyž i na Pražskym rallyepsrintu všichni jezdí bavit sebe a diváky ale Venca prostrě závodí :-D

Sa
Safa
12. května 2016, 21:09
0

Tak na Šumavě jel Venca moc pěkně na pohled, ale na R5 to s časy celkově bohužel asi stačit nebude...

Mi
Michal Cat
11. května 2016, 13:49
1

Koukám, že tu moc nezaznělo, že kontrolovaná práce se zádí a lehká přetáčivost naopak vede k zrychlení časů.

reagovat
jc
11. května 2016, 14:12
0

Nekdy i velka pretacivost - viz rallycross :-)

sw
swein
12. května 2016, 21:25
0

Na okruhu zásadně a vždycky na krev...

reagovat
sw
swein
12. května 2016, 21:31
1

Plovoucí bokující Omega, místy nedotáčivá 323F 2.0 V6, extrémně zábavná 323F 1.8 s tvrdším stabíkem...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem