logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

BMW XM Label Red: Magnet na pozornost

Divize M si na oslavu svých padesátých narozenin nadělila dárek v podobě teprve druhého samostatného modelu M, velkého SUV. Jaké je? A pro koho vlastně je?

BMW XM u nás nevidíte poprvé, minulý rok Dan testoval “normálnější” verzi se 653 koňmi. Nebyl z něj tenkrát úplně unešený, jak by se na nejopulentnější a nejvýkonnější auto značky hodilo, a dost mě to překvapilo – přeci jen já osobně mám od BMW poměrně velká očekávání. Tenkrát jsem byl bohužel mimo ČR a neměl šanci se s tímto unikátním vozem svézt, ale nevadí, naštěstí se naskytla možnost vyzkoušet tu nejvíc nejlepší verzi XM - Label Red. 

Foto: Radek Kukuš

První věcí, kterou si musíme probrat, je design, myslím si totiž, že právě ten hraje pro většinu kupujících tohoto auta hlavní roli. XM vypadá naprosto jinak než cokoliv jiného ze současné stáje mnichovských, a to je za mě velmi v pořádku, speciálně ve chvíli, když vidíte cenovku tohoto mastodonta. Zepředu jasně poznáte, že jde o BMW, samozřejmě hlavně díky ledvinkám (které skutečně nejsou malé, jak ukazuje porovnávací fotka výše mě a Jardy), ale i ostrému výrazu celého čumáku. Zezadu je to však jiná písnička, na těchto partiích není ani zmínka o BMW, teda kromě loga na zadním skle. Úplně jiná jsou hlavně zadní světla, ve kterých zkrátka žádného jiného bavoráka nevidím. 

Foto: Radek Kukuš

Já si však myslím, že to je zcela správně. Ostatně XM nemá být BMW, ale ///M, proč by tedy mělo připomínat plebejštější modely? Důležitější je, že tento design nenechává nikoho chladným. Za celý týden jsem slyšel pouze buď bezostyšné nadšení z krásy tohoto auta nebo přesný opak. Osobně si myslím, že XM nevypadá vůbec zle, zadní partie mi sice stále moc nesedí, ale jako celek mi docelo přirostlo k srdíčku a začal jsem chápat, že se může lidem opravdu líbit. Ale ne každý to viděl stejně.

Foto: Radek Kukuš

Vevnitř už je to trochu normálnější, najdeme zde poměrně tradiční rozložení interiéru aut z Mnichova, které dotváří doslova prémiový interiér. Na co sáhnete, to je buď kůže nebo hliník. Kromě pár míst, kam oko nedohlédne, je tu zpracování a materiály na prvotřídní úrovni. Obecně je zde tolik zajímavých detailů, kterými XM spíše připomíná módní doplněk, že vyjmenovat všechny by zabralo celý den – projděte si prosím pěkně fotogalerii, snažili jsme se zachytit všechny, ale určitě všímaví majitelé najdou další. Ten nejvýraznější, který mě oslovil nejvíce, byla stropnice. Víte, ona je podsvícená a zajímavě tvarovaná, přičemž se tváří spíše jako kryt panoramatické střechy. Jenže do XM si panoramu ani připlatit nemůžete. Je to špatně? Nemyslím si, tohle je mnohem zajímavější způsob využití tak velkého prostoru a aspoň mi nepálilo na plešku.

Foto: Radek Kukuš

Pochvalu do Bavor musím poslat i za naladění asistenčních systémů, které je jednoduše perfektní a umožňuje řidiči jezdit přesně tak, jak chce. Otravné hlídání pruhů? Nepeskuje. Vlezlé hlídání rychlosti? To tu snad ani není nebo je minimálně napevno vypnuté. Asistent proti kolizi? Ani jednou na mě nezařval. Celkově na mě auto za celý týden nezapískalo ani jednou, už si ani nepamatuji, kdy jsem strávil tak “klidný” týden za volantem nového vozu. BMW zkrátka umí auta udělat tak, že řidiči z nich mají radost a nejsou při řízení frustrovaní. Auto sice umí rozpoznat stopku, značku dej přednost v jízdě či chodce na přechodu a zahlásit varovně výraznou červenou animací na displeji před řidičem, ale nezapíská. A hlavně to umí naprosto spolehlivě. Věřím, že nejednomu řidiči by to mohlo pomoci zabránit nehodě. 

Foto: Radek Kukuš

Co se prostoru týče, očekával jsem, že BMW XM bude taková trošku poupravená X5, která jím vzadu vysloveně neoplývá. Chyba lávky, XM je mnohem větší – přesněji o 17 centimetrů, takže velikostně má blíže k X7. Rozdíl je znatelný hlavně na zadních sedačkách, kde se pocitově posádka cítí skoro jako ve velké limuzíně. Sedí se zde až za hranou zadních dveří, okolo vás je všude krásná kůže, místo na nohy i posez je zde naprosto v pořádku, že ani na delší cestě posádka trpět nebude. Prostor nechybí ani vepředu a ani v zavazadlovém prostoru, kde sice není dvojitá podlaha pro uložení nabíjecích kabelů, za to na ně dostanete krásnou koženou tašku s logem XM, a to je přeci jen luxusnější způsob převážení věcí. 

Foto: Radek Kukuš

A proč nabíjecí kabely? Pozorní čtenáři si již jistě všimli, že auto má na sobě EL značky. Ale není třeba plakat, tohle není elektromobil, nýbrž plug-in hybrid využívající osmiválec a elektromotor integrovaný v převodovce. Dohromady spolu dávají k dispozici až 748 koní a 1000 Nm, což z tohoto obřího mastodonta dělá nejvýkonnější sériové BMW všech dob. Není však nejrychlejší díky vysoké hmotnosti okolo 2,8 tuny – zrychlení 3,8 s je o chloupek lepší než BMW X6 M, ale taková M3 Touring sráží svébytný model o dvě desetinky. V reálném světě je však brutálně rychlé, až zbytečně moc. Díky kombinaci elektromotoru a dvakrát přeplňovaného osmiválce XM vystřelí úplně kdykoliv, navíc jakékoliv “hluché místo” ve výkonové křivce osmiválce vyhladí elektromotor pro ničím nepřerušitelnou akceleraci. 

Foto: Radek Kukuš

K tomu umí jezdit i čistě na elektřinu. Díky 25,7 kWh velké baterii dojede v reálném světě až okolo 80 kilometrů, takže při takovém běžném ježdění nemusí osmiválec vůbec startovat. Nabíjení sice zabere něco přes čtyři hodiny díky 7,4 kW palubní nabíječce, ale to je u plug-inu stejně docela jedno – na elektřinu nikdo cestovat po dálnici nebude, na to je tady přece ten spalovák. A i když to žádného majitele takového auta zajímat nejspíš nebude, provoz na elektřinu v tomto případě umí i dost uspořit. Pohon je poměrně vyladěný, připojení motoru je sice znát, protože hned zabere a při neopatrné manipulaci s pedálem i škubne, ale nevidím jediný problém, proč by třeba i v nové M5 dělal ostudu. Je to stále osmiválec, zní jako osmiválec, točí více než sedmi tisíc, jen mu ještě trochu šťávy přidává elektromotor.

Foto: Radek Kukuš

Jenže co když přijde na zatáčky? Ani tady se XM nezastaví. Beze srandy, ta věc zcela potlačuje jakékoliv fyzické zákony (dobře, nejezdí po stropě). Zatáčí bez jakýchkoliv námitek kdykoliv, jakkoliv, kamkoliv. Černá magie v podobě aktivních stabilizátorů, elektronicky řízených tlumičů, eMkového sportovního diferenciálu a natáčecí zadní nápravy dělá z XM pocitově minimálně o tunu lehčí auto. V zatáčkách jsou takřka naprosto eliminovány náklony, nepřekvapí sice minimální zpětná vazba od řízení, ale XM se vůbec neřídí jako SUV. Teda, když na to máte prostor. Vzpomínám si na Lukášovu X6 M, že mi přišla velká, ano, ale poskládat se s ní na okresku nebyl zas až takový problém. S XM už ale nechcete potkat v protisměru vůbec nic většího než Mini. A nikdo nechce potkat vás. Je to pocitově snad nekonečný mastodont, který by možná na okruhu nadělil řadě sporťáků neuvěřitelnou bídu, ale na okreskách s tímhle prostě příliš parády neuděláte. 

Foto: Radek Kukuš

Jenže kdo by si kupoval velké SUV na okruhovou zábavu? Taková auta se kupují přece na každodenní ježdění a vy už možná chápete, kam tím mířím. Vysoká karoserie, 2,8 tuny, obří 22/23palcová kola a absence vzduchového podvozku se zkrátka někde musí podepsat. A i když je BMW XM jedním z nejlépe jezdících SUV na trhu, po rozbité silnici s ním prostě jezdit moc nechcete, nedejbože ve sportovním nastavení podvozku. Auto je poměrně neklidné i v komfortním režimu, ale hlavně se od podvozku ozývají vážně velké rány, které mě osobně bolí pocitově mnohem víc než drncnutí. Možná by jízda mohla být lepší na menších 21” kolech, ale ty zase nejsou tak pěkně dvoubarevné…

Foto: Radek Kukuš

Závěr

BMW XM je opravdu velmi specifické auto. Zvenku možná působí jako obří SUV, ale za volantem máte pocit spíše velmi rychlého sportovního vozu, ač pocitu zavalitosti se příliš nezbavíte. Tohle auto je natolik odlišné, že vlastně snad ani nemůže ukrajovat z prodejních čísel ostatních aut značky. Vyžaduje poměrně specifického zákazníka, který je ochoten obětovat komfort za nekompromisně rychlý pohon v kombinaci s neuvěřitelně schopným podvozkem. Zda jej někdo dokáže vůbec reálně využít? Nemyslím si, ale to ani nebude většinou jeho účel. Nejopulentnější a nejvýkonnější SUV od BMW má zkrátka za úkol být hlavně jiné, a to mu jde velmi dobře. 

Foto: Radek Kukuš

Za krásné fotky děkuji Radkovi Kukušovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @radek_kukush

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec 4 395 ccm + elektromotor
Systémový výkon: 550 kW (748 koní) 
Točivý moment: 1000 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 290 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,8 – 1,9 l/100 km (33 – 34,5 kWh/100 km) kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 10,2 (14,9 kWh) l/100 km kombinovaná 
Cena testovaného vozu: 5 506 154 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Sato
11. 9. 2024, 11:09 7 reagovat

aneb jak se nám ///Motosport změnil na ///Mámmaléhočuráka

Sato
11. 9. 2024, 11:16 6

sry, ///Motorsport samozrejme..
Strasny hnus to je. A potom vysvetlite beznym ludom ze im zarezali ich spalovaci model nizsej strednej triedy kvoli emisiam ked okolo nich prejde takato ohavnost plytvajuca vsetkymi moznymi prirodnymi zdrojmi a v dizajnovom jazyku "I'm rich, Fuck You!"

ransom
11. 9. 2024, 12:44 6

Hele, a jak vy vlastně s těma velkýma čurákama do těch malých aut nastupujete? A kam ho tam poskládáte?

rock
11. 9. 2024, 13:01 1

Průměrná spotřeba dle výrobce 1,8 – 1,9 l/100 km.
Oni na tomhle ještě nahánějí koncernový průměr. Aby z toho vykompenzovali to, že ten spalovací model nižší střední třídy bude přes emisní limit.

StreetPro
11. 9. 2024, 13:26 8

ransom - JÁ (ten kapslok není náhoda) HO obyčejně hodím přes pravé rameno a nechám koukat ze střešního okna...
Co tam máš dál? :-)

Sato
11. 9. 2024, 13:33 2

Nastupujem zásadne ako Britney Spears do SLRka nech každý vidí, a co pak to záleži na nálade. Left foot braking bez levé nohy poznáš? :)

sheogh
11. 9. 2024, 18:15 5

Ja zrovna takovyho nedavno potkal na dalnici, ten potreboval rovnou truck

ransom
11. 9. 2024, 18:35 0

StreetPro:
Jo takhle... Já myslel, že tam je na něj ten cock-pit.

afro-r1
11. 9. 2024, 13:44 5 reagovat

"takže při takovém běžném ježdění nemusí osmiválec vůbec startovat."
Predstava, ze usedam do M2, M3, M4, M8... s radostnym pocitem, ze dne opet nemusim ten sestivalec/ osmivalec vubec startovat...

Frodo
11. 9. 2024, 14:12 5 reagovat

Duchovní nástupce první X6.

esmo
12. 9. 2024, 08:47 0

Ta se na rozdíl do tohoto prodávala hodně :-)

HeavySmoker
11. 9. 2024, 14:37 13 reagovat

///M už je len spôsob ako označiť top model. Ani M5 nikto nikdy na okruh nevezme. Žiadne športové auto nemá cez 2 tony, výšku menšieho pohoria a viac kamier než nový iPhone. Preto ma SUV od ///M neuráža. Len mám teda za to že je to trochu veľa koruniek za tak málo vkusu. Ale predáva sa to dobre, pretože u nás na východe vkus aj tak nikto nemá. Hlavne ma teší že to dokonale vyjadruje debilnosť s akou sme v EÚ napísali emisné normy, že Kia Picanto je v p-éčku s emisiami a toto je totálna pohoda, zelené a Matka Zem v nirváne.

Sato
11. 9. 2024, 15:05 0

E60 M5 fungovala ako ringtaxi ak sa dobre pamatam

Marek Brunner
11. 9. 2024, 15:56 7

naštěstí si ještě můžou zákazníci za trochu méně vkusu připlatit..:)

Moses
11. 9. 2024, 17:09 4

Uz tam chyba iba ruzenec na spataku vnutri ;)

sheogh
12. 9. 2024, 09:10 7

Lol, to vypada jak z lega :-)

sheogh
12. 9. 2024, 19:06 5

.

StreetPro
16. 9. 2024, 10:08 1

Vnější Bmw designéry již pár let headhunter přetahuje exklusivně z Lega, jinak to není možný... M-paket vypadají jak výtvory PUR pěny, lámacího nože, lepenky a týmu náctiletých...

PB
12. 9. 2024, 01:44 5 reagovat

Je to ultimátní kkt kára - nezjistili sousedi a celý svět, že jsi durák? Zakup sobě XM, M, nebo jak se ten kepl jmenuje. Pak to pozná každý:)

Honza123
12. 9. 2024, 13:08 0 reagovat

Trochu mi to pripomina BMW K1, ktere ve sve dobe muselo pusobit designem podobne kontroverzne, bylo take velmi drahe a prodavalo se spis jako imagemaker, nez kvuli jizdnim vlastnostem a zazitkum. Jen tedy pokud XM, hrajici si na SUV, nezvlada trochu rozbitejsi silnici, je to docela fail..

Jestli bude XM za 30 let pusobit zajimave nedokazu odhadnot. K1 se mi dnes libi, jako odkaz doby a zajimavost, prestoze v dobe vzniku by to tak asi nebylo..

StreetPro
17. 9. 2024, 09:22 1

K1 v modre je cool .-) v cervene uz moc ne :-)

Habakukk
13. 9. 2024, 10:03 1 reagovat

Pět míčů bizardnosti. Vono se to východním kmotrům bude dobře prodávat.

Vrooom
13. 9. 2024, 14:21 1

Nevim jak na vychode. Ale treba v USA, coz je urcite dulezity trh to moc na dracku nejde a je to spis fail ...
https://jalopnik.com/bmw-and-dealers-are-discounting-the-slow-selling-xm-up-1851531491
A tak nejak celkove ...
https://www.topgear.com/car-news/best-2023/fail-year-why-bmw-xm-2023s-worst-car

Habakukk
13. 9. 2024, 14:35 0

a tebe to překvapuje ? Když to vidím v provozu tak se vždycky musím pousmát. Respektem to opravdu nepřekypuje.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte