Současná nabídka BMW dokonale popírá často omílaný rant, že všechna dnešní auta jsou stejná. Připouštím, že automobilek s tak širokým záběrem už není mnoho, ale existují. A tak jsem měla možnost během jediného dne (no, přesněji řečeno během jediné hodiny a půl, což je tak trochu pro zlost), usednout do šesti modelů, diametrálně odlišných, ať už jde o vzhled, jízdní projev či zamýšlenou cílovku.
Hlavními hvězdami akce byly nadšeně očekávané letošní novinky – XM, M3 Touring a 750e. Právě o těch si povíme trochu víc. Počty doplnila klasika v plug-in hybridním provedení 545e, nejmenší SUV na baterky iX1 a nová verze elektromobilu i4 s označením 35e. O těch se teď rozepisovat nebudu, na prezentaci ale měly svůj význam – i kdyby jen pro dokreslení barvitosti nabídky mnichovského výrobce.
BMW XM - Bestie tichá i uřvaná
Nejdražší sériově vyráběné BMW ever je jedním slovem šílené. V diskusích o designu už zajisté došlo k nejednomu násilnému činu, proto ho diplomaticky označím za pozoruhodný. Šokovat bylo konekonců jeho záměrem, čímž se netajil ani David Haidinger z českého zsatoupení značky, který nám auta prezentoval: „Když chcete zaujmout, musíte auto udělat… prostě jiné. A to se v tomhle případě určitě povedlo. Kamkoli se vydáte, lidé na vás koukají, mávají, fotí si vás. Nic pro introverty.”
Pod nepřehlédnutelným zevnějškem je stejně bizarní pohonné ústrojí – vidlicový osmiválec se dvěma turby doplněný elektromotorem umístěným v převodovce. Systémový výkon 653 koní a zrychlení z nuly na stovku za 4,3 vteřiny – při hmotnosti 2,7 tuny, prosím pěkně! Při tom všem si můžete na auto lípnout elektrickou espézetku a spokojeně požívat jejích výhod. Pouze na elektřinu by auto mělo dojet zhruba 80 kilometrů.
První dojem po usednutí do kabiny je něco jako „ježíši, já ale nemám papíry na náklaďák!” Stačí si ale seštelovat sedačku, volant i zrcátka, a najednou sedíte v běžném – i když samozřejmě větším – SUV. Neslyšný pohyb na elektřinu připomíná plížící se šelmu (spíš tygra ussurijského než kočičku), a teprve důraznější pokyn plynovým pedálem probudí dunění pod kapotou. Přítomna jsou všechna dobře známá M-ková tlačítka, jimiž si lze navolit režimy fast & furious, space shuttle nebo fuckinbizzarapeshit podle momentální nálady. Jak tahle nestvůra dokáže maskovat svou hmotnost, je jednoduše impozantní. Pružné zrychlení končí daleko za zákonnými limity i pudem sebezáchovy běžného individua, náklony v zatáčkách zůstávají minimální. Úplnou zadokolku z auta neuděláte, jasnou preferenci zadní nápravy si ale nastavit můžete, stejně jako úplné vypnutí stabilizace. A pak přepnete do režimu civilizovaný gentleman, a nesete se na obřích třadvacítkách v příjemném pohodlí. Je to působivý zážitek.
Hlavní objem výroby, která probíhá v americkém Spartanburgu, je určen pro USA a Čínu, což je pochopitelné, na nezájem si ale XM nemůže stěžovat ani u nás. Všech osmdesát aut, alokovaných v letošním roce na český trh za cenu 4 339 400 Kč, už má své majitele.
BMW 750e – Jako pán
Vášnivé debaty o designu má za sebou i sedmičková řada, ve dvoubarevném provedení ještě nápadnější. Poprvé se ukázala jako elektromobil i7, teď si ji můžu vyzkoušet v podobě plug-in hybridu. Majestátní koráb poskytne nevšední zážitek už po pouhém usazení do kabiny. Dveře se otevírají samy pomocí elektromotorku, stačí stisknout tlačítko, neviditelní služebníčci si samozřejmě ohlídají, aby dveře do něčeho nenarazily.
Při zavírání se ozve tlumené žuchnutí – a pak už jen hrobové ticho. Marně přemýšlím, jak popsat charakteristiku sedaček, které jsou konejšivě měkké a zároveň perfektně tvarované. Člověk se do nich zaboří v tak příjemné pozici, že by se mu skoro nechtělo řídit. S čímž se vlastně u tohoto typu aut tak trochu počítá – většinu funkcí můžete dirigovat i ze zadní řady. Ovládací prvky z broušeného křišťálu a další krásné detaily, voňavá prošívaná kůže… tady nebude zklamán ani nejnáročnější zákazník.
I sedmička dokáže vyvinout působivé zrychlení – z nuly na stovce je za 4,8 vteřiny, maximálka činí 250 km/h. Na celkový výkon 489 koní se skládá řadový benzinový třílitrový šestiválec s přeplňováním a elektromotor, opět zastavěný do převodovky. Jenže kdo by se ve skoro pětapůlmetrové limuzíně někam honil? Plavná jízda jako na obláčcích zaručeně zklidní tepovku i po perném obchodním jednání. Základní cena verzei 750 e xDrive je stanovena na 3 040 700 Kč.
BMW M3 Competition Touring – Nebe petrolheadovo
Přichází splněný sen tatínků od rodiny, odmítajících rezignovat na ultimátní řidičské radosti. A všech ostatních, kteří potřebují praktické auto na každodenní použití (500 litrů v kufru!) a zároveň okreskovou či okruhovou hračku bez jakýchkoliv kompromisů. M3 je tu poprvé s karoserii kombi a náramně jí to sluší. Při pohledu z dálky jde o nenápadné rodinné auto, jak se ale blížíte, začnete si všímat podezřelých prvků, jako je difuzor, karbonové detaily nebo nějak moc výfuků.
A při pohledu do kabiny už je všechno jasné. Nebudu vám kecat, usadit se do karbonových skořepin si žádá trochu jogínské praxe, jinak si vykoledujete modřiny. Pak už ale sedíte jako ve svěrací kazajce a můžete se blaženě rozplývat nad dokonalým tvarováním a přísným bočním vedením – ovšem až do chvíle, kdy zase budete muset vylézt ven. No… jakožto starší dáma bych si tuhle vychytávku asi odpustila.
V tomhle autě je svět stále v nejlepším pořádku. Benzínový šestiválec se dvěma turbodmychadly o výkonu 510 koní, červené čudlíky a stovka za 3,6 vteřiny bez jakéhokoliv přispění elektřiny… Oproti M5 je trojka lehkonohá a reakce má patřičně hyperaktivní, ať už jde o plyn, brzdy, nebo řízení, podvozek ale navzdory tuhosti neklidem netrpí. Pohon všech kol M xDrive umožňuje jízdu s preferencí zadních kol, ale i ryzí zadokolku – a to se pak auto hrne bokem i při běžném výjezdu z křižovatky.
Na závěr super zpráva – všechny tři novinky už máme domluvené na týdenní testování.
09. května 2023, 11:31
9
Nakonec je ta M3T ještě krásné auto, stačí jí jen postavit vedle XM a 750e
09. května 2023, 11:40
1
To je pecka, tři bavoráky, a všechny hnusný:))) vývoj nezastavíš!
09. května 2023, 13:01
5
cyberpunk, za mě v pořádku. Už se těším až v tom XM budou jezdit za 15 let cigáni.
09. května 2023, 14:00
0
Ta M3 je bozi :-) A svym zpusobem i ta sedma, tersku takovy nemecky Rolls
09. května 2023, 14:04
3
Joooo, M3 konečně Touring, potřebujeme vozit hodně věcí! Ale chci tam skořepiny, protože jsem vlastně závodník !
Chjo :-)
09. května 2023, 14:43
0
MB-AMG a Audi RS kombíky mají, tak se v BMW asi chtěli rozloučit s touto kategorií aut a postavili M3 Touring. Předpokládám, že poslední generaci. Nakonec naživo a v barvě Isle of Man Grün mi ty bobří zuby ani nevadí...
09. května 2023, 15:49
3
WoW za M3 kombajn!
Ale za...."na nezájem si ale XM nemůže stěžovat ani u nás. Všech osmdesát aut, alokovaných v letošním roce na český trh za cenu 4 339 400 Kč, už má své majitele." je imo bizar :-/
09. května 2023, 21:17
7
Ne, bizar je, ze XM se 4.4l motorem muze dostat EL znacky se vsema vyhodama s nima spojenyma.
09. května 2023, 23:03
0
ty EL značky pro tyhle "PHEV" budou mít myslím rychlej proces do pár let.
09. května 2023, 17:32
-1
Vyparat z M3T predni nahon vmontovat manualni prevodovku ze sesterskeho modelu a pridat sibr a mam idealni kombinaci.
Mozna jeste standardni narazniky, a koncovky vyfuku at je z toho takovy decentni sleeper.
09. května 2023, 20:28
0
Když potkám osobně M3/M4, tak mi ta auta přijdou docela fajn. Ale možná je to tím, že člověk za tím vidí to super auto. Ale novou sedmičku potkávám na ulici a i když to působí moderně, tak je to neskutečně nepěkné a vulgární auto. Moc si nedokážu představit, že to zestárne tak elegantně, jako kdysi "benglovské" modely (E60/E65 atd.).
09. května 2023, 23:03
-1
:D Typický fanda staré školy BMW. Dneska ti beglovo modely stárnou s grácií tenkrát si určitě prskal proč to vaše svaté BMW začalo dělat Toyoty. A jestli ne tak to teda klobouk dolů. A s grácií to vážně nestárne ta auta od něj jsou pořád stejně hnusná zejména předfl. 7er. Která byla tak ugly že to psali i tehdejší zákazníci nových aut jako feedback. Proto taky tak rapide facelift... Teklo do bot. . Jestli nějaký bavorský wergle stárnou s grácií tak jsou to paradoxně modely od Japonce a to sice E90 a e39. Tím netvrdím že se ti nová sedma má nebo musí líbit. Mě se taky nelíbí..Jestli to ale bude stárnout a jak rychle to bych si netroufal tvrdit. Každopádně M3 tour je parádní věc..A ten hnusný mamut to nestojí za komentář... To už teď defakto zestárlo ale rozhodně ne s grácií.
10. května 2023, 00:27
0
Špatný odhad. Definuj starou školu BMW. E30, E36, E46... Vůbec mě ta auta nefascinují ve smyslu že bych si je chtěl pořídit nebo je měl třeba jen pověšené na stěně. S E90 jsem jel tolikrát do/z porodnice, že už asi nikdy nebudu mít objektivní názor, ale jinak to považuji aktuálně za nejzajímavější BMW, které se dá koupit za fajn peníze, racionálně provozovat a je s tím sranda, aniž by to čímkoliv vadilo. Ale jinak moc nechápu komentář. Pointa mého příspěvku byla v tom, že obecně je vnímána E60 dnes jako hezčí auto, než tomu bylo při jejím představení a když se prodávala jako nová, a že tohle si u zmiňované 7er nedokážu představit (což si asi nedokázali tehdy představit ani u té E60, že...). Podobně E65, i když tam máš pravdu s tím faceliftem. Jinak z BMW jsou pro mě top modely vesměs Gčkové generace, protože Fka obecně nejsou úplně povedená a Ečka už jsou zase dnes docela staré popelnice, čímž sice zase popírám své vlastní hodnocení E90... Ale pořád ctím nějaké ty výjimky, které ale nejsou o designu, ale baví mě technickou stránkou (E61 550i LCI jako fajn rodinné auto, M5 E60...).
Samozřejmě netvrdím, že když potkáš 520d E60 někde "v mordoru", tak že tě nějak designově nebo jakkoliv jinak osloví. Ale právě dobře specifikované a udržované kusy vůbec nepůsobí jako dvacetileté auta, v porovnání třeba s E-class W211, kde zaujme možná tak AMG nějakého znalce, jinak to každý milně zařadí jako klasický devadesátkový mercedes...
10. května 2023, 08:46
1
za mě stará BMW působila vzdušně, lehce, i v pojetí sedmi. U E90, E60 se ty auta zbachratěla, pro mě působí mohutným dojmem, těžkopádně. Vytratila se elegance a sportovní nádech. Pár novějších aut vypadá na živo celkem fajne, ale to jsou spíš vyjimky. Souhlasím že na živo dnešní sedma působí hrozně, ale pokud si člověk tím autem chce povýšit respekt u obchodních partneru, tak asi ano
10. května 2023, 09:40
0
imo 7er e38 predstavuje top designu Bmw... mozna jeste e39 v Mpaketu... ale ta 7er je vyvážená, dynamická, elegantní...
10. května 2023, 09:46
1
e39 M
10. května 2023, 11:42
0
Mechanik: To je samozřejmě pravda, ale E46 je brutálně malé auto, dnešní optikou. Mně nedělá problém jezdit devadesátkovou MX-5 do Chorvatska, protože tam jde o pohodlí moje a drahé polovičky, ale nějakou průměrnou nebo větší rodinu do E46 už dnes nikdo moc skládat chtít nebude. Hlavně i s ohledem na bezpečnost (třeba dát tam nějakou lepší autosedačku pro děti apod.). E90 je v tomhle "normální" auto, přitom neztratila zase tak moc ze zážitků. Že se někomu nelíbí je věc druhá, to respektuji (mně před faceliftem nebo ve špatné specifikaci také moc ne).
Dobře specifikované E38, E39 a E46 jsou samozřejmě krásná auta, o tom žádná.
10. května 2023, 12:26
0
E46 je samozřejmě menší, to je jasné, ale vejdem se v pohodě, dvě autosedačky, já s ženou a pes, v sedanu, úplně v pohodě. Spíš záleží na potřebě dané rodiny, u nás je to v tom že nepotřebujem táhnout na dovolenou mikrovlnku a kávovar
10. května 2023, 13:02
-1
a pes myslím pes a né nějaká atrapa
10. května 2023, 14:45
0
S tím designem je to vždycky ošemetný. obzvlášť s odstupem času. To že jsou všechny "starší" BMW E generace (E36, E46, E38, E39,..) objektivně pěkný je tak nějak už odsouhlasený, tam už asi není co řešit. E60 a E65 dle mého osobního vkusu docela uzrávají (hlavně E60, E65 pomaleji a hlavně po-face) a v pěkných specifikacích se na ně rád kouknu s lehkým obdivem. Myslím že Bangle nebyl úplně mimo, ty auta působí zajímavě i dnes, a jak tu padlo, narozdíl od W211 pocitově tolik nezestárly.
A teď takový osobní "unpopular opinions".
Nová 7er mi nevadí. Na jednu stranu jsem měl fakt rád ten nenápadný a elegantní design předchozích generací, na druhou stranu, na BMW šlo strašně cítit, že jejich hlavní třídou je 3 a od té jakoby odvozovali ostatní auta. Vedle Ska vypadala 7 trochu jako chudší příbuzný. Tahle 7 je impozantnější a taková na pohled luxusnější. Prostě jde poznat že jede vlajková loď. Označil bych ten design za hezký? Ne. Ale líbí se mi, že je jiný, takový...až snad podivně jak francouzský, zvenku i zevnitř.
A E32 mi přijde hezčí jak E38 :)
No ale asi mám jiný pohled na věc jak skoro každý, takže to neberte extra vážně :D
10. května 2023, 16:25
0
riderhenry: Tak to si napsal tak nějak složitě. To jako asi myslím defakto to stejný. V době vzniku třeba e65 se to taky nikomu nelíbilo. Jak to spadlo do kategorie dostupná ojetina lidi to chtěli. A dnes se nad tím designem nikdo nepohorší. Prostě už to je jedno. Teoreticky to s touhle dnešní 7er může být dost podobné. Samozřejmě nikdo nevíme jak se to bude vyvíjet. To že E řady jsou prostě pěkný klasický auta. A je jedno zda to je E30 či například ta 39.. o tom není debata to tak je. A ano 520i whatever reihe shnilá a omlácená jak vrak asi nikoho nedojme. Na druhou stranu to ani základní sedmička po pěti Turcích. To bych do toho asi netahal.
10. května 2023, 18:05
0
Mechanik: tak to všechna čest. Já vydržel jen asi necelý rok vozit v E90 celou rodinu (2 dospělí a 3 děti + pes (menší - Shiba Inu)), ale přišlo mi to fakt už hloupé. A ano, dokázali jsme se i do E90 vždycky vejít a zabalit, ale se třetím prckem už jsem nemohl použít tak bezpečnou autosedačku, jak bych chtěl, a v tom prostě slevit nechci.
beastar: Já v tom vidím ještě jednu věc. Taková E66 750 li v dobré výbavě je auto, které ve své době sdílelo v podstatě výbavu s těmi nejlepšími (Bentley, Rolls). Tzn. je to auto, které je opravdu velice fajn i na dnešní použití a když se vychytají nějaké jeho mouchy, dá se udržovat v provozu poměrně dlouhou dobu. Za mě to jsou prostě aktuálně auta na vrcholu své doby co se ojetin týče. Ještě se dají najít pěkné kusy, spolehlivost už je OK (všechny problémy jsou známé a dají se řešit jednodušeji/levněji než před 10 lety apod.), zároveň nejsou tak za zenitem, jako jejich předchůdci. Ale to je můj názor. Samozřejmě že je E38 elegantnější je bez debaty, stejně jako že BMW někdy po tom roce 2005 docela ulítlo s kvalitou některých prvků v interiéru... Ale horší jak dnes koupený nový VW za stejné peníze to nebylo, to zase ne :D
10. května 2023, 21:05
1
Riderhenry: E46 sedan byl ženy sen od jejích 12 let. Musel jsem jí to splnit, dokud to jde, navíc pro mě je to taky top auto, já mám teda kupátko. Takže když ho má, staráme se o něj aby vydržel a samozřejmě ho nedá, z toho vyplívá že do auta se vejdem.
Tři děti bych tam nenacpal, to uznávám že je blbost, není to můj případ ale.
09. května 2023, 22:30
8
Bývaly doby, kdy člověk po nových modelech bmw toužil. Holt časy se mění. Nepochybuji, že to je technicky i zpracováním na výši, ale šimrání v břiše se při pohledu jaksi nedostavuje (v případě sedmy a XM je to spíše šimrání v oblasti žaludku).
10. května 2023, 07:21
0
Amen
10. května 2023, 08:47
-2
on je to problém spíš globální, ubylo aut o kterých se dá snít
10. května 2023, 10:18
1
a celosvětově asi 2,5x větší prodeje než Evropa. Zákazník rozhoduje... prý.
10. května 2023, 16:27
0
Zákazník rozhoduje kromě Kalifornie a většinově EU a části Evropy úplně všude. Máme to štěstí že se nacházíme tam, kde auta za deset let nahradí jízdní kola a koloběžky. Taková Severní Korea naruby.
15. května 2023, 11:59
0
Mne se libi vetsina novych modelu, tyhle taky. Ale asi jednak proto, ze obecne mam novy veci spis rad, druhak hodne proto, ze si zadnej z nich nebudu chtit koupit driv nez za 5-10 let, takze nemusim resit praktickou stranku veci, aspon ne v tuhle chvili.
Za me se tahle generace povedla ve smyslu, ze se dokazaly odlisit. A tim si najdou v podstate jen zakazniky, ktery ten drzy design bavi. Ti, co na to maji a nelibi se jim, tak si stejne vzdycky koupi jinou premii a 95-99% populace, co na to nemaj, tak stejne muzou akorat slintat/plivat a tim zivit jejich brand awareness. Marketing BWM tedy rozhodne funguje, i kdyz osobne mam bliz spis k uhlazenejsim a min napadnym znackam.