načítám data...

BMW 1602: Auto, které vytvořilo novou třídu

Majitelé vozů BMW jsou fanatici, říká dobová reklama z raných sedmdesátých let. Projíždím se podzimní krajinou ve stejně staré „trojce“, tedy v BMW 1602, a vlastně souhlasím. Ta reklama je pravdivá.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač   Petr "Krab" Jeřábek

Udělám to obráceně. Než vás zatížím záplavou informací o pestré historii BMW a o tom, kam přesně „Neue Klasse“ – nová třída od BMW – zapadá, tak se s ní projedeme. Náš čtenář Martin, který zatím nemá v kapse ani mokrý řidičák, je velkým fanouškem BMW a přemluvil tátu, aby jedno staré BMW pořídil. Mají tedy doma fantasticky zachovalou 1602 ročníku 1974. A díky ní vidím, že se z Martina klube nový nadšenec do pořádných starých aut, zrovna jako tomu bylo u nás doma. Býval jsem obklopen různými starými a ještě staršími vehikly, které postávaly okolo našeho domu. S Martinem jsme si vyměnili pár nadšených zpráv na facebooku a já získal v jednom listopadovém odpoledni důvěru šarmantní BMW alespoň na chvíli řídit. A tak usedám za tenký věnec čtyřramenného volantu a nasazuji si kožené řidičské rukavice. Jsou momenty, které by se neměly uspěchat. A předstartovní procedura řízení opravdu starého auta je jedním z těch rituálů, které klidní mysl a dokáží vás virtuálně přenést na krásná místa. V hnědých kožených perforovaných rukavicích se cítím jako Hans Joachim Stuck, jenž vyjíždí z boxové uličky na trať Nürburgringu ve svém BMW 2002 upraveném od Alpiny.

Gentlemani, startujte své motory

Tenkým klíčkem otáčím ve spínací skříňce a řadový čtyřválec se rozezní do elegantně tichého volnoběhu. A vlastně – motor modelu 1602 je celý uhlazený a vyvážený. BMW tohle umělo a umí. Je to přece továrna na letecké motory. Řadový čtyřválec OHC M10 je vážně slavný motor. (pozn. pro Matěje: M10 není označení voňavé a křupavé kachny v tvojí oblíbené restauraci s vietnamskými číšnicemi). BMW ho vyrábělo přes dvě dekády a úspěšně se s ním i závodilo. K tomu se ale dostanu někdy později. Třeba si tu jednou budete moct  přečíst článek o fascinaci svezením v BMW 2002 Turbo. Sny se plní, nemějte obavy. Já sešlapuji pedál spojky, který je ukotvený v podlaze spolu se zbylými pedály. Mám z něj takový zvláštní povědomý pocit. Kde jen, že jsem takový už mačkal? Aha, už vím. Ve starém vzduchem chlazeném Porsche 911. Zkrátka Švábsko a Bavorsko jsou sousedící spolkové země a já z toho starého bavoráku vážně cítím tu nenapodobitelnou esenci německé konstruktérské školy. Pedály jsou rozmístěné docela daleko od sebe a síla potřebná na jejich ovládání je příjemná, v kontextu nové doby relativně velká. Rozjíždím se hladce a jemně, jako bych to auto už leta znal. To je vždycky něco, co mě u veteránů fascinuje. Očekávání, která mám bývají, často kompletně jiná než realita a BMW řady „02“ pro mě vždycky zůstávalo takovým tím ryzím, sportovním a adrenalinovým svezením. Asi je to způsobeno těmi sportovními úspěchy a legendárními závodníky za jejich volantem. Realita bývá ovšem dost odlišná. Menší sedany od BMW jsou totiž hlavně komfortní vozy. Já jsem vám to psal nedávno v souvislosti se starou trojkou řady E46 a psal jsem to i na jaře v souvislosti s řadou E30. Jenže tahle auta, na rozdíl od své dobové konkurence, pouhými komfortními a pečlivě zpracovanými sedany nezůstávají. Když se motor pěkně ohřeje a já se trochu rozjezdím po prázdných okreskách v nedělním odpoledni, odhaluji postupně i tu sportovní tvář auta.

Zatáčky, vzpomínky na Cortinu a upletená vánočka

Martin měl takový plán. Sejdeme se u Kolína. Ne jako ti plyšoví medvědi z pohádky pro předškoláky, ale jako gentlemani se svými stroji. Výlet zaujal i mé dva kamarády a našeho redakčního kolegu Honzu. Věříte, že cesta z Prahy do Kolína je sto padesát kilometrů dlouhá? A to jsem se ještě musel snažit udržet zuby nehty za poměrně svižně řízeným Porsche 911 Carrera 3.2 z 80tých let. Co, svižně…Občas jsem musel využít výkon mladšího kupé od BMW naplno a dát těm šesti válcům v řadě pořádně napít. Stuttgartští byli koukám vždycky trošku napřed před tím Mnichovem. Jen pivo vaří v Bavorsku lepší. No nic, zpět k plánu. Martin měl plán se sejít u továrny TPCA, jelikož tam v neděli nikdo není, je tam absolutní klid a dlouhá široká okružní silnice kolem závodu nabízející pár zajímavých šikan. A pochopitelně, dá se tam omezeně řídit i v rámci tréninku před řidičákem. Chápejte, za volant starého BMW jsem se nechtěl nasoukat zjevně jen já. První řídil Martin a vážně mu to docela šlo. Navíc průjezd zatáčkou pro fotografa, to je ta pravá výzva, a to nejen pro sedmnáctiletého kluka. BMW 1602 by bokem umělo, ne že ne! A nejen BMW 1602. Přece jenom nešlo odolat tomu pohledu kluka, jak moc rád by se svezl v šestiválcové Z3 Coupe. A protože za volantem aut se nějak rozum dospěláka a klukovské nadšení propojují, pustil jsem ho za volant taky. Prý tatík pak cosi zvolal, když nás viděl vjíždět znovu a znovu víc a víc odvážně do zatáčky pro fotografa. „No, nekecej, to řídí náš kluk?…“

V nejlepším je potřeba přestat, tak jsem si dal pár koleček kolem té obrovské továrny zase já. Kolem továrny, ze které vycházejí auta kvalitní a dobrá. Jenže taková za jejímž volantem často zapomínám, že mám vlastně moc rád auta. Proto také jedeme ve starém BMW 1602 a já mám vážně slavnostní náladu. První, co mne napadá, je, že se vlastně řídí jako moje druhé auto v životě – Ford Cortina. Motor je hladký a rád se vytáčí a auto se ovládá klidně a podvozek skvěle filtruje veškeré nerovnosti. Zrovna tak příjemně a mechanicky přesně zapadají do kulisy řazení jednotlivé rychlosti. Blíží se první pravotočivá zatáčka, střídaná levou. Je to takový retardér, za kterým silnici lemuje plot továrny rovný jako pravítko. Podřazuji na dvojku s meziplynem a předek BMW se stáčí velmi přesně k apexu zatáčky. Řízení je lehké a s tím tenkým věncem volantu přesně připomíná tu moji starou Fordku. Zadní tuhá náprava u BMW již pracuje s vinutými pružinami a je o velký kus sofistikovanější. Výkon se soustředí na vnější zadní kolo a s takovým lehkým náznakem prokluzu, bez nutnosti kontra volantem projíždím oběma zatáčkami vstříc dlouhé rovince. Rozjíždím BMW na trojku, řadím čtyřku a úplně mě udivuje to ticho a pohoda v kabině. Jedeme něco přes sto kilometrů za hodinu a s Martinem si můžeme v klidu povídat. Aerodynamický hluk velkoryse prosklené kabiny je minimální a motor si jenom ševelí. Tohle jsem z Cortiny nikdy neznal. Rychlosti byly příliš krátké a motor v otáčkách příliš hlučný na to, aby se s ní dalo cestovat v klidu a pohodě dlouhodobě nad stovkou. Dnes je toto samozřejmost, ale tehdy to rozhodně nebyla. BMW je opravdu komfortní malý sedan, ovšem schopný velkého cestování.

Jak to viděli tehdy? BMW to nemělo vážně lehké

Mám dojem, že testovat veterány z dnešního pohledu už nelze. Jsou to legendární auta a moji mysl při dotyku s nimi zaslepuje nostalgie. Jako skvělé pak dopadne vlastně kterékoli auto. Proto jsem si našel několik dobových testů a místo závěru z pohledu dnešní doby, naše povídání završíme jinak. Ten závěr článku by byl za normálních okolností asi takový: BMW 1602 je charakterní malý sedan, praotec trojkové řady. Elegance karoserie s velmi tenkými bočními sloupky, prosvětleným interiérem a charakteristickým zalomeným C-sloupkem pana návrháře Wilhelma Hofmeistera je nadčasová. A bude to naprostá pravda. BMW na úspěchu tohoto modelu vystavělo svoji následující kariéru. A BMW šlo ještě dál. Kdyby jenom tušili, že na začátku šedesátých let vytvoří nejen novou třídu (pozn. Neue Klasse), ale i zárodek pro něco, co bude v moderní přítomnosti označované jako prémiový sedan.

Přitom v prvním roce výroby BMW 1602, říjnu roku 1966 vyšel v Británii článek v časopisu Modern motorist s titulkem: BM-DOUBLE-WHO? Takový titulek by už dnes nikdo nepochopil. Jenže tehdy bylo opravdovým prémiovým autem pro mladou rodinu a sportovně založeného řidiče Alfa Romeo 1300 GT Junior, tipo 105. Více méně asi právem a navíc Britové (zrovna jako Němci) bývají hodně patriotičtí. Proto si také redaktor dělá legraci a tvrdí, že to číslo „dva“ na konci označení modelu znamená počet reálných zákazníků pro tento automobil v Británii. Což je vynikající vtip, protože třicet let poté bude v jiné automobilové recenzi, nebo spíše skeči, běhat po Londýně s transparenty Jeremy Clarkson snažící se odradit lidi od nákupu trojkového BMW. V devadesátých letech to totiž vážně byla volba číslo jedna pro lidi, kteří měli peníze a chtěli opravdu dobré středně velké auto.

S představením BMW 1602 na autosalonu v Ženevě roku 1966 ten úspěch začal. Model to měl těžké, přes negativní nebo spíše neutrálně laděnou publicitu až po opravdu velkou konkurenci. Protože nebyl nikdy levný. Ford Cortina 1500 GT v té době stála vážně podstatně míň peněz, Lancia Fulvia 1300 HF měla možná míň místa na zadních sedadlech, jenže měla tak populární a moderní pohon předních kol v té době. Alfa byla dražší, ale zato nejlákavější volbou a v momentě kdy přišel na trh Triumph Dolomite Sprint s dvoulitrem OHC, mělo BMW dalšího opravdu skvělého konkurenta. Jenže houževnatostí a pílí a postupným vývojem to BMW nakonec dokázalo. Bylo to moc fajn svezení a já děkuji za možnost kroutit alespoň chvíli tím tenkým věncem volantu auta, které výrazně pomohlo značce vyrábět ta skvělá auta s řadovými šestiválci, která mám doopravdy moc rád.

Technické údaje: BMW 1602 (1974)

Motor: zážehový řadový čtyřválec, karburátor Solex PDSI, difuzor 38mm 
vpředu podélně, OHC, 2 ventily na válec,
Zdvihový objem: 1574 cm3  ( 84 mm x 71mm), komprese: 8.6:1
Maximální výkon: 84k/62kw při 5700 otáčkách/min
Točivý moment 130 N.m při 3500 otáčkách/min
Převodovka manuální 4 stupňová
Pohon zadních kol,  nezávislé zavěšení kol, vpředu zavěšení typu Mc Pherson, vinuté pružiny a stabilizátor
Brzdy: kotoučové vpředu a bubnové vzadu
Pneumatiky: 165 SR 13
Rozměry: 4230x1590x1410 
pohotovostní hmotnost 940kg 
Maximální rychlost  160 km/h
zrychlení 0-100 km/h  12.5 sekund
Spotřeba 10l/100 km

Dobový test: The modern Motorist, Oct 1966

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Leo29
05. prosince 2017, 09:55
0

Ako vždy výborne napísané. Tá stará recenzie je tiež výborne zhrnutá a napísaná ale aj úsmevná a ukazuje ako sa môže novinár s odstupom času vlastne mýliť, resp. že to je vždy o tom medzikuse čo auto riadi ako o aute samotnom :-) jednému sa páči to inému ono a trh rozhodne ktor prežije a kto nie. (kde je dnes Alfa a Lancie resp.Triumph s porovnaním ku BMW)

reagovat
ToMyx
05. prosince 2017, 09:56
1

Ooh, Krab vytáhl z rukávu zase jeden majstrštyk:-)
Díky za moc povedený článek, zase jsem se zasnil.
Ty staré káry mají své neopakovatelné kouzlo a tenhle článek ho zase pěkně ukázal. Moc by mě zajímalo srovnání se zmíněným Triumphem Dolomite Sprint z dnešního pohledu... Ty auta jsou krásný!

reagovat
Oh!Gust
05. prosince 2017, 16:19
0

O takom jednom porovnaní viem :-D
V jednom čísle Auto Tip Klassik je porovnanie BMW 2002, Triumphu Dolly Sprint, Audi 80 GTE a myslím, že ich dopĺňa Alfa Giulia. Už si výsledok nepamätám, môžem sa po ňom pozrieť a zistiť.

beastar
05. prosince 2017, 13:36
0

Copak Britové a jejich odhady:) Tohle auto z článku je.dnes přesně jak píše Krab návrat do starých časů. Kdy v ČSSR o těchto vozech mohli občané jen snít. Z dnešního pohledu se to řídí hrozně a je to nepohodlné a hlučné. Jenže na tohle asi nejdou aplikovat moderní měřítka. Respektive dnešní. A ukazuje to krásně jak je důležitý vývoj a koncepce na desítky let dopředu. Viz dnešní stav výrobců dobových konkurentů snas kromě Fordu a stav bíemdabljů. Nebe a dudy Árčí jestli si ještě mezi námi.

reagovat
Pólin
05. prosince 2017, 16:24
0

Nadhera, moc velka krasa...a ten pubodni stav je daleko lepsi, nez nejaka nalestena totalni rekonstrukce. Mimochodem tohle, nebo 2002 bylo tusim prvni auto JayKaye z Jamiroquai. Holt ma dobry vkus;)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
05. prosince 2017, 19:06
1

Moc hezky vozitko. Je super, ze si cestu ke starym autum nachazi i dnesni mladí.

reagovat
krab
05. prosince 2017, 19:45
0

To mě hezky lichotíš :) ... Ne já vím, že myslíš Martina, mladého pana (syna) majitele.
Upřímně, mě napadlo úplně to stejný. Mám radost, že ty mladý si k veteránům / youngtimerům nacházejí cestu. No... a teď to zní jako bych byl už děděk! :-D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
05. prosince 2017, 21:14
0

Oproti temhle mladochum uz jsme dedci. Vzdyt by to mohl byt muj syn.

cP
cPetan
05. prosince 2017, 20:10
0

Zajímavé si uvědomit, že se někdy na BMW hledělo podobně jako se dnes kouká třeba na auta z číny...

reagovat
krab
06. prosince 2017, 09:52
0

Já jsem schválně vybral tenhle test z UK z prvního roku výroby. Na druhou stranu těch "02" sedanů se vyrobilo poměrně hodně. I když, ve výrobě byl dlouhých 10 let. Celkem dobře se hned uchytilo v USA , v Kalifornii třeba bylo dost příznivců malých Issett a tak logo BMW bylo celkem známé. Nakonec ta předválečná sláva BMW nemohla zmizet válkou ...
Nějaký produkční čísla , koho by zajímalo : https://www.bmw2002faq.com/articles.html/technical-articles/history-and-reference/production-numbers-r228/

Ale jako povedlo se jim to. Na rozdíl od značek jako : Triumph, MG, Rover, Simca, Alfa Romeo, Lancia, prostě BMW prostupovalo 70tými lety nahoru. Kvalitou i atraktivními auty. A už E21čka 320i byla na konci 70tých let v UK docela prodejní hit. Takže stačilo pár let a z BMW-DOUBLE-WHO? byl obávaný konkurent domácích značek.

speedfred
05. prosince 2017, 20:58
0

to by sa mi páčilo mať ho doma,už len kvôli tomu roku narodenia

reagovat
skodafil
06. prosince 2017, 10:13
0

Chtel jsem si to precist, ale je to straslive dlouhe a nedokazal jsem to. Nebylo by mozne vydat i mene rozvleklou verzi?

reagovat
VK
VK
06. prosince 2017, 10:32
2

Je docela otázka, proč člověk otvírá materiál ke čtení, třeba článek v internetovém časopisu, když se mu nechce číst víc jak pět řádků.

krab
06. prosince 2017, 10:56
0

:-D , ....a ještě jsem se kouknul jak dlouhé to vážně bylo. Něco přes 1500 slov. To je tak průměr našich článků obecně...
Ale na druhou stranu když obětuješ 1minutu komentáři, těch 5minut čtení už není o tolik víc.

Doporučuji pak jen dívat se na obrázky. Případně zkusit závěr. he he.. :)

saage
06. prosince 2017, 13:38
0

:-D Skodafile nasel jsem článek pro tebe. Ten možná dokážeš přečíst celý. https://www.autickar.cz/clanek/proc-tolik-cechu-nesnasi-skodovky

Anorex
06. prosince 2017, 13:52
2

Tuhle podobnou životní situaci znám. I skoro v podobných letech. Prostě se nějak v člověku něco hne, koupí za 7000,- Kč od dědka něco s cílem to dát trochu do pucu, aby se člověk nenudil a pak na tom nechá dva roky večerního a víkendového života. Není to BMW, není to Porsche, ale mám ho rád... :-)

reagovat
krab
06. prosince 2017, 14:35
0

Nádhera! Gratuluju ke krásnýmu Rapidu. Kamarád ho měl jako první auto , já dědovu 105tku a vzpomínáme na ty "punkový" léta s těma Škodárnama. Je hezký vidět, že nějaká stále zbyla. PS: rád si s vámi/tebou napíšu i po soukr. zprávě a pokud budete chtít, na jaře rád přijedu, příp. s některým z kolegů dobrých fotografů a rádi o Rapidu článek uděláme. Leta jsem už v tomhle typu Škodovky nejel!

Anorex
06. prosince 2017, 15:06
0

Díky. Člověk by to tolik netipoval, holt to není klasické eRko nebo nedej bože MBX, ale umí to lidi docela zaujmout, když s tím člověk někam přijede. Babolap to není, na to si budu muset pořídit tu snovou 911, ale i tak... :-)

Jinak samozřejmě preferuji tykání a určitě se ozvi/ozvěte. Zájmem budu potěšen a nemám s focením/svezením problém. Navíc v tom našem maloměstě se najdou docela zajímavé kousky po garážích, takže by se dala domluvit i nějaká větší akce více aut najednou... ;-)

Nimrod
06. prosince 2017, 17:57
0

když jsme u té pozornosti. celkem jsem nechápal, když kamarád přijel na město ve volvu 744, jak z tý krabice nemůžou lidi odtrhnout oči. pak ji jel opláchnout na místní umývárnu a chlápek, jenž to tam má na starosti, se se mnou i dal do řeči, když ji kamarád oplachoval. násedně jsme jeli pro benzín a "pingl", jenž tam tankuje a umývá okna, neměl oči pro nic jiného... bohužel pak člověk jede a žádný volvo neopětuje pozdrav :-/ ale i tak, kdo by to do tý krabice byl řekl, že bude zajímat i někoho volvem nepolíbeného?



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem