načítám data...

Autoškoly dneška: Jde se i dobře svézt

Doby, kdy si adepti na svůj vysněný „řidičák“ mohli vybírat leda tak mezi mladší, nebo starší škodovkou, jsou naštěstí minulostí. První legální kilometry jde absolvovat i v docela zajímavých autech...

zobrazit celou galeriiCo se kde děje?: Autoškoly dneška: Jde se i dobře svézt

Znal jsem člověka, který tvrdil, že jezdí autem od svých devíti let. Nejdřív žigulíkem, pak už ho to táhlo k jeho milovaným Mercedesům, ale co mě dostalo nejvíc: nikdy v životě nevyzkoušel autobus, který má své místo i na Autíčkáři. Alespoň to tak tvrdil, a to ve věku, kdy už neměl potřebu na nikoho frajeřit. Kdo ale nebyl takový „autopankáč“ nebo neměl tátu, který by ho nechal svézt opravdovým autem třeba někde na poli, ten si auto poprvé vyzkoušel až v autoškole. Takových je většina.

Já začínal ve Škodě Favorit, jednom z ranných kousků s hnědobéžovým interiérem asi pěti odstínů. Při zvednutí ruční brzdy z ní snad pokaždé odpadl zadní plastový kryt a v autě chrčela spousta různých plastových dílů. Zkoušky jsem absolvoval v tehdy nové modernizované verzi „fáčka“ s černým interiérem, která mi tehdy přišla jako ohromný pokrok. Vypadala mnohem lépe a navíc nevrzala. V některých autoškolách tehdy ještě dosluhovaly škodovky řady 742, klasické „stodvacítky“ nebo „stopětky“. A jsou tací, kteří tvrdí, že kdo v nich nezačínal, nenaučil se pořádně ovládat auto jako takové. Sladit otáčky motoru s převodem, nebrzdit v zatáčkách, udržet volant bez posilovače a další technikálie klasického řízení. O tom se tu již před pár lety psalo. Kdo se učil ještě dříve, musel se naučit řadit s meziplyny v autech s převodovkami bez synchronizace.

A dnes? Velkou změnou je už třeba fakt, že první zkušenosti s osobním autem mohou legálně získat již desetiletí při jízdách na polygonu. Doba se vůbec hodně posunula, řízení moderních aut nevyžaduje žádné větší schopnosti. Autoškolou úspěšně projde i člověk, který se o techniku vůbec nezajímá. Většina autoškol dnes používá auta malé nebo nižší střední třídy. Logicky, mají nižší pořizovací i provozní náklady a také servis. Typicky jsou to nějaké Fabie, Rapidy, Scaly, občas Octavie nebo Golfy či Focusy, někdy i nejmenší škodovky Citigo. Prostě auta v levnějších verzích, se slabšími motory a pohonem předních kol. Někdy jsou ojetá s naftovými motory, nejlacinější autoškoly používají ojetiny i třeba přes patnáct let staré. Asi nejlevnější cestou k řidičáku je oprýskaná Felicie, postarší Dacia nebo „řidičský skvost“ Renault Thalia.

Jen o provozních nákladech auta to zdaleka není. Na cenu autoškoly má velký vliv povinné ručení, které může být u auta sloužícího v autoškole až dvacetkrát dražší než u soukromě používaných aut. To protože počítá nejen s častějším rizikem zavinění nehody, ale zahrnuje také možnost zranění či nedej bože usmrcení žáka při jízdě nebo praktické závěrečné zkoušce. To znamená denní odškodné žáka, odškodnění pobytu v nemocnici, trvalých následků nebo smrti. S pojišťovnou ho uzavírá autoškola. Po nástupu Covid-19 jsou náklady ještě vyšší. Dezinfikuje se, v učebnách přibyly ozonové čističky vzduchu.

V autoškole se adepti naučí s jedním druhem auta a s jinými pak mohou mít problém, třeba když si budou zvykat na diesel. K tomu jim pak mohou posloužit kondiční jízdy s jiným typem automobilu. Jenže konkurence je velká a možností mnohem více. Děvčata či chlapci, jež se panicky bojí hned třech pedálů a ještě k tomu řadící páky, si mohou připlatit za automatickou převodovku, většinou tak tisícovku či dvě za celý kurs. Pokud by si ale později chtěli udělat rozšíření na manuál, připlatí si podruhé, a to obvykle čtyři tisíce. Některé autoškoly nabízejí docela logický mix, začátek kursu v autě s automatem a pozdější přechod na manuální převodovku.

Holčiny nebo chlapci z lépe zajištěných rodin mohou začít rovnou v „bezpečnějším“ SUV, které později budou používat, až jim je rodiče pořídí. Takže se ve vozových parcích autoškol objevují auta jako VW Tiguan nebo Toyota RAV-4, jejich chudší vrstevníci prahnoucí po autu s vyšším těžištěm se mohou spokojit s alternativou Dacia Duster. Působí tu také autoškoly pro ženy se ženskými instruktorkami, neomezenými jízdami na trenažéru, rozšířenou výukou křižovatek a nácvikem parkování dle potřeb klientek. A třeba Pežotkem jako instruktážním vozem. Ty se prý nemusejí bát, že jim nějaký instruktor nebude nadávat či na ně dokonce řvát, že řídí jako… ženské. V nabídce jsou také alternativní pohony. Hybridy jako Toyota C-HR, elektromobil Volkswagen e-Up nebo Volkswageny Passat a Touran na zemní plyn. Možností je dost, ostatně jak se tu již jednou řešilo, každému může v autoškole vyhovovat něco jiného.

Tady jsme ale na Autíčkáři. Čím se může učit začínající autíčkář? Možnosti tu jsou, i když ne takové jako třeba v Londýně, kde se zlatá mládež učí řídit v BMW i8 nebo dokonce Lamborghini Aventador. Asi nejsnadnější cestou k něčemu alespoň trochu zajímavějšímu je automat. V jedné pražské autoškole jej nabízejí za mírný příplatek 1000 Kč, zajímavější ale je, že řadí v silném šestiválcovém turbodieselu Mercedesu E 320 CDI generace W211 z počátku tisíciletí. Na výběr jsou také Mercedesy E 220 a benzínový šestiválec E 320, to je ovšem ještě starší generace, přezdívaná „masařka“. Tedy nic moc řidičského. Stejně jako Levnější, menší modely Audi velikostí do střední třídy, tedy A4. Zajímavější jsou už BMW 525d xDrive minulé generace s automatickou převodovkou nebo kupé řady 3, stejná autoškola nabízí pro kurs s tažením přívěsu také velký americký Dodge RAM 1500. Asi srdcaři… Nebo ho prostě jen využívají i jinak. Pro mě největší zajímavostí a vlastně i lákadlem je ale BMW 325e generace E30, které jedna „nehvizdsko-pražská“ autoškola běžně používá k výuce autoškoly s automatickou převodovkou. Podle jejího majitele, který o tomto autu mluví jako o své srdeční záležitosti, to v zimě může být legrace. Tento kurs v autu z nejspíš nejlepší éry značky BMW tu stojí necelých 14 tisíc korun, stejně jako skupina B v modernějším vozu s manuálem.

Kdo nechce automat, může v hlubinách českých autoškol najít Alfu Romeo 147 s benzínovým motorem 1,6, naftové BMW 118d nebo docela rychlý Golf GTD sedmé generace. Lákavě vypadá také autoškola v Subaru XV nebo Forester. Naopak masochisté bydlící na Ostravsku mohou získat první zkušenosti v jedné z francouzských slepých uliček vývoje automobilu zvané Peugeot 1007. Ano, je to ten ošklivý a těžký s elektricky posuvnými dveřmi.

Nyní konečně k autům, kvůli kterým jsem tenhle článek začal psát. Další autoškola láká řízením Nissanu 350 Z s třiapůllitrovým šestiválcem a výkonem 320 koní. Jízda má být v ceně kursu, stejně jako řízení terénního Hummeru H2. Webové stránky autoškoly ale už bohužel nezmiňují, že je to minulost. Pročpak asi? Nissany žáci rozflákali a Hummer umřel v terénu. Takže zbyly Seaty Ibiza, které sice jezdí dobře, ale… Zetka to nejsou.

Nejlepší auto, které jsem našel, je ještě větší kalibr: osmiválcový Ford Mustang GT s manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Ano, autoškola v novém Mustangu aktuálního vydání. Ne nějaké slabší verzi, aby to vypadalo dobře na fotkách a žáčci se mohli vytahovat, že „jezdí v Mustangu“, ale rovnou té nejlepší a nejryzejší. Absolvovat první kilometry osmiválcovým pětilitrem GT s manuální převodovkou a pohonem zadních kol, místo obvyklého slabého tříválce nebo čtyřválce ovládat 450 koní na zadní nápravě v jediném tuzemském Mustangu se šesti pedály. Normálně mají lektoři k dispozici pedál brzdy a spojky, tady byl i plyn, což není zas tak obvyklé. Vůbec se tomu nedivíme. Jenže, mám i špatnou zprávu… Autoškola s nejlepším autem je již minulostí. Ač její webové stránky ještě koncem letošního srpna fungovaly, ke konci roku loňského ukončila svoji činnost. Překvapivě ne kvůli věčným opravám rozbitého Mustangu, ale změnám mezi spoluvlastníky. Ještě větší škoda je, že tato autoškola nebyla nijak drahá. Za 30 jízd v Mustangu a 12 lekcí teorie dřívější šťastlivci zaplatili 14 580 korun a za necelých pětadvacet tisíc dostali navíc položky jako besedy s dopravním psychologem, lektorem bezpečné jízdy, zástupcem motorsportu. Učili se také moderní bezpečnostní systémy, infotainment, elektromobilitu, smart cities, měli členství v autoklubu, slevy na okruhové akce pro další zlepšení svých řidičských schopností či drobnosti jako vstupenky na výstavy aut nebo předplatné časopisu o autech. Zkrátka unikátní autoškola, snažící se své žáky rozvíjet i dále. Ale podle jejího školitele není vyloučeno, že svoji činnost zase za nějaký čas obnoví. Tak držíme palce…

První seznámení s autem v podobě pětilitrového Mustangu může znít jako šílenost, ale kdo se naučí ovládat již v autoškole silné auto, bude mnohem lépe připraven na to svoje. Hodně mladých si po absolvování autoškoly v malém líném vozítku pak splní sen a přesedne bez zkušeností rovnou do něčeho silného. Dnes jsou rychlá auta dostupnější než kdy dříve a jde to i na splátky.

Takže, takové jsou možnosti v naší malé zemi. Jak to vypadá ve světě? Podíval jsem se na Dubaj, město známé nejen zdejší vysokou životní úrovní, ale také tím, že místní policie používá auta jako Bugatti Veyron, Aston Martin One-77, Pagani Huayra, Porsche 918, Lamborghini Aventador, Ferrari FF, McLareny a různé další velmi rychlé i drahé stroje. Nebo třeba Mercedes třídy G, ovšem upravený u Brabusu. Čímpak jde jezdit v dubajské autoškole? Běžně nějakými japonskými sedany, ale nám jde o to nejzajímavější. Takže? Jedna ze zdejších autoškol nabízí „platinový řidičský kurs“, kde zaučí budoucí řidiče na autech, do kterých pak přesednou i ve svém budoucím soukromém životě. Na výběr mají z modelů Bentley Bentayga, Porsche Cayenne, Range Rover Sport nebo klasický Range ve výbavě Vogue, Mercedes G500, Tesla Model X nebo „sociálnějšího“ Nissanu Patrol. Zaplatí fixní taxy a je jedno, kolik absolvují jízd nebo testů, mohou jezdit, dokud nedostanou řidičskou licenci. Také si za to zaplatí asi šestinásobek ceny běžné autoškoly: 30 000 Dirhamů, v přepočtu necelých 180 tisíc korun. Je to ale logické. Naučí se v autech, ve kterých pak budou jezdit. Po absolvování autoškoly v nějaké obyčejné malé Toyotě si pak nebudou muset zvykat na své obrovské silné SUV. Jako bonus mohou svým známým říkat, že takovou „sockou“ nikdy nejeli.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
04. září 2021, 09:03
1

Po revoluce nebyla autoskolni Sierra 2,3i Ghia s manualem uplne spatne svezeni.

reagovat
eLzyx
04. září 2021, 12:47
0

já páchal autoškolu ve VW Vento 1.generace, ale už si nevzpomenu, jestli to bylo hustokrutopřísné 1.9TDI, nebo to bylo jen 1.9D.
Docela to ušlo, hlavně si to nechalo líbit kde jakou debilitu žáka.

reagovat
Na
Napuram
05. září 2021, 21:33
0

A nemohlo to být TD?

Moses
04. září 2021, 20:49
0

Jazdy som absolvoval na Octavii II. 1.4, polygon na dvoch Fabiach I. 1.9 (manual + atomat) a zaverecnu jazdu v Roomsteri, tusim 1.2 HTP.

reagovat
PachezZ
04. září 2021, 22:11
0

určitě mi před těmi 18 lety nepřišlo že v autoškole počítali s tím že to žák neumí. naopak... takovou motorku sem ani nedodělal, instruktor prostě nebyl schopnej to naučit někoho kdo na tom seděl den před AŠ poprvé někde na poli, po dvou jízdách kdy mne už poprvé vzal do centra sem to vzdal... U těch motorek si myslim že bude praxe pořád taková, že počítají s tím, že člověk jezdit umí a jde si jen udělat papíry. U aut už dneska snad ne...

reagovat
sp
spooon
05. září 2021, 09:10
0

Já sem na motorce uměl, a jen sem si šel udělat papíry. Ale smutný je, že sem jel přesně jednu jízdu a pak hned zavěrečky. A samozřejmě za plnou cenu...

Jakub Pospíšil
05. září 2021, 09:53
2

Já jsem dostal po pár jízdách nabídku, zda chci část peněz zpátky a jít rovnou na zkoušky. Z právních důvodů neuvedu,jak jsem se rozhodl, ale koupil jsem si tehdy ve stejnou dobu nové kanady.
-
Komentář upraven 5. 9. 2021, 09:54:08

PepaSFI
05. září 2021, 11:04
0

asi jak kde a jak u koho ale já slyšel že na motorku to berou dost vážně. Oni ti instruktoři budou dost nadšenci, jinak by to asi ani nešlo dělat a motorkáři obecně mají dost problém s nehodovostí. Takže bych chápal, že se budou snažit do těch žáků dostat co nejvíc. Ǔčastníci brněnských kafí si jistě vzpomenou, když jsme se scházeli u ruiny stadionu Za Lužánkami, občas tam trénovali motorkoškoláci. Nastavěný kužely a žáčci se učili překlápět a dělat otočky a docela zostra.

sp
spooon
05. září 2021, 11:53
0

Ano, posledních pár let je to o něčem jiném. Ale zhruba před 15 lety, když sem dělal řidičák já, tak to byla fraška. Závěrečná jízda probíhala stylem objet parkoviště. A většinou na jedoucího studenta ani komisař nekoukal, protože vypisoval průběh zkoušky tomu předchozímu. Udělala to i holčina, která si spletla na motorce brzdu s plynem, a místo aby si přibrzdila, tak vjela s asi 200kg motorkou na plot. Naštěstí se jí nic nestalo, tak instruktor sebral motorku, nasedl za ni, a dokončil jízdu.

af
afro-r1
05. září 2021, 18:20
0

Drive se jizda pred komisarem ani nedelala. Instruktor potvrdil znalost jizdy a zaverecna zkouska byla pouze pisemna.

David Střítežský
05. září 2021, 20:13
0

PepaSFI: u stadionu v Lužánkách poměrně často trénujou borci "motogymkhanu", z dálky to vypadá stejně, ale trochu rozdíl v tom je, v autoškole to takhle ostrý není. Taky to vypadá docela jednoduše, ale doporučuju vyzkoušet na vlastní kůži. :)

Dneska už jsou součástí zkoušky na moto i tzv. "Zvláštní jízdní úkony" , to je na parkovišti mezi kuželama, takže autoškoly trénují i tohle, má se na tom ukázat, jestli umíš ovládat motorku, aspoň trochu (není to úplně jednoduchý pro nováčky)
popsáno s obrázky zde: http://www.euromotor.cz/cs/zkouska-motocykl/ (otočka a osmička jsou asi "nejtěžší cviky")

Gymkhana hír (jsou i videa jak to jezdí v dešti, doporučuju)

;t=85s&ab_channel=ka2099jp

Na
Napuram
05. září 2021, 21:42
0

Je to jak píšete, když jsem dělal motorku z autem na střední (18 let zpátky), tak jsem na motorku sedl ráno z instruktorem objel školu a za dvě hodiny závěrečné s komisařem. Když jsem musel dělat řidičák 2 roky zpátky znovu (ehm..chlast), tak to byla jiná písnička. Jízda krokem bez doteku nohy, osmičky v malé rychlosti, nouzové brzdění, úhybný manévr. Teprve potom mě pustili do provozu, kde za mnou jel i struktur s komisařem a přes interkom mi dávali instrukce. Když to srovnám, tak tohle bylo docela složité. Jezdím na motorce od 10 let, takže jsem si to spíše užíval a nouzové brzdění jezdil po předním a zastavil na 1/3 dráhy. Ale kluci co byli se mnou se opravdu potili. A asi je to takhle dobře..

PB
09. září 2021, 02:26
0

No ja na velke motorce pred autoskolou moc nejezdil, ale prepravovat jsem se na ni umel. Bohuzel dvojita riditka zariznuta do bricha, s asi stopadesatikilovym instruktorem za zadkem byl jeden z mych nejhorsich autoskolnich zazitku. Bylo to strasne peklo. Pozdeji jsem neco s motorkou najezdil a nikdy uz to nebylo tak tragicke, jako v prubehu autoskoly..

af
afro-r1
11. září 2021, 16:10
0

Jinak na te autoskolni trinde se dalo jezdit i v jednom na zadnim sedadle. Jizda samotna byl paradni ulet s neobvyklym vyhledem na nadrz a predni riditka.
; o )

sp
spooon
05. září 2021, 09:12
0

Radostně vzpomínám na Primeru P10 GT. Takže dvoulitr, 150 koní, no super svezení. Škoda že po pár jízdách se mu rozbila a já ti pak dojížděl na střídačku ve tance HTP a Fiatu Stilo s dieselem.

reagovat
kotzitzaq
05. září 2021, 21:15
0

V 15 klasika v podobě Simsonu, Áčko na Jawě 350 (tam jsem ujel na závěrečkách asi jen 100 m, jelikož jsem je dělal začátkem listopadu a komisařovi byla zima) a v osmnácti Béčko s Kia Pride - alespoň jsem věděl, co si určitě nekupovat. Ale do autoškoly jsem už šel s pár stovkami km za volantem.

reagovat
kuc_t
06. září 2021, 08:49
0

V 16 řidičák A1 na YUKI 125 ccm - šílenost, ještě se 120 kg instruktorem za zády. V 18 v naftovém Citroenu C3, poměrně novým, takže úplně v pohodě. Vlastně nevím jestli by mě ten mustang v autoškole víc nestresoval, než že bych si to užíval. Raději bych něco z čeho je výhled na všechny strany s velkejma zrcátkama :D

reagovat
Blix
06. září 2021, 09:43
0

Já jezdil autoškolu v Ostravě ve Felicii s ucpaným katalyzátorem, krásně tichá, všude plný plyn ale Bazaly jsme tak tak jezdili na dvojku. Když jsem zmínil že je to pokažené a nejede to, byl jsem ujištěn že to jede jak má a nerozumím tomu. Celé to byl děs.

Docela závidím dnešním žákům že už jezdí na moto samostatně. Dvě motoškoly s instruktorem na hrbu mi stačily :)

reagovat
beastar
06. září 2021, 11:54
0

Já dělal zkoušky ještě v době kdy stačilo přitopit a řidičák byl bezpracně doma. Já byl poctivá a tak sem si to střihnul napoprve s plným počtem bodů. Byli tam ovšem i idioti, co opakovali i 7x. Dnes jistě jezdí pyšně něčím jako Hyundai Tucson, nebo Kia Sportage. Automat předpisy neznaje.

Jezdili jsme fáčkama, součást parku vozidel byla ale i krásná Škoda 120 s najetymi 444 000 km po setnacti generálkach. Nejnovější vůz, výspa techniky a modla závěrečných zkoušek byl Fiat Punto s základním benzínem a základní výbavou. Musím říct že v té době se mi to auto docela líbilo. Výkon byl čistě něco, co to auto neznali, řadit si musel líp jak Lauda. Do zatáčky 30 ven ideálně utáhnout a plný plyn na 50 a už si tam měl trojku, čtyři bum. Semafor. Jezdili jsme na Smíchově. Pořád lepší než ty fafény. Prostě autoscuola jinak tehdá..

reagovat
Frankie
07. září 2021, 13:48
-2

Motorka Jawa 350, traktor Zetor, osobak Škoda 125 a Favorit. Náklaďák IFA....

reagovat
jk
jakub kuba
08. září 2021, 08:02
0

A1 na jawa 350, přišel učitel a říká, hele ten komisař má přes sto kilo, tak řaď o tisíc vejš. Po chvíli přišel garážmistr a povídá, jedeš první, ještě je zima, tak to pořádně ohřej a řad o tisíc vejš. Chuděra se málem rozskočila. Na velký áčko po pár letech byla SV650. Hele mladej zkušenosti máš? Jasně mám doma krosku (čínskej pitbike 125 s 12 koněma). Dobrý tak jedem. Já klasika zvyklej dát plnej a pustit spojku. Suzuiki se trochu postavila na zadní a instruktor si málem vysednul :)

reagovat
PB
09. září 2021, 02:19
0

Opel Corsa a Peugeot 106... halt Strakonice:))

reagovat
martin_100
09. září 2021, 22:07
-1

V 15 na simsonu se stokilovym instruktorem. Jednou sem předtim seděl na fichtlu. Takže luxus. Jízdy koncem listopadu. Pak osobák na rozpadlym plynovym fágu to byla strašná prdel. Instruktor byl ovád taxe s fáčkem dělali dost kravin. A motorka na 350. Náklaďák s Ifou a závěrečky na Ivecu. No a po 10 letech zase autoškola na veeeeelkou motorku. 6kilo bandaska. Já zvyklej na 350 a Transalpa.
Taky už sem jezdil mezi kuželkama. Pěkně za deště. Prej minimalní rychlost na vyjbací manévr je 30. Tak sem to zkusil v 50. Dobrý. Taky 60 taky dobrý. Když sem ten cirkus dojezdil tak mi instruktor řek že to jezdim jak za sucha :-)
Komisař byl pak v pohodě. Chlap jak hora celej život motorkář. Když viděl že mam komplet výbavu (už dost jetou) včetně kukly pod helmu tak naznal že si jdu jen pro formalitu a nedusil mě.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem

Pontiac Firebird  1991
Pontiac Firebird

1991 rok výroby
140 koní výkon
3 100 ccm objem

Dodge B300 F30 1978
Dodge B300 F30

1978 rok výroby
220 koní výkon
5 900 ccm objem

Dodge Charger SRT8 6.4L TOP STAV 2013
Dodge Charger SRT8 6.4L TOP STAV

2013 rok výroby
476 koní výkon
6 407 ccm objem

Škoda Fabia Fabia II RS 1,4 TFSI 132 KW DS 2010
Škoda Fabia Fabia II RS 1,4 TFSI 132 KW DS

2010 rok výroby
177 koní výkon
1 390 ccm objem