reklama
načítám data...

Autíčkář na Kubě: Koráby z ostrova svobody

Kam by měl Autíčkář vyrazit na dovolenou? Samozřejmě na Kubu! Okuste rum, doutníky a hlavně americké koráby z padesátých let.

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách: Autíčkář na Kubě: Koráby z ostrova svobody

Když jsem před necelými dvěma lety psal článek lákající na výlety za nejkrásnějšími vozovými parky na světě, vůbec jsem netušil, že se do té nejlákavější destinace jednou sám podívám. Kuba pro mě byla stejně exotická, jako Bora Bora, Velikonoční ostrov nebo Venuše. Letos jsme s mojí lepší polovičkou hledali dovolenou, a protože se nám v zaměstnání nedařilo dlouho naplánovat společné volno, zavítali jsme do populární kategorie ‚Last Minute‘. Jaký šok, když se mezi Řecko a Španělsko nachomýtla Kuba! All Inclusive pod dvacet tisíc a celý týden mezi americkými koráby? Jasně že jsme vyrazili!

Trefili jsme se do hurikánového období, což znamenalo, že jednou za den hodinu pršelo. Pršelo, i když jsme v Havaně opouštěli terminál a zmateně hledali autobus, který by nás odvezl do našeho hotelu. Celý natěšený jsem chtěl na taxikářském parkovišti okukovat první automobilové úlovky, ale atlantická bouře přeci jen není pardubický deštík a tak jsem se pořádně rozkoukal až v čínském autobuse Yutong. Co dělá na Kubě čínský bus? Že by soudružské pomoc komunistické Číny spřátelenému bratru v Karibiku? Ale kdeže. Kuba na samém konci padesátých let prošla socialistickou revolucí a nenávist k Američanům, kteří ostrov využívali jako ráj neregulovaného hazardu a zdroj krásných levných žen, jim vydržela až dodnes. Oni tedy Američané vůči Kubáncům žádná zlatíčka nebyli ani po převratu. Spousta mladých Kubánců utekla před kupónovým hospodářstvím a kádrovými profily a Spojené státy je ochotně přijaly jako zdroj levné pracovní síly. Chvilku po ustanovení komunismu se USA rozhodlo zformovat z imigrantů invazní vojsko a napadnout Kubu. Jak se ukázalo, Kubáncům válka moc nešla ani na jedné straně, ale na ostrově jich přeci jen bylo víc a tak se invaze nepovedla. Reakcí bylo umístění sovětských jaderných zbraní a málem i vypuknutí třetí světové války. No a všechny tyhle důvody uvrhly Kubu do izolace, spoléhající na obchodní a vojenskou pomoc Sovětského svazu. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let přišla na Kubu krize, když se Sověti stáhli a přísun ropy a zbraní z východu ustal. Kubánci z nedávné krize samozřejmě viní Američany, i když tentokráte trochu neprávem.

reklama

To bychom měli trochu historie, jak je na tom současnost? Kuba je pořád stranou světového dění, ale přeci jen se turismu pomalu otevírá. Čechy tam moc dobře znají a písničky Karla Gotta ještě pořád v rádiu hrají. Gotta a reggaeton, takovou latinsko-americkou verzi hip-hopu. Že se mi ty myšlenky zase trochu rozutekly? Kdepak, to se jen obloukem vracím k autům. Kromě Gotta a černobílých filmů se na Kubu dostaly i první Octavie a Spartaky. Taková ta soudružská pomoc z Československa. Pomoc dost odlišná od té čínské. Kuba, i když místy pomalu bohatnoucí z turismu, je stále ještě dost chudá země a tak jsou čínské automobily jedinými, které si může malý stát dovolit. Jenže Číňani si za své produkty nechají zaplatit a vzhledem k tomu, že Kuba vlastně ani jiného partnera nemá, nebojí se východní bratr vytěžit ze spolupráce maximum. Proto sedím pod ledovou klimatizací, kolem mě se rozpadá rok starý plastový interiér páchnoucí surovou ropou, zatímco za okny se valí provazce deště a hledají skuliny v odbyté střeše. Za hodinu je po dešti, zastavujeme na odpočívadle a já konečně vidím první kubánský automobil. Starý Jeep CJ-2 s navařenou boudou a původním čtyřválcem Go-devil. Venkov na okraji provincie Mantansaz je obydlený Jeepy a koňskými povozy v poměru 1:1. Koně jezdí vpravo od silnice a většinou vozí pracovníky a školáky. Všichni mají žabky a barevná čínská trička se špatně přeloženými anglickými nápisy. Jak se blížíme k turistickému centru Varadero, koně a náklaďáky nahrazují moderní čínské klimatizované autobusy namíchané s taxíkáři v překrásných amerických korábech z konce padesátých let.

Nejsme žádní velcí cestovatelé a tak většinu času zabralo výletování (například do Zátoky sviní nebo Muzea revoluce s alternativní historií) a potulováním se po Varaderu a Havaně. Přesto se mi podařilo vyptávat se taxikářů a barmanů a především ochotných průvodců a krásných průvodkyň. Z toho co jsem se dozvěděl mi moje Autíčkářovská dušička kvílela zděšením. Průměrný Kubánec střední třídy se státním zaměstnáním si prý vydělá kolem 15 EUR na měsíc. Litr benzínu s oktanovým číslem 90 stojí jedno EURo za litr. Americké auto z padesátých let v lehce rozpadlém stavu začíná na 50 000 EURech. Být petrolheadem na Kubě není žádná sranda. Nejlevnější jsou značně opotřebované Hyundaie Accent z konce devadesátých let, které pomalu dožívají na venkově ale ani tak se s cenou na dohled obyčejnému občanovi nedostanou. A tak všichni jezdí autobusy, na korbách náklaďáků, koňskými povozy, či nejčastěji stopem. Kubánec mávající na krajnici deseti-pesem je věc stejně samozřejmá, jako kokosová palma.

Nejvíce mě zajímaly samozřejmě americké koráby. Havana je plná kabrioletů v zářivých barvách, lákajících na komentovanou projížďku centrem. Většina vozů má krásný lak ale bližší pohled odhalí, že je již šestý v pořadí a že základ zase začíná praskat. Pod kapotami není ani jediný osmiválec. Nedostatek náhradních dílů a vysoká spotřeba poslaly všechny V8 k věčnému spánku a pod kulatými kapotami bijí z valné většiny vznětové čtyřválce a pětiválce z dílen Mercedesu. U amerických aut, která neměla to štěstí stát se taxíkem na turisty, je pod kapotou cokoliv, co žere naftu v co možná nejmenším množství. Největší šok mi přivodil tyrkysový sedan s ohlušujícím zvukem diesel-elektrické lokomotivy, který vždy při pokusu automatické převodovky vyměnit první stupeň za druhý chcípl a hlasitě se snažil znovu nastartovat. Od majitele hrabajícího se ve změti kabelů a náhodně vyhlížejících součástek jsem zaslechl, že hnací ústrojí pochází z náklaďáku značky Roman, a že to chcípání je úplně normální.

Většina těchhle aut z padesátek moc nefunguje, všechny se neustále rozbíjejí a žádný majitel se kvůli tomu nestresuje. Když si na všechny ty Chevrolety, Fordy a Cadillacy zvyknete, sem tam zaujme zbloudilé Volvo, či Mercedes ze stejné éry. Padesátková auta tvoří asi tak třetinu provozu, druhou třetinu zdatně zastupují hrdé výdobytky sovětské produkce. Lady všech velikostí a tvarů, Moskviče, které by se už v domovině dávno změnili v hromadu rezavého prášku a hlavně náklaďáky. Sovětská nákladní auta zbožňuji a tady jsem si přišel na své. Prim hrají KamAZy 4310, doplněné GAZy 53 a ZiLy 130. V armádní škole ve městě Matanzas jsem dokonce zahlédl podvozek s jedinou kabinou na straně připomínající MAZ 7910 s plošinou, jakou měl protiletecký systém S300. Jak se jim daří uživit všechna tahle nákladní monstra moc nechápu, ale na silnicích jsou v hojném počtu a především vypadají ještě lépe, než jejich osobní soudruzi. Nad jedním GAZem bych přísahal, že včera vyjel z továrny! A těch starých ruských autobusů! Nejvíce se kolem rojilo PAZů. Jak starých kulatých modelů 672 m s asfaltovou lepenkou místo prorezlé střechy, tak hranatých 3205 se všemi odstíny hnědo-oranžové, které si jen dokážete představit. Kubánci zásadně využívají autobusy do posledního milimetru krychlového a když jsem chvilku soustředěně sledoval zastávku HMD, připadal jsem si jak v klaunském čísle. Málem jsem se cítil provinilý, že jsem si k výhledu přizval jistého H. Upmanna.

Týden utekl jako voda. Zásluhu na tom měl výborný rum (který v obchodech začíná na 1EUR za 0,7l) a spousta zážitků. Turistický zájezd do hotelu s plnou penzí, hromadou barů a spoustou možností k zakoupení výletů (které jsou s kubánskou státní cestovkou na zlomku cen naší cestovky) či pronajmutí auta byl skvělým představením Kuby a jestli místní přívětivé a laciné klima ještě chvilku odolá, rád bych se na ostrov svobody ještě vrátil s dobrodružnějšími plány. Kuba se totiž mění. Buena vista social club v rádiu nahrazuje zmíněný Reggaeton, taxíkáři se učí blízkovýchodní drzosti a podnikavci prodávají běžné mince národní měny s vyobrazeným ‚El Che‘ za osminásobek jejich hodnoty. Pokud v nejbližší době plánujete dovolenou na poslední minutu, zapátrejte mezi nabídkami z Karibiku. Je to trochu dobrodružné a mladším lidem to velmi důrazně připomene, proč jsme vlastně v listopadu cinkali svazky klíčů. A především je tam hromada krásných aut, mladých Kubánek (a Kubánců, pokud vás zajímají spíš ti), nejlepší rum na světě tu teče proudem a dát si při západu slunce na pláži Monte Christo no. 4, nebo jemný Romeo y Julietta, doprovázený lahodným Legendario je zážitek na celý život.,

reklama


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
05. října 2018, 09:38
0

Pekne. Ale s tema Kubankama a Kubancema je to tak na drzeni se za ruce. Von ten ajc tim jejich rumem neprerazis.

reagovat
ratan groch
06. října 2018, 12:46
0

Ty si taky maly "psavec" zastupujuci na tomto portali ludi, ktori sa dozvedia vacsinu informacii o svete od kamaratov v hospode. Prekvapilo by ma, keby si bol na Kube viackrat nez ja a zo spanielciny si zatial na lekcii: Dos cervezas, por favor.
Kubanske zdravotnictvo je na najvyssej urovni z celej Latinskej Ameriky, hygiena a zdravotne vzdelanie beznych ludi je na velmi slusnej urovni. AIDS a HIV Kubu neobchadazju, ale v porovnani s Ukrajinou ci dokonca Juznou Afrikou alebo Lesothom je na velmi nizkej urovni.
Co mam problem je, ze tie Kubanky nie su az take pekne ako si nahovarame. Vlnit sa vedia a su sexualne otvorene, ale krasky z Jamesa Bonda tam nenajdes.

bitner
06. října 2018, 21:26
2

Ja nemam ani tych kamaratov.

liška
05. října 2018, 09:48
0

Ostrov svobody:) Díky za připomenutí a oprav si ten Matansaz na Matanzas. My to tam před pěti letama projezdili půjčenou Kií Picanto v tyrkysové barvě a vypadalo to, že korejci tam nastupují ve velkým. Podle toho co píšeš ale asi nakonec ne.

reagovat
Adam Forman
05. října 2018, 12:36
3

Mě hlavně překvapilo, kolik tam mají hybridů. Evropa na hybridní automobily teprve přichází a oni jich tam mají dobrou pětinu provozu. Teda u nich ten termín značí auto, které vzniko spojením dvou polovin zcela odlišných vozidel, ale hybrid to je. Třeba by to na ty naše EURO normy stačilo i u nás :-) (na fotce jeden takový skvost je)

Irwinek
05. října 2018, 10:09
0

Díky moc, přečetl jsem si to když mi schlo lepidlo a fotky si dám ještě několikrát :-D
známým v Havaně půjčili fabii v té samé barvě, jako nechali na Ruzyni
já tam nemůžu, zbláznil bych se :-D

reagovat
sk
skretik
05. října 2018, 10:21
1

2 otázky
Kde jsou fotky sexy Kubánek ?!
a teď vážně ... byla ta Oktávka fTDIčku ?!!!!!!

reagovat
beastar
05. října 2018, 11:42
0

Kubánky nejsou sexy. A na ostrov se nedováží nafta.

Adam Forman
05. října 2018, 12:22
0

Tyjo tak zrovna Kubánky mi přišly dost atraktivní, ale auta teda víc. Většina těch amerických věcí má vznětový motor, byť teda jezdí na kde co, protože nafta je ofociálně jen do státních náklaďáků. A ovce byla 2.0i.

sk
skretik
05. října 2018, 12:34
1

beast: právě, že všechno má swaplý nafty z čínských traktorů, Isuzu , z kdečeho - takže na něco to jezdit musí
AF: to bude vono "oficiálně jen do státních" korupce na Kubě ? ale to snad néééé :D
no 2,0 taky dobry, ale TDI je TDI


jinak MCM se vydali na kubánský dobrodrůžo už pred Adamem
(povozil je tam borec maluchem a nejvíc se mi líbilo, že benzin má zamčenej v kufru a nalije si jen tolik kolik potřebuje, protože z nádrže by mu to někdo ukradl :) viz. video )

Vt
Vtec
05. října 2018, 12:56
1

Sexy Kubánka je tak jedna ze sta..zbylých 99 je obtloustlých a narvaných do přiléhavých růžových triček velikosti S

beastar
05. října 2018, 15:10
0

Sakra pokus o vtip nevyšel. Jinak s názorem na kubánky jsem na tom jako Vtec. Když vynecháš 14letý holky a pár pěkných kousků co jsou v každým státě na světě jsou to tlustý machny a nebo prostě.... to sem dál nemá cenu rozepisovat:)) Naftu tam dovážet museji to je jasný.... :D

Adam Forman
05. října 2018, 22:39
0

Jsem se na to MCM po dlouhé době zase podíval a poznávám tu La Cabaňu jak kolem jezdí Ladou a náměstí před prezidentským palácem kde natočili úvod :-) Tak snad jednou vyjde i tem výlet do KLDR jak o pár řádků níž trefně nadhazuje Krabík :-)

Fa
Fandatik
05. října 2018, 11:23
0

Pro příští cestu doporučuji spíš Santiago (ideálně letět do Holguínu přes Vencouver). Je to zase úplně jiná Kuba. Bohužel ono uvolňování má i velká negativa. Zejména výrazný nárůst kriminality.

reagovat
Rien
05. října 2018, 13:03
0

Ja tam byl ted v zari na 14 dni a obdobi destu je fajn, clovek ma jistotu ze kazdej vecer sprchne, coz je v tech vedrech docela prijemny:)). My teda trochu cestovali, i kdyz jenom autobusama, pujcovny aut byly vsechny vyprodany (ptali jsme se v kazdy na kterou jsme narazili). Byli jsme v havane, trinidadu, playa larga, varadero, vinales. Nejlepsi byl za me trinidad a vinales. V trinidadu jsme si objednali jeep safari. No prijela pro nas stara lada (ne niva), ktera nejela do kopce ani na 1 a furt tam musel kopat spojku, ale zazitek to byl fajn. Jinak jsem se bavil s taxikarem co nas vez z varadera do vinalesu starou 405. Kdyz mi rek, ze cena ty 405 se tam pohybuje kolem 40000 dolaru, tak mi fakt spadla brada, radsi jsem mu ani nerikal, ze u nas by se to v tomhle stavu dalo sehnat snad i zadarmo. Na kube clovek fakt pozna, jak je kapitalismus skvela vec:D

reagovat
Ha
Habakukk
05. října 2018, 15:06
4

Zasraní komanči pověsit je na lampu. Pěkná ukázka toho kam to dopracuje levicový hospodář za 60let vlády. Co tak výlet do KLDR?

reagovat
PachezZ
05. října 2018, 16:27
0

jestli ti z KLDR stačí leteckej trip report tak třeba Cocikuv poslouží :)
https://forum.airways.cz/viewtopic.php?t=9528

beastar
05. října 2018, 17:11
0

Haha koukal sem na nějakej report z cest po KLDR (letecky) a na té Čínské lince s Air Koryo. Nejhorší aerolinky světa. Byly to nějaký letecký nadšenci z GB. Njn skanzen je pro to celkově to pravý slovo. Chudáci ty lidi tam.

krab
05. října 2018, 22:23
0

Haha, Habakukk válí! Jo, říkal jsem si, kdo přijde s podobným komentářem a jsem rád že nejsem první. Naštěstí tady se žádná politika neřeší, ale když jsme u toho, Adam by asi ten výlet do KLDR potřeboval. Mě stačil jeden do Lidově demokratické Číny a jsem od tý doby hodně rád, že jsem se zrovna narodil tady u nás :)

Ostrov svobody zní teda fakt skoro jako nemístnej vtip. Chudáci měli ještě větší smůlu než my a než se z toho vyhrabou, bude to generace / dvě ...

bitner
06. října 2018, 10:26
0

Jo, taky me sere, ze amici v 45 nedosli minimalne do Olomouce. To ostatni uz tak cernobile neni.

Knightrider
05. října 2018, 21:35
2

Musel to byt fantastickej zazitek, ale i tak se nejak nemuzu zbavit dojmu, ze to je strasny panoptikum zoufalstvi.

reagovat
beastar
06. října 2018, 12:40
0

To je jak Černobyl. Krásný místo poničený člověkem:)) A taky tam za mě měli internet jen na special simku drahou a pomalý to bylo. Fakt bájo když ti přeložej let a na ten web potřebuješ. A tak no.... Já obecně komanče a jiný kurvy po světě nepodporuju. Když Karibik tak jedině Eu;) nebo Aruba.

Knightrider
06. října 2018, 21:07
0

Ja na Kube nikdy nebyl, ale taky bych se tam rad nekdy podival, az na to bude vic casu. Ze jsou 100 let za opicema, jako vsechny komunisticky zeme, to je jasny. S tim se holt musi pocitat. Mnohem horsi mi pripadaji ty asijsky prdelakovy, o kterych se pise v te Mongol Rally. Tam ty opice vladnou doted.

PeterLuk
09. října 2018, 23:45
0

Super fotky, pekný článok. Kuba ma neskutočne láka...

reagovat
martin_100
13. října 2018, 00:22
0

Parádní článek s parádní galerkou. Tam bych se někdy rád podíval ale je jistý že se tam nikdy nepodívam.... nedá se tam nijak dojet. :-)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Clio Sport RS 172 ph1 2000
Renault Clio Sport RS 172 ph1

2000 rok výroby
172 koní výkon
1 998 ccm objem

Citroën Xsara 1.9D 1999
Citroën Xsara 1.9D

1999 rok výroby
1 koní výkon
74 ccm objem

Jaguar XF SV8 2008
Jaguar XF SV8

2008 rok výroby
410 koní výkon
4 196 ccm objem

Volkswagen Golf 3 TD Variant 1996
Volkswagen Golf 3 TD Variant

1996 rok výroby
74 koní výkon
1 820 ccm objem

Citroën C3  2008
Citroën C3

2008 rok výroby
50 koní výkon
1 398 ccm objem