načítám data...

Adorace na téma Hyundai: Vážně je k nezastavení?

Tento text není PR. Přesto silně chválí jednu konkrétní značku. Jenže když ona si to zaslouží.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Slova z titulku článku odkazují na heslo, které se jednu dobu objevovalo (minimálně v Brně) na všech reklamních modelech předmětné jihokorejské značky. Znělo takto: Hyundai nezastavíš! Celkem mě tenkrát bavilo, protože se nad ním vždy nacházelo menším písmem napsané: Náhradní vozidlo, což se mi vždy zdálo docela ironické. 

Dnes však ironický být nechci, protože mi poslední dobou přijde, že Hyundai své bývalé reklamní tvrzení beze zbytku naplňuje. Naposled mě to trklo před pár týdny, kdy médii prolétla zpráva, že automobilka v rámci své vývojové kanceláře Mobis pracuje na novém druhu elektrického pohonu s velmi zajímavou funkcí zvanou e-Corner.

zdroj: Hyundai

Tento systém se čtyřmi elektromotory instalovanými přímo v kolech je schopný na sobě zcela nezávisle kola natáčet až do úhlu 90 stupňů. Nový Hyundai se tak umí pohybovat v režimu krabí chůze a svému řidiči usnadňuje nejen podélné parkování nebo otáčení na místě, ale také třeba přejíždění z pruhu do pruhu a mnoho dalších manévrů. Pro ilustraci přidávám video:

Vypadá to naprosto famózně, že? Ano, jistě, na vyobrazeném konceptu jsou mírné vizuální problémy, protože je vidět, že systém úplně stoprocentně nepasuje do karoserie Ioniqu 5. Také mají inženýři určitě spoustu jiných potíží, o kterých nevíme. Ale i tak mi pokaždé, když tyto záběry vidím, běží hlavou, jak fascinující je, čeho všeho tato značka momentálně dosahuje, zvlášť uvážím-li, co za auta prodávala ještě na přelomu milénia.

Vím, o čem mluvím. Já mám totiž, ač jsem sám milovníkem Citroënu a japonských značek, s vozy automobilky Hyundai docela bohaté zkušenosti, převážně pak právě s modely inkriminovaných prvních let 21. století. Zdaleka nejvíc kilometrů (přesněji asi 100 km denně dvakrát až třikrát týdně po dobu dvou let) jsem strávil v modelu H-1 2.5 CRDi ročníku 2002. Ano, byl jsem řidičem bílé dodávky.

Hyundai H-1, zdroj: Wikimedia Commons

Řečená “há-jednička” sloužila jako rozvážkový vůz obědů ve firmě, kam jsem ještě jako student chodil na brigádu, a už v době mého nástupu měla naježděno přes 150 000 přiznaných doručovacích kilometrů (nikdo neví, kolik doopravdy, šéf ji koupil z druhé ruky), takže byla v opravdu hodně ojetém stavu. Nechtělo se jí startovat, její podvozek byl již notně vyviklán a tu tam se na její karoserii objevovaly puchýřky rzi.

Jistě, bylo by laciné se jí po takovém životě smát za to, jak hrozně jezdila, speciálně když z praktického hlediska zas tak špatná nebyla. Ostatně někteří kolegové z redakce dokonce tvrdí, že v rámci své generace byla ještě jednou z těch lepších dodávek. Tímto směrem však mé myšlenky neplynou. Pro mě dokonale ilustrovala “starý Hyundai”.

Hyundai H-1, zdroj: Hyundai

Kromě svého prostorného nákladového prostoru, celkem snaživého dieselového čtyřválce (jenž nakonec zemřel na prasklou hlavu) a relativně solidní (i když v době mého působení už povětšinou nefunkční) výbavy nenabízela nic, žádný estetický nebo snad dokonce řidičský zážitek – ani v detailu, ani náznakem. Bylo to prostě jen auto.

Ano, samozřejmě, to nemá cenu vyčítat dodávce. Jenže já si na podobné vjemy pamatuji i u jiného hyundaie ze stejné doby, který se v mém okolí také dlouho vyskytoval. Byl jím model Getz identického ročníku 2002 v základním třídvéřovém provedení s maličkou jedenáctistovkou pod kapotou. Koupila si ho tehdy ještě jako nového dobrá kamarádka mé rodiny a měla ho velmi dlouho, takže jsem se párkrát (až jsem vyrostl) dostal za jeho volant. 

Hyundai Getz, zdroj: Hyundai

A bylo to vlastně to samé. Getz měl nad očekávání prostornou kabinu, za danou cenu celkem solidní výbavu (až na jeden detail, výrobce tenkrát v ČR neměl v nabídce vlastní rádio a bylo tak vždy nutné dokoupit aftermarketové) a příjemně točivý motor, ale jinak nenabízel vlastně jedinou věc, která by byla pro autaře zajímavá. Byl pouze levným hrcátkem. 

Hyundai Getz, zdroj: Hyundai

Neříkám, že je to špatně. I taková auta jsou potřeba a vyrábí je spousta značek. Akorát že já měl stejné pocity ze všech starších modelů, které se mi dostaly do rukou, včetně těch dražších, ať už mluvím o vyloženě bezpříchuťovém prvním Tucsonu, druhé generaci Sante-Fe s otřesným béžovým koženým vnitřkem s dekory imitujícími hliník a dřevo, který byl cokoliv jen ne hodnotný, nebo úvodní generaci i30. Všechno to byla auta naprosto bez kouzla, jednoduše staré hyundaie. 

Hyundai Tucson, zdroj: Hyundai

Hyundai Santa-Fe, zdroj: Hyundai

Hyundai Santa-Fe, zdroj: Hyundai

Hyundai i30, zdroj: Hyundai

Nyní přeskočme do roku 2023 (éru reklam typu A soused z Boleslavi bude takhle malinký si z diplomatických důvodů dovolím vynechat) a podívejme se na nový Hyundai. Přirozeně, stále vyrábí jednoduchá auta, jejichž úkolem je hlavně dovézt svou posádku do cíle, příkladně třeba i20 nebo Bayon. I tyto obyčejné modely však mají svou vlastní výraznou tvář a do davu rozhodně nezapadnou.

Hyundai i20, foto: Jan Machač, autickar.cz

Hyundai Bayon, foto: Daniel Borský, autickar.cz

K tomu značka dělá i podstatně zajímavější kusy, což mi jistě potvrdí každý, kdo měl možnost se svézt v čemkoliv s odznáčkem N. Já si díky svým drahým kolegům Františkovi a Davidovi vyzkoušel hned dva, Konu N a i30 N, a v obou případech to bylo velké! Opravdu velké! Sám bych si asi nakonec vybral první zmíněnou, protože mi přišla o něco méně nekompromisní a trochu víc se mi líbí její dokonale asijsky bláznivý design. 

Hyundai Kona N, Foto: Josef Vyškovský

Nicméně obě auta jsou naprosto boží, o tom žádná! Jedou parádně a dokáží vykouzlit hodiny zábavy. O rudém tlačítku s nápisem Grin, jež jsem si pracovně nazval Čudlík úsměvu pana Burnse, se mi dodnes občas zdá. Nikdy dřív bych nevěřil, že budu takto intenzivně vzpomínat na auto, jež má na kapotě stylizované jihokorejské H.

Hyundai i30 N, Karel Soukup @ksphotocz

Není to však jen o této sportovní divizi, Hyundai šlape do pedálů i jinde. Měl jste někdo možnost svézt se v už zmíněném Ioniqu 5? To je naprosto boží auto s dokonalým retro futuristickým vzhledem. Měl-li bych si koupit elektromobil, chci právě jeho. Také jsem měl loni ve Francii možnost si na chvíli staticky prohlédnout nový Genesis GV80 – aktuální SUV luxusní odnože značky. Na rozdíl od toho šíleného Santa-Fe z roku 2007 vypadá toto vážně hodně dobře. 

Hyundai Ioniq 5, foto: Jan Machač, autickar.cz

Genesis GV80, zdroj: Genesis

V neposlední řadě značka nepolevuje ani při vývoji nových technologií, při kterém nejenže bez problému drží krok s evropskou konkurencí, ale mnohdy se zdá, že jí dokonce ujíždí, viz v úvodu zmiňovaný e-Corner. Růst značky za poslední dvě dekády je tak opravdu markantní a co je hlavní, baví mě. Je rozhodně zajímavé ho sledovat, což, nalijme si čistého vína, neplatí úplně o všech dnešních automobilkách.

Genesis GV80, zdroj: Genesis

Je pravda, že tento článek je ve zdejší komunitě pravděpodobně trochu nošením dříví do lesa, protože všechno, co zde stojí, už samozřejmě víte. Taky možná mírně vyvolává dojem PR, čímž být nemá. Jenže já ho chtěl i tak napsat, jelikož si myslím, že Hyundai si uznání zaslouží. Jsem tak velmi zvědavý, co přinese budoucnost této značky, protože už teď mám dojem, že úvodní heslo skutečně nabývá na významu. Ano, Hyundai, zdá se, nezastavíš. 
 

Jak jste na tom vy? Máte podobné zkušenosti se starým hyundaiem? Také vás baví, jaká je značka dnes? A na co se těšíte v její budoucnosti? Diskuze je vaše. 

Omlouvám se za ilustrační fotografie, staré hyundaie jsem si jaksi nefotil.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
11. května 2023, 22:24
3

Vše v článku zmíněné je svatá pravda. Na to, že z duše nenávidím blob ix20, kdykoliv se mi připlete do cesty, tak mám jeden svůj autíčkársky sen. Moje obvyklá tvrzení, že nové auto bych nechtěl a nic ze současné produkce mě nezajímá, má jednu výjimku. Naprosto jsem propadl dizajnu nového Genesis G90. Já vím, je to asi úchylné, ale to auto se mi neskutečně líbí. A kdyby se mě někdo zeptal, co bych si přál v garáži, tak to bude právě tohle.

reagovat
ja
jazet
12. května 2023, 06:27
2

Hyundai potažmo Kia udělali obrovskej skok. A já jim (teda spíš Kie) celkem fandím. Když to srovnám s ostatními koncerny, tak mi přijde, že udělali největší progres.

reagovat
JF
JFK
12. května 2023, 07:09
-12

Tak trochu bych očekával, že autor minimálně zmíní takový detail, že H1 byla licence Mitsubishi (mj. spolupráce už od 80.let) zde modelu H400 Space gear včetně agregátu, čili hyundai na tom moc práce neodvedl. Ale je fakt, že jsem zvyklý na jinou úroveň novinařiny, nikoliv styl brněnský pepa z autosalonu, jak je tu zvykem. Hyundai ve spoustě věcí dost pokulhavá/ojebává/ jako vyztuhy na podelnicich pouze na jedné straně dle LHD/RHD, nelakované rámy sedaček, apod, dost bídná kvalita zpracování. Ale ano, 95% lidí to nic neřekne a proto se to zde ani nedočteme.
Ale jinak bych než subjektivní hodnocení designu nebo mobisu, který mimochodem není nic nového, hyundai motors vnímal pokrokově a ne v provinčním, ale v globálním měřítku. Přes sankce jeli v závodu u petrohradu s produkcí normálně dál, asean, Irán spousta hyundaů mezi tradičními značkami, indie, jizni amerika, vše s globalnímy modely typu Creta pak severní amerika, nebo ojetiny hyundaie v africe kde už dost často střídají toyoty. To jsou trhy, kde se i přes jejich ojebávky ukáže pravda, ne tak úplně podle Brna.

reagovat
Jaromír Soukup
12. května 2023, 07:51
7

Smím vědět, jakým způsobem souvisí s pointou článku, že H-1 původně navrhovalo Mitsubishi a Hyundai si ho jen upravil k obrazu svému? Vždyť to na věci nic nemění. Stejné je to s úspěchem v rozvojových zemích. Na těchto trzích se prosadí snáze než na velmi náročném a silně zregulovaném evropském trhu (tedy i v Brně, když už máte potřebu se opírat i do něj). A k tomu, jak říkáte, “ojebávání”: pominu-li fakt, že snižování nákladů momentálně probíhá u skoro všech automobilek, tak ve své cenové hladině Hyundai asi věci jako lak na rámech sedaček a podobné moc řešit nemůže. V neposlední řadě, pokud se Vám zdejší novinařina nelíbí, nikdo Vás nenutí ji číst :-)

beastar
12. května 2023, 11:08
2

Mě nejvíc zajímá kdo je to ten Pepa z toho autosalonu. Brněnský. :D Jako vtipný. Mě to pobavilo a to byl asi účel. Jinak to co se tu děje je všechno jen ne novinařina. V tom má pravdu. Každopádně psaní o autech je dnes tak nezáživná žumpa že tady je to ještě dobrý.

Opelfahrt
12. května 2023, 11:35
0

Pepa má být asi „expert Pepa“ ze zábavného pořadu Autosalon na TV Prima. Akorát že vůbec není z Brna, jenže to si pán z nějaké středočeské vesnice pravděpodobně umí zjistit, šlo mu spíš o to vyvolat flame za každou cenu. Nekrmil bych to.

M P
12. května 2023, 18:42
5

@Jaromir Soukup: z JFK si nic nedělej, se vždy jednou do roka takhle odnikud vynoří, vyplodí podobně hodnotný komentář jako dnes, a pak zase zmizí :D

JF
JFK
12. května 2023, 20:35
0

@J.Soukup, jakým zpúsobem souvisí? Popisujete kvality "starého dobrého hyundaie" H1, ktery je ale stare dobré Mitsubishi, takový nepodstatny detail pro novináře amatéra, chapu. Na nenáročných trzích opravdu neni snadné prorazit, je vidět, že o tom nic nevíte. Jde o kvalitu, servisní a distribicni síť, míru lokalizace, cenu, reklamu apod. Pro neznalého novináře lak na ramech sedaček v této cenove hladině ani výztuhy dle volantu význam memají, chapi, přesto je někteří konkirenti v podobné relaci mají a proto nevržoi jako ten hyundai po pár letech napřiklad. Ale to byste se musel věnovat benchmarkinu, který zjevně dle Vaši odpovědi a stylu novinařiny neovládáte. Brno jste zmínil Vy sám, já na něj jen reaguji, proč bych se do něj měl hned opírat?
Ad Vrtal, ten na nějakém podcastu vyprávěl, jak studoval v brně nejaké asi herectví protože se nedaleko brna narodil, pak točil filmy s brěnskym studiem ČST a pak tam pracoval v rádiu krokodýl, nebo co to tam frčí, a protože neměl auto tak se pistil do hodnocení aut, aby měl čím jezdit.. pak jsem toho kašpara vypnul. Takže proto ten brněnskej Vrtal. Ale jestli je lepší brnem formovaný Vrtal, tak prosim :)

JF
JFK
12. května 2023, 20:46
0

Sorry za překlepy výše, píšu z mobilu a je to dost malé pismo. Jinak děkuji za radu, vyskočilo to na mě někde na FB tuším, tak jsem si to pro zajímavost titulku přečetl. Ano článek měl větší potenciál, ale nebojte, moc sem nechodím a jestli se Vám nelíbí reakce na článek, tak to buď nečtěte, nebo to nevydávejte, kdyz to nedokážete ustát, pokud radíte stylem at to nečtu. Budu si číst co chci a jak uznám za vhodné.. s Vaším "dovolením" pochopitelně :)

Pólin
12. května 2023, 07:42
1

Fajn článek- nelze než souhlasit. kolem roku 2010 jsem pro Hyundai pracoval a tehdy mě ty auta fakt nebavily. Dneska je to ovšem jiná...Nka, Genessisy, Staria, i ty jejich elektromobily jsou mi jaksi sympatické svojí jinakostí...
Jen to logo- není to stylizované Háčko, ale prodejce se zákazníkem podávající si ruce.

reagovat
Jaromír Soukup
12. května 2023, 07:53
0

O tom logu vím. Jen jsem to pro zjednodušení a zpřehlednění textu nezapracoval a obešel stylizovaným háčkem. Ale díky za doplnění.

StreetPro
12. května 2023, 09:47
0

V rodině máme ix35 "ve full", tzn. ropa v automatu... nevím, jestli spadá už to té kategorie "desired"...za mě jezdí bezpohlavně a hlučně za 8 a více, má nechutné modré podsvícení, ergo úlety typu "sáhnu do špatného hrníčku" a nenaviguju, protože ikdyž to vypadá jako Navi, je to jen Map... výhřev sicny má polohu "Jan Hus" a "off", to stejné volant... nastavení odporu řízení a ECO motoru je úplně škoda psát, kdyby tam radši dali o trochu hlukové izolace navíc nebo plyn vzpěry kapoty, jako normální auta... nebo světla co svítí... a sedačky, které nezačnou vrzat po 15tis km... za mě je to auto, které bych nechtěl nové ani za 2kila, natož za 0,5m (po virtuální slevě tuším 2kila)...

reagovat
beastar
12. května 2023, 11:14
1

No jo je to tak. Jako dnes dělají už i zajímavá auta. Jak se tady okolo zmiňuje správně. Jen modely co se převážně prodávají v EU jako nemyslím nabízí ale prodávají. Tak to je jedna velká bída povětšinou. Já mám v hlavě první setkání s první generací i40 což zase není tak staré auto a tak dávno. A myslím že sedí úplně stejný popis jak na tu ix35. Hlučné, plastové, divně poskládané, modré podsvícení zabíjí oči. Do toho naprosto tragický tehdejší jediný diesel 1.7 rachot i při volnoběhu. Takhle si střední třídu představuje leda právě tak ten průměrný Íránec a nebo your local fleet manager. Protože tam asi byla sleva a dobrý ceny a záruka wow. To auto nebylo strašný jako první i30. Bylo prostě jen otravný a násobně horší jak Insignia, Passat, Superb..

liška
12. května 2023, 09:52
0

Vidím to podobně, jen pořád někde hluboko v hlavě nosím takový to "vždyť je to hjunda/kiaj" takže při občasným bazos.cz bádání u těchhle značek po chvíli zavírám a jdu pátrat do jiných vod. Nicméně před časem jsem byl v saudské arábii a co tam korejci prodávají je ještě o level jinde. Taková Kia K5/K8/Telluride, Hyundai Sonata/Azera či věci od Genesisu jak už naznačoval Skipper, po tom jsem se tam vždycky ohlídl.

reagovat
Frankie
12. května 2023, 11:00
5

Za mě to prostě kopíruje vývoj, vlnu, jakou před dlouhým časem měly japonská auta. A ano, zda se mi že jsou na vlně, kdežto Evropský mainstream tak nějak stagnuje.

reagovat
beastar
12. května 2023, 11:18
0

Evropský mainstream je v prdeli. Já jen doufám že naši i vaši politici dostanou rozum a vymyslí nějaké strategické partnerství. V rámci průmyslu a automotive. Přece jen I a Cz je v tomto na stejné vlně. Němci jsou úplně mimo jak v tranzu. A Brusel tlačí pořád ty stejný hrozný hovna. Cyklistika vyřeší dopravu, vlak nahradí letadla... Skoro člověk zamáčkne slzu a vzpomene na Hunger Games jak tam jezdí tím vlakem jak ve století páry ...

Sa
Sato
12. května 2023, 13:34
0

lol, Hunger games! :D Ešte ma napadá Snowpiercer..

S.
S.h.I.t.
12. května 2023, 15:28
3

Jako ano, do nejaky vzadelosti (rekneme 1000km) je vlak lepsi nez letadlo - ale musi to bejt rychlovlak ala japonsko nebo cina. Protoze kapacita vs rychlost vs odpadla priprava na kratky let... A je to jasne. Ale musi to byt opravdu rychlovlak a nesmi stavet v kazdy prdeli sveta. Na takovy trase Praha - Pariz by letadlo pak neusetrilo v podstate nic. Ale v Evrope je to tak... za 40 let? Mozna?

VK
VK
12. května 2023, 13:29
0

Ioniq 6 je parádní. Jenomže za 1,5 mio v 4x4 konfiguraci a s dodáním za rok, takže se stejně nakonec skončí u Tesly.

reagovat
Vapno92
12. května 2023, 15:24
2

Hej, ja žijem pre Francúzsko a s pičou na kapote na večné časy (Laguna V6 aktuálne) ale v zásade mám Hyundai aj Kiu veľmi rád. Mám ich 100x radšej než čokoľvek z produkcie vašej slávnej embéčky alebo koncernu. Príde mi, že Kórejské automobilky dodnes jednajú so zákazníkom tak nejako viac férovo.
Ak nerátame nechutnú kampaň "Soused z Boleslavi", ktorej sme našťastie na Slovensku boli ušetrení.
Dodnes mám nenormálne rád Kiu Ceed prvej generácie, sympatické auto za férovú cenu, ktoré prinieslo moderné motory s common railom v dobe, kedy embéčka snáď ešte predávala SDI a mali uchrochtané PDčka. Kia Soul, svojím spôsobom má gule. S Kiou Cee'd 2013 som svojeho času odjazdil veľmi veľa kilometrov a vždy ju vezmem 1000x radšej, než Octaviu.
A hlavne - najviac sa mi páči, ako rýchlo sa vypracovali, ešte koncom 90. rokov síce vyrábali plečky typu Pride alebo Accent, avšak pár rokov na to sa im podarilo otriasť aj neotrasiteľným VAG a jeho dominanciou na trhu. Nikto normálny sa už dnes Kórejským autám nesmeje. Za mňa palec hore.

reagovat
XT
XTad
13. května 2023, 10:41
1

Zajimave, pred casem jsem sepsal do blogu v podstate opacny nazor...
Jinak co se tyce te "krabi chuze", podobne napady se objevuji v podstate od zacatku automobilismu, namatkou:


I to co predstavil Hyundai je zatim jenom technicke cviceni. Nechci jim ubirat zasluhy, ale jsem zvedavy, co se nakonec dostane do vyroby.

reagovat
JF
JFK
13. května 2023, 12:30
-1

Že Mobius neni nic převratného jsem jmenovci majitele televize barrandov a dámy, se kterou kdo nespal není pražák, už psal výše. Jenže jemu publikování podobných článků be elementárních vlastností, kdy model konstruovaný japonským mitsubishi vydáva za stary dobrý korejský hyundai zjevně nevadí. Naopak, ještě je za to poplácán po rameni od jemu podobných a konstruktivní věcná kritika v lehce sektářské spolecnosti zaslouží pouze palec dolu :)

Da
DaveThePilot
15. května 2023, 12:19
1

Mám první generaci i30 po bezvýznamném faceliftu. Najeto asi 240tis. V záruce měněn třikrát volant (loupající se fejkokůže). V záruce těsnění pod hlavou. Po záruce přetěsnění víčka ventilů. Spotřební materiál. A dál nic. Jízdně taky nic, nula emocí, nula zábavy. Přesun z A do B. Nic víc. Nyní už je na ježdění kolem komína. Trošku mizí olej (u Escorta z roku 99 mizel trošku hodně, tenkrát), trošku mizí voda z chlazení. Jezdí, jezdí, jezdí... Jo a také jsem zapomněl napsat, že jezdí. Před H jsem měl Mondeo, prostorné, pohodlné, skvěle jezdící a drahé. Měl jsem ho rád a zároveň nenáviděl. K tomu Hyundai jsem si nevytvořil žádnou citovou vazbu. Prostě věc. A funguje. Mondeo už asi prošlo vysokou pecí...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado coupe 1985
Cadillac Eldorado coupe

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 087 ccm objem

Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8 1976
Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8

1976 rok výroby
250 koní výkon
6 600 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem