načítám data...

2021 | Co v autech už nenajdeme

Je Nový rok a to bývá čas pro pohled zpátky, na trochu toho bilancování i na naivní předsevzetí a plány do nadcházejícího roku. Já se ale chci ohlédnout i o trochu dál.

zobrazit celou galeriiEditorial: 2021 | Co v autech už nenajdeme

Nový není svátkem jen proto, abychom měli čas očistit svá těla od zvěrstev oslav silvestrovské noci. Nepředstavuje jen datum, kdy se naše republika naposledy osamostatnila. Je to den přemítání o uplynulém roce, o tom, co nám ten rok dal, co nám vzal a snad i co nás naučil. V automobilové branži, ač se vývoj neustále zrychluje, však rok neznamená až tak moc, příprava novinky zabere let několik a tak to, co se objevuje dnes jako nejnovější výkvět technologií, začalo vznikat už nějaké ty roky nazpět. 

Foto: archiv

Proto se ve svém novoročním ohlédnutí chci podívat více dozadu. Když se podíváme na nový vůz a vůz z počátku milénia, na první pohled tu mnoho rozdílů není. Karoserie, okna, kola, nárazníky – prostě auto. Pořád auto. Při pohledu zblízka a pod kabát tu je ale rozdílů celá řada. Tak, jako jsme na počátku milénia mohli koukat na auta z osmdesátých let, jejichž doba zkrátka skončila, tak se dnes díváme na ta auta, která tenkrát představovala pokrok. 

Foto: Citroën

Stejně jako tenkrát, i dnes nám nová auta připadají zbytečně složitá, málo přímočará a příliš přetechnizovaná. Dobrou zprávou však je, že ač už tenkrát mnozí předpovídali nadšenému motorismu konec, je tu s námi pořád a tak je tu snad i naděje, že až tento článek budu psát za dvacet let znovu, stále tu petrolheadi budou a budou do diskusí psát, jak tenkrát v tom roce dvacet ještě ty hybridy měly duši.

Takže co se změnilo za posledních dvacet let? Za sebe jsem našel čtyři body:

 

Atmosferický motor

Tohle už je vysloveně ohrožený druh a ač to mnozí petrolheadi neuslyší rádi, motor bez přeplňování je skutečně mrtev. Snad ještě pár let přežije v podobě velkých osmiválců či dvanáctiválců pro skutečně exklusivní vozy, ale doba jej nakonec dožene i tam. 

Foto: RoadandTrack

Hlavním důvodem ale není žádný diktát zlých úřadů, ač ty skutečně umí být protivné. Ve skutečnosti se totiž podařilo nové motory udělat o tolik lepší, že najednou atmosférické motory přichází o své výhody a zůstávají tu jen zápory. 

Foto: Carthrottle

Dříve platilo, že přeplňovaný motor má buď malé turbo a tedy mu chybí výkon, nebo naopak dostal turbo velké a tím přišel o lineární průběh výkonu. Dole chcípá, nahoře háže autem směrem těžko ovlivnitelným volantem. Ale ty časy jsou pryč. Když se podíváme na hodnoty moderních přeplňovaných či dokonce hybridních motorů, tak před hladkostí a linearitou jejich křivek průběhu výkonu mohou staré ‘atmosféry’ jen blednout závistí. 


Foto: Alfa Romeo
Ten ošklivý plastový dekl by tam být nemusel…

Co se ostatních parametrů týče, tak jak do spotřeby tak do síly mají moderní strojovny navrch, tam není prostor pro nějakou diskusi. Jediné, co nám tak zbývá, je spolehlivost. Ta má jednu velkou výhodu – projeví se až za pár let, takže tvrzení, že ten nový motor nic nevydrží, nejde vyvrátit. Osobně si ale nemyslím, že by v automobilkách pracovali takoví pitomci, že by si nevšimli, že jiné tlaky a teploty budou znamenat potřebu jiných materiálů. Ostatně s diesely se to povedlo. Argument složitosti tu také příliš neobstojí, ještě pamatuji primitivní motor ve Škodě 120 a že by mi tenkrát ten vůz přišel nějak zásadně spolehlivější, než moderní auto, to tedy nemohu potvrdit.

Mám teda pocit, že tady o nic nepřicházíme a můžeme nechat atmosférické motory klidně spát.

 

Obyčejné převodovky

Foto: Alfa Romeo

Něco jiného se ale odehrává na poli převodovek. Jak jsem zmínil výše, moderní motor je velice pružný a výkonný, navíc mu již mnohdy pomáhají elektromotory, aby měl dostatek síly v jakémkoli režimu a jakýchkoli otáčkách. Tak proč tu máme ty šílené převodovky? Osm převodů nebo klidně i deset. Tohle snad dává smysl v kamionu, jehož motor funguje optimálně v rozmezí několika set otáček za minutu, ale v osobním autě? 

Foto: Ferrari

Konstruktérům se daří navrhovat převodovky stále chytřejší a pohotovější, takže změny převodů už mnohy téměř ani nepostřehnete, některé už dokonce koukají i do map, aby věděly, jaký kopec či zatáčka se blíží. Ale i na ten nejchytřejší elektronický mozek je toho občas moc a v zoufalé snaze vybrat ten jeden správný z deseti čas od času zazmatkuje. Není to zbytečné? Opravdu si nevystačíme s pěti či šesti převody?

 

Střešní okno

Foto: Ford

Tohle je malý detail, ale zamávejte střešnímu oknu – tomu malému průlezu ve střeše osobního auta. Jeho místo dnes zaujímají panoramatické střechy, obrovské kusy skla táhnoucí se od ránu čelního skla často až k hraně zadního okna. Vlastně ani nevím, proč tu ta maličká střešní okna vydržela tak dlouho, velké prosklené střechy jsou mnohem lepší a příjemnější řešení, dělají interiér vzdušnější a přívětivější. 

 

Malá kola

Kola dělají auto. Snad nikdy v historii neplatila tahle pravda tolik, co dnes. Karoserie moderních aut značně zmohutněly, což má sice za následek značný nárůst pasivní bezpečnosti, zároveň to však představuje oříšek pro designéry. Jak tu velkou masu plechu rozbít, jak docílit ladné elegance, když tu nikde nic není, jen spousta plechu?

Foto: Škoda

Mnozí designéři se z problému vykupují velkými koly. ‘Sedmnáctky’ už se ze světa příplatkových výbav propadly do šedi standardu, jestli chcete, aby vaše auto vypadalo k světu, chce to minimálně 19”. A nebo jednadvacet. A skutečně to funguje! Takové auto potom vypadá skvěle, jako z reklamy. Velká kola ale nepřináší jen výhody. Ve skutečnosti přichází spíše s nešvary. Ano, jsou krásná, v ostrém tempu dokonce i lépe podrží vůz a dodají mu na silnici o trochu více jistoty, co tím ale trpí, je komfort. 

I proto jsou stará auta často záhadně pohodlná, jízda v nich je jako na poštáři – a ona svým způsobem skutečně taková je. Na menší kolo se vejde vyšší pneumatika a protože drobné nedokonalosti vozovky nedokáže ani ten nejsofistikovanější systém odpružení odfiltrovat tak, jako rozumně vysoká pneumatika, jízdní komfort moderních aut spíše klesá. A samozřejmě nízká pneumatika nedokáže kolo ani příliš dobře ochránit, takže výmoly a obrubníky začnou být veliké tém. 

Foto: konfigurátor Škoda

Jenže když se podíváte na novou Octavii na základních malých kolech, na kterých se jízdní komfort jistě zlepší a náchylnost kol k poškození značně poklesne, není těžké pochopit, proč ji takto nikdo nechce.

 

A co nás čeká za dalších dvacet let?

Spíš než revoluci očekávám další pozvolnou evoluci. Čeká nás jistě bouřlivý rozvoj radiomap, které dnes možná už začínají vypadat cool a třeba si s vámi i popovídají, v kominikaci s ostatními elektronickými členy vaší chytré domácnosti však mají stále ještě mezery. Tady je prostor pro individualizaci, aby vaše auto bylo skutečně vaše, tedy takové, jaké je chcete.

Foto: Škoda

A potom je tu samozřejmě vývoj na poli pohonných jednotek. Kdo se obává konce spalovacích motorů, toho bych rád uklidnil – pro elektromobily nemáme v rozvodné síti dost elektřiny a ani v příštích dvou dekádách se toto nezmění, vybudování zdrojů je běh na dlouhou trať. Nastupují hybridní technologie v mnoha formách, které už oproti prvním pokusům, které od řidiče vyžadovaly celou řadu ústupků, nejsou nijak obtěžující a naopak dodávají spalovacímu motoru tu trochu síly navíc – často díky rekuperaci i úplně zadarmo.

Foto: Maserati

Možná časem přijdeme o vznětové agregáty, protože už nám nebudou mít co nabídnout, až se podaří cenu hybridů srazit na úroveň běžného spalovacího motoru. A vzhledem k ceně aut jako BMW 330e či Škoda Superb iV se ta doba nezdá být příliš vzdálena. Za sebe ale musím říci, že já za diesel plakat nebudu a dokonce jsem přesvědčený, že ani za třicet let se nebudu na Golfa TDI dívat jako na cennou klasiku (ne, že někdo na mě tenhle článek vytáhnete!).

Foto: Škoda

Větší změny ale neočekávám. Nepřijdeme o osobní auta, nepřijdeme ani o možnost je řídit a dokonce nepřijdeme ani o sportovní auta. Asistenční systémy se jistě budou i nadále vyvíjet, ale pokud jsem měl možnost se seznámit s těmi nejpokročilejšími, jaké dnes na trhu jsou – ke skutečně autonomnímu řízení jsme se doposud ani nepřiblížili.

 

A to je tak všechno. Tak vám přeji do roku 2021, ale i do té další dekády všechno nejlepší a spoustu motoristických zážitků a radostí!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
02. ledna 2021, 09:23
-1

Dost možná
- přijdeme o spalovací motory
- kvůli zvyšující se složitosti přestane dávat smysl provozovat auta po záruce / z druhé ruky
- následkem přechozích dvou bodů přijdeme o low cost individuální mobilitu

Naopak získáme
- fulltime online dozor
- částečné dálkové řízení (omezení max. rychlosti)

Za dvacet let se -dožijeme-li- budeme smát problémům typu 17" kola nejsou dost cool nebo převodovka se rozhoduje mezi pětkou a šestkou o sedm desetin sekundy déle, než by bylo příjemné.

reagovat
beastar
02. ledna 2021, 15:01
7

Sorry myslim ze o tom neco vim. A podobni sycci me akorat serou. Syckovali jste v roce 82, potom v roce 94. Syckovali jste s prichodem turba. Potom s prichodem modernich r.j. Nasledne s prichodem dsg a hybridu.

Tahle prognoza o ztratach levne mobility. Nic tomu minimalne za nasich zivotu zatim nenasvedcuje. Rock myslim ze si inteligentni vzdelany clovek. Tak se koukej na Star Trek. Nesir ale takove bludy. Jo a klidne na me tenhle post za dvacet let vytahni. Protoze mam pravdu. A az z tehle party jmenem Covid automotive probere a s nim cely EU order ale i dalsi mocnosti sveta.

Tak ta Honzova predpoved o vzdalene elektromobilite a sveta bez spalovaku roku 2030 rychle dostane realne obrysy. Nerikam ze je vse ruzove, ale tak rychle jak prisel rok "Tesly" dotace a picoviny, tak zase ustoupil. Prvnim sdelenim je prival hybridu. Kde ta slozitost je mytus kdyz vidim ty xlete Priusi, jaruny atd...

Autonomni rizeni je krasny marketing pro auta za 4 mio... typu S8, QP, 7er apod. Jinak hodne vzdaleny sen par lidi... Realita je plna desitek problemu. Vzhledem k tomu ze stale vznikaji auta jako Tipo, Vitara, Jimny, Korando, Fabia, Clio atd atd atd... Tvoje teze je radove 10 let plus scifi. Staci se v soucasnosti podivat na stav vozoveho parku CR. Kde jednotka Sup tdi je furt topdog. Auto stare vice jak 10 let. Myslis ze se neco zmeni ted po krizi?

Uz Bolsevik zjistil ze jista davka personal mobility je treba pro chod spolecnosti. Proc myslis ze Cinani chrli ty levne stroje? Aby toho byli plne sklady? Takze misto nerealneho syckovani bych byl v klidu. Automobilky se konecne chovaji jako ti kapri, co si rybnik nevypusti. Jen je otazkou casu kdy si zdegenerovany naivni neokomous a lidovy socialista a populista, coz je typicky EU predstavitel uvedomi, ze jeden z nejvetsich byznysu sveta nesvaze EU norma. Nejsme tady v tom malem kontinentu stred sveta. Lide chteji jezdit i jinde ve svete.

ro
rock
02. ledna 2021, 18:51
7

Moje teze je +20 let, viz nadpis posledního odstavce článku. A z čeho usuzuju? Nejradikálnější návrhy na Euro 7 pro spalovací motory a mildhybridy nejsou splnitelné. OK, nejradikálnější návrh se snad neprosadí, bude něco kompromisnějšího a navíc máme plugin hybridy, ale i ty jsou opruz a navíc to se bavíme o r. 2025, kdy má Euro 7 začít platit. Moje teze pracuje s r. 2040, takže je spousta času na ještě brutálnější Euro 8, Euro 9... a není to jen Euro 7 a EU jako celek, jsou tady další dílčí návrhy:
Velká Británie: od 2030 nezaregistruješ vozidlo se spalovacím motorem (včetně hybridů)
Norsko: od 2025 zaregistruješ pouze elektrické vozidlo
Francie: od 2024 zákaz vjezdu dieselů do Paříže. Od 2030 zákaz vjezdu všem spalovacím motorům do Paříže. Od 2040 zaregistruješ ve Francii jen elektromobil
Velká Británie: od 2030 zákaz vjezdu všem spalovacím motorům do Londýna. Od 2030 zaregistruješ pouze elektrické vozidlo
Nizozemsko: od 2030 zaregistruješ pouze elektrické vozidlo
Švédsko: od 2030 zaregistruješ pouze elektrické vozidlo
Německo: termín registrace výhradně elektromobilů v jednání
Slovinsko: od 2030 zaregistruješ pouze vůz s emisemi méně než 50g CO2
Španělsko: od 2030 zákaz vjezdu všem spalovacím motorům do Barcelony
Dánsko: od 2030 zákaz vjezdu všem spalovacím motorům do Kodaně
Ty registrace se týkají (alespoň pokud jsem pochopil) jenom nových aut, ale trend je z toho docela zřetelný.
Dál už jsou první náznaky, že si pánové v Evropské komisi všimli, že existují ojetiny, že jich přibývá (i v bohatým Dojčlandu je průměr vozovýho parku skoro 10 let, kdysi býval poloviční) a že většina z nich ty jejich nesmyslný požadavky nesplňuje a ještě dlouho splňovat nebude - a že by se s tím mělo něco dělat. Ještě to nemá vůbec žádný kontury, ale už jenom to, že se nad tím někdo zamyslel, neukazuje na nic dobrýho.

Dále, všechna auta nově registrovaná od včerejška (1.1.2021) musí (pokud nenastala nějaká změna, kterou jsem nepostřehl) monitorovat, ukládat a orgánům EK odevzdávat údaje o najeté vzdálenosti a spotřebě. Zatím anonymně, ale další stupeň se nabízí. Opět se bavíme o horizontu +20 let.

Takže jasně, fakt chci, abys měl pravdu, aby platilo to, cos napsal v posledním odstavci a abych si mohl ten svůj blábol omlátit o hlavu. Aby orgány EU konečně přestala požadovat vyřešení kvadratury kruhu a místo toho se věnovaly něčemu užitečnýmu, ale zatím se tak moc neděje a nevidím ani známky, že by se trend měl obrátit. OK, nevidím do toho tak dobře jak ty, neznám svět a jak to v něm funguje, jsem vidlák z dědiny na Jižní Moravě a vím to o sobě. Vidím jenom současnej vývoj a nelíbí se mi.

beastar
02. ledna 2021, 19:26
3

rock: Fakt tu neni misto pro nejaky osobni utoky. Typu vidlak atd. To si o tobe nemyslim a i sem to napsal hned tam nahore. Zbytek ano moje teze tam pracuje s dobou 10 let. Tva 20. Urcite neignoruju to deni v zemich ktere uvadis. Je otazka co nakonec bude. Prave v takove Francii, Britanii. Co udela uz tak velmi pokrokove Norsko je ve hvezdach. Me se libi jak tihle Skandinavci jsou papeztejsi, nez papez sam. Kdyz padali ceny ropy modlili se v koutku aby to nebyl trend na dlouho:) Jinymi slovy z prachu za ropu a plyn se vzdycky keca o ekologii dobre.

Jak neman rad Rusko. Tak v tomhle Iljic Putin ma spravny smer. Nastesti to treba v Renaultu i Skode davno zjistili. EU a jeji smer k socialismu a lidskou tvari sice speje. Normy jsou a plati. Jejich prosazovani v praxi je cim dal tezsi. A bude.

Uz to totiz dost mocnych lidi pekne sere. A jde to pekne v ruku v ruce se soucasnou krizi. A velkym neuspechem elektromobility ted. VW ma v Nemecku slovo uz roky. O tom jaky vyznam ma PSA a Renault pro Francii netreba pochybovat. Macron si to vcas uvedomil. Nechci tady vypisovat co rekl Tavares, nekteri lidi z boardu VW. Cast vyznacnych jmen motorismu za posledniho pul roku. Waltera Rohla vyhnali potichu od Porsche aby ho nenapadne angazovali v propagaci RS5 v kombu ke klasicke S1. Proste boj nekonci boj zacal.

Tohle vubec neni prvni krize motorismu za poslednich x let. A ani posledni. Podobne bitvy prodelal treba tabakovy prumysl. A muzes si koupit mene tabaku? Sotva. Je to jen drazsi. Takze auta budou drazsi... Ona taky uz byla obrovsky levna. Casy se meni. A my musime s nimi.

Honza 'Hamster' Křeček
02. ledna 2021, 19:31
8

Podívej se na Brexit - kolik silných prohlášení, kolik pevně daných termínů, kolik slibů.... Kecy v kleci..

Dneska můžu protlačit sněmovnou, že od 2030 v ČR můžeš prodávat jen auta 100% Czech made. Pár nacionalistů mi zatleská, komouši se zaradujou, bo Západ to nasere a Východ auto stejně postavit neumí, ostatním je to u prdele a bude publicita. A stejně nevěřím, že by to něco znamenalo a za deset let to fakt někdo vzal vážně.. (btw. víš třeba, že stále platí zákon z třicátých let, že veškeré obilniny a rýže dovezená na území státu propadá státu?)

2030 prodej jen elektromobilů? Jen postavit elektrárnu trvá se vším tím papírováním dvacet let a v UK se do toho zatím ani nikdo nehrne, takže jaký elektromobily? Dyť ta země nemá ani ambice, že by zůstala energeticky soběstačná a to se bavíme o spotřebě bez elektromobilů. Totéž Německo, které oficiálně počítá s až 20% dovozem elektřiny. A nikdo vlastně neví, odkud, okolní země se netváří jako energetičtí giganti. Takže i kdyby se to dejme tomu povedlo a bylo to reálné (veřejné mínění je pro politiku v demokracii docela důležité, když bude lid proti, tak končíš), kdyby elektroauta 2040 stála jako konvenční auto a dala se snadno dobíjet (pak by mi vůbec nevadila mimchodem, bo elektromobil, když funguje, je boží), tak tu furt nen ta elektrika. Takže to nejde. I když si to někdo odhlasoval. Prostě to nejde. Voda nepoteče nahoru.

Politika se nám trochu změnila a musíme si zvyknout, že ne všechno je myšleno tak úplně vážně. Z euronorem se stává regulérní daň, bez pokut se auto už skoro vyrobit nedá, tak se platí pokuty. A budou se platit, dokud to nenasere dostatečný počet lidí a pak se to zruší. Je to pořád dokola, tohle už tady bylo tolikrát........ Každopádně 2030 a Británie bez spalovacích motorů? Ale prosimtě.... :-)

Kyjaq
02. ledna 2021, 20:27
1

Není důvod zavádět nějaký brutální Eura 69. Kdyby většina aut v provozu byla Euro 6 v odpovídajícím stavu, tak žádné problémy se znečištěním ovzduší z mobility nejspíš nemáme ani ve městech.
Ad Euro 7, to je norma čistě technická, dělají to vysokoškolsky vzdělání lidé z výzkumáků po celý Evropě, svou měrou se na tom podílí i zástupci automotive. To jsou inženýři, ne nějaký neoněco radikální hipíci, co bojujou za lepší zítřky. A ta zpráva co proletěla světem české žurnalistky před nějakou dobou? To je taková okurková sezóna, aby se psalo o jiný tragédii než o covidu. Nic takovýho nikdy neprojde.

A jakože velký brat bude sledovat kolik kdo najel a jestli tomu náhodou moc nešlapal? A bude to auto dávat elektrošoky těm co málo plachtí? Hlavně by to měli spárovat s účtem na googlu a mohli bychom sdílet skóre na fejsbuku. Kdyby vážně někdo v rámci ekologie chtěl lidi omezovat, tak si třeba vyšlápne na to, aby lidi uměli řídit, rozdíl dvou řidičů na stejné trase s podobnou průměrnou rychlostí (žadnej ecoracing) může být bez problému přes 10% ve spotřebě. Za to by lidi ve výzkumu zabíjeli :D

VK
VK
02. ledna 2021, 21:22
1

Mno, ještě před Coronou jsem byl téhož názoru. Jenže za poslední rok se ukázalo, že žádné "tohle není možný, tohle nezavedou/nezakážou/nezruší, tohle si nedovolí, to by se lidi vzbouřili" neplatí. Zavedli, zakázali, zrušili, dovolili si, lidi se nevzbouřili. Plus k tomu že jsou rozhodnutí, jež požaduje duch doby, z nichž jsou všichni nešťastní, nikdo je nechce, ni ti, kteří je přijímají - a přesto se schválí.

Honza 'Hamster' Křeček
02. ledna 2021, 21:50
1

Myslíš třeba to, jak se s velkou slávou zavedl jakýsi paskvil pod zkratkou PES, který vydržel přesně týden, protože před Vánocema zakazovat lidem nakupovat dárky prostě není politicky průchodné? Nikdy nic není definitivní, za měsíc může být zase všechno jinak, bez toho by to byla nuda...

VK
VK
02. ledna 2021, 22:10
0

Myslím třeba zavřené hranice, faktickou likvidaci letecké dopravy.

Sa
Sato
03. ledna 2021, 00:42
3

Cesta k elektromobilom je uz +- naplanovana. Odklon od uhlia sa uz tiez berie ako jasna vec. Obmedzenie zemneho plynu je uz tiez na stole. Atomove elekrarne su stale velke no no pre eko ludi. Takze dufam ze si s tou jadrovou fuziou trochu svihnu, lebo sa nie len nepovozime ale aj nam bude trochu zima :)

Fa
Fandatik
03. ledna 2021, 01:16
4

Je úplně jedno, jestli semafor, PES a teď nově rozhodují podle kola štěstí. Tady se skoro půl roku naprosto zneužívá nouzový stav a nic se neděje. STBáci a dementní starci lžou až se jim od huby práší a ticho po pěšině. Ale ok, to jsme v ČR. Máme politiky které si národ zaslouží.
Ale ve vyspělém světě? Už jen, že vůbec někdo vypouští z huby možnost členění občanů státu/EU na dvě kategorie. Očkovaní/neočkovaní a různé covid pasy. To by mělo být trestné už jako samotný návrhu.

A jak psal rock, kdo bude odpovědný, když zákazník nechá odstranit/zablokuje funkci sledování spotřeby a vzdálenosti pro EK? Automobilka, že zařízení dostatečně neochránila proti manipulaci? Majitel, že toto nechal odstranit? Je v nových smlouvách ke koupi vozu povinně GDPR souhlas nebo se jedná jen o metadata, kde není povolení potřeba?

Tímto se 1984 blíží strašně rychle. A ve finále možnost přihlášení spalovacích motorů po roce 2040 je asi nejmenší problém, který nás a hlavně další generace čeká.

Asi vytáhnu Stroj času od H. G. WELLSE abych uklidnil své paranoidní já, že v budoucnosti čekají jen samá pozitiva a sociální jistoty.

lu
lumix
02. ledna 2021, 11:48
-5

Za 20 let dost možná ani nebudeme moci vyjet se spalovacím motorem z garáže. Můj nápad přístavit garáž a dat tam další auto na víkend bere za své a radeji se zbavím i toho stávajícího.

reagovat
Fa
Fandatik
02. ledna 2021, 12:51
7

Většina aut co jsem zažil (snad krom Touaregu) neměla panoramatickou střechu otevírací nebo jsem si toho na první dobrou nevšiml. Když to v parném létě jen trochu jde využívám klasický šíbr než na maximum puštěnou klímu. O tom, že se auto s panoramatickou střechou ohřeje mnohem víc je další oser. Ta by měla jednoznačně skončit.

reagovat
Be
Beran
02. ledna 2021, 14:46
2

Z vlastni zkusenosti. Fabia, rapid neotviraci sklo. Yeti, Ovce 3, Sup 2 a 3 otviraci.

Obecne je u tohohle problem velke tezke sklo misto lehkeho plechu. Takze vyssi teziste a horsi jizdni vlastnosti.

beastar
02. ledna 2021, 15:04
7

Panoramadach je dobrej tak na efekt a svetlo. Jinak ma same nevyhody.

wdave_t
02. ledna 2021, 23:23
1

Taky mám rád klasický šíbry. Ale ten problém s ohříváním možná vyřeší takovej ten knoflík na okamžitý zatmavení, ne? Vím, zatím ho má jen pár aut, ale časem to asi bude všude, protože jestli ne a zmizej šíbry, tak potěš koště.

Fa
Fandatik
03. ledna 2021, 01:34
0

Nevím co konkrétně máš na mysli. Ale většina podobných technologií je tvořena přelaminováním fólie na bázi tekutých krystalů. Může to být jen o něco menší zlo.
To už bych radši na střeše měl fotovoltaický panel. Při nějakých 300kWp by mohl zajistit lepší komfort při vstupu do auta.

wdave_t
03. ledna 2021, 20:47
0

Mám na mysli tohle:

(čas 9:08)

Fa
Fandatik
03. ledna 2021, 22:36
1

Ji, něco podobného znám. Ale hodí se to fakt jen jako ochrana soukromí a jako takové funguje dobře. Na teplotní komfort to má minimální vliv v domě s menším poměrem skla vs. prostor. U auta bych řekl, že to bude úplně zanedbatelný ať prodejci říkají cokoliv.
https://www.mija-t.cz/produkty/rizene-pruhledna-skla-pdlc-smartglass/smart-rizene-pruhledna-skla

Gr
Grand Admiral Thrawn
02. ledna 2021, 16:30
3

U nás na maloměstě jezdí především jedničkové a dvojkové Octavie, Fabie a podobně stará zahraniční auta jako Focusy, Mondea, Golfy, Clia atd. A občas novější Škodovky, Korejci, Dacie a podobné. A těch aut, často z přelomu milénia, se lidé podle mě dlouho zbavovat nebudou, protože to jede podobně jako moderní auta, motory jako 1.9 TDI táhnou slušně, narozdíl od stodvacítek už to reálně nesmrdí, má to airbag, klimatizaci a podobně. A současná auta oproti tomu pro zdejšího uživatele nic moc navíc nenabídnou. Radiomapa není potřeba a řidič by se na ni stejně neměl dívat, asistenti jsou možná dobrá věc pro znuděného unaveného obchodního cestujícího, který najezdí každý den stovky kilometrů po dálnici, ale pro jízdu do vedlejší vesnice je to k ničemu, často tam vůbec nejsou pruhy, nebo hůř, silnice je úzká a pruhy jsou jen na okrajích, takže když se bude řidič vyhýbat třeba protijedoucímu traktoru, tak ho ten asistent může poslat přímo na ten traktor. A střešní okno tady naprostou většinu lidí vůbec nezajímá. Tudíž v těchto zapadlých oblastech budeme potkávat auta z přelomu milénia i za dvacet let, ačkoliv je postupně jistě doplní i novější modely. V Praze a dalších evropských metropolích to bude jistě jiné, tam jsou auta v průměru mnohem novější, takže můžeme očekávat postupnou hybridizaci, elektrifikaci, hydrogenizaci, automatizaci a podobně. Lidé tam jezdí na kratší vzdálenosti a infrastruktura je lepší, takže to i dává celkem smysl. Plně autonomních aut se nedočkáme, protože k řízení je potřeba logické uvažování, kterého počítač není schopen. A až bude, tak budeme mít trochu jiné starosti než je nějaké autonomní řízení. Mimo Evropu se spalovacího motoru nezbaví ani v nových autech. V Japonsku budou asi elektrické Kei cars, ale na delší vzdálenosti budou používat spalovací motor, hybrid nebo vodík. V USA bude spalovací motor stále, akorát se postupně budou ve většině modelů osmiválce nahrazovat šestiválci s hybridem. Mustang asi zůstane s osmiválcem a manuálem. No a například v Africe nebo v arabských zemích bude spalovací motor stále a vůbec bych se nedivil, kdyby pro ty trhy Toyota stále vyráběla Land Cruiser J70.

reagovat
Pochtli
03. ledna 2021, 10:42
1

Starých aut se lidi opravdu nebudou vzdávat, dokud to nebude politicky průchodné. Pak stačí na stará auta napařit každoroční výpalné a zkáza je hotová. Pár "ping testů" s výpalným už tu bylo a zatím se naštěstí vždy zvedla mohutná vlna odporu. Ale jak dlouho ještě?

Gr
Grand Admiral Thrawn
03. ledna 2021, 12:02
1

Dokud budou lidi se starými auty skutečně jezdit, tak se vždy vlna odporu zvedne. A pokud většina lidí se starými auty jezdit přestane, tak nebudou mít politici potřebu nic takového zavádět. Takže si nemyslím, že by se to mělo v nejbližších letech zavádět. A i kdyby se to zavedlo, ono to nebyly tak likvidační částky, třeba povinné ručení za nějaké výkonnější auto často stojí podobnou cenu, a to se ještě nezmiňuji o servisních nákladech. Ale je pravda, že takového toho "Běžného Frantu uživatele" by to mohlo demotivovat a radši si koupí nějaký mild-hybridní tříválec, protože za dvacet let to určitě budou servisy umět servisovat, oproti autu z přelomu milénia to nemá žádné výrazné výhody, ale, na druhou stranu, ani výrazné nevýhody. Asistenti se dají vždy vypnout, do radiomapy se čumět nemusí a e-call (špehování) přestane fungovat až operátoři jednou přejdou na novější komunikační protokoly. A skuteční nadšenci do aut si budou moct to výpalné zaplatit, protože se to v ceně za provoz jejich "miláčka" ztratí. Popřípadě se budou moct přestěhovat mimo EU a jezdit si tam dle libosti.

Pochtli
03. ledna 2021, 17:27
2

Bohužel to je až příliš silné lákadlo jak "rozhýbat ekonomiku" a k doplnění prázdné státní kasičky. Takže pod záminkou "ekologie" to dřív či později zkusí znova a určitě mnohem dřív, než projde přirozená obnova vozového parku.

martin_100
04. ledna 2021, 22:32
0

Přesně tak. Viz ekovýpalný. Vlna nevole se zvedla a zatim neklesla. Reálnej pozitivní vliv na složení vozovýho parku se nekoná. Naopak se díky ekodani přestalo mezi lidma obnovovat. (10 za ekodaň nikdo nedá takže to neprodam a dojezdim to dokud to pujde)
Takže až se zavede daň ze starší káry tak to bude mít jedinej vliv. Ti co auto zas tak moc nepotřebujou se ho zbaví a novější si nekoupí bo na něj nemají. Ty co na novější nemají ale potřebujou jezdit holt zaplatí a okradou stát někde jinde aby to tak nebolelo. No a pak tu bude skupina co na nový auto má ale nechce ho a pro tu ta daň nebude zas tolik bolestivá. Takže stát se nažere a koza zase zůstane celá....

VK
VK
04. ledna 2021, 23:21
-1

Tak zase, kdyby to vedlo k vymizení prastarých Felicií, Favoritů a podobně, pro něž parkoviště slouží jako odstavné plochy co je rok dlouhý a pak není kde zaparkovat, nebyl by to špatný výsledek.

Gr
Grand Admiral Thrawn
04. ledna 2021, 23:24
1

VK: Na to stačí mimozemšťani jako v Řeporyjích.

martin_100
05. ledna 2021, 22:04
0

Aha takže felicie jsou špatně protože zabírají místo. Když to místo zabírají stejně starý saxa, clia nebo třeba pola tak je to v cajku?
Auto bude zase jen luxus pro bohatý? To opravdu chceš? Parkovistě slouží k parkování. Pokud chceš mít místo garantovaný tak si někde pronajmi parkovací místo a pak tě starší vozy nebudou rozčilovat,.

Pochtli
06. ledna 2021, 09:50
1

VK: Vím o novém(!) autě, co vyjede tak jednou za 3-4 týdny a po zbytek času blokuje místo na přeplněné ulici před barákem. Ano, bohužel tito lidé nemají dostatek soudnosti na to, aby to svoje nové/staré auto parkovali v méně vytížených místech v okolí a přenechali toto volné místo denně bojujícím.

VK
VK
06. ledna 2021, 13:13
0

Úplně jednoduše. Dokud se přijede na sídliště a v okruhu pěti set metrů se najde místo, kam auto píchnout, je to jedno. Jakmile se po osmé večer přijede a všude plno, jedno to být přestává.

Řečí odbornou, z volného místa se stává vzácný statek a vzácný statek je potřeba ocenit.

martin_100
06. ledna 2021, 14:41
0

Já sem parkování na sídlišti vyřešil zodpovědně. Koupil jsem si na parkování dvůr..... a k němu byla ještě zahrada a dům a dokonce garáž.
Pokud se vám nelíbí parkování na sídláku tak buď dejte auto pryč beztak ho ve městě nepotřebujete a nebo se odstěhujte.
To že auto jede dvakrát do měsíce mě neštve. Mě na sídlišti sraly "vraky" co se nehnuli jak je rok dlouhej. Některý se prostě jen zapomenutý rozpadaly jiný zase jejich majitelé používali jako skladiště bordelu.
K nám před panelák si jeden kokot z jinýho paneláku naskládal 3 passaty vedle sebe a nejezdil se žádnym. Občas se v nějakym povrtal ale ty auta se nehly nikdy. Nepomáhalo nic. Domluva marná, nátlak ani násilí nepomáhaly. Pře "jeho" panelákem byly 3 poměrně rozsáhlý parkoviště ale očividně moc na očích. Náš panelák byl ve slepý ulici tak tochu krytej. Občas mu někdo vypustil nebo propíchal gumy, tu a tam někdo vysklil okno. Nic prostě to tam stálo. Nejspíš to tam stojí dodnes.

Ale abych tam dělal nějaký hanyky kvůli autům důchodcú co jedou jednou za čas? Proč? Oni ty auta sice používají málo ale potřebujou je. Chtít od nich aby parkovali na druhym konci sídliště? Proč? Já jsem mladej a zdravej dojít k autu někam dál nemam problém .... jim se chodí blbě.

Sa
Sato
02. ledna 2021, 17:06
5

Len poznamka k prvemu bodu, prave ta nelinearita pri atmosferch je to kde sa schovava charakter. A zrovna busso z fotogalerie je presne dobry priklad kde ten prvy bod nedava zmysel. Ale obecne suhlas, na bezne jazdenie, hlavne s malym motorom, je turbicko prijemnejsie.

reagovat
je
jerry
04. ledna 2021, 10:27
4

I malý Suzuki Swift Sport 1.6 s atmosférou je zážitkovější než nový s oturbeným 1.4. Pro lenochy, co nechtějí či neumí řadit, je lepší to 1.4 turbo. Ale rozhodně bych tu atmosféru nezatracoval, porovnal jsem obojí.

Jimi
02. ledna 2021, 18:59
0

Atmosféry se jenom přesunuly do spolehlivých hybridů, nesmíte koukat jenom po koncernu a spol. Co bude dál, záleží na tom, co si zase vymyslí nikím nevolená eu komise.

reagovat
ransom
03. ledna 2021, 18:29
7

Mně nejvíc děsí představa těch mluvících radiomap. Do Prčic, koupil jsem si koně, aby šlapal kam potřebuju. Ne aby na mě cestou žvanil.
Občas programuju automatizaci. Bývá zvykem dělat pro celou technologii vizualizace. Tam je zajímavý vidět, jak se někteří kolegové nedovedou vžít do role obsluhy, ovládání komplikují a znepřehledňují. Když potřebuješ skouknout nějaký stav, musíš jít až k dotykáči, na něm je celá technologie s malinkatými dopravníky, násypkami, nádržemi, potrubím, čidly etc rozkreslená, u každýho hejblátka spousta mrňavých údajů, teď se v tom potřebuješ zorientovat, klepnout na hledaný hejblátko, ve vyskočený obrazovce nalistovat tu teplotu, co hledáš... Na co. Někdy mám dojem, že v těch autech to začínají dělat podobně. Já sám dám na hlavní obrazovku velký přehled těch pár sledovaných parametrů, protože koho zajímají kilometry cest a cestiček, kde se točí desítky pohonů? Když dělám pec na vypalování barvy, tak už ode dveří haly vidíš mrknutím oka, jestli se zrovna zahřívá, udržuje teplotu, stydne... protože se s každým krokem měním barvu celý obrazovky. Prostě odděluju nepodstatné a zpřístupňuju jen co je potřeba. K čemu je mi v autě 10" dotykáč? Pro navigaci by stačilo 6" na výšku a ideálně pod deklem nebo zajížděcí, abych na něj nemusel čumět furt, protože navigaci na nejčastější cesty nepotřebuju. Zato pro nastavení klimatizace musím zastavit a hrabat se v menu. Proč? Někdy se mi zdá, že inženýři musejí mít specializované přednášky jak obsluhu komplikovat... Věci mají fungovat tak, aby o nich člověk vůbec nevěděl, že je používá. Mám rád slušný audio. K tomu je potřeba vypínač, knoflík hlasitosti a tlačítka dopředu - dozadu. Nic víc. Nepotřebuju realistický obrázek auta s otevřenými dveřmi. Co svět světem stojí, na to stačí cinknutí a kontrolka.
To není žehrání. Spíš bych rád vyslovil naději - když už se do aut cpe tolik elektroniky, která by měla používání usnadňovat a zpříjemňovat, že se to do budoucna snad začne umravňovat. Že se konstruktéři chytnou za nos a najdou cestu k prosté ergonomii.

reagovat
beastar
03. ledna 2021, 19:20
0

Vis co je nejvic vtipny:D Ze jako cast aut a vyrobcu dela presne to co ty popisujes jako ideal. Ja mam za to ze ti akorat chybi osobni zkusenost. Treba Audi ma naprosto intuutivni a pohodovy infotaiment, mluvit nemusi a je to hezky nakombinovany s hudem a dotem. Kde si jeste navic navolis presne to co chces ty videt. Inzenyr ti tam dal akorat moznost vyberu. To stejny ma Maserati ano je to jakoby zastaraly ale funguje to. A mohl bych pokracovat. Fakt nee ne kazdy auto je udelany na hovno;)

PepaSFI
03. ledna 2021, 19:45
5

trošku problém může být v tom že my úchyláci co chcem na rádiu dvě kroutítka a tři mačkače a vzduchotechniku na dva votoččudly, nejsme hybatelé trhu. Lidi se rádi nechají přesvědčit že potřebujou mluvící radiomapu, ikdyž jejich nejdelší cesta je dvacet minut do okresního města. Mám v rodině člověka co si dává na sklo navigaci i na cestu kterou zná asi padesát let, jen tak, protože ho baví si s tím hrát.
Ale taky je pravda že někdy se dělá ten "pokrok" za každou cenu, tam kde není co vymýšlet se udělá nějaká strašná pitomost jen proto, aby se mohlo říct že to má spousty nových funkcí. A protože tyhle věci dělají ajťáci a ti bývají občas divní, vyjdou z toho divný věci. Jenže běžný uživatel neřekne že ty vomalovánky nechce, že by byl radši kdyby tam byly tři tahátka jak v Unu nebo stodváce.

je
jerry
04. ledna 2021, 13:02
4

Čím je to složitější na ovládání, tím běžný občan nabude dojmu, jak to muselo být drahé. A je rád, že to má za "tak málo peněz". Udělat z prdu kuličku a dobře ji prodat. To je úspěšný marketing dneška. A lidi to baští i s navijákem.

beastar
04. ledna 2021, 13:14
0

Pepo jako ja nevim cim se zivis, nebo jak moc si vzdelan. To co mas dole na obrazku je super slozite ovladani Audi A4. Moderni. Jestli ti to prijde slozitejsi jak tahla ve 120, nebo horsi. Neni s tebou neco v pohode a vyhledej lekare. Prumerne inteligentni simpanz, se to nauci za deset minut. Ono totiz ani v tom Audi te nenuti objednavat jen to nej. Foto je z kombinace temer zaklad, nafta, manual.

PepaSFI
04. ledna 2021, 19:56
5

no myslím že já nejsem zrovna ten komu by se dal přisuzovat nedostatek technického nadšení. Dyť já měl dloubací telefon v době kdy nikdo nevěděl že taková věc existuje a Android byl ještě někde na křemíkových houbách. V počítači jsem s wokniskama skoncoval někdy v době XP a nikdy toho nelitoval. Umím rozmontýrovat převodovku stejně jako hodinky Jenže možná právě proto nejsem běžným uživatelem ale cynickým praktikem. Jsou chvíle kdy je potřeba rozlišovat hračky a služebníky. A taky parazity. Když vlezu do auta a je mi zima, boty namočený, na zádech sníh v tý chvíli je mi úplně u zadele jestli mi nějakej betlém ukazuje že tam mám 22.0 nebo 22.1 stupňů. Jediný co chci je abych jedním sáhnutím, ideálně poslepu pohmatu nějakým hejbletem pustil hicuňk na plný pecky. Jo možná to má Audi poměrně jednoduchý, ikdyž teda kdybych se to měl jako šimpanz učit deset minut tak bych z toho radost neměl. Bohužel jsou i auta kde se pro tak prostou věc jako je foukání topení musí do menu na displeji. Nechci se učit ovládání nějakýho klavíru abych spustil tu nejobyčejnější věc na co dřív stačily dvě páčky s funkcema topí netopí, na nohy na sklo.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Toyota Celica Sti 1993
Toyota Celica Sti

1993 rok výroby
105 koní výkon
1 587 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989 1989
Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989

1989 rok výroby
147 koní výkon
3 340 ccm objem

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem